eitaa logo
🌸🌿 تفسیر روزانه قرآن 📖
151 دنبال‌کننده
66 عکس
83 ویدیو
0 فایل
منبع:🌹 تفسیر سلیس و روان "نور" 🌹 به زبان عامیانه و بدون پیچیدگی های فنی و ادبی و فلسفی، توسط استاد قرائتی و همکارانشان
مشاهده در ایتا
دانلود
🌺🍃یک روزهایی می‌رسند که پشت هم گرفتاری می آید که هر چه به این در و آن در میزنی گشایشی سراغت نمی‌آید گره‌ها سفت‌تر می‌شوند و تو ناامیدتر اما در لحظه آخر به خودت می‌آیی و خودت را از همه‌وقت به خدا نزدیکـتر می‌بینی گره‌ها در دستان خداست و او می‌خواهد تا تو دستانت را در دستانش بگذاری و باهم بچرخانید، قفل این درهای بسته زندگیت را و اینجاست که نور ایمان زندگی‌ات را روشنی می‌بخشد 🌺🍃اللَّهُ وَلِيُّ الَّذِينَ آمَنُوا يُخْرِجُهُم مِّنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ ﺧﺪﺍ ﺳﺮﭘﺮﺳﺖ ﻭ ﻳﺎﺭ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺁﻭﺭﺩﻩ ﺍﻧﺪ ; ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺗﺎﺭﻳﻜﻲ ﻫﺎ ﺑﻪ ﺳﻮﻱ ﻧﻮﺭِ ﺑﻴﺮﻭﻥ ﻣﻰ ﺑﺮﺩ . بقره 257
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بسم الله الرحمن الرحیم تفسیر کوتاه نور آیه به آیه از ابتدای قرآن ____ أعوذ بالله من الشيطان الرجيم وَقَالَ مُوسَي رَبَّنَا إِنَّكَ آتَيْتَ فِرْعَوْنَ وَمَلأهُ زِينَةً وَأَمْوَالاً فِي الْحَيَاةِ الدُّنْيَا رَبَّنَا لِيُضِلُّواْ عَن سَبِيلِكَ رَبَّنَا اطْمِسْ عَلَي أَمْوَالِهِمْ وَاشْدُدْ عَلَي قُلُوبِهِمْ فَلاَ يُؤْمِنُواْ حَتَّي يَرَوُاْ الْعَذَابَ الأَلِيمَ (88) و موسى گفت: پروردگارا! تو به فرعون و بزرگان قومش در زندگى دنيا زينت و اموال بسيار داده اى، پروردگارا تا (به وسيله ى آنها،) مردم را از راه تو گمراه سازند. پروردگارا! اموالشان را نابود كن و دلهايشان را سخت، زيرا كه آنان تا عذاب دردناك را نبينند، ايمان نخواهند آورد. 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 نکته: قطع شيرهاى نفت، بستن راههاى تجارتى ونظامى و آتش زدن انبار مهمات دشمن، از مصاديقِ «ربّنا اطمس على اموالهم» مى باشد. ☘☘☘☘☘☘☘ پیام: - كلمه ى «ربّنا» در دعا نقش مهمى دارد. «ربّنا» (سه بار در آيه تكرار شده) - هر كس هر چه دارد، از خداست. «آتيت فرعون» - مال ودارايى، نشانه ى محبوبيّت نزد خدا نيست. «آتيت فرعون وملئه زينة...» - كفر، مانع كاميابى نيست. «آتيت فرعون... زينة واموالا فى الحياة الدنيا» - جلوه هاى مادّى مستكبرين، تنها در چند روزه ى دنياست. «فى الحياة الدنيا» - طاغوت ها هم خود گمراهند، هم ديگران را به گمراهى مى كشند. «ليضلّوا» - نفرين انبيا، نه بر اساس كينه ى شخصى، بلكه به خاطر حفظ مكتب و امّت است. «ليضلّوا عن سبيلك» - سرمايه ومال نزد افراد ناصالح، سبب انحراف واغفال، وفقر نيز زمينه ى كفر مى شود. «اموالاً... ليضلّوا عن سبيلك» - در دعاها، دعاى سياسى و نفرين بر دشمنان را فراموش نكنيم. «ربّنا اطمس على اموالهم واشدد...» - آنجا كه استدلال و معجزه كارساز نباشد، نوبت نفرين است. «ربّنا اطمس...» - سنگدلان تا اجبار وقهر الهى را نبينند، حقّ را باور نمى كنند. «فلايؤمنوا حتّى يروا العذاب» 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾 @tafsir_qoraan https://ble.ir/tafsir_nor https://chat.whatsapp.com/8v1gW9NspMeGZWn3FPKv5V
بسم الله الرحمن الرحیم تفسیر کوتاه نور آیه به آیه از ابتدای قرآن ____ أعوذ بالله من الشيطان الرجيم قَالَ قَدْ أُجِيبَت دَّعْوَتُكُمَا فَاسْتَقِيمَا وَلاَ تَتَّبِعَآنِّ سَبِيلَ الَّذِينَ لاَ يَعْلَمُونَ (89) (خداوند) فرمود: دعاى شما دو تن مستجاب شد، پس ايستادگى كنيد و از شيوه ى نادانان پيروى نكنيد. 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 نکته: در آيه ى قبل، نفرين موسى عليه السلام بود و در اين آيه اجابت دعاى موسى وهارون عليهما السلام است. در روايات آمده است: موسى دعا مى كرد، هارون آمين مى گفت. شاهد آن كلمه ى «ربّنا» است. [345] امام صادق عليه السلام فرمود: فاصله ى بين نفرين موسى وغرق فرعون، چهل سال بود. [346] ------------------------------------------------- 345) تفسير نورالثقلين. 346) تفسير نورالثقلين. ☘☘☘☘☘☘☘ پیام: - دعاى انبيا مستجاب است. «قد اجيبت دعوتكما» - استجابت دعاى موسى، نشانه ى صحّت و درستى درخواست هاى او در هلاكت فرعونيان است. «اجيبت دعوتكما» - حتى پس از قبولى دعا هم صبر و پشتكار لازم است. «فاستقيما» - رهبران الهى بايد در برابر افكار جاهلانه، با صلابت و قاطع باشند، زيرا سستى نشانه ى جهل است. «فاستقيما ولاتتّبعان سبيل الذين لايعلمون» - پيروى از اهل علم جايز است. «لاتتّبعان سبيل الذين لايعلمون» 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾 @tafsir_qoraan https://ble.ir/tafsir_nor https://chat.whatsapp.com/8v1gW9NspMeGZWn3FPKv5V
