هدایت شده از تفسیر تسنیم
‼️تحت سلطه طاغوت بودن، کفر است!
🎯 علامه جوادی آملی:
طبق آیه ۶۰ سوره نساء، نشانه ایمان به آنچه بر پیامبر اسلام و پیامبران گذشته نازل شده، این است که در مسایل حقوقی و حاکمیتی تحت سلطه هیچ #طاغوتی نباشد...
✅ @tafsire_tasnim1
🌺۲۹ فروردین، روز #ارتش_جمهوری_اسلامی
❇️فرق ارتش دینی و غیر دینی آن است که ارتش دینی باور کرده است که با مرگ نمی پوسد!
آیت الله العظمی جوادی آملی:
🔺فرق ارتش غیر دینی با #ارتش_دینی آن است كه ارتش دینی باور كرده است كه با مرگ از پوست به در میآید، نه اینکه بپوسد! این مرغ باغ ملكوت برای همیشه میماند و باید رهتوشه تهیه كند، دیگران فكر فكر میكنند با مردن میپوسند، لذا برای آنها انفجار كشورهای دیگر یا تروریست بودن دولتی و یا امور دیگر فرقی نمیكند.
🔺شما «جنگ جهانی اول» را دیدید میلیونها نفر كشته شدند و از بین رفتند در جنگ جهانی دوم هم بشرح ایضاً، سرّش آن است كه آنها خیال كردند مرگ پایان راه است و چون مرگ پایان راه است هر چه برای بشر هست قبل از مرگ است، بیباكانه دست به كشتار میزدند و نامی هم از آنها نمانده
🔺اما شما میبینید شرق و غرب جهان را نام #حسینبنعلی(ع) پر كرده، مگر جنگ جهانی اول كم كشته داد؟
#جنگ_جهانی_دوم كم كشته داد؟ چطور هفتاد میلیون یا بیشتر كشته میشوند و نامی از آنها نیست اما 72 نفر جهان را گرفتند؟ چه چیزی اینها را نگه داشت؟
🔺آنها که در شبهای عملیات دفاع مقدس حضور داشتند میدانند در این خاكریز اول، خاكریز دوم سخن از «یا حسین(ع) یا حسین(ع) كربلا، كربلا» بود.
📚آنچه این كشور را نگه میدارد همان اعتقاد به «جهانبینی، جهانداری و جهانآرایی» است. این سه اصل است كه وظیفه ماست، ارتش ما هم، مانند دیگر ارگانهای حوزوی و دانشگاهی با این عناصر سهگانه دارد زندگی میكند.
🆔 منبع: news.esra.ir
________________________
✅ @tafsire_tasnim
هدایت شده از تفسیر تسنیم مدیا
Baghare_147L.mp3
4.72M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه #بقره
📆 #جلسه_147
🔖 آیه: ۵۷ - ۵۹
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
🆔 @tafsire_tasnim_media
1_296098426.pdf
223.6K
📚متن درس تفسیر سوره مبارکه #بقره
📆 #جلسه_147
🔖 آیه: ۵۷ - ۵۹
✅ مفسر: علامه جوادی آملی
🆔 @tafsire_tasnim1
📇 عناوین خلاصه تفسیر سوره #بقره
📆 جلسه: 147
🔖 آیات: ۵۷ - ۵۹
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
1. تحریف کلام الهی توسط یهودیان
2. معنای تظلیل غمام
3. حب دنیا در میان بنی اسرائیل
4. ارض مقدس و ویژگیهای آن
5. سرزمین قدس، مکان صدق
6. دستور ورود به سرزمین قدس به حالت سجده
7. توصیف بنی اسراییل
8. عدم توجه قران به وجه قصه بودن
9. انفجار چشمه های دوازده گانه
10. اختلاف همیشگی بنی اسراییل
11. طغیان بنی اسراییل
🚸🚸🚸🚸🚸🚸
🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره
🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1542
📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜
تفسیر بزرگ تسنیم👇
✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
✅اولين مصيبت آن وقتي است كه انسان نساخته مسؤل كاري باشد!
