eitaa logo
تفسیر آموزشی و احادیث کافی- راسل
173 دنبال‌کننده
76 عکس
28 ویدیو
84 فایل
سلام بر شما از ۱۴ اسفند ۱۴۰۰ تفسیر آموزشی جلد ۱ و درس حدیث(برگزیده فضل قرآن کافی) در حال تدریس است. این کانال پل ارتباطی ماست
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از داوری
💠 یاران خائن و صلح تحمیلی 🔺قصه امام حسن و قضیه صلح، این هم بود؛ برای اینکه امام حسن، دوستان خودش، یعنی آن اشخاص که دور او جمع شده بودند، او را جوری کردند که نتوانست خلافش بکند، صلح کرد؛ صلح تحمیلی بود. 🔺آن صلح تحمیلی که در عصر امام حسن واقع شد، آن تحمیلی که در زمان واقع شد و هر دویش به دست اشخاص حیله‌ گر درست شد، این ما را هدایت می‌ کند به اینکه نه زیر بار صلح تحمیلی برویم و نه زیر بار حکمیت تحمیلی‌. 📚صحیفه امام، ج‌20، صص 118 و 119 👥 بزرگترین کانال صحیفه نور امام خمینی (ره) در پیام رسان ایتا👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/280887296Cfedaa076f1 🌷اللهم عجل لولیک الفرج🌷
✍️یاداشت رسیده| تحریف وقایع تاریخی به جای ساماندهی معیشت مردم! ❗️عجیب است‌! صدای جریان تحریف که «پیام» لزوم ادامه «تحریم تا تسلیم» ملت ایران را به دشمن می‌دهد؛ از نهاد ریاست جمهوری به گوش می‌رسد! ◻️سخنان تحریف آمیز عالی‌ترین مقام اجرایی کشور در «نسبت دادن صلح امام حسن مجتبی(ع) به اختیار و انتخاب امام» و «سانسور عامدانه واقعیت تأکید و تشویق مکرر نیروها از سوی امام(ع) به مقاومت و جهاد با معاویه»، مصداق بارزی از «تحریف و جفا» در حق امام معصوم(ع) و تلاش در جهت تحمیق افکار عمومی است. ◻️ این سخنان روحانی خواسته یا ناخواسته حامل «پیامی» برای دشمنان ملت هم می‌باشد آن اینکه از «مقاومت» خبری نیست؛ تحریم‌ها را ادامه بدهید! که با تشدید تحریم‌ها زمینه تسلیم قطعی کشور فراهم است! (که البته زهی خیال باطل!) اکنون حکمت «رهنمود راهبردی» امام خامنه‌ای بیشتر هویدا می‌گردد که اخیراً فرمودند: اگر جریان تحریف شکست بخورد جریان تحریم هم قطعاً شکست می‌خورد (۱۰/۵/ ۹۹) @HawzahNews| خبرگزاری‌حوزه
سلام بر همه شما عزیزان روزهای پنجشنبه برای طلاب سطح2و3 تفسیر استان به صورت درس جلد4(یعنی جزء 4 قرآن کریم) از کتاب جلد4 ویرایش دوم تألیف استاد ارائه می کنم. جلسه 1 مقدمات بود. از امروز رسماً خود کتاب آغاز شد: آیات 93تا95 آل عمران صوت آن را اینجا تقدیم علاقمندان می کنم: https://eitaa.com/tafsiramoozeshirasel
ج4 درس1 آیات 93 تا 95 آل عمران پنجشنبه 1 آبان 99:
هدایت شده از خبرگزاری حوزه
🔻 بازنشر/ آیت‌الله العظمی وحید خراسانی: ❇️ هر کس شهادتین بگوید مسلمان است و جان و آبرو و مال او مانند پیرو مذهب جعفری محترم است 🔹 در پی انتشار برخی اخبار جنجالی درباره موضع فقهای شیعه نسبت به پیروان سایر مذاهب اسلامی، رسانه رسمی حوزه به تدریج دیدگاه بزرگان مکتب اهل بیت را منتشر می‌کند. در همین راستا استفتائی از آیت الله العظمی وحید خراسانی بازنشر می‌شود که در سایت معظم‌له نیز موجود است؛ ✍️ هر کس شهادت به وحدانیت خداوند متعال و رسالت خاتم انبیاء، صلی الله علیه وآله وسلم، بدهد است، و جان و عرض و مال او مانند جان و عرض و مال کسی که پیرو مذهب جعفری است محترم است و وظیفه شرعی شما آن است که با گوینده شهادتین هر چند شما را کافر بداند به حسن معاشرت رفتار کنید، و اگر آنها به ناحق با شما رفتار کردند شما از صراط مستقیم حق و عدل منحرف نشوید، اگر کسی از آنها مریض شد به عیادت