eitaa logo
تفسیر تسنیم
5.2هزار دنبال‌کننده
136 عکس
17 ویدیو
8 فایل
۱. صوت و خلاصه تفسیر تسنیم آیت الله جوادی آملی (از ابتدای سوره مبارکه حمد) ۲. مرور سریع آیات تمدن ساز و نظام ساز قرآن کریم پیشنهادات و انتقادات: @j_akbari
مشاهده در ایتا
دانلود
✅شرط جهانی شدن اسلام این است که قرآن در حوزه های علمیه مهجور نباشد و در آن احیا شود! به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی اسراء: اعضای ه‍یئت مدیره بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی با حضور در محل اقامت حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در با معظم له دیدار و گزارشی از فعالیت های بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس و آثار جدید منتشر شده توسط این بنیاد خدمت معظم له ارائه نمودند. 🔺آیت الله العظمی جوادی آملی در این دیدار در سخنانی بیان داشتند: قرآن جهانی حرف می زند و باید بر جهان حاکم باشد؛ فرمود درست است ما در سه حوزه محلی، منطقه ای و بین المللی برای مسلمانان، اهل کتاب و موحد و غیر موحد سخن داریم اما بنای ما این است که جهانی باشیم و بر همه مکاتب جهان اشراف داشته باشیم، سپس فرمود با فوت دهان نمی توان نور شمس را خاموش کرد و عاقبت، حرف من که حرفی جهانی است بر جهان حاکم خواهد شد. ایشان ادامه دادند: این سخن قرآن کریم دو پیام دارد؛ اول اینکه تنها قرآن برای همه عالم برنامه دارد و ثانیا تنها منِ قرآن باید حرف جهانی بزنم؛ لذا مسائلی همچون را تنها قرآن کریم می تواند تبیین کند. 💎معظم له با اشاره به حدیثی از پیامبر گرامی اسلام تصریح داشتند: بیان نورانی پیغمبر هم این است که «الاسلامُ يَعلو ولا يُعلی عَلَيهِ»؛ دین که خود به خود جهانی نمی شود! یعنی بکوشید اسلام را جهانی کنید، پس این هدف اصلی ماست. آیت الله العظمی جوادی آملی اذعان داشتند: رسیدن به این هدف می خواهد، وقتی خدمت حضرات معصومین علیهم السلام می رسیم علاوه بر حوائج دنیوی و اخروی از آنها بخواهیم که «إنّی مُحَقِّقٌ لِمَا حَقَّقْتُمْ» ما که این لباس روحانیت را پوشیدیم باید این توان را داشته باشیم تا از حضرت بخواهیم به ما این توفیق را عطا کند که جهانی بفهمیم، ما تا جهانی نیاندیشیم نمی توانیم حرف جهانی بزنیم. ایشان ادامه دادند: باید همه مکاتب جهانی را بشناسیم و آنها را ارزیابی کنیم و بسنجیم آنها را نقد و تکمیل کنیم و داشته های خود را به آنها عرضه نماییم، در حقیقت بکوشیم تا جایی که مقدور ماست وظایف خود را به درستی انجام دهیم. اگر در این برهه زمانی این اتفاق نیفتد پس چه زمانی باید این اتفاق رخ بدهد؟! حالا که این کشور را پاک کرده است؛ «طِبْتُمْ وَ طَابَتِ الْأَرْضُ الَّتِي فِيهَا دُفِنْتُمْ» این بیان امام بر ما حجت است. وظیفه ما این است که در این سرزمین پاک درخت علم و عدل بپرورانیم. معظم له خاطرنشان کردند: دوره حیات حضرت رضا علیه السلام مصادف با ورود علوم مختلف از شرق و غرب عالم بود، لکن حضرت با ورود علوم دیگر مخالفت نکرد بلکه آنها را به مباحثه و تحدی علوی فرا خواند. اسلام برای همه سوالات پاسخ دارد بنابراین این زمینه توفیق وجود دارد که بشوید مصداق «لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّينِ كُلِّهِ»؛ البته راه طولانی در پیش دارید اما باید بدانید هدف اصلی ما همین است. آیت الله العظمی جوادی آملی تاکید داشتند: از امام رضا علیه السلام بخواهید که به برکت حضور این حضرت، اسلام به دست شما جهانی شود، اما شرط آن این است که قرآن در ما مهجور نباشد و «تفسیر» در حوزه ها بیش از پیش احیاء شود چرا که اسلام به واسطه شمشیر گسترش پیدا نکرده و نمی کند بلکه حرف های جهانی قرآن کریم باعث فراگیر شدن اسلام شده است. 🔺 منبع: news.esra.ir 🆔 @tafsire_tasnim1
