eitaa logo
🌸🌿 تفسیر روزانه قرآن 📖
64 دنبال‌کننده
58 عکس
76 ویدیو
0 فایل
منبع:🌹 تفسیر سلیس و روان "نور" 🌹 به زبان عامیانه و بدون پیچیدگی های فنی و ادبی و فلسفی، توسط استاد قرائتی و همکارانشان
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
| یک راه میان‌بُر برای کسانی که می‌خواهند هم در دنیا، و هم در آخرت «برای خدا» ویژه باشند
کانال تفسیر روزانه قرآن شهادت حضرت امام صادق عليه افضل صلوات المصلّین، را تسلیت عرض می‌نماید. 🙏
قَالَ علیه‌السلام: إِذَا أَرَدْتَ أَنْ تَعْلَمَ صِحَّةَ مَا عِنْدَ أَخِيكَ فَأَغْضِبْهُ فَإِنْ ثَبَتَ لَكَ عَلَى الْمَوَدَّةِ فَهُوَ أَخُوكَ وَ إِلَّا فَلَا. (تحف‌العقول، ص۳۵۷) امام صادق علیه‌السلام فرمود: چون خواستى سلامت نفس برادرت را دریابى، او را به خشم آور. اگر در رفاقت با تو استوار ماند، او برادر تو است، وگرنه برادرت نیست‏.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
امام صادق عليه السلام: إذا رُزِقتَ في شَيءٍ فَالزَمهُ هرگاه به طريقى روزى يافتى، همان را ادامه ده الكافی جلد5 صفحه168 ع.د
امام جعفر صادق (ع)» در توصیه‌ای کوتاه و ماندگار به شیعیان فرموده‌اند همچنان که خداوند دستور داده برای هم برادرانی نیکوکار باشید. متن حدیث: «امام جعفر صادق (ع)»: تَواصَلوا و تَبارُّوا و تَراحَموا و کُونُوا إخوَةً بَرَرَةً کَما أمَرَ کُمُ اللّه. با یکدیگر پیوند داشته باشید و به هم نیکی کنید، و با یکدیگر مهربان باشید و همچنان که خداوند به شما دستور داده است، برادرانی نیکوکار باشید. منبع: اصول کافی، جلد ۲، صفحه ۱۷۵
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🖤💠🖤صلوات خاصه امام جعفر صادق (علیه السلام)🖤💠🖤 💥اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ الصَّادِقِ خَازِنِ الْعِلْمِ الدَّاعِي إِلَيْكَ بِالْحَقِّ النُّورِ الْمُبِين.. 💥اللَّهُمَّ وَ كَمَا جَعَلْتَهُ مَعْدِنَ كَلاَمِكَ وَ وَحْيِكَ وَ خَازِنَ عِلْمِكَ وَ لِسَانَ تَوْحِيدِكَ وَ وَلِيَّ أَمْرِكَ وَ مُسْتَحْفَظَ (مُسْتَحْفِظَ) دِينِكَ‏ فَصَلِّ عَلَيْهِ أَفْضَلَ مَا صَلَّيْتَ عَلَى أَحَدٍ مِنْ أَصْفِيَائِكَ وَ حُجَجِكَ إِنَّكَ حَمِيدٌ مَجِيدٌ 💠🖤💠🖤💠🖤💠🖤
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيم ولَا تَقْرَبُوا الْفَوَاحِشَ مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَمَا بَطَنَ و به كارهاى زشت چه آشكار و چه پنهانش نزديك نشويد. سوره انعام، آیه۱۵۱🌸 ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
بسم الله الرحمن الرحیم تفسیر کوتاه نور آیه به آیه از ابتدای قرآن ____ أعوذ بالله من الشيطان الرجيم سَلاَمٌ عَلَيْكُم بِمَا صَبَرْتُمْ فَنِعْمَ عُقْبَي الدَّارِ (24) (فرشتگان هنگام ديدارِ بهشتيان به آنان مى گويند:) بخاطر استقامتى كه كرديد، بر شما درود باد. پس چه نيكوست سراى آخرت. 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 نکته: يكى از امتيازات بى نظير قرآن، بيان پرمحتواترين مطالب، در قالب ساده ترين و مختصرترين كلمات است. از جمله همين عبارت «سلام عليكم» كه جمله اى بسيار كوتاه و آسان، امّا پرمحتوا و رساست و سابقه ى آن به انبياى گذشته همچون ابراهيم، نوح و آدم عليهم السلام مى رسد. «سلام على نوح فى العالمين»(116)، «سلام على موسى وهارون»(117) سلام، يكى از نام هاى خداوند، تهنيت خداوند بر پيامبران، تبريك الهى بر بهشتيان، زمزمه فرشتگان، كلام بين المللى تمام مسلمانان، شعار بهشتيان در اين جهان و آن جهان، ذكر خالق و مخلوق، نداى وقت ورود و خروج، آغاز هر كلام در نامه و بيان است كه هم بر مرده و زنده و هم بر بزرگ و كوچك گفته مى شود و پاسخ آن در هر حال واجب است. پيامِ سلام، احترام، تبريك، دعا، امان و تهنيت از سوى خداوند است. «سلام قولا من ربّ رحيم»(118) وقتى ما در پايان هر نماز مى گوييم: «السّلام علينا و على عباداللَّه الصّالحين»، با اين سلام تمام مرزهاى نژادى و امتيازات پوچ سنّ، جنسيّت، مال، مقام، زبان و زمان را در طول تاريخ در هم مى شكنيم و با همه بندگان صالح خدا ارتباط برقرار مى كنيم و بر آنها درود مى فرستيم. در روايات آمده: گروهى از مردم قبل از رسيدگى به حساب، به بهشت مى روند، وقتى فرشتگان علت را سؤال مى كنند، جواب مى شنوند كه ما در دنيا بر اطاعت خداوند و بر مشكلات و مصايب صبر مى كرديم و اهل شكيبايى بوديم. فرشتگان با شنيدن جواب، از آنان با «سلام عليكم ...» استقبال مى كنند.(119) امام صادق عليه السلام فرمودند: ما اهل صبر هستيم، امّا شيعيان ما از ما صبورتر مى باشند. زيرا صبر ما بر چيزى است كه مى دانيم، ولى آنان بر چيزى صبر مى كنند كه نمى دانند.(120) نكاتى پيرامون صبر . منشأ و سرچشمه صبر را از خداوند بدانيم. «و ما صبرك الا باللَّه»(121) . مقصد و هدف از صبر را نيز رضايت الهى قرار دهيم، نه خوشنامى و نه هيچ چيز ديگر. «و لربّك فاصبر»(122) . صبر از صفات انبيا است. «كلّ من الصّابرين»(123) . صبر كليد بهشت است. «ام حسبتم ان تدخلوا الجنة و لمّا يأتكم ...»(124) . صبر در بلاها و آزمايشاتِ الهى، محك و ملاك شناخت و روشن شدن چهره ى مجاهدان و صابران است. «و لنبلونّكم حتّى نعلم المجاهدين منكم والصابرين»(125) . صبر سبب دريافت صلوات خداوند است. «اولئك عليهم صلوات من ربّهم»(126) (شايد يكى از علل صلوات بر پيامبر و اهل بيت او اين است كه آنها صابرترين مردم بودند.) . صبر نسبت به ايمان، به منزله سر براى بدن است. پيامبرصلى الله عليه وآله فرمودند: «الصبر من الايمان كالرأس من البدن»(127) . صبر، ميزان درجات بهشتيان است. «سلام عليكم بما صبرتم»، «اولئك يجزون الغرفة بما صبروا»(128)، «و جزاهم بما صبروا جنّة و حريرا»(129) . صبر، داراى درجاتى است. در حديثى مى خوانيم كه صبر بر مصيبت 300 و صبر بر طاعت 600 و صبر از معصيت 900 درجه دارد.(130) . در سراسر قرآن فقط در مورد صابران اجر بى حساب مطرح شده است. «انّما يوفّى الصّابرون اجرهم بغير حساب»(131) . قرآن مجيد در كنار صبر، شكر را نيز مطرح فرموده است، اشاره به اينكه مشكلات هم نعمت هستند. «لكلّ صبّار شكور»(132) . صبر، وصيّت امام حسين عليه السلام به فرزندش امام سجّادعليه السلام است. «يا بنىّ اِصبر على الحقّ و ان كان مرّا»(133) . گاهى در يك اقدام چند نوع صبر ديده مى شود. نظير اقدام حضرت ابراهيم در قربانى كردن اسماعيل كه هم صبر بر اطاعت و تسليم و هم صبر بر مصيبت را لازم دارد. --------------------------------------------------------- 116) صافّات، 79. 117) صافّات، 120. 118) يس، 58. 119) تفسير قرطبى. 120) تفسير صافى. 121) نحل، 127. 122) مدّثر، 7. 123) انبياء، 85. 124) بقره، 214. 125) محمّد، 31. 126) بقره، 157. 127) بحار، ج 9، ص 203. 128) فرقان، 75. 129) انسان، 12. 130) بحار، ج 71، ص 92. 131) زمر، 10. 132) ابراهيم، 5. 133) بحار، ج 70، ص 184. ☘☘☘☘☘☘☘ پیام: - سرچشمه همه كمالات صبر است. «بما صبرتم» صبر در پايان هشت نشانه و كمال براى اولوا الالباب بيان شده وفرشتگان نيز اساس درود خود را صبر مؤمنين مى دانند. - سلام كردن به هنگام ورود، شيوه ى فرشتگان است. «يدخلون عليهم، سلام عليكم» - بهشت «دارالسلام» است. چون فرشته ها از هر سو بر بهشتيان سلام مى كنند. «من كل باب سلام عليكم» - به كسانى كه پايدارى وپشتكار دارند احترام بگذاريم. «سلام عليكم بماصبرتم»
