هدایت شده از تفسیر تسنیم مدیا
Baghare_155L.mp3
3.94M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه #بقره
📆 #جلسه_155
🔖 آیه: ۶۳-۶۴
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
🆔 @tafsire_tasnim_media
📌 متن آیات تفسیر سوره مبارکه #بقره
📆 جلسه: 155
🔖 آیات: ۶۳-۶۴
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
✅ آیه ۶۳ بقره:
«واذ اخذنا میثاقکم ورفعنا فوقکم الطور خذوا ما آتیناکم بقوة واذکروا ما فیه لعلکم تتقون»
و (به یاد آورید) زمانی را که از شما پیمان گرفتیم؛ و کوه طور را بالای سر شما قرار دادیم؛ (و به شما گفتیم:) «آنچه را (از آیات و دستورهای خداوند) به شما دادهایم، با قدرت بگیرید؛ و آنچه را در آن است به یاد داشته باشید (و به آن عمل کنید)؛ شاید پرهیزکار شوید.
✅ آیه ۶۴ بقره:
«ثم تولیتم من بعد ذلک فلولا فضل الله علیکم ورحمته لکنتم من الخاسرین»
سپس شما پس از این، روگردان شدید؛ و اگر فضل و رحمت خداوند بر شما نبود، از زیانکاران بودید.
✅ @tafsire_tasnim1
📇 خلاصه متنی تفسیر سوره مبارکه #بقره
📆 جلسه: 155
🔖 آیات: ۶۳-۶۴
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
1⃣ در شمارش نعم خدا بر بنی اسراییل به اینجا میرسیم که خدا میفرماید ما کوه طور را بر بالای شما بلند کردیم و از شما میثاق و #عهد گرفتیم.
2⃣از این آیات مشخص است که از یهودیان عهدی جدای از عهد عمومی انسانها در #عالم_زر گرفته شده است. در آیات دیگر، از عهدهای دیگری که خدا گرفته سخن میگوید مانند عهد از همه انسانها، عهد از آدم و حوا و ... عهد مورد بحث ما از بنی اسراییل طبق قرآن، «عهدی غلیظ» بوده لذا با تعهدی که خدا در ازل از همه انسانها گرفت یا تعهد عقلی یا تعهد از طریق وحی فرق میکند چون هر سه اینها مشترک بین همه انسانهاست اما بنی اسراییل بوسیله راه چهارمی این عهد را با خدا بستند
3⃣این تعهد خاص بخاطر یک سری #نافرمانی های بنی اسراییل است و چون خدا قرار بود عذابی بدان جهت بر بنی اسراییل بفرستد با استغاثه بنی اسراییل خداوند عذاب مذکور را بواسطه نشان دادن معجزه مذکور و گرفتن این عهد، از بنی اسراییل برداشت.
4⃣رفع طور چه بود؟ رابطه رفع طور با این عهد چیست؟ ظاهر آیه گوید کوه طور را خدا از زمین کند و بالای سر بنی اسراییل برد. دلیل عقلی خلاف این ظاهر وجود ندارد. آیه دیگر گوید بالا بردن این کوه، بدین صورت بود که ما کوه را بر بالایشان، نَطق کردیم یعنی طوری بلند کردیم که استحکام کوه از آن گرفته شد و آماده ریزش شد لذا تکانش دادیم و بنی اسراییل ترسیدند هر لحظه کوه بالای سرشان متلاشی شود.
5⃣حال کسی که این نشانه بزرگ را ببیند حتما #میثاق_غلیظ و سنگینی خواهد بست و خدا دیگر از آنها چیزی نمیپذیرد. خدا با این معجزه آنها را بزور مومن نکرد چون ایمان تنها با وحی و عقل حاصل میشود. حالا کسی که دست از این دو #حجت_درونی بردارد خدا با یک نشانه بزرگ به آنها میگوید که اگر به آن حجتها برنگردید فلان عذاب بزرگ نازل خواهد شد.
6⃣عهد این بود «آنچه به شما داده شد را با قوت و قدرت بگیرید» یعنی احکام و #دینی که برایتان آمد را محکم دریافت کرده، حفظ کنید و بدان عمل کنید نه اینکه بگویید «سمعنا و عصینا». وقتی شنیدید بگویید اطاعت خواهیم کرد.
