eitaa logo
تفسیر تربیتی
2.5هزار دنبال‌کننده
66 عکس
27 ویدیو
125 فایل
این جا قرارگاه کسانی است که دوست دارند بین الطلوعین پای کلام خدا و اهل بیت علیهم السلام بنشینند. ارتباط با مدیر کانال: @memami110
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
در خیالم با بهشت به گفتگو نشستم. از او خواستم دربارۀ احساسی که به بهشت بودنش دارد حرف بزند. می‌خواستم بدانم چه احساسی دارد وقتی که می‌شنود خدا به هر کسی از بندگان خوبش او را وعده می‌دهد. می‌خواستم از زبان خودش بشنوم قصۀ هیجانی را که در خونش می‌جوشد وقتی که کسی از بندگان خاص خدا پایش را روی چشم او می‌گذارد. خیلی دوست داشتم بدانم وقتی کسی از دوستان خدا از خدا طلب بهشت می‌کند،‌ بهشت چه حالی می‌شود. بهشت فقط یک کلام جواب داد و گفت بهشت بودنش را مدیون شماست. او بدون شما احساسی به نام بهشت بودن ندارد. بهشت گفت که هیچ گاه جز شما به چیزی فکر نکرده و گفت چرا به او می‌گویم بهشت؟ او گفت بهشت شمایید و او باغی از درخت‌ها و نهرهای تو در توست. من فقط تو را می‌خواهم بهشت من! شبت بخیر بهشتِ بهشت!
تفسیر تربیتی
#اولواالالباب(579) #توکل #حسبی_الله #بندگان_ویژه (27) #صبر (8) #استدراج #املاء ⛔️#غیرقابل_انتشار
بِسْمِ ٱللَّٰهِ ٱلرَّحْمٰنِ ٱلرَّحِيمِ 🗓 ۳ آذر ۱۴۰۳، جلسۀ ۵۷۹: ✅ در جلسات قبل گفتیم وقتی انسان مبتلا می‌شود، خداوند حتماً وسع آن صبر را به او داده است. میزان صبر ما در مصائب بستگی به این دارد که چقدر وسع خود را اشغال کرده باشیم. ✅ وقتی گناهی را انجام داده‌ایم و خداوند ما را به مصیبتی مبتلا می‌کند، باز هم تکلیف ما صبر است، پس باز هم خداوند وسع آن را داریم. ✅ وقتی گناه کردیم، باید منتظر عقوبت گناه باشیم. اگر عقوبت نشدیم، باید به خداوند التماس کنیم و بگوییم: خداوندا! چه شده که من گناه مداوم می‌کنم و اهل غفلت شده‌ام ولی نعمت‌های مداوم دارم. مشکلی در زندگی ندارم. زیرا قاعدۀ خداوند بر این است که اگر با پای خودم از گناه برنگشتم، خداوند مرا تنبیه کند که هشیار شوم. اگر این اتفاق نیفتد، ممکن است خداوند مرا رها کرده باشد تا غرق در خوشی‌ها شوم. 🔷 امام صادق علیه السلام: وقتی گناهان بنده زیاد می‌شود ولی چیزی هم نیست که کفارۀ گناهانش شود (استغفار و...)، خداوند او را به غم در دنیا مبتلا می‌کند تا کفاره گناهان او باشد. اگر این میزان غم و غصه باعث شد گناهان جبران شود که هیچ، وگرنه بدنش را بیمار می‌کند. اگر این بیماری جسمی باعث برطرف شدن گناهانش شد که هیچ و گرنه مرگ را بر او سخت می‌کند. اگر شدت سکرات مرگ باعث پاک شدن او شد که هیچ، اگرنه در قبر او را عذاب می‌کند زیرا وقتی در روز ملاقات خدا به دیدار خدا می‌رود گناهی روی دوشش نباشد که علیه بنده شهادت دهد. (شمارۀ ۱ ضمیمه) ✅ اگر بنده گناه‌هان گوناگونی می‌کند و اتفاقی برایش نمی‌افتد که آن را مصیبت بداند، در این حال باید به درگاه خداوند برود و بگوید: خدایا مرا رها کردی که غرق در خوشی‌ها شوم. 