eitaa logo
تفسیر تسنیم
5.2هزار دنبال‌کننده
136 عکس
17 ویدیو
8 فایل
۱. صوت و خلاصه تفسیر تسنیم آیت الله جوادی آملی (از ابتدای سوره مبارکه حمد) ۲. مرور سریع آیات تمدن ساز و نظام ساز قرآن کریم پیشنهادات و انتقادات: @j_akbari
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از تفسیر تسنیم مدیا
Baghare_145L.mp3
3.78M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه 📆 🔖 آیه: ۵۴ - ۵۷ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی 🆔 @tafsire_tasnim_media
📇 خلاصه تفسیر سوره 📆 جلسه: 145 🔖 آیات: ۵۴-۵۷ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی ✅ آیه ۵۴ بقره: «واذ قال موسی لقومه یا قوم انکم ظلمتم انفسکم باتخاذکم العجل فتوبوا الی بارئکم فاقتلوا انفسکم ذلکم خیر لکم عند بارئکم فتاب علیکم انه هو التواب الرحیم» و زمانی را که موسی به قوم خود گفت: «ای قوم من! شما با انتخاب گوساله (برای پرستش) به خود ستم کردید! پس توبه کنید؛ و به سوی خالق خود باز گردید! و خود را [=یکدیگر را] به قتل برسانید! این کار، برای شما در پیشگاه پروردگارتان بهتر است.» سپس خداوند توبه شما را پذیرفت؛ زیرا که او توبه‌پذیر و رحیم است. ✅ آیه ۵۵ بقره: «واذ قلتم یا موسی لن نومن لک حتی نری الله جهرة فاخذتکم الصاعقة وانتم تنظرون» و (نیز به یاد آورید) هنگامی را که گفتید: «ای موسی! ما هرگز به تو ایمان نخواهیم آورد؛ مگر اینکه خدا را آشکارا (با چشم خود) ببینیم!» پس صاعقه شما را گرفت؛ در حالی که تماشا می‌کردید. ✅ آیه ۵۶ بقره: ثم بعثناکم من بعد موتکم لعلکم تشکرون سپس شما را پس از مرگتان، حیات بخشیدیم؛ شاید شکر (نعمت او را) بجای آورید. ✅ آیه ۵۷ بقره: «وظللنا علیکم الغمام وانزلنا علیکم المن والسلوی کلوا من طیبات ما رزقناکم وما ظلمونا ولکن کانوا انفسهم یظلمون» و ابر را بر شما سایبان قرار دادیم؛ و «من» و «سلوی» را بر شما فرستادیم؛ (و گفتیم) از نعمتهای پاکیزه‌ای که به شما روزی داده‌ایم بخورید! (ولی شما کفران کردید!) آنها به ما ستم نکردند؛ بلکه به خود ستم می‌نمودند. 🔹🔹🔹🔹 1⃣بحث این بود که در مورد بنی اسراییل با یکدیگر که مجازات پرستش گوساله زرین بود منظور چیست؟ ۱. آیا این حکم امتثال و اجرا شد؟ ۲. یا معنایش کشتن خوی سرکشی و هوسرانیست؟ ۳. یا اینکه حکم صادر شد اما بعدا خدا همانند داستان اسماعیل، چیزی برای کشتن فرستاد که بجای همدیگر، آنرا بکشند؟ ۴. یا واقعا صادر شد اما در مرحله بقا، ادامه پیدا نکرد بلکه تنها بخشی از بنی اسراییل کشته شدند و بعد حکم قتال برداشته شد. 2⃣گزینه اول مردود است چون از منش بنی اسراییل که در داستانهای مختلف قرآن بدست می آید متصور نیست خودشان آنرا اجرا کرده باشند. مثلا به موسی گفتند برو وارد شهر شو و همراه خدایت با دشمن بجنگ و پیروز شو تا اگر پیروز شدید ما هم وارد شهر شویم! تا جایی که موسی گفت خدایا بین من و این (دائم المعصیت) فاصله بینداز! پس از نظر عمل، فاسق و از نظر بینش فکری، کاملا بودند و خدا را هم شخصی مثل موسی می دانستند. چنین قومی آیا ممکن است به حکم سنگین قتال، گردن نهند؟! 3⃣چون هنوز ظاهر آیه هیچیک از سه راه را در مورد حکم قتال کاملا تایید نمیکنند ما آیه را باز میگذاریم تا آیات بعد شاید کمکمان کند. 4⃣آزمایش و بر دو قسم است: ۱. امتحان هر روز و هر لحظه. چنانکه سالم هر لحظه مبتلا به سلامت و بیمار هر لحظه مبتلا به بیماریست. ۲. امتحان عمومی و مهم: که سالیانه یکی دو بار بیشتر اتفاق نمیفتد مانند جنگ. 5⃣ورود به سرزمین مقدس نیاز به جنگ با آنجا داشت اما بنی اسراییل باید از این «آزمایش عمومی و بزرگ» موفق خارج میشدند تا بتوانند وارد سرزمین فلسطین شوند. موسی فرمود خداوندا من و برادرم هارون تنها اختیار خودمان را داریم نه بقیه را. اینها هم به حرف من گوش نمیدهند و به جنگ نمیروند لذا بین ما و این قوم فاسق(دائم المعصیت) فاصله بینداز. 6⃣خداوند در پاسخ موسی فرمود من هم معتقدم که اینها فاسقند لذا به خواست تو من حکم کردم که ورود به تا ۴۰ سال بر بنی اسراییل حرام باشد و اینان ۴۰ سال در صحرای سینا سردرگم شوند و راهشان را نیابند! پس متاسف و ناراحت نباش و دیگر برایشان تا ۴۰ سال دعا نکن. این حکم تحریمی هم «حکم تکوینی» بوده نه تشریعی، یعنی امکان ورود به سرزمین را بکلی از دست دادند. 7⃣این سرگردانی بدین صورت بود که حتی نمیدانستند بصورت روستایی یا شهری یا عشایری زندگی کنند! تا اینکه تربیت شوند و قدر بدانند. 8⃣خداوند در همین ۴۰ سال هم نعمتهای فراوانی به بنی اسراییل داد. همین که شخص نداند تا کی سرگردان است بدترین عذاب است. لذا با دیدن نعمتهای بعدی هم پیدا نمیکنند. اینها درخواستهایشان را از طریق موسی از خدا میخواستند. 9⃣اول ابرها آنها را از شر نور و گرمای خورشید حفظ کردند. دوم، غذای آنها را نیز با من و سلوی(غذایی شامل مقداری میوه و مقداری پرنده) تامین کرد. خدا گوید این نعمتها را بخاطر ترحم به اینها دادیم نه بخاطر پاداش اعمالشان. چنانکه در قضیه آن باغدار متمکن که درختها کاملا پربار بودند و هیچ نقصی نداشتند و خود باغدار با کفرش بخود ستم کرده و آن نعمت را از بین برد. 🚸🚸🚸🚸🚸🚸 🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره 🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1542 🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹 تفسیر بزرگ تسنیم👇 ✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
💎❌صوت و متن آخرین جلسه تفسیر قرآن کریم تا کنون (در کانال رسمی دروس آیت الله جوادی آملی) 👇👇👇
بینه ۴.MP3
4.07M
📣 صوت درس تفسیر سوره مبارکه 🔹 جلسه: 4 تاریخ: 1399/01/10 🔺منبع: 🆔 @EsraTvEitaa ______________________@tafsire_tasnim1
بینه ۴.pdf
1.83M
📚 متن درس تفسیر سوره مبارکه 🔹 جلسه: 4 تاریخ: 1399/01/10 🔺منبع: 🆔 @EsraTvEitaa ___________________@tafsire_tasnim1
🔺دعوت سید حسن نصرالله به کمپین جهانی : بنده هم از طرف خودم از همه دعوت می‌کنم در این برنامه مشارکت کامل و خوبی داشته باشند. 🤲🏻 قرائت دعای هفتم صحیفه سجادیه و دعای فرج ⏰ شب نیمه شعبان‌؛ ساعت ۲۲ 🌍 در بیش از ۴۰ کشور جهان همراه با دیگر منتظرین منجی ♦️هر عزیزی که نتوانست راس ساعت این دعا را بخواند بهتر است در اولین فرصت، دعا را بخواند. کانال تفسیر تسنیم/علامه جوادی آملی ✅ @tafsire_tasnim1
