🌸🌿 تفسیر روزانه قرآن 📖
بسم الله الرحمن الرحیم تفسیر کوتاه نور آیه به آیه از ابتدای قرآن #تفسیر_کوتاه_نور #سوره_یوسف #صفحه_
بسم الله الرحمن الرحیم
تفسیر کوتاه نور آیه به آیه از ابتدای قرآن
#تفسیر_کوتاه_نور
#سوره_یوسف
#صفحه_۲۴۶
____
أعوذ بالله من الشيطان الرجيم
اذْهَبُواْ بِقَمِيصِي هَـذَا فَأَلْقُوهُ عَلَي وَجْهِ أَبِي يَأْتِ بَصِيراً وَأْتُونِي بِأَهْلِكُمْ أَجْمَعِينَ (93)
(يوسف گفت:) اين پيراهن مرا ببريد و آنرا بر صورت پدرم بيفكنيد (تا) بينا شود و همه كسان خود را نزد من بياوريد.
🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀
نکته:
در داستان حضرت يوسف، پيراهن او در چند جا مطرح شده است؛
الف: «و جاؤا على قميصه بدم كذب» برادران، پيراهن يوسف را با خون دروغين آغشته كرده و نزد پدر بردند كه گرگ يوسف را خورد.
ب: «قدّ قميصه من دبر» پيراهن از پشت پاره وسبب كشف جرم و مجرم شد.
ج: «اذهبوا بقميصى» پيراهن موجب شفاى يعقوب نابينا مى شود.
اگر پيراهنى كه جوار يوسف است نابينا را بينا مى كند، پس در تبرك به مرقد و صحن و سرا و درب و ديوار و پارچه و هر چيز ديگرى كه در جوار اولياى خدا باشد، اميد شفا هست.
تا اينجا مرحله شناسايى يوسف، عذرخواهى از او وعفو وگذشت يوسف و طلب عفو الهى، طى شده است، ولى هنوز نابينايى پدر كه از آثار جرم برادران است، وجود دارد. در اين آيه راه حل اين مشكل ارائه مى شود.
ضمناً در روايت آمده است كه يوسف گفت: كسى پيراهن مرا براى پدر ببرد كه پيراهن خونى مرا پيش او برده بود تا همانگونه كه پدر را دل آزرده كرده با اين پيراهن دلشاد سازد.
در روايات آمده است: يوسف برادران خود را هر روز و شب سر سفره خود مى نشاند و آنها احساس شرمندگى مى كردند، به يوسف پيغام دادند كه سفره ما جدا باشد، چون چهره تو ما را شرمنده مى كند!.
يوسف پاسخ داد: امّا من افتخار مى كنم كه در كنار شما باشم و با شما غذا بخورم. روزگارى مردم كه مرا مى ديدند، مى گفتند: «سبحان من بلّغ عبداً بيع بعشرين درهماً ما بلغ» منزّه است خدايى كه برده ى بيست درهمى را به عزّت رساند. امّا امروز وجود شما براى من عزّت است. حالا مردم مى دانند كه من برده و بى اصل و نسب نبوده ام. من برادرانى مثل شما و پدرى همانند يعقوب داشته ام، ولى غريب افتاده بودم.(136) (اللَّه اكبر از اين فتوّت و جوانمردى)
نقل شده است مرحوم آيت اللَّه العظمى حاج شيخ عبدالكريم حائرى يزدى كه براى معالجه از اراك به سمت تهران حركت كرده بود، شبى را در قم ماندند. مردم از ايشان تقاضا كردند كه حوزه علميه خود را از اراك به قم منتقل كند، چون قم حرم اهل بيت عليهم السلام و مدفن حضرت معصومه عليها السلام است. ايشان استخاره كردند و اين آيه آمد: «و اتونى باهلكم اجمعين»136) تفسير كبير، به نقل از تفسيرنمونه.
☘☘☘☘☘☘☘
پیام:
- تبرّك به اشيائى كه مربوط به اولياى خداست، جايز است.
«اذهبوا بقميصى»
(پيراهن يوسف، چشم نابينايى را بينا مى كند.)
- كسى كه با هوى و هوس مبارزه كند، حتّى لباسش نيز از مقدسات مى شود.
«بقميصى»
- تنها ديدن اشياى مقدّس براى تبرّك كافى نيست، بايد آن را لمس كرد.
«القوه على وجه ابى»*
- حزن و شادى در نور چشم اثر دارد. «و ابيضّت عيناه من الحزن ... يأت بصيراً» شايد به همين دليل فرزند خوب را «قرةالعين» ناميده اند.
(البتّه اگر نخواهيم از بُعد معجزه بررسى كنيم.)
- وصال، دل پير را زنده و نابينا را بينا مى كند.
«فالقوه على وجه ابى يأت بصيراً»*
- در معجزه وكرامت، سن وسال شرط نيست.
(پيراهن فرزند، چشمان پدر را بينا مى كند.)
- يوسف، علم غيب داشت وگرنه از كجا مى دانست كه پيراهن، پدر را بينا مى كند.
«يأت بصيراً»
- خداوند آنچه را كه روزى سبب حزن يعقوب شده بود، مايه شادى و شفاى او قرار داد.
(پيراهن روزى سبب اندوه شد و امروز سبب شادى )*
- فرزندان متمكن، بستگان ضعيف مخصوصاً والدين سالمند را تحت پوشش ببرند.
«و اتونى باهلكم اجمعين»
- شرايط اجتماعى، در عمل به وظيفه اثر دارد.
«واتونى باهلكم اجمعين»
(صله ى رحم يوسف در آن شرايط به نوعى بود كه بايد فاميل به مصر بيايند.)
- رسيدگى به بستگان با حفظ حقوق ساير مردم، لازم است.
«اتونى باهلكم»
- تغيير مسكن و هجرت، آثار زيادى دارد از جمله:
خاطرات غم انگيز را دگرگون مى كند.
«و اتونى باهلكم اجمعين»
- افراد خانواده و بستگان نزديك در صورت امكان نزديك هم و در كنار هم زندگى كنند.
«و اتونى باهلكم اجمعين»*
- جوانمردى يوسف عليه السلام تا آن اندازه بود كه برادران او را تحمّل نكردند و را در چاه انداختند، ولى يوسف عليه السلام همه برادران و خانواده هايشان را دعوت كرد.
«و اتونى باهلكم اجمعين»*
- با خويشان هر چند خطاكار باشند نبايد قطع رابطه كرد.
«و اتونى باهلكم اجمعين»*
- براى كسانى كه زجر فراق كشيده اند بايد به فكر رفاه بود.
«اجمعين» ديگر يعقوب تاب فراق ندارد.
- بهترين لطف آن است كه همه را شامل شود.
«اجمعين»
🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾
@tafsir_qoraan
https://ble.ir/tafsir_nor
https://chat.whatsapp.com/8v1gW9NspMeGZWn3FPKv5V
🌸🌿 تفسیر روزانه قرآن 📖
بسم الله الرحمن الرحیم تفسیر کوتاه نور آیه به آیه از ابتدای قرآن #تفسیر_کوتاه_نور #سوره_یوسف #صفحه_
بسم الله الرحمن الرحیم
تفسیر کوتاه نور آیه به آیه از ابتدای قرآن
#تفسیر_کوتاه_نور
#سوره_یوسف
#صفحه_۲۴۶
____
أعوذ بالله من الشيطان الرجيم
وَلَمَّا فَصَلَتِ الْعِيرُ قَالَ أَبُوهُمْ إِنِّي لَأَجِدُ رِيحَ يُوسُفَ لَوْلاَ أَن تُفَنِّدُونِ (94)
وچون كاروان (از مصر به سوى كنعان محل زندگى يعقوب) رهسپار شد، پدرشان گفت: همانا من بوى يوسف را مى يابم، البته اگر مرا كم خرد ندانيد.
🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀
نکته:
«فَصلت» يعنى فاصله گرفت. «فَصَلت العير» يعنى كاروان از مصر فاصله گرفت. «تُفنّدون» از ريشه «فَنَد» به معنى ناتوانى فكر و سفاهت است.
يعقوب نگران بود كه اطرافيانش نسبت بى خردى به او دهند و فرمود: «لولا أن تفنّدون»، ولى با كمال تأسّف اطرافيان و بعضى اصحاب پيامبر اكرم صلى الله عليه وآله اين نسبت را به آن حضرت دادند، آنجا كه در آستانه رحلت فرمود: قلم و كاغذ بياوريد تا چيزى بگويم و ثبت شود كه اگر به آن عمل كنيد، هرگز گمراه نشويد! يكى گفت:
«اِنّ الرجلَ ليهجر»(137)
پيامبر هذيان مى گويد و نگذاشتند چيزى نوشته شود.
