eitaa logo
تفسیر تسنیم
5.3هزار دنبال‌کننده
136 عکس
17 ویدیو
8 فایل
۱. صوت و خلاصه تفسیر تسنیم آیت الله جوادی آملی (از ابتدای سوره مبارکه حمد) ۲. مرور سریع آیات تمدن ساز و نظام ساز قرآن کریم پیشنهادات و انتقادات: @j_akbari
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 بیع و اجاره حقیقی انسان 🔸 اگر كسی سرمایه ‌ای دارد باید كند، كسی خانه‌ ای دارد، زمینی دارد یا بالأخره این زمین را می ‌فروشد و استفاده می ‌كند، خانه را می‌ فروشد و استفاده می ‌كند یا اجاره می ‌دهد، غیر از این كه نمی‌ شود. آنها كه رفتند «شهید» شدند با معامله كردند، ما كه توفیق شهادت نداشتیم باید بدهیم؛ این اجاره همان است كه در قرآن كریم دارد كه ما به اینها «اجر» می‌ دهیم. 🔰اجر و اجرت به چه كسی می ‌دهند؟ به كسی كه عقد دارد، پس ما هم تعبیر «بیع» داریم و هم تعبیر «اجر»، آنها كه شربت شهادت نوشیدند فروختند و گرفتند كه البته هر دو را گرفتند! ماها كه آن توفیق را پیدا نكردیم باید اجاره بدهیم. ♦️اجاره بدهیم یعنی چه؟ اگر كسی خانه خود را اجاره داد به دیگری یعنی چه؟ یعنی آ‌ن مستأجر باید از آن استفاده كند نه صاحب‌ خانه، ما اگر وقتمان را به خدای سبحان دادیم، این یعنی چه؟ یعنی هر چه او می‌ خواهد باید انجام بدهیم نه هر چه خودمان می‌ خواهیم! این معنی است، آن وقت آدم راحت است. 🔹 در سورهٴ مباركهٴ اسراء فرمود هر كار خیری كه كردی برای خودت كردی ﴿إِنْ أَحْسَنتُمْ أَحْسَنتُمْ لأَنفُسِكُمْ﴾ این «لام»، «لام» اختصاص است و اگر ـ خدای ‌ناكرده ـ كسی كار بدی كرد ﴿وَ إِنْ أَسَأْتُمْ فَلَهَا﴾ آن هم برای خودت است، هیچ كس به دیگری بد نمی ‌كند! اگر كسی در درون خانه خود یك چاه و كنیف بدبویی حفر كرد خب در تمام شبانه ‌روز خودش در زحمت است، البته گاهی هم شامّه عابرین را آسیب می‌ رساند. 🔺این معنی است كه می ‌گویند «ماه شعبان» كه آخر سال است انسان باید حساب ‌هایش را بررسی كند تا سال جدید وارد بشود ببیند كه آیا مثل شهدا (رضوان الله علیهم) خرید و فروش(بیع) كرده یا مثل جانبازان كه بخشی را خرید و فروش كردند كه حشرشان با اولیای الهی است، نشد اجاره است! آدم نه بكند نه آن وقت اجری نمی ‌برد. اینكه در بسیاری از آیات دارد اجر آنها با خداست اجر برای اجاره است. 📚 درس اخلاق ⏰ تاریخ: 1391/04/22 🆔 @tafsire_tasnim1
💠 چرا توفیق کار خیر نداریم؟ ✅علامه جوادی آملی: 🔸 إبن طاووس (رض) دارد که در یکی از روزهای ماه شعبان وجود مبارک حضرت رسول اکرم (ص) این خطبه را ایراد کردند که فرمود: «أَیهَا النَّاسُ إِنَّهُ قَدْ أَقْبَلَ إِلَیكُمْ شَهْرُ اللَّهِ بِالْبَرَكَةِ وَ الرَّحْمَةِ وَ الْمَغْفِرَةِ شَهْرٌ هُوَ عِنْدَ اللَّهِ أَفْضَلُ الشُّهُور» که با بسیاری از اینها شما مأنوس هستید. در بخشی از این خطبه فرمود: «أَیهَا النَّاسُ إِنَّ أَنْفُسَكُمْ مَرْهُونَةٌ بِأَعْمَالِكُمْ فَفُكُّوهَا بِاسْتِغْفَارِكُمْ وَ ظُهُورُكُمْ ثَقِیلَةٌ مِنْ أَوْزَارِكُمْ فَخَفِّفُوا عَنْهَا بِطُولِ سُجُودِكُم‏» فرمود شما احساس سنگینی می ‌کنید. 