🕊 تفسیر آیه ۱ و ۲ سوره جن 🕊
🍃 قُلْ أُوحِيَ إِلَيَّ أَنَّهُ اسْتَمَعَ نَفَرٌ مِّنَ الْجِنِّ فَقَالُوا إِنَّا سَمِعْنَا قُرْآناً عَجَباً (۱)🍃
🍃يَهْدِي إِلَي الرُّشْدِ فَآمَنَّا بِهِ وَلَن نُّشْرِكَ بِرَبِّنَا أَحَداً (۲)🍃
ترجمه :
🍃 بگو: بر من وحى شده است كه گروهى از جن (به قرائت من) گوش دادند، پس گفتند: همانا ما قرآنى شگفت شنيديم.🍃
🍃كه به سوى رشد هدايت مى كند، پس به آن ايمان آورديم و هرگز احدى را شريك پروردگارمان قرار نمى دهيم.🍃
«نَفر» به گروه سه تا هفت يا ده نفره گفته مى شود.
در جهان بينى الهى، هستى تنها ديدنى ها نيست وديدنى ها مخصوص آنچه ما امروز مشاهده مى كنيم نيست.
نبايد انسانى كه هر چند صباحى كهكشانى را كشف مى كند كه ميلياردها ستاره در آن است و معيار فاصله آن ها سال نورى است، توقّع داشته باشد كه با هستى به طور كامل آشنا باشد. بنابراين ما خود را در اختيار وحى قرار مى دهيم و به آنچه قرآن فرموده است اعتقاد داريم. قرآن درباره جنّ آيات زيادى دارد كه به برخى از آنها اشاره مى كنيم:
آفرينش جنّ قبل از انسان بوده است. «والجانّ خلقناه من قبل»
جنّ، جايگاهى همچون جايگاه انسان دارد، زيرا هدف از آفرينش او، نظير هدف از آفرينش انسان است.«و ما خلقت الجنّ و الانس الاّ ليعبدون» من جنّ و انس را نيافريدم مگر براى آنكه عبادت كنند.
مورد امر و نهى و خطاب و عتاب است. «يا معشر الجنّ و الانس»
قدرت انتخاب دارد و لذا گروهى از آنان مؤمن و گروهى كافرند.
از آتش آفريده شده و شيطان از آن جنس است. «كان من الجنّ»
گرچه ما او را نمى بينيم ولى او ما را مى بيند.«انّه يراكم هو و قبيله من حيث لاترونهم»
مى تواند براى اولياى خدا خادم باشد. قرآن مى فرمايد: آنان براى حضرت سليمان كار مى كردند. «يعملون له»
تمام امور تعجب آور و ابتكارى، پس از چند روز عادى مى شود ولى قرآن كتاب عجيبى است كه ابدى است و هرگز عادى نمى شود. حضرت على عليه السلام در نهج البلاغه مى فرمايد: «لاتفنى عجائبه»
تمام امور تعجب آور از يك زاويه تعجب آور است، ولى قرآن از جهات بى شمارى اين گونه است كه رسول خدا(صلى الله عليه وآله) فرمود: «لا تحصى عجائبه» قرآن از زاويه لفظ، محتوى، جامعيّت و هماهنگى با فطرت و نياز بى نظير است.
در حديث مى خوانيم: هر كس با قرآن همنشين شود از جهتى هدايت و كمال رشد مى كند و از جهتى جهالت و ضلالت او برطرف مى شود. «ما جالس احد هذا القرآن الاّ قام عنه بزيادة او نقصان؛ زيادة فى هُدى او نقصان من عمى»
در برابر قرآن چند نوع برخورد داريم:
شنيدن و ايمان آوردن: «سمعنا قرآناً عجباً... فآمنّا»
شنيدن و زياد شدن ايمان: «اذا تليت عليهم اياته زادتهم ايماناً»
شنيدن و طفره رفتن: «اذا انزلت سورة... استأذنك اولوا الطول منهم» ، «فاذا انزلت سورة محكمة وذكر فيها القتال رأيت الّذين فى قلوبهم مرض ينظرون اليك»
پذيرش گزينشى: «افتؤمنون ببعض الكتاب و تكفرون ببعض»
شنيدن و تهمت زدن: «ان هذا الّا اساطير الاولين»، «بل قالوا اضغاث احلام»
شنيدن و تحقير كردن: «لو نشاء لقلنا مثل هذا»
تبليغات عليه شنيدن آن: «لاتسمعوا لهذا القرآن و الغوا فيه»
جنّ امتيازات قرآن را فهميد وگفت: «قرآناً عجباً» ولى عربهاى لجوج گفتند: قرآن عجيب نيست و ما هم اگر بخواهيم، مى توانيم مثل آن را بياوريم. «لونشاء لقلنا مثل هذا»
راه رشد همان راه حق است. «يهدى الى الرشد»، «يهدى الى الحق» و جالب آنكه اين دو تعبير از جنّ است.