7⃣از معصوم پرسیدند این قوت که خدا به آن دستور داد چیست؟ فرمود هم #قوت_فهم و قلب است هم قوت بدنی. یعنی هم با فهم عمیق بگیرید که خودتان و دیگران را هدایت کنید و هم شهوتی نتواند شما را بلرزاند لذا فرمود «و لا تهنوا». اگر دین با تعبد و تقلید بدست آید یا خودش بعدا دین را با چند شبهه از دست می دهد و یا دیگران را نمیتواند هدایت کند.
8⃣دعب بنی اسراییل، شکستن و #نقض_عهد بود و هست. خدا گوید ما حتی کوه را هم بالای سر شما نگاه داشتیم اما #نگاه_حسی و مادی شما به همه چیز باعث شد باز هم عهد سنگینی که بستید را شکستید. پیامبر اسلام هم مبتلا به عهدشکنی های یهودیان بود لذا چون قلوب این یهودیان با قلوب بنی اسراییل مشابهت داشت خدا آن را برای یهودیان صدر اسلام می آورد و آنها را مثل هم میداند. (تشابهت قلوبهم)
9⃣پس رفع طور برای این بود که عهد را محکم نگه دارند. اگر بجای #نگاه_حسی، با #نگاه_استدلالی به معجزات نگاه میکردند هیچگاه عهدهاشان را نمیشکستند اما نگاه حسی باعث میشد مرتبا فراموش کنند یامعجزات جدید بخواهند.
0⃣1⃣قرآن به حضرت یحیی هم گوید «خذ العهد بالقوه» این دستور به همه انسانهاست زیرا وقتی این عهد و کتب الهی را با قوت فهم و روح و جسم نگیرند براحتی در برابر شبهات میلغزند و دیگران را هم نمیتوانند از لغزش نگاه دارند.
1⃣1⃣«و الذکروا ما فیه» یعنی به یاد محتوای قرآن باشید، هم متذکر متن و فهم آن باشید و هم مرتبا به آن عمل کنید تا نلغزید. انسان تا زنده است باید بین #خوف_و_رجا باشد، در جوانی بیشتر «خوف» را بیاد داشته باشد و در اواخر عمر «رجا» و امیدش به خدا از ترس بیشتر باشد.
2⃣1⃣لذا هدف از بلند کردن کوه، عذابی بود که قولش داذه شدبود(نساء/۱۵۴) گفت اگر این عهد را محکم نگرفتید این صحنه #رفع_کوه را بیاد داشته و بدانید که عذاب در کمین شماست.
🚸🚸🚸🚸🚸🚸
🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره
🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1542
📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜
تفسیر بزرگ تسنیم👇
✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
هدایت شده از تفسیر تسنیم مدیا
دانلود - Baghare_156L.mp3
4.26M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه #بقره
📆 #جلسه_156
🔖 آیه: ۶۳-۶۴
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
🆔 @tafsire_tasnim_media
📌 متن آیات تفسیر سوره مبارکه #بقره
📆 جلسه: 156
🔖 آیات: ۶۳-۶۴
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
✅ آیه ۶۳ بقره:
«واذ اخذنا میثاقکم ورفعنا فوقکم الطور خذوا ما آتیناکم بقوة واذکروا ما فیه لعلکم تتقون»
و (به یاد آورید) زمانی را که از شما پیمان گرفتیم؛ و کوه طور را بالای سر شما قرار دادیم؛ (و به شما گفتیم:) «آنچه را (از آیات و دستورهای خداوند) به شما دادهایم، با قدرت بگیرید؛ و آنچه را در آن است به یاد داشته باشید (و به آن عمل کنید)؛ شاید پرهیزکار شوید.
✅ آیه ۶۴ بقره:
«ثم تولیتم من بعد ذلک فلولا فضل الله علیکم ورحمته لکنتم من الخاسرین»
سپس شما پس از این، روگردان شدید؛ و اگر فضل و رحمت خداوند بر شما نبود، از زیانکاران بودید.