🔶 سورۀ اعراف: وَ الَّذِينَ كَذَّبُواْ بَِايَاتِنَا سَنَسْتَدْرِجُهُم مِّنْ حَيْثُ لَا يَعْلَمُونَ(۱۸۲) وَ أُمْلىِ لَهُمْ إِنَّ كَيْدِى مَتِينٌ(۱۸۳) و آنها كه آيات ما را تكذيب كردند، به تدريج از جايى كه نمى‏‌دانند، گرفتار مجازاتشان خواهيم كرد. و به آن‌ها مهلت مى‏‌دهم (تا مجازاتشان دردناك‌تر باشد)؛ زيرا طرح و نقشه من، قوى (و حساب شده) است. (و هيچ كس را قدرت فرار از آن نيست.) 🔶 سورۀ قلم: فَذَرْنِی وَمَن یُکَذِّبُ بِهٰذَا ٱلْحَدِیثِۖ سَنَسْتَدْرِجُهُم مِّنْ حَیْثُ لَا یَعْلَمُونَ (۴۴) وَأُمْلِی لَهُمْۚ إِنَّ کَیْدِی مَتِینٌ (۴۵) پس مرا با كسانى كه اين حديث را (قرآن را) تكذيب مى‏‌كنند واگذار، كه به زودى آن‌ها را تدريجاً (به سوى عذاب و شقاوت ابدى) از آن‌جا كه نمى‏‌دانند نزديك مى‏‌كنيم.و من به آنها مهلت مى‏‌دهم (تا شقاوتشان به كمال رسد) و همانا كيد و تدبير من محكم و استوار است.. 🔷 روایت امام صادق علیه السلام در مورد همین آیات: وقتی خداوند برای بنده‌ای ارادۀ خیر می‌کند و آن بنده گناهی مرتکب می‌شود، خداوند مصیبتی برای او پیش می‌آورد و استغفار را یاد او می‌آورد. اگر خداوند برای بنده‌ای ارادۀ شر کند، بعد از آن گناه نعمتی به او می‌دهد که استغفار را فراموش کند. این همان قول خداوند است که می‌فرماید: سَنَسْتَدْرِجُهُم مِّنْ حَیْثُ لَا یَعْلَمُونَ به زودی آن‌ها را آرام آرام گرفتار عذاب می‌کنیم از جایی که نمی‌دانند. (از جایی که نمی‌دانند یعنی) به واسطۀ نعمت دادن در هنگام معصیت کردن. (شمارۀ ۲ ضمیمه) ✅ طبق حدیث امام صادق علیه السلام، بندۀ گنهکاری که در حدیث وصف او آمده است، گناهان، کفران نعمت و پرده‌دری‌هایی را مرتکب شده است. گناهان او تا اندازه‌ای است که خداوند او را رها کرده است. اتفاقاً خداوند بعد از گناه، به او نعمت می‌دهد. بنده هم خیال می‌کند خیلی خوب است که مشمول چنین نعماتی شده است! 🔷 امام صادق علیه السلام در مورد: سَنَسْتَدْرِجُهُم مِّنْ حَیْثُ لَا یَعْلَمُونَ فرمودند: بنده گناهی می‌کند و با وجود آن گناه، نعمتی برایش تجدید می‌شود. آن نعمت بنده را از استغفار از آن گناه غافل می‌کند. (شمارۀ ۳ ضمیمه) 🔷 امیرالمومنین علی علیه السلام: مردم خدا باید شما را در هنگامی که به شما نعمتی می‌دهد، شما را در حال ترس و لرز ببیند، همان‌طوری که وقتی سختی و مشکلی در زندگی شما ایجاد می‌شود، خدا باید شما را هراسناک ببیند. هرکس گشایشی در داشته‌هایش ایجاد شد و آن را استدراج ندید) یعنی به‌طور کلی گفت: این نعمت نشانۀ لطف خداوند به من است و استدراج نیست (کلاً استدراج را از خودش منتفی کرد) از یک چیز ترسناک خودش را در امان دیده است. اگر در داشته‌هایش تنگنایی ایجاد شد (مثلاً رزق بر او تنگ شد) و این را ابتلا و امتحان الهی ندید (به خدا سوء ظن پیدا کرد) خودش را از چیزی که می‌تواند امید (پاداش) ایجاد کند، محروم کرده است. (شمارۀ ۴ ضمیمه)