او بروید، و اگر از دنیا رفت به تشییع جنازه او حاضر شوید، و اگر حاجتی به شما داشت حاجت او را برآورید، و به حکم خدا تسلیم باشید که فرمود: «ولاَ یَجْرِمَنَّکُمْ شَنَآنُ قَوْمٍ عَلَی أَلاَّ تَعْدِلُواْ اعْدِلُواْ هُوَ أَقْرَبُ لِلتَّقْوَی» و به فرمان خداوند متعال عمل کنید که فرمود: «ولاَ تَقُولُواْ لِمَنْ أَلْقَی إِلَیْکُمُ السَّلاَمَ لَسْتَ مُؤْمِنًا» والسلام علیکم و رحمة الله" ۱۳۸۷/آبانماه متن کامل استفتاء: https://hawzahnews.com/x9S7C @HawzahNews| خبرگزاری‌حوزه
هدایت شده از خبرگزاری حوزه
🏴 سالروز شهادت مظلومانه امام حسن عسکری علیه‌السلام تسلیت باد. @HawzahNews
کلام با برکت روز گذشته(3 آبان 99) رهبر فرزانه انقلاب در دیدار حضوری با ستاد کرونا، از نیروهای مؤمن انقلابی که هفته گذشته به رییس جمهور جسارت کردند، گلایه کردند. سزاوار است که نیروهای انقلابی، با گوش سپردن به این فرمایش معظم له، بهانه به دست عده ای ندهند. اما یکی از برکات این فرمایش ایشان این بود که از روز گذشته، برخی شروع به انتشار این جمله از رهبری کرده، و مشغول دفاعی جانانه از رئیس جمهورند. چرا می گویم «برکت»؟ چون در طی سال های گذشته اتفاقاتی افتاد که از این جماعت هیچ موضعی ندیدیم یا موضعشان فقط این بود که موضع گیری نیروهای مؤمن انقلابی را ویرایش می کردند و می گفتند: استفاده از فلان واژه صحیح نبود و ...: 1. شش دی 88 که آن جسارت و توهین بزرگ در روز عاشورا به امام حسین ع صورت گرفت و رئیس جمهور فعلی از حامیان همین فتنه گران بود. 2. وقتی "وی" آن توهین بزرگ را به رسول خدا ص و امام زمان عج گفت: می شود این بزرگواران را نقد کرد! 3. وقتی "وی" در 17 ربیع الاول سال گذشته در توهینی آشکار به رئیس دین و رئیس مذهب(سال 98) در یکی از بزرگ ترین اعیاد دینی مسلمانان، اقدام به گران کردن بنزین و آتش زدن کشور کرد و عید را به عزا تبدیل کرد. 4. وقتی "وی" در توهینی آشکار به کلام خدا، به تفسیر به رأی آیه 56 انفال پرداخت و به دروغ به قرآن و رسول خدا ص نسبت داد که با دشمنی که کراراً نقض عهد کرده، باز هم عهد می بستند(گویی دین با اندکی خردورزی هم مخالف است!). 5. وقتی "وی" اخیراً به ساحت مقدس امام مجتبی ع هم توهین کرد و با تحریف ایشان تلاش کرد برجام نافرجام خود را توجیه کند. 6. وقتی که رهبری معظم فرمودند: «اگر آنها برجام را پاره کنند ما آتش می زنیم»؛ "وی" گفت: «عده ای ظاهراً مَنقَل دارند و ... . 7. و ... در طی این سالها تصورم بر این بود که این دوستان، یا معنای «توهین و جسارت» را نمی دانند(بالاخص جسارت به معصومین علیهم السلام) یا اینکه «توهین و جسارت» را چیز بدی نمی دانند. یکی از برکات فرمایش دیروز رهبری عزیزمان این بود که روشن شد که خوشبختانه، این جماعت هم معنای «توهین و جسارت» را می فهمند و هم آن را بد می دانند و نسبت به آن موضع می گیرند. این می تواند یک خبر خوب باشد. روح الله راسل
❤️آقا مبارک است ردای امامتت❤️ 💐آغاز امامت قطب عالم امکان حضرت مهدی موعود(عج) مبارک باد. 🚩 @feghhoshahadat