💎 اینکه می ‌بینید بعضی ‌ها می‌گویند من هر چه می‌ خواهم خودم را کنترل کنم نمی ‌توانم یا می‌ خواهم سحر بلند شوم نمی‌توانم یا فلان کار خیری را می ‌خواهم انجام بدهم نمی‌ توانم راست می‌گویند! حضرت اینجا تحلیل کرده است، فرمود 1⃣انسانی که خلاف کرده، است، این مطلب اول؛ 2⃣انسان بدهکار باید بسپارد، این مطلب دوم. 🔺در اگر کسی مالی بدهکار است، زمین خود، خانه خود، فرش خود را گرو می‌ دهد؛ اما اگر کسی گناه کرده، نمی ‌تواند خانه خود یا زمین خود را به خدایی که مالک السماوات و الأرض است گرو بگذارد، (خود او) را گرو می‌ گیرند. اینکه در دو جای قرآن فرمود: ﴿كُلُّ نَفْسٍ بِما كَسَبَتْ رَهینَةٌ﴾و در جای دیگر ﴿كُلُّ امْرِئٍ بِما كَسَبَ رَهینٌ﴾ هر کسی رهن خلاف ‌های خودش است برای همین است؛ یک انسان بدهکار باید گرو بسپارد. ، اخلاقی، حقوقی ـ یعنی معصیتی کرده ـ خود او را گرو می ‌گیرند؛ لذا او آزاد نیست، بعضی از کارها را می ‌کند و بعد پشیمان می ‌شود، معلوم می ‌شود که آزاد نبود. 🔺 مرحوم صدوق در توحید از وجود مبارک حضرت امیر (سلام الله علیه) نقل می‌ کند که چرا ما دلمان می‌ خواهد نماز شب بخوانیم اما موفق نمی‌ شویم؟ فرمود: این گناهی که روز انجام دادید شما را بسته است. بنابراین انسان آزاد نیست. از بهترین نعمت‌ های الهی است. فرمود ماه مبارک رمضان ماه آزادی است فکّ رهن کنید، با توبه، با انابه، با تطهیر، خودتان را آزاد کنید، با استغفار کردن خودتان را آزاد کنید، فکّ رهن کنید، دَین خود را أدا کنید و اگر ذَنب و گناهی دارید به وسیله اعمال خیر آنها را شستشو کنید: «إِنَّ أَنْفُسَكُمْ مَرْهُونَةٌ بِأَعْمَالِكُمْ فَفُكُّوهَا بِاسْتِغْفَارِكُمْ وَ ظُهُورُكُمْ ثَقِیلَةٌ مِنْ أَوْزَارِكُمْ فَخَفِّفُوا عَنْهَا بِطُولِ سُجُودِكُم»‏. 📚 درس خارج نکاح «جلسه ۴۴۴» ⏰ تاریخ: ۱۳۹۸/۰۲/۱۱ ✅ @tafsire_tasnim1
✅ ویژه برنامه های تفسیری و اخلاقی از شبکه های مختلف سیما: --------------------------------------------------- 🔴 برنامه تلویزیونی«حکمت وحیانی» بیانات اخلاقی آیت الله العظمی جوادی آملی 1⃣ شبکه اول سیما ⏰ساعت پخش: 20:45 بعد از نماز مغرب و عشاء --------------------------------------------------- 🔴برنامه تلویزیونی «عباد الرحمن» تفسیر سوره مبارکه فرقان 4⃣ شبکه چهار سیما ⏰ساعت پخش: 13:10 عصر --------------------------------------------------- 🔴سلسه دروس تفسیر سوره مبارکه «یس» ☪ شبکه قرآن ⏰ساعت پخش: 7:15 صبح 📥 @tafsire_tasnim1
