eitaa logo
تفسیر یک دقیقه ای قرآن
4.2هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
105 ویدیو
1 فایل
تفسیر یک دقیقه ای قرآن کریم از ابتدا تا انتهای قرآن کریم به زبان ساده و ‌روان ارسال پیام @pasokh97 کانال تفسیر یک دقیقه ای @tafsir_ir1 دیگر کانال ما احکام یک دقیقه ای پخش #شبکه_سه_سیما 👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3561750554C7ab0d67256
مشاهده در ایتا
دانلود
فرا رسیدن عاشورای حسینی تسلیت باد
🏴 تسلیت عاشورا 🏴 🖤 علیه السلام فرمودند: روز عاشورا این‌طور به هم تسلیت بگویید: 🍀 أعْظَمَ اللَّهُ أُجُورَنَا بِمُصَابِنَا بِالْحُسَيْنِ وَ جَعَلَنَا وَ إِيَّاكُمْ مِنَ الطَّالِبِينَ بِثَأْرِهِ مَعَ وَلِيِّهِ‏ الْإِمَامِ الْمَهْدِيِّ مِنْ آلِ مُحَمَّدٍ 🍃 خداوند اجر ما را در مصیبت امام حسین علیه السلام زیاد گرداند و ما و شما را از خون‌خواهان او در رکاب حضرت مهدی علیه السلام قرار دهد. 📖 مصباح المتهجد، ج ۲، ص ۷۷۳
🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃 بسم الله الرحمن الرحیم 📚 حماسه حسینی در پرتو قرآن 🔹 جلسه ۱۱ ☑️ 🌹 به انگیزه ی انسان بسیار توجه دارد. حتی سیر کردن گرسنگان اگر بر اساس اخلاص نباشد و انگیزه ی غیر الهی داشته باشد، بی ارزش است. یکی از سوره های ، سوره ی «عبس» است که در ده آیه ی اول آن به شدت انتقاد می کند که چرا به روی نابینایی عبوس شد، در حالی که نابینا نه عبوس کردن را می بیند و‌ نه لبخند را، اما اصل عبوس بودن را زشت می داند، نه به خاطر فهمیدن یا نفهمیدن مردم، اسلام ارزش ها و ضد ارزش ها را واقعی می بیند، نه قراردادی، سیاسی ، اقتصادی و تعصبی. 🌹 انگیزه ی علیه السلام ، خودنمایی ، قدرت طلبی یا انتقام نبود، انگیزه امام و یارانش اصلاح دین بود. انگیزه یارانش ، رسیدن به مال، مقام و تظاهر نبوذ، آنان با معامله کردند و لذا کودک اسیر شده امام ، در برابر کاخ بنی امیه سخنرانی می کند و می فرماید: به عدد دانه های شن، خدا را شکر می کنم و زینب کبری پس از شهادت عزیزانش می فرماید: چیزی جز زیبایی ندیدم؛ « ما رأیت إلا جمیلا » در حالی که اگر انگیزه غیر خدا باشد، باید ناسپاسی ها در کار باشد. ☑️ 🌹 در همه ی یاران امام حسین علیه السلام از پایان کار آگاه بودند، از آغاز سفر تا کربلا تمام جملات امام نشانه ی این بود که این سفر برگشتی ندارد، یک انتخاب آزادانه، آگاهانه، مخلصانه و عاشقانه بود. بر اساس اشک و سوزی ارزش دارد که بر اساس آگاهی باشد « أعینهم تفیض من الدمع مما عرفوا - آیه ۸۳ سوره مائده » باور و یقین که آمد انسان در کار خود شک ندارد. زینب کبری خطاب به یزید می فرماید: تو را کوچک می دانم. آری اگر انسان در اثر معرفت و شناخت یقین پیدا کرد پخته می شود. @tafsir_ir1 🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃
بسم الله الرحمن الرحیم 🔹 تفسیر یک دقیقه ای قرآن 🔹 🔹 جلسه ۸۸۴ 🔹 📚 هشدار به همه فرزندان آدم @tafsir_ir1
بسم الله الرحمن الرحیم 🦋 یک آیه 🦋 آیه ۲۶ سوره اعراف @tafsir_ir1
آیه ۲۶ سوره اعراف.mp3
143.5K
بسم الله الرحمن الرحیم 🌷 آیه ۲۶ سوره اعراف 🌷 قاری قرآن: پرهیزکار @tafsir_ir1
🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹 بسم الله الرحمن الرحیم 🌹 آیه ۲۶ سوره اعراف 🌸 يَابَنِى ءَادَمَ قَدْ أَنزَلْنَا عَلَيْكُمْ لِبَاساً يُوَارِى سَوْءَاتِكُمْ وَرِيشاً وَ لِبَاسُ التَّقْوَی ذَلِكَ خَيْرٌ ذَلِكَ مِنْ ءَايَاتِ اللَّهِ لَعَلَّهُمْ يَذَّكَّرُونَ 🍀 ترجمه: اى فرزندان آدم! همانا بر شما لباسى فروفرستادیم که شرمگاهتان را می پوشاند و هم زینتی باشد، و لباس تقوا همانا بهتر است. آن، از نشانه‏ هاى خداست، باشد كه آنان پند گیرند. 