علامه جوادی آملی:
🔺اختلاف قبل العلم يك اختلاف خوبي است دو نفر كه دارند بحث ميكنند با هم اختلاف دارند يكي نفي ميكند ديگري اثبات ميكند اين تضارب نظر باعث پخته شدن فكر است دو نفر كه دارند بحث ميكنند با هم واقعاً اختلاف دارند و اين اختلاف يك اختلاف ممدوحي است چون براي تحصيل علم است.
اختلاف قبل از علم است كه زمينه علم است امّا اگر بعد از اين كه روشن شد كه حق با كيست از آن به بعد اگر كسي اختلاف كرد اين اختلاف مذموم است
اگر كسي الآن كه در اوائل تحصيل اوست يا اواسط تحصيل اوست خود را مواظب نباشد در بحثها بعد از اين كه فهميد حق با هم بحث اوست تمكين نكند و اعتراف نكند بعد از اين كه از حوزه فراغت پيدا كرد و از درس و بحث فارغ شد و مسئول يك كاري از كارها در شهر يا روستا شد اين مصيبت بر اسلام و مسلمين است زيرا او خود را حوزه نساخت عادت نكرد وقتي حق را فهميد تمكين كند و خضوع كند و بگويد آري حق با تو بود و من اشتباه كردم.
اولين مصيبت آن وقتي است كه انسان نساخته مسؤل كاري باشد. اگر اين شهامت را نداشت كه در حضور يك نفر اعتراف كند و بگويد: حق با تو بود. وقتي مسؤول يك كاري شد در برابر هزاران نفر كه هرگز حاضر نيست اعتراف كند.
📚 جلسه ۱۴۷ تفسیر قرآن کریم
✅ @tafsire_tasnim1
❇️اعضای محترم در مورد شیوه جدید ارسال متن کامل و سپس عناوین، نظرات و پیشنهاداتشان را با مدیر کانال در میان بگذارند.
💠 اولین ماه سال، رمضان است، نه محرم!
علامه جوادی آملی:
🔰 یک بیان نورانی از حضرت زکریا و ابراهیم (سلام الله علیهما) هست که اینها رابطه شان را با خدا به ما آموختند. ما یک رابطه های دستوراتی داریم؛ نمازی داریم، روزه ای داریم، دعایی داریم، مناجاتی داریم، اینها را داریم؛ اما نزدیک ترین دعا با خدا چیست که بخواهیم زمزمه کنیم؟ مخصوصاً در ماه شعبان. ما به هر حال به مهمانی خدا می خواهیم برویم، با چه سرمایه ای برویم؟
🔺اینکه می بینید مرحوم ابن طاووس و سایر بزرگان این أدعیه خودشان را از ماه مبارک رمضان شروع می کنند، برای اینکه هم در روایات هم در أدعیه آمده است، از ماه مبارک رمضان به عنوان «رَأْسُ السَّنَة».
یک؛ از ماه مبارک رمضان به عنوان «غرّة الشهور»، دو، چون در روایات و در ادعیه از #ماه_مبارک_رمضان به عنوان اوّل سال و اوّلین ماه با این دو تعبیر یاد شده است، افرادی مثل ابن طاووس (رضوان الله الیه) و دیگران تاریخ سال را از ماه مبارک رمضان شروع می کنند. ماه مبارک رمضان اوّل سال است، ماه شعبان آخر سال.
🔸 اینکه می بینید ماه شعبان یک عده زیاد تلاش و کوشش می کنند، برای اینکه تمام بدهی هایشان را بدهند. توبه می کنند، استغفار می کنند، قضاها را انجام می دهند، برای اینکه «آخر سال» است و آخر سال انسان باید حساب هایش را بررسی بکند. ابن طاووس ها سیره و راه آنها این است.
