eitaa logo
تفسیر تربیتی
2.5هزار دنبال‌کننده
66 عکس
27 ویدیو
125 فایل
این جا قرارگاه کسانی است که دوست دارند بین الطلوعین پای کلام خدا و اهل بیت علیهم السلام بنشینند. ارتباط با مدیر کانال: @memami110
مشاهده در ایتا
دانلود
تفسیر تربیتی
#اولواالالباب(574) #توکل #حسبی_الله #بندگان_ویژه (22) #صبر (3) ✅#قابل_انتشار
 بِسْمِ ٱللَّٰهِ ٱلرَّحْمٰنِ ٱلرَّحِيمِ 🗓 ۲۳ آبان ۱۴۰۳، جلسۀ ۵۷۴: ✅ وقتی سختی‌ها به انسان فشار می‌آورد، یکی از بدترین اتفاقات ممکن، سوء ظن نسبت به خداوند است. ✅ سوء ظن به خداوند یعنی بی‌اعتمادی به وعده‌های الهی. این حس، زمینۀ دوری از خدا و نزدیکی به ابلیس را فراهم می‌کند. ✅ خداوند در قرآن بیلن کرده که یکی از فلسفه‌های بروز مشکلات در زندگی، معلوم شدن درونمان و خالص شدن ایمانمان است. ✅ دعای ۲۹ صحیفۀ سجادیه مربوط به زمانی است که رزق و روزی بر امام تنگ می‌شد. این دعا بسیار قابل تامل است. 🔷 خدایا! تو در رزق و روزی ما، ما را به یوء ظن مبتلا کردی. (شمارۀ ۱ ضمیمه) ✅ این عبارت یعنی خدایا! تو عمداً رزق و روزی را بر ما تنگ گرفتی تا ما در وادی گمان، مبتلا شویم و مشخص شود که از این وادی با سوء ظن خارج می‌شویم یا حسن ظن. ✅ این عبارت نگاه انسان را به تنگ شدن روزی تغییر می‌دهد. ✅ نمی‌گوید وقتی رزق تنگ شد، صبر کن و سوء ظن نداشته باش، بلکه نگاهی فراتر دارد. خداوند ما را مبتلا می‌کند تا زمینۀ سوء ظن در ما ایجاد شود و ایمانمان محک بخورد. ✅ باید با صحیفۀ سجادیه انس گرفت. این کتاب ما را از بسیاری از گرفتاری‌های معنوی نجات می‌دهد. 🔷 خدایا! ما را در مدت زندگی به آرزوهای طول و دراز مبتلا کردی. وقتی به تو سوء ظن پیدا کردیم، روزیِ تو را از روزی‌خورنده‌ها التماس کردیم و دیدیم چه انسان‌هایی عمر طولانی دارند و ما هم چنین آرزو کردیم مه چنین عمر می‌کنیم. پس بر محمد و آل محمد درود فرست و به من یقین درستی عطا کن که به واسطۀ آن، ما را از معونه و سختی طلب روزی کفایت کنی و اطمینان خالصی به من بده که به واسطۀ آن اطمینان، این‌قدر به خود سختی ندهم. (شمارۀ ۱ ضمیمه) ✅ یکی از آداب دعا این است که حال خود را در دعا بگوییم و اعتراف کنیم. این موضوع در دعاها موضوعیت دارد. ✅ در این بخش از دعا اشاره شده: اطمینان خالصی به من بده که به واسطۀ آن اطمینان، این‌قدر به خود سختی ندهم. بخشی از این دردسر، فکر و خیال‌هایی است که نتیجۀ آن، اضطراب است. فکر کردن به اینکه: اگر نرسید چه؟ اگر کم آوردم چه؟ اگر نتوانستم فلان چیز را تهیه کنم چه؟ 🔶 آیۀ ۲۲ و ۲۳ سورۀ ذاریات: وَفِي السَّمَاءِ رِزْقُكُمْ وَمَا تُوعَدُونَ (۲۲) فَوَرَبِّ السَّمَاءِ وَالْأَرْضِ إِنَّهُ لَحَقٌّ مِثْلَ مَا أَنَّكُمْ تَنْطِقُونَ(۲۳) و روزی شما در آسمان است و آنچه به شما وعده داده می‌شود! (۲۲) سوگند به پروردگار آسمان و زمین که این مطلب حقّ است همان گونه که شما سخن می‌گویید! (۲۳) 🔷 خدایا کاری کن که وعدۀ صریح و آشکاری که در قرآن، کتاب وحیانی‌ات داده‌ای و بعد از آن قسم آورده‌ای، را به عنوان عاملی قرار ده که تمام هم و غم ما را برای رزقی که تو تکفل کرده‌ای، قطع کند. کاری کن که ذهنمان مشغول چیزی که تو ضمانت کرده‌ای، نباشد. کدام وعده؟ تو گفتی و گفتۀ تو حق است و صادق‌ترین قول‌هاست. تو قسم خوردی و قسم تو، قسم کامل و عملی است: وَفِي السَّمَاءِ رِزْقُكُمْ وَمَا تُوعَدُونَ (۲۲ ذاریات) و گفتی: فَوَرَبِّ السَّمَاءِ وَالْأَرْضِ إِنَّهُ لَحَقٌّ مِثْلَ مَا أَنَّكُمْ تَنْطِقُونَ (۲۳ ذاریات) (شمارۀ ۱ ضمیمه) ✅ وقتی رزق تنگ می‌شود، باید چطور دعا کنم؟ امام سجاد علیه السلام حتی در یک جمله از این دعا، از خداوند طلب زیاد شدن رزق نکردند. ایشان در هنگام فقر، از خداوند یقین و اعتماد خواستند. ✅ نمی‌گویم برای وسعت رزق دعا نکنیم، بلکه توجه داشته باشیم که هنگام ابتلا به تنگی رزق، ابتلای بزرگتری نیز برایمان وجود دارد و آن، ابتلا به سوء ظن در مورد خداوند است. ✅ حسن ظن ثروت اصلی ماست. اگر در امتحان سوءظن به خداوند مردود شدیم، حتی اگر به ثروت رسیدیم، باز هم فقیریم. ✅ وقتی رزق بر ما تنگ می‌شود، فقط به دنبال ذکری (حتی بدون سند) برای توسعۀ رزق می‌گردیم، اما سراغ صحیفۀ سجادیه نمی‌رویم که از امام سجاد علیه السلام بیاموزیم. ✅ امام سجاد علیه السلام سطح انسان را بالا می‌برد. در این دعا، امام سجاد علیه السلام به ما می‌آموزد که ما هنگام فقر مبتلا شده‌ایم تا آنچه در دل پنهان داشتیم، برملا شود. اگر چنین بود، فقر ما، فقر ایمان است، پس باید از خداوند یقین بخواهیم، روزی را به خودش بسپاریم و به او اعتماد کنیم. او که قادر است و بخیل نیست. ما باید در اعمالت کوتاهی نکنیم و به او توکل کنیم. حتی اگر هیچ‌وقت رزقمان وسیع نشد، به خداوند اعتماد کنیم که او، همین را برایمان مقدر کرده است و همین را برایمان مصلحت می‌داند. ✅ وقتی در سختی‌ها ابلیس می‌خواهد پایۀ ایمان ما را قطع کند، ما را گرفتار سوء ظن به خداوند می‌کند و به این وسیله، صبر را از ما می‌گیرد. با گرفتن صبر، ایمان ما را به خداوند و وعده‌های او، از ما می‌گیرد. 🌸 توسل به امام رضا علیه السلام (شمارۀ ۲ ضمیمه) (574) (22) (3)
سلام وقتتون بخیر ان شاء الله فردا کلاس ساعت 5:45 برقراره لطفا به ساعت توجه کنید: 5:45 سرعت جلورفتن زمان اذان خیلی زیاده. این دفعه 10 دقیقه ساعت کلاس رو جلو کشیدم.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
باید زودتر آدم صبوری بشوم! وقت نیست. از کجا معلوم شاید یک روز از همین روزها مرا میان این دو حال مخیّر کنند: بی‌تو باشم و بدون مصیبت زندگی کنم یا با تو باشم و غرق در مصیبت. عاشق اگر نباشم، کدام را انتخاب می‌کنم؟ اگر بی‌تو بودن را انتخاب کنم، می‌توانم امیدی به عاقبت بخیر شدنم داشته باشم؟ بیچاره‌تر از کسی که حال اول را انتخاب می‌کند، کیست؟ اما مگر بدون عشق می‌شود حال دوم را برگزید؟ چگونه می‌شود عاشق نبود و در میان تلاطم امواج بلا از زندگی راضی بود و آرزوی مرگ نکرد؟ کاش قبل از مخیّر شدن عاشق می‌شدم! کمکم کن که سخت محتاجم! شبت بخیر بهترین انتخاب دنیا و آخرتم!
