eitaa logo
🌸🌿 تفسیر روزانه قرآن 📖
160 دنبال‌کننده
66 عکس
82 ویدیو
0 فایل
منبع:🌹 تفسیر سلیس و روان "نور" 🌹 به زبان عامیانه و بدون پیچیدگی های فنی و ادبی و فلسفی، توسط استاد قرائتی و همکارانشان
مشاهده در ایتا
دانلود
بسم الله الرحمن الرحیم تفسیر کوتاه نور آیه به آیه از ابتدای قرآن ____ أعوذ بالله من الشيطان الرجيم وَبَرَزُواْ لِلّهِ جَمِيعاً فَقَالَ الضُّعَفَاء لِلَّذِينَ اسْتَكْبَرُواْ إِنَّا كُنَّا لَكُمْ تَبَعاً فَهَلْ أَنتُم مُّغْنُونَ عَنَّا مِنْ عَذَابِ اللّهِ مِن شَيْءٍ قَالُواْ لَوْ هَدَانَا اللّهُ لَهَدَيْنَاكُمْ سَوَاء عَلَيْنَا أَجَزِعْنَا أَمْ صَبَرْنَا مَا لَنَا مِن مَّحِيصٍ (21) و (در قيامت، مردم) همگى در پيشگاه خدا ظاهر شوند. پس ضعيفان به مستكبران گويند: ما (در دنيا) پيرو شما بوديم، پس آيا (امروز) مى توانيد چيزى از عذاب خدا را از ما بازداريد؟ (آن ها در پاسخ) گويند: اگر خداوند ما را (به رهائى از عذاب) هدايت كرد، قطعاً ما شما را هدايت مى كنيم. بر ما يكسان است كه فرياد و ناله بزنيم، يا صبر كنيم (و ضجّه اى نزنيم) براى ما هيچ راه نجاتى نيست. 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 نکته: «بروز» به معناى خروج است و«مبارز» كسى را گويند كه از صف لشكر خارج شود و آمادگى خود را براى نبرد با دشمن اعلام كند. گرچه معمولاً مردم بر دين و روش حاكمانشان هستند، «النّاس على دين ملوكهم» امّا در سيستم مديريّت اسلامى، اطاعتِ مطلق از مدير نداريم. «لاطاعة لمخلوق فى معصية الخالق»(35) بنابراين، شعار «المأمور معذور» صحيح نيست. --------------------------------------------------------- 35) بحار، ج 10، ص 227. ☘☘☘☘☘☘☘ پیام: - در قيامت، همه ى مردم يكجا در پيشگاه خداوند حاضر مى شوند. «جميعاً» - نتيجه تقليد و پيروى كوركورانه، حسرت است. «كنا لكم تبعاً فهل انتم مغنون» - دوزخيان تنها تخفيف گوشه اى از عذاب را توقع دارند، نه تمام آن را. «من شى» - هدايت و ضلالت رهبران جامعه، در سعادت يا شقاوت مردم نقش مهمى دارد. «لو هدانا اللَّه لهديناكم» - يكى از عذاب هاى روحى وروانى رهبران فاسد در قيامت، اقرار آنها به ناتوانى و بدبختى خود، در برابر پيروان خويش است. «لو هدانا اللَّه لهديناكم» - آنها كه در دنيا، به انبيا مى گفتند: براى ما فرقى ندارد كه ما را موعظه كنيد يا نكنيد. «سواء علينا اَوَعظت ام لم تكن من الواعظين»(36) در قيامت هم مى گويند: فرقى ندارد كه ما جيغ بكشيم يا آرام باشيم، به هر حال، دچار عذابيم. «سواء علينا أجزعنا ام صبرنا» - فرار از دادگاه و كيفر الهى امكان ندارد. «ما لنا من محيص» - در قيامت ميان كفّار، قيل و قال و گفتگو بسيار است. «قال ....قالوا»(37) - در قيامت هيچ كس نمى توانند مانع عذاب الهى شود. «فهل أنتم مغنون» --------------------------------------------------------- 36) شعراء، 136. 37) آيات مربوط به گفتگوى مستضعفان با مستكبران از كفار در قيامت، در سوره ى سبأ آيه 31 و سوره ى غافر آيه 47 نيز آمده است. 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾 @tafsir_qoraan https://ble.ir/tafsir_nor https://chat.whatsapp.com/8v1gW9NspMeGZWn3FPKv5V
بسم الله الرحمن الرحیم تفسیر کوتاه نور آیه به آیه از ابتدای قرآن ____ أعوذ بالله من الشيطان الرجيم وَقَالَ الشَّيْطَانُ لَمَّا قُضِيَ الأَمْرُ إِنَّ اللّهَ وَعَدَكُمْ وَعْدَ الْحَقِّ وَوَعَدتُّكُمْ فَأَخْلَفْتُكُمْ وَمَا كَانَ لِيَ عَلَيْكُم مِّن سُلْطَانٍ إِلاَّ أَن دَعَوْتُكُمْ فَاسْتَجَبْتُمْ لِي فَلاَ تَلُومُونِي وَلُومُواْ أَنفُسَكُم مَّا أَنَاْ بِمُصْرِخِكُمْ وَمَا أَنتُمْ بِمُصْرِخِيَّ إِنِّي كَفَرْتُ بِمَا أَشْرَكْتُمُونِ مِن قَبْلُ إِنَّ الظَّالِمِينَ لَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ (22) و(چون كار كيفر وپاداش به اتمام رسد) شيطان (از روى ملامت به دوزخيان) گويد: همانا خداوند به شما وعده داد وعده راست و من به شما وعده دادم ولى با شما تخلّف كردم، من بر شما تسلّطى نداشتم، جز آن كه شما را دعوت كردم و شما (به ميل خود) استجابت كرديد. پس مرا ملامت و نكوهش نكنيد، وخود را سرزنش كنيد. (در اين روز) نه من مى توانم فريادرس شما باشم، و نه شما فريادرس من. من از اينكه مرا پيش از اين شريك خدا قرار داده بوديد بيزارم. قطعاً براى ستمگران عذاب دردناكى است. 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 نکته: گناهكار در قيامت دست و پا مى زند تا براى خود شريك جرم پيدا كند و انحراف خود را به گردن ديگران بيندازد. گاهى مى گويد: دوست بد مرا منحرف كرد. «لقد اضلّنى عن الذّكر»(38) گاهى مى گويد: رهبران فاسد مرا فاسد كردند. «لولا انتم لكنّا مؤمنين»(39) گاهى شيطان را ملامت مى كند و او را عامل گمراهى خود مى داند، امّا شيطان مى گويد: مرا سرزنش نكنيد، «لا تلومونى...» من جز وسوسه و دعوت كارى نداشتم. انحراف از خود شما بود. تسلّط نداشتن شيطان بر انسان، هم مورد تأييد خداوند است و هم خود شيطان به آن اقرار دارد. «ان عبادى ليس لك عليهم سلطان»(40) تو بر بندگان خالص من تسلطى ندارى. در اين آيه نيز مى گويد: « ما كان لى عليكم من سلطان» -------------------------------------------------------- 38) فرقان، 29. 