🔹ما اگر بخواهیم با ذوات قدسی اهلبیت (علیهم السلام) آشنا بشویم، به زبان اینها، به زبان قرآن و به زبان انبیا با خدا حرف بزنیم، اینها هم دعای «مناجات شعبانیه» دارند، هم می گویند مضطر خدا هستند «أَنْتَ الْخَالِقُ وَ أَنَا الْمَخْلُوقُ وَ أَنْتَ الْقَوِی وَ أَنَا الضَّعِیف»، اینها سرجایش محفوظ است. خدایا یک مخلوقِ ضعیفِ عاجزِ فقیر آمده در خانه تو، اینها همه خوب است؛ اما ببیند دعای زکریا یا دعای ابراهیم (سلام الله علیهما) چیست؟ به خدای سبحان عرض می کنند خدایا! من همان هستم که هر وقت خواستم دادی، ببینید! از خود مایه نمی گذارد، نمی گوید من فقیرم تو غنی هستی، من مخلوقم تو خالقی، من ضعیف هستم. وسیله را ضعف خود و عجز خود و مخلوق بودن خود و مقهور بودن خود قرار نمی دهد.
🔸 به هر حال انسان یک وسیله می خواهد. این دعای «أَنْتَ الْخَالِقُ وَ أَنَا الْمَخْلُوقُ»، یک وسیله است؛ یعنی خدایا! من مخلوق بودنم را وسیله قرار دادم، من عجز خودم را وسیله قرار دادم، من ضعف خودم را وسیله قرار دادم، همین! به #ضعف من کمک بکن! به هر حال خودش را مطرح می کند. می گوید من ضعیف هستم، به ضعف من کمک بکن!
🔻اما این دعای زکریا و ابراهیم این نیست، خیلی این دعا بلند است! در این دعا که ﴿لَمْ أَكُنْ بِدُعائِكَ رَبِّ شَقِیا} اصلاً نامی از خود او نیست. در می زند، کیست؟ جواب: کسی است که هر وقت خواست، به او دادی، همین! به فعل خدا تمسک می کند. نه اینکه من عاجز هستم، به عاجز کمک بکن. من مخلوق هستم، من ضعیف هستم!
🔹سؤال: چه کسی است دم در، در میزند؟ کسی است که هر وقت خواست به او دادی. در آن نام او نیست: ﴿وَ لَمْ أَكُنْ بِدُعائِكَ رَبِّ شَقِیا﴾، من هیچ وقت ناامید نشدم. ببینید تمام محور این حرف کَرم اوست. من چه کسی هستم؟ حالا هر کسی هست! چه کار داری که چه کسی هستم؟! هر وقت خواستم، دادی، همین! ﴿لَمْ أَكُنْ بِدُعائِكَ رَبِّ شَقِیا﴾ این خاصیت ماه پُر برکت شعبان است.
📚 تفسیر سوره مبارکه مدثر(جلسه ۱)
⏰ تاریخ: ۱۳۹۸/۰۱/۲۷
🌐 منبع:news.esra.ir
✅ @tafsire_tasnim1
💠 بیع و اجاره حقیقی انسان
🔸 اگر كسی سرمایه ای دارد باید #تجارت كند، كسی خانه ای دارد، زمینی دارد یا بالأخره این زمین را می فروشد و استفاده می كند، خانه را می فروشد و استفاده می كند یا اجاره می دهد، غیر از این كه نمی شود. آنها كه رفتند «شهید» شدند با #بیع معامله كردند، ما كه توفیق شهادت نداشتیم باید #اجاره بدهیم؛ این اجاره همان است كه در قرآن كریم دارد كه ما به اینها «اجر» می دهیم.
🔰اجر و اجرت به چه كسی می دهند؟ به كسی كه عقد #اجاره دارد، پس ما هم تعبیر «بیع» داریم و هم تعبیر «اجر»، آنها كه شربت شهادت نوشیدند فروختند و گرفتند كه البته هر دو را گرفتند! ماها كه آن توفیق را پیدا نكردیم باید اجاره بدهیم.