📚 دعای هفتم صحیفه سجادیه ✅ @tafsire_tasnim1
📚 «دعای فرج» حضرت صاحب الزمان ✅ @tafsire_tasnim1
27.8M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 پیام حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی ویژه ولادت حضرت (عج) 🔹وجود حضرت در جامعه، چه آثاری برای آن داشته است؟ ⏰ تاریخ: ۹۹/۰۱/۱۶ 🔺این پیام در شبکه های مختلف سیما پخش شد و مورد بحث قرار گرفته است. ✅ @tafsire_tasnim1
📣 لزوم محاسبه در ماه شعبان؛ 🔴ماه پربركت شعبان، آخر سال اخلاقی ماست 🔷حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی: هر كسی براي خود يك سالی دارد، كشاورزان معمولاً اول سالشان اول پاييز است، و برخي‌ها هم اول سالشان فروردين است؛ اما كسانی كه در مسائل اخلاقی كار مي‌كنند اول سالشان ماه مبارك است، لذا آخر سال اخلاقی اينهاست. 🔷 در آخر سال نظير اينكه نزديك امتحانات كنكور مي‌شود انسان چگونه تلاش و كوشش مي‌كند مطالعه كند و حضور ذهن داشته باشد, اينها كه سال اخلاقي دارند تمام تلاش و كوشش آنها اين است كه در اين ماه شعبان بدهكاري‌هايشان را بدهند حقّ‌الله دارند حقّ‌الناس دارند توبه‌اي بايد بكنند واجبي ترك كردند حرامي مبتلا شدند تمام اين دِيْن‌هاي حقّ‌اللهي و حقّ‌الناسي را در بدهند كه وقتي اول سال فرا مي‌رسد اينها با سود همراه باشند. 🔺منبع: @a_javadiamoli_esra _______________________@tafsire_tasnim1
هدایت شده از تفسیر تسنیم مدیا
Baghare_146L.mp3
4.1M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه 📆 🔖 آیه: ۵۴ - ۵۹ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی 🆔 @tafsire_tasnim_media
📇 خلاصه تفسیر سوره 📆 جلسه: 146 🔖 آیات: ۵۴-۵۹ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی ✅ آیه ۵۴ بقره: «واذ قال موسی لقومه یا قوم انکم ظلمتم انفسکم باتخاذکم العجل فتوبوا الی بارئکم فاقتلوا انفسکم ذلکم خیر لکم عند بارئکم فتاب علیکم انه هو التواب الرحیم» ✅ آیه ۵۵ بقره: «واذ قلتم یا موسی لن نومن لک حتی نری الله جهرة فاخذتکم الصاعقة وانتم تنظرون» ✅ آیه ۵۶ بقره: ثم بعثناکم من بعد موتکم لعلکم تشکرون ✅ آیه ۵۷ بقره: «وظللنا علیکم الغمام وانزلنا علیکم المن والسلوی کلوا من طیبات ما رزقناکم وما ظلمونا ولکن کانوا انفسهم یظلمون» و ابر را بر شما سایبان قرار دادیم؛ و «من» و «سلوی» را بر شما فرستادیم؛ (و گفتیم) از نعمتهای پاکیزه‌ای که به شما روزی داده‌ایم بخورید! (ولی شما کفران کردید!) آنها به ما ستم نکردند؛ بلکه به خود ستم می‌نمودند. ✅ آیه ۵۸ بقره: «واذ قلنا ادخلوا هذه القریة فکلوا منها حیث شئتم رغدا وادخلوا الباب سجدا وقولوا حطة نغفر لکم خطایاکم وسنزید المحسنین» زمانی که گفتیم: «در این شهر [= بیت المقدس‌] وارد شوید! و از نعمتهای فراوان آن، هر چه می‌خواهید بخورید! و از در (معبد بیت المقدس) با خضوع و خشوع وارد گردید! و بگویید: «خداوندا! گناهان ما را بریز!» تا خطاهای شما را ببخشیم؛ و به نیکوکاران پاداش بیشتری خواهیم داد.» ✅آیه ۵۹ بقره: «فبدل الذین ظلموا قولا غیر الذی قیل لهم فانزلنا علی الذین ظلموا رجزا من السماء بما کانوا یفسقون» اما افراد ستمگر، این سخن را که به آنها گفته شده بود، تغییر دادند؛ (و به جای آن، جمله استهزاآمیزی گفتند؛) لذا بر ستمگران، در برابر این نافرمانی، عذابی از آسمان فرستادیم. 