بسم الله الرحمن الرحیم تفسیر کوتاه نور آیه به آیه از ابتدای قرآن ____ أعوذ بالله من الشيطان الرجيم وَجَاوَزْنَا بِبَنِي إِسْرَائِيلَ الْبَحْرَ فَأَتْبَعَهُمْ فِرْعَوْنُ وَجُنُودُهُ بَغْياً وَعَدْواً حَتَّي إِذَا أَدْرَكَهُ الْغَرَقُ قَالَ آمَنتُ أَنَّهُ لا إِلِـهَ إِلاَّ الَّذِي آمَنَتْ بِهِ بَنُو إِسْرَائِيلَ وَأَنَاْ مِنَ الْمُسْلِمِينَ (90) وما بنى اسرائيل را از دريا عبور داديم. در حالى كه فرعون ولشكريانش از روى ستم و تجاوز آنان را دنبال مى كردند تا چون غرقاب فرعون را فراگرفت گفت: ايمان آوردم كه معبودى نيست جز همان كه بنى اسرائيل به او ايمان آورده اند و من ازتسليم شده گانم. 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 نکته: مراد از «بَحر»، در اين آيه، همان رودخانه ى درياگونه نيل است. عبور از آن، به فرمان الهى بود كه به موسى عليه السلام فرمان داد عصايش را به رود نيل بزند، آب شكافته و كف دريا خشك شد و موسى و همراهانش از آن عبور كردند. توبه كردن و ايمان آوردن هنگام مرگ، بى اثر است. چنانكه مى فرمايد: «وليست التوبة للّذين يعملون السيّئات حتّى اذا حضر احدهم الموت قال انّى تبتُ الآن» [347] توبه ى خلافكارانى كه در آستانه ى مرگ توبه و اظهار پشيمانى مى كنند، پذيرفته نيست. --------------------------------------------------- 347) نساء، 18. ☘☘☘☘☘☘☘ پیام: - در مبارزه با طاغوت ها، به خدا توكل كنيم كه ما را تنها نمى گذارد. «جاوزنا...» - در نظام هستى، همه ى امور با اراده ى خداست. «جاوزنا، ادركه الغرق» - دعاى پيامبران سرانجام مستجاب مى شود. «ادركه الغرق» - فرعون كه مى خواست موسى را براندازد، [348] خودش نابود شد. «ادركه الغرق» چراغى را كه ايزد برفروزد هرآنكس پف كند ريشش بسوزد - ايمان آوردن در لحظه ى نزول عذاب الهى، اثرى ندارد. «آمنت» در حالِ «ادركه الغرق» - مستكبران، روزى به عجز و لابه خواهند افتاد. «قال آمنت» - مستكبرانى چون فرعون، لحظه ى مرگ، مؤمن و مسلمان مى شوند، ولى ديگر چه سود! «آمنت» - ضربه ها و حوادث تلخ، پرده هاى غفلت را كنار مى زند. «آمنت» - قدرت هاى غيرالهى، تار عنكبوتى بيش نيستند و روزى تسليم مى شوند. «قال... انا من المسلمين» --------------------------------------------------- 348) فاراد اَنْ يستفزّهم من الأرض فاغرقناه ومن معه جميعاً» اسراء، 102. 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾 @tafsir_qoraan https://ble.ir/tafsir_nor https://chat.whatsapp.com/8v1gW9NspMeGZWn3FPKv5V
🌸 بسم الله الرحمن الرحیم 🌸 🌸🍀🌷 با سلام و احترام 🙏 🌿🌹☘🌸🌱🥀🍃🌻 روز دختر را به تمام دختر خانم‌های محترم گروه، به خصوص دختران معزز شهدای گرانقدر، برادرانه تبریک عرض کرده و برای همه‌ی آن‌ها از خوان رحمت خدا خوشبختی دنیا و آخرت به برکت مولود این روز حضرت زینب کبری سلام الله علیها، خواهانم. 🤲 🌼 منِ کمترین که باشم تا درود بفرستم، درود خدا و ملائکه خدا و جمیع پیامبران و صالحان عالم بر هر دختری و خانمی که حجاب فاطمی سلام الله علیها را رعایت می‌کند. 🌿🌷🍀 🌺 هدیه به روح بلند و ملکوتی حضرت زینب سلام الله علیها که به راستی و درستی، زِینِ اب یعنی زینت بخش پدر است و نیز پدر گرامی شان حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام، صلوات 💐 🥀🌱 اللهم صلی علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم 🌱🥀
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بسم الله الرحمن الرحیم تفسیر کوتاه نور آیه به آیه از ابتدای قرآن ____ أعوذ بالله من الشيطان الرجيم آلآنَ وَقَدْ عَصَيْتَ قَبْلُ وَكُنتَ مِنَ الْمُفْسِدِينَ (91) فَالْيَوْمَ نُنَجِّيكَ بِبَدَنِكَ لِتَكُونَ لِمَنْ خَلْفَكَ آيَةً وَإِنَّ كَثِيراً مِّنَ النَّاسِ عَنْ آيَاتِنَا لَغَافِلُونَ (92) آيا اكنون؟! (در آستانه ى مرگ توبه مى كنى؟) در حالى كه پيشتر نافرمانى مى كردى و از تبهكاران بودى؟ پس امروز جسد تو را (از متلاشى شدن وكام حيوانات دريايى) نجات مى دهيم تا عبرتى براى آيندگانت باشى. يقيناً بسيارى از مردم از نشانه هاى ما غافلند.! 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 نکته: روايتى از امام رضاعليه السلام در تفسير صافى نقل شده است كه فرمود: سر تا پاى فرعون غرق در زره وسلاح بود وطبق قاعده مى بايست پس از غرق شدن به قعر دريا برود، ولى امواج، آن بدن سنگين را به ساحل بلندى افكند. كه اين خود يك معجزه بود. ☘☘☘☘☘☘☘ پیام: - توبه در لحظه ى مرگ، سودى ندارد، تا فرصت هست توبه كنيم. «الآن» - قرآن از آينده و غيب خبر مى دهد. (هنوز هم پس از دهها قرن، بدن موميايى شده ى فرعون را در موزه ى قاهره تماشا مى كنند) «ننجّيك ببدنك» - از مرگ و محو طاغوت ها بايد درسِ عبرت گرفت. «آيةً» - بايد در حفظ آثار و نشانه هاى قدرت و امداد الهى كوشيد. «لمن خلفك آية» - بيشتر مردم ازتاريخ وحوادث، عبرت نمى گيرند. «كثيراً من الناس... غافلون» 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾 @tafsir_qoraan https://ble.ir/tafsir_nor https://chat.whatsapp.com/8v1gW9NspMeGZWn3FPKv5V