♦️اجاره بدهیم یعنی چه؟ اگر كسی خانه خود را اجاره داد به دیگری یعنی چه؟ یعنی آن مستأجر باید از آن استفاده كند نه صاحب خانه، ما اگر وقتمان را به خدای سبحان #اجاره دادیم، این یعنی چه؟ یعنی هر چه او می خواهد باید انجام بدهیم نه هر چه خودمان می خواهیم! این معنی #محاسبه است، آن وقت آدم راحت است.
🔹 در سورهٴ مباركهٴ اسراء فرمود هر كار خیری كه كردی برای خودت كردی ﴿إِنْ أَحْسَنتُمْ أَحْسَنتُمْ لأَنفُسِكُمْ﴾ این «لام»، «لام» اختصاص است و اگر ـ خدای ناكرده ـ كسی كار بدی كرد ﴿وَ إِنْ أَسَأْتُمْ فَلَهَا﴾ آن هم برای خودت است، هیچ كس به دیگری بد نمی كند! اگر كسی در درون خانه خود یك چاه و كنیف بدبویی حفر كرد خب در تمام شبانه روز خودش در زحمت است، البته گاهی هم شامّه عابرین را آسیب می رساند.
🔺این معنی #محاسبه است كه می گویند «ماه شعبان» كه آخر سال است انسان باید حساب هایش را بررسی كند تا سال جدید وارد بشود ببیند كه آیا مثل شهدا (رضوان الله علیهم) خرید و فروش(بیع) كرده یا مثل جانبازان كه بخشی را خرید و فروش كردند كه حشرشان با اولیای الهی است، نشد اجاره است! آدم نه #بیع بكند نه #اجاره آن وقت اجری نمی برد. اینكه در بسیاری از آیات دارد اجر آنها با خداست اجر برای اجاره است.
#حضرت_آیت_الله_جوادی_آملی
📚 درس اخلاق
⏰ تاریخ: 1391/04/22
🆔 @tafsire_tasnim1
💠 چرا توفیق کار خیر نداریم؟
✅علامه جوادی آملی:
🔸 إبن طاووس (رض) دارد که در یکی از روزهای ماه شعبان وجود مبارک حضرت رسول اکرم (ص) این خطبه را ایراد کردند که فرمود: «أَیهَا النَّاسُ إِنَّهُ قَدْ أَقْبَلَ إِلَیكُمْ شَهْرُ اللَّهِ بِالْبَرَكَةِ وَ الرَّحْمَةِ وَ الْمَغْفِرَةِ شَهْرٌ هُوَ عِنْدَ اللَّهِ أَفْضَلُ الشُّهُور» که با بسیاری از اینها شما مأنوس هستید. در بخشی از این خطبه فرمود: «أَیهَا النَّاسُ إِنَّ أَنْفُسَكُمْ مَرْهُونَةٌ بِأَعْمَالِكُمْ فَفُكُّوهَا بِاسْتِغْفَارِكُمْ وَ ظُهُورُكُمْ ثَقِیلَةٌ مِنْ أَوْزَارِكُمْ فَخَفِّفُوا عَنْهَا بِطُولِ سُجُودِكُم» فرمود شما احساس سنگینی می کنید.
💎 اینکه می بینید بعضی ها میگویند من هر چه می خواهم خودم را کنترل کنم نمی توانم یا می خواهم سحر بلند شوم نمیتوانم یا فلان کار خیری را می خواهم انجام بدهم نمی توانم راست میگویند! حضرت اینجا تحلیل کرده است، فرمود 1⃣انسانی که خلاف کرده، #بدهکار_حق است، این مطلب اول؛
2⃣انسان بدهکار باید #گرو بسپارد، این مطلب دوم.