- در نظام الهى حتى بكار بردن كلمات ودرود وتبريك نيز بر اساس يك مبنا و حكمت (ايمان و عمل) است نه تملق و گزافه. «سلام عليكم بما صبرتم» 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾 @tafsir_qoraan https://ble.ir/tafsir_nor https://chat.whatsapp.com/8v1gW9NspMeGZWn3FPKv5V
بسم الله الرحمن الرحیم تفسیر کوتاه نور آیه به آیه از ابتدای قرآن ____ أعوذ بالله من الشيطان الرجيم وَالَّذِينَ يَنقُضُونَ عَهْدَ اللّهِ مِن بَعْدِ مِيثَاقِهِ وَيَقْطَعُونَ مَا أَمَرَ اللّهُ بِهِ أَن يُوصَلَ وَيُفْسِدُونَ فِي الأَرْضِ أُوْلَئِكَ لَهُمُ اللَّعْنَةُ وَلَهُمْ سُوءُ الدَّارِ (25) (در برابر گروه اول) كسانى هستند كه پيمان خدا را پس از محكم بستن مى شكنند و آنچه را خداوند به پيوند آن فرمان داده قطع مى كنند و در زمين فساد مى نمايند. آنانند كه برايشان لعنت است و برايشان بدمنزلى است. 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 نکته: در برابر صفات نيكو و بارز اولوا الالباب در وفاى به عهد و ارتباط با آنچه خداوند بر وصل آن فرمان داده، قرآن به گروهى اشاره مى كند كه ضد اين صفات را دارا مى باشند، يعنى عهد و پيمان مى شكنند و آنچه را امر به وصل آن شده، قطع مى كنند. لذا در مقابل «عقبى الدّار»، براى اين افراد «سوء الدار» در نظر گرفته شده است. فساد در زمين، بارها در قرآن نسبت به افراد و اعمالى مطرح شده است، از جمله افرادى كه مصداق مفسد معرّفى گرديده اند، فرعون است. «انه كان من المفسدين»(134) همچنين افعالى مثل: هلاك حرث و نسل(135)، ايجاد تفرقه و آدم كشى نيز از جمله مصاديق فساد در زمين دانسته شده است. قرآن (136) جزاى «مفسد فى الارض» را كشتن، دار زدن، قطع عضو و يا تبعيد مى داند و كسانى را كه در دل اراده ى بلند پروازى و فساد دارند، محرومان از الطاف الهى در قيامت مى شمارد. امام سجّادعليه السلام به فرزندش وصيّت مى فرمايد: «ايّاك و مصاحبة القاطع لرحمه، فانّى وجدته ملعوناً فى كتاب اللَّه»(137) از دوستى و مصاحبت با كسانى كه قطع رحم مى كنند بپرهيز، زيرا من در قرآن، آنها را ملعون يافتم. «يقطعون... لهم اللعنة» ----------------------------------------------------------- 134) قصص، 4. 135) بقره، 205. 136) مائده، 33. 137) بحار، ج 74، ص 196. ☘☘☘☘☘☘☘ پیام: - يكى از شيوه هاى تربيتى و تبليغى، روش مقايسه است. «يوفون ... عقبى الدار - ينقضون ... سوءالّدار» - نقطه شروع تمام انحرافات، جدايى انسان از خداست. «ينقضون عهداللَّه... يفسدون» - قطع رحم از گناهان كبيره است، زيرا وعده عذاب براى آن داده شده است. «يقطعون... لهم سوء الدّار» - فساد انسان به همه جا سرايت مى كند. «يفسدون فى الارض» 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾 @tafsir_qoraan https://ble.ir/tafsir_nor https://chat.whatsapp.com/8v1gW9NspMeGZWn3FPKv5V
بسم الله الرحمن الرحیم تفسیر کوتاه نور آیه به آیه از ابتدای قرآن ____ أعوذ بالله من الشيطان الرجيم اللّهُ يَبْسُطُ الرِّزْقَ لِمَنْ يَشَاءُ وَيَقَدِرُ وَفَرِحُواْ بِالْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَمَا الْحَيَاةُ الدُّنْيَا فِي الآخِرَةِ إِلاَّ مَتَاعٌ (26) خداوند براى هر كه بخواهد روزى را گسترش مى دهد و (يا) تنگ مى گرداند. و (مردم) به زندگى دنيا دل خوشند، در حالى كه زندگى دنيا در(برابر زندگى) آخرت جز يك كاميابى (موقت و اندك) نيست. 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 نکته: گرچه در اين آيه، توسعه وتنگى رزق به خدا نسبت داده شده، امّا بديهى است كه كارهاى خداوند حكيم، از روى مصلحت و حكمت صادر مى شود. چنانكه در برخى آيات و روايات، بعضى علل آن بيان شده است. از جمله؛ وجود گناه در زندگى افراد كه باعث تغييراتى در رزق آنها مى گردد. چنانكه در دعاى كميل مى خوانيم: «اللهم اغفرلى الذنوب التى تغيّر النّعم» خداوندا! ببخشاى بر من آن گناهانى كه نعمت ها را دگرگون مى سازد. گاهى تفاوت در رزق و روزى بخاطر آزمايش افراد است، «ولنبلونّكم بشى ء ... و نقص من الاموال...»(138) ما هر آينه شما را با نقص اموال امتحان مى كنيم. گاهى محروم شدن بجهت محروم كردن ديگران از حقوق آنهاست، نظير داستان باغى كه در آتش سوخت كه سوره ى قلم به آن اشاره فرموده است و گاهى هم بى توجّهى به يتيمان باعث تنگى روزى است. «كلا بل لاتكرمون اليتيم»(139) مهم آن است كه ما نه از بسط رزق ياغى شويم و همه چيز را از ياد ببريم و نه به هنگام قبض آن از همه چيز نااميد و مأيوس گرديم كه نظام الهى، نظامى است حكيمانه و بر پايه آزمايش، نه بر اساس شانس و بخت و اقبال. -------------------------------------------------------- 138) بقره، 155. 139) فجر، 17. ☘☘☘☘☘☘☘ پیام: - روزى بدست خداست نه به زرنگى، دو رنگى، پيمان شكنى و قطع روابطى كه احياناً مستلزم انفاق و بخشش است. «اللَّه يبسط الرزق» - رزقِ كم هم براساس اندازه ى حكيمانه مقدّر مى شود. «يقدر» بجاى «يضيق» - با اينكه دنيا اندك است ولى طرفداران خود را فريب مى دهد. «و فرحوا...» - دنيا، كوچك، كم و زودگذر است، به آن دل خوش نكنيم. «الا متاع» 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾 @tafsir_qoraan https://ble.ir/tafsir_nor https://chat.whatsapp.com/8v1gW9NspMeGZWn3FPKv5V