سؤال: چگونه است كه تنها يعقوب بوى يوسف را درك مى كند؟
«اِنّى لاجد ريح يوسف»
پاسخ: هيچ مانعى ندارد، همان گونه كه انبيا، وحى را درك مى كنند و ما آن را درك نمى كنيم، در بقيه امور نيز آنان چيزى را بيابند كه ما نمى يابيم. مگر در آستانه ى جنگ خندق، به هنگام كندن خندق، رسول اكرم صلى الله عليه وآله از جهش برقى كه از اصابت كلنگ به سنگى نمايان شد، نفرمود: در اين برق سقوط امپراطورى ها را ديدم؟ امّا بعضى از افراد ضعيف الايمان گفتند: پيامبر از ترس خود، دور شهر خندق مى كند، ولى با هر ضربه و جرقّه اى، از سقوط يك رژيم و حكومتى و پيروزى خود وعده مى دهد!
در شرح نهج البلاغه مرحوم خويى آمده است: براى امام معصوم، عمود نورى است كه چون خدا اراده كند، امام با نگاه به آن، آينده را مى بيند وگاهى نيز مثل مردم عادى است.
زمصرش بوى پيراهن شنيدى
چرا در چاه كنعانش نديدى
بگفت: احوال ما برق جهان است
گهى پيدا و ديگر دم، نهان است
گهى بر طارم اَعلى نشينيم
گهى تا پشت پاى خود، نبينيم
شايد مراد از «بوى يوسف» خبر تازه اى از يوسف باشد. اين مسئله امروزه در دنياى علم، به «تله پاتى» يعنى انتقال فكر از نقاط دور دست، مشهور شده وبه عنوان يك مسئله مسلّم علمى درآمده است.
يعنى كسانى كه پيوند نزديكى با هم دارند و يا داراى قدرت روحى خاص هستند، همين كه مسئله اى در گوشه اى از جهان براى شخصى پيش آيد او نيز در گوشه اى ديگر از جهان آن را درمى يابد.
شخصى از امام باقرعليه السلام سؤال كرد: گاهى بدون جهت قلبم را غم فرا مى گيرد، به نوعى كه اطرافيان مى فهمند. امام فرمود: مسلمانان در آفرينش از يك حقيقت و طينت هستند، همين كه حادثه ى تلخى براى يكى از آنان اتفاق بيافتد، ديگرى در سرزمين و منطقه اى ديگر غمناك مى شود.(138)
اگر استشمام بوى يوسف را مربوط به قواى شامّه بدانيم، بايد به عنوان يك امر خارق العاده و معجزه پذيرفت كه يعقوب بويى را از دور استشمام مى كند.
در ايّام تجاوز عراق به جمهورى اسلامى ايران كه مردم به فرمان امام خمينى قدس سره در جبهه هاى غرب و جنوب حاضر بودند، بنده نيز در خدمت شهيد آيةاللَّه اشرفى اصفهانى كه حدود نود سال داشت، در عمليات «مسلم بن عقيل» بودم. ايشان بارها در شب حمله به من فرمود: من بوى بهشت را مى يابم، ولى من هرچه بو كشيدم چيزى نيافتم!.
آرى، كسى كه نود سال در علم و تقوا و زهد و تهجّد بوده، مى تواند احساسى داشته باشد كه ديگران نداشته باشند. همانگونه كه پيشگويى ايشان كه گفتند: من چهارمين شهيد محراب خواهم بود، عملى شد!.(139)
به هر حال ممكن است مراد از بوى بهشت، يك بوى عرفانى باشد. نظير شيرينى مناجات كه يك مزه معنوى است. و ممكن است بوى طبيعى باشد، ليكن هر شامه اى لايق استشمام آن نيست. نظير امواج راديويى كه در فضاست، ليكن هر راديويى تمام آنها را نمى گيرد.
-----------------------------------------------------------
137) صوارم المهرقه، ص 224.
138) تفسير نمونه.
139) منافقان در فاصله ى يكى دو سال، آية اللَّه مدنى، صدوقى، دستغيب و ايشان را در نماز جمعه يا مسير رفتن به نماز جمعه، با نارنجك قطعه قطعه نمودند.
☘☘☘☘☘☘☘
پیام:
- انسان، با صفاى باطن مى تواند حقايق معنوى را درك كند.
«انّى لاَجد ريح يوسف»
ولى درك حقايق محدود است، اينگونه نيست كه آنان در هر مكان و زمان بتوانند هرچه را دريابند و لذا بوى پيراهن را بعد از فاصله كاروان دريافت نمود.
«فصلت العير»
- اگر حقايقى را درك نمى كنيم، مقام ديگران را انكار نكنيم.
«لولا أن تفندون»
- همه ى مردم ظرفيّت شنيدن حقايق را ندارند و نسبت بى خردى به گوينده مى دهند.
«لولا أن تفنّدون»*
- زندگانى عالمان در ميان نادانان، رنج آور ومشكل است.
«لولا أن تفنّدون»
🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾
@tafsir_qoraan
https://ble.ir/tafsir_nor
🌸🌿 تفسیر روزانه قرآن 📖
بسم الله الرحمن الرحیم تفسیر کوتاه نور آیه به آیه از ابتدای قرآن #تفسیر_کوتاه_نور #سوره_یوسف #صفحه_
بسم الله الرحمن الرحیم
تفسیر کوتاه نور آیه به آیه از ابتدای قرآن
#تفسیر_کوتاه_نور
#سوره_یوسف
#صفحه_۲۴۶
____
أعوذ بالله من الشيطان الرجيم
قَالُواْ تَاللّهِ إِنَّكَ لَفِي ضَلاَلِكَ الْقَدِيمِ (95)
(پسران يعقوب به پدر) گفتند: به خدا سوگند تو سخت در گمراهى ديرين خود هستى.
🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀
نکته:
در آيه 8 اين سوره خوانديم كه برادران در حقّ پدر خود گفتند: «انّ ابانا لفى ضلال مبين» پدرمان به خاطر علاقه بى جهت به يوسف و برادرش، در گمراهى آشكار است. در اينجا گفتند: «ضلالك القديم»، يعنى هنوز در آن خطاى پيشين به سر مى برد.
افراد عادّى نبايد اولياى خدا را با فهم خود بسنجند و حكم كنند كه اين شدنى است يا نشدنى. حضرت على عليه السلام مى فرمايد: «النّاس اعداء ما جهلوا»(140) يعنى مردم همين كه خود نمى دانند با هر دانايى مخالفت مى كنند.
--------------------------------------------------------------
140) نهج البلاغه، حكمت 172.
☘☘☘☘☘☘☘
پیام:
- كار نيكان را قياس از خود مگير.
«انّك لفى ضلالك»
(نسبت گمراهى به پدر، ناشى از قياس وسنجيدن درك او با فهم خود بود.)
- يعقوب در طول دوران فراق يوسف، به زنده بودن او اعتقاد داشت و آن را براى اطرافيانش اظهار مى كرد.
«انّك لفى ضلالك القديم»
🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾
@tafsir_qoraan
https://ble.ir/tafsir_nor
https://chat.whatsapp.com/8v1gW9NspMeGZWn3FPKv5V
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تصویر قیامت با نقاشی بر اساس آیات قرآن 👌👏👏👏👏
🌺 ماشاءالله 🌺
🌸🌿 تفسیر روزانه قرآن 📖
بسم الله الرحمن الرحیم تفسیر کوتاه نور آیه به آیه از ابتدای قرآن #تفسیر_کوتاه_نور #سوره_یوسف #صفحه_
بسم الله الرحمن الرحیم
تفسیر کوتاه نور آیه به آیه از ابتدای قرآن
#تفسیر_کوتاه_نور
#سوره_یوسف
#صفحه_۲۴۷
____
أعوذ بالله من الشيطان الرجيم
فَلَمَّا أَن جَاء الْبَشِيرُ أَلْقَاهُ عَلَي وَجْهِهِ فَارْتَدَّ بَصِيراً قَالَ أَلَمْ أَقُل لَّكُمْ إِنِّي أَعْلَمُ مِنَ اللّهِ مَا لاَ تَعْلَمُونَ (96)
پس چون (آن برادرى كه حامل پيراهن يوسف بود) مژده رسان آمد، پيراهن را روى صورت يعقوب انداخت. پس يعقوب بينا گشت و گفت: آيا به شما نگفتم: همانا من از (عنايت) خداوند چيزى مى دانم كه شما نمى دانيد.
🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀
نکته:
اگر مراد از سفيد شدن چشم «وابيضت عيناه»؛ كم نور شدن باشد، «بصيراً» به معناى پر نور شدن است و دلالت بر اين دارد كه حزن و شادى در ديد و قوه باصره ى انسان مؤثر است. امّا اگر مراد نابينايى مطلق باشد كه از ظاهر آيه و «فارتدّ بصيراً» بر مى آيد، يك معجزه و توسّل است كه قرآن آن را اثبات مى كند.
دنيا فراز و نشيب دارد؛ برادران يوسف يك روز كشته شدن يوسف را به دست گرگ و يك روز خبر حاكم شدن يوسف را مى آورند.
☘☘☘☘☘☘☘
پیام:
- سرچشمه علم انبيا، علم الهى است.
«أعلم من اللَّه...»
- انبياى الهى به وعده هاى خداوند اطمينان دارند.
«ألَم أقل...»
- يعقوب بر خلاف فرزندانش، به زنده بودن يوسف و پايان پذيرفتن فراقش اطمينان داشت.
«ألم أقل لكم»
- فرزند ناصالح باعث كورى پدر وفرزند صالح موجب بينايى او مى شود.
«ابيضّت عيناه... فارتدّ»*
- اراده ى الهى، بر قوانين طبيعى حاكم است.
«فارتدّ بصيراً»
- لباس و تعلّقات اولياى خدا، مى تواند منشأ اثر باشد.
«فارتدّ بصيراً»
- چه بسا امرى كه مكروه شمرده مى شود؛ ولى براى همه خير است، چنان كه قحطى ناخوشايند بود، ولى موجب آزادى بى گناهى چون يوسف و حاكميّت او، وصال يعقوب وكنترل قحطى شد.
«انّى اعلم من اللّه مالاتعلمون»*
🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾
@tafsir_qoraan
https://ble.ir/tafsir_nor
https://chat.whatsapp.com/8v1gW9NspMeGZWn3FPKv5V
🌸 بسم الله الرحمن الرحیم 🌸
🌺 هشت توصیه مهم حضرت امام هشتم علیه السلام برای روزهای آخر شعبان 💐
خدمتگذار و راوی احادیث حضرت امام رضا علیهالسلام، جناب اباصلت هروی (هراتی) میگوید:
در آخرین جمعه شعبان خدمت امام رضا علیهالسلام رسیدم.
فرمود:
ای اباصلت، بیشترِ ماه شعبان سپری شده و امروز آخرین جمعه شعبان است،
پس در روزهای باقیمانده کوتاهیهای روزهای گذشته را جبران کن و باید به آنچه برایت مهم است اقدام کنی:
۱. زیاد دعا کن.
۲. زیاد استغفار کن.
۳. زیاد قرآن تلاوت کن.
۴. از گناهانت به درگاه خدا توبه کن تا خالصانه به ماه خدا وارد شوی.
۵. هر امانتی که گردنت هست ادا کن.
۶. تمام کینههایی که در دلت نسبت به مؤمنان داری، از دل بیرون کن.
۷. هر گناهی که به آن مبتلا هستی از آن دست بکش و تقوای خدا پیشه کن و در آشکار و پنهان بر خدا توکل کن...
۸. و در روزهای باقیمانده این ماه بسیار بگو:
اللَّهُمَّ إِنْ لَمْ تَکُنْ غَفَرْتَ لَنَا فِیمَا مَضَی مِنْ شَعْبَانَ فَاغْفِرْ لَنَا فِیمَا بَقِیَ مِنْهُ...
خداوندا اگر در روزهای گذشته شعبان ما را نیامرزیدی، پس در روزهای باقیمانده بیامرز 🤲
🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾
منابع:
📚 عیون اخبار الرضا علیه السلام ج۲ ص۵۱.
📚 بحارالانوار ج ۹۴ ص۷۳
#ماه_شعبان
🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿
در آستانه ماه مبارک رمضان به کانال تفسیر روزانه، ساده و روان قرآن بپیوندید:
@tafsir_qoraan
https://ble.ir/tafsir_nor
https://chat.whatsapp.com/8v1gW9NspMeGZWn3FPKv5V
🌹🌱🌺🍀🥀🌿🌷🪴🌻
🌸🌿 تفسیر روزانه قرآن 📖
بسم الله الرحمن الرحیم تفسیر کوتاه نور آیه به آیه از ابتدای قرآن #تفسیر_کوتاه_نور #سوره_یوسف #صفحه_
بسم الله الرحمن الرحیم
تفسیر کوتاه نور آیه به آیه از ابتدای قرآن
#تفسیر_کوتاه_نور
#سوره_یوسف
#صفحه_۲۴۷
____
أعوذ بالله من الشيطان الرجيم
قَالُواْ يَا أَبَانَا اسْتَغْفِرْ لَنَا ذُنُوبَنَا إِنَّا كُنَّا خَاطِئِينَ (97)
قَالَ سَوْفَ أَسْتَغْفِرُ لَكُمْ رَبِّيَ إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ (98)
(فرزندان) گفتند: اى پدر! براى گناهانمان (از خداوند) طلبِ آمرزش كن كه براستى ما خطاكار بوديم.
(يعقوب) گفت: بزودى از پروردگارم براى شما طلب آمرزش مى كنم، براستى كه او، خود آمرزنده وبسيار مهربان است.
🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀
نکته:
فرزندان يعقوب موحّد بودند وبه مقام والاى پدرشان آگاه بودند؛ «يا ابانا استغفر لنا» آنچه در آيات قبل به عنوان «ضلال» به پدر نسبت داده اند، مراد گمراهى در عقيده نيست، بلكه گمراهى در تشخيص و علاقمندى او به يوسف بود.
براى ظالم سه روز است: روز قدرت، روز مهلت و روز ندامت.
براى مظلوم نيز سه روز است: روز حسرت كه مورد ظلم قرار گرفته، روز حيرت كه در فكر چاره انديشى است و روز نصرت در اين دنيا يا جهان آخرت.
كسانى كه در اثر اشتباه به پدر گفتند: «انّ ابانا لفى ضلال مبين» بعد از توجّه به اشتباه مى گويند: «انّا كنّا خاطئين»
در تفسير مجمع البيان و اطيب البيان آمده است كه حضرت يعقوب در انتظار شب جمعه يا سحر بود تا براى فرزندانش دعا كند.
☘☘☘☘☘☘☘
پیام:
- ظلم، مايه ى ذلّت است. روزى كه برادران، يوسف را به چاه انداختند، روز خنده آنان و ذلّت يوسف بود و امروز به عكس شد.
- براى آمرزش گناهان، توسّل به اولياى خداوند جايز است.
«يا ابانا استغفر لنا»
- دعاى پدر تأثير ويژه اى دارد.
«يا ابانا استغفر لنا»*
- براى توبه هيچگاه دير نيست.
«استغفر لنا»*
- اعتراف به گناه و خطا زمينه آمرزش است.
«انّا كنّا خاطئين»*
- براى دعا، ساعات خاصّى اولويّت دارد.
«قال سوف استغفر لكم»
- دعاى پدر در حقّ فرزندان، اثر خاصّى دارد.
«سوف استغفر لكم»
- پدر نبايد كينه توز باشد ولغزش فرزندان را در دل نگهدارد.
«استغفر لكم»
- به هنگام اقرار خلافكار، او را ملامت نكنيد. هنگامى كه گفتند:
«انّا كنّا خاطئين»
ما خطاكار بوديم. پدر گفت:
«سوف استغفر لكم»
- گناهكار را به مغفرت الهى اميدوار كنيم.
«قال سوف استغفر لكم ربّى»*
- در استجابت دعا و توسّل به اولياى الهى صبور باشيم.
«سوف استغفر لكم»*
- حضرت يعقوب از حقّ خويش گذشت و براى حقّ الهى وعده دعا به فرزندان داد.
«استغفر لكم ربّى»*
- لطف خداوند، شامل بزرگ ترين گناه و گناهكاران نيز مى شود.
«هو الغفور الرّحيم»
با اينكه دو نفر از پيامبران الهى مورد آزار و اذيّت چندين ساله قرار گرفته اند، باز اميد بخشايش از او مى رود.
🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾
@tafsir_qoraan
https://ble.ir/tafsir_nor
https://chat.whatsapp.com/8v1gW9NspMeGZWn3FPKv5V
🌸🌿 تفسیر روزانه قرآن 📖
بسم الله الرحمن الرحیم تفسیر کوتاه نور آیه به آیه از ابتدای قرآن #تفسیر_کوتاه_نور #سوره_یوسف #صفحه_
بسم الله الرحمن الرحیم
تفسیر کوتاه نور آیه به آیه از ابتدای قرآن
#تفسیر_کوتاه_نور
#سوره_یوسف
#صفحه_۲۴۷
____
أعوذ بالله من الشيطان الرجيم
فَلَمَّا دَخَلُواْ عَلَي يُوسُفَ آوَي إِلَيْهِ أَبَوَيْهِ وَقَالَ ادْخُلُواْ مِصْرَ إِن شَاء اللّهُ آمِنِينَ (99)
پس چون (پدر ومادر وبرادران) بر يوسف وارد شدند، پدر ومادرش را در كنار خويش جاى داد وگفت: به خواست خدا با امن و امان داخل مصر شويد.
🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀
نکته:
نمى دانم اين فراز از داستان را چگونه بنويسم! يوسف براى استقبال از والدين خود، در بيرون شهر خيمه اى زده وبه انتظار ايستاده بود تا آنها را با عزّت و احترام وارد مصر كند؛ «فلمّا دخلوا على يوسف... ادخلوا مصر» به طور طبيعى وقتى پدر و مادر و برادران يوسف، خود را براى سفر آماده مى كردند، شور و غوغا در كنعان بود.
مردم مى ديدند چگونه بعد از سالها، با دريافت خبر خوش سلامت يوسف، در حالى كه يعقوب بينايى خود را باز يافته با اشتياق عزم ديدار فرزند را دارد. آنها نيز خوشحال از احوال اين پدر وپسر بودند، مخصوصاً از اينكه يوسف در مصر خزانه دار و حاكم است و در دوره قحط سالى، با ارسال غلّه آنها را نيز حمايت كرده است. با چه شوق و شور و عشقى مى توان اين قصه را نوشت و تمام نمود!.
از «اَبوَيه» معلوم مى شود كه مادر يوسف نيز زنده بوده است، ولى سؤالى كه خودم نيز به جواب آن پى نبرده ام اين است كه چرا در سرتاسر داستان نامى از گريه، سوز وناله هاى مادرش مطرح نشده و اين موضوع مسكوت مانده است؟
در روايات آمده كه يعقوب با اصرار وسوگند از يوسف خواست تا ماجراى خود را بازگو كند. وقتى يوسف شروع به گفتن كرد كه برادران مرا لب چاه برده و با تهديد پيراهنم را كندند، يعقوب بى هوش شد. چون به هوش آمد، درخواست كرد كه ادامه دهد، ولى يوسف گفت: پدر تو را به حقّ ابراهيم، اسماعيل و اسحاق عليهم السلام مرا از نقل داستان معاف كن! يعقوب پذيرفت.(141)141) تفسير نمونه و مجمع البيان.
☘☘☘☘☘☘☘
پیام:
- استقبال در بيرون شهر، كار نيكويى است.
«فلمّا دخلوا على يوسف»
در بيرون شهر مراسم استقبال از يعقوب بود و يوسف در آنجا خيمه زده بود.
- پست ومقام نبايد ما را از احترام به والدين غافل كند.
«قال ادخلوا مصر...»
- حتّى اگر شخص اوّل كشور نيز خواست از امنيّت سرزمين خود سخن بگويد، بايد توجّه به لطف خداوند داشته باشد.
«ان شاء اللَّه»
زيرا تا خدا نخواهد، امنيّتى در كار نيست، چنانكه گروهى از سنگ هاى كوه خانه ساختند تا درامان باشند، ولى قهر خداوند امنيّت آنان را به هم زد.
«وكانوا ينحتون من الجبال بيوتاً آمنين فاخذتهم الصيحة مصبحين»(142)
- در انتخاب محلّ سكونت، يكى از مهم ترين مسائل، امنيّت است.
«آمنين»
- اگر يوسف ها حاكم باشند، امنيّت برقرار خواهد شد.
«آمنين»142) حِجر، 82 - 83.
🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾
@tafsir_qoraan
https://ble.ir/tafsir_nor
https://chat.whatsapp.com/8v1gW9NspMeGZWn3FPKv5V
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✳ استاد وحیدنظریان
💢 سوره #نمل
🚩 الَّذِي يُخْرِجُ الْخَبْءَ فِي السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ يَعْلَمُ ما تُخْفُونَ وَ ما تُعْلِنُونَ «25»
🚩 اللَّهُ لا إِلهَ إِلَّا هُوَ رَبُّ الْعَرْشِ الْعَظِيمِ «26»
🚩 (جلوه دادن شيطان، اعمال مردم را براى آن است) كه آنان سجده نكنند براى خداوندى كه چيزهاى ناپيداى آسمانها وزمين را بيرون مىآورد (و آشكار مىكند) و عملكرد نهان و آشكار شمارا مىداند.
🚩 خداوندى كه معبودى جز او نيست (و) پروردگار عرش بزرگ است.
#تلاوت
#امام_زمان
►┅═۞﴾📖﴿۞═┅◄
🔴 زیارت امام زمان علیه السلام در روز جمعه
🔵 اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا حُجَّةَ اللهِ في اَرْضِهِ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا عَيْنَ اللهِ في خَلْقِهِ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا نُورَ اللهِ الَّذي يَهْتَدي بِهِ الْمُهْتَدُونَ، وَيُفَرَّجُ بِهِ عَنِ الْمُؤْمِنينَ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ اَيُّهَا الْمُهَذَّبُ الْخآئِفُ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ اَيُّهَا الْوَلِيُّ النّاصِحُ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا سَفينَةَ النَّجاةِ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا عَيْنَ الْحَيوةِ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ صَلَّي اللهُ عَلَيْكَ وَعَلي آلِ بَيْتِكَ الطَّيِّبينَ الطّاهِرينَ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ عَجَّلَ اللهُ لَكَ ما وَعَدَكَ مِنَ النَّصْرِ وَظُهُورِ الاَْمْرِ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يامَوْلايَ، اَنـَا مَوْلاكَ عارِفٌ بِاُوليكَ وَاُخْريكَ، اَتَقَرَّبُ اِلَي اللهِ تَعالي بِكَ وَبِآلِ بَيْتِكَ، وَاَنْتَظِرُ ظُهُورَكَ، وَظُهُورَ الْحَقِّ عَلي يَدَيْكَ، وَاَسْئَلُ اللهَ اَنْ يُصَلِّيَ عَلي مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد، وَاَنْ يَجْعَلَني مِنَ الْمُنْتَظِرينَ لَكَ وَالتّابِعينَ وَالنّاصِرينَ لَكَ عَلي اَعْدآئِكَ، وَالْمُسْتَشْهَدينَ بَيْنَ يَدَيْكَ في جُمْلَةِ اَوْلِيآئِكَ، يا مَوْلايَ يا صاحِبَ الزَّمانِ صَلَواتُ اللهِ عَلَيْكَ وَعَلي آلِ بَيْتِكَ، هذا يَوْمُ الْجُمُعَةِ وَهُوَ يَوْمُكَ، الْمُتَوَقَّعُ فيهِ ظُهُورُكَ، َالْفَرَجُ فيهِ لِلْمُؤْمِنينَ عَلي يَدَيْكَ، وَقَتْلُ الْكافِرينَ بِسَيْفِكَ، وَاَنَا يا مَوْلايَ فيهِ ضَيْفُكَ وَجارُكَ، وَاَنْتَ يا مَوْلايَ كَريمٌ مِنْ اَوْلادِ الْكِرامِ، وَمَأْمُورٌ بِالضِّيافَةِ وَالاِْجارَةِ، فَاَضِفْني وَ اَجِرْني، صَلَواتُ اللهِ عَلَيْكَ وَعَلي اَهْلِ بَيْتِكَ الطّاهِرينَ.