39) سبأ، 31. 40) حجر، 42. ☘☘☘☘☘☘☘ پیام: - وعده هاى الهى، حقّ و مطابق با واقع است. «وعد الحقّ» - شيطان با وعده هايش انسان را فريب مى دهد. «و وعدتكم فاخلفتكم» چنانكه در جاى ديگر آمده: «يعدهم و يُمنيّهم و ما يعدهم الشّيطان الاّ غرورا»(41) - شيطان، انسان را مجبور نمى كند، بلكه وسوسه و دعوت مى كند. «دعوتكم» - حتّى شيطان، انسان فاسد را سرزنش مى كند. «لوموا انفسكم» - ملامت يكى از دلايل آزادى و اختيار انسان است، «لاتلومونى ولوموا انفسكم» زيرا انسان مجبور، ملامت ندارد. - گناه خود را به گردن شيطان نياندازيم. «فلاتلومونى» - در قيامت رابطه ها قطع مى شود. «ما انا بمُصرِخكم» (رهبران باطل و پيروان آنان از يكديگر بيزارى مى جويند. شيطان به پيروانش مى گويد: «انى كفرت بما اشركتمون» و پيروان گمراه نيز به رهبران خود مى گويند: اگر براى ما فرصتى پيش آيد و به دنيا برگرديم ما نيز از شما بيزارى خواهيم جست. «لو انّ لنا كرّةً فنتبرّأ منهم كما تبرّءُوا منّا»(42)) - اطاعتِ غير خداوند شرك است. «اشركتمون» - استجابت دعوت هاى شيطانى، ظلم به خود و مكتب است. «انّ الظالمين لهم» ------------------------------------------------------- 41) نساء، 120. 42) بقره، 167. 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾 @tafsir_qoraan https://ble.ir/tafsir_nor https://chat.whatsapp.com/8v1gW9NspMeGZWn3FPKv5V
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
با سلام و احترام کانال تفسیر روزانه قرآن، فرا رسیدن ماه محرم ، ماه مصیبت، سختی، شهادت و اسارت اولیاء الهی عليهم السلام را به امام زمان صلوات الله و سلامه علیه و عموم دلدادگان ایشان ، تسلیت و تعزیت عرض می‌نماید. 🙏 آجركم الله في مصيبة آل الله. 🤲 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾 @tafsir_qoraan https://ble.ir/tafsir_nor https://chat.whatsapp.com/8v1gW9NspMeGZWn3FPKv5V
بسم الله الرحمن الرحیم تفسیر کوتاه نور آیه به آیه از ابتدای قرآن ____ أعوذ بالله من الشيطان الرجيم وَأُدْخِلَ الَّذِينَ آمَنُواْ وَعَمِلُواْ الصَّالِحَاتِ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِن تَحْتِهَا الأَنْهَارُ خَالِدِينَ فِيهَا بِإِذْنِ رَبِّهِمْ تَحِيَّتُهُمْ فِيهَا سَلاَمٌ (23) و كسانى كه ايمان آورده و كارهاى شايسته انجام داده اند، به باغ هايى كه از زير درختانش نهرها جارى است داخل شوند آنان با اذن پرودگارشان براى هميشه در آن خواهند بود و تحيت آنان به يكديگر سلام است. 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 نکته: در بهشت به هر سو بنگرى، سلام است: سلام از طرف خداوند، به اهل بهشت: «سلام قولا من ربّ رحيم»(43) سلام از طرف فرشتگان به مؤمنان: «سلام عليكم طبتم فادخلوها»(44) سلام از طرف خود اهل بهشت به يكديگر: «تحيّتهم فيها سلام» گاهى انسان، خود به جايى مى رود و گاهى ديگران مى آيند و او را با تشريفاتى مخصوص به آن جا مى برند. خداوند در اين آيه مى فرمايد: «و اُدخِلَ» يعنى اهل بهشت به صورت ساده و معمولى داخل نمى شوند، بلكه آنان را با احترام و تشريفات به بهشت مى برند. در آيه ى 72 سوره ى زمر نيز مى فرمايد: «وسيق الّذين اتقوا ربّهم الى الجنّة زُمرا». اما درباره ى دوزخيان مى خوانيم كه آنان را با شكنجه به سوى عذاب مى برند: «خذوه فغلّوه ثمّ الجحيم صلّوه»(45) او را بگيريد و ببنديد و سپس به دوزخ پرتاب كنيد. اهل دوزخ، از يكديگر متنفّر و بيزارند و همديگر را نفرين مى كنند، ولى بهشتيان به يكديگر سلام مى كنند. در بهشت، نهرهاى مختلفى وجود دارد: الف: نهر آب: «انهار من ماء» ب: نهر شير: «انهار من لبن لم يتغيّر طعمه» ج: نهر شراب بهشتى: «انهار من خمر لذة للشّاربين» د: نهر عسل: «و انهار من عسل مصفّىً»(46) --------------------------------------------------------- 43) يس، 58. 44) زمر، 73. 45) الحاقه، 30 - 31. 46) محمّد، 15. ☘☘☘☘☘☘☘ پیام: - مؤمنانِ نيكوكار، همواره در بهشت خواهند بود. «ادخل الذين امنوا... خالدين» - بهشتيان اهل صفا و صميميت و سلام اند، نه نزاع و قهر. «تحيتهم فيها سلام» 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾 @tafsir_qoraan https://ble.ir/tafsir_nor https://chat.whatsapp.com/8v1gW9NspMeGZWn3FPKv5V