✅ @tafsire_tasnim1
📇 خلاصه متنی تفسیر سوره مبارکه #بقره
📆 جلسه: 156
🔖 آیات: ۶۳-۶۴
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
1⃣ اگرچه خدا از انسان عهدهای متفاوتی گرفت مثل عهد زمان ازل یا عهدی که از آدم و حوا گرفت، اما عهدی که از بنی اسراییل گرفت را #میثاق_غلیظ نامید علتش هم اعتیاد بنی اسراییل به #عهد_شکنی بود.
2⃣دو سوال مطرح میشود. اولاً آیا کوه طور قابلیت رفع و بالا بردن داشت؟ ثانیاً آیا این رفع طور، اختیار را از بنی اسراییل در مورد پذیرش میثاق گرفت؟
3⃣در مورد سوال اول، دلیلی بر امتناع عقلی رفع طور وجود ندارد و ظاهر آیه هم آن را تایید کرد پس رفع طور اثبات میشود.
4⃣شاهد اول اینکه خدا کل آسمانها و زمین را بدون ستونی مرئی نگاه میدارد. اگر بگویند که دلیلش «جاذبه» است گوییم که از کجا معلوم که جاذبه تنها دلیل ایستادگی زمین و آسمان در جای خود باشند؟ خدایی که قدرت دارد تمام آسمان و زمین را بدون ستون مرئی نگه دارد این قدرت را دارد که چند لحظه کوه را روی سر نگه دارد.
5⃣شاهد دوم پرواز پرنده ها در آسمان است که بدون اینکه کسی آنها را نگه دارد در آسمان حرکت میکنند و قرآن گوید این فقط کار خداست لذا میتواند با اسبابی که از دسترس و علم فعلی ما خارج است کوه را هم در آسمان نگه دارد.
6⃣شاهد سوم هم کندن در #خیبر بوسیله امیرالمومنین است. در امالی صدوق آمده که پیامبر در آن قضیه، علی را خواند و چون حضرت امیر، درد چشم داشت پیامبر هم چشمش را خوب کرد و هم رنج سرما و گرما را از او گرفت. بعد به سمت در خیبر حمله کرد درحالیکه مرتبا به سمت او تیر پرتاب میکردند. رفت و در را کند و بیست متر به پشت سر خود انداخت درحالیکه چهل مرد نمیتوانستند آنرا حمل کنند. پیامبر فرمود: قسم به خدا که چهل فرشته او را کمک کردند.
7⃣سوال دوم اینکه آیا خدا گفت اگر ایمان نیاوردید این کوه را روی سر شما خراب میکنم و آنها از روی اضطرار پذیرفتهاند؟ اگر اینطور باشد و #اختیار نباشد که دیگر تکاملی در آن نیست در حالیکه خدا فرمود انسان تا پایان عمر مختار است و اگر اختیار نباشد ایمان پذیرفته نیست چنانکه فرعون که در لحظات احتضار، توبه کرد اما پذیرفته نشد.
8⃣خدا فرمود ما طوری #نعمت_توبه را از دشمنان پیامبران گرفتیم که تا آخرین لحظه عمر توبه نمیکنند و تنها هنگام احتضار میخواهند توبه کنند. توده مردم اصلا زمان مرگ نمیفهمند که مرده اند بلکه تنها احساس میکنند وارد نشئه جدیدی شده اند لذا میخواهند توبه کنند. کم هستند کسانی که هنگام مرگ میفهمند مرده اند. توده وقتی میفهمند مرده اند که به او میگویند بدان مرده ای و مردن حق است و همه مرگ را چشیدهاند پس حالا شهادت بگو! تازه میفهمد مرده است و این فشار کنونی، فشار دنیوی نیست!
9⃣محتضر، هنگام مرگ، مال و فرزند را هر جا که باشند در کنار خود میبیند و میفهمد که چیزهایی که در دنیا بوده تصویر مثالیِ مال و فرزند است نه حقیقت آن. در نشئه دنیا، عمل در اختیار #انسان است و میتواند عمل کند اما در برزخ، انسان در خدمت عمل و #ملکات خود است و اختیاری ندارد. اما اگر انسان پیری، «دقایقی قبل از احتضار» و مرگ توبه کند بهشتی است زیرا مباحث کلامی جدای از مباحث فقهی است لذا اگرچه در مورد معاملات او بحث است اما در مورد بهشتی شدنش بحثی نیست.