بسم الله الرحمن الرحیم تفسیر کوتاه نور آیه به آیه از ابتدای قرآن ____ أعوذ بالله من الشيطان الرجيم وَلَقَدْ بَوَّأْنَا بَنِي إِسْرَائِيلَ مُبَوَّأَ صِدْقٍ وَرَزَقْنَاهُم مِّنَ الطَّيِّبَاتِ فَمَا اخْتَلَفُواْ حَتَّي جَاءهُمُ الْعِلْمُ إِنَّ رَبَّكَ يَقْضِي بَيْنَهُمْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ فِيمَا كَانُواْ فِيهِ يَخْتَلِفُونَ (93) و ما بنى اسرائيل را در جايگاه شايسته اى جا داديم و از چيزهاى پاكيزه به آنان روزى بخشيديم، ولى آنان (با ديدن آن همه معجزات) اختلاف نكردند، مگر پس از علم و آگاهى (به حقّانيّت موسى). همانا پروردگارت، روز قيامت در آنچه كه در آن اختلاف مى كردند، ميان آنان داورى مى كند. 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 نکته: كلمه ى «صِدق» در فرهنگ قرآن، گاه در پى كلماتى مى آيد و مفهومِ شايسته، خوب و مناسب را مى رساند، مانند: «قَدَم صِدق» [349] ، «مُدخل صِدق»، «مُخرج صِدق» [350] ، «لِسان صِدق» [351] ، «وَعد الصدق» [352] ، «مَقعد صدق» [353] و «مُبَوّء صِدق». يعنى صدق و مطابق با واقع بودن، براى همه چيز ارزش است. در اينجا هم گويا مطلوب بودن محلّ زيست بنى اسرائيل از نظر آب و هوا و نعمت ها، يعنى شام و فلسطين منظور است. مكان صدق يعنى آنچه واقعاً جايگاهِ درست است، آنگونه كه بايد باشد. مسكن بنى اسرائيل هم داراى تمام شرايط زندگى بود و هم بسيار حاصلخيز كه جمله ى «رزقناهم من الطيبات» بيانگر آن است. --------------------------------------------------- 349) يونس، 2. 350) اسراء، 80. 351) مريم، 50. 352) احقاف، 16. 353) قمر، 55 . ☘☘☘☘☘☘☘ پیام: - برخوردارى از مسكن مناسب، يكى از نعمت هاى الهى و مورد پسند اديان الهى است. «مبوّء صدق» - در نهضت هاى انبيا، علاوه بر معنويّت، ابعاد مادّى زندگى مردم نيز مورد توجّه است. «بوّأنا، رزقنا» - باآنكه اغلب پس از انقلاب ها و تحوّلات، توازن اقتصادى جامعه به هم مى خورد و گرانى يا قحطى پيش مى آيد، ولى خداوند با سرنگونى رژيم فرعونى، بنى اسرائيل را از كمبودها نجات بخشيد. «رزقناهم» - تفرقه، همه ى نعمت هاى الهى را خنثى مى كند. «بوّأنا، رزقنا، اختلفوا» - ريشه ى اختلاف ها، هميشه مسائل مادّى و رفاهى نيست، گاهى هم هوس ها است. «بوّأنا، رزقنا، اختلفوا» - علم به تنهايى نجات بخش نيست. «اختلفوا، جائهم العلم» - قرآن بيشترين انتقاد را از اختلاف هاى آگاهانه دارد. «جاءهم العلم» 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾 @tafsir_qoraan https://ble.ir/tafsir_nor https://chat.whatsapp.com/8v1gW9NspMeGZWn3FPKv5V
بسم الله الرحمن الرحیم تفسیر کوتاه نور آیه به آیه از ابتدای قرآن ____ أعوذ بالله من الشيطان الرجيم فَإِن كُنتَ فِي شَكٍّ مِّمَّا أَنزَلْنَا إِلَيْكَ فَاسْأَلِ الَّذِينَ يَقْرَؤُونَ الْكِتَابَ مِن قَبْلِكَ لَقَدْ جَاءكَ الْحَقُّ مِن رَّبِّكَ فَلاَ تَكُونَنَّ مِنَ الْمُمْتَرِينَ (94) پس اگر در آنچه بر تو نازل كرديم شك دارى، از آن كسانى كه كتاب آسمانى پيش از تو را مى خوانند بپرس. يقيناً حقّ از سوى پروردگارت به سوى تو آمده است، پس از شك آوران مباش. 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 نکته: در روايتى از امام هادى عليه السلام مى خوانيم: افراد جاهل مى پرسيدند: چرا به جاى پيامبر، فرشته اى بر ما نازل نمى شود؟ خداوند با نزول اين آيه و اينكه همه ى انبيا داراى زندگى مردمى بوده اند، پاسخشان داد. [354] سؤال: با آنكه كتب آسمانى گذشته تحريف شده است، چرا علماى اهل كتاب، در اين آيه مرجع و داور قرار داده شده اند؟ پاسخ: زيرا با آنكه بخشهايى از كتب آسمانى گذشته تحريف شده، امّا ميان دانشمندان اهل كتاب، اشخاص و حرف هاى قابل استنادى يافت مى شود. [355] پرسش و پاسخ قرآنى سؤال: چگونه قرآن مى فرمايد: «ان كنت فى شكٍّ» اى پيامبر! اگر در حقّانيّت قرآن شك دارى، از اهل كتاب سؤال كن. با آنكه پيامبرصلى الله عليه وآله هرگز در شك نبوده است؟ و عقل نمى پذيرد كه پيامبرى، در وحى شك كند؟ پاسخ: - كلمه ى «اِن» (اگر) فرض است و نشانه ى حتميّت و وقوع نيست. مثل «ان كان للرحمن ولد» [356] اگر خداوند فرزندى داشت. با آنكه آيه ى «لم يلد ولم يولد»، فرزند داشتن را صريحاً نفى مى كند. - در آيه ى 104 اين سوره از قول پيامبر خطاب به مردم آمده است: اگر در دين من شكّ داريد. «ان كنتم فى شكٍّ من دينى»، پس خود آن حضرت شكّ نداشت، وگرنه تحدّى نمى كرد. همچنين قرآن مى فرمايد: «آمن الرسول بما انزل اليه» [357] پيامبر به آنچه به او وحى مى شد ايمان داشت. - گاهى خطاب قرآن به پيامبر است، ولى مخاطبِ مورد نظر ديگرانند. مثل اين آيه: «امّا يبلغنّ عندك الكبر احدهما اوكلاهما...» [358] اگر پدر و مادرت در نزد تو به سنّ پيرى رسيدند. در حالى كه پدر حضرت رسول قبل از تولّدش و مادر او در سنّ كودكى آن حضرت از دنيا رفتند و در هنگام نزول اين آيه، پيامبر پدر و مادرى نداشت تا پير باشند. آيه از بابِ «به در بگو تا ديوار بشنود» است، كه در زبان عربى مى گويند: «ايّاك اعنى و اسمعى يا جاره». در مسائل تربيتى هم گاهى خطاب به بزرگان و شخصيّت ها مى كنند، تا ديگران حساب كار خودشان را بكنند. - گاهى آيه اى خطاب به پيامبر است، ولى مسلمانان مورد خطاب اند چنانكه جمله ى بعدى آن نيز جمع است. مانند: «يا ايها النبى، اذا طلقتم...» [359] و نيامده «طلّقت». به علاوه مى دانيم كه پيامبر هرگز زنى را طلاق نداده است. - اگر بنا باشد با اين آيه، وحى زير سؤال و شك برود، بايد در حقّانيّت همين آيه هم كه مى گويد: «اگر شك دارى»، شك كرد!! - براى اهل كتاب، شك و سؤالى مطرح بود و از پرسيدن خجالت مى كشيدند، خداوند با اين بيان راه سؤال را به رويشان گشوده است. - ممكن است از باب مماشات و همراهى با طرف در بحث باشد، مثل حضرت ابراهيم كه به ستاره پرستان گفت: «هذا ربى» [360] اين (ستاره) خداى من است. - رسول اكرم صلى الله عليه وآله چون اين آيه را شنيد، فرمود: من شكّ ندارم. امام صادق عليه السلام نيز فرموده است: واللَّه پيامبر شك نداشت. [361] --------------------------------------------------- 354) تفسير نورالثقلين. 355) تفسير كبيرفخررازى. 356) مريم، 91. 357) بقره، 285. 358) اسراء، 23. 359) طلاق، 1. 360) انعام، 76 - 78. 361) تفسير صافى. ☘☘☘☘☘☘☘ پیام: - از بين بردن شكّ در عقايد، ضرورى است. «ان كنت فى شكّ» - هنگام شك بايد به عالمان رجوع كرد. «فسئل الّذين يقرؤن الكتاب» (پس سخن عالم حجّت است) - كتاب هاى آسمانى مؤيّد يكديگرند. «يقرؤن الكتاب» - بعضى اهل كتاب، حقّ را مى گويند. «فسئل الّذين يقرؤن الكتاب» - رهبر بايد قاطع باشد وهيچ ترديدى به خود راه ندهد. «فلاتكوننّ من الممترين» - فضل آن است كه دشمنان به آن گواهى دهند، آيا با اعتراف مخالفان به حقّانيّت آن، باز هم شك داريد؟! «فلاتكونن من الممترين» 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾 @tafsir_qoraan https://ble.ir/tafsir_nor https://chat.whatsapp.com/8v1gW9NspMeGZWn3FPKv5V
بسم الله الرحمن الرحیم تفسیر کوتاه نور آیه به آیه از ابتدای قرآن ____ أعوذ بالله من الشيطان الرجيم وَلاَ تَكُونَنَّ مِنَ الَّذِينَ كَذَّبُواْ بِآيَاتِ اللّهِ فَتَكُونَ مِنَ الْخَاسِرِينَ (95) وهرگز از كسانى كه آيات الهى را تكذيب كردند، مباش كه از زيانكاران خواهى بود. 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 نکته: در آيه ى قبل، از شك در قرآن نهى كرد، در اينجا از تكذيب آيات. چه بسا اگر شك برطرف نشود، سرانجام به تكذيب بيانجامد. همه ى تحليل ها و پاسخ هايى كه در آيه ى قبل درباره ى «شك» مطرح شد، اينجا هم مطرح است، چون تكذيب، بدتر از شكّ است. آيات و احاديث بسيارى از يقين پيامبر خبر مى دهد. پس مقصود و مخاطب اين نهى ها مردمند، نه شخص پيامبر. كسى كه از يقين او انسان هايى به يقين رسيده اند، چگونه ممكن است خودش دچار شك يا تكذيب گردد؟! پيامبر با آنكه معصوم است، امّا بارها در قرآن مورد خطاب و هشدار قرار گرفته است تا بدين وسيله به مردم هشدار داده شود و آنان حساب كار خود را بكنند. از جمله: «لاتكوننّ من المشركين» [362] ، «لاتكوننّ ظهيراً للكافرين» [363] و «لايصدّنك عن آيات اللَّه بعد اذ انزلت اليك» [364] ----------------------------------------------------- 362) انعام، 14. 363) قصص، 86. 364) قصص، 87. ☘☘☘☘☘☘☘ پیام: - خداوند به پيامبرش نيز هشدار داده است. «لاتكوننّ» - از دست دادن سرمايه ى ايمان و رهبرى پيامبران، خسارت است. «الخاسرين» 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾 @tafsir_qoraan https://ble.ir/tafsir_nor https://chat.whatsapp.com/8v1gW9NspMeGZWn3FPKv5V