تفسیر تربیتی
#اولواالالباب(575) #توکل #حسبی_الله #بندگان_ویژه (23) #صبر (4) ✅#قابل_انتشار
 بِسْمِ ٱللَّٰهِ ٱلرَّحْمٰنِ ٱلرَّحِيمِ 🗓 ۲۶ آبان ۱۴۰۳، جلسۀ ۵۷۵: ✅ همچنان در مورد ویژگی‌های بندگان خاص خداوند صحبت می‌کنیم. با توجه به حدیث امام رضا علیه السلام، یکی از ویژگی‌های بندگان خاص خدای رحمان، صبر هنگام بلا است. 🔷 امام سجاد علیه السلام: اتفاقی که برایت افتاده و در آن به تو صبر عطا شده، مصیبت حساب نکن. آن اتفاقی است که به تو صبر عطا شده و از جانب خداوند شایستۀ پاداش بوده‌ای. مصیبت فقط این است که صاحب آن، از اجر مصیبت محروم شود، چون وقت نزول مصیبت، صبر نمی‌کند. (شمارۀ ۱ ضمیمه) ✅ فرض کنید شخصی، عزیزی از دست داده. مصیبت بالاتر از این؟ حضرت می‌فرمایند: وقتی صبر می‌کنی و شایستۀ دریافت پاداش می‌شوی، این را مصیبت حساب نکن. ولی وقتی صبر نمی‌کنی که پاداشی به تو داده شود، این مصیبت واقعی است. ✅ باید زاویۀ نگاه خود را تغییر دهیم. بسیاری از ما چنین نگاهی به مصیبت نداریم. نوع نگاه این حدیث، نیازمند ولایتمداری و همسویی با نگاه امام است. ولایتمداری یعنی ولی را بشناسی، به او محبت داشته باشی و از او تبعیت کنی. تبعیت هم در سه شاخۀ فکر، حس و عمل است. ✅ اگر می‌خواهیم ولایتمدار باشیم، باید به مصیبت طوری نگاه کنیم که ولی نگاه می‌کند. اگر مطابق نگاه ولی به مصیبت نگاه نکردیم، ولایتمدار نیستیم. ✅ اگر اتفاقی برایم افتاد و صبر نکردم، باید برای صبر نکردنم ناراحت باشم. این تبعیت از ولی در حس است. ✅ ولایتمداری در تمام شرایط در زندگی ما اتفاق بیفتد و کار دائم ما باشد. یعنی منحصر به صبر نیست و در تمام مسائل باید از خود رسیم: آیا آن‌طور فکر می‌کنم که ولی فکر می‌کند؟ حس من مانند حس ولی هست؟ آیا مانند ولیِ خود عمل می‌کنم؟ ✅ یکی از مشکلات جدی ما در سبک زندگی، دور شدن از این سه سوال است. کلیدی‌تر از این سه سوال در سبک زندگی نداریم. ✅ اگر مطابق ولی فکر و حس و عمل نمی‌کنیم، باید برویم و معرفت و محبت خود را بسنجیم. شاید هنوز ولی خود را نمی‌شناسیم. شاید هنوز آن‌گونه که باید، امامم را دوست ندارم. این محبت به ما انگیزه و اراده می‌دهد. ✅ ما در زندگی خود هیچ‌کاری مهم‌تر از ولایتمداری نداریم. به همین دلیل، باید دائم از خود این سه سوال را بپرسیم و اگر پاسخ خوبی ندادیم، در معرفت و محبت خود تامل کنیم. مطالعه کنیم تا معرفت خود را بالا ببریم. توسل کنیم و بخواهیم خداوند حجتش را به ما بشناساند.این شناختی نیست که خودمان بتوانیم پیدا کنیم. باید خداوند این معرفت را به ما عطا کند. برای افزایش محبت خود به اهل بیت، اصلی‌ترین مانع یعنی گناه را برطرف کنیم. توبه و استغفار کنیم. مراقبه و محاسبه داشته باشیم. نزدیک وادی گناه نشویم. ✅ معرفت و محبتت را رشد بده، ببین به کجا می‌رسی! به جایی می‌رسی که غیر از تبعیت از ولی در فکر و حس و عمل، نمی‌توانی به شکل دیگری زندگی کنی. رسیدن به این نقطه آرمانی و دست نیافتنی نیست. ✅ قاعدۀ زندگی این است که اگر بر مصیبت صبر نکنی، از اجر و ثواب آن محروم می‌شوی. ما به این عالم آمده‌ایم که در یک مقطع خیلی کوتاه، در دنیا باشیم و این زندگی با مصیبت‌هایی همراه است. باید در این فرصت کوتاه که مانند یک لحظه است، کارهایی را انجام دهم و از کارهایی بپرهیزم تا سطح زندگی آینده‌ام را تعیین کنم. ✅ خداوند در این یک لحظه (دنیا) فرصت‌هایی را به ما داده است تا بتوانیم آیندۀ خوبی برای خود رقم بزنیم. یکی از آن فرصت‌ها، صبر کردن است. خداوند به ما لطف می‌کند و سختی‌ها و مشکلاتی را سر راه ما قرار می‌دهد که اگر بر آن‌ها صبر کنیم، از اسفل‌السافلین در امان باشیم و سطح زندگی آیندۀ خود را بالا ببریم. ✅ خداوند چقدر سختی می‌دهد؟ اگر کل زندگی ما سختی باشد، تنها بک لحظه سختی کشیده‌ایم. اگر هیچ روز بدون سختی نداشته باشیم، باز هم کم سختی کشیده‌ایم. 🔷 امام صادق علیه السلام: هرکسی صبر کند، کم صبر کرده و کسی که ناشکیبی و جزع و فزع کند، کم جزع و فزع کرده است. (شمارۀ ۲ ضمیمه) ✅ دنیا کوتاه است. در این دنیای کوتاه می‌توانیم صبر کنیم یا جزع و فزع. ما از این فرثت کوتاه می‌توانیم استفاده کنیم و بالاترین سطح را برای ابدیت خود رقم بزنیم، اما صبر نمی‌کنیم و جزع و فزع می‌کنیم. اگر این مصیبت نیست، پس چیست؟ ✅ فرض کنید بگویند: به اندازۀ چند لحظه زیر آفتاب کلنگ بزن تا به گنجی برسی که خودت و نسلت از آن استفاده کنند. اگر کسی بگوید: حوصله ندارم، تحمل آفتاب ندارم و... آیا چنین فردی را بیچاره نمی‌دانیم؟ حالا حساب کنید گنجی که تا چند نسل بماند کجا و زندگی تا ابد در جوار رحمت الهی بودن کجا؟ بیچاره کسی که فرصتی که خداوند برای ساخت ابدیت به او داده است را از دست می‌دهد.
✅ چقدر نیازمند اعتقاد و ایمان به ابدیت هستیم تا بتوانیم این مفاهیم را بفهمیم. این مفاهیم در نسبت با ابدیت فهمیده می‌شود. اگر کسی به ابدیت ایمان نداشته باشد و دغدغۀ آن را نداشته باشد، اگر سبک زندگی‌اش را بر اساس ابدیت نچیده باشد، نمی‌تواند متوجه شود که مفهوم حدیث امام سجاد علیه السلام که در ابتدای کلاس بیان شد، چیست؟ ✅ ما در ایمان به معاد مشکل داریم. معاد و ابدیت را انکار نمی‌کنیم. از نظر ذهنی قانع شده‌ایم و ذهنمان پذیرفته است، اما قلبمان لبریز از ایمان به معاد نیست. ایمانی که زندگی‌مان را مدیریت نکند، ایمان متزلزلی است. ✅ وقتی بناست در آیندۀ ما اتفاقی بیفتد، امروزمان را طوری مدیریت می‌کنیم که آن اتفاق به خوبی بیفتد. مثلاً کسی که به سفر حج یا اربعین می‌خواهد برود، از مدت‌ها قبل دغدغۀ آن را دارد و بررسی می‌کند که چه کند تا سفرش به خوبی انجام شود. برای مهمانی از مدتی قبل دغدغۀ لباس و هدیه و... را داریم. این یعنی ایمان به آینده. ✅ حتی اگر احتمال دهیم ابدیتی وجود دارد، باید برخی از امور را انجام دهیم. ما به ابدیت ایمان نداریم. اگر ایمان داشتیم، این ایمان سبک زندگی و دغدغه‌های ما مدیریت می‌کرد. در این صورت بسیاری از مفاهیمی که اهل بیت علیهم السلام بیان کرده‌اند را درک می‌کردیم. 🌸 توسل به حضرت زهرا سلام الله علیها (شمارۀ ۳ ضمیمه) (575) (23) (4)
سلام وقتتون بخیر ان شاء الله فردا کلاس ساعت 5:45 برقراره لطفا به ساعت توجه کنید: 5:45 سرعت جلورفتن زمان اذان خیلی زیاده. این دفعه 10 دقیقه ساعت کلاس رو جلو کشیدم.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
آدم‌های ناشکیبا اگر مدعی عشق تو باشند، باید در ادعایشان تردید کرد. مگر می‌شود بدون تحمل سختی‌ها به عشق تو رسید. کسی که سختی نکشیده و می‌گوید به تو رسیده، در توهمی عمیق فرو رفته و باید کسی او را از گرداب این توهم دهشتناک نجات دهد. خدا به دادش برسد! عشق تو آن قدرها ارزان نیست که بشود با قاعدۀ هم فال و هم تماشا آن را خرید. باید سختی کشید و به عشق تو رسید. گریزی از این راه نیست. آقا! نمی‌خواهم خوش‌خیالانه به عشق تو فکر کنم. می‌خواهم محبت اندکی را که از تو به دل دارم، سرمایه‌ای کنم برای بالا بردن رتبۀ صبرم تا در مسیر عشق تو سختی‌ها قامتم را خم نکنند و استوار قدم بردارم تا برسم به روزی که تو پای عاشقی‌ام را امضا کنی. شبت بخیر محبوب من!
