eitaa logo
🌸🌿 تفسیر روزانه قرآن 📖
64 دنبال‌کننده
58 عکس
75 ویدیو
0 فایل
منبع:🌹 تفسیر سلیس و روان "نور" 🌹 به زبان عامیانه و بدون پیچیدگی های فنی و ادبی و فلسفی، توسط استاد قرائتی و همکارانشان
مشاهده در ایتا
دانلود
بسم الله الرحمن الرحیم تفسیر کوتاه نور آیه به آیه از ابتدای قرآن ٦ ____ أعوذ بالله من الشيطان الرجيم وَإِذْ قَالَ مُوسَي لِقَوْمِهِ اذْكُرُواْ نِعْمَةَ اللّهِ عَلَيْكُمْ إِذْ أَنجَاكُم مِّنْ آلِ فِرْعَوْنَ يَسُومُونَكُمْ سُوءَ الْعَذَابِ وَيُذَبِّحُونَ أَبْنَاءكُمْ وَيَسْتَحْيُونَ نِسَاءكُمْ وَفِي ذَلِكُم بَلاء مِّن رَّبِّكُمْ عَظِيمٌ (6) و (به يادآور) هنگام كه موسى به قوم خود گفت: نعمت خداوند بر خودتان را ياد كنيد، آنگاه كه شما را از فرعونيان نجات داد، آنها كه شما را به بدترين نوع عذاب مى كردند، پسرانتان را سر مى بريدند و زنانتان را (براى كنيزى و هوسرانى خود) زنده نگاه مى داشتند، و در اين امور، از طرف پرودگارتان آزمايش بزرگى بود. 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 نکته: ---------------------------------------------------------- ☘☘☘☘☘☘☘ پیام: - با مقايسه ى حوادث تلخ و شيرين و زمان آزادى ها و شكنجه ها، قدر نعمت هاى خدا را بشناسيم. «اذكروا نعمة اللَّه» - پيروزى ها را از خدا بدانيم نه از خود. «نعمةاللَّه عليكم اذ انجاكم» - آزادى، از مهم ترين نعمت هاى الهى است. «نعمةاللَّه...اذ انجاكم» - مهم ترين كار انبيا، مبارزه با طاغوت ها ونجات محرومان ومستضعفان است. «انجاكم» - درباريان و اطرافيان، نقش مهمى در حفظ نظام طاغوتى دارند. «ال فرعون» - آزمايش و بلا در استاى تربيت انسان واز شئون ربويت الهى است. «بلاء من ربكم» 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾 @tafsir_qoraan https://ble.ir/tafsir_nor https://chat.whatsapp.com/8v1gW9NspMeGZWn3FPKv5V
بسم الله الرحمن الرحیم تفسیر کوتاه نور آیه به آیه از ابتدای قرآن ٦ ____ أعوذ بالله من الشيطان الرجيم وَإِذْ تَأَذَّنَ رَبُّكُمْ لَئِن شَكَرْتُمْ لأَزِيدَنَّكُمْ وَلَئِن كَفَرْتُمْ إِنَّ عَذَابِي لَشَدِيدٌ (7) و (نيز به يادآور) هنگامى كه پروردگارتان اعلام فرمود: همانا اگر شكر كنيد، قطعاً شما را مى افزايم، و اگر كفران كنيد البته عذاب من سخت است. 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 نکته: اين آيه، مهم ترين و صريح ترين آيه قرآن در مورد شكر نعمت و يا كفران آن است، كه بعد از آيه ى مربوط به نعمت آزادى و تشكيل حكومت الهى، به رهبرى حضرت موسى مطرح شده است و اين، رمز آن است كه حكومت الهى و رهبر آسمانى مهم ترين نعمت هاست، و اگر شكرگزارى نشود خداوند مردم ناسپاس را به عذاب شديدى گرفتار مى كند. شكر نعمت مراحلى دارد: الف: شكر قلبى كه انسان همه ى نعمت ها را از خداوند بداند. ب: شكر زبانى، نظير گفتن «الحمدللَّه». ج: شكر عملى كه با انجام عبادات و صرف كردن عمر و اموال در مسير رضاى خدا و خدمت به مردم به دست مى آيد. امام صادق عليه السلام فرمود: شكر نعمت، دورى از گناه است و نيز فرمود: شكر آن است كه انسان نعمت را از خدا بداند (نه از زيركى و علم و عقل و تلاش خود يا ديگران) و به آنچه خدا به او داده راضى باشد و نعمت هاى الهى را وسيله ى گناه قرار ندهد، شكر واقعى آن است كه انسان نعمت خدا را در مسير خدا قرار دهد.(7) شكر در برابر نعمت هاى الهى بسيار ناچيز و غيرقابل ذكر است، به قول سعدى: بنده همان به كه زتقصير خويش عذر به درگاه خدا آورد ورنه سزاوار خداونديش كس نتواند كه بجا آورد در حديث مى خوانيم كه خداوند به موسى وحى كرد: حقّ شكر مرا بجا آور. موسى گفت: اين كار امكان ندارد، زيرا هر كلمه ى شكر نيز شكر ديگرى لازم دارد. وحى آمد: همين اقرار تو و اين كه مى دانى هر چه هست از من است، بهترين شكر من است.(8) به گفته ى روايات، كسى كه از مردم تشكر نكند از خدا نيز تشكر نكرده است. «من لم يشكر المنعم من المخلوقين لم يشكر اللَّه».(9) اگر نعمت خدا را در مسير غير حقّ مصرف كنيم، كفران نعمت و زمينه كفر است. «لئن كفرتم»، «بدّلوا نعمة اللَّه كفراً»(10) كسانى كه نعمت خدا را به كفر تبديل كردند. ------------------------------------------------------ 7) تفسير نمونه. 