بسم الله الرحمن الرحیم تفسیر کوتاه نور آیه به آیه از ابتدای قرآن ____ أعوذ بالله من الشيطان الرجيم وَيَقُولُ الَّذِينَ كَفَرُواْ لَوْلاَ أُنزِلَ عَلَيْهِ آيَةٌ مِّن رَّبِّهِ قُلْ إِنَّ اللّهَ يُضِلُّ مَن يَشَاءُ وَيَهْدِي إِلَيْهِ مَنْ أَنَابَ (27) كفار مى گويند: چرا از طرف پروردگارش معجزه اى (به دلخواه ما) بر او نازل نشده است؟ بگو: همانا خداوند هر كه را بخواهد (به حال خود رها و) گمراه مى كند و هر كس را كه به سوى او رو كرده و توبه نمايد، به سوى خويش هدايت مى نمايد. 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 نکته: هر پيامبرى براى اثبات ادعاى نبوّت خود، بايد نشانه اى از جانب خداوند داشته باشد كه آن را معجزه مى نامند، اين معجزه طبعاً در امور خاص و مشخصّى است، امّا افراد لجوج كه قصد پذيرش حقّ را نداشتند، از پيامبر تقاضاى معجزه بر اساس هوس هاى خود مى كردند، در صورتى كه اگر لجاجت را كنار مى گذاشتند، قرآن، خود، بزرگترين معجزه است. گاهى آب و غذا براى افراد مريض مضرّ است، امّا اين ضرر نه از آن جهت كه در آب و غذا ضررى وجود دارد، بلكه بخاطر بيمارى اين افراد است. آرى! افرادى كه از نظر روحى مريض اند، مانند مريض جسمانى در پذيرش آيات ناب الهى دچار ناراحتى مى گردند، زيرا به محض مواجهه با حقّ، روح لجاجت در آنها تحريك شده و هدايت را پس مى زند و اين همان معناى «يضّل» است. بحثى پيرامون هدايت و ضلالت هدايت الهى دوگونه است: ابتدايى و تكميلى. هدايت ابتدايى در رابطه با همه مردم است، «انّا هديناه السّبيل»(140) امّا هدايت تكميلى نسبت به كسانى است كه هدايت عمومى اول را پذيرفته باشند. مثل معلمى كه در روزهاى اوّل درس، مطالب خود را يكسان و يكنواخت به همه شاگردان عرضه مى كند، امّا بعد از مدّتى براى محصلان كوشا، جدى و پركار خود، لطف بيشترى مبذول مى دارد. «والّذين اهتدوا زادهم هدى»(141) امّا براستى براى افرادى كه قرآن درباره ى آنها مى فرمايد: «و ما تأتيهم من آية من آيات ربّهم الا كانوا عنها معرضين»(142) هيچ آيه اى از آيات الهى برايشان نازل نشد، مگر آنكه از آن اعراض كردند. «و لو نزلنا عليك كتابا فى قرطاس فلمسوه بايديهم لقال الّذين كفروا ان هذا الا سحر مبين»(143) اگر ما كتاب را از آسمان در كاغذى فرو فرستيم و آنها با دست خودشان آن را لمس كنند، باز هم مى گويند سحر است. «و انْ يروا كلّ آية لايؤمنوا بها»(144) اگر هر معجزه اى ببينند، ايمان نخواهند آورد. آيا جز برداشتن دست عنايت و زدن مهر ضلالت بر دلهايشان، چاره اى ديگر مى باشد؟! در هر حال، خداوند، حكيم و عادل است و تمام كارها و خواست او از: «يهدى من يشاء»، «يضّل من يشاء»، «يرزق من يشاء»، «يغفر لمن يشاء»، «يعذّب من يشاء»، «يخلق ما يشاء» همه بر اساس عدل و حكمت و لطف و عنايت تفسير مى گردد. يعنى اگر فرمود: «يهدى من يشاء»، چنين نيست كه بدون هيچ ضابطه و معيارى، هدايت را براى كسى خواسته باشد، بلكه چنانچه از آيات ديگر برمى آيد، يكجا ايمان را شرط هدايت مى شمارد و مى فرمايد: «و من يؤمن باللَّه يهد قلبه»(145) و در جاى ديگر، كسب رضايت و خشنودى حقّ را با پيمودن راه سلامت زمينه هدايت معرّفى مى فرمايد: «يهدى به اللَّه من اتبع رضوانه سبل السّلام»(146) و يا اگر فرمود: «يضل من يشاء»، در آيه ديگر، اسراف و ترديد و شك را عامل اين اضلال مى داند. «يضل اللَّه من هو مسرفٌ مرتاب»(147) به هر صورت اگر دهانه ظرفى به طرف آسمان باشد، باران در او وارد مى شود، امّا اگر به طرف زمين قرار بگيرد، از نزولات آسمانى بهره اى نخواهد برد و اينچنين است انسانى كه دهانه روحش به جانب ماديّات باشد، بديهى است كه از باران معنويّت الهى بى نصيب خواهد بود. «استحبوا الحياة الدنيا على الاخرة و ان اللَّه لايهدى القوم الكافرين»(148) ------------------------------------------------------- 140) انسان، 3. 141) محمّد، 17. 142) انعام، 4. 143) انعام، 7. 144) انعام، 25. 145) تغابن، 11. 146) مائده، 16. 147) غافر، 34. 148) نحل، 107. ☘☘☘☘☘☘☘ پیام: - كفّار لجوج هر لحظه معجزه ى جديدى مى خواهند. مشكل در معجزه بيرونى نيست، بلكه در عناد درونى آنهاست. «لولا اُنزل عليه آية» - سنّت الهى هدايت همه مردم است، «انّ علينا للهُدى»(149) امّا اگر كسى راه كج را انتخاب كرد، خداوند كيفر او را، همان گمراهى قرار مى دهد. «يضل من يشاء» - خشوع در برابر حق، كليد هدايت است. «يهدى اليه من اناب» - اگر چه هدايت مردم بدست خداست، ولى هدايت خداوند شامل كسانى مى شود كه در خود، آمادگى به وجود آورده باشند. «يهدى من اناب» -------------------------------------------------------- 149) ليل، 12. 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾 @tafsir_qoraan https://ble.ir/tafsir_nor https://chat.whatsapp.com/8v1gW9NspMeGZWn3FPKv5V
- كسى كه مى داند راهش روشن و آينده اش بهتر از گذشته است، «والاخرة خير وابقى»(158) قلبش مطمئن است. - كسى كه مى داند امام و رهبرش انسانى كامل، انتخاب شده از جانب خداوند و معصوم از هر لغزش و خطاست، «انى جاعلك للنّاس اماما»(159) آرام است. كسى كه مى داند كارِ نيك او از ده تا هفتصد بلكه تا بى نهايت برابر پاداش دارد، ولى كار زشت او يك لغزش بحساب مى آيد دلخوش است. «مثل الّذين ينفقون اموالهم فى سبيل اللَّه كمثل حبة انبتت سبع سنابل فى كلّ سنبلة مأئة حبة»(160) - كسى كه مى داند خداوند نيكوكاران را دوست دارد، «ان اللَّه يحب المحسنين»(161) به كار نيكش دلگرم مى شود. - كسى كه مى داند كار خيرش آشكار و كار شرّش پنهان مى ماند، «يا من اظهر الجميل و ستر القبيح» شاد است. عوامل اضطراب و نگرانى يكى از شايع ترين بيمارى هاى قرن حاضر، اضطراب و افسردگى است. براى اين بيمارى كه داراى علائمى همچون انزواطلبى، در خود فرورفتن، خودكم بينى و بيهوده انگارى است، دلايل بسيارى را ذكر كرده اند، از جمله: - شخص افسرده از اينكه همه چيز را مطابق ميل خود نمى بيند داراى افسردگى شده است، در حالى كه ما نبايد بخاطر اينكه چون به همه آنچه مى خواهيم، نرسيديم، از مقدار ممكن آن هم دست برداريم و تسليم شويم. - شخص افسرده با خود فكر مى كند كه چرا همه مردم مرا دوست ندارند و حال آنكه اين امر غير ممكنى است و حتّى خدا و جبرئيل هم دشمن دارند، لذا انسان نبايد توقّع داشته باشد كه همه او را دوست بدارند. - شخص افسرده گمان مى كند كه همه مردم بد هستند، در صورتى كه چنين نيست و خداوند به فرشتگانى كه اين توهّم را داشتند پاسخ داد. - شخص افسرده گمان مى كند كه همه ناگوارى ها از بيرون وجود اوست، در حاليكه عمده تلخى ها عكس العمل و پاسخ خصلت ها و كردارهاى خود ماست. - شخص مضطرب از شروع در كارها نگران است و احساس ترس و تنهايى مى كند. حضرت على عليه السلام براى رفع اين حالت مى فرمايد: «اذاخفت من شى ءٍ فقع فيه»(162) از هر چه مى ترسى خود را در آن بيانداز كه ترس هر چيز بيش از خود آن است. - شخص مضطرب نگران آنست كه آينده چه خواهد شد. اين حالت را مى