🔺در #مسائل_مالی اگر کسی مالی بدهکار است، زمین خود، خانه خود، فرش خود را گرو می دهد؛ اما اگر کسی گناه کرده، نمی تواند خانه خود یا زمین خود را به خدایی که مالک السماوات و الأرض است گرو بگذارد، (خود او) را گرو می گیرند. اینکه در دو جای قرآن فرمود: ﴿كُلُّ نَفْسٍ بِما كَسَبَتْ رَهینَةٌ﴾و در جای دیگر ﴿كُلُّ امْرِئٍ بِما كَسَبَ رَهینٌ﴾ هر کسی رهن خلاف های خودش است برای همین است؛ یک انسان بدهکار باید گرو بسپارد. #بدهکاری_عقیدهای، اخلاقی، حقوقی ـ یعنی معصیتی کرده ـ خود او را گرو می گیرند؛ لذا او آزاد نیست، بعضی از کارها را می کند و بعد پشیمان می شود، معلوم می شود که آزاد نبود.
🔺 مرحوم صدوق در توحید از وجود مبارک حضرت امیر (سلام الله علیه) نقل می کند که چرا ما دلمان می خواهد نماز شب بخوانیم اما موفق نمی شویم؟ فرمود: این گناهی که روز انجام دادید شما را بسته است. بنابراین انسان آزاد نیست. #حُرّیت از بهترین نعمت های الهی است. فرمود ماه مبارک رمضان ماه آزادی است فکّ رهن کنید، با توبه، با انابه، با تطهیر، خودتان را آزاد کنید، با استغفار کردن خودتان را آزاد کنید، فکّ رهن کنید، دَین خود را أدا کنید و اگر ذَنب و گناهی دارید به وسیله اعمال خیر آنها را شستشو کنید: «إِنَّ أَنْفُسَكُمْ مَرْهُونَةٌ بِأَعْمَالِكُمْ فَفُكُّوهَا بِاسْتِغْفَارِكُمْ وَ ظُهُورُكُمْ ثَقِیلَةٌ مِنْ أَوْزَارِكُمْ فَخَفِّفُوا عَنْهَا بِطُولِ سُجُودِكُم».
#رمضان
📚 درس خارج نکاح «جلسه ۴۴۴»
⏰ تاریخ: ۱۳۹۸/۰۲/۱۱
✅ @tafsire_tasnim1
✅ ویژه برنامه های تفسیری و اخلاقی #آیتالله_العظمی_جوادی_آملی از شبکه های مختلف سیما:
---------------------------------------------------
🔴 برنامه تلویزیونی«حکمت وحیانی» بیانات اخلاقی آیت الله العظمی جوادی آملی
1⃣ شبکه اول سیما
⏰ساعت پخش: 20:45 بعد از نماز مغرب و عشاء
---------------------------------------------------
🔴برنامه تلویزیونی «عباد الرحمن» تفسیر سوره مبارکه فرقان
4⃣ شبکه چهار سیما
⏰ساعت پخش: 13:10 عصر
---------------------------------------------------
🔴سلسه دروس تفسیر سوره مبارکه «یس»
☪ شبکه قرآن
⏰ساعت پخش: 7:15 صبح
📥 @tafsire_tasnim1
💎رمضان، ماه #انفاق
🔺 در مهمانی خدا، «جانمان» را با #روزه و «مالمان» را با #انفاق پاک کنیم...
#رزمایش_همدلی
#مواسات
✅ @tafsire_tasnim1
k-01 hekmat vahyani.mp3
1.71M
🎙 صوت ویژه برنامه #حکمت_وحیانی
پخش شده از شبکه یک سیما
✅گزیده درس #اخلاق علامه جوادی آملی
🔹 جلسه 1
⏰ تاریخ: ۹۹/۰۲/۰۶
🔹 پخش هر شب ساعت 20:45 از شبکه اول سیما
✅ @tafsire_tasnim1
hekmate_vahyani2.mp3
1.4M
🎙 صوت ویژه برنامه #حکمت_وحیانی
پخش شده از شبکه یک سیما
✅گزیده درس #اخلاق علامه جوادی آملی
🔹 جلسه 2
⏰ تاریخ: ۹۹/۰۲/۰۷
🔹 پخش هر شب ساعت 20:45 از شبکه اول سیما
✅ @tafsire_tasnim1
hekmate_vahyani3.mp3
2.5M
🎙 صوت ویژه برنامه #حکمت_وحیانی
پخش شده از شبکه یک سیما
✅گزیده درس #اخلاق علامه جوادی آملی
🔹 جلسه 3
⏰ تاریخ: ۹۹/۰۲/۰۸
🔹 پخش هر شب ساعت 20:45 از شبکه اول سیما
✅ @tafsire_tasnim1
hekmate_vahyani4.mp3
2.03M
🎙 صوت ویژه برنامه #حکمت_وحیانی
پخش شده از شبکه یک سیما
✅گزیده درس #اخلاق علامه جوادی آملی
🔹 جلسه 4
⏰ تاریخ: ۹۹/۰۲/۰۹
🔹 پخش هر شب ساعت 20:45 از شبکه اول سیما
✅ @tafsire_tasnim1
🔺 متاسفانه افرادی که میان دستور پیامبر و دستور خدا تفاوت قائل بودند دستور صریح پیامبر به #جانشینی را در هنگام مرگ، ناشی از هذیان گویی ایشان دانسته و با تبدیل امامت به خلافت در #سقیفه، تفرقه ای سنگین میان مسلمانان ایجاد کردند.
