eitaa logo
تفسیر آموزشی و احادیث کافی- راسل
171 دنبال‌کننده
76 عکس
28 ویدیو
84 فایل
سلام بر شما از ۱۴ اسفند ۱۴۰۰ تفسیر آموزشی جلد ۱ و درس حدیث(برگزیده فضل قرآن کافی) در حال تدریس است. این کانال پل ارتباطی ماست
مشاهده در ایتا
دانلود
۳. انجام کلیه قدمهای ۷ گانه بر روی آیه موضوعی ۱۴و۱۵ قبل از کلاس توسط همه طلاب عزیز
یک شعر از از ائمه اهل تسنن درباره عظمت مولی امیر المؤمنین علیه السلام خیلی شیرین سروده: اِلی مَ اُلامُ و حتّی متی اُعَنَّفُ فی حبّ هذا الفتی؟ و هل زُوِّجَت فاطمُ غیرَه؟ و فی غیره «هل اتی» هل اتی؟ لغت - اِلی مَ= الی+ مای استفهام - اُعَنَّفُ: اُلامُ : ملامت می شوم تلاش کنید ترجمه کنید. خیلی مشکل نیست ...
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
مراحل هفتگانه ادبی بر روی آیه حفظ موضوعی 14و15 یعنی: «لیس کمثله شیءٌ»(11 شوری) و آیه 103 انعام یکشنبه 24 فروردین 99:
برنامه فردا دوشنبه 25 فروردین 99 ۱. قرائت نیمه دوم جزء 7: صفحه 132 تا 141 مصحف ۲. مرور حفظ موضوعی 6 تا 15 و حفظ موضوعی شماره 16 👇
برای حفظ پایه اول و به بالا اشعار مهم و کاربردی است که سال قبل در تدریس صمدیه به طلاب پایه اول کراراً به کار آمد و به عینه کاربرد فراوان این ابیات را مشاهده کردند. تلاش کنید در این روزها اشتغال به حفظ آن پیدا کنید حتی اگر ترجمه آن را نمی دانید به حفظ اهتمام کنید، معنایش را بعداً خواهید فهمید ان شاء الله.
امروز کلاس 1. نکره در سیاق نفی افاده عموم می کند 2. المضاف و المضاف الیه کالکلمة الواحدة 3. و نحو ((عندي درهم)) و ((لي وطر)) ملتزم فيه تقدّم الخبر و مانند دو مثال ((عندی درهم)) (ظرف) و ((لی وطر)) (جار و مجرور) لازم است که خبر مقدم شود تا مسوغی باشد بر ابتدای به نکره؛ مثل آیه (لیس کمثله شیء)(11 شوری) ها 1. تفاوت «مِثل و مَثل» در لغت؟ کاربردی در این آیات: آیه 27 روم، آیه مشکات، لیس کمثله شیء 2. در آیه 103 انعام، چرا خبیر، خبر دوم است و نعت نیست؟
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
مراحل هفتگانه ادبی بر روی آیه حفظ موضوعی 16 یعنی آیه 111 اسراء دوشنبه 25 فروردین 99:
امروز به لطف خدای متعال به ترجمه دقیق از آیه 111 اسرا رسیدیم ولی چون سریعاً بیان شد یکبار این ترجمه دقیق و نکات آن را ذیلاً می نویسم که اگر عزیزی جا مانده، بتواند ببیند:
از آیه : وَ قُلِ الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذي لَمْ يَتَّخِذْ وَلَداً وَ لَمْ يَكُنْ لَهُ شَريكٌ فِي الْمُلْكِ وَ لَمْ يَكُنْ لَهُ وَلِيٌّ مِنَ الذُّلِّ وَ كَبِّرْهُ تَكْبيراً و بگو(ای فرستاده ما): همه حمد[ال استغراق] اختصاص دارد به آن کسی که جامع جمیع صفات جمال و جلال است[الله: ترجمه اش به خدا دقیق نیست چراکه خدا=خودآ: آنچه وجودش از خودش است]. همان کسی که اینچنین صفت دارد[الذی صفت الله است]: مؤکداً هیچ[نکره در سیاق نفی، مفید عموم است] فرزندی نگرفته[لم یتّخذ= لم یأخذ؛ پس در آن مبالغه و تأکید است] و هیچ شریکی در فرمانروایی برای او وجود ندارد و هیچ یاورِ از سرِ ناتوانی و ذلت برای او وجود ندارد[مِن: تعلیلیه؛ مثل «ممّا خطیئاتِهم اُغرِقوا]. [آری، بگو «الحمد لله»] و جدّاً او را بزرگ بشمار[: «تکبیراً» مفعول مطلق تأکیدی دال بر تأکید است نه نوع یا کثرت، لذا ترجمه آن به «بزرگ شمردنی» یا «بسیار بزرگ شمردن» نادرست است].
امروز به قواعد خصوصی باب به مناسبت اشاره شد نمودار حاصل از مباحث در این بحث تقدیم به شما:
برنامه فردا سه شنبه 26 فروردین 99 ۱. قرائت نیمه اول جزء 8: صفحه 142 تا 151 مصحف ۲. مرور حفظ موضوعی 7 تا 16 و حفظ موضوعی شماره 17 و انجام مراحل هفتگانه فهم ادبی این آیه 👇
امروز کلاس 1. زیر: کسره ؛ زِبَر:فتحه؛ پیش : ضمه 2. طلبگی از تجوید شروع میشه. انبوه خوانی برای دانشگاه بود. الان باید واو به واو جراحی متن کنید 3. دقیق شدن روی الفاظ که از تجوید شروع می شود بعداً ثمرات صرفی و نحوی هم دارد که خواهید دید. 4. سال سوم آزمون شفاهی جامع خواهید داشت. مشتمل بر تجوید عملی و نظری و دعاخوانی، 20 نمره مستقل داره. منطق، نحو، بلاغت هم جزو امتحان شفاهی هستند. 5. چرا به ضمه «پیش» می گفتند؟ باید به موزه قرآن مشهد مقدس، قرون گذشته. خط کوفی. نیمه دوم قرن 1 و به بعد حرکت گذاری بصورت َ ِ ُ در آمد. نقطه ها بعنوان حرکت با رنگ دیگری نوشته می شد. (قرمز) نقطه بالا َ ، جلوی حرف ُ ، زیر حرف ِ 6. ءاعجمی، سوره فصلت آیه 44 ، همزه دوم تسهیل میشه و نبر نداره 7.و َكَمْ مِنْ قَرْيَةٍ أَهْلَكْنَاهَا فَجَاءَهَا بَأْسُنَا بَيَاتًا أَوْ هُمْ ((قَائِلُونَ))، سوره اعراف ، آیه 4 ، ق ی ل است نه ق و ل 8. زیاده الحروف، تدل علی زیاده المعنی یا زیاده المبانی، تدل علی زیاده المعانی ها 1. احتمالات پنجگانه در ریشه ((یتّکئون)) در قرآن را حل کنید(با مراجعه دقیق به المعجم الوسیط) 2. آیه 164 سوره بقره، روی عطف جمله ها کارکنید. چندین احتمال در عطف در این آیه شریفه هست