eitaa logo
تفسیر تسنیم
5.2هزار دنبال‌کننده
136 عکس
17 ویدیو
8 فایل
۱. صوت و خلاصه تفسیر تسنیم آیت الله جوادی آملی (از ابتدای سوره مبارکه حمد) ۲. مرور سریع آیات تمدن ساز و نظام ساز قرآن کریم پیشنهادات و انتقادات: @j_akbari
مشاهده در ایتا
دانلود
📇 خلاصه تفسیر سوره 📆 جلسه: 134 🔖 آیات: ۴۹ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی ✅ آیه ۴۹ سوره مبارکه بقره: «واذ نجیناکم من آل فرعون یسومونکم سوء العذاب یذبحون ابناءکم ویستحیون نساءکم وفی ذلکم بلاء من ربکم عظیم» و (به یاد آورید) آن زمان که شما را از چنگال فرعونیان رهایی بخشیدیم؛ که همواره شما را به بدترین صورت عذاب می‌دادند: پسران شما را سر می‌بریدند؛ و زنان شما را (برای کنیزی) زنده نگه می‌داشتند. و در اینها، آزمایش بزرگی از طرف پروردگارتان برای شما بود. 1⃣خداوند به بنی اسرائیل فرمود شما نعمتهای زیادی دارید پس به شکرانه اش باید دست از گناه بردارید. به امید هم نباشید زیرا شفاعت برای کسانیست که دینشان باشد و دین شما مرتضی نیست. 2⃣برای اهمیت این موضوع، خداوند دو بار بنی اسرائیل را به تذکر این نعمتها دستور داد. یکبار در آیه ۴۰ بقره و بار دیگر در آیه ۴۷ که در آن گوید خدا های زیادی به شما داد. حال در آیه ۴۹ برخی نعمتهای بنی اسراییل را نام میبرد و آیات بعد این نعمتها را توضیح میدهد. 3⃣نعمتها بر بنی اسراییل چند بخش بود: یکی رفع عذاب، دیگری دادن وسایل رفاهی، سوم دادن وسایل علمی، چهارم دادن رسالت و نبوت، پنجم سلطنت مشروع مانند سلطنت سلیمان و داوود و ... 4⃣خدا گوید: به یاد آن عذابی باشید که فرعون بر سر شما آورد و خدا با «علل غیر عادی» (معجزه) توسط موسی، شما را نجات داد پس شکر کنید. گوید اگر ما نیاکان شما را در نجات نمیدادیم شما یهودیان هم الان نبودید زیرا تمام مردان شما را میکشتند و اگر ما موسی را نگاه نمیداشتیم هیچ نسلی نداشتید. 5⃣ لقبی برای سلاطین خون‌آشام مصر بود چنان که سلاطین ایران را و سلاطین روم را و سلاطین ترک را مینامیدند. اما خصوصیت «استکبار» آنقدر در فرعونیان بارز بود که لقب آنها تبدیل به فعل شد و حالا مصدر تفرعن بجای مصدر استکبار استفاده میشود. 6⃣آل فرعون، بدترین عذاب را بر بنی اسراییل تحمیل میکردند چنان که آیه ۴۹ به آنها گوید: گویی شما را همچون حیوانات به «چرای» عذاب وامیداشتند. گوید ما شما را نجات دادیم و نعمتهایی چون موسی و سلیمان و داوود دادیم اما چون بازهم شدید تا قیامت شما را «تحت امر ظالمان» قرار دادیم تا بر شما فشار آورند و این معجزه قرآن است که از خبر میدهد. 7⃣عذابی که بر بنی اسراییل در زمان فرعونیان بود فقط نبود بلکه چیزهایی دیگری چون زنده نگه داشتن زنان برای خدمت کردن و نیز فشار جسمانی در زندگی بنی اسراییل و غیره بود. 8⃣در ادامه آیه گوید هم در آن عذاب، بود و هم در آن نجات یافتن زیرا خدا انسانها را به خیر و شر می‌آزماید. اگرچه شر، چیزی جز سختی و ناگواری نیست و لذا «شر ذاتی» که برای همه شر باشد وجود ندارد پس چیزی در دنیا نیست که بلاء نباشد. سلامت بلائی برای برگشت به خدا از راه و مرض بلائی برای برگشت به خدا از راه است. 8⃣سلاح انسان در جنگ درون و ، ناله و «گریه» است. خدا گوید ما به آنها سختی دادیم تا صبر و تضرع و ناله کنند و چون کردند ما موسی را بسویشان فرستادیم تا نجاتشان دهد اما شما را از بلاء عظیم نجات دادیم و شما شکر نکردید. لذا فرمود کسانی را خدا بر بنی اسرائیل حاکم میکند که تا روز ، یهودیان غرق در عذاب باشند. 