📌 پیام ها
🌿 پيامبر شخصاً جن را نديد بلكه از طريق وحى به استماع آنان آگاه شد. «اوحى الىّ انّه استمع»
🌿 گرچه جن از خاك نيست ولى سخنان انسان را مى شنود. «استمع نفر من الجن»
🌿 گوش دادن به تلاوت قرآن، در وجود انسان تاثيرگذار است. «استمع... فقالوا... قرآناً عجبا»
🌿 قرآن از نظر الفاظ و محتوى با تمام كتب تفاوت دارد. «قرآناً عجبا»
🌿 به سخنى گوش دهيم كه ما را به رشد رساند. «سمعنا قرآناً... يهدى الى الرشد»
🌿 قدرت شنيدن «سمعنا»، گفتن «فقالوا» و تجزيه و تحليل «يهدى الى الرشد» در جنّ وجود دارد.
🌿 هدايت قرآن دائمى است. «يهدى الى الرشد»
🌿 رشد واقعى انسان، رشد معنوى است. «يهدى الى الرّشد»
🌿 وسيله رشد داشتن كافى نيست، رشد كردن مهم است. «قرآناً عجباً يهدى الى الرّشد فآمنّابه»
🌿 نشانه رشد، ايمان و اخلاص است. «يهدى الى الرشد فآمنّا به ولن نشرك»
🌿 اگر آمادگى باشد، با شنيدن چند آيه قرآن، انسان هم حقيقت را مى فهمد، هم ديگران رادعوت مى كند و هم موضع گيرى قاطع دربرابر انحرافات مى كند. «سمعنا... يهدى الى الرشد فآمنّا به ولم نشرك بربّنا احداً»
🌿 ايمانى كامل است كه هرگز با شرك همراه نشود. «آمنّا به ولم نشرك بربّنا احدا»
🕊️🍃🕊️🍃🕊️
https://eitaa.com/tafsir_audio_Quran_1402
https://ble.ir/tafsir_audio_quran_1402
🕊 تفسیر آیه ۳ تا ۵ سوره جن 🕊
🍃 وَأَنَّهُ تَعَالَي جَدُّ رَبِّنَا مَا اتَّخَذَ صَاحِبَةً وَلَا وَلَداً (۳)🍃
🍃وَأَنَّهُ كَانَ يَقُولُ سَفِيهُنَا عَلَي اللَّهِ شَطَطاً (۴)🍃
🍃وَأَنَّا ظَنَنَّا أَن لَّن تَقُولَ الْإِنسُ وَالْجِنُّ عَلَي اللَّهِ كَذِباً (۵)🍃
ترجمه :
🍃 واينكه او، پروردگار عظيم متعالى ما، نه همسرى گرفته و نه فرزندى🍃
🍃و اينكه سفيهان ما درباره خداوند سخنى ناحق مى گفتند.🍃
🍃و ما گمان مى كرديم كه هرگز جن و انس بر خداوند دروغ نمى بندند.🍃
كلمه «جَدّ» به معناى عظمت است و اگر در مورد پدربزرگ به كار مى رود ناشى از بزرگى و عظمتى است كه در خانواده براى او قائل مى شوند.
«شطط» به معناى سخن ظالمانه و دور از حق است. و مراد از «سفيهنا» يا گروه بى خردان و يا شخص ابليس است كه از جن بود و به خداوند اعتراض كرد و از حق دور شد.
📌 پیام ها
🌿 اولين گام در رشد، خداشناسى است. «يهدى الى الرشد - انّه تعالى جدّ ربّنا...»