هدایت شده از تفسیر تسنیم مدیا
Baghare_129L.mp3
4.25M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه 📆 🔖 آیه: ۴۸ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی 🆔 @tafsire_tasnim_media
📇 خلاصه تفسیر سوره 📆 جلسه: 129 🔖 آیات: ۴۸ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی ✅ آیه ۴۸ بقره: «واتقوا یوما لا تجزی نفس عن نفس شیئا ولا یقبل منها شفاعة ولا یوخذ منها عدل ولا هم ینصرون» و از آن روز بترسید که کسی مجازات دیگری را نمی‌پذیرد و نه از او شفاعت پذیرفته می‌شود؛ و نه غرامت از او قبول خواهد شد؛ و نه یاری می‌شوند. ♦️♦️♦️ 1⃣حال که ثابت شد ، حق و ممکن است باید پرسید چه کسانی مورد شفاعت قرار میگیرند؟ 2⃣بنی اسراییل میگفتند چون ما از نسل ابراهیم و (اسراییل) هستیم پس جز مدتی کوتاه در جهنم نخواهیم بود و عذاب کوتاهی خواهیم دید. خدا در برابر این ادعای بنی اسراییل گفت روز قیامت اینچنین نیست و در آن رابطه و دوستی وجود ندارد و شفاعت هم جز به اذن خدا صورت نمیگیرد. 3⃣خدا این را ویژگی «قیامت» دانسته نه اینکه فقط در برابر بنی اسراییل اینگونه باشد. اگر خدا بگوید از این گناه یا از این گروه از افراد شفاعت میکنیم با قوانین الهی در تعارض است چون باعث جرات پیدا کردن افراد در برابر میشود. 4⃣قرآن گوید شفاعت برای کسیست که باشد و لذای رضای الهی، محور شفاعت است. خدا گوید اگر گناه کبیره را ترک کردید و گناه کبیره نداشتید ما گناه صغیره را میبخشیم. اما جز «معصوم» کسی نیست که بداند گناه کبیره انجام نداده و نمیدهد پس این آیه تنها امید میدهد نه جرات انجام گناه صغیره. 5⃣رضایت برای عمل حسنه است چون هرچه سیئه هست، مکروه و مورد غضب خداست. اما رضایت مورد نظر قرآن در مورد شرط پذیرش شفاعت، رضایت از عمل نیست چون در این صورت دیگر آن عمل نیاز به شفاعت نخواهد داشت بلکه شرط پذیرش شفاعت، رضایت خدا از شخص است. دین مرضیّ خدا هم «اسلام» است. پس محور شفاعت، رضا و محور رضا، دین است لذا مقدمه پذیرش شفاعت، است و شفاعت شامل حال کسی که مسلمان نمرده نمیشود. 6⃣گفتیم شرط لازم شفاعت، اسلام است لذا مسلمان غیر عادل (فاسق) هم مورد شفاعت است زیرا مسلمان عادل، گناهی ندارد که نیاز به شفاعت داشته باشد. اگر کسی مسلمان بود مرتضی میشود زیرا قرآن بارها گفته خدا از «کفر» راضی نمیشود. 7⃣در قیامت وقتی گرو میخواهند، این گرو نه مال است نه شخصی دیگر بلکه خود شخص را گرو و میگیرند. برخی همیشه در رهن میمانند که اصحاب الشمالند و برخی بواسطه شفاعت، آزاد میشوند که هستند. 8⃣انسانها سه گروهند: مقربین، اصحاب الیمین و اصحاب الشمال. اعمالشان مورد رضای خداست لذا عمل خلاف رضای خدا ندارند که نیاز به شفاعت باشد. نیز کفارند که دینشتن مورد رضای خدا نیست پس باز هم شفاعت نمیشوند. اما ، دینشان اسلام و مرضیّ خداست اما اعمالشان، ترکیبی از حسنه و سیّئه هست که در اینجا مورد شفاعت قرار میگیرند. 🚸🚸🚸🚸🚸🚸 🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره 🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1542 📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜 تفسیر بزرگ تسنیم👇 ✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