بسم الله الرحمن الرحیم تفسیر کوتاه نور آیه به آیه از ابتدای قرآن ____ أعوذ بالله من الشيطان الرجيم أَلَمْ تَرَ كَيْفَ ضَرَبَ اللّهُ مَثَلاً كَلِمَةً طَيِّبَةً كَشَجَرةٍ طَيِّبَةٍ أَصْلُهَا ثَابِتٌ وَفَرْعُهَا فِي السَّمَاء (24) آيا نديدى كه خداوند چگونه مثل زده؟ كلمة طيّبه (سخن وايمان) پاك همانند درختى پاك است كه ريشه اش ثابت و شاخه اش در آسمان است. 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 نکته: شجره ى طيّبه و درخت پاك آثارى دارد، مانند: رشد داشتن، پرميوه بودن، سايه دار و پايدار بودن، در همه وقت ثمر دادن. انسان موحّد نيز هرگز راكد نيست و آثار ايمانش دائماً در گفتار و اعمالش آشكار است. اعتقادش دايمى است نه موسمى و همواره ديگران را به ايمان و معروف دعوت مى كند. در روايات و تفاسير از چند چيز به عنوان مصداق كلمه ى طيّبه ياد شده است: توحيد، ايمان، عقايد صحيح، رهبران آسمانى و ياران آنان. آرى توحيد، اصل ثابتى است كه در فطرت و عمق جان مردم جاى دارد. «اصلها ثابت» و در تمام اعمال و گفتار و افكار انسان اثر مى گذارد. «فرعها فى السماء» و در همه وقت و در هر فراز و نشيبى مى توان از ميوه ى ايمان بهره مند شد. درخت توحيد ريشه اى ثابت دارد. تهديدها و توطئه ها و نيش ها و نوش ها و طاغوت ها آن را از پاى درنمى آورند و اگر در روايات اين درخت به پيامبر و اهل بيت او عليهم السلام تفسير شده، به خاطر همين است كه دين محمّد صلى الله عليه وآله و راه اهل بيتش در برابر آن همه دشمن، رو به گسترش است و روزى جهانگير خواهد شد. ☘☘☘☘☘☘☘ پیام: - در مثال هاى قرآن دقت كنيم. «اَلَم تَر» - عقيده حقّ، كلمه ى طيّبه اى است كه اصل آن در قلب مؤمن ثابت است. «اصلها ثابت» و از الطاف خداوند آن است كه مؤمنان را بر اين عقيده حفظ مى كند. «يثبّت اللَّه الّذين آمنوا بالقول الثّابت»(47) - كلام حقّ، پايدار واستوار و پابرجاست. «كلمة طيبة... اصلها ثابت» ----- 47) ابراهيم، 27. 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾 @tafsir_qoraan https://ble.ir/tafsir_nor https://chat.whatsapp.com/8v1gW9NspMeGZWn3FPKv5V
بسم الله الرحمن الرحیم تفسیر کوتاه نور آیه به آیه از ابتدای قرآن ____ أعوذ بالله من الشيطان الرجيم تُؤْتِي أُكُلَهَا كُلَّ حِينٍ بِإِذْنِ رَبِّهَا وَيَضْرِبُ اللّهُ الأَمْثَالَ لِلنَّاسِ لَعَلَّهُمْ يَتَذَكَّرُونَ (25) (شجرة طيّبة) با اذن پروردگارش، همواره ميوه مى دهد. و خداوند براى مردم مثل هايى مى زند، باشد كه به ياد آرند و پند گيرند. 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 نکته: جز خداوند و ايمان به او، همه چيز فانى است، «كلّ شى ء هالك الا وجهه»(48) و چيزى كه فانى است نمى تواند براى هميشه ثمر دهد، ولى هر كارى كه رنگ خدايى دارد ابدى است، «ما عندكم ينفد و ما عنداللَّه باق»(49) آرى، رنگ خدايى ثابت است و ساير رنگ ها از بين مى روند. «و من أحسن من اللَّه صبغة»(50) درخت ايمان همواره ثمر مى دهد و مومن در همه حال به ياد خدا و در پى انجام وظيفه است، در رفاه يا سختى، در خوشى يا ناخوشى، در فقر و غنى. هنگام تهديد ستمگران، تا پاى جان مقاومت مى كند. «اِنّا الى ربّنا راغبون»(51) هنگام تبليغ، چشم داشتى به ديگران ندارد. «اِن أجرى الاّ على اللَّه»(52) هنگام خشم، براى رضاى او خود را نگاه مى دارد. «والكاظمين الغيظ»(53) هنگام ازدواج، بر او توكّل مى كند. «اِن يكونوا فقراء يغنهم اللَّه من فضله»(54) هنگام عبادت و اطاعت، قصد قربت دارد. «اِنّ صلاتى و نسكى و محياى و مماتى للَّه ربّ العالمين»(55) هنگام فقر، نزد اغنيا نمى رود واهل تملّق نيست. «ربّ انّى لما انزلت الىّ من خير فقير»(56) هنگام پيروزى يا شكست در جبهه ى نبرد، چون به وظيفه ى خود عمل كرده اند، خوشحال است. «اِحدى الحسنيين»(57) آرى! ايمان به خداوند متعال، همچون درختى است كه ميوه ى آن در هر لحظه، در دنيا و برزخ و قيامت انسان را كامياب مى كند. «تؤتى اُكُلها كلّ حين» ولى مال و مقام و فرزند و نعمت هاى ديگر، همچون درختى است كه تنها چند روز ميوه مى دهد، آن هم ميوه اى بسيار اندك. بگذريم كه گاهى همين مال و مقام و فرزند، هيچ ميوه اى ندارند و تنها وسيله ى شكنجه روحى انسان مى شوند. «انّما يريد اللَّه ليعذّبهم بها»(58) ------------------------------------------------------------- 48) قصص، 88. 49) نحل، 96. 50) بقره، 138. 51) قلم، 32. 52) يونس، 72. 53) آل عمران، 134. 54) نور، 32. 55) انعام، 162. 56) قصص، 24. 57) توبه، 52. 58) توبه، 55. ☘☘☘☘☘☘☘ پیام: - درخت ايمان، همواره ثمر دارد ومومن پاييز وخزان ندارد. «اكلها كل حين» - تشبيه و تمثيل، شيوه اى قرآنى براى توجه و تذكر مردم. «لعلهم يتذكرون» 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾 @tafsir_qoraan https://ble.ir/tafsir_nor https://chat.whatsapp.com/8v1gW9NspMeGZWn3FPKv5V
بسم الله الرحمن الرحیم تفسیر کوتاه نور آیه به آیه از ابتدای قرآن ____ أعوذ بالله من الشيطان الرجيم وَمَثلُ كَلِمَةٍ خَبِيثَةٍ كَشَجَرَةٍ خَبِيثَةٍ اجْتُثَّتْ مِن فَوْقِ الأَرْضِ مَا لَهَا مِن قَرَارٍ (26) و مَثَل سخن (و اعتقاد) پليد همچون درختى پليد (بى ريشه) است كه از روى زمين برآمده و هيچ ثباتى ندارد. 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 نکته: كلمه ى «اجتثاث» به معناى قلع و قمع و كندن است. عقايد وكلمات وانسان هاى آلوده ومنحرف، نه ريشه دارند ونه ميوه ونه گل ونه زيبايى وعطر، نه پايدارى نه سايه ونه رشد، بلكه خارى بر سر راه ديگرانند. ☘☘☘☘☘☘☘ پیام: - از شيوه هاى تعليم و تربيت، روش مقايسه است. «كلمة طيّبة... كلمة خبيثة» - شرك و هر چه كه دون اللَّه باشد، ثبات ودوام ندارد. «ما لها من قرار» - عقايد باطل همچون علف هاى هرز، ريشه اى در عمق زمين ندارد، زيرا پايه و مبناى درست ندارد. «اجتثت من فوق الارض» 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾 @tafsir_qoraan https://ble.ir/tafsir_nor https://chat.whatsapp.com/8v1gW9NspMeGZWn3FPKv5V