🌿 جن نيز مى داند كه خداوند همسر و فرزند ندارد. «ما اتّخذ صاحبة و لا ولداً»
🌿 همسر و فرزند داشتن دور از شأن يكتايى و بى نيازى خداست. «تعالى جدّ ربّنا ما اتّخذ صاحبة و لا ولداً»
🌿 سخن ناحق گفتن نشانه سفاهت است.«يقول سفيهنا على اللّه شططا»
🌿 جنّ از افكار و عقايد انسان ها آگاه است. «و انّا ظنّنا ان لن تقول الانس و الجن على اللّه كذباً»
🕊️🍃🕊️🍃🕊️
https://eitaa.com/tafsir_audio_Quran_1402
https://ble.ir/tafsir_audio_quran_1402
🕊 تفسیر آیه ۶ تا ۸ سوره جن 🕊
🍃 وَأَنَّهُ كَانَ رِجَالٌ مِّنَ الْإِنسِ يَعُوذُونَ بِرِجَالٍ مِّنَ الْجِنِّ فَزَادُوهُمْ رَهَقاً (۶)🍃
🍃وَأَنَّهُمْ ظَنُّوا كَمَا ظَنَنتُمْ أَن لَّن يَبْعَثَ اللَّهُ أَحَداً (۷)🍃
🍃وَأَنَّا لَمَسْنَا السَّمَاء فَوَجَدْنَاهَا مُلِئَتْ حَرَساً شَدِيداً وَشُهُباً (۸)🍃
ترجمه :
🍃 و مردانى از انسان به مردانى از جنّ پناه مى برند و به طغيان آنان افزودند🍃
🍃و آنان پنداشتند چنانكه شما پنداشتيد كه خدا هرگز احدى را مبعوث نخواهد كرد.🍃
🍃و ما به آسمان ها نزديك شويم، پس آنجا را پر از نگهبانان نيرومند و شهاب ها يافتيم.🍃
«رَهَق» به معناى فعل قبيح و خلافى است كه انسان را در بر گيرد.
مراد از پناه بردن به جنّ، براساس روايات، رفتن نزد كسانى است كه با جنّ ارتباط دارند و مورد الهام شيطان هستند و از آنها بخواهد كه مشكلش را حل كنند.
كسى كه با نور قرآن روشن شد و رشد يافت، از تمام انحرافات فكرى و عملى نجات مى يابد. قرآن بعد از جمله «يهدى الى الرشد» سيمايى از عقايد انحرافى را بيان مى كند كه براى خدا همسر و فرزند مى گيرند «ما اتّخذ صاحبة ولا ولدا» سخن ناحق مى گويند. «يقول سفيهنا على اللّه شططا» و به جاى خدا به جن پناه مى برند. «يعوذون برجالٍ من الجن» و خيال مى كنند قيامتى در كار نيست. «لن يبعث اللّه احداً»
📌 پیام ها
🌿 پناه بردن به جن، كارى لغو و سفيهانه است. «يقولوا على اللّه سفيهنا على اللّه شططا... يعوذون برجال من الجنّ»
🌿 جنّيان مثل انسان، مرد و زن دارند. «برجال من الجنّ»
🌿 پيام ارتباط با جنّ كه عموماً براى رسيدن به مقاصد نادرست است، بر گمراهى دو طرف مى افزايد. «يعوذون... فزادوهم رهقا»
🌿 منكران قيامت، برهان و دليل علمى ندارند بلكه گرفتار ظنّ و گمان هستند. «ظنّوا كما ظننتم»
🌿 جنّ از عقايد انسان آگاه است.«ظنّوا كما ظننتم»
🌿 بعضى از جنيان كافرند و قيامت را انكار مى كنند. «لن يبعث اللّه احدا»
🌿 جن، توان تماس با آسمان را دارد. «لمسنا السماء»
🌿 نااهلان را به هر جا راه ندهيد. «فوجدناه ملئت حرساً شديداً»
🕊️🍃🕊️🍃🕊️
https://eitaa.com/tafsir_audio_Quran_1402
https://ble.ir/tafsir_audio_quran_1402
🕊 تفسیر آیه ۹ تا ۱۲ سوره جن 🕊
🍃 وَأَنَّا كُنَّا نَقْعُدُ مِنْهَا مَقَاعِدَ لِلسَّمْعِ فَمَن يَسْتَمِعِ الْآنَ يَجِدْ لَهُ شِهَاباً رَّصَداً (۹)🍃