دو تا نکته: یک. کسایی که امروز به صورت زنده سر کلاس نبودند یا دیر رسیدند یا زود رفتند، حتما در اولین فرصت بحث امروز رو گوش کنند. دو. بحث امروز خیلی به موضوع «وُسع» ارتباط داشت. تا حالا چند بار گفتم اون مباحث رو گوش کنید. نمی‌دونم چرا بعضی‌ها تعلل می‌کنند و هنوز گوش ندادند. موضوع «وُسع» خیلی حیاتیه. از همین امروز برنامه‌ریزی کنید و گوش کنید. اینم نشونیش: بخش اول صوت‌های «وُسع» بخش دوم صوت‌های «وُسع» بخش سوم صوت‌های «وُسع»
تفسیر تربیتی
#اولواالالباب(576) #توکل #حسبی_الله #بندگان_ویژه (24) #صبر (5) ✅#قابل_انتشار
بِسْمِ ٱللَّٰهِ ٱلرَّحْمٰنِ ٱلرَّحِيمِ 🗓 ۲۷ آبان ۱۴۰۳، جلسۀ ۵۷۶: ✅ بحث در مورد مصیبت از زاویۀ نگاه اهل بیت علیه السلام بود. اگر در برابر مشکل صبر نکنیم، دچار مصیبت محرومیت از اجر و پاداش مشکل شده‌ایم. در صورتی می‌توانیم با زاویه نگاه اهل بیت به مصیبت نگاه کنیم که زندگی ابدی را در نظر داشته باشیم. دنیا هرچقدر طولانی باشد، در برابر آخرت یک لحظه است و فرصتی است برای ساختن آخرت. مشکلات، هر اندازه زیاد باشد، در برابر ابدیت هیچ است. ✅ وقتی سختی‌ها می‌آید و ما ابتدا خدا خدا می‌کنیم و کم کم چرا؟ چرا؟ می‌کنیم و نسبت به خداوند بدگمان می‌شویم. اگر در دل مشکلات، حواسمان به ابدیت و اجر در مقابل صبرمان باشد، نسبت به خداوند سوء ظن پیدا نمی‌کنیم. ✅ برخی طنزهای فضای مجازی به همین موضوع اشاره می‌کند. طوری در مورد سختی‌ها سخن می‌گویند که انگار خداوند راحتی ما را دوست ندارد، در حالی که اگر ابدیت را فراموش نکنیم، اصلاً سوء ظن به خداوند اتفاق نمی‌افتد. ✅ ذهنمان را درگیر این نکته کنیم: باید خود را برای سختی‌ها آماده کنیم. گاهی دقیقاً مشکل همینجاست که خود را برای سختی آماده نمی‌کنیم و با مشکلات غافلگیر می‌شویم. مثلا برای فقر و بیماری خود را آماده کرده‌ایم، اما نوعی بیماری خاص است که خود را برای آن آماده نکرده‌ایم، یا برای مصیبت آبرو یا امتحان با ناموس خود را آماده نکرده بودیم. ❓سوال: آیا این‌طور زندگی خوفناک نمی‌شود؟ 🔆 پاسخ: بدون توکل بله خوفناک می‌شود. اگر کسی اهل توکل نباشد و بی‌اعتنا به خداوند به این سختی‌ها فکر کند، زندگی‌اش بسیار خوفناک می‌شود. ✅ بین توکل و خروج از سلطۀ شیطان، رابطه مستقیم وجود دارد. شیطان بر بندگان خاص خداوند سلطه ندارد. یکی از ویژگی‌های اصلی کسانی که شیطان بر آن‌ها مسلط نمی‌شود، توکل مستمر در زندگی است. ✅ چه مهیای مصائب شویم چه نشویم، چه به مشکلات فکر کنیم و چه نکنیم، انتخاب مصائب را به دست ما نگذاشته‌اند. ✅ آیت الله سید عباس کاشانی از آخرین شاگردان آقای قاضی رحمه الله علیه بودند که از دنیا رفتند. ایشلن ۴۰ سال امام جماعت صحن مطهر حرم امام حسین علیه السلام بودند. کسی نزد ایشان قصه‌ی شکنجه‌های خواهر شهید صدر در مقابل چشمان شهید صدر را برای ایشان تعریف می‌کرد. این ابتلایی برای شهید صدر و خواهر ایشان بود. حرف شهید صبر به خواهرشان این بود: صبر کن. صبر کن. ✅ ما حتی نمی‌توانیم تصور کنیم زمانی به این مصیبت دچار شویم. در غزه و لبنان چه ابتلایی دارند؟ مردم خوزستان هنگام جنگ به چه مصیبتی مبتلا شدند؟ برخی علمای برجسته به فرزندانی مبتلا شدند که واقعاً سوهان روحشان بود. یکی از علمای مبارز که زندگی‌اش را خرج دین و انقلاب کرد، دخترش در شبکه‌های معاند علیه ایران و به نفع نظام سلطه صحبت می‌کرد. ✅ بنا نیست خودمان ابتلای خود را انتخاب کنیم. لازم نیست به تک تک ابتلائات دیگران فکر کنیم، اما باید خود را مهیا کنیم. باید خود را به خداوند بسپاریم. باید طوری زندگی کنیم که ظرفیت خود را برای مواجهه با سختی‌های زندگی آزاد بگذاریم. در ذهن خود چیزی را حذف نکنیم. ✅ امیرالمومنین علی علیه السلام باشی، غیرتت، غیرت الله باشد، ممکن است به مصیبتی دچار شوب که محور آن مصیبت، ناموست باشد. آن هم ناموسی که ناموس خداست، حضرت زهرا سلام الله علیها. نه ما عزیزتر از امیرالمومنین علی علیه السلام هستیم و نه ناموسمان عزیزتر از حضرت زهرا سلام الله علیها. ✅ امام حسین علیه السلام و امام سجاد علیه السلام باشی، بنا نیست برخی مصائب که در ذهنت هم به آن فکر نمی‌کنی، از زندگی‌ات حذف شود. ✅ وقتی زندگی را بدون سختی تصوّر می‌کنیم، در حقیقت داریم یک زندگی غیرواقعی را تصوّر می‌کنیم. زندگی بدون سختی وجود ندارد. ✅ از خداوند بخواهیم حقیقت زندگی و مشکلات را طوری برایمان جا بیندازد که هرمشکلی برایمان پیش آمد، زمینه‌ای برای سوء ظن به خداوند نشود. یعنی بزرگ‌ترین مشکلات به اندازۀ سر سوزنی در ما《چرا؟》ابجاد نکند. رسیدن به این مرحله ایمان قوی می‌خواهد. ✅ اصلی‌ترین عنصری که انسان می‌تواند با کمک آن در دل مشکلات، از ظرفیتش برای صبر استفاده کند، ایمان عمیق به خداوند است. ایمانی که در تمام وجود انسان رسوخ کرده است. ✅ خیلی از انسان‌ها در دل مشکلات ایمانشان را از دست داده‌اند و دیگر با خداوند صمیمی نیستند. ✅ همه‌جور مشکلات ممکن است در زندگی انسان پیش بیاید. ممکن است یکی از این مشکلات، از آن دسته باشد که نتوانیم با آن را خودمان حل کنیم و درنتیجه به خداوند سوء ظن پیدا می‌کنیم. قبل از بروز مشکل، خود را مهیا کنیم. ✅ با ایمان به خدا، ارتباط بیشتر با خدا، خالی کردن ظرف وجودمان از چیزهایی که ظرف وجودمان را اشغال کرده‌اند، مهیا شویم.
✅ مهیا باشیم به معنای عدم ناراحتی در دل مشکلات نیست. بلکه به معنای عدم غافلگیری از مشکلات و بهم نخوردن رابطۀ ما با خداوند است. در مشکلات، صبر خود را از دست ندهیم. از زندگی ناامید نشویم. نسبت به عبادت، مناجات و توسل بی‌انگیزه نشویم. ✅ صبوری کنیم و رابطۀ خود با خداوند را در دل مشکلات بهتر کنیم. 🌸 توسل به حضرت فاطمه سلام الله علیها (شمارۀ ۱ ضمیمه) (576) (24) (5)
فردا کلاس تعطیله
اگر راه رسیدن به تو از دل سختی‌ها عبور می‌کند،‌ بی‌شک خدایی که ما را به رسیدن به تو تکلیف کرده، وُسعش را در وجودمان قرار داده؛ اما چرا خیال می‌کنیم ظرف تحمل سختی‌ها را نداریم؟ ما نعمت وُسعِ تحمل سختی‌ها را کفران کردیم و ظرفی را که خدا برای رسیدن به تو در اختیارمان قرار داده بود، با دغدغه‌های دنیایی اشغال کردیم. چه کفران نعمتی بالاتر از این اشغالگری!؟ باید وُسعمان را آزاد کنیم، آزاد از دغدغه‌های بیهوده و آلودگی‌های گناه. آزادسازی وُسعِ خدادادی، مقدمۀ رسیدن به توست. ما به تو می‌رسیم به لطف خدا! شبت بخیر مقصد والای ما!