بسم الله الرحمن الرحیم تفسیر کوتاه نور آیه به آیه از ابتدای قرآن ____ أعوذ بالله من الشيطان الرجيم يُثَبِّتُ اللّهُ الَّذِينَ آمَنُواْ بِالْقَوْلِ الثَّابِتِ فِي الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَفِي الآخِرَةِ وَيُضِلُّ اللّهُ الظَّالِمِينَ وَيَفْعَلُ اللّهُ مَا يَشَاءُ (27) خداوند در زندگى دنيا و در آخرت، اهل ايمان را با كلام (و عقيده ى حقّ و) ثابت، پايدار قرار مى دهد و خداوند ستمگران را (به حال خود رها كرده، توفيقشان راگرفته،) گمراه مى كند. و خداوند آنچه بخواهد (طبق عدل و حكمت خود) انجام مى دهد. 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 نکته: ------------------------------------------------------ ☘☘☘☘☘☘☘ پیام: - امدادهاى الهى، وابسته به راهى است كه انسان انتخاب مى كند. «يثبّت اللَّه الذين آمنوا» - اگر يارى خداوند نباشد، انسان در برابر وسوسه ها و هوس ها و طاغوت ها از پا درمى آيد و سقوط مى كند. «يثبّت اللَّه الذين آمنوا» - اهل ايمان از نظر منطق، محكم و استوارند و در برابر مكتب هاى مادّى مى ايستند. «يثبّت اللَّه الذين آمنوا بالقول الثابت فى الحيوة الدّنيا» - انسان اگر ايمان آورد، خدا او را بيمه مى كند و اگر به درخت خبيثه و مكتب باطل دل دهد، خدا او را رها مى كند. «يثبّت اللَّه الذين امنوا... يضلّ اللَّه الظالمين» - پذيرش مكتب هاى باطل، ظلم به خود ومكتب است. «الظالمين» - قهر الهى به راهى وابسته است كه انسان انتخاب مى كند. «يُضل اللَّه الظالمين» 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾 @tafsir_qoraan https://ble.ir/tafsir_nor https://chat.whatsapp.com/8v1gW9NspMeGZWn3FPKv5V
🌺 💥قالی سوخته چند؟؟ مردی ﺑﺪﻫﮑﺎﺭ ﺷده بود و ﻓﻘﻂ از مال دنیا يك ﻗﺎﻟﯿﭽﻪ ﺩﺍﺷﺖ که ﮔﻮﺷﻪ اون ﻗﺎﻟﯿﭽﻪ هم ﺳﻮﺧﺘﻪ ﺑﻮﺩ. 🚶ﻫﺮ ﻣﻐﺎﺯﻩ ﺍﯼ كه ﻣﯿﺮﻓﺖ، ﻣﯿﮕﻔﺘﻦ: ﺍﯾﻦ ﻗﺎﻟﯿﭽﻪ ﺍﮔﻪ ﺳﺎﻟﻢ ﺑﻮد ٥٠٠ تومن ﻣﯽﺍﺭﺯﯾﺪ، ﺍﻣﺎ ﺣﺎﻻ ﮐﻪ ﺳﻮﺧﺘﻪ ﻣﺎ ١٠٠ ﯾﺎ ١٥٠ تومن ﺑﯿﺸﺘﺮ ﻧﻤﯿﺨﺮﯾﻢ. مرد ﮔﺮﻓﺘﺎﺭ به ﺍﻣﯿﺪ ﺍﯾﻨﮑﻪ شاید کسی ﺑﯿﺸﺘﺮ ﺑﺨﺮه ﺍﺯ اﯾﻦ ﻣﻐﺎﺯﻩ ﺑﻪ ﺍﻭﻥ ﻣﻐﺎﺯﻩ میرفت ... داخل ﯾﮑﯽ ﺍﺯ ﻣﻐﺎﺯﻩ ﻫﺎ، ﻣﻐﺎﺯﻩ ﺩﺍﺭ ﭘﺮﺳﯿﺪ: ﭼﯽ ﺷﺪﻩ كه ﻗﺎﻟﯽ ﺑﻪ ﺍﯾﻦ ﺧﻮﺑﯽ ﺭﻭ ﻣﺮﺍﻗﺒﺖ ﻧﮑﺮﺩی سوخته؟ مرد ﮔﻔﺖ: ﻣﻨﺰﻟﻤﻮﻥ ﺭﻭﺿﻪ ﺩﺍﺷﺘﯿﻢ، ﻣﻨﻘﻞ ﭼﺎﯾﯽ ﺭﻭﯼ ﺍﯾﻦ ﻗﺎﻟﯽ چپه شد، ﺫﻏﺎﻻ ﺭﯾﺨﺖ و ﻗﺎﻟﯽ ﺳﻮﺧﺖ.. حالا چند میتونی ازم بخری؟ خیلی ﮔﺮﻓﺘﺎﺭﻡ ... ﻣﻐﺎﺯﻩ ﺩﺍﺭ پرسید: گفتی ﺗﻮ ﺭﻭﺿﻪ ﺳﻮﺧﺘﻪ؟؟ گفت: اره بخدا.. مغازه دار گفت: ﺍﯾﻦ ﺍﮔﻪ ﺳﺎﻟﻢ ﺑﻮد ٥٠٠ تومن ﻣﯽ ﺍﺭﺯﯾﺪ ﺍﻣﺎ ﺣﺎﻻ ﮐﻪ ﺑﺮﺍی اﺭﺑﺎﺏ ﻣﻦ ﺳﻮﺧﺘﻪ ارزش پیدا کرده ﻣﻦ یک ﻣﯿﻠﯿﻮﻥ تومن ﺍﺯﺕ ﻣﯿﺨﺮﻡ .!!!... 💠 عزیزان ! چون اوﻥ ﻗﺎﻟﯿﭽﻪ تو روضه سوخته ﺑﻮﺩ قیمت پیدا کرد، !!! کاش دلهامون هم تو روضه ها بسوزه.!!! اونوقت بگیم: بی بی جان، دل ماهم تو روضه فرزندتون سوخته چند میخری؟! خیلی گرفتاریم...! ببین بی بی چه میکنه!!!!!! السلام عليك يا فاطمه الزهراء اغثنا يا قرة عین النبی یا سیدتنا و مولاتنا ((سلامتی وفرج امام زمان ارواحنا فداه، صلوات)) 🌺
بسم الله الرحمن الرحیم تفسیر کوتاه نور آیه به آیه از ابتدای قرآن ____ أعوذ بالله من الشيطان الرجيم أَلَمْ تَرَ إِلَي الَّذِينَ بَدَّلُواْ نِعْمَةَ اللّهِ كُفْراً وَأَحَلُّواْ قَوْمَهُمْ دَارَ الْبَوَارِ (28) جَهَنَّمَ يَصْلَوْنَهَا وَبِئْسَ الْقَرَارُ (29) آيا به كسانى كه نعمت خداوند را به كفر تبديل كردند و قوم خود را به سراى هلاكت در آوردند نگريستى؟ (آنان) به دوزخ درآيند كه چه بد جايگاهى است. 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 نکته: «بَوار» به معناى بى رونقى و كساد شديدى است كه به هلاكت كشيده شود.(59) كفّار و مشركان نعمت هاى بزرگ الهى را به كفر تبديل كردند: الف: به جاى نعمت توحيد، شرك را برگزيدند. ب: نعمت فطرت پاك را رها كردند و به تقليد از نياكان گمراه خود پرداختند. ج: خرافات را بر وحى الهى ترجيح دادند. د: در برابر نعمتِ رهبران آسمانى، ناسپاسى كردند و از طاغوت ها پيروى كردند. «بدّلوا نعمت اللَّه» در روايات بسيار مى خوانيم: امامان شيعه عليهم السلام فرمودند: «نحن واللَّه نعمة اللَّه التى انعم بها على عباده»(60) به خدا سوگند نعمت هايى كه تبديل شدند، وجود ما بود. مردم ما را رها كردندو به سراغ رهبران ديگر رفتند. «بدّلوا نعمت اللَّه» مشابه اين آيه در آيات ديگر نيز آمده است، مثلاً در آيه 41 قصص مى فرمايد: «و جعلناهم ائمة يدعون الى النّار» و در آيه 98 سوره كهف مى فرمايد: «يقدم قومه يوم القيامة فَأوردهم النّار» ------------------------------------------------------- 59) مفردات راغب. 60) مجمع البيان. ☘☘☘☘☘☘☘ پیام: - هرگونه تبديل، تغيير و تحريف نعمت ها و آيات الهى كفر است. «بدلوا...كفراً» - رهبران منحرف، مايه ى هلاكت و فساد جامعه مى شوند و مردم را به جهنّم مى فرستند. «واحلّوا قومهم دار البوار» 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾 @tafsir_qoraan https://ble.ir/tafsir_nor https://chat.whatsapp.com/8v1gW9NspMeGZWn3FPKv5V