0⃣1⃣حضرت موسی در برابر فرعون ابتدا #براهین_عقلی را ارائه داد (همچون مباحث توحید و معاد)، بعد به سراغ معجزه و #براهین_عملی رفت. کسی که با براهین عقلی مومن نشود و نیاز به معجزات داشته باشد همانند بنی اسراییل است که #تفکر_حسی دارند نه عقلی، چنانکه اگر با معجزات موسی ایمان آوردند در فاصله کوتاهی با گوساله سامری هم کافر شدند چون نمیداند #معجزه و سحر چه فرقی دارد و چه رابطه ای بین معجزه و صدق ادعای رسالت چیست.
1⃣1⃣موسی(ع) پس از براهین عقلی و عملی، از خدا خواست که #توفیق_ایمان را به فرعون ندهد تا قصی القلب شود. گفتیم که گمراهی دادنی نیست اما توفیق دادنیست لذا اگر خدا #توفیق_ایمان را نداد شخص قصی القلب میشود. دلیل قبول نشدن ایمان فرعون در هنگام غرق شدن هم، ترس از غرق شدن نیست بلکه به این دلیل است که آن زمان دیگر فرعون در دنیا نبود که اختیار توبه داشته باشد.
🚸🚸🚸🚸🚸🚸
🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره
🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1542
📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜
تفسیر بزرگ تسنیم👇
✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
هدایت شده از تفسیر تسنیم مدیا
دانلود - Baghare_157L.mp3
4.53M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه #بقره
📆 #جلسه_157
🔖 آیه: ۶۳-۶۴
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
🆔 @tafsire_tasnim_media
📌 متن آیات تفسیر سوره مبارکه #بقره
📆 جلسه: 157
🔖 آیات: ۶۳-۶۴
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
✅ آیه ۶۳ بقره:
«واذ اخذنا میثاقکم ورفعنا فوقکم الطور خذوا ما آتیناکم بقوة واذکروا ما فیه لعلکم تتقون»
و (به یاد آورید) زمانی را که از شما پیمان گرفتیم؛ و کوه طور را بالای سر شما قرار دادیم؛ (و به شما گفتیم:) «آنچه را (از آیات و دستورهای خداوند) به شما دادهایم، با قدرت بگیرید؛ و آنچه را در آن است به یاد داشته باشید (و به آن عمل کنید)؛ شاید پرهیزکار شوید.
✅ آیه ۶۴ بقره:
«ثم تولیتم من بعد ذلک فلولا فضل الله علیکم ورحمته لکنتم من الخاسرین»
سپس شما پس از این، روگردان شدید؛ و اگر فضل و رحمت خداوند بر شما نبود، از زیانکاران بودید.
✅ @tafsire_tasnim1
📇 خلاصه متنی تفسیر سوره مبارکه #بقره
📆 جلسه: 157
🔖 آیات: ۶۳-۶۴
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
1⃣ گفتیم که هم با استدلال عقلی و هم نقلی از قرآن کریم، #رفع_کوه ممکن است. سپس بحث این بود که معجزه، اختیار را از انسان نمیگیرد تا مجبوراً ایمان آورند بلکه رفع کوه طور، اتمام حجت و مقدمه مجازاتی بود که خدا بخاطر #نقض_عهد های مکرر بنی اسراییل درنظر گرفته بود.
2⃣دین نزد خدا فقط #اسلام است لذا اگر قرآن دستوری به پیامبری می دهد این دستور به تمام انسانها و شریعتهاست. خطوط کلی دین کامل شده است و تنها شریعتها متفاوتند و تفاوتشان هم در برخی احکام فرعی است.
3⃣خدا به موسی فرمود این الواح را با قوت بگیر. وقتی حضرت موسی از محل عبادت به پایین آمد و دید که بنی اسراییل گوساله پرست شده اند از عصبانیت الواح را پرت کرد؛ این همان گرفتن الواح به قوت است یعنی هم آن را خوب بفهمد و هم با قدرت و استدلال از آن دفاع کند که موسی(ع) کرد.