⭕️ در پی اهانت مجدد رئیس‌جمهور فرانسه نسبت به ساحت مقدس حضرت محمد مصطفی(ص) ➖➖ 🔻جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با صدور بیانیه ای: جهان اسلام در مقابل هتاکی ها و جسارت های رئیس جمهور فرانسه آرام نخواهد گرفت/ وزارت خارجه جدی پیگیری کند https://hawzahnews.com/x9Sfs 🔻 مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه: کسانی که نَفَس آزادی‌خواهی ملل مظلوم را گرفته‌اند با کمال بی‌شرمی نام این اهانت‌ها را آزادی بیان می‌نامند https://hawzahnews.com/x9SfT 🔻حزب‌الله لبنان اهانت به پیامبر اکرم(ص) را محکوم کرد https://hawzahnews.com/x9SbH 🔻جامعةالمصطفی در بیانیه ای؛ سازمان‌های بین المللی در قبال رفتارهای موهن دولت فرانسه واکنش های بازدارنده در پیش گیرند https://hawzahnews.com/x9SfB 🔻نماینده ولی فقیه در استان لرستان: رئیس جمهور فرانسه نماد جاهلیت مدرن است https://hawzahnews.com/x9SdW 🔻جامعه روحانیت شیراز اظهارات رئیس‌جمهور فرانسه را محکوم کرد https://hawzahnews.com/x9SdH 🔻آیت الله قبلان رئیس مجلس اعلای اسلامی شیعیان لبنان: باید جلوی هر اقدامی که اهانت به جایگاه انبیاست، گرفته شود https://hawzahnews.com/x9Sbp 🔻 مجمع نمایندگان طلاب، اهانت دولتمردان فرانسه به ساحت پیامبر (ص) را محکوم کرد https://hawzahnews.com/x9S9D 🔻 رئیس قوه‌قضائیه: توهین به مقدسات میلیون‌ها انسان دفاع از جهل و میدان دادن به افراد نادان است https://hawzahnews.com/x9Sdb @HawzahNews| خبرگزاری‌حوزه
⭕️بیانیه مرکز مدیریت حوزه علمیه در محکومیت اهانت رئیس جمهور فرانسه به پیامبر گرامی اسلام صلوات الله علیه بسم الله الرحمن الرحیم 🔸رسول گرامی اسلام حضرت محمد صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم آخرین و بزرگ‌ترین پیامبر الهی است که تمامی معارف و آموزه‌های دیگر پیامبران تاریخ را کمال بخشید و جامع‌ترین شریعت الهی را به بشریت تقدیم کرد، پیامبری که خدای عظیم مدال (وَإِنَّكَ لَعَلَىٰ خُلُقٍ عَظِيمٍ) قلم 4، را به وی عطا نمود و وی را به‌عنوان مظهر (وَمَا أَرْسَلْنَاكَ إِلَّا رَحْمَةً لِلْعَالَمِينَ) الانبیاء 107، ستود. آن بزرگ نه تنها فلسفه بعثت خویش را نشر فضائل اخلاقی معرفی کرد (إِنَّما بُعِثْتُ لِأُتَمِّمَ مَکارِمَ الْأَخْلاقِ) بلکه قرآن وحیانی را از جانب خدای مهربان جهانیان به‌عنوان برنامه زندگی انسان‌ها به ارمغان آورد که مسیحیان عالم را نزدیک‌ترین دوستان مؤمنان معرفی کرد (وَلَتَجِدَنَّ أَقْرَبَهُمْ مَوَدَّةً لِلَّذِينَ آمَنُوا الَّذِينَ قَالُوا إِنَّا نَصَارَى ذَلِكَ بِأَنَّ مِنْهُمْ قِسِّيسِينَ وَرُهْبَانًا وَأَنَّهُمْ لَا يَسْتَكْبِرُونَ) مائده 82 و تکلیف مسلمانان را در برابر بقیه بشریت که به جنگ و تجاوز آلوده نشده‌اند ( عدالت ) و ( نیکی ) دانسته است (لَا يَنْهَاكُمُ اللَّهُ عَنِ الَّذِينَ لَمْ يُقَاتِلُوكُمْ فِي الدِّينِ وَلَمْ يُخْرِجُوكُمْ مِنْ دِيَارِكُمْ أَنْ تَبَرُّوهُمْ وَتُقْسِطُوا إِلَيْهِمْ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُقْسِطِينَ) ممتحنه8، 🔸شگفت‌آور است که مدعیان تمدن و رؤسای جمهور کشورهایی که صدها سال دستشان به غارت کشورهای شرق و خون میلیون‌ها انسان مظلوم الجزائری و آفریقایی و آسیایی آلوده است به خود اجازه می‌دهند که به بزرگ‌ترین پیامبر رحمت و تندیس اخلاق و حامل کتاب وحی الهی جسارت و اهانت نمایند. و کسانی که نَفَس آزادی‌خواهی ملل مظلوم را گرفتند با کمال بی‌شرمی نام این اهانت‌ها را آزادی بیان بنامد. شاید حکمت آن باشد که جامعه بشری احترام ادیان آسمانی و پیامبران الهی و کتب مقدس آنان توسط ملت مسلمان ایران را با این وقاحت و بی‌ادبی غرب پر ادعا مقایسه کند و عمق ارزش‌های اخلاقی دین مبین اسلام بیشتر شناخته گردد. 🔸حوزه‌های علمیه ضمن محکوم کردن لایحه ضداسلامی امانوئل ماکرون رئیس‌جمهور فرانسه و حمایت او از اهانت به قرآن و بزرگ‌ترین پیامبر الهی انتظار دارد که فرهیختگان، شخصیت‌ها و مسئولان کشورهای اسلامی و دیگر ادیان آسمانی به اقدام عاجل و قاطع خویش راه را بر این آتش‌افروزان بسته و زمینه‌های ارتقای وحدت و تعامل سازنده ادیان ابراهیمی را در جهان فراهم نمایند. ✍️علی‌رضا اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه قم مقدسه https://hawzahnews.com/x9SfT