بسم الله الرحمن الرحیم تفسیر کوتاه نور آیه به آیه از ابتدای قرآن ____ أعوذ بالله من الشيطان الرجيم إِنَّ الَّذِينَ حَقَّتْ عَلَيْهِمْ كَلِمَتُ رَبِّكَ لاَ يُؤْمِنُونَ (96) وَلَوْ جَاءتْهُمْ كُلُّ آيَةٍ حَتَّي يَرَوُاْ الْعَذَابَ الأَلِيمَ (97) همانا كسانى كه فرمان پروردگارت عليه آنان (به جرم اعمالشان) تحقّق يافته، ايمان نمى آورند. و اگرچه براى آنان هر گونه معجزه اى بيايد، تا آنكه عذاب دردناك الهى را ببينند (كه ايمان آن هنگام، بى ثمر است). 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 نکته: با توجّه به جمله ى «حتّى يرد العذاب» در آيه ى 97 و جمله ى «كشفنا عنهم العذاب» در آيه 98، مراد از «كلمة ربّك»، قهر الهى مى باشد. ☘☘☘☘☘☘☘ پیام: - قهر الهى، حقِّ كافران است. [365] «حقت عليهم» - محروم شدن از ايمان به خاطر تكذيب و لجاجت مستمرّ كفّار، مقتضاى ربوبيّت و از سنّت هاى الهى است. «حقّت عليهم كلمة ربك» - انتظار ايمانِ همه ى مردم را نداشته باشيم. «لايؤمنون و لو جائتهم كلّ آية» - گردنكشان وقتى قهر و عذاب الهى را با چشم ببينند، از وحشت و اضطراب ايمان مى آورند، ولى چه سود؟ «لايؤمنون... حتى يروا العذاب» ---------------------------------------------------- 365) در آيه ى ديگر مى خوانيم: «لِيُنذِرَ من كانَ حيّاً و يحقّ القول على الكافرين» يس، 7. 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾 @tafsir_qoraan https://ble.ir/tafsir_nor https://chat.whatsapp.com/8v1gW9NspMeGZWn3FPKv5V
بسم الله الرحمن الرحیم تفسیر کوتاه نور آیه به آیه از ابتدای قرآن ____ أعوذ بالله من الشيطان الرجيم فَلَوْلاَ كَانَتْ قَرْيَةٌ آمَنَتْ فَنَفَعَهَا إِيمَانُهَا إِلاَّ قَوْمَ يُونُسَ لَمَّا آمَنُواْ كَشَفْنَا عَنْهُمْ عَذَابَ الخِزْيِ فِي الْحَيَاةَ الدُّنْيَا وَمَتَّعْنَاهُمْ إِلَي حِينٍ (98) چرا اهل هيچ شهرى (به موقع) ايمان نياورد كه (ايمانش به او) سود بخشد؟ مگر قوم يونس (كه وقتى در آخرين لحظه ايمان آوردند،) ما عذاب خوار كننده را در زندگى دنيا از آنان برطرف كرديم و تا مدّتى بهره مندشان ساختيم. 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 نکته: با اينكه در اين سوره، تاريخ حضرت نوح و موسى به تفصيل بيان شده، امّا داستان توبه ى قوم يونس در نصف آيه و با اشاره آمده است، ولى نام اين سوره را سوره يونس نهاده اند، شايد به خاطر حسّاسيّت و اهميّت كار قوم يونس باشد كه در آخرين لحظه ها توبه كردند و خداوند توبه ى آنان را پذيرفت. امام صادق عليه السلام فرمود: حضرت يونس عليه السلام از سى سالگى تا 63 سالگى تبليغ كرد، تنها دو نفر به او ايمان آوردند. حضرت، مردم را نفرين كرد و از ميان آنان رفت. يكى از آن دو مؤمن كه حكيمى دانا بود، با ديدن نفرين پيامبر و رفتنش از آن منطقه، بر بلندى رفت و با فرياد به مردم هشدار داد. مردمِ متأثّر شده و با راهنمايى او از شهر بيرون رفتند و ميان خود و فرزندانشان فاصله انداختند و به درگاه خدا ناله و توبه كردند تا بخشوده شدند. يونس عليه السلام چون برگشت، ديد كه آن قوم هلاك نشده اند، سبب را پرسيد، ماجرا را برايش شرح دادند. [366] ------------------------------------------------ 366) تفاسير مجمع البيان و صافى. ☘☘☘☘☘☘☘ پیام: - انسان مى تواند حتى در لب پرتگاه، خود را حفظ كند. «الاّ قوم يونس» - ايمان و توبه ى به موقع، عذاب الهى را برطرف مى سازد «لمّا امنوا كشفنا» (از ميان تمام اقوام تكذيب كننده ى گذشته، تنها قوم يونس بود كه به موقع توبه كرده و ايمان آوردند) - سرنوشت مردم به دست خودشان است. «آمنوا كشفنا» - رمز خوشبختى انسان ها در دنيا نيز ايمان است. «آمنوا ... متعنا» - دعا و نيايش، هم بلا را رفع مى كند، هم كاميابى مى آورد. (با توجّه به شأن نزول) «كشفنا، متّعنا» 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾 @tafsir_qoraan https://ble.ir/tafsir_nor https://chat.whatsapp.com/8v1gW9NspMeGZWn3FPKv5V
بسم الله الرحمن الرحیم تفسیر کوتاه نور آیه به آیه از ابتدای قرآن ____ أعوذ بالله من الشيطان الرجيم وَلَوْ شَاء رَبُّكَ لآمَنَ مَن فِي الأَرْضِ كُلُّهُمْ جَمِيعاً أَفَأَنتَ تُكْرِهُ النَّاسَ حَتَّي يَكُونُواْ مُؤْمِنِينَ (99) واگر پروردگارت مى خواست، (به اجبار) همه ى مردم روى زمين يكجا ايمان مى آوردند. (اكنون كه سنّت خدا بر ايمان اختيارى مردم است،) پس آيا تو مردم را مجبور مى كنى تا ايمان آورند؟! 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 نکته: خداوند، هم قدرت دارد، هم حكمت و از قدرتش آنجا و آن گونه استفاده مى كند كه خلاف حكمت نباشد و چون حكمتش اقتضا دارد كه مردم آزاد باشند، هرگز با قدرت قهرى خود آنان را به ايمان اجبارى وادار نمى كند. امّا مشركان مى گفتند: «لو شاء اللّه ما اشركنا» [367] اگر خدا مى خواست ما مشرك نبوديم، پس شرك ما خواست خدا بوده است و ما بالاجبار مشرك شده ايم! اين آيه مى تواند پاسخى به سخن آنان باشد كه اگر اراده خدا بر اجبار كردن است، چرا اجبار به انحراف و شرك كند و لااقل اجبار به هدايت و ايمان نكند!؟ ----------------------------------------------------- 367) انعام، 148. ☘☘☘☘☘☘☘ پیام: - ايمان بر مبناى انتخاب است، نه اجبار وتحميل. «أفانت تكره» - پيامبر صلى الله عليه وآله از روى دلسوزى، براى ايمان آوردن مردم اصرار مى كرد. «افأنت تكره الناس حتى يكونوا مؤمنين» 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾 @tafsir_qoraan https://ble.ir/tafsir_nor https://chat.whatsapp.com/8v1gW9NspMeGZWn3FPKv5V