3⃣اگر انسان نتواند در برابر شبهه، #استدلال بیاورد ناخواسته قلبش میلرزد زیرا قلب دست انسان نیست که تصمیم بگیرد بلرزد یا نلرزد. مهم فهم دین است نه اینکه قرآن یا الواح را زرین کنیم، اگر اینطور بود که نمیگفتند هنگام ظهور، حضرت اولین کاری که میکند این است که #تشریفات بیجا را بر میدارد.
4⃣یحیی(ع) طبق دستوری که در قرآن به او هست انقدر با قدرت، کتابش را گرفت که در نهایت سرش را در راه دین داد. امام حسین در سفرش به کربلا مرتب از #حضرت_یحیی یاد میکرد. حال آن کتاب چه بود، یا کتاب تورات بود که کتاب رسمی آن عصر بود، یا انجیل بود و یا کتابی دیگر.
5⃣قرآن میفرماید «و التّبعوا احسن ما انزل الیکم» یعنی تلاشتان این باشد که مدام بالاتر بروید نه اینکه به حداقلهای دستورات ما عمل کنید. سعی کنید که به بالاترین مقام بهشت بروید نه اینکه صرفا جهنم نروید.
6⃣اینکه پیامبران از خدا میخواستند خدایا برای قوم ما عذاب بیاور و همه را از بین ببر درخواست #نعمت بود نه نقمت زیرا کسی که دیگر هدایت پذیر نیست هر چه زودتر بمیرد کمتر در کفر و شرک جلوتر میرود و آخرتش را خرابتر میکند. این نوع نگاه به عذاب فقط از جانب نورهای باعظمتی چون پیامبران ممکن است.
7⃣خدا گروههایی را به جهنم نفرستاده و نمیسوزاند همچون بچه ها، دیوانگان، مستضعفین فکری که دسترسی به احکام الهی و فکری نداشتند اما جهنم نرفتن مهم نیست بلکه باید به درجات عالی بهشت توجه کرد و آن را خواست.
8⃣«فلولا فضل الله و رحمته لکنتم من الخاسرین» اگر خدا راه توبه را باز نکرده بود بنی اسراییل همان #سرمایه_اولیه را هم میباختند و خاسر میشدند. یعنی انسان تنها یک #آینه است که فیض خدا به آن میتابد و انسان از سقوط در امان مانده و رشد میکند و این رشد امری مستقل از خدا نیست بلکه اولاً همین نعمت را باید شکر کرد، ثانیاً وقتی شکر کردیم، برای همین نعمت شکر هم باید شکری دیگر کرد. پس متعبد اگر توفیقی به او رسید باز خود را نیازمندتر و بدهکارتر میبیند.
9⃣خدا به مومنین #فضل_خاص میدهد لذا از ما میخواهد که بخواهید تا بدهم چون من رحمت خاصی برای شما نگه داشته ام اما باید بخواهید که بدهم. کسی که به حوزه می آید حداقلش باید بخواهد که مرجع شود و از نظر زهد هم به خدا برسد، این حداقل است. گوید هرگز همتتان کوتاه نباشد و برای اینکه بالاتر بروید در دعاهایتان بقیه را هم شریک کنید.
0⃣1⃣میفرماید #کلید خزانه الهی بدست خود انسان است. حال انسان با عملش یا این قفل را باز میکند و یا میبندد چون کلید هم باز میکند هم قفل میکند! خدا میفرماید هر چه از من سوال کنید سریعا میدهم، اگر #انفاق کنید یعنی از خدا میخواهید که نعمتهایت را برایم بیشتر کن و وقتی #امساک میکنید یعنی از خدا میخواهید همان چیزی که دارم را هم از من بگیر.
1⃣1⃣انسان باید هر لحظه خود را بیشتر #بدهکار خدا ببیند نه اینکه بگوید من زحمت کشیدم و درس خواندم زیرا خیلی ها خواستند درس بخوانند اما شرایطش را نداشتند. اگر انسان گفت این همه زحمت کشیدم و درس خواندم، اما اتفاقی نیفتاد! این شخص بداند که نعمت درس خواندن برایش نمیماند چون بجای بدهکاری، طلبکار خداست.