توان با توكّل بر خدا و پشتكار درمان كرد. - چون در بعضى كارها ناكام شده است، نگران است كه شايد در تمام امور به اين سرنوشت مبتلا شود. - چون بر افراد وقدرت هاى ناپايدار تكيه دارد، با تزلزل آنها دچار اضطراب مى شود. - و خلاصه امورى همچون عدم قدردانى مردم از زحمات آنها، گناه، ترس از مرگ تلقين هاى خانواده به اينكه نمى دانى و نمى توانى، قضاوت هاى عجولانه، توقّعات نابجا و تصوّرات غلط، علت بسيارى از افسردگى ها و اضطراب ها مى باشد كه با ياد خدا و قدرت و عفو و لطف او مى توان آنها را به آرامش و شادابى مبدل ساخت. تفسير آيه «الّذين آمنوا و تطمئنّ قلوبهم بذكر اللَّه» را در روز 14 خرداد 73 در همدان مى نويسم، زيرا بمناسبت پنجمين سالگرد رحلت امام خمينى (ره) براى سخنرانى آمده ام. كسى كه در پايان وصيّت نامه بسيار مهم خود مى فرمايد: «من با دلى آرام و قلبى مطمئن و ضميرى شاد و روحى اميدوار به فضل الهى از خدمت شما مرخص مى شوم.» --------------------------------------------------------- 150) طه، 14. 151) هود، 37. 152) انفال، 2. 153) زمر، 23. 154) طه، 124. 155) زلزال، 7. 156) هود، 119. 157) فجر، 14. 158) اعلى، 17. 159) بقره، 124. 160) بقره، 261. 161) بقره، 195. 162) بحار، ج 71، ص 362. ☘☘☘☘☘☘☘ پیام: - نشانه انابه واقعى، ايمان و اطمينان به خداست. «من اناب، الذين امنوا ...» - ايمان بدون اطمينان قلبى، كامل و كارساز نيست. «امنوا وتطمئن قلوبهم» - ياد خدا با زبان كفايت نمى كند، اطمينان قلبى هم مى خواهد. «تطمئن قلوبهم بذكر اللَّه» - تنها ياد خدا، مايه ى آرامش دل مى شود. «بذكر اللَّه تطمئن القلوب» امروزه دارندگان زر و زور و تزوير بسيارند ولى از آرامش لازم خبرى نيست. 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾 @tafsir_qoraan https://ble.ir/tafsir_nor https://chat.whatsapp.com/8v1gW9NspMeGZWn3FPKv5V
بسم الله الرحمن الرحیم تفسیر کوتاه نور آیه به آیه از ابتدای قرآن ____ أعوذ بالله من الشيطان الرجيم الَّذِينَ آمَنُواْ وَتَطْمَئِنُّ قُلُوبُهُم بِذِكْرِ اللّهِ أَلاَ بِذِكْرِ اللّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ (28) (هدايت شدگان) كسانى هستند كه ايمان آورده و دلهايشان به ياد خدا آرام مى گيرد. بدانيد كه تنها با ياد خدا دلها آرام مى گيرد. 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 نکته: ياد خدا تنها به ذكر زبانى نيست، اگر چه يكى از مصاديق روشن ياد خداست، زيرا آنچه مهم است ياد خدا بودن در تمام حالات خصوصاً در وقت گناه است. ياد خداوند بركات بسيار دارد، از جمله: الف: ياد نعمت هاى او، عامل شكر اوست. ب: ياد قدرت او، سبب توكّل بر اوست. ج: ياد الطاف او، مايه محبّت اوست. د: ياد قهر و خشم او، عامل خوف از اوست. ه: ياد عظمت و بزرگى او، سبب خشيت در مقابل اوست. و: ياد علم او به پنهان و آشكار، مايه حيا و پاكدامنى ماست. ز: ياد عفو و كرم او، مايه اميد و توبه است. ح: ياد عدل او، عامل تقوا و پرهيزكارى است. انسان، بى نهايت طلب است و كمال مطلق مى خواهد، ولى چون هر چيزى غير از خداوند محدود است و وجود عارضى دارد، دل را آرام نمى گرداند. در مقابل كسانى كه با ياد خدا آرامش مى يابند، عده اى هم به متاع قليل دنيا راضى مى شوند. «رضوا بالحياة الدنيا واطمأنوا بها» نماز، ذكر الهى ومايه آرامش است. «و اقم الصّلاة لذكرى»(150)، «الا بذكر اللَّه تطمئن» ممكن است معناى «الا بذكر اللَّه تطمئن القلوب» اين باشد كه به واسطه ذكر و يادى كه خدا از شما مى كند، دلهايتان آرام مى گيرد، يعنى اگر بدانيم خداوند ما را ياد مى كند و ما در محضر او هستيم، دلهايمان آرامش مى يابد. چنانكه حضرت نوح عليه السلام به واسطه كلام الهى «اصنع الفلك باعيننا»(151) آرام گرفت و امام حسين عليه السلام به هنگام شهادت على اصغرش با عبارت «هيّن علىّ انّه بعين اللَّه» اين آرامش را ابراز فرمود و يا در دعاى عرفه آمده است: «يا ذاكر الذاكرين» سؤال: اگرچه در اين آيه آمده است كه دلها، و به ويژه دل مؤمن، با ياد خدا آرام مى گيرد، امّا در آيات ديگرى مى خوانيم هرگاه مؤمن خدا را ياد كند، دلش به لرزه مى افتد. «انما المؤمنون الّذين اذا ذكر اللَّه وجلت قلوبهم»(152) آيا اين لرزش و آرامش مى توانند در يكجا جمع شوند؟ راه توجيه آن چيست؟ پاسخ: براى تصوّر وجود اين همزمان آرامش و لرزش در يك فرد، توجّه به اين مثال ها راهگشا مى باشد: الف: گاهى انسان بخاطر وجود همه مقدمات، اطمينان و آرامش دارد، امّا در عين حال از نتيجه هم نگران و بيمناك است. مثل جراح متخصصى كه به علم و كار خود مطمئن است، ولى باز در هنگام عمل شخصيّت مهمى دلهره دارد. ب: فرزندان، هم به وجود والدين، احساس آرامش مى كنند و هم از آنها حساب مى برند و مى ترسند. ج: گاهى انسان از آنجا كه مى داند فلان ناگوارى براى آزمايش و رشد و ترفيع مقام اوست، خرسند و آرام است، امّا اينكه آيا در انجام وظيفه موفق خواهد شد يا خير، او را نگران مى كند و به لرزه مى اندازد. د: انسان هاى مؤمن وقتى در تلاوت قرآن به آيات عذاب، دوزخ و قهر الهى مى رسند، لرزش بر اندام آنها مستولى مى شود، امّا هنگامى كه آيات رحمت و رضوان و بهشت خداوند را قرائت مى كنند، آرامشى شيرين، قلوب آنها را فرا مى گيرد و آنها را دلگرم مى سازد. امام سجادعليه السلام در دعاى ابوحمزه مى فرمايد: «اذا ذكرت ذنوبى فزعت و اذا رأيت كرمك طمعت»، يعنى هرگاه گناهان خود و عدل و قهر تو را به ياد مى آورم، ناله مى زنم، امّا وقتى به ياد لطف و عفو تو مى افتم اميدوار مى شوم. صاحب الميزان براى اين جمله، از قرآن شاهد مى آورد؛ «تقشعر منه جلود الّذين يخشون ربّهم ثم تلين جلودهم و قلوبهم الى ذكر اللَّه»(153) يعنى در آغاز انسان دلهره دارد، ولى كم كم به آرامش مى رسد. كسى كه از ياد خدا غافل است، آرامش ندارد و زندگى بدون آرامش زندگى نكبت بارى است. «من اعرض عن ذكرى فانّ له معيشة ضنكا»(154) عامل آرامش و دلگرمى دستيابى به اطمينان و آرامش مى تواند عوامل گوناگونى داشته باشد، ولى در رأس آنها آگاهى و علم جلوه ويژه اى دارد؛ - كسى كه مى داند ذرّه ى مثقالى از كارش حساب دارد، «مثقال ذرة خيراً يره»(155) نسبت به تلاش و فعّاليّتش دلگرم است. - كسى كه مى داند بر اساس لطف و رحمت الهى آفريده شده، «الاّ من رحم ربّك و لذلك خلقهم»(156) اميدوار است. - كسى كه مى داند خداوند در كمين ستمگران است، «انّ ربّك لبالمرصاد»(157) آرامش دارد. - كسى كه مى داند خداوند حكيم و عليم است وهيچ موجودى را بيهوده خلق نكرده است «عليم حكيم» خوش بين است.