9⃣از علامه طباطبایی پرسیدند مگر خدا نفرموده کسانی بر بنی اسراییل حاکم میشوند که عذاب را تا قیامت بر آنها مسلط میکنند؟ پس چرا اسراییل اینقدر پیشرفته است؟ ایشان فرمود: انسان یا باید بر تکیه کند یا ریسمان دیگری بر گردن او باشد. اسراییل نیز اکنون تحت سلطه «آمریکا» ست. این بدترین ذلت و عذاب است. 0⃣1⃣خدا گوید ما فرمون را به زیر کشیدیم چون و استکبار داشت و شما بنی اسراییل را به قدرت رساندیم که بر جهان حاکم شدید چون قبلش بودید. حال چون شما نیز تفرعن کردید نسلتان تا قیامت خواهد بود اما تحت سلطه دیگری و در اختلاف و در ذلت به سرخواهید برد. و ، بالاترین عزت خداست که خدا می دهد که به بنی اسراییل نیز داده بود. 1⃣1⃣در زمان ظهور حضرت صاحب الزمان نیز یهودیان تحت سلطه مسلمانان قرار میگیرند و جزیه می دهند‌ و به همین خاطر در «قانون اساسی» ما اصلا بحث جزیه نیامده چون تنها در زمان ظهور حضرت است که اینها جزیه می دهند. 🚸🚸🚸🚸🚸🚸 🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره 🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1542 📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜 تفسیر بزرگ تسنیم👇 ✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
🔴واکنش آیت الله العظمی جوادی آملی به حوادث اخیر کشور؛ 🔺مسئولین اگر کوتاهی کنند، شرعا ضامن هستند/ وظیفه مردم این است که به بهترین شکل جلوی اشتباهات مسئولین را بگیرند/ آتش زدن ها، مشکلی را حل نمی کند/ اگر اقدامی صلاح مملکت باشد یقیناً مردم تشخیص می‏ دهند و به انجام آن رضایت می‏ دهند. حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در جلسه درس تفسیر امروز خود با اشاره به برخي اعتراضات مردم در این روزها، اظهار داشتند: «الآن که یک مشکلی در این جریان پیدا شده، مسئولین یک وظیفه دارند، مردم یک وظیفه دارند اما در خصوص دشمن مشترک هر دو یک وظیفه ویژه دارند. مسئولین ما واقعاً، شرعاً و عقلاً موظف‏ اند که امور را ارزیابی کنند، دقیق بفهمند که فعلاً مصلحت مملکت چیست؟ و اگر در این خصوص کوتاهی يا اشتباهي کنند واقعاً شرعاً ضامن هستند، این وظیفه آنهاست. وظیفه‏ ای که مردم دارند همان است که دین به ما می‏ گوید: ﴿ادْفَعْ بِالَّتِی هِی أَحْسَنُ السَّیئَةَ﴾ به بهترین روش جلوی اشتباهات مسئولین را بگیریم، این وظیفه ماست! آتش زدن و امثال این کارها، جز ایجاد آشوب مشکلی را حل نمی‏کند. نکته سوم که باید به آن توجه داشت، که هم مسئولین باید آن را ببینند و هم مردم باید آن را ببینند، این دشمن مشترکی است که برای نابودی نظام [معاذالله] صف بسته است، بنابراین وظیفه همه مسئولین این است که عالمانه و محققانه، شب و روز تلاش کنند، از اقتصاددانان مملکت مشورت بگیرند و سؤال کنند، اگر اقدامی صلاح مملکت باشد، یقیناً مردم تشخیص می‏ دهند و به انجام آن رضایت می‏ دهند. نظام را با تخصص باید حفظ کرد، این به تعبیری از اوجب واجبات است. حفظ نظام از اوجب واجبات است، اگر اقدامی محققانه، عالمانه و همراه با ﴿وَ أَمْرُهُمْ شُورَی﴾ باشد، یک اقدامی خواهد شد که به نفع همه خواهد بود و اعتراض کسی را هم در پی نخواهد داشت. در نتیجه مسئولین باید وظیفه ‏شان مشخص باشد، آنها ضامن هستند، اما مردم نیز شرعاً وظیفه‏ دارند که به بهترین وجه از نظام دفاع کنند چراکه دشمن مشترک در کمین است. ما از ذات اقدس الهی می‎خواهیم به برکت خون‎های پاک شهدا این نظام را سالم نگه بدارد تا دست صاحب اصلی‎اش برسد.» 🔺منبع: news.esra.ir 🆔 @tafsire_tasnim1
💎تیتر هفته نامه افق حوزه: ✅توصیه آیت الله جوادی آملی به ملت شریف ایران: ⛔️دشمن مشترک در کمین است! 🆔 @tafsire_tasnim1
No. 608.pdf
3.98M
📔 هفته نامه افق حوزه شماره 608 🔰 @ofogh_howzah@tafsire_tasnim1
موضع گیری علامه جوادی آملی در قبال اعتراضات به #سهمیه_بندی_بنزین: مسئولین اگر کوتاهی کنند، شرعا ضامن هستند/ وظیفه مردم این است که به بهترین شکل جلوی اشتباهات مسئولین را بگیرند/ آتش زدن ها، مشکلی را حل نمی کند/ اگر اقدامی صلاح مملکت باشد یقیناً مردم تشخیص می‏ دهند و به انجام آن رضایت می‏ دهند. ✅ @tafsire_tasnim1
هدایت شده از تفسیر تسنیم مدیا
Baghare_135L.mp3
3.55M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه 📆 🔖 آیه: ۴۹ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی 🆔 @tafsire_tasnim_media
📇 خلاصه تفسیر سوره 📆 جلسه: 135 🔖 آیات: ۴۹ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی ✅ آیه ۴۹ سوره مبارکه بقره: «واذ نجیناکم من آل فرعون یسومونکم سوء العذاب یذبحون ابناءکم ویستحیون نساءکم وفی ذلکم بلاء من ربکم عظیم» و (به یاد آورید) آن زمان که شما را از چنگال فرعونیان رهایی بخشیدیم؛ که همواره شما را به بدترین صورت عذاب می‌دادند: پسران شما را سر می‌بریدند؛ و زنان شما را (برای کنیزی) زنده نگه می‌داشتند. و در اینها، آزمایش بزرگی از طرف پروردگارتان برای شما بود. 🔹🔹🔹🔹🔹 1⃣خداوند به میفرماید: شما را با ریشه‌کن‌کردن فرعون، نجات دادیم. خدا گاهی «رفع ظلم» می‌کند و گاهی «دفع ظالم». در اینجا خدا دفع ظالم کرده که دائمی است نه رفع ظلم که موقتی باشد. با دفع ظالم، ظلم نیز خودبخود رفع می‌شود. 2⃣میفرماید ما فرعونیان را «احادیث» کردیم. یا جمع احدوثه است یا جمع حدیث. اما در هر صورت ما اکنون آنها را با پیشوند «کانَ» میگوییم یعنی قبلا بودند و حالا دیگر نیستند. 3⃣انسان بخشی از عمرش را خواب است و بخشی را بیدار؛ اما بیداریهایش به هم متصل و خوابهایش از هم گسیخته‌اند. ظالمان نیز تاریخ و جامعه اند و مومنان، های آن. لذا ظالمان مثل هم نیستند و تاثیر بلند نداشته و از بین رفتنیتد اما مومنان مثل هم و متصلند و لذا تا انتها باقی می مانند تا وارث جهان شوند. 4⃣آیا فرزند کشی قبل از تولد موسی بود یا بعد از آن؟ این مبهم است اما مشخص است که قبل از قیام موسی و هنگام تولدش، این قضیه بوده است. قرآن گوید فرعونیان، زنها را نگه داشته و فرزندان پسر را میکشتند تا در برابر فرعون و بتها کسی قیام نکند اما مشخص نیست بعد از قیام موسی هم ادامه داشته یا خیر. 5⃣همچنین مشخص نیست که چرا فرعونیان، فرزندان پسر را میکشتند. عده ای گویند کسی از بزرگان آنها، این خواب را دید و عده ای گویند خود فرعون این خواب را دیده است که کسی بدنیا می آید و در برابرش می ایستد اما برای این داستانها دلیل قطعی نیست لذا ممکن است فرعون مقدمات قیام بنی اسراییل را در میانشان می‌دیده است و لذا دست به این کار را زده است. 6⃣هم برای آزمایش انسان است و هم . هدف، هم رسیدن به خداست. خدا همه چیز را خیر آفریده اما هنگامی که آن نعمت تنزل میکند تا به مرتبه و جهان انسانها برسد تبدیل به رنج و رشواری میشود. لذا خیر و شر، برای آزمایش بوده و هر دو به دست خداست. این بینش، است. 7⃣«یستحیون نسائکم» یعنی فرعونیان قبل و بعد از تولد موسی، مادران باردار را زیر نظر داشتند تا اگر بچه پسر بزایند بچه را بکشند. این خود بلائی عظیم بود. 8⃣فرعون از بین رفت و سپس، خداوند را بر آنها حاکم کرد و او را هم بعدا نابود کرد تا بگوید ظالم، دائمی نیست و اما سنت خدا دائم است.(و نرید ان نمنّ علی الذین استضعفوا فی الارض و نجعلهم ائمة و نجعلهم الوارثین) 9⃣ حقیست که میماند و احدوثه ای است که سپری میشود و میرود. ظالم، احدوثه و خس و خاشاکی است که میگذارد و نمیماند.مانند انگشتر ساختن از طلا که بالاخره روی طلای جوشیده، کفی هم پیدا میشود اما این کف، نیست و از بین میرود. یا همچون کف روی دریا که ماندنی نیست. عاقبت برای متقین است و اینها میراثدار جهانند لذا خس و خاشاک بالاخره میرود. 🚸🚸🚸🚸🚸🚸 🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره 🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1542 📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜 تفسیر بزرگ تسنیم👇 ✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
تبادل شبانه 👇👇👇
💠کانال علامه عسکری، تخصصی عقاید و تاریخ تحلیلی صدر اسلام ❌آیا ابوبکر از حمله به خانه حضرت زهرا سلام الله علیها پشیمان شد❗️ ❌ازدواج دختر امیرالمومنین علیه السلام با خلیفه دوم دروغ یا واقعیت❌ ✅راز تعدد زوجات پیامبر اکرم صلوات علیه و آله ❗️ ✅پیامبر اکرم با عایشه که فقط ۹ سال داشت چگونه ازدواج کرد❗️ http://eitaa.com/joinchat/3534880770Ccde1211695
🔺آیت الله جوادی آملی: تکذیب و تصدیقت با برهان باشد وگرنه مسوولی! ✅ @tafsire_tasnim1
هدایت شده از تفسیر تسنیم مدیا
Baghare_136L.mp3
4.74M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه 📆 🔖 آیه: ۵۰ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی 🆔 @tafsire_tasnim_media
📇 خلاصه تفسیر سوره 📆 جلسه: 136 🔖 آیات: ۵۰ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی ✅ آیه ۵۰ سوره مبارکه بقره: «واذ فرقنا بکم البحر فانجیناکم واغرقنا آل فرعون وانتم تنظرون» و (به خاطر بیاورید) هنگامی را که دریا را برای شما شکافتیم؛ و شما را نجات دادیم؛ و فرعونیان را غرق ساختیم؛ در حالی که شما تماشا می‌کردید. 