eitaa logo
تفسیر تسنیم
5.3هزار دنبال‌کننده
136 عکس
17 ویدیو
8 فایل
۱. صوت و خلاصه تفسیر تسنیم آیت الله جوادی آملی (از ابتدای سوره مبارکه حمد) ۲. مرور سریع آیات تمدن ساز و نظام ساز قرآن کریم پیشنهادات و انتقادات: @j_akbari
مشاهده در ایتا
دانلود
🔗نگویید جا مانده ایم! 🔸 @tafsire_tasnim1
✅کانال تفسیر تسنیم: با ما باشید با صوت و متنِ خلاصه جلسات بزرگترین تفسیر قرآن کریم تاکنون ⛔️مهمترین منبع فکری اندیشکده های علوم انسانی-اسلامی در ایران 🔴اثر 1⃣یکی از ۳ اندیشمند بزرگ جهان اسلام به انتخاب آیسیسکو🎖 2⃣بزرگترین پشتوانه فکری انقلاب اسلامی ایران🇮🇷 🆔 eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
⚫️در اربعین حسینی، وضعیت اقتصادی اطرافیان را فراموش نکنیم... هستند بسیاری که توان مهیاساختن کمترین حد معیشت را هم ندارند. ⚫️ @tafsire_tasnim1
هدایت شده از تفسیر تسنیم مدیا
دانلود - Baghare_154L.mp3
4.55M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه 📆 🔖 آیه: ۶۲ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی 🆔 @tafsire_tasnim_media
📌 متن آیات تفسیر سوره مبارکه 📆 جلسه: 154 🔖 آیه: ۶۲ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی ✅ آیه ۶۲ سوره بقره: «ان الذین آمنوا والذین هادوا والنصاری والصابئین من آمن بالله والیوم الآخر وعمل صالحا فلهم اجرهم عند ربهم ولا خوف علیهم ولا هم یحزنون» کسانی که (به پیامبر اسلام) ایمان آورده‌اند، و کسانی که به آئین یهود گرویدند و نصاری و صابئان، هر گاه به خدا و روز قیامت ایمان آورند، و عمل صالح انجام دهند، پاداششان نزد پروردگارشان مسلم است؛ و هیچ‌گونه ترس و اندوهی برای آنها نیست. ✅ @tafsire_tasnim1
📇 خلاصه متنی تفسیر سوره مبارکه 📆 جلسه: 154 🔖 آیات: ۶۲ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی 1⃣ معیار سعادت، به مبدأ و معاد و انجام مطابق وحی معرفی شد.گاهی به مبدأ و معاد با هم تذکر داده میشود و گاهی تنها به مبدأ. مثلا در «لا اله الا انا فاعبدون» لا اله مبدا را گوید، اما مبدأ هم همان معاد است. عبادت هم باید طبق وحی باشد پس به وحی و نبوت(آورنده وحی) هم اشاره شده است. 2⃣بهشت و جهنم، بخشی از همین جهان مادی نیست که بگوییم این قسمتش زمین و آن قسمتش بهشت است، بلکه بهشت و جهنم، همین الان آماده است و باطن دنیاست چنانکه اگر کسی دروغ بگوید باطنش در آتش میسوزد و عرفا این آتش را میبینند. 3⃣قرآن را تعریف نمیکند بلکه مصادیق آنرا میگوید. مثلا ترک نهی شده ها را عمل صالح میداند. بعضی گناهان را سیئه(عمل بد) میداند و با شناخت آنها میتوان عمل صالح را شناخت چون عمل صالح در برابر سیئه است(توبه/۱۱۰) صالح، گاهی در برابر «سیئه» آمده و گاهی در برابر چیزی که «زوال پذیر» است. 4⃣منافقان، خود را مصلح دانسته و اعمالشان را صالح میدانند اما آیه ۱۰۰ سوره مومنون گوید اینها هنگام مرگ میفهمند که صالح نبوده لذا آرزوی بازگشت به دنیا میکنند تا کار صالح انجام دهد. و خدا میفرماید که او فقط حرفی در حال احتضار میزند و اگر هم او را برگردانیم عمل صالح انجام نخواهد داد پس برنمیگردانیم. 