🌿 ادامه نکات: - كسى كه مى داند راهش روشن و آينده اش بهتر از گذشته است، «والاخرة خير وابقى»(158) قلبش مطمئن است. - كسى كه مى داند امام و رهبرش انسانى كامل، انتخاب شده از جانب خداوند و معصوم از هر لغزش و خطاست، «انى جاعلك للنّاس اماما»(159) آرام است. كسى كه مى داند كارِ نيك او از ده تا هفتصد بلكه تا بى نهايت برابر پاداش دارد، ولى كار زشت او يك لغزش بحساب مى آيد دلخوش است. «مثل الّذين ينفقون اموالهم فى سبيل اللَّه كمثل حبة انبتت سبع سنابل فى كلّ سنبلة مأئة حبة»(160) - كسى كه مى داند خداوند نيكوكاران را دوست دارد، «ان اللَّه يحب المحسنين»(161) به كار نيكش دلگرم مى شود. - كسى كه مى داند كار خيرش آشكار و كار شرّش پنهان مى ماند، «يا من اظهر الجميل و ستر القبيح» شاد است. عوامل اضطراب و نگرانى يكى از شايع ترين بيمارى هاى قرن حاضر، اضطراب و افسردگى است. براى اين بيمارى كه داراى علائمى همچون انزواطلبى، در خود فرورفتن، خودكم بينى و بيهوده انگارى است، دلايل بسيارى را ذكر كرده اند، از جمله: - شخص افسرده از اينكه همه چيز را مطابق ميل خود نمى بيند داراى افسردگى شده است، در حالى كه ما نبايد بخاطر اينكه چون به همه آنچه مى خواهيم، نرسيديم، از مقدار ممكن آن هم دست برداريم و تسليم شويم. - شخص افسرده با خود فكر مى كند كه چرا همه مردم مرا دوست ندارند و حال آنكه اين امر غير ممكنى است و حتّى خدا و جبرئيل هم دشمن دارند، لذا انسان نبايد توقّع داشته باشد كه همه او را دوست بدارند. - شخص افسرده گمان مى كند كه همه مردم بد هستند، در صورتى كه چنين نيست و خداوند به فرشتگانى كه اين توهّم را داشتند پاسخ داد. - شخص افسرده گمان مى كند كه همه ناگوارى ها از بيرون وجود اوست، در حاليكه عمده تلخى ها عكس العمل و پاسخ خصلت ها و كردارهاى خود ماست. - شخص مضطرب از شروع در كارها نگران است و احساس ترس و تنهايى مى كند. حضرت على عليه السلام براى رفع اين حالت مى فرمايد: «اذاخفت من شى ءٍ فقع فيه»(162) از هر چه مى ترسى خود را در آن بيانداز كه ترس هر چيز بيش از خود آن است. - شخص مضطرب نگران آنست كه آينده چه خواهد شد. اين حالت را مى توان با توكّل بر خدا و پشتكار درمان كرد. - چون در بعضى كارها ناكام شده است، نگران است كه شايد در تمام امور به اين سرنوشت مبتلا شود. - چون بر افراد وقدرت هاى ناپايدار تكيه دارد، با تزلزل آنها دچار اضطراب مى شود. - و خلاصه امورى همچون عدم قدردانى مردم از زحمات آنها، گناه، ترس از مرگ تلقين هاى خانواده به اينكه نمى دانى و نمى توانى، قضاوت هاى عجولانه، توقّعات نابجا و تصوّرات غلط، علت بسيارى از افسردگى ها و اضطراب ها مى باشد كه با ياد خدا و قدرت و عفو و لطف او مى توان آنها را به آرامش و شادابى مبدل ساخت. تفسير آيه «الّذين آمنوا و تطمئنّ قلوبهم بذكر اللَّه» را در روز 14 خرداد 73 در همدان مى نويسم، زيرا بمناسبت پنجمين سالگرد رحلت امام خمينى (ره) براى سخنرانى آمده ام. كسى كه در پايان وصيّت نامه بسيار مهم خود مى فرمايد: «من با دلى آرام و قلبى مطمئن و ضميرى شاد و روحى اميدوار به فضل الهى از خدمت شما مرخص مى شوم.» ----- 150) طه، 14. 151) هود، 37. 152) انفال، 2. 153) زمر، 23. 154) طه، 124. 155) زلزال، 7. 156) هود، 119. 157) فجر، 14. 158) اعلى، 17. 159) بقره، 124. 160) بقره، 261. 161) بقره، 195. 162) بحار، ج 71، ص 362.
پیام: - نشانه انابه واقعى، ايمان و اطمينان به خداست. «من اناب، الذين امنوا ...» - ايمان بدون اطمينان قلبى، كامل و كارساز نيست. «امنوا وتطمئن قلوبهم» - ياد خدا با زبان كفايت نمى كند، اطمينان قلبى هم مى خواهد. «تطمئن قلوبهم بذكر اللَّه» - تنها ياد خدا، مايه ى آرامش دل مى شود. «بذكر اللَّه تطمئن القلوب» امروزه دارندگان زر و زور و تزوير بسيارند ولى از آرامش لازم خبرى نيست.