🚨پیام رهبر انقلاب اسلامی خطاب به جوانان فرانسه در پی اقدام توهین‌آمیز رئیس‌جمهور فرانسه درباره پیامبر اعظم(ص) 🔻اظهارات امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه در تأیید کاریکاتور توهین‌آمیز به پیامبر اسلام صلوات‌الله‌علیه‌وآله، باعث خشم مسلمانان در سرتاسر جهان شده است. به همین علت حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی خطاب به جوانان فرانسوی پیامی کوتاه صادر کردند. متن این پیام که به زبان فرانسوی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد، به شرح زیر است: 🏳بسمه تعالی 🔰جوانان فرانسه ! 🔹️از رئیس جمهور خود بپرسید: چرا از اهانت به پیامبر خدا حمایت می‌کند و آن را آزادی بیان می‌شمارد؟ آیا معنی آزادی بیان این است: دشنام و اهانت، آن هم به چهره‌های درخشان و مقدس؟ آیا این کار احمقانه، توهین به شعور ملتی نیست که او را به ریاست خود انتخاب کرده است؟ 🔹️سوال بعدی این است که چرا تردید در هولوکاست جرم است؟ و اگر کسی چیزی در این‌باره نوشت باید به زندان برود، اما اهانت به پیامبر آزاد است؟ سیدعلی خامنه‌ای ۷ آبان ۱۳۹۹ @Khamenei_ir
جلد 4 تفسیر آموزشی آیات 96و97 آل عمران پنجشنبه 8 آبان 99 12 ربیع الاول: میلاد رسول الله صلی الله علیه و آله و آغاز هفته وحدت مبارک باد
در علل الشرائع، ج2، ص397 چند روایت در وجه تسمیه «بکة» آمده: § به خود شهر «مکة» گفته اند و به جایی که کعبه قرار دارد(محوطه مسجد الحرام)«بکّة»(امام صادق ع: مَوْضِعُ الْبَيْتِ بَكَّةُ وَ الْقَرْيَةُ مَكَّةُ). § در وجه تسمیه، گاه به «بکَّ» که ریشه آن است اشاره شده: آنجا جایی است که در اثر ازدحام جمعیت، مردم با دست خود به دیگران فشار می آورند؛ § و گاه به اشتقاق کبیر آن اشاره شده(بکَّ و بکی): در آنجا مردم، فراوان گریه می کنند. § سایر نکات § «مکة» فقط یک بار در قرآن آمده(24 فتح: ببطن مکة) کما اینکه «بکّة» فقط یکبار در قرآن آمده(96 آل عمران) و «مُکاء» هم فقط یکبار در قرآن آمده(35 انفال). § روایاتی که در علل الشرائع، 2، 397 و 398 است و وجه تسمیه مکه و بکه گفته شده به این شرح است: 136 باب العلة التي من أجلها سميت مكة مكة حَدَّثَنَا عَلِيُّ بْنُ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ قَالَ حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ الْكُوفِيُّ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ إِسْمَاعِيلَ الْبَرْمَكِيِّ عَنْ عَلِيِّ بْنِ الْعَبَّاسِ قَالَ حَدَّثَنَا الْقَاسِمُ بْنُ الرَّبِيعِ الصَّحَّافُ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ سِنَانٍ أَنَّ أَبَا الْحَسَنِ الرِّضَا ع كَتَبَ إِلَيْهِ فِي مَا كَتَبَ مِنْ جَوَابِ مَسَائِلِهِ‏ سُمِّيَتْ مَكَّةُ مَكَّةَ لِأَنَّ النَّاسَ كَانُوا يَمْكُونَ فِيهَا وَ كَانَ يُقَالُ لِمَنْ قَصَدَهَا قَدْ مَكَا وَ ذَلِكَ قَوْلُ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَ‏ وَ ما كانَ صَلاتُهُمْ عِنْدَ الْبَيْتِ إِلَّا مُكاءً وَ تَصْدِيَةً فَالْمُكَاءُ التَّصْفِيرُ وَ التَّصْدِيَةُ صَفْقُ الْيَدَيْنِ. 