💎رمضان، ماه 🔺 در مهمانی خدا، «جانمان» را با و «مالمان» را با پاک کنیم... @tafsire_tasnim1
k-01 hekmat vahyani.mp3
1.71M
🎙 صوت ویژه برنامه پخش شده از شبکه یک سیما ✅گزیده درس علامه جوادی آملی 🔹 جلسه 1 ⏰ تاریخ: ۹۹/۰۲/۰۶ 🔹 پخش هر شب ساعت 20:45 از شبکه اول سیما ✅ @tafsire_tasnim1
hekmate_vahyani2.mp3
1.4M
🎙 صوت ویژه برنامه پخش شده از شبکه یک سیما ✅گزیده درس علامه جوادی آملی 🔹 جلسه 2 ⏰ تاریخ: ۹۹/۰۲/۰۷ 🔹 پخش هر شب ساعت 20:45 از شبکه اول سیما ✅ @tafsire_tasnim1
hekmate_vahyani3.mp3
2.5M
🎙 صوت ویژه برنامه پخش شده از شبکه یک سیما ✅گزیده درس علامه جوادی آملی 🔹 جلسه 3 ⏰ تاریخ: ۹۹/۰۲/۰۸ 🔹 پخش هر شب ساعت 20:45 از شبکه اول سیما ✅ @tafsire_tasnim1
hekmate_vahyani4.mp3
2.03M
🎙 صوت ویژه برنامه پخش شده از شبکه یک سیما ✅گزیده درس علامه جوادی آملی 🔹 جلسه 4 ⏰ تاریخ: ۹۹/۰۲/۰۹ 🔹 پخش هر شب ساعت 20:45 از شبکه اول سیما ✅ @tafsire_tasnim1
🔺 متاسفانه افرادی که میان دستور پیامبر و دستور خدا تفاوت قائل بودند دستور صریح پیامبر به را در هنگام مرگ، ناشی از هذیان گویی ایشان دانسته و با تبدیل امامت به خلافت در ، تفرقه ای سنگین میان مسلمانان ایجاد کردند. ✅ @tafsire_tasnim1
hekmate_vahyani5.mp3
2.2M
🎙 صوت ویژه برنامه پخش شده از شبکه یک سیما ✅گزیده درس علامه جوادی آملی 🔹 جلسه 5 ⏰ تاریخ: ۹۹/۰۲/۱۰ 🔹 پخش هر شب ساعت 20:45 از شبکه اول سیما ✅ @tafsire_tasnim1
hekmate_vahyani6.mp3
2.72M
🎙 صوت ویژه برنامه پخش شده از شبکه یک سیما ✅گزیده درس علامه جوادی آملی 🔹 جلسه 6 ⏰ تاریخ: ۹۹/۰۲/۱۱ 🔹 پخش هر شب ساعت 20:45 از شبکه اول سیما ✅ @tafsire_tasnim1
💠 رسالت معلمان: دعوت به ⏱ به مناسبت 💎 علامه جوادی آملی: 🔸 روز معلم را گرامی می داریم. قرآن کریم در سوره مبارکه «آل عمران» فرمود ما انبیاء فرستادیم، کتاب ها نازل کردیم، علوم نازل کردیم که عالمان دین مردم را به دعوت کنند، هیچ معلمی مردم را به خود دعوت نکند. 🔸 این یک رژیم منحوسی بود و یک رژیم منحوسی هم هست؛ آن نحس مادی این رژیم ارباب و رعیتی ـ الحمد لله ـ در این مملکت رخت بربست؛ آن رژیم نحس ارباب و رعیتی فرهنگی کم و بیش هست. رژیم ارباب و رعیتی که به لطف الهی رخت بربست این بود که کسی زمین را آباد می کرد و دیگری مالک بود و این می شد رعیت، او می شد ارباب، هر چه او می گفت این باید اطاعت می کرد و مانند آن، بهره این کار را او می برد، این می شد رژیم ارباب و رعیتی مادی که به لطف الهی رخت بربست؛ 🔮اما یک است که خطرش همچنان هست؛ در سوره مبارکه «آل عمران» فرمود: ﴿مَا كَانَ لِبَشَرٍ أَن یؤْتِیهُ اللّهُ الْكِتَابَ وَ الْحُكْمَ وَ النُّبُوَّةَ ثُمَّ یقُولَ لِلنَّاسِ كُونُوا عِبَاداً لِی مِن دُونِ اللّهِ وَ لكِن كُونُوا رَبَّانِیینَ بِمَا كُنْتُمْ تُعَلِّمُونَ الْكِتَابَ وَ بِمَا كُنْتُمْ تَدْرُسُونَ﴾؛ فرمود ما هیچ پیامبری نفرستادیم، هیچ کتابی نفرستادیم، هیچ حکمتی نازل نکردیم که بعضی ها این ابزار را بگیرند و معلم مردم بشوند، بعد جامعه را به خودشان دعوت کنند و بگویند هر چه ما می گوییم شما بپذیرید! به سَمت ما بیایید! ﴿كُونُوا عِبَاداً لِی مِن دُونِ اللّهِ﴾ ⚗فرمود این رژیم ارباب و رعیتی فرهنگی که آن معلم اصرار داشته باشد که متعلّم حرف او را بزند، حرف او را منتقل کند، نام او را ببرد، نام رساله او را ببرد، این یک است، فرمود این کار، کار منحوسی است؛ این کار، کار نحس است. 🔸 ﴿مَا كَانَ لِبَشَرٍ﴾ هیچ پیامبری این حق را ندارد، هیچ امامی این حق را ندارد که ﴿أَن یؤْتِیهُ اللّهُ الْكِتَابَ وَ الْحُكْمَ وَ النُّبُوَّةَ ثُمَّ یقُولَ لِلنَّاسِ كُونُوا عِبَاداً لِی مِن دُونِ اللّهِ﴾ معنایش این نیست که بیایید مرا بپرستید، معلوم است که هیچ پیغمبری و هیچ امامی نمیگوید مرا بپرستید! یعنی می گوید فکر مرا ترویج کنید، حرف مرا ترویج کنید، این یک ارباب و رعیتی فرهنگی است، این خطر و این نحس و این غدّه هست ﴿ثُمَّ یقُولَ لِلنَّاسِ كُونُوا عِبَاداً لِی مِن دُونِ اللّهِ﴾، پس انبیاء برای چه آمدند؟ کتابها برای چه آمده؟ حکمت برای چه آمده؟ فرمود برای این آمده است که ﴿وَ لكِن كُونُوا رَبَّانِیینَ﴾. 📚 جلسه ۱۰۳ درس خارج فقه نکاح ⏰ تاریخ: ۱۳۹۵/۰۲/۱۲ ✅ @tafsire_tasnim1
🔺بدترین دشمنان برای مومنان: و مشرکان✡ 🔺نزدیکترین دوستان به مومنان: ✝ ❎علت تفاوت مسیحیان و یهودیان در این حب و بغض: ۱. وجود قسیسها (کشیشان) و راهبان در میان مسیحیان که آنها را به فرامیخوانند. ۲. عدم حس در میان مسیحیان که سبب میشود خود را مالک جهان و انسانها ندانند و به همین جهت با دیگر تفکرها و افراد برادرانه رفتار کنند. 📚 قرآن- سوره مائده- آیه ۸۲ ✅ @tafsire_tasnim1
🔴عامل اصلی فراموش شده در و وضعیت معیشت ✅طبق آیه ۹۶ سوره مبارکه اعراف، اگر یک ملت در شهر یا کشور به خدا بیاورند و بر اساس ایمان با هم روابط اقتصادی داشته باشند درهای آسمان و زمین باز شده و بسیار افزایش میافت. 🔺اما عدم ایمان سبب شده انسانها حتی به مقدار تلاششان هم به مادیات دست نیابند. 💎لذا رشد اقتصادی به عاملی مهمتر از تعادل عرضه و تقاضا بستگی دارد و آن ایمان اکثریت جامعه است. 🆔 @tafsire_tasnim1
hekmate_vahyani7.mp3
1.66M
🎙 صوت ویژه برنامه پخش شده از شبکه یک سیما ✅گزیده درس علامه جوادی آملی 🔹 جلسه 7 ⏰ تاریخ: ۹۹/۰۲/۱۲ 🔹 پخش هر شب ساعت 20:45 از شبکه اول سیما ✅ @tafsire_tasnim1
hekmate_vahyani8.mp3
2.43M