2⃣1⃣در سوره نور فرمود: احدی بدون فضل الهی بجایی نمیرسد. در جای دیگر گوید: در جنگ بدر اگر فضل خدا نبود اکثریت شما را شیطان میفریفت و تنها عده ای قلیل نجات میافتید. معنی آیه دوم این نیست که آن عده قلیل، در مورد خیانت و وفاداری به خدا، مستقل از فضل خدایند بلکه گوید برخی با همان #فیض_قبلی مصون بودند اما اگر #فیض_جدید نمیرسید غالب شما بخاطر جمعیت بیشتر دشمن و اغوای آنها، از جنگ فرار کرده بودید. لذا این دو آیه با هم تعارض ندارند.
🚸🚸🚸🚸🚸🚸
🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره
🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1542
📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜
تفسیر بزرگ تسنیم👇
✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
هدایت شده از تفسیر تسنیم مدیا
Baghare_158L.mp3
5.21M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه #بقره
📆 #جلسه_158
🔖 آیه: ۶۵ - ۶۶
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
🆔 @tafsire_tasnim_media
📌 متن آیات تفسیر سوره مبارکه #بقره
📆 جلسه: 158
🔖 آیات: ۶۵ - ۶۶
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
✅ آیه ۶۵ بقره:
«ولقد علمتم الذین اعتدوا منکم فی السبت فقلنا لهم کونوا قردة خاسئین»
به طور قطع از حال کسانی از شما، که در روز شنبه نافرمانی و گناه کردند، آگاه شدهاید! ما به آنها گفتیم: «به صورت بوزینههایی طردشده درآیید!»
✅ آیه ۶۶ بقره:
«فجعلناها نکالا لما بین یدیها وما خلفها وموعظة للمتقین»
ما این کیفر را درس عبرتی برای مردم آن زمان و نسلهای بعد از آنان، و پند و اندرزی برای پرهیزکاران قرار دادیم.
✅ @tafsire_tasnim1
📇 خلاصه متنی تفسیر سوره مبارکه #بقره
📆 جلسه: 158
🔖 آیات: ۶۳-۶۴
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
1⃣ حوادثی برای بنی اسراییل اتفاق افتاد تا برایشان عبرت باشد. یکی از این حوادث دستور به «عدم ماهیگیری در روز شنبه» بود. کسانیکه تخلف کردند به #بوزینه تبدیل شدند. در آیه ۱۵۴ نساء فرمود ما به بنی اسراییل گفتیم در روز سبت(شنبه) که تعطیل است تعدی نکنید. «سبت» همان سکوت است چنانکه شب برای سبات و آرامش است«و جعلنا نومکم سباتا». فرمود بنی اسراییل میدانند که جریان محلی که نزدیک دریا بود در روز شنبه چیست پس ای پیامبر از آنها #قضیه_روز_شنبه را بپرس! اینها در روز تعطیل نباید کار میکردند و کارشان هم ماهیگیری بود و خدا گفت ما آنها را امتحان کرده و آن عمل را حرام کردیم.
2⃣وقتی حرام شد ماهیان کم کم در روز شنبه احساس امنیت کردند و به خواست خدا به ساحل نزدیک شدند چنانکه همه ماهیان را میدیدند(شُرَّعاً) تا خدا بنی اسراییل را بیازماید. اهل آن قریه نیز از فرصت سوءاستفاده کرده و در روز تعطیلی شنبه، به ماهیگیری پرداختند یا اینکه با #حیله_شرعی اینکار را کردند مثلا شنبه تور میانداختند تا جلوی برگشت ماهیان را بگیرند و روز بعد میرفتند تور و ماهیان را جمع میکردند! می گفتند حبس متفاوت از صید است!
3⃣#شریعه یعنی بخشی از دریا و رود که نزدیک ساحل است و شیب نرم دارد و میتوان از آنجا آب برداشت. در کربلا هم همان جا را بر اهل بیت و خانوادهشان بستند تا هم یاران امام حسین نتوانند آب بردارند و هم دیگران از روستاها و شهرها از راه آب نتوانند خود را به نیروهای امام حسین برسانند. در این داستان هم خدا عمداً ماهیان را به شریعه رساند تا افراد ببینند و آزمایش شوند. همیشه اینگونه است که دستور در کنار #آزمایش است!