🔷 رسول خدا صلی الله علیه و آله: وقتی دیدید خدا به بنده‌ای چیزی که دوست دارد عطا می‌کند درحالی‌که بنده مشغول معصیت است، بدانید که این همان آرام آرام گرفتار کردن است از جایی که متوجه نشود. (شمارۀ ۵ ضمیمه) ✅ وقتی بحثی در حال هشیار کردن ماست و می‌خواهیم عیب‌های خودمان را پیدا کنیم تا به راه خدا برسیم. شیطان برایمان دامی آماده می‌کند که روی چنین بحث‌هایی فکر نکنیم یا شبهه ایجاد کند. سعی می‌کند طوری ما را وسوسه کند که خود را از مصادیق آن هشدار ندانیم. اگر نتوانست در این زمینه موفق شود و ما خود را از مصادیق می‌دانستیم، سعی می‌کند ما را از رحمت الهی ناامید کند. ✅ گناه کردیم؟ سریع استغفار کنیم. نعمت داریم؟ سریع شکر و حمد الهی کنیم. ❓سوال: از کجا متوجه شوم مشمول استدراج شده‌ام یا نه؟ 🔆 پاسخ: اولاً هیچ‌وقت خود را به دور از استدراج نبینیم. ثانیاً استدراج یعنی گناه بدون استغفار و دریافت نعمت حین و بعد از گناه. گناه کردیم؟ سریع استغفار کنیم. نعمت داریم؟ سریع شکر و حمد الهی کنیم. 🔷 شخصی نزد امام صادق علیه‌السلام رفت و پرسید: من از خداوند خواستم مالی نصیبم کند، نصیبم کرد. از خدا خواستم فرزند به من عطا کند، به من عطا کرد. از خدا خواستم به من خانه دهد، خانه داد. می‌ترسم این نعمت پشت نعمت‌ها استدراج باشد. حضرت فرمودند: حواست را جمع کن! نعمتی که همراه حمد الهی باشد استدراج نیست. (شمارۀ ۶ ضمیمه) ✅ از این بحث فاصله نگیرید. ما به خوف و رجائی که در دل این احادیث هست، نیاز داریم. باید با نگاهیی که در این آیات و روایات آمده است، به بحث صبر نگاه کنیم تا درونمان انقلابی رخ دهد و رابطۀ ما با خداوند را تغییر می‌دهد. امیدوارم این انقلاب را حس کنید. 🌸 توسل به امام زمان علیه السلام (شمارۀ ۷ ضمیمه) (579) (27) (8)
فردا کلاس تعطیله
خانه‌هایی که اهالی‌اش از تو یاد می‌کنند، تو را صدا می‌زنند، به دنبال تو می‌گردند، برای تو نفس می‌کشند و زندگی را بر مدار دل تو می‌گردانند، بهشت‌های روی زمین هستند. هر مهمانی پا به این خانه‌ها بگذارد، حس می‌کند که وارد بهشت شده. میزبان مهمانان این خانه‌ها فقط صاحب‌خانه‌ها نیستند، بی‌شک فرشته‌ها خادمان درگاه این خانه‌ها هستند. نور بهشت تو چنان بر این خانه‌ها می‌تابد که ظلمت در دل شب هم راهی به این خانه‌ها ندارد. ذکر این خانه‌ها نقل مجلس فرشته‌هاست. فرشته‌ها برای رفت و آمد به این خانه‌ها بی‌تاب‌اند. هر فرشته‌ای که توفیق فرود در این بهشت را می‌یابد، مایۀ غبطۀ دیگر فرشته‌ها می‌شود. خانه‌های بهشتی، راز آرام زیستن در دنیای شلوغ و پرهیاهو هستند. آقا! می‌شود یکی از خانه‌های بهشتی روی زمین را نشانم بدهی؟ شبت بخیر بهشتی‌ترین!