🎙 صوت ویژه برنامه پخش شده از شبکه یک سیما ✅گزیده درس علامه جوادی آملی 🔹 جلسه 8 ⏰ تاریخ: ۹۹/۰۲/۱۳ 🔹 پخش هر شب ساعت 20:45 از شبکه اول سیما ✅ @tafsire_tasnim1
☑️ حضرت خدیجه: مبارزه با در «فرهنگ‌ جاهلی» 💎 علامه جوادی آملی: 🔴این عصر، است که فرهنگ، است، «دلالی» است، نه تحقیق و نه استدلال! در چنین عصری خدیجه کبریٰ عالمه، عابده، زاهده، موحده‌ ای بود، مادرمان این است. ما فخر می‌ کنیم که چنین مادری داریم! درست است او دوازده معصوم و معصومه به بار آورد؛ اما مادر ما هم هست. قدر این مادرها را بدانیم! چه کسی آن روز او را موحّد کرد؟ در کدام مکتب درس خواند؟ این «حنفاء» قبلاً این طور بودند، این بخش فرهنگی که وجود مبارک مادر ما، خدیجه کبریٰ (عَلَیها آلَافُ التَّحِیةِ وَ الثَّنَاء)، آمده فرهنگ عقلانیت را در فضای جاهلی پیاده کرد. 🔶چون آن فرهنگ «فرهنگ جاهلی» بود، هم داشتند، اقتصاد جاهلی در محدوده دور می‌ زند. 🔵 در «جاهلیت کهن» که دین در سوره «احزاب» به ما گفت، نه جاهلیت کهنه، نه جاهلیت تازه «لا تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجاهِلِیةِ الْأُولى‏» (احزاب/۳۳) در آن جاهلیت که یک پیمان تجاری و اقتصادی رسمی بود، از یک سو؛ دامن ‌فروشی یک تجارت رسمی بود که فرمود: «لا تُكْرِهُوا فَتَیاتِكُمْ عَلَی الْبِغاءِ إِنْ أَرَدْنَ تَحَصُّنا»(نور/۳۳) 📗از سوی دیگر؛ هر دو را حضرت خدیجه خط بطلان بست، مال فراوان داشت، هم را تحریم کرده بود، هم را، این کار مادر ماست. آن ثروت کلان، نیازی نداشت که انسان کالای «مال التجارة» را در آن راه ناامن از شام به مکه و از حجاز به مکه ببرد، این با می ‌توانست آسوده زندگی کند، هم جلوی ربا را گرفت، هم به آیه نیامده: «لا تُكْرِهُوا فَتَیاتِكُمْ عَلَی الْبِغاءِ إِنْ أَرَدْنَ تَحَصُّنا» که تجارتِ رسمی عده ‌ای بود، امروز هم در فضای مجازی تجارت رسمی یک عده است، همان جاهلیت کهن است، جلوی آن را گرفته است، این کار مادر ماست. 📘پس «فرهنگ» را عوض کرده، «اقتصاد» را عوض کرده، طهارت را عوض کرده، را تحریم کرده عمل کرده، این کار مادر ما بوده است. 📙 پس بنابراین ما اگر بخواهیم ببینیم آن ره ‌آوردش در اسلام چیست؟ الآن امروز ما باید همین کار را بکنیم، 1⃣تبدیل «فرهنگ جاهلیت» به «فرهنگ عقلانی» یک؛ 2⃣تحریم ، دو؛ 3⃣تحریم «مراکز فساد» در فضای مجازی و غیر مجازی، سه؛ ☑️اینها کار مادر ما بود، اگر این مادر بخواهد از ما راضی بشود، باید راه او را طی کنیم. 📚 سخنرانی در همایش ملی ام المؤمنین خدیجه کبری (سلام الله علیها) ⏰ تاریخ: ۱۳۹۵/۱۰/۰۲ ✅ @tafsire_tasnim1
hekmate_vahyani9.mp3
3.19M
🎙 صوت ویژه برنامه پخش شده از شبکه یک سیما ✅گزیده درس علامه جوادی آملی 🔹 جلسه 9 ⏰ تاریخ: ۹۹/۰۲/۱۴ 🔹 پخش هر شب ساعت 20:45 از شبکه اول سیما ✅ @tafsire_tasnim1