8) تفسيرنمونه. 9) بحار، ج 71، ص 44. 10) ابراهيم ،28. ☘☘☘☘☘☘☘ پیام: - سنّت خداوند بر آن است كه شكر را وسيله ى ازدياد نعمت قرار داده و اين سنّت را قاطعانه اعلام كرده است. «تأذن ربّكم» شكر نعمت نعمتت افزون كند كفر نعمت از كفت بيرون كند. - خدا براى تربيت ما، شكر را لازم كرد نه آنكه خود محتاج شكر باشد. «ربّكم» - با شكر نه تنها نعمت هاى خداوند بر ما زياد مى شود، بلكه خود ما نيز رشد پيدا مى كنيم، زياد مى شويم و بالا مى رويم. «لازيدنّكم» - كيفر كفران نعمت، تنها گرفتن نعمت نيست، بلكه حتى گاهى نعمت سلب نمى شود ولى به صورت نقمت و استدراج در مى آيد تا شخص، كم كم سقوط كند. «لان كفرتم انّ عذابى لشديد» 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾 @tafsir_qoraan https://ble.ir/tafsir_nor https://chat.whatsapp.com/8v1gW9NspMeGZWn3FPKv5V
بسم الله الرحمن الرحیم تفسیر کوتاه نور آیه به آیه از ابتدای قرآن ٦ ____ أعوذ بالله من الشيطان الرجيم وَقَالَ مُوسَي إِن تَكْفُرُواْ أَنتُمْ وَمَن فِي الأَرْضِ جَمِيعاً فَإِنَّ اللّهَ لَغَنِيٌّ حَمِيدٌ (8) و موسى (به بنى اسرائيل) گفت: اگر شما و ساكنان زمين همگى كفر ورزيد (به خداوند زيانى نمى رسد) چرا كه خداوند (ذاتاً) بى نياز و شايسته ى ستايش است.(نه آنكه از طريق ايمان و شكر شما بخواهد براى خود بى نيازى و ستايش كسب كند.) 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 نکته: --------------------------------------------- ☘☘☘☘☘☘☘ پیام: - در شيوه دعوت وتبليغ، نبايد كار به خواهش از مردم برسد. «ان تكفروا... فان اللَّه الغنى» - ايمان و كفر، يا شكر و كفرانِ ما در ذات او اثرى ندارد. «لغنّى حميد» گر جمله ى كائنات كافر گردند بر دامن كبريائيش ننشيند گرد - با ايمان و عمل خود، بر خداوند هيچ منّتى نگذاريم كه او نيازى به اعمال ما ندارد. «لغنّى حميد» 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾 @tafsir_qoraan https://ble.ir/tafsir_nor https://chat.whatsapp.com/8v1gW9NspMeGZWn3FPKv5V
بسم الله الرحمن الرحیم تفسیر کوتاه نور آیه به آیه از ابتدای قرآن ٦ ____ أعوذ بالله من الشيطان الرجيم أَلَمْ يَأْتِكُمْ نَبَأُ الَّذِينَ مِن قَبْلِكُمْ قَوْمِ نُوحٍ وَعَادٍ وَثَمُودَ وَالَّذِينَ مِن بَعْدِهِمْ لاَ يَعْلَمُهُمْ إِلاَّ اللّهُ جَاءتْهُمْ رُسُلُهُم بِالْبَيِّنَاتِ فَرَدُّواْ أَيْدِيَهُمْ فِي أَفْوَاهِهِمْ وَقَالُواْ إِنَّا كَفَرْنَا بِمَا أُرْسِلْتُم بِهِ وَإِنَّا لَفِي شَكٍّ مِّمَّا تَدْعُونَنَا إِلَيْهِ مُرِيبٍ (9) آيا خبر كسانى كه قبل از شما بودند، (مثل خبر غرق شدن) قوم نوح و (طوفان قوم) عاد و (صاعقه ى قوم) ثمود و كسانى كه بعد از آن ها بودند، به شما نرسيده است؟ همان ها كه جز خداوند از (آمار و تعداد تلفات) آن ها آگاه نيست، پيامبرانشان همراه با معجزات به سراغشان آمدند، ولى آن ها دست هايشان را در دهانشان مى گذاشتند (يعنى ساكت شويد و ما را موعظه نكنيد) و مى گفتند: ما به آنچه شما به آن فرستاده شده ايد، كفر مى ورزيم و ما از آنچه شما ما را به آن دعوت مى كنيد، در شكّ و ترديد هستيم. 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 نکته: اين آيه يكى از مصاديق تذكر و توجّه به «ايّام اللَّه» است كه در آيه ى پنجم اين سوره مطرح شد. «و ذكرهم بايام اللَّه» به گفته شيخ طوسى در تفسير تبيان، شك با ريب فرق دارد. شك، ترديد طبيعى است ولى ريب، شكى است كه با سوء ظنّ و تهمت همراه باشد. شكى كه زمينه تحقيق و قبول حقيقت شود، شكّ سازنده و مفيد است، ولى شكّى كه در برابر بيّنات و معجزات مطرح است، همان لجاجت و شكّ مخرّب و باز دارنده ى انسان از پذيرش حقّ است. «لفى شكّ ... اليه مُريب» جمله «فردّوا ايديهم فى افواههم» را مى توان به چند صورت معنا كرد: الف: مخالفان با گذاشتن دست بر دهان حقگويان، صداى آنان را در گلو خفه مى كردند. ب: معجزات ودلايل انبيا به قدرى محكم بود كه گويا دست مردم را گرفته بردهانشان گذاشتند، كنايه از اينكه زبان مردم در برابر حق، بسته شد و حرفى براى گفتن نداشتند. ج: مخالفان انبيا از شدت خشم، انگشتان خود را گاز مى گرفتند. د: مخالفان انبيا، در حضور پيامبر دستان خود را بر دهانشان قرار مى دادند. كنايه از اينكه ساكت شوند و موعظه اى نكنند. ☘☘☘☘☘☘☘ پیام: - از سوى خداوند سنت ها وقوانين ثابتى بر تاريخ و جامعه حاكم است، كه آشنايى با قسمتى از تاريخ مى تواند درس عبرتى براى قسمت ديگر باشد. «الم يأتكم..» - قسمت هايى از تاريخ بشر مجهول وناشناخته است. «لايعلمهم الااللَّه» - همه ى انبيا معجزه داشته اند. «جائتهم رسلهم بالبينات» - كفّار تنها مخالف شخص انبيا نبودند، بلكه با مكتب آنان مخالف بودند. «كفرنا بما اُرسلتم به» - شك كفار در حقانيت دين، ناشى از مقام تحقيق نيست، بلكه منشا آن بدبينى و لجبازى است. «شك... مريب» 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾 @tafsir_qoraan https://ble.ir/tafsir_nor https://chat.whatsapp.com/8v1gW9NspMeGZWn3FPKv5V
🌸 بسم الله الرحمن الرحیم 🌸 در این پنجشنبه از ذی‌الحجه، ضمن استغفار برای خود و دیگران، یادی کنیم از شهیدان راه حق و درگذشتگان از مسلمین جهان، با قرائت قرآن و صدقه و احسان و خيرات 💐 امروز و این هفته اما خیراتمان را به نیت نجات مردم مسلمان غزه و فلسطین انجام می‌دهیم، به بهانه خبر دردناکی که بین اخبار روزهای گذشته بود و عواطف الهی انسان‌ها را برانگیخت : یک کودک دیگر در غزه از گرسنگی جان داد. 😭 خدایا فرج آقامون حجة ابن الحسن صلوات الله عليهما را در حالیکه همگی در خدمت حضرتش علیه السلام باشیم، نزدیک بگردان 🤲 🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿 گروه خیرات شهدا 🌷 و درگذشتگان 🦋 https://eitaa.com/joinchat/600572181C206befa743
بسم الله الرحمن الرحیم تفسیر کوتاه نور آیه به آیه از ابتدای قرآن ٦ ____ أعوذ بالله من الشيطان الرجيم قَالَتْ رُسُلُهُمْ أَفِي اللّهِ شَكٌّ فَاطِرِ السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضِ يَدْعُوكُمْ لِيَغْفِرَ لَكُم مِّن ذُنُوبِكُمْ وَيُؤَخِّرَكُمْ إِلَي أَجَلٍ مُّسَـمًّي قَالُواْ إِنْ أَنتُمْ إِلاَّ بَشَرٌ مِّثْلُنَا تُرِيدُونَ أَن تَصُدُّونَا عَمَّا كَانَ يَعْبُدُ آبَآؤُنَا فَأْتُونَا بِسُلْطَانٍ مُّبِينٍ (10) پيامبرانشان (در جواب) گفتند: آيا درباره خدا، آفريدگار آسمان ها و زمين، شكى هست؟! (آيا هستى با اين عظمت نياز به خالق ندارد؟) او كه شما را (به راه حق) دعوت مى كند تا از گناهانتان بگذرد، و تا موعد معين شما رامهلت دهد. (كفّار) گفتند: شما جز انسانى همچون خود ما نيستيد، (و امتيازى بر ما نداريد) شما مى خواهيد ما را از آنچه نياكان ما مى پرستيدند باز داريد، (اگر غير از اين است) پس براى ما برهان و معجزه اى روشن (آنگونه كه ما مى خواهيم) بياوريد. 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 نکته: در آيه ى قبل كفّار به انبيا گفتند: «تدعوننا» شما ما را به راه خدا مى خوانيد. ولى در اين آيه پيامبران به آنان گفتند: «يدعوكم» خدا شما را مى خواند. يعنى دعوت ما از جانب خود و به سوى خود نيست، بلكه از سوى خدا و به سوى خداست. به گفته ى زمخشرى و مراغى؛ وعده هاى قرآن نسبت به مؤمنين بخشش تمام گناهان است. «يغفر لكم ذنوبكم» ولى نسبت به ديگران، بخشش بعضى از گناهان است. «يغفر لكم من ذنوبكم» ☘☘☘☘☘☘☘ پیام: - اعتقاد به خدا، فطرى و بديهى است و سزاوار شك نيست. «افى اللَّه شكّ» - در كنار عقل و فطرت، محبّت و دعوت لازم است. «أفى اللَّه شكّ... يدعوكم ليغفر لكم» - دين انسان را به پاكى از آلودگى ها دعوت مى كند. «يدعوكم ليغفر... ذنوبكم» - خداوند طالب غفران و آمرزش گناهان انسان است. «يدعوكم ليغفر لكم» - توبه و اطاعت از خداوند باعث تاخير اجل انسان مى شود. «يدعوكم... يوخركم الى اجل مسمّى» - خداوند از روى مهر، به هدايت دعوت مى كند و از روى لطف، تا پايان عمر مهلت انتخاب مى دهد. «يدعوكم - يؤخركم الى اجل مسمّىً» - عمر هر انسانى، از پيش اندازه گيرى و تعيين شده است. «الى اجل مسمّىً» - تعصّبات قومى و نژادى، مانع پذيرفتن حق است. «يعبد آباؤنا» - خانواده در عقايد و باورهاى انسان، نقش مهمى دارد. «يعبد آباؤنا» - عناد و گردنكشى در برابر حق، درد بى درمان است. تمام انبيا با معجزه به سراغ مردم مى رفتند، ولى لجاجت برخى مردم سبب مى شد كه همواره معجزه ى تازه اى كه طبق هوس آن ها باشد از پيامبران درخواست كنند. «فأتونا بسلطان مبين» 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾 @tafsir_qoraan https://ble.ir/tafsir_nor https://chat.whatsapp.com/8v1gW9NspMeGZWn3FPKv5V