🔰 معرفی و دانلود رایگان تفسیر نمونه 🔹 تفسیر نمونه از تفاسیر ترتیبی قرآن به زبان فارسی، اثر آیت الله العظمی ناصر مکارم شیرازی و گروهی از نویسندگان حوزه علمیه قم است. 🔸 تألیف این کتاب ۱۵ سال طول کشیده و نویسندگان کوشیده‌اند آیات قرآن را با زبانی ساده و روان شرح کنند. ❇️ برای دانلود رایگان این کتاب می توانید از لینک های زیر استفاده کنید: 🔹 جلد ۱ (حمد و بقره) 👈 دانلود 🔹 جلد ۲ (بقره و آل عمران) 👈 دانلود 🔹 جلد ۳ (آل عمران و نساء) 👈 دانلود 🔹جلد ۴ (نساء و مائده) 👈 دانلود 🔹 جلد ۵ (مائده و انعام) 👈 دانلود 🔸 جلد ۶ (انعام و اعراف) 👈 دانلود 🔸 جلد ۷ (اعراف تا توبه) 👈 دانلود 🔸 جلد ۸ (توبه و یونس) 👈 دانلود 🔸 جلد ۹ (هود و یوسف) 👈 دانلود 🔸 جلد ۱۰ (یوسف تا ابراهیم) 👈 دانلود 🔹 جلد ۱۱ (حجر و نمل) 👈 دانلود 🔹 جلد ۱۲ (اسراء و کهف) 👈 دانلود 🔹 جلد ۱۳ (مریم تا انبیاء) 👈 دانلود 🔹 جلد ۱۴ (حج تا نور) 👈 دانلود 🔹 جلد ۱۵ (فرقان تا نمل) 👈 دانلود 🔸 جلد ۱۶ (قصص تا روم) 👈 دانلود 🔸 جلد ۱۷ (لقمان تا احزاب) 👈 دانلود 🔸 جلد ۱۸ (سبا تا یس) 👈 دانلود 🔸 جلد ۱۹ (صافات تا زمر) 👈 دانلود 🔸 جلد ۲۰ (مومن تا شوری) 👈 دانلود 🔹 جلد ۲۱ (زخرف تا محمد) 👈 دانلود 🔹 جلد ۲۲ (فتح تا نجم) 👈 دانلود 🔹 جلد ۲۳ (قمر تا حشر) 👈دانلود 🔹 جلد ۲۴ (ممتحنه تا حاقه) 👈دانلود 🔸 جلد ۲۵ (معارج تا مرسلات) 👈دانلود 🔸 جلد ۲۶ (نباء تا فجر) 👈 دانلود 🔸 جلد ۲۷ (بلد تا ناس) 👈 دانلود ♻️ دیگران را از فیض قرآن بی نصیب نگذاریم ا•┈┈••••✾•▪️•✾•••┈┈•ا تسنیم، بزرگترین کتابخانه علوم اسلامی در بستر ایتا 👈 عضو شوید 🆔 @tasnim_pdf
بسم الله الرحمن الرحیم تفسیر کوتاه نور آیه به آیه از ابتدای قرآن ____ أعوذ بالله من الشيطان الرجيم الَّذِينَ آمَنُواْ وَعَمِلُواْ الصَّالِحَاتِ طُوبَي لَهُمْ وَحُسْنُ مَآبٍ (29) كسانى كه ايمان آورده و كارهاى شايسته انجام داده اند خوشا بحالشان و سرانجام نيكويى دارند. 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 نکته: مردم چهار دسته اند: الف: مؤمن، كسانى كه هم ايمان دارند و هم اعمالشان صالح است. ب: كافر، كسانى كه ايمان ندارند و در ظاهر نيز اظهار ايمان نمى كنند. ج: فاسق، كسانى كه ايمان دارند، ولى اعمالشان صالح نيست. د: منافق، كسانى كه ايمان ندارند، ولى به ظاهر اظهار ايمان مى كنند. «طوبى » يا مصدر است مثل «بُشرى» و يا مؤنث «اطيب» به معناى بهترين است. در آيه مصداق خاصى براى (بهترين) بيان نشده تا شامل همه بهترين ها شود. و شايد رواياتى كه مى گويد: طوبى درختى است كه ريشه آن در خانه پيامبرصلى الله عليه وآله وعلى عليه السلام وشاخه هاى آن بر سر مؤمنان سايه افكنده،(163) مثال و تجسمى باشد از اينكه همه پاكى ها و خيرات در گرو اتصال به رهبران آسمانى است. وقتى كوته فكران به پيامبر صلى الله عليه وآله انتقاد كردند كه چرا اين همه فاطمه زهراعليها السلام را مى بوسى؟ حضرت فرمود: زمانى كه در شب معراج مرا به بهشت بردند، من از ميوه درخت طوبى خوردم و وجود فاطمه از آن نشأت گرفت و پديد آمد ومن هرگاه مشتاق بوى بهشت مى شوم دخترم فاطمه را بو مى كنم.(164) كاميابى افراد بى ايمان و بدور از عمل صالح، عمق و تداوم ندارد. چنانكه حضرت على عليه السلام مى فرمايد: «لاخير فى لذّة من بعدها النّار»(165) در لذّتى كه بعد از آن آتش باشد، خيرى نيست. ---------------------------------------------------------- 163) بحار، ج 8، ص 117 و 120. 164) بحار، ج 8، ص 188. 165) بحار، ج 41، ص 104. ☘☘☘☘☘☘☘ پیام: - زندگى شيرين دنيوى و عاقبت نيكوى اخروى در سايه ايمان و عمل صالح است. «الذين آمنوا... طوبى لهم و حسن ماب» - كاميابى هاى دنيوى در صورتى ارزش دارد كه همراه عاقبت اخروى باشد نه آنكه مانع آن گردد. «طوبى لهم و حسن ماب» 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾 @tafsir_qoraan https://ble.ir/tafsir_nor https://chat.whatsapp.com/8v1gW9NspMeGZWn3FPKv5V
بسم الله الرحمن الرحیم تفسیر کوتاه نور آیه به آیه از ابتدای قرآن ____ أعوذ بالله من الشيطان الرجيم كَذَلِكَ أَرْسَلْنَاكَ فِي أُمَّةٍ قَدْ خَلَتْ مِن قَبْلِهَا أُمَمٌ لِّتَتْلُوَ عَلَيْهِمُ الَّذِيَ أَوْحَيْنَا إِلَيْكَ وَهُمْ يَكْفُرُونَ بِالرَّحْمَـنِ قُلْ هُوَ رَبِّي لا إِلَـهَ إِلاَّ هُوَ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَإِلَيْهِ مَتَابِ (30) اين چنين ما تو را در بيان اُمتى كه پيش از آن اُمت هاى ديگرى (آمده و) رفته اند، به رسالت فرستاديم، تا آنچه را به سوى تو وحى كرده ايم بر آنان تلاوت كنى. در حالى كه آنان به خداى رحمن كفر مى ورزند، بگو: او پروردگار من است، معبودى جز او نيست تنها بر او توكل كرده ام و بازگشت من تنها به سوى اوست. 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 نکته: اگر چه بعثت پيامبر اكرم صلى الله عليه وآله در ميان اُمت عرب بوده است، ولى به صراحت آيات ديگر، او پيامبر تمام اُمت هاست. «وما ارسلناك الا كافة للناس»(166) -------------------------------------------------------- 166) سبأ، 28. ☘☘☘☘☘☘☘ پیام: - بعثت انبيا، سنت الهى وبر اساس لطف و رحمت اوست. «كذلك...بالرحمن» - توجه به تاريخ هر قوم، براى تبليغ وتربيتشان لازم است. «قد خلت من قبلها» - وظيفه پيامبران تلاوت وحى الهى بر مردم است. «لتتلوَا» - در برابر كفّار مقاومت واز عقيده خود دفاع كنيد. «يكفرون بالرحمن، قل هو ربّى» - توكل بر خدا، عامل مقاومت در برابر كفار است. «قل هو ربى عليه توكلّت» - دلايل ايمان ما به خداوند؛ ربوبيّت او «ربّى»، يگانگى او «لااله الاهو»، پناهگاهى او «عليه توكلت»، و بازگشت ما بسوى او «اليه متاب»، مى باشد. 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾 @tafsir_qoraan https://ble.ir/tafsir_nor https://chat.whatsapp.com/8v1gW9NspMeGZWn3FPKv5V