✅ @tafsire_tasnim1
hekmate_vahyani5.mp3
2.2M
🎙 صوت ویژه برنامه #حکمت_وحیانی
پخش شده از شبکه یک سیما
✅گزیده درس #اخلاق علامه جوادی آملی
🔹 جلسه 5
⏰ تاریخ: ۹۹/۰۲/۱۰
🔹 پخش هر شب ساعت 20:45 از شبکه اول سیما
✅ @tafsire_tasnim1
hekmate_vahyani6.mp3
2.72M
🎙 صوت ویژه برنامه #حکمت_وحیانی
پخش شده از شبکه یک سیما
✅گزیده درس #اخلاق علامه جوادی آملی
🔹 جلسه 6
⏰ تاریخ: ۹۹/۰۲/۱۱
🔹 پخش هر شب ساعت 20:45 از شبکه اول سیما
✅ @tafsire_tasnim1
💠 رسالت معلمان: دعوت به #الله
⏱ به مناسبت #روز_معلم
💎 علامه جوادی آملی:
🔸 روز معلم را گرامی می داریم. قرآن کریم در سوره مبارکه «آل عمران» فرمود ما انبیاء فرستادیم، کتاب ها نازل کردیم، علوم نازل کردیم که عالمان دین مردم را به #الله دعوت کنند، هیچ معلمی مردم را به خود دعوت نکند.
🔸 این #رژیم_ارباب_و_رعیتی یک رژیم منحوسی بود و یک رژیم منحوسی هم هست؛ آن نحس مادی این رژیم ارباب و رعیتی ـ الحمد لله ـ در این مملکت رخت بربست؛ آن رژیم نحس ارباب و رعیتی فرهنگی کم و بیش هست. رژیم ارباب و رعیتی که به لطف الهی رخت بربست این بود که کسی زمین را آباد می کرد و دیگری مالک بود و این می شد رعیت، او می شد ارباب، هر چه او می گفت این باید اطاعت می کرد و مانند آن، بهره این کار را او می برد، این می شد رژیم ارباب و رعیتی مادی که به لطف الهی رخت بربست؛
🔮اما یک #رژیم_ارباب_و_رعیتی_فرهنگی است که خطرش همچنان هست؛ در سوره مبارکه «آل عمران» فرمود: ﴿مَا كَانَ لِبَشَرٍ أَن یؤْتِیهُ اللّهُ الْكِتَابَ وَ الْحُكْمَ وَ النُّبُوَّةَ ثُمَّ یقُولَ لِلنَّاسِ كُونُوا عِبَاداً لِی مِن دُونِ اللّهِ وَ لكِن كُونُوا رَبَّانِیینَ بِمَا كُنْتُمْ تُعَلِّمُونَ الْكِتَابَ وَ بِمَا كُنْتُمْ تَدْرُسُونَ﴾؛ فرمود ما هیچ پیامبری نفرستادیم، هیچ کتابی نفرستادیم، هیچ حکمتی نازل نکردیم که بعضی ها این ابزار را بگیرند و معلم مردم بشوند، بعد جامعه را به خودشان دعوت کنند و بگویند هر چه ما می گوییم شما بپذیرید! به سَمت ما بیایید! ﴿كُونُوا عِبَاداً لِی مِن دُونِ اللّهِ﴾
⚗فرمود این رژیم ارباب و رعیتی فرهنگی که آن معلم اصرار داشته باشد که متعلّم حرف او را بزند، حرف او را منتقل کند، نام او را ببرد، نام رساله او را ببرد، این یک #رژیم_ارباب_و_رعیتی_فرهنگی است، فرمود این کار، کار منحوسی است؛ این کار، کار نحس است.