137 باب العلة التي من أجلها سميت مكة بكة 1 أَبِي رَحِمَهُ اللَّهُ قَالَ حَدَّثَنَا سَعْدُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ الْحَسَنِ عَنْ جَعْفَرِ بْنِ بَشِيرٍ عَنِ الْعَزْرَمِيِّ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: إِنَّمَا سُمِّيَتْ‏ مَكَّةُ بَكَّةَ لِأَنَّ النَّاسَ يَتَبَاكُّونَ فِيهَا. 2 حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ مُوسَى بْنِ الْمُتَوَكِّلِ رَحِمَهُ اللَّهُ قَالَ حَدَّثَنَا عَلِيُّ بْنُ الْحُسَيْنِ السَّعْدَآبَادِيُّ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ الْبَرْقِيِّ عَنِ الْحَسَنِ بْنِ مَحْبُوبٍ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ سِنَانٍ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع لِمَ سُمِّيَتِ الْكَعْبَةُ بَكَّةَ فَقَالَ لِبُكَاءِ النَّاسِ حَوْلَهَا وَ فِيهَا. 3 أَبِي رَحِمَهُ اللَّهُ قَالَ حَدَّثَنَا إِدْرِيسُ قَالَ حَدَّثَنَا أَحْمَدُ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى عَنِ الْحُسَيْنِ بْنِ سَعِيدٍ عَنْ عَلِيِّ بْنِ النُّعْمَانِ عَنْ سَعِيدِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ الْأَعْرَجِ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ قَالَ: مَوْضِعُ الْبَيْتِ بَكَّةُ وَ الْقَرْيَةُ مَكَّةُ. 4 حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ الْحَسَنِ قَالَ حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ الْحَسَنِ الصَّفَّارُ عَنِ الْعَبَّاسِ بْنِ مَعْرُوفٍ عَنْ عَلِيِّ بْنِ مَهْزِيَارَ عَنْ فَضَالَةَ عَنْ أَبَانٍ عَنِ الْفُضَيْلِ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع قَالَ: إِنَّمَا سُمِّيَتْ مَكَّةُ بَكَّةَ لِأَنَّهُ يُبَكُّ بِهَا الرِّجَالُ وَ النِّسَاءُ وَ الْمَرْأَةُ تُصَلِّي بَيْنَ يَدَيْكَ وَ عَنْ‏ يَمِينِكَ وَ عَنْ شِمَالِكَ وَ عَنْ يَسَارِكَ وَ مَعَكَ وَ لَا بَأْسَ بِذَلِكَ إِنَّمَا يُكْرَهُ فِي سَائِرِ الْبُلْدَانِ. 5 أَبِي رَحِمَهُ اللَّهُ قَالَ حَدَّثَنَا سَعْدُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ عَنْ أَحْمَدَ وَ عَبْدِ اللَّهِ ابْنَيْ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ أَبِي عُمَيْرٍ عَنْ حَمَّادِ بْنِ عُثْمَانَ عَنْ عُبَيْدِ اللَّهِ بْنِ عَلِيٍّ الْحَلَبِيِّ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع لِمَ سُمِّيَتْ مَكَّةُ بَكَّةَ قَالَ لِأَنَّ النَّاسَ يَبُكُّ بَعْضُهُمْ بَعْضاً فِيهَا بِالْأَيْدِي.
جمع بندی این روایات خلاصه چهار روایت پیرامون «بکّة» چنین است: 1. لِأَنَّ النَّاسَ يَبُكُّ بَعْضُهُمْ بَعْضاً فِيهَا بِالْأَيْدِي: گاه از ریشه خودش(بکک) دانسته اند از ثلاثی مجرد معلوم «یَبُکُّ بالایدی»(با دست به هم فشار می آورند) 2. لِأَنَّهُ يُبَكُّ بِهَا الرِّجَالُ وَ النِّسَاءُ: گاه مجهول آن «یُبَکُّ»(مورد فشار واقع می شوند) 3. لِأَنَّ النَّاسَ يَتَبَاكُّونَ فِيهَا: گاه از باب تفاعل آن «یتباکّونَ»(ازدحام کردند و به هم فشار آوردند) 4. لِبُكَاءِ النَّاسِ حَوْلَهَا وَ فِيهَا: گاه از اشتقاق کبیر استفاده فرمودند یعنی آن را از ریشه «بکی» معنا فرمودند(مردم در آنجا گریه می کنند). بنابراین ممکن است که در یک کلمه اعتبارات و لحاظ های مختلفی باشد.