بسم الله الرحمن الرحیم تفسیر کوتاه نور آیه به آیه از ابتدای قرآن ____ أعوذ بالله من الشيطان الرجيم وَمَا كَانَ لِنَفْسٍ أَن تُؤْمِنَ إِلاَّ بِإِذْنِ اللّهِ وَيَجْعَلُ الرِّجْسَ عَلَي الَّذِينَ لاَ يَعْقِلُونَ (100) در حالى كه هيچ كس جز به اذن و اراده ى الهى توفيق ايمان ندارد و خداوند پليدى (ترديد و كفر) را بر كسانى كه نمى انديشند مقرّر مى دارد. 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 نکته: --------------------------------------------------- ☘☘☘☘☘☘☘ پیام: - مردم نه مجبور به ايمانند (طبق آيه ى قبل) و نه بدون هدايت و توفيق الهى، به ايمان آوردن موفّق مى شوند. [368] «الاّ باذن اللّه» - كفر، پليدى است. «رجس» - لطف الهى وتوفيق ايمان، شامل اهل خرد وتعقّل مى شود وآنكه با اختيار خود فكر وتعقّل نكند، مشمول قهر الهى مى شود. «ويجعل الّرجس على الذين لايعقلون» - عقل سالم، زمينه ساز ايمان است و بى ايمانى، نشانه ى بى خردى است. «...لايعقلون» --------------------------------------------------- 368) لاجبر و لاتفويض بل امر بين الامرين» بحار، ج 4، ص 197. 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾 @tafsir_qoraan https://ble.ir/tafsir_nor https://chat.whatsapp.com/8v1gW9NspMeGZWn3FPKv5V
بسم الله الرحمن الرحیم تفسیر کوتاه نور آیه به آیه از ابتدای قرآن ____ أعوذ بالله من الشيطان الرجيم قُلِ انظُرُواْ مَاذَا فِي السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضِ وَمَا تُغْنِي الآيَاتُ وَالنُّذُرُ عَن قَوْمٍ لاَّ يُؤْمِنُونَ (101) بگو: (به ديده ى عبرت) بنگريد كه در آسمان ها و زمين چيست؟ امّا نشانه ها و هشدارها براى كسانى كه ايمان نمى آورند سودى ندارد. 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 نکته: در آيه ى قبل، عدم تعقّل دليل كفر به شمار آمد، در اين آيه، تفكّر و تدّبر، راه ايمان دانسته شده است. «نُذُر» يا جمعِ «نَذير» است يعنى انبيا، يا جمع «اِنذار»، يعنى هشدارها. ☘☘☘☘☘☘☘ پیام: - مطالعه و تدبّر در آفرينش، بهترين و ساده ترين و عمومى ترين راه خداشناسى است. «انظروا...» - نگاهى ارزشمند و مؤثّر در تصميم گيرى است كه با اراده ى انسان باشد، نه صرف ديدن و انعكاس اشيا در مغز و اعصاب. «انظروا...» - آيات الهى و هشدارها، تنها در انسان هاى پاك نهاد و غيرلجوج مؤثّر است. «وما تغنى الايات...» - انسان، در گزينش مكتب آزاد است، لذا گاهى در برابر انبيا و كتب آسمانى و نشانه هاى خدا در جهان مى ايستد و ايمان نمى آورد. «قوم لايؤمنون» 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾 @tafsir_qoraan https://ble.ir/tafsir_nor https://chat.whatsapp.com/8v1gW9NspMeGZWn3FPKv5V
بسم الله الرحمن الرحیم تفسیر کوتاه نور آیه به آیه از ابتدای قرآن ____ أعوذ بالله من الشيطان الرجيم فَهَلْ يَنتَظِرُونَ إِلاَّ مِثْلَ أَيَّامِ الَّذِينَ خَلَوْاْ مِن قَبْلِهِمْ قُلْ فَانتَظِرُواْ إِنِّي مَعَكُم مِّنَ الْمُنتَظِرِينَ (102) پس آيا (كسانى كه در برابر آن همه آيات وانبياى الهى سرپيچى مى كنند،) انتظار چيزى جز نظير روزگارِ (پر نكبت و ذلّت) پيشينيان را دارند؟ بگو: در انتظار باشيد كه من نيز با شما از منتظرانم (تا همان بلائى كه بر سر آنها آمد، بر سر شما نيز بيايد). 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 نکته: ------------------------------------------------ ☘☘☘☘☘☘☘ پیام: - سنّت وقانون خداوند نسبت به همه ى مردم يكسان است. «مثل ايام الذين خَلَوا من قبل» - تاريخ گذشتگان، عبرتى براى آيندگان است. «خَلَوا من قبل» - به مهلت هاى الهى مغرور نشويم. «فانتظروا» - پايان بى دينى، تباهى است. «فانتظروا» - لجاجت مردم، گاهى انبيا را نيز مأيوس كرده به حدّى كه يأس خود را اعلام مى كردند. «قل فانتظروا انى معكم من المنتظرين» 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾 @tafsir_qoraan https://ble.ir/tafsir_nor https://chat.whatsapp.com/8v1gW9NspMeGZWn3FPKv5V
🌸 بسم الله الباقی بعد فناء کل شئ 🌸 متاسفانه باخبر شدم مادر محترمه و کریمه ی شهید حسن شایقی حق به دیدار حق و بازدید پسر گرانقدرشان شتافته‌اند و امروز در بهشت زهرا سلام الله علیها آرمیده‌اند. هر عزیزی که می‌تواند و فرصت دارد حتما برای این مادر مومنه دو رکعت نماز شب اول قبر به شرح ذیل بخواند: دو رکعت است رکعت اول بعد از حمد آیه الکرسی و رکعت دوم بعد از حمد ده مرتبه سوره اناانزلناه و پس از پایان نماز بگوید: 🌸 اللهم صلي علي محمد و ال محمد و بعث ثوابها الي قبر حاجيه زهرا بنت تيمور 💐