بسم الله الرحمن الرحیم تفسیر کوتاه نور آیه به آیه از ابتدای قرآن ____ أعوذ بالله من الشيطان الرجيم وَجَعَلُواْ لِلّهِ أَندَاداً لِّيُضِلُّواْ عَن سَبِيلِهِ قُلْ تَمَتَّعُواْ فَإِنَّ مَصِيرَكُمْ إِلَي النَّارِ (30) (رهبران فاسد) براى خداوند شريك هايى قرار دادند، تا مردم را از راه خدا گمراه نمايند. بگو: كامياب شويد كه قطعاً پايان كار شما آتش است . 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 نکته: بعضى در آفرينش جهان، براى خداوند شريك قايل اند، و بعضى در نعمت ها براى خدا شريك مى پندارند. داشتنِ سلامتى و علم و قدرت و عزّت و مال را از هنر خود يا قدرت ها مى شمارند، اما بسيار زود درمى يابند كه به گمراهى رفتند. ☘☘☘☘☘☘☘ پیام: - از بدترين انواع كفران نعمت، شريك قرار دادن براى خدا و گمراه كردن مردم است. «و جعلوا للَّه انداداً ليضلّوا» - گاهى سرچشمه ى شرك، طاغوت ها هستند. «و جعلوا للَّه انداداً ليضلّوا» و گاهى جاذبه ى بت ها عامل انحرافند. «واجنُبنى و بنّى ان نعبد الاصنام ربّ انهنّ اضللن كثيراً من النّاس»(61) - خداوند افرادى را به حال خود رها مى كند. «قل تمتّعوا» - كافران در دنيا كاميابند، ولى آخرت ندارند. «تمتعوا فانّ مصيركم الى النّار» - هر رفاهى نشانه ى مهر نيست، شايد وسيله و مقدّمه ى قهر الهى باشد. «تمتّعوا» ------------------------------------------------------- 61) ابراهيم، 35 - 36. 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾 @tafsir_qoraan https://ble.ir/tafsir_nor https://chat.whatsapp.com/8v1gW9NspMeGZWn3FPKv5V
1849106176_543419197.mp3
1.21M
بسم الله الرحمن الرحیم 🌷 صلوات الله علیک یا اباعبدالله الحسین 🌷 همراهان سلام 🥀 گروه تفسیر روزانه قرآن، فرارسیدن تاسوعا و عاشورای حسینی علیه السلام، را تسلیت عرض می‌نماید. 🌹 استماع صوت زیبای آيات قرآن کریم از سوره مبارکه فجر، با صدای استاد عبدالباسط ☝️ نیت: هدیه به روح بلند و ملکوتی حضرت امام حسین علیه السلام و همه‌ی شهدای کربلا أعوذ بالله من الشيطان الرجيم بسم الله الرحمن الرحیم يَا أَيَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ (27) ارْجِعِي إِلَي رَبِّكِ رَاضِيَةً مَّرْضِيَّةً (28) فَادْخُلِي فِي عِبَادِي (29) وَادْخُلِي جَنَّتِي (30) هان اى روح آرام يافته! به سوى پروردگارت بازگرد كه تو از او راضى و او از تو راضى است. پس در زمره ى بندگان من درآى. و به بهشت من داخل شو! 🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹 تفسیر کوتاه نور آیه به آیه از ابتدای قرآن 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾 @tafsir_qoraan https://ble.ir/tafsir_nor https://chat.whatsapp.com/8v1gW9NspMeGZWn3FPKv5V
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بسم الله الرحمن الرحیم تفسیر کوتاه نور آیه به آیه از ابتدای قرآن ____ أعوذ بالله من الشيطان الرجيم قُل لِّعِبَادِيَ الَّذِينَ آمَنُواْ يُقِيمُواْ الصَّلاَةَ وَيُنفِقُواْ مِمَّا رَزَقْنَاهُمْ سِرّاً وَعَلانِيَةً مِّن قَبْلِ أَن يَأْتِيَ يَوْمٌ لاَّ بَيْعٌ فِيهِ وَلاَ خِلاَلٌ (31) (اى پيامبر) به بندگان من (آنان) كه ايمان آورده اند، بگو: نماز را برپا دارند، و از آنچه به آنان روزى داده ايم، پنهان و آشكار انفاق كنند قبل از آن كه روزى فرا رسد كه در آن نه دادوستدى باشد و نه دوستى و رابطه اى. 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 نکته: انفاق آشكار، سبب تربيت نسل و تشويق ديگران و رفع تهمت از خود است و انفاق پنهانى عامل رشد و اخلاص است. البته بعضى مفسّران گفته اند: انفاق علنى مربوط به انفاق هاى واجب است، مثل خمس و زكات و انفاق مخفى، مربوط به موارد مستحب است، مثل صدقه. با اين كه هر يك از انفاق آشكار و پنهان آثارى دارند، ولى شايد بتوان گفت، انفاق پنهان بهتر است، چون در اين آيه كلمه ى «سرّاً» بر «علانيةً» مقدّم شده است. ☘☘☘☘☘☘☘ پیام: - براى فرمان دادن، به طرف خود شخصيت دهيد. «لعبادى» بندگى خدا مدال افتخار مومنان است. - ايمان قلبى كافى نيست، نماز، انفاق و عمل صالح لازم است. «آمنوا يقيموا الصلوة وينفقوا» - اسلام دين جامع است. رابطه با خدا و كمك به محرومين، در كنار هم و شرط قبولى يكديگرند. «يقيمواالصلوة و ينفقوا» - مورد انفاق، تنها مال نيست، از هر چه داريم بايد انفاق كنيم. (چه علم و ثروت، چه آبرو و قدرت) « ممّا رزقناهم» - انفاق بايد از رزق خدا يعنى مال حلال باشد، نه از هر مالى كه داشتيم. فرمود: «رزقناهم » و نفرمود «عندكم» - انفاق بايد گاهى پنهان و گاهى آشكارا باشد. «سرّاً و علانية» - از فرصت ها استفاده كنيد. «من قبل ان يأتى يوم ...» - اگر دنبال تجارت هستيد در دنيا با خدا معامله كنيد، زيرا كه در قيامت هيچ دادوستدى نيست. «يومٌ لا بيعٌ فيه» - با پول و پارتى نمى توان از عذاب قيامت فرار كرد. «لابيع فيه و لا خلال» 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾 @tafsir_qoraan https://ble.ir/tafsir_nor https://chat.whatsapp.com/8v1gW9NspMeGZWn3FPKv5V