🍃وَأَنَّا لَا نَدْرِي أَشَرٌّ أُرِيدَ بِمَن فِي الْأَرْضِ أَمْ أَرَادَ بِهِمْ رَبُّهُمْ رَشَداً (۱۰)🍃
🍃وَأَنَّا مِنَّا الصَّالِحُونَ وَمِنَّا دُونَ ذَلِكَ كُنَّا طَرَائِقَ قِدَداً (۱۱)🍃
🍃وَأَنَّا ظَنَنَّا أَن لَّن نُّعجِزَ اللَّهَ فِي الْأَرْضِ وَلَن نُّعْجِزَهُ هَرَباً (۱۲)🍃
ترجمه :
🍃 و اينكه ما قبلاً براى (استراق) سمع در مراكزى از آسمان مى نشستيم ولى اكنون هر كه بخواهد استماع كند، شهابى در كمين خود مى يابد.🍃
🍃و اينكه ما نمى دانيم آيا براى كسانى كه در زمين هستند شرى اراده شده يا پروردگارشان برايشان خير و صلاحى اراده كرده است.🍃
🍃و اينكه بعضى از ما افراد صالحى هستند و بعضى جز آن، در راههاى گوناگون هستند🍃
🍃و اينكه ما مى دانيم كه هرگز نمى توانيم در زمين خدا را ناتوان سازيم و با فرار از سلطه او خارج شويم.🍃
«رَصَد» اسم جمع «راصد» به معناى مراقب و نگهبان است. «قِدَد» جمع «قدّ» به معناى بريده شده و «طرائق قددا» به معناى مسلك هاى گوناگون است.
از اين آيات استفاده مى شود كه مؤمنان از جنّ، علاوه بر شناخت قرآن، به ضعف خود و عظمت قدرت الهى و قدرت انتخاب و اختيار خود پى برده اند.
📌 پیام ها
🌿 نزول قرآن، در آسمان ها نيز اثر گذاشت. جنّ قبل از نزول قرآن، اخبار آسمانى را استراق سمع مى كرد و بعد از آن منع شد. «انّا كنّا نقعد منها... فمن يستمع الآن»
🌿 جنّ، آينده بشر و جهان را نمى داند. «و انّا لا ندرى...»
🌿 كيفر استراق سمع برخورد شديد است. «شهاباً رصداً»
🌿 در قرآن، خير و نيكى به خدا نسبت داده شده، امّا شرّ و بدى نسبت داده نشده و به صورت فعل مجهول آمده است. «اشرّ اُريد... اراد بهم ربّهم رشدّا»
🌿 رشد دادن از شئون ربوبيّت است. «ربّهم رشداً»
🌿 طبيعت و فطرت جنّ بر فساد و شيطنت نيست، ميان آنان نيز صالح و غير صالح وجود دارد. «منّا الصّالحون و منّا دون ذلك»
🌿 لازمه اختيار و آزادى، گروه گروه شدن است. «كنّا طرائق قدداً»
🌿 نه با مقاومت مى توان خدا را عاجز كرد و نه با فرار. «لن نعجز اللّه فى الارض و لن نعجزه هربا»
🕊️🍃🕊️🍃🕊️
https://eitaa.com/tafsir_audio_Quran_1402
https://ble.ir/tafsir_audio_quran_1402
🕊 تفسیر آیه ۱۳ تا ۱۵ سوره جن 🕊
🍃 وَأَنَّا لَمَّا سَمِعْنَا الْهُدَي آمَنَّا بِهِ فَمَن يُؤْمِن بِرَبِّهِ فَلَا يَخَافُ بَخْساً وَلَا رَهَقاً (۱۳)🍃
🍃وَأَنَّا مِنَّا الْمُسْلِمُونَ وَمِنَّا الْقَاسِطُونَ فَمَنْ أَسْلَمَ فَأُوْلَئِكَ تَحَرَّوْا رَشَداً (۱۴)🍃
🍃وَأَمَّا الْقَاسِطُونَ فَكَانُوا لِجَهَنَّمَ حَطَباً (۱۵)🍃
ترجمه :
🍃 و اينكه چون هدايت (قرآن) را شنيديم به آن ايمان آورديم، پس هر كس به پروردگارش ايمان آورد، نه از نقصان حقّى مى ترسد و نه از ستمى.🍃
🍃واينكه برخى از ما اهل تسليم و بعضى ستمكارند پس كسانى كه اهل تسليم هستند،آنان در جستجوى رشدند.🍃
🍃ولى ستمكاران هيزم دوزخند.🍃
«بخس» به معناى نقصان ظالمانه است و «رَهَق» در معناى سفاهت، طغيان، گناه، كذب و ظلم به كار مى رود.