🔴 تذکر مهم: دوستان دقت کنند که غالب جملات ارائه شده در خلاصه متنی جلسات، به قرآن استناد دارد و ساخته و پرداخته فکری حضرت علامه نیست. آیات استنادی در صوت جلسات ارائه شده اند اما ما به جهت کوتاه شدن متن، از آوردن نام سوره و شماره آیه خودداری کرده ایم. 🔺لذا از هیچ جمله ای به آسانی عبور نکنید، برای نمونه به تقسیم بندی های موجود در متن. ✅ @tafsire_tasnim1
✳️اگر کسی بخواهد با دشمن درون یعنی غرور، نفس اماره و نفس مسوله به جهاد بپردازد بهترین و مهمترین سلاحش ناله و گریه است 🔻آیت الله العظمی جوادی آملی در صحن جامع رضوی مشهد: به ما گفتند جنگ با دشمن بیرون آهن است اما سلاح جنگ با دشمن درون «آه» است و نه آهن؛ در دعای کمیل می خوانیم «سلاحه البکاء»؛ اسلحه مومن گریه است! اگر کسی بخواهد با دشمن درون یعنی غرور، نفس اماره و نفس مسوله و دیگر خواسته های نامشروع درون به جهاد بپردازد بهترین و مهمترین سلاحش ناله و است. قرآن کریم فرمود کسانی که بندگی خدا را پذیرفتند سه گروه هستند، این تثلیث در بیانات نورانی حضرت امیر شکوفا می شود چرا که قرآن با این صراحت با ما سخن نگفته است بلکه با کسی سخن گفته که قرآن را تلقی کرد، حضرت فرمود یک عده از خدا را عبادت می کنند؛ گریه اینها از روی ترس است، یک عده به خدا را عبادت می کنند؛ گریه اینها برای شوق به بهشت است، اما یک عده در عین اعتقاد به بهشت و جهنم و در عین اینکه از جهنم مصون می باشند و بهشتی هستند با این وجود دوستدار الهی و محب خدا هستند، گریه اینها است یعنی چون هنوز به وصال دوست نرسیده اند گریه می کنند. حضرت امیر علیه السلام بعد از اینکه پیکر مطهر پیامبر گرامی اسلام را غسل دادند و کفن کردند به پیغمبر عرض کردند علی، التماس دعا دارد! وقتی به حضور محبوب و لقاء پروردگار رسیدی علی را فراموش نکن! این التماس دعا با همه التماس دعاهای دیگر فرق دارد، این گریه نه برای ترس از جهنم است و نه برای شوق به بهشت چرا که علی «قسیم الجنه و النار» است، این علی که بهشت و جهنم به دست اوست با اینکه فرمانروای بهشت و جهنم است به پیامبر(ص) عرض می کند «اذْكُرْنِی عِنْدَ رَبِّكَ». پس ما سه جور آه داریم؛ آه کسی که از جهنم می ترسد، آه کسی که شوق بهشت دارد و آه کسانی که بخاطر نرسیدن به لقاء الهی و دوری از محبوب آه می کشند! لذا ما که در دعای کمیل می‌خوانیم «وَ سِلَاحُهُ الْبُكَاء»، اولاً باید بکوشیم این آه ما برای نجات از دوزخ باشد ثانیاً برای شوق به بهشت باشد و اگر توفیقی پیدا کردیم به مرحله ای برسیم که گریه ما برای لقای الهی باشد. 🔺 منبع: news.esra.ir 🆔 @tafsire_tasnim1
تفسیر تسنیم
✳️اگر کسی بخواهد با دشمن درون یعنی غرور، نفس اماره و نفس مسوله به جهاد بپردازد بهترین و مهمترین سلاح