بسم الله الرحمن الرحیم تفسیر کوتاه نور آیه به آیه از ابتدای قرآن ____ أعوذ بالله من الشيطان الرجيم ثُمَّ نُنَجِّي رُسُلَنَا وَالَّذِينَ آمَنُواْ كَذَلِكَ حَقّاً عَلَيْنَا نُنجِ الْمُؤْمِنِينَ (103) (به هنگام نزول بلا ومجازات،) پيامبران و مؤمنان را نجات مى دهيم. اين گونه بر ما حقّ است كه مؤمنان (به تو را نيز) رهائى بخشيم. 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 نکته: سؤال: به تجربه مشاهده كرده ايم كه گاهى خوب و بد (خشك و تر) با هم مى سوزند و در آيه ى 25 سوره ى انفال نيز هشدار مى دهد كه بترسيد از فتنه اى كه تنها به ستمگران نمى رسد، بلكه به مؤمنين نيز مى رسد، بنابراين چگونه اين آيه مى فرمايد: مؤمنان را به هنگام نزول بلا نجات مى دهيم؟ پاسخ: اهل ايمان اگر در ميان كفّار و مجرمان ساكت باشند، قهر خدا همه را فرا مى گيرد، ولى اگر به وظيفه ى الهى خود، يعنى نهى از منكر عمل كنند، خداوند هنگام خطر آنان را نجات مى دهد. ☘☘☘☘☘☘☘ پیام: - خداوند انبيا ومؤمنان را به قهر خود گرفتار نمى كند. «ننجّى رسلنا... ننج المؤمنين» - از سنّت هاى الهى و از جمله حقوقى كه مؤمنان بر خدا دارند، نجات و حمايت آنان به هنگام عذاب وخطر است. «كذلك حقّاً علينا ننج المؤمنين» - وعده ى نجات ورهائى، بهترين پشتوانه ى نهضت هاى الهى است. «حقّاًعلينا ننج المؤمنين» - آينده از آنِ مؤمنين است. «حقّاً علينا ننج المؤمنين» 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾 @tafsir_qoraan https://ble.ir/tafsir_nor https://chat.whatsapp.com/8v1gW9NspMeGZWn3FPKv5V
بسم الله الرحمن الرحیم تفسیر کوتاه نور آیه به آیه از ابتدای قرآن ____ أعوذ بالله من الشيطان الرجيم قُلْ يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِن كُنتُمْ فِي شَكٍّ مِّن دِينِي فَلاَ أَعْبُدُ الَّذِينَ تَعْبُدُونَ مِن دُونِ اللّهِ وَلَـكِنْ أَعْبُدُ اللّهَ الَّذِي يَتَوَفَّاكُمْ وَأُمِرْتُ أَنْ أَكُونَ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ (104) بگو: اى مردم! اگر از (درستى) دين من در شك و ترديديد، پس (بدانيد كه من) كسانى را كه شما به جاى خدا مى پرستيد، نمى پرستم، بلكه خدايى را مى پرستم كه جان شما را (در وقت مرگ) مى گيرد و مأمورم كه از مؤمنان باشم. 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 نکته: ---------------------------------------------- ☘☘☘☘☘☘☘ پیام: - شكّ ديگران، باعث شك وترديد ما نشود. قاطعيّت، شرط رهبرى است. «ان كنتم فى شكّ من دينى فلا اعبد...» - هرگونه سازش، مداهنه و انعطاف با كافران ممنوع است، بايد جبهه ى كفر را از خود مأيوس سازيم. «فلا اعبد...» - دشمن حتّى در سران اسلام هم طمع دارد. پس بايد برائت و تسليم ناپذيرى خود را به صراحت اعلام كنيم. «فلا اعبد» - كسى كه مرگ و حيات به دست اوست، سزاوار پرستش است. «اعبد الذى يتوفّاكم» - با آنكه مرگ و حيات هر دو تنها به دست خداست، امّا اين آيه، مرگ را مطرح مى كند. زيرا مرگ، بهترين وسيله ى هشدار است. «الذى يتوفّاكم» - مشركان، معبودهاى خود را عاقل مى پنداشتند. («الذين» براى عقلا مى باشد) 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾 @tafsir_qoraan https://ble.ir/tafsir_nor https://chat.whatsapp.com/8v1gW9NspMeGZWn3FPKv5V
بسم الله الرحمن الرحیم تفسیر کوتاه نور آیه به آیه از ابتدای قرآن ____ أعوذ بالله من الشيطان الرجيم وَأَنْ أَقِمْ وَجْهَكَ لِلدِّينِ حَنِيفاً وَلاَ تَكُونَنَّ مِنَ الْمُشْرِكِينَ (105) وَلاَ تَدْعُ مِن دُونِ اللّهِ مَا لاَ يَنفَعُكَ وَلاَ يَضُرُّكَ فَإِن فَعَلْتَ فَإِنَّكَ إِذاً مِّنَ الظَّالِمِينَ (106) و (به من فرمان داده شده كه) به آئينى خالى از هرگونه شرك، روى آور و هرگز از مشركان مباش. و غير از خداوند، چيزى را كه نه سودى براى تو دارد، نه زيانى، نخوان. پس اگر چنين كنى، همانا تو از ستمگران (مشرك) خواهى بود. 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 نکته: «حَنيف»، به معناى راست ومستقيم است كه در او هيچ گونه انحرافى به چپ و راست وجود ندارد. ☘☘☘☘☘☘☘ پیام: - ديندارى، تصميم و همّت و عشق مى طلبد. «اقم وجهك» - دين اسلام، آئينى بى انحراف است. «حنيفاً» - مسلمانِ راستين، پس از پذيرش اسلام به هيچ شركى آلوده نمى شود و به طاغوت ها نمى گرايد. «ولاتكوننّ من المشركين» - عاقلان، يا براى سود كار مى كنند، يا براى رفع خطر ودفع ضرر. بت ها نه نفعى دارند و نه قدرت دفع ضرر. پس شرك، نوعى حماقت است. «لا تدع... ما لاينفعك و لايضرّك» - شرك، ظلم و مشرك، ظالم است. «فانّك اذا من الظالمين» 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾 @tafsir_qoraan https://ble.ir/tafsir_nor https://chat.whatsapp.com/8v1gW9NspMeGZWn3FPKv5V