🌷 : فرزندان آدم 🌷 : فرستادیم 🌷 : می پوشاند 🌷 : شرمگاهتان 🌷 : زینت، به معنای پر پرندگان است که برای آنها هم پوشش است و هم وسیله ی زیبایی ، همچنین به لباسی که برای انسان نوعی زینت به حساب آید 🌷 : بهتر 🌷 : پند گیرند 🌸 این آیه در نازل شده است. از اين جا به بعد يک سلسله دستورات و برنامه ‌هاى سازنده، براى همه فرزندان آدم، بيان مى‌ كند، كه در حقيقت دنباله ‌اى است از برنامه‌ هاى آدم در بهشت. نخست به همان مسأله و پوشانيدن بدن كه در سرگذشت نقش مهمّى داشت اشاره كرده، مى‌ فرمايد: «يا بَنِي ءادَمَ قَدْ أَنْزَلْنا عَلَيْكُمْ لِباساً يُوارِي سَوْءاتِكُمْ: ای فرزندان آدم! همانا بر شما لباسی فرو فرستادیم که شرمگاهتان را می پوشاند» ولى فايده اين كه براى شما فرستاده ‌ايم، تنها پوشانيدن تن و مستور ساختن زشتی ها نيست بلكه «وَ رِيشاً: و هم زینتی باشد» لباس تجمّل و زينت كه اندام شما را زيباتر از آنچه هست نشان مى ‌دهد. 🌸 به دنبال اين جمله كه درباره لباس ظاهرى سخن گفته است، بحث را به لباس معنوى كشانده و آن چنان كه سيره قرآن در بسيارى از موارد است، هر دو جنبه را به هم مى ‌آميزد و مى ‌فرمايد: «وَ لِباسُ التَّقْوى ذلِكَ خَيْرٌ: و لباس تقوا همانا بهتر است» تشبيه تقوا و پرهيزكارى به لباس، تشبيه بسيار رسا و گويايى است، زيرا همانطور كه لباس هم بدن انسان را از سرما و گرما حفظ مى‌كند، و هم سپرى است در برابر بسيارى از خطرها، و هم عيوب جسمانى را مى‌ پوشاند و هم زينتى است براى ، روح تقوا و پرهيزكارى نيز علاوه بر پوشانيدن بشر از زشتى گناهان و حفظ از بسيارى از خطرات فردى و اجتماعى، زينت بسيار بزرگى براى او محسوب مى‌شود. 🌸 منظور از لباس همان «روح تقوا و پرهيزكارى» است، كه جان انسان را حفظ مى‌كند و معنى «حيا» و «عمل صالح» و امثال آن در آن جمع است. در پايان آيه مى ‌فرمايد: «ذلِكَ مِنْ آياتِ اللّهِ لَعَلَّهُمْ يَذَّكَّرُونَ: آن از نشانه های خداست، باشد که آنان پند گیرند» 🔹 پيام های آیه ۲۶ سوره اعراف 🔹 ✅ توجّه به نعمت ‏هاى ، عامل عشق به خدا ودورى از غفلت است. ✅ ، زمانى نعمت الهى است كه بدن را بپوشاند. ✅ اگر چه در تهیّه‏ ى ، علاوه بر عوامل طبیعى انسان ‏ها نیز تلاش مى‏ كنند، ولى همه‏ ى این ها به دست خداست. ✅ وپوشاندن كار خداست، ولى برهنگى و برهنه كردن كار شیطان است. ✅ ، نعمت الهى است، و برهنگى و خلع لباس، كیفر گناه است. ✅ معنویّت در كنار مادّیت، در كنار زینت لازم است. و گرنه لباس مى‏ تواند وسیله‏ ى اسراف، تكبّر، فساد، خودنمایى، مدپرستى، شهوترانى، فخرفروشى و امثال آن شود. ✅ آن گونه كه در لباس مادى، پوشش عیوب، حفاظت از سرما و گرما و زیبایى مطرح است، هم عامل پوشش عیوب است، هم نگهدارنده از گناه و هم مایه‏ ى زیبایى معنوى انسان مى‏ باشد. ✅ از ، پنبه مى‏ روید، از علف كه خوراک حیوان است پشم تولید مى‏ شود و از آب دهان كرم، ابریشم، این ها همه از آیات الهى است كه مى‏ تواند مایه‏ ى تذكّر و بیدارى انسان باشد. @tafsir_ir1 🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹
🌺🍀🌺🍀🌺🍀🌺 بسم الله الرحمن الرحيم سلام - منابعی که در تفسیر قرآن استفاده شده است تفسیر نمونه، تفسیر نور، بخش مختصری از تفسیر میزان ، کتاب ها و روایت های دیگر اهل بیت، بخشی از سخنان علما سعی کردیم که تفسیری ساده، روان و قابل درک برای مخاطب باشد و از مطالب دشوار و خیلی تخصصی پرهیز کنیم تا برای همه قابل استفاده باشد. خیلی ها دوست داشتند که در زندگی خود تفسیر قرآن را از ابتدا تا انتهای قرآن به زبان ساده و روان و دلنشین بخوانند اما شاید این فرصت مهیا نشد ان شاء الله در کانال تفسیر یک دقیقه ای قرآن این امکان را فراهم خواهیم کرد. @tafsir_ir1 🌺🍀🌺🍀🌺🍀🌺
🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃 بسم الله الرحمن الرحیم 📚 حماسه حسینی در پرتو قرآن 🔹 جلسه ۱۲ ☑️ حرکت امام حسین بر اساس قرآن 🌹 آیاتی که امام حسین علیه السلام در مسیر حرکت به آن استناد فرمودند: : هنگامی که نماینده یزید در مدینه تصمیم گرفت از امام حسین علیه السلام برای یزید بیعت بگیرد، امام فرمود: وای بر تو، تو پلید هستی و ما خانواده ای هستیم که خداوند در شأن ما فرموده است: « إنما یرید الله لیذهب عنکم الرجس أهل البیت و یطهرکم تطهیرا: همانا خداوند می خواهد از شما اهل بیت هر پلیدی را بزداید و شما را چنانکه باید و شاید پاکیزه بدارد. آیه ۳۳ سوره احزاب » : امام حسین علیه السلام در پایان وصیت نامه ای که قبل از حرکت به کربلا نوشتند، به این آیه استناد کردند: « و ما توفیقی إلا بالله علیه توکلت و إلیه أنیب: و توفیق من جز به اراده خداوند نیست که بر او توکل کرده ام و به او روی آورده ام - آیه ۸۸ سوره هود» : هنگامی که از مدینه به سوی مکه خارج شدند(۲۸رجب)، این آیه را تلاوت فرمودند: « فخرج منها خائفا یترقب قال رب نجنی من القوم الظالمین: آنگاه که موسی از آنجا ترسان و نگران خارج شد گفت: پروردگارا! مرا از قوم ستمکار نجات بده - آیه ۲۱ سوره قصص» : شیخ مفید می گوید: هنگامی که امام حسین علیه السلام شب جمعه‌ سوم شعبان ( قبل از حرکت به کربلا) وارد مکه شدند، این آیه را تلاوت فرمودند: « و ‌لما توجه تلقاء مدین قال عسی ربکم أن یهدینی سواء السبیل: و ‌چون رو به سوی مدین نهاد گفت: باشد که پروردگارم مرا به راه راست راهنمایی کند - آیه ۲۲ سوره قصص » : در مکه، در گفتگو با ابن عباس درباره بنی امیه این آیات را تلاوت فرمودند: « إنهم کفروا بالله و برسوله و لا یأتون الصلاة إلا و هم کسالی: آنان به خداوند و پیامبر او کفر ورزیده و جز با حالت کسالت به نماز نپردازند..- آیه ۵۴ سوره توبه » و همچنین آیه « یراؤن الناس و لا یذکرون الله إلا قلیلا: با مردم ریاکاری کنند و خدا را جز اندکی یاد نمی کنند - آیه ۱۴۲ سوره نساء» و آیه ی « مذبذبین بین ذلك لا إلی هؤلاء و لا إلی هؤلاء و من یضلل الله فلن تجد له سبیلا: در این میان سرگشته اند، نه جزو آنان (مؤمنان) و نه جزو اینان (نامؤمنان) و هر کسی که خداوند در گمراهی واگذاردش، هرگز برای او بیرون شدنی نخواهی یافت - آیه ۱۴۳ سوره نساء » و فرمودند: کل نفس ذائقة الموت و إنما توفون أجورکم: هر نفسی چشنده مرگ است و بی شک در روز قیامت پاداش هایتان را به تمامی خواهند داد - آیه ۱۸۵ سوره آل عمران » : هنگامی که در مسیر کربلا خبر شهادت مسلم را شنیدند، فرمودند: « إنا لله و إنا إلیه راجعون: هما ما از خداییم و به سوی خدا باز می گردیم - آیه ۱۵۶ سوره بقره » : در نزدیکی کربلا هنگامی که حر به امام گفت: چرا آمده ای؟ فرمود: نامه های دعوت شما مرا به اینجا آورد، ولی حالا پشیمان شده اید و این آیه را تلاوت فرمود: « فمن نکث فإنما ینکث علی نفسه: پس هر کسی که پیمان شکند، همانا به زیان خود پیمان شکسته است - آیه ۱۰ سوره فتح» : هنگامی که ابن زیاد نامه رسمی برای حر فرستاد که راه را بر حسین علیه السلام ببندد و او نامه را به امام عرضه داشت، امام این آیه را تلاوت فرمود: « و جعلناهم أئمة یدعون إلی النار: و آنان را پیشوایانی قرار دادیم که به سوی جهنم دعوت می کنند - آیه ۴۱ سوره قصص» : امام حسین علیه السلام در کربلا درباره لشکر یزید برای دخترش سکینه این آیه را تلاوت فرمود: « إستحوذ علیهم الشیطان فأنساهم ذکر الله: شیطان بر آنان دست یافت، پس یاد خدا را از خاطر آنان برد- آیه ۱۹ سوره مجادله » : در روز عاشورا برای لشکر یزید این آیه را تلاوت فرمود: « فأجمعوا أمرکم و شرکاءکم ثم لا یکن أمرکم علیکم غمة ثم اقضوا إلی و لا تنظرون - آیه ۷۱ سوره یونس » شما با شریکانی که قائلید ، کارتان را هماهنگ و عزمتان را جزم کنید، سپس در کارتان پرده پوشی نکنید، آنگاه کار مرا یکسره کنید و مهلتم ندهید. و نیز آیه « إن ولی الله الذی نزل الکتاب و هو یتولی الصالحین: سرور من خداوند است که این کتاب آسمانی را فرو فرستاده است و او دوستدار شایستگان است » @tafsir_ir1 🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃
بسم الله الرحمن الرحیم 🌸 تفسیر یک دقیقه ای قرآن 🌸 🌸 جلسه ۸۸۵ 🌸 @tafsir_ir1
بسم الله الرحمن الرحیم 🦋 یک آیه 🦋 آیه ۲۷ سوره اعراف @tafsir_ir1
آیه ۲۷ سوره اعراف.mp3
223.4K
بسم الله الرحمن الرحیم 🌷 آیه ۲۷ سوره اعراف 🌷 قاری قرآن: پرهیزکار @tafsir_ir1
🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹 بسم الله الرحمن الرحیم 🌹 آیه ۲۷ سوره اعراف 🌸 يَا بنِى ءَادَمَ لَا يَفْتِنَنَّكُمُ الشَّيْطَانُ كَمَآ أَخْرَجَ أَبَوَيْكُم مِّنَ الْجَنَّةِ يَنزِعُ عَنْهُمَا لِبَاسَهُمَا لِيُرِيَهُمَا سَوَءَاتِهِمَآ إِنَّهُ يَرَاكُمْ هُوَ وَقَبِيلُهُ مِنْ حَيْثُ لَا تَرَوْنَهُمْ إِنَّا جَعَلْنَا الشَّيَاطِينَ أَوْلِيَآءَ لِلَّذِينَ لَايُؤْمِنُونَ‏ 🍀 ترجمه: اى فرزندان آدم! مبادا شیطان فریبتان دهد، آنگونه كه پدر و مادرِ شما را از بهشت بیرون كرد، لباس را از تن آن دو بركند تا شرمگاهشان را بر آنان آشكار سازد. همانا شیطان و گروهش شما را از آنجا كه شما آنها را نمى‏ بینید مى‏ بینند. ما شیاطین را دوستان و سرپرستان كسانى كه ایمان نمى‏ آورند قرار دادیم. 🌷 : شما را فریب ندهد 🌷 : پدر و مادر شما را 🌷 : بر کند، در آورد 🌷 : تا برایشان آشکار کند 🌷 : شرمگاهشان 🌷 : از آنجا 🌷 : نمی بینید 🌷 : قرار دادیم 🌷 : دوستان و سرپرستان 🌷 : ایمان نمی آورند 🌸 این آیه مکه نازل شده است. در اين آيه خداوند به همه افراد بشر، هشدار مى ‌دهد كه مراقب فريبكارى شيطان باشند. زيرا شيطان سابقه دشمنى خود را با پدر و مادر آنها نشان داده و همانطور كه لباس بهشتى را بر اثر وسوسه‌ ها از اندام آنان بيرون كرد، ممكن است لباس را از اندام ايشان بيرون نمايد، لذا مى ‌فرمايد: «يا بَنِي آدَمَ لا يَفْتِنَنَّكُمُ الشَّيْطانُ كَما أَخْرَجَ أَبَوَيْكُمْ مِنَ الْجَنَّةِ يَنْزِعُ عَنْهُما لِباسَهُما لِيُرِيَهُما سَوْءاتِهِما: ای فرزندان آدم! مبادا شیطان فریبتان دهد، آنگونه که پدر و مادر شما را از بهشت بیرون کرد، لباس را از تن آن دو بر کند تا شرمگاهشان را بر آنان آشکار سازد» 🌸 سپس تأكيد مى‌ كند كه حساب شيطان و همكارانش از ساير دشمنان جداست و از چنين دشمنى بايد سخت برحذر بود! «إِنَّهُ يَراكُمْ هُوَ وَ قَبِيلُهُ مِنْ حَيْثُ لا تَرَوْنَهُمْ: همانا شیطان و گروهش شما را از آنجا که شما آنها را نمی بینید می بینند» و در پايان آيه جمله ‌اى بيان مى ‌كند كه در حقيقت پاسخى است به يک ايراد مهمّ و آن اين كه اگر كسى بگويد: چگونه خداوند دادگر و مهربان دشمنى را با اين قدرت بر مسلّط ساخته، دشمنى كه هيچ گونه موازنه قوا با او ندارد، به هر كجا بخواهد مى ‌رود، بدون اين كه كسى حضورش را احساس كند، حتّى طبق بعضى از روايات در درون وجود همچون جريان خون در رگها حركت مى‌ كند! آيا اين با عدالت پروردگار سازگار است؟ 🌸 آيه در پاسخ اين سؤال احتمالى، مى‌گويد: «إِنّا جَعَلْنَا الشَّياطِينَ أَوْلِياءَ لِلَّذِينَ لا يُؤْمِنُونَ: ما شیاطین را دوستان و سرپرستان کسانی که ایمان نمی آورند قرار دادیم» يعنى، تنها پس از موافقت خود است كه شيطان مى ‌تواند از مرزهاى روح او بگذرد. 🔹 پيام های آیه ۲۷ سوره اعراف 🔹 ✅ از و سرنوشت دیگران عبرت بگیریم. ✅ خود را بیمه شده و به دور از انحراف ندانیم، كه مسجود فرشتگان بود، با فریب شیطان از جایگاه خود دور شد. ✅ برهنگى و كشف ، عامل خروج از جایگاه قرب الهى است. ✅ هرگونه و تبلیغاتى كه به برهنگى بیانجامد، شیطانى است. ✅ شیطان تنها نیست، بلكه گروه دارد. ✅ چون را نمى‏ بینیم، از او غافل نباشیم و همیشه آماده باشیم. زیرا فریبندگى شیطان به خاطر ناپیدایى اوست. ✅ سلطه‏ ى ، به خاطر اعمال خود انسان است. ✅ سنّت آن است كه شیطان بر كافران و منكران حاكم شود. ✅ ایمان به ، مانع ولایت و حاكمیّت شیطان بر انسان مى‏ شود. @tafsir_ir1 🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹
🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃 بسم الله الرحمن الرحیم 📚 حماسه حسینی در پرتو قرآن 🔹 جلسه ۱۳ ☑️ 🌹 در به همان مقدار که از فساد انتقاد و با آن مقابله شده، نسبت به اصلاح خود و جامعه سفارش و تأکید شده است. قرآن اصلاح را لازمه ی و می شمارد. خداوند خود اول مصلح است «و أصلح بالهم - آیه ۲ سوره محمد‌» و لذا از مردم خواسته تا اول عیب های خود را اصلاح کنند: «تابوا و أصلحوا - آیه ۱۴۶ سوره نساء» و سپس به اصلاح جامعه بپردازند «فاتقوا الله و أصلحوا ذات بینکم - آیه ۱ سوره انفال» اصلاح گر هرگز به دنبال فتنه انگیزان نمی رود «و أصلح و لا تتبع سبیل المفسدین - آیه ۱۴۲ سوره اعراف» البته اصلاحات باید بر معیار عدل و قانون باشد «فأصلحوا بینهما بالعدل و أقسطوا: آیه ۹ سوره حجرات» 🌹 کسی که راه های صلاح و اصلاح را به روی خود ببندد، نابود خواهد شد، هر چند فرزند پیامبر باشد؛ که درباره پسر نوح می فرماید: «إنه لیس من أهلک إنه عمل غیر صالح: ای نوح، او از خاندان تو نیست، به راستی که عمل او غیر صالح است - آیه ۴۶ سوره هود» اولیای الهی از خدا درخواست می کردند که به صالحان ملحق شوند «ألحقنی بالصالحین - آیه ۸۳ سوره شعرا» قرآن معمولا ایمان را همراه عمل صالح بیان کرده است. هدف از کامیابی از نعمت ها را انجام عمل صالح می داند «یا أیها الرسل کلوا من الطیبات و اعملوا صالحا - آیه ۵۱ سوره مؤمنون» یعنی بهره گیری و کامیابی شما از نعمت ها باید برای انجام کار نیک و عمل صالح باشد. 🌹 خداوند متعال حکومت آینده زمین را نصیب بندگان صالح خود خواهد کرد. « إن الأرض یرثها عبادی الصالحون - آیه ۱۰۵ سوره انبیا» بعد از اصلاح خود ، باید به اصلاح دیگران بپردازد و تمام توان خود را در این راه به کار گیرد «إن ارید إلا الإصلاح ما استطعت: چیزی جز اصلاح تا سر حد توانم نمی خواهم - آیه ۸۸ سوره هود » به مصلحان واقعی وعده ی پاداش داده است. «إنا لا نضیع أجر المصلحین» نکته قابل توجه آنکه هر چه میزان فساد بالا برود، تلاش مصلحانه ی بیشتری را طلب می کند. چنانکه هر چه هوا گرم تر شود، نیاز به آب زیادتر می شود، هر چه مفسدان خطرناک تر شوند، مصلحان بزرگتری می طلبد. 🌹 در برابر نمرود جز ابراهیم علیه السلام و در برابر فرعون جز موسی علیه السلام و در برابر یزید جز حسین علیه السلام چه کسانی می توانند مقابله کنند؟ بدیهی است برنامه اصلاحات همیشه با نامه و گفت و گو و تذکر پیش نمی رود، بلکه گاهی شرایطی پیش می آید که باید به استقبال خطر رفت. علیه السلام اولین مصلح اسلامی است که به استقبال سخت ترین شداید رفت و جان خود را تسلیم حق نموده و به شهادت رسید. @tafsir_ir1 🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃
🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃 بسم الله الرحمن الرحیم 📚 حماسه حسینی در پرتو قرآن 🔹 جلسه ۱۴ ☑️ حرکت امام حسین علیه السلام برای امر به معروف و نهی از منکر 🌹 امر به معروف و نهی از منکر نشانه ی وجدان بیدار، سوز و ‌تعهد، عشق به مکتب، حضور در صحنه و عشق به مردم است. امر به معروف و نهی از منکر سبب دلگرمی نیکوکاران، کنترل خلافکاران و حافظ حقوق مظلومان است. جامعه ی بی تفاوت و ساکت، جامعه ی مرده و بدون رشد است. حضرت لوط به مردمی که در برابر ساکت بودند فرمود: «ألیس منکم رجل رشید:آیا یک انسان رشد یافته در میان شما نیست؟ - آیه ۷۸ سوره هود» شرط بهترین امت بودن را انجام امر به‌ معروف و نهی از منکر می داند؛ «کنتم خیر أمة أخرجت للناس - آیه ۱۱۰ سوره آل عمران» آنگاه که قهر خداوند بر خلافکاران نازل شود، خداوند ناهیان از منکر را نجات می دهد « أنجینا الذین ینهون عن السوء و أخذنا الذین ظلموا بعذاب بئیس - آیه ۱۶۵ سوره اعراف» 🌹 یکی از برکات آن است که انسان را از منکرات باز می دارد « إن الصلاة تنهی عن الفحشاء و المنکر - آیه ۴۵ سوره عنکبوت» امر به معروف و نهی از منکر وظیفه تمام پیامبران در طول تاریخ بوده است « و لقد بعثنا فی کل أمة رسولا أن اعبدوا الله و ‌اجتنبوا الطاغوت - آیه ۳۶ سوره نحل» امام حسین علیه السلام درباره دلیل قیام خود فرمودند: مگر نمی بینید که به حق عمل نمی شود و از باطل جلوگیری نمی شود. من بنا دارم هر چند با و‌ ریختن خونم باشد امر به معروف و نهی از منکر کنم. آری امر به معروف و نهی از منکر مراحلی دارد که در بعضی مراحل باید تا پیش رفت. چنانکه خون های مقدسی در راه آن‌ ریخته شده است. « و یقتلون الذین یأمرون بالقسط من الناس - آیه ۲۱ سوره آل عمران» @tafsir_ir1 🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃
بسم الله الرحمن الرحیم 🌸 تفسیر یک دقیقه ای قرآن 🌸 🌸 جلسه ۸۸۶ 🌸 @tafsir_ir1
بسم الله الرحمن الرحیم 🦋 یک آیه 🦋 آیه ۲۸ سوره اعراف @tafsir_ir1
آیه ۲۸ سوره اعراف.mp3
157.8K
بسم الله الرحمن الرحیم 🌷 آیه ۲۸ سوره اعراف 🌷 قاری قرآن: پرهیزکار @tafsir_ir1
🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹 بسم الله الرحمن الرحیم 🌹 آیه ۲۸ سوره اعراف 🌸 وَ إِذَا فَعَلُواْ فَاحِشَةً قَالُواْ وَجَدْنَا عَلَيْهَآ ءَابَآءَنَا وَاللَّهُ أَمَرَنَا بِهَا قُلْ إِنَّ اللَّهَ لَا يَأْمُرُ بِالْفَحْشَآءِ أَتَقُولُونَ عَلَى اللَّهِ مَا لَا تَعْلَمُونَ 🍀 ترجمه: و هرگاه كار زشتى كنند، گویند: ما پدران خود را بر این كار یافتیم و خداوند ما را به آن دستور داده است. بگو: همانا خداوند هرگز به كارهاى زشت فرمان نمى‏ دهد. آیا چیزى را كه نمى‏ دانید به خدا نسبت مى‏ دهید؟ 🌷 : هر گاه انجام دهند 🌷 : به گناهی گفته می شود که زشتی آن روشن باشد 🌷 : گویند 🌷‌ : یافتیم 🌷 : بر آن 🌷 : پدرانمان 🌷 : دستور داده است 🌷 : بگو 🌷 : فرمان نمی دهد 🌷 : کارهاس زشت 🌷 : آنچه را که نمی دانید 🌸 این آیه در نازل شده است. در اين آيه اشاره به يكى از وسوسه‌ هاى مهمّ شيطانى مى ‌كند كه بر زبان جمعى از انسان هاى شيطان صفت نيز جارى مى‌ شود و آن اين كه: «وَ إِذا فَعَلُوا فاحِشَةً قالُوا وَجَدْنا عَلَيْها آباءَنا وَ اللّهُ أَمَرَنا بِها: و هر گاه کار زشتی کنند، گویند: ما پدران خود را بر این کار یافتیم و خداوند ما را به آن دستور داده است» 🌸 جالب اين كه در پاسخ آنها اعتنايى به دليل اوّل يعنى پيروى كوركورانه از نياكان نمى ‌كند؛ و تنها به پاسخ دليل دوّم قناعت كرده، مى‌ فرمايد: «قُلْ إِنَّ اللّهَ لا يَأْمُرُ بِالْفَحْشاءِ: بگو: همانا هرگز به کارهای زشت فرمان نمی دهد» سپس با اين جمله آيه ختم مى ‌شود كه: «أَ تَقُولُونَ عَلَى اللّهِ ما لا تَعْلَمُونَ: آیا چیزی را که نمی دانید به خدا نسبت می دهید؟ منظور از «فاحِشَةً» در اينجا هر گونه كار زشت و قبيحى است كه مسأله «طواف عريان» و «پيروى از پيشوايان ظلم و ستم» از مصاديق روشن آن محسوب مى ‌گردد. 🔹 پيام های آیه ۲۸ سوره اعراف 🔹 ✅ توجیه ، بزرگ‏تر از خود گناه و نشانه‏ ى سلطه و نفوذ شیطان است. ✅ پایبندى به روش زشت و غلط نیاكان و بدعت در ، نشانه ولایت شیطان و عدم ایمان است. ✅ فساد و زشتى بعضى اعمال، روشن و فطرى است. ✅ گاهى انحرافات ، به نسل‏ هاى بعدى منتقل مى‏ شود و منحرفان، بار گناه نسل‏ هاى آینده را نیز به دوش مى‏ كشند. ✅ روش گذشتگان، همیشه ارزشمند نیست و تقلید نابجا از پیشینیان ممنوع است. ✅ در هیچ زمانى به زشتى فرمان نمى‏ دهد. @tafsir_ir1 🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹
🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃 بسم الله الرحمن الرحیم 📚 حماسه حسینی در پرتو قرآن 🔹 جلسه ۱۵ ☑️ 🌹 بارها می فرماید: به منطق و حق فکر کنید نه به تعداد نفرات و جمعیت باطل و لذا تعبیراتی از قبیل «أکثرهم لا یعملون - آیه ۳۴ سوره انفال» ، «أکثرهم فاسقون - آیه ۸ سوره توبه» ، «أکثرهم کاذبون - آیه ۲۲۳ سوره شعراء» را به کار برده است. در کربلا، امام حسین و یارانش اندک بودند، اما حق بودند. یزید و لشکریانش بسیار بودند، اما بر باطل بودند. می فرماید: هر گامی و کلامی باید بر اساس بصیرت باشد، «أدعوا إلی الله علی بصیرة أنا و من اتبعنی - آیه ۱۰۸ سوره یوسف» امام حسین علیه السلام و حضرت ابوالفضل و اصحاب علیهم السلام روز عاشورا ده سخنرانی کوتاه برای موعظه و ارشاد مردم داشتند. 🌹 قرآن از ایثارگران تجلیل می کند؛ «و یؤثرون علی أنفسهم- آیه ۹ سوره حشر»، در جلوه های بسیاری از ایثار به چشم می خورد که نمونه آن ایثار حضرت ابوالفضل العباس علیه السلام است. قرآن به عفو ‌مردم سفارش می کند که نمونه بارز آن در کربلا، عفو حر است. قرآن می فرماید: «و العاقبة للمتقین» نام نیکی از جنایتکاران کربلا نیست ، اما نام امام حسین علیه السلام و یارانش همچنان زنده است. به پیامبر می فرماید: «فاستقم کما أمرت و من تاب معک: تو و یارانت استقامت بورزید - آیه ۱۱۲ سوره هود» در بهترین جلوه های استقامت را در امام حسین و یارانش علیه السلام می بینیم. 🌹 می فرماید: بدی های مردم را با خوبی جواب دهید «و یدرؤن بالحسنة السیئة - آیه ۲۲ سوره رعد» در حر راه را بر امام می بندد، ولی امام حسین علیه السلام به تشنگان لشکر حر و حتی به اسب های آنها آب می دهد. قرآن به نهی از منکر و غیرت دینی و دفاع از حریم سفارش می کند، در کربلا آخرین جمله علیه السلام در گودی قتلگاه به لشکر یزید این بود که به خیمه های من حمله نکنید و ناموس مرا پاس دارید و اگر دین ندارید لا اقل در دنیا آزاد مرد باشید. قرآن به تسلیم و رضایت در پیشگاه خدا سفارش می کند، علیه السلام نیز که روزی بر دوش پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم و روزی زیر پای اسبان بود، در هر حال راضی و تسلیم خداوند است. @tafsir_ir1 🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃
بسم الله الرحمن الرحیم 🌸 تفسیر یک دقیقه ای قرآن 🌸 🌸 جلسه ۸۸۷ 🌸 @tafsir_ir1
بسم الله الرحمن الرحیم 🦋 یک آیه 🦋 آیه ۲۹ سوره اعراف @tafsir_ir1
آیه ۲۹ سوره اعراف.mp3
121K
بسم الله الرحمن الرحیم 🌷 آیه ۲۹ سوره اعراف 🌷 قاری قرآن: پرهیزکار @tafsir_ir1
🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹 بسم الله الرحمن الرحیم 🌹 آیه ۲۹ سوره اعراف 🌸 قُلْ أَمَرَ رَبِّى بِالْقِسْطِ وَأَقِيمُواْ وُجُوهَكُمْ عِندَ كُلِ‏ّ مَسْجِدٍ وَادْعُوهُ مُخْلِصِينَ لَهُ الدِّينَ كَمَا بَدَأَكُمْ تَعُودُونَ 🍀 ترجمه: بگو: پرودگارم به عدل و داد فرمان داده و در هر مسجدى روى خود را متوجه او کنید و او را بخوانید، در حالى كه دین را براى او خالص مى‏ سازید. آنگونه كه شمارا در آغاز آفرید، باز می گردید. 