تفسیر تربیتی
#اولواالالباب(577) #توکل #حسبی_الله #بندگان_ویژه (25) #صبر (6) #وسع ✅#قابل_انتشار
 بِسْمِ ٱللَّٰهِ ٱلرَّحْمٰنِ ٱلرَّحِيمِ 🗓 ۲۸ آبان ۱۴۰۳، جلسۀ ۵۷۷: ✅ یکی از زمینه‌هایی که در دل مشکلات، باعث لغزش انسان می‌شود، این است که خیال می‌کنیم این مشکل در وُسع ما نیست. اصل مشکل را می‌پذیریم ولی فکر می‌کنیم این اندازه از مشکل در توان ما نیست. همین، باعث سوء ظن به خداوند می‌شود، زیرا حس می‌کنیم خداوند مشکلی فراتر از وسعمان به ما داده است. ✅ اینجا شیطان با درایت وارد می‌شود. می‌گوییم: ما قبول داریم زندگی مشکل دارد. نوع مشکل را مشخص نکردیم و نگفتیم چقدر مشکل بده، اما این مشکل در توان من نیست. چطور صبر کنم. 🔷 امیرالمومنین علی علیه السلام می‌فرمایند: صبر به اندازۀ مصیبت نازل می‌شود. (شمارۀ ۱ ضمیمه) ✅ هم مصیبت و هم صبر نازل می‌شوند. صبر از همان‌جا می‌آید که مصیبت می‌آید و هردو توسط خداوند حکیم نازل می‌شود. خداوند حکیم، ابتدا وسع را به انسان می‌دهد و سپس به صبر تکلیف می‌کند. ✅ خداوند به ما امر به صبر کرده است و به اندازۀ وسع، به ما تکلیف می‌کند. پس ما به اندازۀ مصیبت، وسع و ظرفیت صبر کردن را داریم. 🔶 آیۀ ۱۲۷ سورۀ نحل: وَاصْبِرْ وَمَا صَبْرُكَ إِلَّا بِاللَّهِ ۚ وَلَا تَحْزَنْ عَلَيْهِمْ وَلَا تَكُ فِي ضَيْقٍ مِمَّا يَمْكُرُونَ صبر کن. و صبر کردن تو جز به توفیق و یاری و کمک خدا ممکن نیست. ✅ یعنی اگر خداوند دستور صبر می‌دهد، خودش نیز برای این صبر، به او کمک می‌کند. 🔷 امام رضا علیه السلام: کسی نزد امام رضا علیه السلام آمد و گفت: آیا خداوند به بنده‌ها چیزی را که طاقت ندارند، تکلیف می‌کند؟ حضرت فرمودند: خدا همۀ خلائق را تکلیف به چیزی که در توانشان نیست می‌کند اگر خودش در آن تکلیف، بندگانش را کمک نکند. اگر خدا کمکشان کند، در طاقتشان هست. (یعنی: در صورتی که خدا در تکلیف یاری نکند، تکلیف در توان بندگان نخواهد بود و اگر کمک کند، تکلیف در توان هست) زیرا خداوند در قرآن به پیغمبر فرمود: صبر کن و صبر تو جز به توفیق خدا نیست. (شمارۀ ۲ ضمیمه) ✅ وقتی مصیبت می‌آید، صبر آن هم می‌آید. ❓سوال: مصیبت نازل شده و من بریده‌ام. می‌دانم در توانم نیست. چه کنم؟ 🔆 پاسخ: باید به مباحث وسع رجوع کنید و آن‌ها را مجدداً گوش کنید. وسع انسان اشغال می‌شود و اگر اشغال شد، با این‌که انسان وسع دارد ولی نمی‌تواند از آن استفاده کند. مانند حالتی که ما یک فِلَش با ظرفیت ۶۴ گیگابایت داریم، ولی ظرفیت این را ندارد که یک فیلم کوتاه را در آن بریزیم. می‌بینیم ظرفیت آن را با چیزهای بدردنخور پُر کرده‌ایم. ✅ ما وسع و ظرفیت خود را اشغال کرده‌ایم. آن‌قدر دغدغه‌های اضافی و بی‌اهمیت، غم و غصۀ بی‌خودی، خیالات و توجهات بی‌ارزش، هم‌نشینی‌های بد، گناه در زندگی ما وجود دارد که باعث اشغال وسع ما شده است. این مسائل اثر دارد. ✅ مثلاً برای یک مهمانی دادن یا رفتن، یک هفته ذهنمان درگیر است و وسعمان اشغال می‌شود. با یک غیبت، ظرفیت بزرگی از وسع ما اشغال می‌شود. حتماً مصیبت در حد وسع ماست، اما آن‌قدر آن را اشغال کرده‌ایم که نمی‌توانیم از وسع خود استفاده کنیم.