2. پاسخ به : زیارت قبر مطهر امام حسین ع ثوابش بیش از حجّ است/ نیز حرم امام رضا ع. پس شیعه اهل غلوّ است! جواب: ثواب زیارت قبر حسین ع بیش از خانه خدا کامل الزیارات، ص267 حَدَّثَنِي عَبْدُ اللَّهِ بْنُ أَبِي يَعْفُورٍ قَالَ: سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع يَقُولُ لِرَجُلٍ مِنْ مَوَالِيه يَا فُلَانُ أَ تَزُورُ قَبْرَ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ الْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيٍّ ع‏؟ قَالَ نَعَمْ إِنِّي أَزُورُهُ بَيْنَ ثَلَاثِ سِنِينَ أَوْ سَنَتَيْنِ مَرَّةً فَقَالَ لَهُ وَ هُوَ مُصْفَرُّ الْوَجْهِ أَمَا وَ اللَّهِ الَّذِي لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ لَوْ زُرْتَهُ لَكَانَ أَفْضَلَ لَكَ مِمَّا أَنْتَ فِيهِ فَقَالَ لَهُ جُعِلْتُ فِدَاكَ أَ كُلُّ هَذَا الْفَضْلُ فَقَالَ نَعَمْ وَ اللَّهِ لَوْ أَنِّي حَدَّثْتُكُمْ بِفَضْلِ زِيَارَتِهِ وَ بِفَضْلِ قَبْرِهِ لَتَرَكْتُمُ الْحَجَّ رَأْساً وَ مَا حَجَّ مِنْكُمْ أَحَدٌ وَيْحَكَ أَ مَا تَعْلَمُ- أَنَّ اللَّهَ اتَّخَذَ [بِفَضْلِ قَبْرِهِ‏] كَرْبَلَاءَ حَرَماً آمِناً مُبَارَكاً قَبْلَ أَنْ يَتَّخِذَ مَكَّةَ حَرَما قَالَ ابْنُ أَبِي يَعْفُورٍ: فَقُلْتُ لَهُ قَدْ فَرَضَ اللَّهُ عَلَى النَّاسِ حِجَّ الْبَيْتِ وَ لَمْ يَذْكُرْ زِيَارَةَ قَبْرِ الْحُسَيْنِ؟ فَقَالَ وَ إِنْ كَانَ كَذَلِكَ فَإِنَّ هَذَا شَيْ‏ءٌ جَعَلَهُ اللَّهُ هَكَذَا أَ مَا سَمِعْتَ قَوْلَ أَبِي أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ ع حَيْثُ يَقُولُ إِنَّ بَاطِنَ الْقَدَمِ أَحَقُّ بِالْمَسْحِ مِنْ ظَاهِرِ الْقَدَمِ وَ لَكِنَّ اللَّهَ فَرَضَ هَذَا عَلَى الْعِبَادِ أَ وَ مَا عَلِمْتَ أَنَّ الْمَوْقِفَ لَوْ كَانَ فِي الْحَرَمِ كَانَ أَفْضَلَ لِأَجْلِ الْحَرَمِ وَ لَكِنَّ اللَّهَ صَنَعَ ذَلِكَ فِي غَيْرِ الْحَرَمِ. آنچه از حدیث به دست می آید 1. جا دارد که هر سال انسان به کربلا برود. 2. فضل زیارت امام حسین ع آنقدر بیش از حجّ است که اگر مردم می دانستند حجّ مستحبی را رها می کردند. 3. با تمام این اوصاف حجّ واجب شده ولی زیارت امام حسین ع واجب نشده چراکه ملاک در وجوب یا استحبابِ چیزی صرفاً فضیلت بیشتر آن نیست بلکه مثلاً توان مردم در انجامش نیز ملاک است. مثلاً نماز شب ممکن است برکاتش از نمازهای یومیه کمتر نباشد(مقام محمود- فلا تعلم نفس ما اخفی لهم ...) ولی نماز شب مستحب مؤکد شده چون در توان مردم نبوده. 4. شاید وجه افضلیت ثواب زیارت قبور ائمه خاصّه امام حسین ع بر حج این باشد که ایشان بودند که اصل اسلام را حفظ کردند. خون امام حسین ع بود که حج را زنده نگه داشت وگرنه یزیدیان چیزی از قرآن، کعبه و دین باقی نمی گذاشتند(علامه جوادی و مرحوم آیت الله خوشوقت) بنابراین حتی سنّی و وهابی که امروز به حج می رود باید بداند که اگر خون امام حسین ع نبود امروز چیزی از دین برای او هم باقی نبود. کما اینکه یزید بنای تخریب خانه خدا را داشت و کما اینکه محمد بن عبدالوهاب قصد تخریب خانه خدا را داشت ولی از بقیع آغازید و بعدش به دنبال تخریب کربلا بود که دوباره خون حسین ع او را رسوا کرد و موفق نشد.
3. یک روایت در مورد و روایت الکافی، 2، 494 راوی: قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع إِنِّي دَخَلْتُ الْبَيْتَ وَ لَمْ يَحْضُرْنِي شَيْ‏ءٌ مِنَ الدُّعَاءِ إِلَّا الصَّلَاةُ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ. فَقَالَ أَمَا إِنَّهُ لَمْ يَخْرُجْ أَحَدٌ بِأَفْضَلَ مِمَّا خَرَجْتَ بِهِ. من وارد خانه (كعبه) شدم و هيچ دعائى به خاطر نداشتم جز صلوات بر محمد و آل محمد؟ فرمود: آگاه باش كه هيچ كس مانند تو (در فضيلت و ثواب) از خانه بيرون نيامده است.