🔸 ﴿مَا كَانَ لِبَشَرٍ﴾ هیچ پیامبری این حق را ندارد، هیچ امامی این حق را ندارد که ﴿أَن یؤْتِیهُ اللّهُ الْكِتَابَ وَ الْحُكْمَ وَ النُّبُوَّةَ ثُمَّ یقُولَ لِلنَّاسِ كُونُوا عِبَاداً لِی مِن دُونِ اللّهِ﴾ معنایش این نیست که بیایید مرا بپرستید، معلوم است که هیچ پیغمبری و هیچ امامی نمیگوید مرا بپرستید! یعنی می گوید فکر مرا ترویج کنید، حرف مرا ترویج کنید، این یک ارباب و رعیتی فرهنگی است، این خطر و این نحس و این غدّه هست ﴿ثُمَّ یقُولَ لِلنَّاسِ كُونُوا عِبَاداً لِی مِن دُونِ اللّهِ﴾، پس انبیاء برای چه آمدند؟ کتابها برای چه آمده؟ حکمت برای چه آمده؟ فرمود برای این آمده است که ﴿وَ لكِن كُونُوا رَبَّانِیینَ﴾.
📚 جلسه ۱۰۳ درس خارج فقه نکاح
⏰ تاریخ: ۱۳۹۵/۰۲/۱۲
✅ @tafsire_tasnim1
🔺بدترین دشمنان برای مومنان: #یهود و مشرکان✡
🔺نزدیکترین دوستان به مومنان: #مسیحیان✝
❎علت تفاوت مسیحیان و یهودیان در این حب و بغض:
۱. وجود قسیسها (کشیشان) و راهبان در میان مسیحیان که آنها را به #تقوا فرامیخوانند.
۲. عدم حس #استکبار در میان مسیحیان که سبب میشود خود را مالک جهان و انسانها ندانند و به همین جهت با دیگر تفکرها و افراد برادرانه رفتار کنند.
📚 قرآن- سوره مائده- آیه ۸۲
✅ @tafsire_tasnim1
🔴عامل اصلی فراموش شده در #رشد_اقتصاد و وضعیت معیشت
✅طبق آیه ۹۶ سوره مبارکه اعراف، اگر یک ملت در شهر یا کشور به خدا #ایمان بیاورند و بر اساس ایمان با هم روابط اقتصادی داشته باشند درهای آسمان و زمین باز شده و #برکات_مادی بسیار افزایش میافت.
🔺اما عدم ایمان سبب شده انسانها حتی به مقدار تلاششان هم به مادیات دست نیابند.
💎لذا رشد اقتصادی به عاملی مهمتر از تعادل عرضه و تقاضا بستگی دارد و آن ایمان اکثریت جامعه است.