#امام_زمان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💫🔴نگرانیهای امام صادق علیه السلام از دوران آخرالزمان
🥀🤍حجت الاسلام رفیعی
🌷ألَا بِذِڪْرِ اللَّهِ تَطْمَئِـنُّ الْقُلُــوبُ🌷
🌸🌿 تفسیر روزانه قرآن 📖
بسم الله الرحمن الرحیم تفسیر کوتاه نور آیه به آیه از ابتدای قرآن #تفسیر_کوتاه_نور #سوره_یوسف #صفحه_
بسم الله الرحمن الرحیم
تفسیر کوتاه نور آیه به آیه از ابتدای قرآن
#تفسیر_کوتاه_نور
#سوره_یوسف
#صفحه_۲۴۷
____
أعوذ بالله من الشيطان الرجيم
وَرَفَعَ أَبَوَيْهِ عَلَي الْعَرْشِ وَخَرُّواْ لَهُ سُجَّداً وَقَالَ يَا أَبَتِ هَـذَا تَأْوِيلُ رُؤْيَايَ مِن قَبْلُ قَدْ جَعَلَهَا رَبِّي حَقّاً وَقَدْ أَحْسَنَ بَي إِذْ أَخْرَجَنِي مِنَ السِّجْنِ وَجَاء بِكُم مِّنَ الْبَدْوِ مِن بَعْدِ أَن نَّزغَ الشَّيْطَانُ بَيْنِي وَبَيْنَ إِخْوَتِي إِنَّ رَبِّي لَطِيفٌ لِّمَا يَشَاءُ إِنَّهُ هُوَ الْعَلِيمُ الْحَكِيمُ (100)
و پدر و مادرش را بر تخت بالا برد ولى همه آنان پيش او افتادند و سجده كردند. و (يوسف) گفت: اى پدر اين است تعبير خواب پيشين من، به يقين، پروردگارم آنرا تحقق بخشيد و به راستى كه به من احسان كرد آنگاه كه مرا از زندان آزاد ساخت و شما را پس از آنكه شيطان ميان من و برادرانم را بر هم زد از بيابان (كنعان به مصر) آورد. همانا پروردگار من در آنچه بخواهد صاحب لطف است. براستى او داناى حكيم است.
🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀
نکته:
«عرش» به تختى مى گويند كه سلطان روى آن مى نشيند. «خَروّا» به زمين افتادن، «بَدْو» به باديه و صحرا و «نزغ» به ورود در كارى به قصد فساد معنا شده است.
«لطيف» از اسم هاى خداوند است، يعنى قدرت او در لابلاى كارهاى پيچيده نيز نفوذ مى كند. و تناسب آن با اين آيه در اين است كه در زندگى يوسف گره هاى كورى بود كه فقط قدرت خداوند در آنها نفوذ كرده و آنها را باز نمود.
يوسف مثل كعبه شد و پدر و مادر وبرادران رو به او، به عنوان كرامت او، براى خدا سجده كردند. «خرّوا له سجداً» و اگر اين سجده براى غير خدا و شرك بود، يعقوب و يوسف كه دو پيامبر خدايند شاهد چنين منكرى نمى شدند. شايد هم اين سجده، نشانه ى تواضع بوده، نه پرستش كه در اين صورت سجده بر يوسف بوده و اشكالى نداشته است.
☘☘☘☘☘☘☘
پیام:
- در هر مقامى هستيد والدين خود را بر خود برتر بدانيد.
«رفع ابويه» آنكه رنج بيشتر داشته بايد عزيزتر باشد.
- انبيا هم بر تخت حكومت نشسته اند.
«على العرش»
- احترام به حاكمان برحقّ وتواضع در برابر آنان لازم است.
«خرّوا له سجداً»
- سجده ى پدر و برادران بر يوسف، خواب او را تعبير كرد.
«رأيتهم لى ساجدين - خرّوا له سجّداً»
- خداوند حكيم است. گاهى اجابت دعايى يا تعبير خوابى را بعد از ساليان طولانى واقع مى گرداند.
«هذا تأويل رؤياى من قبل»
- به واقعيّت رساندن طرحها، كار خداوند است.
«قد جعلها ربّى حقّاً» آرى يوسف از پايدارى و صبر خود سخنى نمى گويد و همه را كار خدا مى داند.
- خواب اولياى خدا، حقّ است.
«جعلها ربّى حقّاً»
- در برخورد با واسطه ها و ابزار و وسايل، هميشه خدا را اصل و ناظر بدانيم. با آنكه در زندگى يوسف اسباب و عللى دست به هم دادند كه او به اين مقام رسيد، ولى باز مى فرمايد:
«قد احسن بى»
- در هنگام برخورد با يكديگر، از تلخى هاى گذشته چيزى نگوييد.
«احسن بى اذ اخرجنى من السجن»
اولين سخن يوسف با پدر شكر خدا بود، نه نقل تلخى ها.
- با فتوت باشيم و دل مهمان را نيازاريم.
(در آيه شريفه، يوسف عليه السلام بيرون آمدن از زندان را مطرح مى كند، امّا از بيرون آمدن از چاه سخن نمى گويد مبادا كه برادران شرمنده شوند.)
«اذ اخرجنى من السجن»
- جوانمرد و با فتوت باشيم نه اهل عقده و انتقام. يوسف مى گويد:
«نزغ الشيطان»
شيطان وسوسه كرد وگرنه برادرانم بد نيستند.
- اولياى الهى، ورود به زندان و خروج از زندان را در مدار توحيد و ربوبيّت مى دانند.
«ربّ السّجن احب» آيات قبل و
«احسن بى ربّى اذ اخرجنى من السجن»
- پايان سختى ها، گشايش است.
«اخرجنى من السّجن»
- باديه نشينى، ضرورت است نه ارزش.
«قد احسن بى ربّى اذ... جاء بكم من البدو»
- زندگى والدين در كنار فرزند، يك لطف الهى است.
«احسن بى ربّى... جاء بكم»
- در زمان حضرت يوسف، مصر داراى تمدّن شهرنشينى؛ ولى كنعان سرزمينى عشايرى بوده است.
«جاء بكم من البدو»*
- براى پيشرفت و زندگى بهتر، بايد سفر كرد.
«جاء بكم من البدو»*
- مخلَص همه چيز را از خدا مى بيند و از حوادث گله نمى كند.
(در اين آيه كلمات «جعلها ربّى، احسن بى، اخرجنى و جاء بكم»، سخن از الطاف الهى است)*
- برادران و اعضاى يك خانواده، بايد بدانند شيطان به دنبال اختلاف ميان آنهاست.
«من بعد أن نزغ الشيطان بينى و بين اخوتى»
- خود را برتر ندانيد.
«بينى وبين اخوتى»
يوسف نگفت شيطان آنان را فريب داد، مى گويد شيطان بين من و آنهارا... يعنى خود را نيز در يك سمت قرار مى دهد.
- همان گونه كه حضرت يعقوب در كودكى و اوّل داستان به يوسف گفت:
«اِنّ الشيطان للانسان عدو مبين»
يوسف نيز در پايان مى گويد:
«مِن بعد ان نَزغ الشَّيطان بَينى و بين اخوَتى».*
- كارهاى خداوند، همراه با رفق، مدارا و لطف است.
«انّ ربّى لطيف»
- همه حوادث تلخ وشيرين براساس علم وحكمت الهى صورت مى گيرد.
«العليم الحكيم»
🌸🌿 تفسیر روزانه قرآن 📖
بسم الله الرحمن الرحیم تفسیر کوتاه نور آیه به آیه از ابتدای قرآن #تفسیر_کوتاه_نور #سوره_یوسف #صفحه_
- بعد از بخشيدن، كسى را شرمنده نكنيد. چون يوسف برادران را بخشيده بود، در نقل ماجرا نام چاه را نبرد تا شرمنده نشوند.
- حضرت يعقوب در آغاز داستان به يوسف گفت:
«انّ ربّك عليم حكيم» (آيه 6)
و در پايان نيز يوسف عليه السلام گفت:
«انه هو العليم الحكيم» كه قابل توجّه است.*
🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾
@tafsir_qoraan
https://ble.ir/tafsir_nor
https://chat.whatsapp.com/8v1gW9NspMeGZWn3FPKv5V
🌸🌿 تفسیر روزانه قرآن 📖
بسم الله الرحمن الرحیم تفسیر کوتاه نور آیه به آیه از ابتدای قرآن #تفسیر_کوتاه_نور #سوره_یوسف #صفحه_
بسم الله الرحمن الرحیم
تفسیر کوتاه نور آیه به آیه از ابتدای قرآن
#تفسیر_کوتاه_نور
#سوره_یوسف
#صفحه_۲۴۷
____
أعوذ بالله من الشيطان الرجيم
رَبِّ قَدْ آتَيْتَنِي مِنَ الْمُلْكِ وَعَلَّمْتَنِي مِن تَأْوِيلِ الأَحَادِيثِ فَاطِرَ السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضِ أَنتَ وَلِيِّي فِي الدُّنُيَا وَالآخِرَةِ تَوَفَّنِي مُسْلِماً وَأَلْحِقْنِي بِالصَّالِحِينَ (101)
(يوسف گفت:) پروردگارا؛ تو مرا (بهره اى) از حكومت دادى و از تعبير خواب ها به من آموختى. (اى) پديدآورنده ى آسمان ها و زمين، تنها تو در دنيا وآخرت مولاى منى، مرا تسليم خود بميران ومرا به شايستگان ملحق فرما.
🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀
نکته:
اولياى خدا وقتى به عزّت و قدرت خود نگاه مى كنند، فوراً به ياد خداوند مى افتند و مى گويند: خدايا هر چه هست از توست. يوسف نيز اينچنين كرد، سخن را از پدر برگرداند و متوجّه خدا شد. خداوند حكومت مصر را به دو نفر داد، يكى فرعون كه آن را به خود نسبت داد و گفت:
«أليس لى ملك مصر»
و ديگر به يوسف داد كه آنرا به خدا نسبت داد و گفت:
«آتيتنى من الملك»
تفكّر ابراهيم، در ذريّه و فرزندان او جلوه گرى مى كند؛ ابراهيم گفت:
«اَسلمت لربّ العالمين»(143)
من تسليم پروردگار عالميان هستم، سپس نوه او يعقوب به فرزندانش سفارش مى كند كه با ايمان از دنيا برويد.
«لاتموتنّ الاّ و انتم مسلمون»(144)
در اينجا فرزند يعقوب نيز مرگ در حال تسليم را از خدا مى خواهد؛
«توفّنى مسلماً»
به هر حال ابراهيم عليه السلام از صالحين است؛
«انّه فى الآخرة لمن الصّالحين»(145)
و يوسف عليه السلام مى خواهد به او ملحق شود.
«الحقنى بالصّالحين»
يوسف كه خداوند همواره او را حفظ كرد، به او علم داد، به او حكومت داد و خطر را از او دور كرد، باز نگران عاقبت خود است. واى به حال كسانى كه قدرت، مال و علم خود را با حيله به دست آورده اند، آنان چه عاقبتى خواهند داشت!
خداوند به حضرت آدم اسمائى را آموخت؛
«و علّم آدم الاسماء»(146)
به حضرت داود علم زره بافى؛
«و علّمناه صنعة لبوس»(147)
به حضرت سليمان، علم نطق پرندگان؛
«عُلّمنا منطق الطير»(148)
به حضرت يوسف، علم تعبير خواب؛
«علّمتنى من تأويل الاحاديث»
و به پيامبر اسلام علوم اوّلين و آخرين.
«و علّمك ما لم تكن تعلم»(149)
------------------------------------------------------
143) بقره، 131.
144) بقره، 132.
145) بقره، 130.
146) بقره، 31.
147) انبياء، 80.
148) نمل، 16.
149) نساء، 113.
☘☘☘☘☘☘☘
پیام:
- اعطاى حكومت، از شئون ربوبيّت الهى است.
«ربّ قد آتيتنى من الملك»
- حكومت را نتيجه ى فكر، مال، قدرت، يار و طرح خود ندانيم، بلكه اراده ى خداوند عامل اصلى است.
«آتيتنى»
- آنچه خدا به نيكان بدهد يا از آنان بگيرد، براى تربيت آنان است.
«ربّ قد آتيتنى، ربّ السجن احب»
- حكومت، حقّ دانشمندان است نه بى سوادان.
«آتيتنى... علمّتنى» دانش يوسف وسيله حاكميّت او شد.
- در هر موقعيّت وحالى، خود را به خداوند بسپاريد.
«انت ولىّ فى الدنيا والاخرة»
- قدرت و حكومت و سياست، زمينه خروج از دين است، مگر اينكه خداوند لطف كند.
«توفّنى مسلماً»
(يوسف در چاه دعايى داشت و در زندان دعاى ديگر داشت، ولى همين كه به حكومت رسيد دعاى او اين بود:
خدايا من مسلمان بميرم.)
- بندگان خدا در اوج عزّت و قدرت به ياد مرگ وقيامت و سرانجام كار خود هستند.
«توفّنى مسلماً و الحقنى بالصالحين»
همان گونه كه همسر فرعون در كاخ فرعون به فكر قيامت بود و مى گفت:
«ربّ ابن لى عندك بيتاً فى الجنّة»(150)
پروردگارا! در بهشت براى من جايى نزد خود قرار بده.
- عظمت خداوند تنها به خاطر نعمت هايى كه به ما ارزانى داشته نيست، بلكه او بوجود آورنده كل هستى است.
«فاطر السموات والارض»
- افتخار يوسف آن نيست كه حاكم بر مردم است، افتخارش آن است كه خداوند حاكم بر اوست.
«انت ولىّ فى الدنيا و الاخرة»
- حسن عاقبت وپايدارى در كار خير، مهمتر از شروع آن است. انبيا براى حسن عاقبت دعا مى كردند؛
«توفّنى مسلماً»
يعنى مرا در تسليم خود تا مرگ پايدار بدار.(151)
- در دعا، اوّل از نعمت هاى الهى ياد كنيد؛ «ربّ قد آتيتنى» بعد درخواست خود را مطرح كنيد.
«توفّنى مسلماً»
- چون به قدرت رسيديد، مناجات با خدا را از ياد نبريد.
«ربّ قد آتيتنى...»
- حضرت يوسف عليه السلام در شور انگيزترين لحظات متوجّه خدا شده و با او مناجات مى كند.
«ربّ قد آتيتنى...»*
- علم و دانش در حكمرانى صحيح و عادلانه نقش مهمّى دارد.
«آتيتنى من الملك و علّمتنى»*
- در دعاها ومناجات ها تنها به فكر دنيا ومسائل مادى نباشيد.
«فى الدنيا والاخرة»
- قدرت انسان ناچيز؛ «من الملك» علم انسان ناچيز؛
«من تأويل الاحاديث...»
اما حكومت خداوند بر همه هستى است.
«فاطر السموات والارض»
🌸🌿 تفسیر روزانه قرآن 📖
بسم الله الرحمن الرحیم تفسیر کوتاه نور آیه به آیه از ابتدای قرآن #تفسیر_کوتاه_نور #سوره_یوسف #صفحه_
- خدايى كه خالق آسمان ها و زمين است مى تواند كسى را از لابلاى تمام سختى ها نجات داده و او را به بالاترين درجه ها برساند.
«ربّ قد آتيتنى من الملك... فاطر السموات...»*
- به ايمان فعلى خود مغرور نشويم، حفظ ايمان تا آخر مهم است.
«توفّنى مسلماً»*
- نهايت ايمان، تسليم در برابر خداوند است.
«توفّنى مسلماً»*
- عاقبت خير، بهترين نعمتى است كه خداوند به بندگانش عطا مى كند.
«توفّنى مسلماً»*
- هيچ پادشاهى تا ابد نمى ماند.
«توفّنى مسلماً»*
- با ايمان مردن و در زمره صالحان قرار گرفتن، آرزوى پاكان است.
«توفّنى مسلماً و الحقنى بالصالحين»
- انسان هاى وارسته حكومت را براى خدمت و صلاح مى خواهند.
«الحقنى بالصالحين»*
- صالحان داراى بالاترين مقام در آخرت هستند.
(يوسف آرزوى ملحق شدن به آنان را دارد)
«الحقنى بالصالحين»*
سيماى يوسف (ويژگى هاى يك رهبر موفّق) :
در پايان داستان حضرت يوسف، سيمايى از آن را مرور مى كنيم:
. توجّه كامل به خداوند در تلخى ها:
«ربّ السجن احبّ ...»
در شادى ها و شيرينى ها:
«ربّ قد آتيتنى من الملك»
. رهاكردن هر خط انحرافى از هر گروهى:
«انّى تركت ملّة قوم لايؤمنون باللَّه و هم بالاخرة هم كافرون»
. پى گيرى راه مستقيم پيشگامان:
«واتبعت ملّة آبائى ابراهيم... و الحقنى بالصالحين»
. پايدارى در راه رضاى خدا تا آخرين نفس:
«توفّنى مسلماً»
. وقار در برابر رقبا:
«احبّ الى ابينا منّا»
. صبر در برابر حوادث و مرارت ها:
«يجعلوه فى غيابت الجُبّ، اراد باهلك سوء»
. پاكدامنى و ترجيح تقوا بر رفاه:
«معاذ اللّه، ربّ السّجن احبّ الىّ ممّا يدعوننى»
. كتمان در برابر بيگانگان:
«و شروه بثمن بخس»
. علم وافر:
«علّمتنى من تأويل الاحاديث - انّى حفيظ عليم...»