بسم الله الرحمن الرحیم تفسیر کوتاه نور آیه به آیه از ابتدای قرآن ____ أعوذ بالله من الشيطان الرجيم قَالَتْ لَهُمْ رُسُلُهُمْ إِن نَّحْنُ إِلاَّ بَشَرٌ مِّثْلُكُمْ وَلَـكِنَّ اللّهَ يَمُنُّ عَلَي مَن يَشَاءُ مِنْ عِبَادِهِ وَمَا كَانَ لَنَا أَن نَّأْتِيَكُم بِسُلْطَانٍ إِلاَّ بِإِذْنِ اللّهِ وَعلَي اللّهِ فَلْيَتَوَكَّلِ الْمُؤْمِنُونَ (11) پيامبرانشان در جوابشان گفتند: (آرى) ما جز بشرى مثل شما نيستيم، ولى خداوند بر هركس از بندگانش كه بخواهد منّت مى گذارد (و او را بر مردم مبعوث مى كند) و ما را نرسد كه جز با اذن خداوند، براى شما معجزه اى بياوريم، پس مؤمنان بايد تنها بر خداوند توكّل نمايند. 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 نکته: گرچه در اين آيه مى فرمايد: خداوند بر هر كس بخواهد منّت گذاشته، او را پيامبر قرار مى دهد، ولى خداى حكيم مى داند كه چه كسى ظرفيّت و لياقت اين مسئوليّت بزرگ را دارد. «اللَّه اعلم حيث يجعل رسالته»(11) خدا بهتر مى داند كه رسالت خود را كجا قرار دهد. كفّار و مشركان با انبيا دو حرف داشتند: . شما انسان هايى مثل ما هستيد. . معجزه اى را كه ما پيشنهاد مى كنيم براى ما بياوريد. در اين آيه، پاسخ اين دو حرف آمده است: امّا اين كه ما انسانى همانند شما هستيم قبول داريم، ولى خداوند بر ما منّت گذاشته و به ما وحى كرده است، امّا اين كه معجزه ى ما به دلخواه شما باشد، اين نمى شود، زيرا ما حقّ نداريم بدون اذن خداوند، معجزه اى بياوريم.11) انعام ،124. ☘☘☘☘☘☘☘ پیام: - گرچه انسان ها همه در شكل و ظاهر يكسانند، اما دليل بر اين نيست كه در باطن و معنويت نيز يكسانند. «ان نحن الاّ بشر مثلكم ...» - الگوها و مربيّان بايد با تربيت پذيران، در شرايط همسان باشند. (آنچه نقطه ى قوّت انبيا است ، در نظر بعضى نقطه ى ضعف بود. اگر پيامبران از خود انسان ها و داراى نيازها و غرايز و مشكلات انسانى نبودند نمى توانستند مربى و الگوى انسان ها واقع شوند.) «بشر مثلكم» - پيامبران، در باره خود غلوّ نمى كردند و مى گفتند: ما انسانى مثل شما هستيم. «ان نحن الاّ بشر مثلكم» - مقام نبوّت، هديه و منّت الهى است. «يمُنّ» - معجزه به امر خداست، نه خواست مردم. (حتّى اگر مردم توقع معجزه نداشته باشند، انبيا آن را مى آورند) «الاّ باذن اللَّه» - توكّل، لازمه ى ايمان است. «فليتوكّل المؤمنون» - مؤمن، از عناد و انكار مخالفان خسته نمى شود و با توكّل بر خداوند راهش را ادامه مى دهد. «وعلى اللَّه فليتوكّل المؤمنون» 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾 @tafsir_qoraan https://ble.ir/tafsir_nor https://chat.whatsapp.com/8v1gW9NspMeGZWn3FPKv5V
بسم الله الرحمن الرحیم تفسیر کوتاه نور آیه به آیه از ابتدای قرآن ____ أعوذ بالله من الشيطان الرجيم وَمَا لَنَا أَلاَّ نَتَوَكَّلَ عَلَي اللّهِ وَقَدْ هَدَانَا سُبُلَنَا وَلَنَصْبِرَنَّ عَلَي مَا آذَيْتُمُونَا وَعَلَي اللّهِ فَلْيَتَوَكَّلِ الْمُتَوَكِّلُونَ (12) و چرا ما بر خدا توكل نكنيم، در حالى كه او ما را به راه هاى (سعادت) ما هدايت كرده است؟ قطعاً ما در برابر هر آزارى كه شما نسبت به ما روا داريد، مقاومت خواهيم كرد و اهل توكّل بايد فقط بر خداوند توكّل نمايند. 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 نکته: توكّل يعنى وكيل گرفتن. وكيل بايد چهار شرط داشته باشد: درايت، امانت، قدرت و محبت و كسى جز خدا اين شروط را به نحو كامل ندارد، پس بر او توكّل كنيم. امام رضاعليه السلام فرمود: مرز توكّل آن است كه با ايمان به خدا، از هيچ كس نترسى.