سلام خدا داره وسط امتحان الهی، با وجود جزوه باز بودن امتحان، به شاگردهای خوبش راهنمایی می‌رسونه. 👌
بسم الله الرحمن الرحیم تفسیر کوتاه نور آیه به آیه از ابتدای قرآن ____ أعوذ بالله من الشيطان الرجيم اللّهُ الَّذِي خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضَ وَأَنزَلَ مِنَ السَّمَاءِ مَاءً فَأَخْرَجَ بِهِ مِنَ الثَّمَرَاتِ رِزْقاً لَّكُمْ وَسَخَّرَ لَكُمُ الْفُلْكَ لِتَجْرِيَ فِي الْبَحْرِ بِأَمْرِهِ وَسَخَّرَ لَكُمُ الأَنْهَارَ (32) خداست كه آسمان ها و زمين را آفريد، و از آسمان، آبى فرو فرستاد، پس با آن براى رزق شما از (زمين) ميوه ها بيرون آورد، و كشتى را رام شما نمود تا به فرمان او در دريا به حركت درآيد، و براى شما نهرها را مسخّر نمود. 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 نکته: اين آيه از سه زاويه به مسأله ى آب اشاره كرده است: الف: آب باران، كه وسيله ى آبيارى گياهان و مايه ى حيات آنها و سبب سالم سازى هوا و تغيير و تلطيف آن است. ب: آب دريا، كه تأمين كننده ى زندگى حيوانات دريايى و بهترين و ارزان ترين مسير براى عبور كشتى ها و سرچشمه ى ابر و باران است. ج: آب نهرها، كه وسيله ى آب رسانى به مناطق بى آب است. خداوند در آيه ى قبل به نماز و انفاق سفارش كرد. در اين آيه مى فرمايد: چرا در انفاق سستى مى كنيد، با آنكه همه چيز را خدا به شما داده است. «تسخير» هم به معناى بهره گيرى از منافع است، مثل تسخير خورشيد و ماه. و هم به معناى تسلّطِ كامل وسلطه ى انسان است، نظير تسخير كشتى ها ونهرها و تسلّط انسان بر آنها. ☘☘☘☘☘☘☘ پیام: - شناخت نعمت هاى خداوند، بهترين راه خداشناسى است، كه با فهم عموم و عشق و انگيزه و عبادت همراه است. «خلق السموات... سخّر لكم» - در ميان همه ى نعمت هاى خداوند، آب يكى از مهم ترين آنهاست. «ماءً - فى البحر انهار» - آفرينش هستى، براى انسان است. «رزقا لكم - سخّر لكم» - گرچه اسباب مادّى نقش دارند، امّا تمام عوامل به فرمان خداست. «بامره» - انسان، بر طبيعت حاكم است. «سخّر لكم» 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾 @tafsir_qoraan https://ble.ir/tafsir_nor https://chat.whatsapp.com/8v1gW9NspMeGZWn3FPKv5V
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 جلوه هایی از نماز و وفای به عهد در صحرای کربلا 🎙حجت الاسلام شریعتی تبار 📎 📎 📎 🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حذف قرآن و فرهنگ عاشورا ، دین زدایی از طریق فرقه ضاله بهائیت ، بی‌حجابی و ...
بسم الله الرحمن الرحیم تفسیر کوتاه نور آیه به آیه از ابتدای قرآن ____ أعوذ بالله من الشيطان الرجيم وَسَخَّر لَكُمُ الشَّمْسَ وَالْقَمَرَ دَآئِبَينَ وَسَخَّرَ لَكُمُ اللَّيْلَ وَالنَّهَارَ (33) و (خداوند) خورشيد و ماه را كه دايماً در حركت هستند، براى شما رام نمود و نيز شب و روز را براى شما مسخّر نمود. 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 نکته: «دائبين» از «دأب» به معناى عادت مستمرّه است. مانند: «كدأب آل فرعون» و «مراغى» در تفسير خود گفته است: «دائبين» به معناى «دائمين فى الحركة» است، مانند: «كلّ فى فلك يسبحون» آرى خورشيد، نيروگاه بزرگى است كه دائماً كار مى كند. بر خلاف نيروگاه هاى بشرى كه هر چند وقت يك بار تعطيل و تعمير مى شوند. اگر خورشيد مدّتى نباشد چه مى شود؟ حيات انسان ها و گياهان و حيوانات به كجا منتهى خواهد شد؟ وجود ميكروب هاى فراوان و نبودن گرما و بخار و ... جهان را با چه مصيبتى روبه رو خواهد كرد؟ ابر و باد و مه و خورشيد و فلك دركارند تا تو نانى به كف آرى و به غفلت نخورى همه از بهر تو سرگشته و فرمان بردار شرط انصاف نباشد كه تو فرمان نبرى ! ☘☘☘☘☘☘☘ پیام: - نه فقط زمين و نعمت هاى زمينى، بلكه آسمان و اجرام آسمانى نيز براى بهره گيرى بشر و مطابق نيازهاى او آفريده شده اند. «سخر لكم الشّمس و القمر» 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾 @tafsir_qoraan https://ble.ir/tafsir_nor https://chat.whatsapp.com/8v1gW9NspMeGZWn3FPKv5V