. بيان زيبا و فصيح:
«فلمّا كلمّه قال انّك اليوم لدينا مكين»
. اصالت خانوادگى:
«آبائى ابراهيم و اسحاق ...»
. مدارا با مخالفان فكرى:
«يا صاحبى السّجن»
. اخلاص:
«كان من المخلصين»
. سوز و علاقه به هدايت ديگران:
«ءارباب متفرّقون خير ام اللّه الواحد القهّار»
. قدرت طراحى وابتكار:
«جعل السقاية، ائتونى باخ لكم، فذروه فى سنبله،...»
. تواضع و فروتنى:
«رفع ابويه على العرش»
. عفو و اغماض:
«لا تثريب عليكم»
. فتوت و جوانمردى:
«نزغ الشّيطان بينى و بين اخوتى»
. امانتدارى:
«اجعلنى على خزائن الارض انى حفيظ عليم»
. مهمان نوازى:
«انا خير المنزلين»
------------------------------------------------------
150) تحريم، 11.
151) تفسير الميزان.
🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾
@tafsir_qoraan
https://ble.ir/tafsir_nor
https://chat.whatsapp.com/8v1gW9NspMeGZWn3FPKv5V
🌺 بسم الله الرحمن الرحیم 🌺
قرآنیان سلام
پیشاپیش حلول ماه مبارک رمضان را خدمت شما خوبان تبریک عرض نموده و از حضورتان در گروه قرآنی تشکر میکنم. 🙏
تقاضا دارم : در این آخرین روز از ماه غفران، ماه شعبان، ۱۴ صلوات بفرستید هدیه به روح بلند و ملکوتی همهی پيامبران الهی، آمرین بالقسط و آمرین بالمعروف به ویژه آنهایی که طبق آیات شریفه قرآن به شهادت رسیدهاند یا از قوم خود آزار و اذیت دیدهاند، و در صدر آن گرامیان،
🌿پیامبر اکرم صلوات الله عليه و آله و سلّم🌿
-که بیشترین آزارهارادرراه خدا تحمل فرمودهاند-
، تمامی شهیدان راه حق به ویژه
🌹 شهید سردار حاج شعبان نصیری🌹 -که در آخرین روز شعبان المعظم مصادف با ۵ خرداد سال ۱۳۹۶خورشیدی در غرب موصل شهید شده و به جهانآرای موصل مشهور شدند-
🌱 و همهی درگذشتگان از مسلمین و مسلمات به ویژه بیوارث و بدوارث و ذویالحقوق و نیز به نیت عاقبت به خیری خودتان، عزیزان و حقدارانتان، و اینکه دست و نسلمان از دامن قرآن و اهل بیت علیهم السلام کم و کوتاه نشود. 🤲
ای دوست بیا تا غمِ فردا نخوریم
وین یک دمِ عمر را غنیمت شمریم
فردا که ازین دیرِ فنا درگذریم
با هفتهزارسالگان سربهسریم
خیّام
#آخرین_روز_ماه_شعبان
#ماه_رمضان
#میهمانی_خدا
🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾
@tafsir_qoraan
https://ble.ir/tafsir_nor
https://chat.whatsapp.com/8v1gW9NspMeGZWn3FPKv5V
🌸🌿 تفسیر روزانه قرآن 📖
بسم الله الرحمن الرحیم تفسیر کوتاه نور آیه به آیه از ابتدای قرآن #تفسیر_کوتاه_نور #سوره_یوسف #صفحه_
بسم الله الرحمن الرحیم
تفسیر کوتاه نور آیه به آیه از ابتدای قرآن
#تفسیر_کوتاه_نور
#سوره_یوسف
#صفحه_۲۴۷
____
أعوذ بالله من الشيطان الرجيم
ذَلِكَ مِنْ أَنبَاء الْغَيْبِ نُوحِيهِ إِلَيْكَ وَمَا كُنتَ لَدَيْهِمْ إِذْ أَجْمَعُواْ أَمْرَهُمْ وَهُمْ يَمْكُرُونَ (102)
(اى پيامبر) اين (داستان) از خبرهاى غيبى است كه ما به تو وحى مى كنيم و تو نزد آنان (برادران يوسف) نبودى آنگاه كه در كار خويش هم داستان و متفق شدند ونيرنگ مى نمودند (كه چگونه يوسف را در چاه اندازند و بگويند گرگ او را دريده است)
🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀
نکته:
------------------------------------------------------
☘☘☘☘☘☘☘
پیام:
- انبيا از طريق وحى، با غيب آشنا مى شوند.
«ذلك من انباء الغيب...»
- انبيا، تمام اخبار غيبى را نمى دانند.
«من انباء الغيب»
- آنجا كه خدا نخواهد، نه تصميم مردم «امرهم» نه اجماع آنان «اجمعوا» ونه نقشه وتوطئه «يمكرون» اثرى ندارد.
- در حوادث پى درپى و مرتبط، نكته اصلى و نقطه ى شروع را فراموش نكنيد. محور داستان يوسف توطئه نابودى يوسف بود.
«اَجمعوا أمرهم و هم يمكرون»
🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾
@tafsir_qoraan
https://ble.ir/tafsir_nor
https://chat.whatsapp.com/8v1gW9NspMeGZWn3FPKv5V
🌸 بسم الله الرحمن الرحیم 🌸
🌺 حلول ماه رمضان، ماه نزول قرآن، ماه اتحاد مسلمانان، بر قرآنیان مبارک و فرخنده باد. 💐
🌱 رمضان ، کریم است و پانزدهمین روزش ، مولد کریم
السلام علیک یا امام حسن مجتبی و رحمة الله و بركاته
طرح مواسات ماه شعبان خاطرتون هست؟ هنوز مقدار کمی پول برای اهداء به خانوادههای ضعیف اقتصادی تو حسابه که امشب انشاءالله انجام میشه، هرکس هرچقدر میتونه روش بذاره، دریغ نکنه
5892 1014 3742 7624
بانک سپه، مسعود دارابی
آقایانی که میتونند در نمایشگاه بین المللی قرآن، غرفه کانون علم و دین از یکم تا چهاردهم فروردین ساعت ۱۷ تا ۲۲ هر شبش رو کمک کنن اطلاع بدن، یاعلی
09101366758
🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾
@tafsir_qoraan
https://ble.ir/tafsir_nor
https://chat.whatsapp.com/8v1gW9NspMeGZWn3FPKv5V
🌸🌿 تفسیر روزانه قرآن 📖
بسم الله الرحمن الرحیم تفسیر کوتاه نور آیه به آیه از ابتدای قرآن #تفسیر_کوتاه_نور #سوره_یوسف #صفحه_
بسم الله الرحمن الرحیم
تفسیر کوتاه نور آیه به آیه از ابتدای قرآن
#تفسیر_کوتاه_نور
#سوره_یوسف
#صفحه_۲۴۷
____
أعوذ بالله من الشيطان الرجيم
وَمَا أَكْثَرُ النَّاسِ وَلَوْ حَرَصْتَ بِمُؤْمِنِينَ (103)
اى پيامبر بيشتر مردم ايمان بياور نيستند، هر چند (سخت بكوشى و) حرص و آرزو داشته باشى.
🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀
نکته:
«حرص» به معناى علاقه شديد به چيزى وتلاش براى دستيابى به آن است.
☘☘☘☘☘☘☘
پیام:
- بارها اكثريّت مردم از نظر اعتقادات دينى، مورد انتقاد قرآن قرار گرفته اند.
«و ما اكثر الناس... بمؤمنين»
- پيامبران نسبت به هدايت ديگران، سوز و درد و اشتياق دارند.
«حرصت»
- هر حرصى مذموم نيست. (پيامبر براى ايمان آوردن مردم، حرص مى ورزيد)
«حرصتَ»*
- كج فهمى و ايمان نياوردن اكثريّت مردم نبايد مانع تبليغ دين و بيان حقيقت گردد.