بسم الله الرحمن الرحیم تفسیر کوتاه نور آیه به آیه از ابتدای قرآن ____ أعوذ بالله من الشيطان الرجيم وَلَوْ أَنَّ قُرْآناً سُيِّرَتْ بِهِ الْجِبَالُ أَوْ قُطِّعَتْ بِهِ الأَرْضُ أَوْ كُلِّمَ بِهِ الْمَوْتَي بَل لِّلّهِ الأَمْرُ جَمِيعاً أَفَلَمْ يَيْأَسِ الَّذِينَ آمَنُواْ أَن لَّوْ يَشَاءُ اللّهُ لَهَدَي النَّاسَ جَمِيعاً وَلاَ يَزَالُ الَّذِينَ كَفَرُواْ تُصِيبُهُم بِمَا صَنَعُواْ قَارِعَةٌ أَوْ تَحُلُّ قَرِيباً مِّن دَارِهِمْ حَتَّي يَأْتِيَ وَعْدُ اللّهِ إِنَّ اللّهَ لاَ يُخْلِفُ الْمِيعَادَ (31) واگر به واسطه قرآن كوهها به حركت درآيند يا زمين به آن قطعه قطعه شود يا به واسطه آن مردگان به سخن آيند، (باز ايمان نمى آورند.) بلكه تمام امور بدست خداست. آيا مومنان (از اين سنگدلان) مأيوس نشده اند (و نمى دانند) كه اگر خدا مى خواست قطعاً (با قهر واجبار) همه مردم را به راه مى آورد. و پيوسته به كسانى كه كفر ورزيدند به سزاى كارهايى كه كرده اند مصيبت كوبنده اى مى رسد يا آن مصيبت به نزديك خانه آنان فرو مى آيد (تا هر لحظه زندگى همراه با دغدغه داشته باشند و اين دلهره همچنان ادامه دارد) تا آنگاه كه وعده الهى فرا رسد البته خداوند وعده اى كه داده خلاف نمى كند. 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 نکته: اين آيه اوج عناد و لجاجت كفّار را بيان مى كند. نظير آيه 111 سوره انعام كه مى فرمايد: اگر ما فرشتگان را بر خود آنها نازل كنيم و مردگان با آنها سخن بگويند و همه چيز روبروى آنان محشور شود باز هم ايمان نخواهند آورد. قرآن كتابى است كه محكمتر از كوهها را تكان داد و بالاتر از مرده هاى جسمانى را زنده كرد. عقول و دلهاى مرده و سنگِ مردم جاهل عرب را حيات داد. و اگر كتابى باشد كه بتواند كوهها را تكان دهد و مردگان را زنده گرداند، آن همين قرآن است. «او من كان ميتاً فاحييناه...»(167) از فرمايش امام كاظم عليه السلام استفاده مى شود كه در قرآن، علوم ورموزى است كه مى توان به واسطه آنها در طبيعت تصرف كرد.(168) «سُيّرت به، قُطّعت به، كُلّم به» ----------------------------------------------------------- 167) تفسير صافى. 168) تفسير كنزالدقائق. ☘☘☘☘☘☘☘ پیام: - انتظار نداشته باشيد كه همه مردم ايمان بياورند. «لو يشاءاللَّه لهدى الناس جميعاً» - عناد ولجاجت، درد بى درمان جوامع بشرى است. (اگر كسى طالب و جوياى حقّ باشد، يك معجزه هم براى ايمان آوردن كافى است) «قرآناً سُيّرت به، قطّعت به، كلّم به» - در جهان بينى الهى همه كاره خداست. «بل للَّه الامر جميعاً» - معجزه، تحت اراده خداوند است. نه بر اساس پيشنهاد و هوس هاى افراد لجوج. «بل للَّه الامر جميعاً» - اراده خداوند بر هدايت اختيارى انسان هاست، نه اجبار و اكراه آنان. «لو يشاء اللَّه لهدى الناس جميعاً» چنانكه در آيه اى ديگر مى فرمايد: «لا اكراه فى الدين»(169) - كفّار بايد منتظر ضربه هايى از جانب خداوند بر كشور و مرزهاى خود باشند. «لايزال الّذين كفروا تصيبهم بما صنعوا قارعه» - قهر خداوند اختصاص به جهان آخرت ندارد. «تصيبهم ... قارعه» - همه جا موعظه و استدلال كافى و كارساز نيست، گاهى قهر و غضب لازم است. «تصيبهم ... قارعه» - علت نزول بلاها، كردار خود ماست. «بما صنعوا قارعه» - هشدارهاى الهى گاه به صورت مستقيم و نسبت به خودماست و گاه بطور غير مستقيم و نسبت به ديگران و مناطق اطراف ماست. «تحلّ قريباً من دارهم» - از عذاب ديگران درس عبرت بگيريم. «او تحّل قريباً من دارهم» - هيچگاه در وعده ها و وعيدهاى الهى شك نكنيم. «لا يخلف الميعاد» --------------------------------------------------------- 169) بقره، 256. 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾 @tafsir_qoraan https://ble.ir/tafsir_nor https://chat.whatsapp.com/8v1gW9NspMeGZWn3FPKv5V
بسم الله الرحمن الرحیم تفسیر کوتاه نور آیه به آیه از ابتدای قرآن ____ أعوذ بالله من الشيطان الرجيم وَلَقَدِ اسْتُهْزِئَ بِرُسُلٍ مِّن قَبْلِكَ فَأَمْلَيْتُ لِلَّذِينَ كَفَرُواْ ثُمَّ أَخَذْتُهُمْ فَكَيْفَ كَانَ عِقَابِ (32) و همانا پيامبرانى پيش از تو (نيز) به استهزاء گرفته شدند، امّا من به كسانى كه كفر ورزيدند مهلت دادم سپس آنان را (به قهر خود) گرفتم، پس (بنگر كه) كيفر من چگونه بود. 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 نکته: ------------------------------------------------- ☘☘☘☘☘☘☘ پیام: - شناخت تاريخ پيامبران، عامل صبر و بردبارى در برخورد با مشكلات و تحمّل سختى ها و مصائب است. «استهزء برسل من قبلك» - كسى كه فرستادگان الهى را مسخره كند، كافر است. «فامليت للّذين كفروا» - مهلت دادن، سنّت حتمى و هميشگى الهى است. «فَاَمليت» (مؤمن از اين فرصت براى توبه وعمل صالح بهره بردارى مى كند، اما كافر بر گناهان خويش اصرار مى ورزد.) - به مهلت الهى مغرور نشويم، كه قهر او يكدفعه مى رسد. «ثُمّ اخذتهم» - اگر كسى را براى انجام كارى مأمور مى كنيد، خطرات و سختى هاى كار را به او گوشزد نماييد و به او روحيه دهيد. «لقد استهزء برسل من قبلك» 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾 @tafsir_qoraan https://ble.ir/tafsir_nor https://chat.whatsapp.com/8v1gW9NspMeGZWn3FPKv5V
بسم الله الرحمن الرحیم تفسیر کوتاه نور آیه به آیه از ابتدای قرآن ____ أعوذ بالله من الشيطان الرجيم الَّذِينَ آمَنُواْ وَعَمِلُواْ الصَّالِحَاتِ طُوبَي لَهُمْ وَحُسْنُ مَآبٍ (29) كسانى كه ايمان آورده و كارهاى شايسته انجام داده اند خوشا بحالشان و سرانجام نيكويى دارند. 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 نکته: مردم چهار دسته اند: الف: مؤمن، كسانى كه هم ايمان دارند و هم اعمالشان صالح است. ب: كافر، كسانى كه ايمان ندارند و در ظاهر نيز اظهار ايمان نمى كنند. ج: فاسق، كسانى كه ايمان دارند، ولى اعمالشان صالح نيست. د: منافق، كسانى كه ايمان ندارند، ولى به ظاهر اظهار ايمان مى كنند. «طوبى » يا مصدر است مثل «بُشرى» و يا مؤنث «اطيب» به معناى بهترين است. در آيه مصداق خاصى براى (بهترين) بيان نشده تا شامل همه بهترين ها شود. و شايد رواياتى كه مى گويد: طوبى درختى است كه ريشه آن در خانه پيامبرصلى الله عليه وآله وعلى عليه السلام وشاخه هاى آن بر سر مؤمنان سايه افكنده،(163) مثال و تجسمى باشد از اينكه همه پاكى ها و خيرات در گرو اتصال به رهبران آسمانى است. وقتى كوته فكران به پيامبرصلى الله عليه وآله انتقاد كردند كه چرا اين همه فاطمه زهراعليها السلام را مى بوسى؟ حضرت فرمود: زمانى كه در شب معراج مرا به بهشت بردند، من از ميوه درخت طوبى خوردم و وجود فاطمه از آن نشأت گرفت و پديد آمد ومن هرگاه مشتاق بوى بهشت مى شوم دخترم فاطمه را بو مى كنم.(164) كاميابى افراد بى ايمان و بدور از عمل صالح، عمق و تداوم ندارد. چنانكه حضرت على عليه السلام مى فرمايد: «لاخير فى لذّة من بعدها النّار»(165) در لذّتى كه بعد از آن آتش باشد، خيرى نيست. --------------------------------------------------------- 163) بحار، ج 8، ص 117 و 120. 164) بحار، ج 8، ص 188. 165) بحار، ج 41، ص 104. ☘☘☘☘☘☘☘ پیام: - زندگى شيرين دنيوى و عاقبت نيكوى اخروى در سايه ايمان و عمل صالح است. «الذين آمنوا... طوبى لهم و حسن ماب» - كاميابى هاى دنيوى در صورتى ارزش دارد كه همراه عاقبت اخروى باشد نه آنكه مانع آن گردد. «طوبى لهم و حسن ماب» 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾 @tafsir_qoraan https://ble.ir/tafsir_nor https://chat.whatsapp.com/8v1gW9NspMeGZWn3FPKv5V