🔹🔹🔹🔹🔹 1⃣خدا خواست که رود نیل با ضربه عصای موسی شکافته شود و آبهای بعدی جای خالی آبهای قبلی را پر نکنند تا جاده ای خاکی در میان دریا برای عبور ایجاد شود. 2⃣گوید این کار بدست خداست. هر کلید «دو لبه» و دو چهره دارد. با یک لبه در باز میشود و با لبه دیگر بسته. گوید کلید دریا را ما به موسی سپردیم. وقتی فرعون رسید ما کلید را برگرداندیم تا دوباره آب روان شود. 3⃣این کلید واحد، برای مومنان همواره است و برای کافران همواره . کار خدای منان اینگونه است که یک کار برای مومن یک طور است و برای کافر طور دیگر. احدی نمیتواند جلوی رحمت یا نقمت خدا را بگیرد. لذا گوید ما با این رحمت جلوی قطع نسل شما بنی اسراییل را گرفتیم. 4⃣خدا گوید «کان الفرعون» یعنی وی احدوثه ای بود و گذشت و تمام شد. این کان در مورد انبیائی چون «ابراهیم» هم آمده است. حال این چگونه قابل توجیه است؟ خدا آنچه در مورد ابراهیم گفته در مورد خودش نیز بیان کرده «کان الله غفورا رحیما» این رحمانیت و غفرانیت مستمر و است. لذا «کان ابراهیم امت حنیفا» یعنی سنت حنیف در نسل او باقی ماند. 5⃣، اصل و دایمی و ، فرع و موقتیست. این نظام هستی اینطور نیست که زمانی حق حاکم باشد و زمانی کفر بلکه اینجا اصلی دارد و آن هست لذا شرک، «علف هرز» هست. «کان» موجود درباره خدا و انبیا، زوال ناپذیر هست اما فرعون و غیره از بین رفتند. جهان بدون نظم نیست که هر کدام از حق و باطل بر دیگری پیروز شدند همان حاکم جهان شود. 6⃣انبیا قبل از خلقت انسان بوجود آمده اند و راهشان هم ادامه پیدا میکند اما طاغوتیان راهشان مسلوب و مقطوع است. عالم را اداره میکنند. الان ۳ میلیارد نفر پیرو سه دین الهیند یعنی «خدا، قیامت و وحی» را پذیرفته اند اگرچه در ، انسانها بسیار اندکند. 7⃣خدا عالم را معرفی میکند که خدا باغبانش است. گوید ما شما را از زمین رویاندیم (نوح/۱۷) سپس گوید هر کس بخواهد به عنوان علف هرز، سبز بشود ما و اصلش را قطع میکنیم اگرچه علف هرزی هم میروید اما این علف از ریشه همان علف قبلی نیست لذا بین این علفهای سبز(یعنی کفرها و شرکها) رابطه ای نیست اما انبیا و مومنان همدیگر را تصدیق کرده و کل انبیا را معرفی میکنند. 8⃣قرآن در سوره توبه گوید کفار میخواهند خدا را خاموش کنند اما نمیتوانند لذا این نور، همیشگی و مداوم است اما خدا و بیگانه را خاموش میکند تا اینها تا آخر الزمان گرفتار اختلاف باشند. پس معنای «کان» در مورد فرعون با معنایش در مورد پیامبر فرق میکند. 9⃣قرآن میفرماید خدا عهد کرده ریشه کافران را بکند و لذا درخت کفر و شرک()، طبق نص قرآن، بدون ریشه و بی قرار بوده و تنها روی زمین سبز شده نه زیر آن. لذا براحتی باد آنرا میبرد و درخت دیگری ایجاد میشود که باز هم بی ریشه و بدون ارتباط با درخت قبلیست. 0⃣1⃣اما ، دائمیست. اگر ایمان دائمی نبود دنیا محل پاک شدن نبود اما وسوسه هم باید باشد تا «جهاد اکبر» در درون انسان رخ دهد. 1⃣1⃣ به دست خداست پس قارون را در خود فرو میبرد، به دست اوست پس فرعون را غرق میکند، به دست خداست پس برای ابراهیم سرد میشود و را دارد که آنرا نیز مسخر انسان کرده است. هیچ چیز در برابر خدا مستقل نیست. 🚸🚸🚸🚸🚸🚸 🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره 🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1542 📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜 تفسیر بزرگ تسنیم👇 ✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190