🆔 @tafsire_tasnim1
hekmate_vahyani7.mp3
1.66M
🎙 صوت ویژه برنامه #حکمت_وحیانی
پخش شده از شبکه یک سیما
✅گزیده درس #اخلاق علامه جوادی آملی
🔹 جلسه 7
⏰ تاریخ: ۹۹/۰۲/۱۲
🔹 پخش هر شب ساعت 20:45 از شبکه اول سیما
✅ @tafsire_tasnim1
hekmate_vahyani8.mp3
2.43M
🎙 صوت ویژه برنامه #حکمت_وحیانی
پخش شده از شبکه یک سیما
✅گزیده درس #اخلاق علامه جوادی آملی
🔹 جلسه 8
⏰ تاریخ: ۹۹/۰۲/۱۳
🔹 پخش هر شب ساعت 20:45 از شبکه اول سیما
✅ @tafsire_tasnim1
☑️ حضرت خدیجه: مبارزه با #ربا در «فرهنگ جاهلی»
💎 علامه جوادی آملی:
🔴این عصر، #عصر_جاهلیت است که فرهنگ، #فرهنگ_تقلید است، «دلالی» است، نه تحقیق و نه استدلال! در چنین عصری خدیجه کبریٰ عالمه، عابده، زاهده، موحده ای بود، مادرمان این است. ما فخر می کنیم که چنین مادری داریم! درست است او دوازده معصوم و معصومه به بار آورد؛ اما مادر ما هم هست. قدر این مادرها را بدانیم! چه کسی آن روز او را موحّد کرد؟ در کدام مکتب درس خواند؟ این «حنفاء» قبلاً این طور بودند، این بخش فرهنگی که وجود مبارک مادر ما، خدیجه کبریٰ (عَلَیها آلَافُ التَّحِیةِ وَ الثَّنَاء)، آمده فرهنگ عقلانیت را در فضای جاهلی پیاده کرد.
🔶چون آن فرهنگ «فرهنگ جاهلی» بود، #اقتصاد_جاهلی هم داشتند، اقتصاد جاهلی در محدوده #ربا دور می زند.
🔵 در «جاهلیت کهن» که دین در سوره «احزاب» به ما گفت، نه جاهلیت کهنه، نه جاهلیت تازه «لا تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجاهِلِیةِ الْأُولى» (احزاب/۳۳) در آن جاهلیت که #ربا یک پیمان تجاری و اقتصادی رسمی بود، از یک سو؛ دامن فروشی یک تجارت رسمی بود که فرمود: «لا تُكْرِهُوا فَتَیاتِكُمْ عَلَی الْبِغاءِ إِنْ أَرَدْنَ تَحَصُّنا»(نور/۳۳)
📗از سوی دیگر؛ هر دو را حضرت خدیجه خط بطلان بست، مال فراوان داشت، هم #ربا را تحریم کرده بود، هم #بغاء را، این کار مادر ماست. آن ثروت کلان، نیازی نداشت که انسان کالای «مال التجارة» را در آن راه ناامن از شام به مکه و از حجاز به مکه ببرد، این با #ربا می توانست آسوده زندگی کند، هم جلوی ربا را گرفت، هم به آیه نیامده: «لا تُكْرِهُوا فَتَیاتِكُمْ عَلَی الْبِغاءِ إِنْ أَرَدْنَ تَحَصُّنا» که تجارتِ رسمی عده ای بود، امروز هم در فضای مجازی تجارت رسمی یک عده است، همان جاهلیت کهن است، جلوی آن را گرفته است، این کار مادر ماست.
📘پس «فرهنگ» را عوض کرده، «اقتصاد» را عوض کرده، طهارت را عوض کرده، #ربا را تحریم کرده عمل کرده، این کار مادر ما بوده است.
📙 پس بنابراین ما اگر بخواهیم ببینیم آن ره آوردش در اسلام چیست؟ الآن امروز ما باید همین کار را بکنیم،
1⃣تبدیل «فرهنگ جاهلیت» به
«فرهنگ عقلانی» یک؛
2⃣تحریم #بانکهای_ربوی، دو؛
3⃣تحریم «مراکز فساد» در فضای مجازی و غیر مجازی، سه؛
☑️اینها کار مادر ما بود، اگر این مادر بخواهد از ما راضی بشود، باید راه او را طی کنیم.
📚 سخنرانی در همایش ملی ام المؤمنین خدیجه کبری (سلام الله علیها)
⏰ تاریخ: ۱۳۹۵/۱۰/۰۲
✅ @tafsire_tasnim1