بسم الله الرحمن الرحیم تفسیر کوتاه نور آیه به آیه از ابتدای قرآن ____ أعوذ بالله من الشيطان الرجيم كَذَلِكَ أَرْسَلْنَاكَ فِي أُمَّةٍ قَدْ خَلَتْ مِن قَبْلِهَا أُمَمٌ لِّتَتْلُوَ عَلَيْهِمُ الَّذِيَ أَوْحَيْنَا إِلَيْكَ وَهُمْ يَكْفُرُونَ بِالرَّحْمَـنِ قُلْ هُوَ رَبِّي لا إِلَـهَ إِلاَّ هُوَ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَإِلَيْهِ مَتَابِ (30) اين چنين ما تو را در بيان اُمتى كه پيش از آن اُمت هاى ديگرى (آمده و) رفته اند، به رسالت فرستاديم، تا آنچه را به سوى تو وحى كرده ايم بر آنان تلاوت كنى. در حالى كه آنان به خداى رحمن كفر مى ورزند، بگو: او پروردگار من است، معبودى جز او نيست تنها بر او توكل كرده ام و بازگشت من تنها به سوى اوست. 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 نکته: اگر چه بعثت پيامبر اكرم صلى الله عليه وآله در ميان اُمت عرب بوده است، ولى به صراحت آيات ديگر، او پيامبر تمام اُمت هاست. «وما ارسلناك الا كافة للناس»(166) ----------------------------------------------------- 166) سبأ، 28. ☘☘☘☘☘☘☘ پیام: - بعثت انبيا، سنت الهى وبر اساس لطف و رحمت اوست. «كذلك...بالرحمن» - توجه به تاريخ هر قوم، براى تبليغ وتربيتشان لازم است. «قد خلت من قبلها» - وظيفه پيامبران تلاوت وحى الهى بر مردم است. «لتتلوَا» - در برابر كفّار مقاومت واز عقيده خود دفاع كنيد. «يكفرون بالرحمن، قل هو ربّى» - توكل بر خدا، عامل مقاومت در برابر كفار است. «قل هو ربى عليه توكلّت» - دلايل ايمان ما به خداوند؛ ربوبيّت او «ربّى»، يگانگى او «لااله الاهو»، پناهگاهى او «عليه توكلت»، و بازگشت ما بسوى او «اليه متاب»، مى باشد. 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾 @tafsir_qoraan https://ble.ir/tafsir_nor https://chat.whatsapp.com/8v1gW9NspMeGZWn3FPKv5V
بسم الله الرحمن الرحیم تفسیر کوتاه نور آیه به آیه از ابتدای قرآن ____ أعوذ بالله من الشيطان الرجيم وَلَوْ أَنَّ قُرْآناً سُيِّرَتْ بِهِ الْجِبَالُ أَوْ قُطِّعَتْ بِهِ الأَرْضُ أَوْ كُلِّمَ بِهِ الْمَوْتَي بَل لِّلّهِ الأَمْرُ جَمِيعاً أَفَلَمْ يَيْأَسِ الَّذِينَ آمَنُواْ أَن لَّوْ يَشَاءُ اللّهُ لَهَدَي النَّاسَ جَمِيعاً وَلاَ يَزَالُ الَّذِينَ كَفَرُواْ تُصِيبُهُم بِمَا صَنَعُواْ قَارِعَةٌ أَوْ تَحُلُّ قَرِيباً مِّن دَارِهِمْ حَتَّي يَأْتِيَ وَعْدُ اللّهِ إِنَّ اللّهَ لاَ يُخْلِفُ الْمِيعَادَ (31) واگر به واسطه قرآن كوهها به حركت درآيند يا زمين به آن قطعه قطعه شود يا به واسطه آن مردگان به سخن آيند، (باز ايمان نمى آورند.) بلكه تمام امور بدست خداست. آيا مومنان (از اين سنگدلان) مأيوس نشده اند (و نمى دانند) كه اگر خدا مى خواست قطعاً (با قهر واجبار) همه مردم را به راه مى آورد. و پيوسته به كسانى كه كفر ورزيدند به سزاى كارهايى كه كرده اند مصيبت كوبنده اى مى رسد يا آن مصيبت به نزديك خانه آنان فرو مى آيد (تا هر لحظه زندگى همراه با دغدغه داشته باشند و اين دلهره همچنان ادامه دارد) تا آنگاه كه وعده الهى فرا رسد البته خداوند وعده اى كه داده خلاف نمى كند. 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 نکته: اين آيه اوج عناد و لجاجت كفّار را بيان مى كند. نظير آيه 111 سوره انعام كه مى فرمايد: اگر ما فرشتگان را بر خود آنها نازل كنيم و مردگان با آنها سخن بگويند و همه چيز روبروى آنان محشور شود باز هم ايمان نخواهند آورد. قرآن كتابى است كه محكمتر از كوهها را تكان داد و بالاتر از مرده هاى جسمانى را زنده كرد. عقول و دلهاى مرده و سنگِ مردم جاهل عرب را حيات داد. و اگر كتابى باشد كه بتواند كوهها را تكان دهد و مردگان را زنده گرداند، آن همين قرآن است. «او من كان ميتاً فاحييناه...»(167) از فرمايش امام كاظم عليه السلام استفاده مى شود كه در قرآن، علوم ورموزى است كه مى توان به واسطه آنها در طبيعت تصرف كرد.(168) «سُيّرت به، قُطّعت به، كُلّم به» -------------------------------------------------------- 167) تفسير صافى. 168) تفسير كنزالدقائق. ☘☘☘☘☘☘☘ پیام: - انتظار نداشته باشيد كه همه مردم ايمان بياورند. «لو يشاءاللَّه لهدى الناس جميعاً» - عناد ولجاجت، درد بى درمان جوامع بشرى است. (اگر كسى طالب و جوياى حقّ باشد، يك معجزه هم براى ايمان آوردن كافى است) «قرآناً سُيّرت به، قطّعت به، كلّم به» - در جهان بينى الهى همه كاره خداست. «بل للَّه الامر جميعاً» - معجزه، تحت اراده خداوند است. نه بر اساس پيشنهاد و هوس هاى افراد لجوج. «بل للَّه الامر جميعاً» - اراده خداوند بر هدايت اختيارى انسان هاست، نه اجبار و اكراه آنان. «لو يشاء اللَّه لهدى الناس جميعاً» چنانكه در آيه اى ديگر مى فرمايد: «لا اكراه فى الدين»(169) - كفّار بايد منتظر ضربه هايى از جانب خداوند بر كشور و مرزهاى خود باشند. «لايزال الّذين كفروا تصيبهم بما صنعوا قارعه» - قهر خداوند اختصاص به جهان آخرت ندارد. «تصيبهم ... قارعه» - همه جا موعظه و استدلال كافى و كارساز نيست، گاهى قهر و غضب لازم است. «تصيبهم ... قارعه» - علت نزول بلاها، كردار خود ماست. «بما صنعوا قارعه» - هشدارهاى الهى گاه به صورت مستقيم و نسبت به خودماست و گاه بطور غير مستقيم و نسبت به ديگران و مناطق اطراف ماست. «تحلّ قريباً من دارهم» - از عذاب ديگران درس عبرت بگيريم. «او تحّل قريباً من دارهم» - هيچگاه در وعده ها و وعيدهاى الهى شك نكنيم. «لا يخلف الميعاد» -------------------------------------------------------- 169) بقره، 256. 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾 @tafsir_qoraan https://ble.ir/tafsir_nor https://chat.whatsapp.com/8v1gW9NspMeGZWn3FPKv5V
او از قرآن کریم در سازمان ملل متحد دفاع کرد ، خدایا به سلامت دارش 🤲