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✳️سخنان حفظه الله درباره شیخ قاریان مصر استاد به زبان عربی ✅ یتحدّث حفظه الله عن شيخ قرآء مصر الأستاذ باللغة العربية 🔗کانال غریب رضا را در ایتا در آدرس زیر دنبال بفرمایید: 🆔 @gharibreza1
بسم الله الرحمن الرحیم تفسیر کوتاه نور آیه به آیه از ابتدای قرآن ____ أعوذ بالله من الشيطان الرجيم وَإِن يَمْسَسْكَ اللّهُ بِضُرٍّ فَلاَ كَاشِفَ لَهُ إِلاَّ هُوَ وَإِن يُرِدْكَ بِخَيْرٍ فَلاَ رَآدَّ لِفَضْلِهِ يُصَيبُ بِهِ مَن يَشَاءُ مِنْ عِبَادِهِ وَهُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ (107) و اگر خداوند (براى آزمايش يا هدف ديگر بخواهد) زيانى به تو برساند، جز خود او كسى توان برطرف كردن آن را ندارد واگر براى تو خيرى بخواهد، هيچ كس مانع فضل او نخواهد شد. خير را به هر كس از بندگانش كه بخواهد مى رساند و او بس آمرزنده و مهربان است. 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 نکته: اينكه در برطرف كردن ضرر، تعبير «الاّ هو» آمده، امّا در برطرف كردن خير نيامده، به خاطر آن است كه خداوند ضررى را كه به انسان برسد برطرف مى كند، امّا فضلى را كه به انسان برسد او بر نمى دارد، مگر آنكه اعمال ما آن را تغيير دهد. [369] چنانكه در قرآن آمده است: «انّ اللَّه لايغيّر ما بقومٍ حتى يغيّروا ما بأنفسهم» [370] يعنى تغيير نعمت، بستگى به عملكرد خود انسان دارد. [371] ----------------------------------------------------- 369) تفسير روح المعانى. 370) رعد، 11. 371) در دعاى كميل نيز مى خوانيم: «اللّهم اغفر لى الذنوب الّتى تغيّر النعم» ☘☘☘☘☘☘☘ پیام: اينكه در برطرف كردن ضرر، تعبير «الاّ هو» آمده، امّا در برطرف كردن خير نيامده، به خاطر آن است كه خداوند ضررى را كه به انسان برسد برطرف مى كند، امّا فضلى را كه به انسان برسد او بر نمى دارد، مگر آنكه اعمال ما آن را تغيير دهد. [369] چنانكه در قرآن آمده است: «انّ اللَّه لايغيّر ما بقومٍ حتى يغيّروا ما بأنفسهم» [370] يعنى تغيير نعمت، بستگى به عملكرد خود انسان دارد. [371] ------------------------------------------------- 369) تفسير روح المعانى. 370) رعد، 11. 371) در دعاى كميل نيز مى خوانيم: «اللّهم اغفر لى الذنوب الّتى تغيّر النعم» 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾 @tafsir_qoraan https://ble.ir/tafsir_nor https://chat.whatsapp.com/8v1gW9NspMeGZWn3FPKv5V
بسم الله الرحمن الرحیم تفسیر کوتاه نور آیه به آیه از ابتدای قرآن ____ أعوذ بالله من الشيطان الرجيم قُلْ يَا أَيُّهَا النَّاسُ قَدْ جَاءكُمُ الْحَقُّ مِن رَّبِّكُمْ فَمَنِ اهْتَدَي فَإِنَّمَا يَهْتَدِي لِنَفْسِهِ وَمَن ضَلَّ فَإِنَّمَا يَضِلُّ عَلَيْهَا وَمَا أَنَاْ عَلَيْكُم بِوَكِيلٍ (108) بگو: اى مردم! اينك حقّ از سوى پروردگارتان به سراغ شما آمده است. پس هر كس هدايت يابد، يقيناً به سود خويش هدايت مى يابد و هر كس گمراه شود، تنها به زيان خويش گمراه مى شود ومن بر (ايمان آوردن) شما وكيل نيستم (تا به اجبار شما را به راه حقّ درآورم). 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 نکته: ------------------------------------------------- ☘☘☘☘☘☘☘ پیام: - آنچه از سوى خداوند آمده، (مثل قرآن و تعاليم انبيا) همه حقّ و از شئون ربوبيّت اوست. «الحقّ من ربّكم» - هدف بعثت انبيا و فرستادن كتب آسمانى، تربيت تمام انسان هاست. «يا ايها الناس... ربّكم» - خداوند حجّت را تمام كرده است و ما عذرى در نپذيرفتن حقّ نداريم. «قد جاءكم الحقّ» - خداوند از هدايت يافتن ما بى نياز است، سود و زيان هدايت و گمراهى تنها به خود ما باز مى گردد. «لنفسه» - انسان داراى اختيار است و سرنوشت هركس به دست خود اوست، حتّى انبيا هم حقّ اجبار مردم را ندارند. «ما انا عليكم بوكيلٍ» - وظيفه ى انبيا، ارشاد وتبليغ است، نه اجبار واكراه. «ما أنا عليكم بوكيل» 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾 @tafsir_qoraan https://ble.ir/tafsir_nor https://chat.whatsapp.com/8v1gW9NspMeGZWn3FPKv5V
🌸 بسم الله الرحمن الرحیم 🌸 قرآن دوستان عزیز سلام و سپاس از حضورتان در گروه تفسیر 🙏 به پایان سوره مبارکه یونس نزدیک می شویم و ان‌شاءالله آغاز سوره مبارکه هود آغاز هر سوره بهترین فرصت برای اضافه کردن اعضاء جدید است. اینجا تبلیغ و تبادل نداریم و زحمت افزایش عضو با شما خوبان است. 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 ✅ تفسیر کوتاه نور آیه به آیه از ابتدای قرآن ☘☘☘☘☘☘☘ ✅ در اپلیکیشن‌های بله و ایتا و واتساپ 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾 @tafsir_qoraan https://ble.ir/tafsir_nor https://chat.whatsapp.com/8v1gW9NspMeGZWn3FPKv5V