تفسیر تربیتی
#اولواالالباب(580) #توکل #حسبی_الله #بندگان_ویژه (28) #صبر (9) #استدراج #املاء ⛔️#غیرقابل_انتشار
 بِسْمِ ٱللَّٰهِ ٱلرَّحْمٰنِ ٱلرَّحِيمِ 🗓 ۴ آذر ۱۴۰۳، جلسۀ ۵۸۰: ✅ بحث ما از صبر به استدراج و املاء رسید. این یعنی خداوند به بنده مهلت می‌دهد تا گناهانش جمع شود و پس از این مهلت، گرفتار عذاب می‌شود. ✅ باید نگاهمان به گناه تغییر کند. وقتی گناه می‌کنیم، چوب آن را می‌خوریم و تنبیه می‌شویم. اگر تنبیه نشویم، برایمان مصیبت است که مبادا دچار استدراج شده باشیم. احساس امنیت نکنیم و حس نکنیم نعمت حین گناه، حتماً از سر لطف خداوند است و خود را مستحق آن بدانیم. البته نباید از رحمت خداوند ناامید شد. باید بین حالت خوف و رجا بمانیم‌. ✅ باید مراقب باشیم در سلطۀ شیطان قرار نگیریم. خود شیطان جزء کسانی است که به او مهلت داده شده تا غرق شود. به او مهلت داده شده تا دام خود را برای بندگان پهن کند. 🔶 سورۀ اعراف: «قَالَ أَنظِرْنِی إِلَى یَوْمِ یُبْعَثُونَ (۱۴) قَالَ إِنَّک مِنَ المُنظَرِینَ (۱۵)» گفت: «مرا تا روزى كه (مردم) برانگيخته مى‏‌شوند مهلت ده (و زنده بگذار!)» (۱۴) فرمود: «تو از مهلت داده شدگانى!» (۱۵) ✅ اصل درخواست ابلیس از طرف خداوند امضا شده ایت. ابلیس می‌خواهد بندگان را به جایی که خودش رفته است، ببرد. شیطان متکبّر و حسود است، پس یکی از اصلی‌ترین ابزارهایش برای بیرون کشیدن بندگان از درگاه الهی، تکبر و حسادت است. شیطان می‌خواهد بندگان مانند خودش دچار املاء شوند و به آن‌ها مهلتی داده شود که مانند خودش غرق در گناه شوند. ✅ بررسی کنیم مشغول چه گناهی هستیم. اگر مشغول گناه مستمر و بدون پشیمانی هستیم، بترسیم. اصلاً گناه را کوچک نشماریم. اگر گناهی را کوجک بشماریم، در دام شیطان افتاده‌ایم. اگر گناه مستمر دادیم و تنبیه نمی‌شویم، باید به خدا پناه ببریم. ✅ از نظر من یکی از خوفناک ترین آیات قران آیۀ ۴۴ سوره انعام است. در تلاوت روزانۀ قرآن، ببینید کدام آیۀ برای شما ترسناک‌ترین آیۀ است و کدام آیه برایتان ایجاد امید می‌کند. 🔶 فَلَمَّا نَسُوا مَا ذُکِّرُوا بِهِۦ فَتَحْنَا عَلَیْهِمْ أَبْوَابَ کُلِّ شَیْءٍ حَتَّىٰٓ إِذَا فَرِحُوا بِمَآ أُوتُوٓاْ أَخَذْنَاهُم بَغْتَةً فَإِذَا هُم مُّبْلِسُونَ. (۴۴ انعام) پس چون آن‌چه را که به آنان یادآوری شده بود فراموش کردند، درهای همه چیز را بر رویشان گشودیم تا هنگامی که به آن‌چه داده شده بودند خوشحال شدند، ناگهان آنان را گرفتیم و یکباره نومید شدند. ✅ حقیقت منتظر پذیرش ما نمی‌ماند. اگر بر گناه مداومت کنیم، ممکن است دچار استدراج شویم. ✅ این افراد که دچار املاء و استدراج شدند، برای حل مشکل خود به درگاه خداوند می‌رفتند و تضرع می‌کردند. پس از حل مشکلشان، به شیوۀ قبلی خود عمل می‌کردند و دیگر به درگاه خداوند نمی‌آمدند. انگار فقط تضرع را برای حل مشکل خود می‌خواستند. ✅ خداوند مشکل را می‌فرستد که باور کنیم همه چیز به دست اوست. پس از تضرع، مشکل را حل می‌کند تا بفهمیم همه چیز به دست اوست. بعد از حل مشکل، همه چیز را فراموش می‌کنیم؟ ✅ خداوند آیات متعدد و پیامبران را برای هدایت می‌فرستد، در مشکلات و حل مشکل پس از تضرع، به بنده نشان می‌دهد که همه چیز به دست اوست، ولی بنده پشت می‌کند و به دام شیطان می‌رود. در چنین حالتی خداوند او را رها می‌کند. ✅ استدراج و املاء سنت الهی است. باید مراقب باشسم مشمول این سنت الهی نشویم. 