(12) -------------------------------------------------------- 12) تفسير نورالثقلين. ☘☘☘☘☘☘☘ پیام: - خدايى كه هدايت كرد، حمايت هم مى كند. پس تنها بر او توكّل كنيم. «نتوكل على اللَّه و قد هدينا» - راه انبيا همان راه خداست. (به جاى «سبله» فرمود:) «سُبلنا» چنانكه در جاى ديگر مى فرمايد: «قل هذه سبيلى ادعوا الى اللَّه على بصيرة»(13) - لازمه پيمودن راه خدا، تحمّل سختى هاست. «سبلنا - لنصبرنّ» - هم بايد بر خدا توكل كرد و هم بايد در برابر مخالفان صبر و مقاومت نمود. «نتوكل على اللَّه... ولنصبرنّ» - مؤمن با آزار و شكنجه، از عقيده و عملش دست برنمى دارد. «لنصبرنّ على ما آذيتمونا» - كسى مى تواند صبر كند كه تكيه گاهى داشته باشد. «لنصبرنّ... على اللَّه نتوكل» ---------------------------------------------------------- 13) يوسف، 108. 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾 @tafsir_qoraan https://ble.ir/tafsir_nor https://chat.whatsapp.com/8v1gW9NspMeGZWn3FPKv5V
بسم الله الرحمن الرحیم تفسیر کوتاه نور آیه به آیه از ابتدای قرآن ____ أعوذ بالله من الشيطان الرجيم وَقَالَ الَّذِينَ كَفَرُواْ لِرُسُلِهِمْ لَنُخْرِجَنَّـكُم مِّنْ أَرْضِنَا أَوْ لَتَعُودُنَّ فِي مِلَّتِنَا فَأَوْحَي إِلَيْهِمْ رَبُّهُمْ لَنُهْلِكَنَّ الظَّالِمِينَ (13) و كفّار به پيامبرانشان گفتند: ما قطعاً شما را از سرزمين خود بيرون مى كنيم، مگر آن كه در كيش ما در آييد. پس پروردگارشان به آنان وحى كرد كه ما حتماً ستمگران را نابود مى كنيم. 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 نکته: سؤال: مگر انبيا قبل از بعثت، مشرك بودند كه كفّار از آنان تقاضا مى كردند به آيين ما باز گرديد؟ «لتعودنّ فى ملّتنا» پاسخ: اوّلاً ممكن است مراد كفّار، برگشت پيامبران در سلطه ى آنان باشد. يعنى مى گفتند: بر فرض كه شما ايمان داريد، ولى نبايد در برابر ما قيام كنيد و خود و يارانتان از راه ما سرپيچى نماييد. ثانياً كلمه ى «عود» اگر با حرف «الى» همراه بود به معناى بازگشت به حالت اوّل است، ولى حال كه با كلمه ى «فى» همراه است، مراد از آن تغيير و تحوّل است نه بازگشت به حالت اوّل، يعنى تغيير عقيده دهيد و آيين ما را بپذيريد. ثالثاً شايد مراد از بازگشت به شرك، برگشتن ياران پيامبران باشد نه خود آنان. ☘☘☘☘☘☘☘ پیام: - همه ى انبيا، گرفتار مخالفان بودند. «قال الذين كفروا لرسلهم» - تهديد و تبعيد، سياست زورگويانِ بى منطق است. «لنخرجنكم ...» - كفّار نمى خواهند مؤمنان هوّيت مستقلّى داشته باشند. «لتعودنّ فى ملّتنا» - تهديد را بايد با تهديد پاسخ داد. «لنخرجنكم - لنهلكنّ» - دليل هلاكت است، ظلم نه كفر. «كفروا... لنهلكنّ الظالمين» - ظلم، دوام ندارد و ظالم، عاقبت نابود مى شود. «لنهلكنّ الظالمين» 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾 @tafsir_qoraan https://ble.ir/tafsir_nor https://chat.whatsapp.com/8v1gW9NspMeGZWn3FPKv5V
بسم الله الرحمن الرحیم تفسیر کوتاه نور آیه به آیه از ابتدای قرآن ____ أعوذ بالله من الشيطان الرجيم وَلَنُسْكِنَنَّـكُمُ الأَرْضَ مِن بَعْدِهِمْ ذَلِكَ لِمَنْ خَافَ مَقَامِي وَخَافَ وَعِيدِ (14) و همانا بعد از (هلاكت) ستمگران، شما را در آن سرزمين سكونت خواهيم داد. اين، براى كسانى است كه از مقام من پروا كنند واز وعده تهديد آميزم بترسند. 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 نکته: خداوند متعال وعده داده است كه ستمگران نابود و اولياى او حاكم شوند وچون تاكنون اين وعده به صورت گسترده محقّق نشده، در زمان ظهور امام زمان عليه السلام عملى خواهد شد. قرآن كريم بارها وعده داده است كه «اولياى خدا بر زمين حاكم خواهند شد و دشمنان آنان به هلاكت خواهند رسيد.» در اين جاسه مورد را ذكر مى كنيم: الف: «انّ جُندَنا لهم الغالبون»(14) همانا لشكر ما قطعاً پيروز است. ب: «و لقد سبقت كلمتنا لعبادنا المرسلين انّهم لهم المنصورون»(15) حرف ما نسبت به انبيا قطعى است كه آن ها پيروزند. ج: «اَنّ الارض يرثُها عِبادى الصّالحون »(16) وارث زمين بندگان شايسته من خواهند بود. به هر حال، پيروزى حقّ بر باطل و تشكيل حكومت الهى به دست مردان خدا از وعده هاى قطعى و مكرّر قرآن است. ذات الهى، سرچشمه خيرات وخوبى هاست ودوست داشتنى است. «و الّذين آمنوا اشدُّ حُبّاً للَّه»(17) مؤمن بيشترين علاقه را به خدا دارد. آنچه سبب پرواست، مقام خداست. آرى! اگر دوست شما قاضى باشد و كار شما به دادگاه بكشد و پاى حساب به ميان آيد، شما از دادگاه ومقام عدل او مى ترسيد با اينكه او دوست شماست. ------------------------------------------------------- 14) صافّات، 173. 