🔳 ذهن خود را با حرف‌های آشغال پُر نکنید! 🌺 علامه جوادی آملی: 🔺به ما نگفتند «مستمع» محض باشید، گفتند هر كس به مجلس علمی می‌رود ظرف هم به همراه داشته باشد. فرمود اگر در مجلس علمی شركت كردید و اگر خواستید آن محفل برای شما سودآور باشد، باید این دو عنصر را داشته باشید: «سامع» نباشید و باشید، یك؛ باشید، دو 🔸 یعنی كسی كه «وعاء» و ظرف همراه اوست؛ این‌چنین نباشد كه فقط انسان بشنود و وقتی از محفل علم بیرون رفت چیزی در یادش نباشد، «مُسْتَمِعٍ‏ وَاعٍ» باشد. 🔴در بیانات نورانی حضرت امیر(سلام الله علیه) هست كه «إِنَ‏ هَذِهِ‏ الْقُلُوبَ‏ أَوْعِیةٌ فَخَیرُهَا أَوْعَاهَا»؛ فرمود این دل‌ها است و شما این ظرف را با «حرف‌های آشغال»، با «هر سریال», با هر خبر, با «هر روزنامه» و با «هر مقاله» پُر نكنید. 🔻یك وقت است كسی غذا می‌خواهد، با غذاهای ناسالم یا غذاهای غیر مقوّی اگر دستگاه معدّه و روده‌ خود را پُر كرد، دیگر سیر است؛ گاهی انسان ذهن خود را به حرف‌های غیر علمی پُر می‌كند، این ذهن دیگر كِشش آن را ندارد كه را بِكِشد. 📚برنامه شمیم رحمت، جلسه۲۷ ✅ @tafsire_tasnim1
hekmate_vahyani10.mp3
1.97M
🎙 صوت ویژه برنامه پخش شده از شبکه یک سیما ✅گزیده درس علامه جوادی آملی 🔹 جلسه 10 ⏰ تاریخ: ۹۹/۰۲/۱۵ 🔹 پخش هر شب ساعت 20:45 از شبکه اول سیما ✅ @tafsire_tasnim1
🔻آیت الله جوادی آملی را قرآن سفارش كرد نه «قول شديد» را! فرمود: (قُولُوا قَوْلاً سَدِيداً) حرف سديد است، داد كشيدن‌ها اثری ندارد. ✅ @tafsire_tasnim1
hekmate_vahyani13.mp3
2.26M
🎙 صوت ویژه برنامه پخش شده از شبکه یک سیما ✅گزیده درس علامه جوادی آملی 🔹 جلسه 13 ⏰ تاریخ: ۹۹/۰۲/۱۸ 🔹 پخش هر شب ساعت 20:45 از شبکه اول سیما ✅ @tafsire_tasnim1
🔺 علامه جوادی آملی: حضرت امام مجتبی (سلام الله علیه) فرمود: «انا الضامن لمن لا یهجس فی قلبه الا الرضا ان یدعو الله فیستجاب له»، من ضامنم اگر کسی از هواجس و مصون ماند و در قلب او جز رضای حق، چیزی خطور نکرد، دعایش مستجاب شود. 🔸زیرا انسان سالکی که تزکیه شد و از طبیعت برخاست و خس و خاشاک گیتی را رها کرد و علف های هرز را از بوستان دل وجین نمود و محبوبی جز حق نداشت و به هیچ آفلی دل نبست، چیزی جز نمی بیند و نمی طلبد. ♦️کتاب: «فطرت در قرآن» 🔹مؤلف: «آیت الله جوادی آملی» ✅ @tafsire_tasnim1
hekmate_vahyani14.mp3
1.05M
🎙 صوت ویژه برنامه پخش شده از شبکه یک سیما ✅گزیده درس علامه جوادی آملی 🔹 جلسه 14 ⏰ تاریخ: ۹۹/۰۲/۱۹ 🔹 پخش هر شب ساعت 20:45 از شبکه اول سیما ✅ @tafsire_tasnim1
hekmate_vahyani17.mp3
1.7M
🎙 صوت ویژه برنامه پخش شده از شبکه یک سیما ✅گزیده درس علامه جوادی آملی 🔹 جلسه 17 ⏰ تاریخ: ۹۹/۰۲/۲۲ 🔹 پخش هر شب ساعت 20:45 از شبکه اول سیما ✅ @tafsire_tasnim1