بسم الله الرحمن الرحیم تفسیر کوتاه نور آیه به آیه از ابتدای قرآن ____ أعوذ بالله من الشيطان الرجيم وَآتَاكُم مِّن كُلِّ مَا سَأَلْتُمُوهُ وَإِن تَعُدُّواْ نِعْمَتَ اللّهِ لاَ تُحْصُوهَا إِنَّ الإِنسَانَ لَظَلُومٌ كَفَّارٌ (34) و (خداوند) از هر آنچه كه از او خواستيد (و نياز داشتيد) به شما داده است، واگر (بخواهيد) نعمت خدا را بشماريد، نمى توانيد آنها را به دقت شماره كنيد. همانا انسان بسيار ستمگر و ناسپاس است. 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 نکته: در آيه ى 18 سوره ى نحل مى خوانيم: «ان تعدوا نعمت اللَّه لاتحصوها انّ اللَّه لغفور رحيم» اگر بخواهيد نعمت هاى خدا را بشماريد نمى توانيد. همانا خداوند بخشنده ومهربان است. در آيات قبل خوانديم كه رهبران فاسد، مردم را به سوى غير خدا دعوت مى كنند. «جعلوا للَّه اندادا» اين آيه مى گويد: با آنكه از غير خدا هيچ كارى ساخته نيست و هر كه هر چه دارد از آنِ خداست ولى انسان، بى توجّه و ناسپاس است. «عدّ» يعنى شمردن، «احصاء» يعنى شمردن با دقت بگونه اى كه هيچ چيز از قلم نيفتد. ☘☘☘☘☘☘☘ پیام: - عوامل توليد در اختيار انسان است. (آب، خاك و نور خورشيد ...) اگر نارسايى و كمبودى وجود دارد به خاطر مديريّت غلط و توزيع نامطلوب است. «و آتيكم من كلّ... ان الانسان لظلوم كفّار» - خدايى كه بشر را آفريد، همه ى نيازهاى او را از راه درست برآورده ساخت، اما انسان بدنبال رفع نيازهاى خود از راه گناه است. «اتاكم من كل ما سالتموه... ان الانسان لظلوم كفار» - انسان موجودى نيازمند و محتاج است. «سألتموه» - انسان قدرت ندارد نعمت هاى خدا را بشمارد، چه رسد به اين كه بخواهد شكر آنها را به جاى آورد. «لاتحصوها» - اگر انسان از نعمت هاى الهى درست استفاده نكند، بسيار ستمگر و كفران كننده است. «لظلوم كفّار» 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾 @tafsir_qoraan https://ble.ir/tafsir_nor https://chat.whatsapp.com/8v1gW9NspMeGZWn3FPKv5V
بسم الله الرحمن الرحیم تفسیر کوتاه نور آیه به آیه از ابتدای قرآن ____ أعوذ بالله من الشيطان الرجيم وَإِذْ قَالَ إِبْرَاهِيمُ رَبِّ اجْعَلْ هَـذَا الْبَلَدَ آمِناً وَاجْنُبْنِي وَبَنِيَّ أَن نَّعْبُدَ الأَصْنَامَ (35) و (به ياد آور) زمانى را كه ابراهيم گفت: پروردگارا! اين شهر (مكه) را امن قرار ده و من و فرزندانم را از اينكه بت ها را بپرستيم دور بدار. 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 نکته: در اين آيه و آيات بعد، سيمايى از دعاهاى حضرت ابراهيم كه نشان دهنده ى سوز و روح بزرگ اوست مطرح است و شايد به دليل همين دعاها، اين سوره، «ابراهيم» ناميده شد. ابراهيم عليه السلام در دو زمان براى مكه دعا كرد: بار اوّل زمانى بود كه اسماعيل و هاجر را در آن جا اسكان داد و گفت: «ربّ اجعل هذا بلداً آمناً»(62) پروردگارا! اين مكان را شهر امن قرار ده. بار دوم زمانى بود كه جمعيّتى به مكه آمد و در اين شهر مقيم شد، در اين جا هم ابراهيم دعا كرد و گفت: «ربّ اجعل هذا البلد آمنا» سؤال: آيا تمام افراد نسل ابراهيم به خاطر اين دعا موحّد شدند؟ پاسخ: دعا يك عامل است و اراده ى فرزندان عامل ديگر مى باشد. قصّه ى پسر نوح را فراموش نكنيم. سؤال: چگونه ابراهيم عليه السلام از «مكه» به عنوان شهر ياد كرد با اين كه در آيات بعد مى گويد: «اين جا سرزمينى غير قابل كشت است»؟ پاسخ: شهر بودن مكه يا بعد از ورود قبايل به اين منطقه بوده كه اين دعا هم مربوط به آن وقت است و يا اينكه بگوييم: ميان شهر بودنِ يك منطقه و غيرقابل كشت بودن آن منافاتى وجود ندارد. الآن هم مكه شهرى غير قابل كشت است. سؤال: با اين كه حضرت ابراهيم عليه السلام قهرمان توحيد بود، پس چرا دعا كرد كه خدايا! مرا از شرك دور كن؟ پاسخ: پيامبر اسلام نيز همواره در صراط مستقيم گام برمى داشت، با اين حال در هر نماز مى گفت: «اهدنا الصّراط المستقيم» يعنى اگر كسى يقين هم دارد در راه راست قدم برمى دارد، باز بايد از خطر انحراف بترسد و از خداوند استمداد كند. مراد از «جعل امنيّت»، قانونى است كه امنيّت مكه را تضمين كند، نه آنكه مكه در طول تاريخ امن بوده است، زيرا كعبه بارها مورد هجوم دشمنان قرار گرفت و در مكه خون ها ريخته شد و خود پيامبر اسلام صلى الله عليه وآله و يارانش شكنجه شدند و امام حسين عليه السلام به دليل ناامنى مكه، حج را رها كرد، ولى قانون الهى آن جا را منطقه ى امن قرار داده است. ------------------------------------------------------ 62) بقره، 126. ☘☘☘☘☘☘☘ پیام: - دعا براى حفظ فكر و عقيده ى صحيح، از بهترين دعاهاست. «واجنبنى و بنى ان نعبد الاصنام» - مراكز عبادت بايد امنيّت داشته باشد. «هذا البلد آمنا» - امنيّت، شرط لازم براى زندگى است. «البلد آمنا» - رهبران جامعه بايد به فكر امنيّت مردم باشند. «ربّ اجعل... آمنا» - امنيّت، براى آزادى گناه و عياشى نيست، بلكه امنيّت بايد مقدّمه ى عبادت باشد. «امناً» «اَمناً يعبدوننى»(63) - احتمال خطر شرك، از هيچ مقامى حتّى قهرمان توحيد و ابراهيم دور نيست. «و اجنبنى و بنّى...» - در دعاها، ديگران به خصوص فرزندان خود را نيز ياد كنيم. «واجنبنى و بنّى» --------------------------------------------------------- 63) نور، 55. 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾 @tafsir_qoraan https://ble.ir/tafsir_nor https://chat.whatsapp.com/8v1gW9NspMeGZWn3FPKv5V