15) صافّات، 171،172. 16) انبياء، 105. 17) بقره ،165. ☘☘☘☘☘☘☘ پیام: - كفّار، زمين را منطقه ى قدرت نمايى خود مى دانند، غافل از آن كه حكومت زمين به دست انبيا و مؤمنان مى رسد. در برابر تهديد كفار: «لنخرجنكم من ارضنا» وعده خداوند: «لنسكننّكم الارض» - خداوند به اولياى خود وعده ى پيروزى داده است. «لَنُسكننّكم» - انبيا تنها براى بيان احكام و موعظه نيامده اند، براى حكومت نيز آمده اند. «لنسكننّكم» - شرط پيروزى بر ستمگران، داشتن تقواست. «خاف مقامى و خاف وعيد» - از تهديد كفّار نترسيد كه مى گويند: «لنخرجنكم» از تهديد خدا بترسيد كه مى فرمايد: «خاف وعيد» 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾 @tafsir_qoraan https://ble.ir/tafsir_nor https://chat.whatsapp.com/8v1gW9NspMeGZWn3FPKv5V
بسم الله الرحمن الرحیم تفسیر کوتاه نور آیه به آیه از ابتدای قرآن ____ أعوذ بالله من الشيطان الرجيم وَاسْتَفْتَحُواْ وَخَابَ كُلُّ جَبَّارٍ عَنِيدٍ (15) مِّن وَرَآئِهِ جَهَنَّمُ وَيُسْقَي مِن مَّاء صَدِيدٍ (16) و (پيامبران ومومنان) در انتظار فتح و پيروزى بودند، و(لى) تمام ستمگران لجوج محروم ماندند. عاقبتِ اين (ستمگران لجوج) دوزخ است، و از آبى بدبو و چركين نوشانده مى شوند. 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 نکته: «وراء» به معناى عاقبت و پايان است، چنانكه در فارسى نيز مى گوييم: پشت سر اين غذا مريضى است.(18) همه ى انبيا در انتظار پيروزى بودند. نوح مى گويد: «اَنّى مغلوب فانتصر»(19) خداوندا! من مغلوبم، كمكى برسان. ساير انبيا نيز از خداوند فتح و پيروزى مى خواستند: «ربّنا افتح بيننا و بين قومنا بالحقّ و انت خير الفاتحين»(20) پروردگارا! ميان ما و قوم ما به حقّ حكم كن، كفّار نيز به مسلمانان مى گفتند: شما كه مى گوييد ما در روزى پيروز خواهيم شد، پس آن روز كى فرا مى رسد؟ «مَتى هذا الفتح»(21) اين جاست كه قرآن كريم در آيات بسيارى از پيروزى پيامبران و نابودى كافران و عذاب آنان سخن مى گويد و با قاطعيّت به كفّار اعلام مى كند كه آن روز به زودى فرا مى رسد. نوشيدنى هاى دوزخيان در قيامت سوزنده است نه سيراب كننده: الف: «سُقُوا ماءً حميماً فقطّع امعاءهم»(22) از آب جوشانى نوشانده مى شوند كه درون آن ها را قطعه قطعه مى كند. ب: «يغاثوا بماءٍ كالمُهل يشوى الوجوه»(23) از آبى همچون مس گداخته پذيرايى مى شوند، كه حرارت آن صورت ها را كباب مى كند. اما اهل بهشت در كنار نهرهايى از آب گوارا زندگى مى كنند و از شير و عسل مصفّا كه از طرف خداوند براى آنان آماده شده است استفاده مى كنند و از همه ى نعمت هاى الهى بهره مندند. «و سقاهم ربّهم شراباً طهوراً»(24) در تاريخ آمده است: يكى از ستمگران بنى اميّه به نام «وليدبن يزيد بن عبدالملك» روزى براى آگاه شدن از آينده اش، قرآن را باز كرد و چشمش به اين آيه «واستفتحوا...» افتاد، عصبانى شد و قرآن را پاره كرد و شعرى به اين مضمون سرود: اى قرآن! تو مرا جبّار عنيد مى دانى و تهديدم مى كنى؟ آرى، من همان جبّار عنيدم. من امروز تو را پاره مى كنم، تا در قيامت گواهى دهى كه وليد مرا پاره پاره كرد.(25) ---------------------------------------------------------- 18) تفسير نمونه. 19) قمر، 10. 20) اعراف، 89. 21) سجده، 28. 22) محمد، 15. 23) كهف، 29. 24) انسان، 21. 25) تفسير نمونه. ☘☘☘☘☘☘☘ پیام: ----------------------------------------------------------- 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾 @tafsir_qoraan https://ble.ir/tafsir_nor https://chat.whatsapp.com/8v1gW9NspMeGZWn3FPKv5V