✅ وقتی دو نفر در شرایط یکسان، یک مشکل مشابه پیدا کردند. یکی راضی است و صبوری می‌کند و دیگری ناراضی است و جزع و فزع می‌کند. (مثلاً دو عضو یک خانواده، پدر خود را از دست داده‌اند). تفاوت در چیست؟ مشکل و شرایط که یکسان است. در وسع هم متعاوت نیستند، زیرا خداوند مصیبت را اندازۀ وسع می‌دهد. تفاوت در اینجاست که یکی وسع خود را با چیزهای بی‌خودی اشغال کرده است و دیگری وسعش ظرفیت دارد. ✅ دو عامل که باعث افزایش وسع می‌شود، شکر و استغفار است. این دو عامل هم ظرف انسان را از چیزهای بی‌ارزش خالی می‌کند و هم ظرف را بزرگ می‌کند. البته استغفار و شکر مطابق آن‌چه در جلسات قبل در مورد آن صحبت کردیم. ✅ انسان‌های شکور و اهل استغفار، در مصائب استوارترند. وسع افزایش یافته در این افراد، کمتر درگیر مسائل بی‌ارزش شده است. ✅ اگر حس کردید وسعتان درگیر مسائل بی‌ارزش شده، استغفار و شکر کنید. اگر استغفار حقیقی کنید، مراقب هستید که گناه جدیدی مرتکب نشوید. این باعث بزرگ شدن ظرف می‌شود. اگر به حقیقت شکر کنید، حواستان به نعمت‌های الهی جمع می‌شود. این باعث افزایش توان انسان در مقابل مشکلات می‌شود. ❓سوال: اگر صبر به اندازۀ مصیبت وارد می‌شود، آیا خداوند در مصائب و سختی‌هایی هم که برای تنبیه و عقوبت نازل می‌شود، وسع و ظرفیتی اندازۀ مصیبت به ما می‌دهد؟ 🔆 پاسخ: مشکلات سه دسته هستند: یک دسته به دلیل محبت است. یک دسته به دلیل عقوبت است. یک دسته به علت انتقام است. انتقام آخر خط است. دیگر کار از بیدار باش گذشته است. دستۀ اول نیز بیانی از هرکه در این بزم مقرب‌تر است، جام بلا بیشترش می‌دهند است. ما با دستۀ دوم کار داریم که احتمالاً مبتلابه ماست. خداوند برای مشکلاتی که جنبۀ عقوبتی دارد، حتماً صبر می‌دهد. اوج مهربانی خداوند همین‌جاست. ✅ خداوند می‌فرماید: گناه کردی؟ خطا کردی؟ تو را تنبیه می‌کنم که برگردی و به آخر خط نرسی. با سختی و مصیبتی به تو این مصیبت را می‌دهم. وسع آن را نیز به تو عطا می‌کنم. ✅ شک نکنید که خدا به اندازۀ مصیبت، صبر می‌دهد. همین نقطه، محل ورود شیطان است. شیطان وسوسه می‌کند که مشکلات، بزرگ‌تر از وسع ماست. او می‌خواهد با این وسوسه ما را به خداوند بدبین کند و به ما سلطه پیدا کند. وقتی این حس در ما ایجاد شد، از شیطان رانده شده به خداوند پناه ببریم. ✅ وقتی مصیبت می‌آید و حس می‌کنیم توان تحمل آن را نداریم، به دنبال چیزهایی باشیم که وسع ما را اشغال کرده است. ✅ مطالب وسع را گوش کنید و خلاصه بردادی کنید. ان‌شاءالله خداوند به ما کمک کند که از وسعی که به ما عطا کرده است، نهایت استفاده را ببریم. 🌸 توسل به حضرت زهرا سلام الله علیها (شمارۀ ۳ ضمیمه) (577) (25) (6)