4. دلیل از لسان مبارک حضرت زهرا سلام الله علیها: در «کتاب من لا یحضره الفقیه، 3، 568» آمده: «فاطمةُ فی خُطبةٍ لها: فرض اللهُ ... الحجَّ تَسنیةً للدّین - تسنیة: شُکوه. - خدای متعال حج را مایه شکوه و شوکت دین قرار دید. هیچ دینی به اندازه اسلام بر «اجتماعات مسلمین» تأکید نکرده و برای آن برنامه طراحی ننموده. نماز جماعت، نماز جمعه به عنوان میتینگ سیاسی هفتگی و ثابت مسلمانان. هیچ کشوری نمی تواند در سال 52 بار اهل خود را جمع کند ولی نماز جمعه می تواند. این قدرت اسلام است. - اعتکاف از مصادیق دیگر شکوه دین است، اینکه عده ای مسلمان جمع شوند سه روز در مسجد خانه خدا(که ایامش نزدیک است: ایام البیض ماه بعدی یعنی رجب) و سیاحتشان این باشد که در مسجد با خدای خود خلوت کنند. - حج هم کنگره عظیم مسلمانان است که در حال حاضر بیش از 3 میلیون نفر از 80 کشور دنیا در آن اجتماع می کنند که در این قسمت حضرتشان به «حج» اشاره فرمود. - اما امروزه آنچه که بیشتر از حج، نمود یافته، حماسه اربعین است که در سالی که گذشت، حدود 25 میلیون نفر از 100 کشور دنیا، حول حسین فاطمه جمع شدند. این شوکت تشیع و اسلام است و هیچ کشور و دولتی نمی تواند چنین جمعیتی را در طول ده روز و با این امنیت و سلامت و بدون کار دولتی و فقط با اداره کردن مردم، گرد هم جمع کند. اینها را باید قدر دانست.
برنامه هفته بعد: درس 2 تفسیر آموزشی جلد 4 یعنی آیات 98 تا 102 آل عمران لطفاً همه امور مرتبط را به انجام رسانید: 1. صرف افعال این آیات 2. اعراب کامل آیات 3. مقایسه اعراب خودتان با نظر کتاب تفسیر آموزشی و الجدول و ... 4. مطالعه کامل درس 2 از کتاب طرح سؤالات خوب از درس(حُسنُ السؤال نصفُ العلم) حشرکم الله مع القرآن و العترة الطاهرة
درس دیروز در کلاس بیان شد که «مقامُ ابراهیمَ» بدل بعض از کلّ است. استدلال ما هم بیان شد. الان هم بر همان استدلال هستم. ولی دوستان گفتند که «الجدول» این واژه را «بدل اشتمال» دانسته. تحقیق کردم و دیدم که «البحر المحیط» هم آن را «بدل کل از کلّ» دانسته! لذا وجه هر سه قول را با تأمل یافتم و تقدیم می کنم: ✅انوار التنزیل(بیضاوی) مَقامُ إِبْراهِيمَ‏ مبتدأ محذوف خبره أي منها مقام إبراهيم، أو بدل من آيات بدل البعض من الكل‏. نکته: بنا بر نظر «بیضاوی» از آنجا که «بیت» در این آیه در معنای مجازی آمده(ذکر الجزءِ المهمِّ و ارادةُ الکُلِّ/ یا به علقه مجاورت) یعنی «بیت» گفته شده ولی اراده تمام مسجد الحرام شده؛ و از آنجا که «مقامُ ابراهیمَ» در چنین فرضی، جزء بیت(یعنی مسجد الحرام) است لذا «بدل بعض از کلّ» استعمال شده. اقول: شاهد استعمال مجازی بیت در این آیه شریفه این است که در ادامه فرمود: «و من دخلهُ کانَ آمناً» و روشن است که مراد از ضمیر منصوبی در «دخله» همانا مسجد الحرام است نه خصوص بیت الله. ✅ الجدول (مقام) بدل اشتمال من آيات‏ ظاهراً الجدول قائل شده که مراد از «بیت» در این آیه همان بیت است نه مسجد الحرام. لذا گفته که «مقام ابراهیم» چون جزء بیت نیست بلکه «بیت» به نوع بر او اشتمال دارد(اتصال دارد) لذا مثل «سُرِقَ زیدٌ ثوبُه» است لذا بدل اشتمال است. ✅بحر المحیط گفته: بدل کل از کل است از «آیات» به این معنا که همین یک آیه، خودش از نواحی مختلفی آیه است لذا «آیات» است نه «آیه». أعرَبوا «مقامُ ابراهيمَ» بدلاً، و هو بدل كل من كل، من قوله: آيات؛ و أعرَبوه «خبرَ مبتداٍ محذوفٍ». ... فكيف يُبدَلُ المفردُ مِنَ الجمعِ، أو يخبر به عن الجمع؟ و أجيب ... بِأن يُجعَلَ وحدَه بمنزلةِ آياتٍ كثيرةٍ لظهورِ شَأنه و قوّةِ دَلالتِه على قُدرَةِ اللّهِ و نبوّةِ ابراهيمَ ع مِن تأثيرِ قَدَمِه في حَجَرٍ صَلدٍ. ➖➖➖➖➖➖➖➖➖ ضمناً یکی از دوستان گفتند که سیوطی در شرح الفیه خود، همین آیه را آورده و «مقام» را بدل اشتمال دانسته. حقیر در نرم افزار ادبیات عرب نور هم جستجو کردم و چنین چیزی نیافتم. در البهجة المرضیة، این آیه در بحث بدل آمده ولی سیوطی در واژه «من استطاع» گفته که بدل «بعض از کل» است ولی نسبت به «مقامُ» ساکت است.