بسم الله الرحمن الرحیم تفسیر کوتاه نور آیه به آیه از ابتدای قرآن ____ أعوذ بالله من الشيطان الرجيم رَبِّ إِنَّهُنَّ أَضْلَلْنَ كَثِيراً مِّنَ النَّاسِ فَمَن تَبِعَنِي فَإِنَّهُ مِنِّي وَمَنْ عَصَانِي فَإِنَّكَ غَفُورٌ رَّحِيمٌ (36) پروردگارا! همانا بت ها بسيارى از مردم را گمراه كرده اند، پس هر كه مرا پيروى كند، قطعاً او از من است و هر كس با من مخالفت كند، همانا تو بخشنده ى مهربانى. 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 نکته: سؤال: چگونه بت ها كه مجسمّه هايى از سنگ وچوب هستند، انسان را گمراه مى كنند؟ پاسخ: اولاً: بت ها هميشه جماد نيستند، گاهى انسان ها و طاغوت ها نيز بت مى شوند. ثانياً: مسأله ى هنر و زيورآلاتى كه همراه بت ها بود جاذبه داشت. ثالثاً: گاهى جهل سبب مى شود كه سنگ و چوب نيز ارزش پيدا كند. اگر اين آيه را همراه با آيه ى قبل معنا كنيم نتيجه ى خوبى به دست مى آوريم، زيرا در آيه ى قبل ابراهيم گفت: «خدايا! فرندانم را از بت پرستى دور بدار.» در اين آيه مى گويد: «كسى كه موحّد و پيرو من بود از من است» بنابراين، تمام موحدان فرزندان مكتبى ابراهيم هستند. «ملّة ابيكم ابراهيم» همان گونه كه رسول اكرم صلى الله عليه وآله فرمود: «اَنَا و علّى ابوا هذه الاُمّة»(64) من و على پدران مكتبى اين امّت هستيم. ولى مشرك اگر فرزند پيامبر هم باشد خطاب مى شود: «انّه ليس من اهلك»(65) حضرت على عليه السلام فرمود: «انّ ولىّ محمّد من اطاع اللَّه و ان بعدت لحمته و انّ عدوّ محمّد من عصى اللَّه و ان قربت لحمته» «همانا دوست محمّد كسى است كه خدا را اطاعت كند، گرچه از نظر فاميلى و نَسب دور باشد و دشمن محمّد كسى است كه خدا را نافرمانى كند، گرچه از بستگان پيامبر باشد.(66) --------------------------------------------------------- 64) بحار، ج 16، 95. 65) هود، 46. 66) بحار، ج 67، ص 25. ☘☘☘☘☘☘☘ پیام: - هنرهايى مثل مجسمه سازى مى توانند منشأ انحراف شوند، چنانكه بت ها افراد بسيارى را گمراه كردند. «انّهنّ اضللن» - ديندارى با شعار نيست، با عمل و پيروى از دستورات است. «تبعنى» - ميان رهبران آسمانى و مردم مومن، رابطه ى مكتبى برقرار است. «فانّه منّى» - انبيا حتّى نسبت به مخالفان خود دلسوز بودند و آنان را مأيوس نمى كردند. «مَن عصانى فانّك غفور رحيم» - مخالفت با دستور پيامبر، مخالفت خداست. «من عصانى فانّك» 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾 @tafsir_qoraan https://ble.ir/tafsir_nor https://chat.whatsapp.com/8v1gW9NspMeGZWn3FPKv5V
بسم الله الرحمن الرحیم تفسیر کوتاه نور آیه به آیه از ابتدای قرآن ____ أعوذ بالله من الشيطان الرجيم رَّبَّنَا إِنِّي أَسْكَنتُ مِن ذُرِّيَّتِي بِوَادٍ غَيْرِ ذِي زَرْعٍ عِندَ بَيْتِكَ الْمُحَرَّمِ رَبَّنَا لِيُقِيمُواْ الصَّلاَةَ فَاجْعَلْ أَفْئِدَةً مِّنَ النَّاسِ تَهْوِي إِلَيْهِمْ وَارْزُقْهُم مِّنَ الثَّمَرَاتِ لَعَلَّهُمْ يَشْكُرُونَ (37) پروردگارا! من (يكى) از ذرّيّه ام را در وادى (و درّه اى بى آب و) بى گياه، در كنار خانه ى گرامى و با حرمت تو ساكن ساختم. پروردگارا! (چنين كردم) تا نماز برپا دارند، پس دل هاى گروهى از مردم را به سوى آنان مايل گردان و آنان را از ثمرات، روزى ده تا شايد سپاس گزارند. 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 نکته: وقتى خداوند در زمان پيرى ابراهيم، اسماعيل را به او عطا كرد، او را فرمان داد كه اين كودك و مادرش را در مكّه اسكان دهد. ابراهيم فرمان الهى را اطاعت نمود و سپس براى آنان دعا كرد. در روايات مى خوانيم كه امام باقرعليه السلام فرمود: ما اهل بيت رسول اللَّه صلى الله عليه وآله، بقيه ذرّيّه ابراهيم هستيم كه دل هاى مردم به سوى ما گرايش دارد، سپس اين آيه را تلاوت فرمودند: «ربّنا انى اسكنت ... فاجعل افئدة من النّاس» كعبه در منطقه اى بى آب و علف قرار گرفت تا مردم به واسطه ى آن آزمايش شوند. چنانكه حضرت على عليه السلام در خطبه ى قاصعه چنين بيان فرمود: اگر كعبه در جاى خوش آب و هوايى بود، مردم براى خدا به زيارت آن نمى رفتند. دعاى انبيا مستجاب است. «و ارزقهم من الّثمرات»، «حَرَماً آمناً يجبى اليه ثمرات كل شى ء»(67) حرمى امن كه همه گونه ثمرات در آن فراهم مى شود. امام باقر عليه السلام فرمود: هر ميوه اى كه در شرق و غرب عالم هست در مكّه يافت مى شود. ----------------------------------------------- 67) قصص، 57. ☘☘☘☘☘☘☘ پیام: - انتخاب مسكن انبيا بر اساس نماز وعبادت بود. «اسكنت - ليقيموا الصلوة» - ديندارى، گاهى با آوارگى، هجرت، دورى از خانواده و محروميت از امكانات رفاهى همراه است. «اسكنت من ذريّتى بواد غير زرع» - كعبه واطراف آن در زمان حضرت ابراهيم نيز محترم و داراى محدوديت و ممنوعيت بوده است. «بيتك المحرّم» - محور و مقصد حركت ابراهيم نماز است. «ربّنا ليقيموا الصلوة» - اهل نماز، بايد محبوب باشد. «ليقيموالصلوة فاجعل افئدة من الناس» - نماز در اديان قبل نيز بوده است. «ليقيمواالصلوة» - محبوبيّت و گرايش دل ها به دست خداست. «فاجعل افئدة...» - همه ى مردم لياقت دوست داشتن اولياى خدا را ندارند. «من الناس» - مردان خدا، دنيا را براى هدفى عالى مى خواهند. «من الثمرات لعلّهم يشكرون» 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾 @tafsir_qoraan https://ble.ir/tafsir_nor https://chat.whatsapp.com/8v1gW9NspMeGZWn3FPKv5V