❗️میتوان علت این نوع سخنان بی پایه را در چند مورد خلاصه کرد: ۱. تحصیل دروس فیزیک محور و مبتنی بر نگاه غربی به مسائل انسانی در دانشگاه ها ۲. عدم وجود طرح استراتژیک و اجرایی برای فراغت و شادی مومنان در کشور ۳. عدم ایمان و رابطه مستحکم با دین که موجب عدم شناخت صحیح آثار اعمال دینی می‌شود. ۴. دوری از مردم و عدم درک نیازهای اقتصادی آنها که سبب ایجاد فضای اندوه شده است. @tafsire_tasnim1
✳️دانشگاهی اسلامی است که دانشش اسلامی باشد. دانش اسلامی چیست؟! حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در مشهد مقدس، در جمع نخبگان حوزوی و دانشگاهی این شهر: 🔺ما چون در کنار سفره عالم آل محمد(ص) هستیم، بهترین بحث در کنار این ذات قدسی، بحث درباره است، وقتی نظام ما به دست صاحب اصلی‌اش می رسد که بیان و بنان ما در خدمت علم باشد. 🔺مدتی است که صحبت از است، اسلامی شدن دانشگاه یک امر قدسی و ملکوتی است، تا دانشگاه اسلامی نشود مشکل اختلاس و را خواهیم داشت، کارهایی مانند برگزاری نماز جماعت و داشتن نمازخانه در دانشگاه ضروری و لازم است، اینها باید در دانشگاه ها باشند، اما نه جنس دانشگاه هستند و نه فصل دانشگاه، اینها دانشگاه را اسلامی نمی کنند، تنها چیزی که جنس و فصل دانشگاه است است و تا «دانش» اسلامی نشود «دانشگاه» اسلامی نخواهد شد، بقیه مسائل جزء فروعات بحث است، پس دانشگاهی اسلامی است که دانشش اسلامی باشد. 🔺دانش باید اسلامی و سخنگوی خداوند باشد، در واقع آن علمی دانشگاه را اسلامی می کند که رابط ما و خدا باشد، پیامبر گرامی اسلام در حدیثی می فرماید مومن علم و دانش است، اما کدام دانش است که صراط مستقیم بین انسان و معبود است؟! کدام درس است که خواندن آن ما را به خدا می رساند؟! 🔺تمایز علوم به تمایز موضوعات است، اگر موضوع علمی دینی بود آن علم و دانش دینی است، چنین علمی دانشمندش، دانش پژوهش و پژوهشگاه هایش را متدین می کند، اگر علمی موضوعش دینی است یقینا آن علم دینی است. 🔺علومی که در دانشگاه ها تدریس می شوند دو دسته اند؛ علومی که موضوع آنها است و علومی که موضوعش است مانند اقتصاد، سیاست، روابط بین الملل و امثالهم، اگر علمی موضوعش فعل انسان بود این می تواند دینی باشد یا غیر دینی، اگر این فعل مطابق با شریعت و دین بود می شود دینی و اگر نبود می شود غیر دینی اما علمی که موضوعش فعل خداست از آسمان تا زمین، از زمین تا آسمان، این علوم الا و لابد فرض ندارد دینی نباشد، جوهر این علوم، دینی است ولو صاحب علم، موحد نباشد. 🔺قرآن به ما می گوید شما اگر تنها عالم باشید کافی نیست، ما را تنها دعوت به عقل نکرد که عاقل شوید، می فرماید «لقوم یعقلون»، این از سنخ قوم عرب یا قوم عجم نیست؛ این یعنی «قائم بالعلم» و «قائم بالعقل» باشید یعنی تا نفس می کشید حرف تازه بیاورید، آن که تنها حرفهای دیگران را منتقل می کند این است او قائم بالعلم نیست! ♦️ولی نعمت ما نفرمود عقل انسان، دوست اوست، بلکه فرمود انسان تنها یک دوست دارد و آن اوست، این عقل باید در راه کشف «نشانه های الهی» باشد، خدا وقتی می خواهد از زمین و آسمان سخن بگوید می فرماید همه اینها را من خلق کردم، اینها همیشه مسبح هستند، همه اینها مطیع هستند، همه اینها در حال حمد هستند، در واقع به ما می فهماند اینها زنده اند و فهم دارند، این همه آیات برای این است که به ما بگوید اینها زنده اند و فهم دارند و شهادت می دهند. اینها زنده و هستند و خداوند هر چه را آفرید به بهترین شکل ممکن آن را خلق کرد و هیچ نقص و کمبودی در آن نیست، اینها موضوع دانش دینی هستند، معنای حُسن آفرینش و آفرینش عالمانه این است که بیهودگی در ساختار هستی نیست. 