«ما اكثر الناس... بمؤمنين»*
- ايمان نياوردن اكثريّت مردم، به خاطر كوتاهى پيامبران نيست، بلكه نتيجه ى اختيار وآزادى خود انسان ها است كه نخواسته اند ايمان بياورند.
«ما اكثر النّاس ولو حرصت بمؤمنين»
🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾
@tafsir_qoraan
https://ble.ir/tafsir_nor
https://chat.whatsapp.com/8v1gW9NspMeGZWn3FPKv5V
🌸🌿 تفسیر روزانه قرآن 📖
بسم الله الرحمن الرحیم تفسیر کوتاه نور آیه به آیه از ابتدای قرآن #تفسیر_کوتاه_نور #سوره_یوسف #صفحه_
بسم الله الرحمن الرحیم
تفسیر کوتاه نور آیه به آیه از ابتدای قرآن
#تفسیر_کوتاه_نور
#سوره_یوسف
#صفحه_۲۴۸
____
أعوذ بالله من الشيطان الرجيم
وَمَا تَسْأَلُهُمْ عَلَيْهِ مِنْ أَجْرٍ إِنْ هُوَ إِلاَّ ذِكْرٌ لِّلْعَالَمِينَ (104)
و تو بر اين (وظيفه ى ارشاد) پاداشى از آنان نمى خواهى. آن (رسالت و قرآن) جز تذكر و پندى براى جهانيان نيست.
🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀
نکته:
پيامبر اسلام صلى الله عليه وآله نيز همانند ساير پيامبران، هرگز از مردم در قبال هدايت آنان پاداشى درخواست نكرد. زيرا توقع داشتن از مردم، پذيرش دعوت را سنگين مى كند. در سوره طور آيه 40 مى خوانيم: «ام تسئلهم اجراً فهم من مغرمٍ مثقلون» مگر از مردم مزدى درخواست كردى تا پرداخت آن برايشان سنگين باشد. اگر در آيه ديگر مى بينيم كه مزد رسالت را مودّت اهل قربى مى داند، «الاّ المودّة فى القرُبى »(152) براى آن است كه پيروى و تبعيّت اهل بيت، براى خود مردم سودمند است نه پيامبر، زيرا در جاى ديگر مى خوانيم: «قل و ما سئلتكم من اجر فهو لكم»(153) آرى كسى كه اهل بيت را دوست دارد از آنان اطاعت مى كند و اطاعت از آنان اطاعت از پيامبر و خداست.
قرآن ذكر است، زيرا:
يادآور آيات، نعمات و صفات الهى است.
يادآور گذشته و آينده انسان است.
يادآور عوامل سقوط و عزّت جوامع است.
يادآور صحنه هاى قيامت است.
يادآور عظمت هستى است.
يادآور تاريخ و زندگى شخصيّت هاى تاريخ ساز است.
معارف قرآن و احكام آن حقايقى است كه بايد آنرا فرا گرفت و همواره به خاطر داشت. زيرا «ذكر» به علم ومعرفتى گفته مى شود كه در ذهن حاضر باشد واز آن غفلت نشود.
-------------------------------------------------------
152) شورى، 23.
153) سبأ، 47.
☘☘☘☘☘☘☘
پیام:
- مبلّغ نبايد از مردم توقعى داشته باشد، همانگونه كه پيامبران چنين بودند.
«و ما تسئلهم عليه من اجر»
- آنچه زشت است درخواست پاداش است، نه دريافت آن.
«تسئل»
- معارف قرآن فطرى است و همه مردم از آن مى توانند بهره ببرند.
(«ذكر» در جايى است كه انسان در درون خود مى دانسته، ولى فراموش كرده است)*
- كار پيامبران يادآورى و بيدار ساختن فطرت هاست.
«ذكر للعالمين»*
- رسالت پيامبر اسلام، جهانى است.
«للعالمين»
- ايمان نياوردن گروهى از مردم، حتّى اكثريّت آنان در يك زمان و مكان نبايد مبلغان دينى را دلسرد كرده و مأيوس نمايد. اگر در منطقه اى از زمين گروهى ايمان نياوردند، در جاى ديگر تبليغ نمايند.
«للعالمين»
🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾
@tafsir_qoraan
https://ble.ir/tafsir_nor
https://chat.whatsapp.com/8v1gW9NspMeGZWn3FPKv5V
🔴 پاداش عجیب خواندن سوره قدر در زمان افطار و خوردن سحری
🔵 امام صادق عليه السلام فرمودند:
🌕 مَا مِنْ مُؤْمِنٍ صَامَ فَقَرَأَ إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ فِي لَيْلَةِ الْقِدْرِ عِنْدَ سَحُورِهِ وَ عِنْدَ إِفْطَارِهِ إِلَّا كَانَ فِيمَا بَيْنَهُمَا كَالْمُتَشَحِّطِ بِدَمِهِ فِي سَبِيلِ اللَّهِ.
🔺 هیچ مؤمن #روزه داری نیست که در هنگام خوردن سحری و افطارش سوره قدر را بخواند مگرآنکه بین این دو زمان ثواب کسی را خواهد داشت که در راه خدا در خون خود غلتیده است.
📚 بحارالأنوار، ج ۹۷، ص ۳۴۴
#ماه_مبارک_رمضان #رمضان
🌸🌿 تفسیر روزانه قرآن 📖
بسم الله الرحمن الرحیم تفسیر کوتاه نور آیه به آیه از ابتدای قرآن #تفسیر_کوتاه_نور #سوره_یوسف #صفحه_
بسم الله الرحمن الرحیم
تفسیر کوتاه نور آیه به آیه از ابتدای قرآن
#تفسیر_کوتاه_نور
#سوره_یوسف
#صفحه_۲۴۸
____
أعوذ بالله من الشيطان الرجيم
وَكَأَيِّن مِّن آيَةٍ فِي السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضِ يَمُرُّونَ عَلَيْهَا وَهُمْ عَنْهَا مُعْرِضُونَ (105)
و چه بسيار نشانه در آسمان ها و زمين، كه بر آن مى گذرند، در حالى كه از آن روى گردانند.
🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀
نکته:
گويا اين آيه براى تسلّى خاطر رسول اكرم صلى الله عليه وآله و هر رهبر و امام بر حقّ است كه اگر مردم به فرمان و دستور آنان بى اعتنا بودند نگران نباشند، آنان دائماً بر نشانه هاى قدرت و حكمت خدا در طبيعت و خلقت برخورد مى كنند، ولى لحظه اى نمى انديشند. اين همه زلزله، كسوف، خسوف، صاعقه، گردش ستارگان، كهكشان ها، همه و همه را مى بينند، ولى از آن اعراض مى كنند.
جمله «يمّرون عليها» را سه نوع معنى كرده اند:
. منظور از مرور انسان ها بر آيات الهى، مشاهده آنهاست.
. منظور از مرور انسان ها بر آيات، حركت زمين است، زيرا با حركت زمين، انسان بر اجرام آسمانى مرور مى كند.(154)
. مرور بر آيات آسمانى، پيشگويى سوار شدن انسان بر وسايل فضايى و حركت آنها در آسمان ها است.(155)
اعراض، از غفلت خطرناكتر است. با اينكه تعداد نشانه ها زياد است «كايّن» و انسان دائماً با آنها رابطه دارد «يمرّون» امّا نه تنها از آنها غفلت مى كند، بلكه مواقعى نيز با عنايت از آنها اعراض مى كند.
----------------------------------------------------------
154) تفسير الميزان.
155) سفرنامه حج آيةاللَّه صافى.
☘☘☘☘☘☘☘
پیام:
- تمام هستى، نشانه و رمز خداشناسى است.
«آيةٍ»
- انسان اگر لجاجت كند، هيچ نشانه اى را نمى پذيرد.
«و كأيّن من آية... يمرّون عليها و هم عنها معرضون»
- نگاه سطحى و بدون فكر و تأمّل، زمينه ى هدايت و رشد نيست.
«يمرّون... معرضون»*
- علم به تنهايى كافى نيست، حقّ پذيرى نيز لازم است تا ايمان حاصل شود.
«يمرّون عليها و هم عنها معرضون»*
- احسن القصص بودن داستان به تنهايى كافى نيست؛ مهم آمادگى براى به كار بستن و پذيرفتن اين همه درس بزرگ است.
«و هم عنها معرضون»*
🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾
@tafsir_qoraan
https://ble.ir/tafsir_nor
https://chat.whatsapp.com/8v1gW9NspMeGZWn3FPKv5V