«قِسط» به معناى بهره و نصيب است و «قاسط» به كسى گويند كه سهم ديگرى را مى گيرد و «مقسط» به كسى گويند كه سهم ديگران را بدهد. به اصطلاح، اگر از باب افعال باشد به معناى اجراى عدالت و اگر ثلاثى مجرد باشد به معناى ظلم به ديگران است.
كلمه «تحرّوا» به معناى قصد كردن است.
چون «قاسطون» در مقابل «مسلمون» به كار رفته است، پس اهل تسليم بايد عدالت پيشه باشند.
از آن جا كه آيات اين سوره تا اين جا از بيان جنّيانى بود كه قرآن را شنيدند و سپس براى ديگر جنّيان افكار و عقايد و نظرات خود را بيان كردند، لذا توجه به شيوه سخن و محتواى مطالب آنان، مى تواند در بحث تبليغ دين براى مبلغان مفيد باشد. اكنون برخى از آن ها را به اجمال مرور مى كنيم:
✅با توجه گوش دادن. «استمع»
✅حضور گروهى. «نفر من الجنّ»
✅ در برابر حقّ شاد شدن و احساسات نشان دادن. «سمعنا قرآناً عجبا»
✅ تبليغات. «فقالوا... يهدى الى الرشد»
✅ ابراز عقيده و گرايش. «فامنّا به »
✅ اظهار برائت از انحرافات. «ولن نشرك بربّنا احداً»
✅ ردّ عقايد باطله. «ما اتّخذ صاحبة و لا ولدا»
✅ تحقير نااهلان. «يقول سفيهنا على اللّه شططا»
✅ تأسف از انحراف ديگران. «ظنّنا ان لن تقول الانس والجن على اللّه كذبا»
✅ نفى خرافات و گرايش هاى باطل. «رجال من الانس يعوذون برجال من الجنّ»
✅ بيان عظمت حق. «فمن يستمع الان يجد له شهاباً رصداً»
✅ بيان قدرت حق. «لن نعجز اللّه»
✅ بيان ضعف انسان. «لن نعجزه هربا»
✅ اميد دادن به اهل ايمان. «فمن يؤمن بربّه فلا يخاف بخسا و لا رهقا»
✅ مقايسه ميان مسلمانان و ستمگران. «منّا المسلمون و منّا القاسطون»
✅ با عمل خود ديگران را فرا خوانيم. «سمعنا الهدى آمنّا به فمن يؤمن بربّه ...»
✅ خوب ها و خوبى ها را برجسته كنيم. «منّا الصالحون و منّا دون ذلك»
✅ با مسائل محورى و اصولى آغاز كنيم. «يؤمن بربّه، سمعنا قرآناً، لن نعجزه، لجهنّم حطبا»
📌 پیام ها
🌿 قرآن يكسره هدايت است. «سمعنا قرآناً...سمعنا الهدى»
🌿 سرعت در كار خير ارزش آن را افزون مى كند. «لمّا سمعنا...آمنّا به»
🌿 ايمان به قرآن، ايمان به پروردگار عالم است. «سمعنا... آمنا به...يؤمن بربّه»
🌿 ايمان، تضمين كننده پاداش بى كم و كاست است. «فلا يخاف بخساً و لا رهقاً»
🌿 مسلمان عدالت خواه است. «منّا المسلمون و منّا القاسطون»
🌿 جنّ، با اينكه وجود لطيفى است ولى عذابش جسمانى است. «لجهنّم حطبا»
🌿 هم انسان مجرم آتش گيرانه دوزخ است: «وقودها النّاس والحجارة» وهم جنّ منحرف هيزم دوزخ است. «فكانوا الجهنم حطباً»
🕊️🍃🕊️🍃🕊️
https://eitaa.com/tafsir_audio_Quran_1402
https://ble.ir/tafsir_audio_quran_1402