بسم الله الرحمن الرحیم تفسیر کوتاه نور آیه به آیه از ابتدای قرآن ____ أعوذ بالله من الشيطان الرجيم يَتَجَرَّعُهُ وَلاَ يَكَادُ يُسِيغُهُ وَيَأْتِيهِ الْمَوْتُ مِن كُلِّ مَكَانٍ وَمَا هُوَ بِمَيِّتٍ وَمِن وَرَآئِهِ عَذَابٌ غَلِيظٌ (17) آن (آب چركين) را جرعه جرعه مى آشامد، در حالى كه فرو بردن آن هرگز گوارا نيست ، و مرگ از هر سو به سراغ او مى آيد، ولى او مردنى نيست، و پس از آن، عذاب شديدى است. 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 نکته: در اين آيه، سيمايى از عذاب دوزخيان مطرح شده است: الف: عذاب اهل دوزخ ذرّه ذرّه است تا شكنجه ى آنان بيشتر باشد. ب: عذاب هاى گوناگون، دوزخيان را تا مرز مرگ پيش مى برند، ولى آنان نمى ميرند. ج: عذاب ها، عقبه هاى سخت ترى دارد و رو به افزايش است. قرآن در وصف عذاب قيامت، چندين تعبير دارد: «اليم»، «شديد»، «غليظ»، «عظيم» كه همه اشاره به شدت و عظمت عذاب دارد. «اساغه» به معناى آشاميدن آب است با ميل و رغبت. جمله ى «لايكاد يسيغه» يعنى هرگز با ميل خود آن را نمى آشامد.(26) رسول اكرم صلى الله عليه وآله فرمود: هركس شراب بنوشد، تا چهل روز نمازش قبول نمى شود و سزاوار است كه خداوند از آب بد بوى متعفّنِ دوزخ، به او بنوشاند.(27) ----------------------------------------------------- 26) تفسير تبيان. 27) تفسير مجمع البيان. ☘☘☘☘☘☘☘ پیام: - عذاب دوزخ تدريجى ودائمى است. «يتجرّعه» - دوزخيان مرگ ندارند وعذاب دوزخ سبب مرگ نمى شود. «ماهوبميت» - عذاب دوزخ رو به افزايش است. «ومن ورائه عذاب غليظ» 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾 @tafsir_qoraan https://ble.ir/tafsir_nor https://chat.whatsapp.com/8v1gW9NspMeGZWn3FPKv5V
بسم الله الرحمن الرحیم تفسیر کوتاه نور آیه به آیه از ابتدای قرآن ____ أعوذ بالله من الشيطان الرجيم مَّثَلُ الَّذِينَ كَفَرُواْ بِرَبِّهِمْ أَعْمَالُهُمْ كَرَمَادٍ اشْتَدَّتْ بِهِ الرِّيحُ فِي يَوْمٍ عَاصِفٍ لاَّ يَقْدِرُونَ مِمَّا كَسَبُواْ عَلَي شَيْءٍ ذَلِكَ هُوَ الضَّلاَلُ الْبَعِيدُ (18) مَثل (كارهاى) كسانى كه به پروردگارشان كفر ورزيدند، همچون خاكسترى است كه در روز طوفانى تندبادى بر آن بوزد، آنان بر حفظ ذره اى از آنچه بدست آورده اند، قادر نيستند. اين، همان گمراهىِ دور و عميق است. 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 نکته: در آيات قبل، سخن از خسران و محروميّت ستمگران لجوج بود، «و خاب كلّ جبّار عنيد» اين آيه توضيح همان خسارت است. خداوند بدى هاى مؤمنان را در شرايطى به نيكى ها وحسنات تبديل مى كند، «يبدل اللَّه سيئاتهم حسنات»(28) ولى اعمال بد كفّار، حسناتشان را نابود مى كند، «كرماد اشتدّت به الرّيح» و در آيات ديگر آمده است: «حبطت اعمالهم»(29) يعنى اعمالشان محو مى شود. قرآن در آيات زيادى مسأله ى پوچ شدن و بى ثمر بودن اعمال كفّار را مطرح كرده است: از جمله مى فرمايد: «و قَدمنا الى ما عملوا من عمل فجعلناه هباء منثورا»(30) ما اعمال آنها را مى آوريم و پوچ مى كنيم. و اگر درباره ى كفّار مى خوانيم: «فلانقيم لهم يوم القيامة وزنا»(31) در قيامت ميزانى براى كفار به پا نمى كنيم، شايد اشاره به همين مطلب باشد. ----------------------------------------------------------- 28) فرقان، 70. 29) اعراف، 147. 30) فرقان، 23. 31) كهف، 105. ☘☘☘☘☘☘☘ پیام: - اعمال كفار، آتشى است كه جز خاكستر چيزى به جاى نمى گذارد. «كرماد» - اعمال كفّار، شما را خيره و دلباخته نكند كه پوچ و بى ثمر است. «كرماد» - كافرِ سرمست، از توبه و نجات دور است. «بعيد» - كفر اعمال نيك را هم به باد مى دهد. «كفروا... اعمالهم كرماد» 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾 @tafsir_qoraan https://ble.ir/tafsir_nor https://chat.whatsapp.com/8v1gW9NspMeGZWn3FPKv5V