🔺قرآن فرمود سراسر عالم نشانه و آیت خداوند است، فرمود شب و روز «آیت الله» هستند، اگر اینچنین است پس هر علمی که موضوعش فعل خداوند که آیت خداوند هستند می باشد خواهد بود چرا که چیزی جز خالق خود را نشان نمی دهند فقط ما باید چشمان خود را باز کنیم. 🔺 منبع: news.esra.ir 🆔 @tafsire_tasnim1
🔺گلایه حضرت آیت الله جوادی آملی از تمرکز طلاب بر فقه و اصول 🔲آیت الله جوادی آملی در جمع حوزویان مشهد: 🔹 مشکل حوزه های علمیه ما همین است که هم آیه محکمه و هم فریضه عادله و هم سنت قائمه را #فقه_و_اصول دانستند در حالی که «آیه محکمه» مربوط به خداشناسی امامت شناسی، معاد شناسی، انسان شناسی و امثالهم است و «فریضه عادله» و هم «سنت قائمه» مربوط به فقه، اخلاق و حقوق می شود، یعنی دین به ما گفته است که چه بخوانید. 🔹#نهال_فروشی جزو بدترین کارهاست، یعنی اگر طلبه ای مستعد است باید مسیر خواجه نصیر را طی کند و افرادی را برای پاسخ به نیازهای جامعه و نظام تربیت کند، نه اینکه خودش در مسیری غیر از علم آموزی قرار بگیرد. 🆔 @tafsire_tasnim1
هدایت شده از تفسیر تسنیم مدیا
Baghare_130L.mp3
3.78M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه 📆 🔖 آیه: ۴۸ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی 🆔 @tafsire_tasnim_media
📇 خلاصه تفسیر سوره 📆 جلسه: 130 🔖 آیات: ۴۸ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی ✅ آیه ۴۸ بقره: «واتقوا یوما لا تجزی نفس عن نفس شیئا ولا یقبل منها شفاعة ولا یوخذ منها عدل ولا هم ینصرون» و از آن روز بترسید که کسی مجازات دیگری را نمی‌پذیرد و نه از او شفاعت پذیرفته می‌شود؛ و نه غرامت از او قبول خواهد شد؛ و نه یاری می‌شوند. ♦️♦️♦️ شفیع کیست؟ 1⃣قرآن گاهی گوید شفیعند و استغفار میکنند. این شفاعت فقط برای «مومنین» است نه کفار و منافقین چون اولا فرشتگان معصومند و غیر از خواست خدا و رضای او را اجرا نمیکنند لذا شفاعت کفار و منافقین که طبق قرآن مورد رضای خدا نیست را انجام نمیدهند، ثانیا نص قرآن چندین بار این موضوع را مطرح میکند. 2⃣ نیز طبق سوره مائده شفاعت میکنند. البته این شفاعت به اذن خداست و خدا نیز حتما به این شفاعت معصوم، ترتیب اثر خواهد داد. در مورد حضرت نوح، ایشان از خدا پرسید که مگر تو نگفتی که اهل بیتم نجات خواهند یافت پس پسرم چرا نجات نیافت؟ خداوند فرمود او از اهل بیت تو نیست چون منظور از اهل بیت، وجود معنوی آنها است نه مادی و فیزیکی. (چنانکه سلمان هم از اهل بیت پیامبر شد) لذا پیامبر سوالی پرسید نه اینکه شفاعت کند. 3⃣شفیع سوم انسان است. سقف شفاعت انبیا تا مشرک و منافق و کافر است. یعنی شفاعت اینها تنها از طریق خودشان است و شفاعت پیامبر در مورد این سه گروه که دینشان مرتضای خدا نیست اثر ندارد و خدا نمی‌پذیرد. هیچ شفاعتی به اندازه موثر نیست چون از همه انسانها و برای همه اعمالشان حتی کفر و شرک و نفاق پذیرفته میشود. کسی که معجزه درباره وی اثر ندارد شفاعت دیگران نیز اثر نمیکند زیرا کافر گمراه است و به مقصد نمیرسد لذا شفاعت در موردش نیز به مقصد نمی‌رسد. 