🔶 سورۀ مؤمنون: أَ يَحْسَبُونَ أَنَّمَا نُمِدُّهُم بِهِ مِن مَّالٍ وَ بَنِينَ(۵۵) نُسَارِعُ لَهُمْ فىِ الخَْيرَْاتِ بَل لَّا يَشْعُرُونَ(۵۶) آيا گمان مى‏‌كنند آنچه از مال و پسران به آن‌ها امداد مى‏‌كنيم، در رسيدن آن‌ها به خيرات شتاب مى‏‌كنيم؟ (نه) بلكه نمى‏‌فهمند (كه وسيلۀ آزمايش و تكاملشان را در شقاوت فراهم مى‏‌كنيم). 🔶 سورۀ آل عمران: وَ لَا يَحْسَبَنَّ الَّذِينَ كَفَرُواْ أَنَّمَا نُمْلى لَهُمْ خَيرٌ لّأَِنفُسِهِمْ إِنَّمَا نُمْلى لَهُمْ لِيَزْدَادُواْ إِثْمًا وَ لَهُمْ عَذَابٌ مُّهِينٌ (۱۷۸) آنها كه كافر شدند، (و راه طغيان پيش گرفتند،) تصور نكنند اگر به آنان مهلت مى‏‌دهيم، به سودشان است! ما به آنان مهلت مى‏‌دهيم فقط براى اينكه بر گناهان خود بيفزايند؛ و براى آن‌ها، عذاب خواركننده‏اى (آماده شده) است! ✅ خداوند آیات متعددی را در مورد املاء و استدراج فرستاده است. باید هشیار باشیم و مسالۀ خود را عوض کنیم. مسالۀ ما در زندگی این نباشد که خداوندا پس چه زمانی مشکل من را حل می‌کنی؟ مسالۀ ما در زندگی باید این باشد که اگر مشکلی در زندگی نبود، به خودمان شک کنیم که نکند دچار چنین سنّتی شده‌ایم. حواسمان را جمع کنیم. گناهانی که انجام می‌دهیم و حس پشیمانی نداریم و آن گناه استمرار دارد، ممکن است ما را دچار این سنت الهی کند.
✅ به بررسی چند گناه در خودمان بسنده نکنیم. گناه شناسی کنیم. کتابهای گناه‌شناسی شهید دستغیب و گناه‌شناسی آقای قرائتی می‌تواند به ما در شناخت گناهان کمک کند. بعضی چیزها را گناه نمی‌دانیم ولی گناه است. از دیگران بخواهیم به ما بگویند چه بدی‌هایی داریم. ✅ خدا نکند تیزی این بحث در ما اثر نکند و ما دچار قساوت شده باشیم. 🌸 توسل به حضرت عباس سلام الله علیه (شمارۀ ۱ ضمیمه) (580) (28) (9)
سلام وقتتون بخیر ان شاء الله فردا کلاس ساعت 5:45 برقراره لطفا به ساعت توجه کنید: 5:45
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
باورم نمی‌شود در خانه‌ای یاد تو باشد و دغدغۀ اهالی خانه به دست آوردن دل تو باشد و چشمانشان منتظر تو باشد و تو سری به آن خانه نزنی. مگر می‌شود دلی در گرو محبت تو باشد و نگاه مهربان تو به صاحب آن دوخته نشود؟ خانه‌هایی که به یاد تو آبادند، در و دیوارشان با آدم‌ها حرف می‌زنند. هر چه زینت دنیایی هم که در این خانه‌ها باشد، چشم‌ها را جلبِ خود نمی‌کند. در این خانه‌ها این فقط نور توست که چشم‌ها را به خود خیره می‌کند. در هر شهری یک خانه هم که به نور تو روشن باشد، برای روشنایی شهر کافی است. امروز شهرهای ما چقدر محتاج این خانه‌هاست. شبت بخیر نور آسمان و زمین!
فردا کلاس تعطیله
خانه وقتی یادآباد تو می‌شود، دیگر با هر باد و طوفانی به هم نمی‌ریزد. طوفان برای این خانه، حکم نسیمی را دارد که بر برگ درخت می‌وزد و آن را به رقص درمی‌آورد. خانه‌هایی که نام‌آباد تو هستند، در برابر سیل‌ها مقاوم‌تر از کوه هستند. سیل‌ها برایشان فواره‌ای دل‌انگیز است که زیر می‌ایستند و لبخند بر لب می‌نشانند. خانه وقتی عشق‌آباد تو شد، با زلزله‌ها فرو نمی‌ریزند. زلزله‌ها برایش حکم دستی را دارند که گهواره را تکان می‌دهد و آنها در میان این تکان‌های مهربان آرام می‌گیرند. خانه‌ای که امرآباد توست، با نعره‌های تحکم آمیز از جا کنده نمی‌شود. نعره‌های دشمنان تو برای اهالی این خانه،‌ حکم وِز وِز مگس را دارد. خوش به حال خانه‌هایی که با تو آبادند! شبت بخیر آبادی دنیای ما!