به جای در آیه 97 آل عمران(مَن کفرَ فانَّ الله غنی عن العالمین) اشاره شد که مرحوم شیخ اعظم در بحث «برائت» از «رسائل» آیات دیگری را نیز معرفی می کنند که چنین وضعی دارند. ، ج2، ص563 إقامةُ العلةِ مُقامَ الجزاء لا تحصى كثرة في القرآن و غيره مثل قوله تعالى‏ 1. وَ إِنْ تَجْهَرْ بِالْقَوْلِ‏ [فإنَّ الله یعلمُه] فَإِنَّهُ يَعْلَمُ السِّرَّ وَ أَخْفى‏ 2. إِنْ تَكْفُرُوا [لا تَضرّونَ اللهَ] فَإِنَّ اللَّهَ غَنِيٌّ عَنْكُمْ‏ 3. وَ مَنْ كَفَرَ [لا یَضُرُّ اللهَ] فَإِنَّ رَبِّي غَنِيٌّ كَرِيمٌ‏ 4. وَ مَنْ كَفَرَ [لا یَضُرُّ اللهَ] فَإِنَّ اللَّهَ غَنِيٌّ عَنِ الْعالَمِينَ 5. فَإِنْ يَكْفُرْ بِها هؤُلاءِ [لا یضرُّ دینُ اللهِ ] فَقَدْ وَكَّلْنا بِها قَوْماً لَيْسُوا بِها بِكافِرِينَ 6. إِنْ يَسْرِقْ‏ [فلا عَجَبَ] فَقَدْ سَرَقَ أَخٌ لَهُ‏ مِنْ قَبْلُ‏ 7. إِنْ‏ يُكَذِّبُوكَ‏ [فلا عَجَبَ] فَقَدْ كَذَّبَتْ‏
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ابن هشام در مغنی اللبیب، ج1، ص319 می نویسد: و فى كتاب المصاحف لابن الأنبارى أن بعضَ الزنادقة، تمسّك بقوله تعالى‏ (وَعَدَ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ مِنْهُمْ مَغْفِرَةً)(29 فتح) فى الطعنِ على بعض الصحابة و الحقُّ أن مِن فيها للتبيين لا للتبعيض، أى الذين آمنوا هم هؤلاء ... . ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ پاسخ به او: المیزان: «من» البيانيةَ لا تَدخُلُ على الضّمير مطلقًا في‏ كلامهم اما استدلال به نفع مرحوم علامه چنین می تواند باشد: 1️⃣ شرح رضی بر کافیه، 4، 218 در توضیح «مِن» بیانیه نکته مهمی دارد: «و الذی بعدَ «مِن» عطفُ بیانٍ له». پس روشن شد که ما بعد «من» بیانیه در حکم «عطف بیان» است و احکام عطف بیان را دارد. چراکه قرار است با وضوح بیشتری نسبت به «مُبَیَّنِ خود» قصد از آن را بیان کند. 2️⃣ تعریف عطف بیان در الفیه این بود: فذو البیانِ تابعٌ شبهُ الصفة حقیقة القصدِ به منکشفة بنابراین ذو البیان آن است که حقیقت قصد را به وضوح روشن کند؛ و عطف بیان در جوامد همان نعت است در مشتقات. 3️⃣ قاعده ضمیر: الضمیرُ(المضمر) لا یوصفُ و لا یوصف به. این قاعده را تصریح کرده اند: اشمونی، 4، 77(اخبار به الذی) ابن عقیل، 2، 401؛ اوضح المسالک(ابن هشام صاحب مغنی)، 4، 217؛ شرح رضی بر کافیه، 2، 301 هم قاعده را آورده هم علت آن را بیان کرده. و خود مغنی اللبیب، 2، 453 این قاعده را آورده. ضمن آنکه مغنی در ابتدای باب رابع، در تفاوت عطف بیان و بدل، اولین تفاوت را همین قرار داده که ضمیر نمی تواند عطف بیان یا متبوعش باشد به خلاف بدل. لذا ضمیر نمی تواند عطف بیان باشد خاصّه اگر ضمیر غائب باشد چراکه در خود ضمیر هم ضمیر متکلم اعرف از مخاطب اعرف از غائب است و عمده مشکل در فهم متون عربی این است که مرجع ضمایر یافت شود.