4⃣وقتی بنی اسراییل تعدی کردند خدا عذاب فرستاد و به آنها امر کرد «بوزینه» شوند و امر خدا هم لفظی نیست بلکه عین عمل است. خدا اینها را به عنوان #گروه_شرور معرفی میکند. مانند همیشه خدا این قصه را به عنوان یک #سنت_الهی برای گذشتگان و آیندگان ذکر میکند نه اینکه یک داستانی از گذشتگان بگوید.
5⃣در سوره نساء میفرماید که ای یهودیان و مسیحیان، #مسلمان شوید قبل از اینکه عذاب شوید(و ظاهرتان هم مثل باطنتان، صورت به پشت سر برگردد) تصور نکنید که گناه و عذاب، #امر_اعتباری هستند بلکه گناه، باطن و #حقیقت_انسان را تغییر میدهد و عذاب هم برای حقیقت اوست. سپس خدا میفرماید ما اصحاب سبت را لعنت کردیم. لعنت یعنی ما وی را از #رحمت_خاصه منع و محروم کردیم. گناه #حقیقت_انسان را تبدیل به حیوان میکند لذا اولیای الهی همین الان هم میتوانند باطن و حقیقت انسانها را ببینند.
6⃣امر خدا تخلف نمیپذیرد زیرا تمام آسمانها و زمین سرباز خدایند و چیزی و کسی امکان تخلف از دستور الهی ندارد. ما انسانها که بی صبریم گوییم چرا خدا زودتر #بنی_اسراییل را لعنت و عذاب نکرد؟! نقض عهدهای مکرر بعد از دیدن معجزات حسی فراوان می کردند و خدا هم مرتبا از آنها میگذشت.
7⃣انسان چگونه میتواند به #بوزینه تبدیل شود؟ ظاهر آیه گوید بوزینه شدند و دلیل عقلی و نقلی قطعی هم در برابر آن ارائه نشده است لذا واقعا بوزینه شدند نه اینکه یک تمثیل باشد. قرآن در این موارد یا قضیه را بصورت مثلی آورده (مانند کمثل الحمار یحمل اسفارا)و یا بصورت مثل نیست. در اینجا صحبت از مثل نیست. همچنین در جاهای دیگر قرآن هم مواردی هست که انسان را به بوزینه و خوک تبدیل کرد. پس ظاهرش این است که واقعا بوزینه شدند. دلیل عقلی هم خلافش نیست. #مسخ دو گونه است: مُلکی و ملکوتی. دلیل عقلی بر احاله در مسخ مُلکی وجود دارد اما در مسخ ملکوتی وجود ندارد حتی دلیل عقلی و نقلی بر ضرورت مسخ ملکوتی وجود دارد.
8⃣#مسخ_مُلکی آن است که روح شخصی در طبیعت، از جسم یک شخص خارج شود وارد جسم انسان، گیاه یا جمادی قرار بگیرد.
#مسخ_ملکوتی یعنی شیئی که هم حرکت بیرونی و هم حرکت درونی دارد بیرونش با درونش هماهنگ نیست. درونش طور دیگریست و روزی که حق و حقایق آشکار شود درونش ظاهر میشود و بیرونش با درونش هماهنگ میشود. انسان هر کاری که میکند بخشی از ملکات را قوام میبخشد.
9⃣ملکات با تکرار و تمرین ایجاد میشوند چنانکه تخصصها اینطورند. حال اگر ملکات با تمرین زیاد، راسخ شد باطن انسان را میسازد و انسان بالقوه را تبدیل به انسان بالفعل میکند. کودکی که حیوان بالفعل و انسان بالقوه است با راسخ شدن #ملکات_انسانی به انسان بالفعل تبدیل میشود و اگر #ملکات_حیوانی که خلاف فطرت است را در خود راسخ کرد اوایل، «اولئک کالانعام» میشود و اواخر «بل هم اضلّ» یا «کونوا قردةً خاسئین» میشود. قیافه همیشه با درون یکی نیست.
🚸🚸🚸🚸🚸🚸
🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره
🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1542
📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜
تفسیر بزرگ تسنیم👇
✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190