🔹🔹🔹🔹 🔴حضور بنی اسراییل در برابر موسی چقدر و چگونه است؟ 1⃣گروهی که به موسی ایمان آوردند بسیار اندک بودند(یونس/۸۳) پس غالبا ایمان نیاوردند. این گروه مومن هم ایمان مستحکمی نداشتند چنان که وقتی موسی گفت گاوی را بدستور خدا بکشید، گفتند داری ما را مسخره میکنی؟! یعنی در برابر پیامبرشان خاضع و نبودند. لذا وقتی دستور جنگ با هم بدهد آیا اینها سریعا قبول میکنند؟ 2⃣موسی به این گروه مومن میگوید شما که میدانید من پیامبرم چرا مرا اذیت میکنید؟(صف/۵) اگر این گروه چنان بودند که با هم را سریعا بپذیرند دیگر آیا ممکن بود اینچنین پیامبرشان را اذیت کنند؟ 3⃣وقتی قرآن گوید ما گمراهان را گمراهتر میکنیم منظور این است که ما توفیق را دیگر به او نمیدهیم پس هدایت را از دست داده و منحرفتر و گمراهتر میشوند‌. 4⃣جو مصر چگونه بود؟ بنی اسراییل که مکرر یا میگفتند خدای دیدنی برایمان بیاور و یا میگفتند خدایت را به ما نشان بده! پس کاملا مادی و بودند. فرعون به هامان، وزیرش گوید ما در زمین که خدای موسی را نمیبینیم و من مطمئنم که در آسمان هم نیست اما تو رصدخانه یا برجی بساز که بلند باشد تا شاید خدایش در آسمان باشد و من از رصدخانه یا بالای برج او را ببینم. 5⃣این که الان هم اینطورند یقین داشتند که جز موجودات مادی، موجودی نیست پس نه خدا هست نه قیامت و ... . ملحد معتقد و مطمئن است انسان از ماده بوجود آمده و ماده را باید بپرستد و نهایتا هم میمیرند و نابود میشوند. قرآن گوید اعتقادات و حرفهای نظری و علمی ملحدان، علم نیست بلکه و گمان است، آنچه است که مطابق واقع باشد و فقط ماده را موجود نداند و منکر خدا و قیامت نباشد. 6⃣این یعنی هر کس که حرفی نظری دارد در برابر رقیب فکری خود میگوید فلانی گمان میکند که حرفش درست است! در حالیکه رقیبش به خود مطمئن است! لذا این یک روش ادبی است که رقبا در برابر هم میگویند‌. 7⃣خدا گوید وجود آنقدر سنگین و مهم است که اگر کسی کمترین گمانی در مورد وجود قیامت داشت باید بفکر قیامت باشد و عملش را درست کند. چنان که امام صادق در برابر ملحدی این را گفت. 8⃣این وضعیت، فکر رایج بنی اسراییل و مردم مصر است. حال چگونه ممکن است موسی به اینها بگوید شمشیر بردارید و با هم بجنگید و آنها نیز فورا گوش کنند؟! 9⃣پس باب این بحث هنوز باز است که بالاخره آیا بنی اسراییل فورا دستور قتال را پذیرفتند (که علایم مختلف نشان داده اینطور نیست) یا اینکه جنگیدند اما خدا چیز دیگری برای ذبح فرستاد و یا جنگیدند و عده ای هم کشته شدند و خدا باقی را بخشید یا ... 🚸🚸🚸🚸🚸🚸 🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره 🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1542 📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜 تفسیر بزرگ تسنیم👇 ✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190