💎توبه به قدری بزرگ و مهم است که کسی که توبه کرده و مسلمان میشود نیاز نیست نماز و روزه و زکات و ... که قبل از اسلام انجام نداده را قضا کند. این فقط در مورد تکالیفیست که اسلام آورده نه مانند «تکالیف قراردادی» که قبل از اسلام نیز بوده و اسلام تنها آنها را امضا و تایید کرده است. 🔻تنها از یک جهت شفاعت فرشتگان و انبیا از توبه بالاتر است و آن این است که ظرف پذیرش توبه در دنیاست اما شفاعت آن دو در آخرت نیز پذیرفته میشود. 🚸🚸🚸🚸🚸🚸 🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره 🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1542 📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜 تفسیر بزرگ تسنیم👇 ✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
هدایت شده از تفسیر تسنیم مدیا
Baghare_131L.mp3
3.76M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه 📆 🔖 آیه: ۴۸ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی 🆔 @tafsire_tasnim_media
📇 خلاصه تفسیر سوره 📆 جلسه: 131 🔖 آیات: ۴۸ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی ✅ آیه ۴۸ بقره: «واتقوا یوما لا تجزی نفس عن نفس شیئا ولا یقبل منها شفاعة ولا یوخذ منها عدل ولا هم ینصرون» و از آن روز بترسید که کسی مجازات دیگری را نمی‌پذیرد و نه از او شفاعت پذیرفته می‌شود؛ و نه غرامت از او قبول خواهد شد؛ و نه یاری می‌شوند. ♦️♦️♦️ 🔻شفیع کیست؟ فرشتگان، انبیا، توبه و مومنین طبق قرآن، شفیع انسانند. 4⃣در مورد نمونه هایی چون دعا برای ۴۰ مومن در نماز شب را میتوان نام برد. دعا برای دیگران، شفاعت است. یعنی طلب حل مشکل دیگری از خدا... 💎در قیامت آنچنان انسان ذلیل است و خدا چنان حاکم است که انسان بدون اذن خدا هیچ کاری نمیتواند بکند لذا قدرت صحبت کردن هم بدون اذن خدا ندارد. قرآن گوید در آنجا مردانی هستند که «اصحاب اعراف» نامیده میشوند، اینها اولیای خدا و معصومین هستند که به که وضعشان هنوز برای ورود به بهشت مشخص نیست گویند وارد بهشت شوید. این شفاعت دیگر تکوینیست و از شفاعت مصطلح بالاتر است. 5⃣ نیز حق شفاعت دارد. در قیامت نوریست که هر گروه از مومنان و اولیا فکر میکنند از آنهاست اما از آنها نیز رد شده و بالاتر میرود، که این حقیقت قرآن است. قرآن، آنچه را که مومنان باید میکردند و نکردند را خودش در قیامت جبران میکند. اینکه گفته اند شفاعت قران این است که قرآن گوید «اعمال این شخص مطابق با متن من است» این اصلا معنای نیست بلکه شفاعت یعنی جبران کمبود شخص. ♦️خداوند به پیامبر گوید بخوان و شب را از دست نده تا خدا تو را به «مقام محمود» برساند. این محمود، مطلق است لذا همه انسانها از این مقام شفاعت پیامبر استفاده میکنند و مخصوص گروهی خاص نیست. حال که خدا، پیامبر را و رئوف و رحیم نامیده است لذا مومنان را حتما شفاعت میکند و نمیگذارد در آتش بسوزد. مومن هم بعید است در قیامت به شکل حیوان محشور شود. 🚸🚸🚸🚸🚸🚸 🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره 🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1542 📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜 تفسیر بزرگ تسنیم👇 ✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190