🌷 : بگو 🌷 : فرمان داده 🌷 : پروردگارم 🌷 : عدل و داد 🌷 : روی خود را متوجه کنید 🌷 : نزد 🌷 : هر مسجد 🌷 : او را بخوانید 🌷 : شما را در آغاز آفرید 🌷 : باز می گردید 🌸 این آیه در نازل شده است. در اين آيه به اصول دستورات پروردگار در زمينه وظايف عملى در يک جمله كوتاه اشاره، شده و سپس اصول عقايد دينى يعنى، و را بطور فشرده بيان مى ‌كند نخست به صلی الله علیه و آله و سلم مى‌ فرمايد: «قُلْ أَمَرَ رَبِّي بِالْقِسْطِ: بگو: پروردگارم به عدل و داد فرمان داده» سپس دستور به يكتاپرستى و مبارزه با هرگونه شرک داده، مى فرمايد: «وَ أَقِيمُوا وُجُوهَكُمْ عِنْدَ كُلِّ مَسْجِدٍ: و در هر مسجدی روی خود را متوجه او کنید» «وَ ادْعُوهُ مُخْلِصِينَ لَهُ الدِّينَ: و او را بخوانید، در حالی که دین را برای او خالص می سازید» 🌸 پس از تحكيم پايه ، توجّه به مسأله معاد و رستاخيز كرده، مى‌ فرمايد: «كَما بَدَأَكُمْ تَعُودُونَ: آنگونه که شما را در آغاز آفرید، باز می گردید» آيه فوق يكى از كوتاه ترين و جالب ترين تعبيرات را در زمينه معاد جسمانى بازگو مى ‌كند، و مى ‌فرمايد: نگاهى به آغاز خود كنيد ببينيد همين جسم شما كه از مقدار زيادى آب و مقدار كمترى مواد مختلف، فلزات و شبه فلزات تركيب شده است در آغاز كجا بود؟ آب هايى كه در ساختمان جسم شما به كار رفته هر قطره ‌اى از آن احتمالاً در يكى از اقيانوس هاى روى سرگردان بود و سپس تبخير گرديد و تبديل به ابرها و به شكل قطرات باران بر زمين ها فرو ريختند، و ذرّاتى كه هم اكنون از مواد جامد زمين در ساختمان جسم شما به كار رفته، روزى به صورت دانه گندم يا ميوه درخت، يا سبزی هاى مختلف بود كه از نقاط پراكنده زمين گردآورى شد. 🌸 بنابراين چه جاى تعجّب كه پس از متلاشى شدن و بازگشت به حال نخستين، باز همان ذرّات جمع آورى گردد و به هم پيوندند و اندام نخستين را تشكيل دهند؟ و اگر چنين چيزى محال بود چرا در آغاز آفرينش انجام شد؟ بنابراين همان گونه كه در آغاز، شما را آفريده است در روز رستاخيز نيز باز مى‌ گرداند. 🔹 پيام های آیه ۲۹ سوره اعراف 🔹 ✅ ، مأمور به قسط و عدالت است. ✅ پایبندى خالصانه به ، زمینه ‏ى گسترش قسط و عدل است. ✅ جلوگیرى از تبعیض، در كنار مطرح است و عبادت ونماز، همراه قسط ارزش بیشترى دارد. ✅ تربیت صحیح، در نظامِ عادلانه است و قسط، از شئون ربوبیّت الهى است. ✅ ، دربردارنده ‏ى ابعاد اجتماعى، عبادى و اعتقادى انسان است. ✅ ، پایگاه اخلاص است، نه ریا و شرک ✅ یكى از شرایط ، خلوص نیّت است. ✅ توجّه و ایمان به ، عامل اقامه‏ ى قسط و اخلاص انسان است. ✅ ، دلیل امكان معاد است. @tafsir_ir1 🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹
🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃 بسم الله الرحمن الرحیم 📚 حماسه حسینی در پرتو قرآن 🔹 جلسه ۱۶ ☑️ 🌹‌ در فرهنگ به عزت اهل ایمان توجه خاصی شده است. پرستش خداوند عزیز، عزت آفرین است، اما بندگی در برابر غیر خدا مایه ذلت است. اگر در غیبت کردن، نسبت ناروا دادن، توهین، تمسخر، تحقیر، منت گذاشتن، مردم را با نام بد صدا زدن و فحش و ناسزا حرام است، به خاطر آن است که در این کارها عزت دیگران شکسته می شود. اگر انسان حق ندارد عیب ها و گناهان و ضعف های خود را حتی برای نزدیکترین دوستانش نقل کند به خاطر حفظ عزت است. اگر به صبر و قناعت و ترک چاپلوسی سفارش شده است، به خاطر عزت انسان هاست. سرچشمه همه عزت ها خداست. در بارها می خوانیم: «إن العزة لله جمیعا» فروتنی در برابر خدا عزت است. شیطان عزت خود را از نژاد خود می طلبید، در حالی که عزت او در سایه طاعت خدا بود. 🌹 پذیرفتن ظلم را مثل ظلم کردن حرام می داند قرآن به انسان عزت داده و فرموده: 🔹 هستی برای توست 🔹 روح الهی در توست 🔹 تو مسجود فرشتگان هستی 🔹 تو جانشین خدا هستی 🔹 سرپرست شما خداست 🔹 انبیا پدران شما هستند 🔹 آفرینش تو هدفدار است 🌹 در امام حسین علیه السلام فرمودند: بنی امیه مرا بین شهادت و بیعت (سازش) مخیر ساخته است، اما ذلت پذیری هرگز «هیهات من الذلة» در کربلا امام به رسید اما به عزتش لطمه ای وارد نشد، انواع غم ها بر حضرت زینب سلام الله علیها و امام سجاد علیه السلام وارد شد، اما جلوه های عزت آنها در خطبه ها، تار و پود نظام بنی امیه را از هم گسست. @tafsir_ir1 🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