بسم الله الرحمن الرحیم تفسیر کوتاه نور آیه به آیه از ابتدای قرآن ٨ ____ أعوذ بالله من الشيطان الرجيم أَلَمْ تَرَ أَنَّ اللّهَ خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضَ بِالْحقِّ إِن يَشَأْ يُذْهِبْكُمْ وَيَأْتِ بِخَلْقٍ جَدِيدٍ (19) وَمَا ذَلِكَ عَلَي اللَّهِ بِعَزِيزٍ (20) آيا نديدى كه خداوند آسمان ها و زمين را به حق آفريد؟ اگر بخواهد شما را مى برد و آفريده اى جديد (به جاى شما) مى آورد. و اين تبديل و جابه جايى، براى خداوند سخت نيست. 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 نکته: قرآن، چندين بار فرموده: ما آسمان ها و زمين را بيهوده و بازيچه نيافريديم. «ما خلقنا السموات والارض و ما بينهما لاعبين»(32)، در جاى ديگر مى فرمايد: «ما خلقنا السّماء والارض و ما بينهما باطلا ذلك ظنّ الّذين كفروا»(33) آرى، اين كفّارند كه خلقت هستى را بى هدف و باطل مى پندارند. ------------------------------------------------------- 32) دخان، 38. 33) ص، 27. ☘☘☘☘☘☘☘ پیام: - آفرينش آسمان ها و زمين، بر اساس حكمت و مصلحت و هدفى شايسته انجام گرفته است. «بالحقّ» - خداوند، به بود ونبود ما نيازى ندارد، مغرور نشويم. «ان يشأ يذهبكم» - هستى و دوام آن، به اراده و مشيّت الهى وابسته است. «ان يشأ» - جهان بدون انسان باطل است، حتّى اگر شما را ببريم، انسان هاى ديگرى را مى آوريم تا آفرينش آسمان ها و زمين بيهوده نباشد.(34) «يأت بخلق جديد» ---------------------------------------------------------- 34) تفسير الميزان. 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾 @tafsir_qoraan https://ble.ir/tafsir_nor https://chat.whatsapp.com/8v1gW9NspMeGZWn3FPKv5V
بسم الله الرحمن الرحیم تفسیر کوتاه نور آیه به آیه از ابتدای قرآن ____ أعوذ بالله من الشيطان الرجيم وَبَرَزُواْ لِلّهِ جَمِيعاً فَقَالَ الضُّعَفَاء لِلَّذِينَ اسْتَكْبَرُواْ إِنَّا كُنَّا لَكُمْ تَبَعاً فَهَلْ أَنتُم مُّغْنُونَ عَنَّا مِنْ عَذَابِ اللّهِ مِن شَيْءٍ قَالُواْ لَوْ هَدَانَا اللّهُ لَهَدَيْنَاكُمْ سَوَاء عَلَيْنَا أَجَزِعْنَا أَمْ صَبَرْنَا مَا لَنَا مِن مَّحِيصٍ (21) و (در قيامت، مردم) همگى در پيشگاه خدا ظاهر شوند. پس ضعيفان به مستكبران گويند: ما (در دنيا) پيرو شما بوديم، پس آيا (امروز) مى توانيد چيزى از عذاب خدا را از ما بازداريد؟ (آن ها در پاسخ) گويند: اگر خداوند ما را (به رهائى از عذاب) هدايت كرد، قطعاً ما شما را هدايت مى كنيم. بر ما يكسان است كه فرياد و ناله بزنيم، يا صبر كنيم (و ضجّه اى نزنيم) براى ما هيچ راه نجاتى نيست. 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 نکته: «بروز» به معناى خروج است و«مبارز» كسى را گويند كه از صف لشكر خارج شود و آمادگى خود را براى نبرد با دشمن اعلام كند. گرچه معمولاً مردم بر دين و روش حاكمانشان هستند، «النّاس على دين ملوكهم» امّا در سيستم مديريّت اسلامى، اطاعتِ مطلق از مدير نداريم. «لاطاعة لمخلوق فى معصية الخالق»(35) بنابراين، شعار «المأمور معذور» صحيح نيست. --------------------------------------------------------- 35) بحار، ج 10، ص 227. ☘☘☘☘☘☘☘ پیام: - در قيامت، همه ى مردم يكجا در پيشگاه خداوند حاضر مى شوند. «جميعاً» - نتيجه تقليد و پيروى كوركورانه، حسرت است. «كنا لكم تبعاً فهل انتم مغنون» - دوزخيان تنها تخفيف گوشه اى از عذاب را توقع دارند، نه تمام آن را. «من شى» - هدايت و ضلالت رهبران جامعه، در سعادت يا شقاوت مردم نقش مهمى دارد. «لو هدانا اللَّه لهديناكم» - يكى از عذاب هاى روحى وروانى رهبران فاسد در قيامت، اقرار آنها به ناتوانى و بدبختى خود، در برابر پيروان خويش است. «لو هدانا اللَّه لهديناكم» - آنها كه در دنيا، به انبيا مى گفتند: براى ما فرقى ندارد كه ما را موعظه كنيد يا نكنيد. «سواء علينا اَوَعظت ام لم تكن من الواعظين»(36) در قيامت هم مى گويند: فرقى ندارد كه ما جيغ بكشيم يا آرام باشيم، به هر حال، دچار عذابيم. «سواء علينا أجزعنا ام صبرنا» - فرار از دادگاه و كيفر الهى امكان ندارد. «ما لنا من محيص» - در قيامت ميان كفّار، قيل و قال و گفتگو بسيار است. «قال ....قالوا»(37) - در قيامت هيچ كس نمى توانند مانع عذاب الهى شود. «فهل أنتم مغنون» --------------------------------------------------------- 36) شعراء، 136. 37) آيات مربوط به گفتگوى مستضعفان با مستكبران از كفار در قيامت، در سوره ى سبأ آيه 31 و سوره ى غافر آيه 47 نيز آمده است. 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾 @tafsir_qoraan https://ble.ir/tafsir_nor https://chat.whatsapp.com/8v1gW9NspMeGZWn3FPKv5V