5⃣ایمان به تنهایی سودمند نیست لذا غالبا خداوند عمل صالح را در کنار ایمان آورده است. جزو مظهرات و نشان دهنده ایمان است لذا جزیی از ایمان است. در همین زمینه اجزای دیگری از ایمان هم گاهی در قرآن آمده مثلا میگوید مومنان و کسانی که قلبشان خاضع است درحالیکه خضوع قلب جزیی از ایمان است نه مستقل از آن. 6⃣گاهی قرآن جزییات عمل صالح را در کنار آن میگوید مثلا در آیه ۲۸۷ بقره گوید «کسانی که مومنند و نماز را برپا داشته و زکات میدهند» یعنی اقامه نماز و پرداخت زکات جزیی از ایمان است اما با واو و جدا آمده است. 7⃣قرآن در سوره عصر گوید صرفا افرادی از خسران در امانند که اولا مومن باشند، ثانیا اعمال صالح را انجام دهند،ثالثا باشند و رابعا . در مورد سوم، انسان باید ابتدا فرق توصیه به حق را با «پارتی بازی» بفهمد و در هر مورد تشخیص دهد. وقتی که تشخیص داد حالا برایش دشوار است که توصیه کند تا شخصی به حقش برسد زیرا باید از آبرویش خرج کند. هر دو این کارها جزو است و از مو باریکتر و از شمشیر تیزتر. 8⃣چهار موردی که در سوره عصر بود به دو اصل ایمان و عمل صالح برمیگردد چنانکه اگر شخص مومن بود باید دیگران را توصیه به حق(تواصوا بالحق) کند تا مومن شوند و اگر عمل صالح انجام میداد دیگران را توصیه به صبر کند تا آنها هم عمل صالح انجام دهند. 9⃣تنها کسی نجات میابد که مومن شود و تلاش کند دیگران را مومن کند، خودش عمل صالح انجام دهد و دیگران را دعوت به عمل صالح کند. پس کسی که مومن بود و عمل کننده به صالحات بود اما منزوی شد و کسی را دعوت نکرد از در امان نیست. 0⃣1⃣خدا «صالح» را گاهی در برابر سیئه قرار میدهد و گاهی در برابر چیزی قرار میدهد که است. گوید «المال و البنون زینة الحیاة الدنیا و الباقیات الصالحات خیر». پیامبر هر شب با صدای بلند در بین نمازگذاران میگفت«انسان باید هر لحظه بارش برای کوچ به جهان آخرت آماده باشد» 1⃣1⃣طبق خطبه ۷۶ نهج البلاغه انسان باید دامن کسی را که به مقصد رسیده را بگیرد تا به مقصد برسد نه اینکه «خودرو» باشد. انسان، رقیب و مراقبه میخواهد. یعنی کسی که هر لحظه رقبه و گردن میکشد تا ببیند دارد چه میکند تا جلوی بیراهه رفتنش را بگیرد. مراقبه این نیست که هر روز یکبار به اعمال خود فکر کند بلکه باید هر لحظه مراقب باشد. 2⃣1⃣امیرالمومنین میفرماید انسان باید شکارچی خوبی باشد و با غرض و هدف، تیراندازی کند و بی هدف حرکت نکند. باید با هوای خودش مخابره و مبارزه کند. کسی که مرگ را «نابودی» میداند گوید برای چه باید توشه تهیه کنم؟ اما کسی که آنرا «سفر» میداند هر لحظه در حال جمع آوری زاد و توشه است و توشه طبق قرآن فقط است.گوید انسان باید بر هوای خود برتری یابد. و کبریایی خود را نسبت به هوس نشان بدهد و به هوس بگویید که من از تو بزرگتر هستم. 3⃣1⃣سپس گوید باید سریع آماده شوید زیرا ندای و سفر به آخرت که بیاید وقتی ندارید که آماده شوید! در دنیا زاد تقوا، فراوان است پس بگیرید. صراط مستقیم در دنیا، همین است. نگاه مرگ به شما نزدیک است و عزرائیل حداقل، هنگام نمازهای پنجگانه به شما سر می‌زند. 🚸🚸🚸🚸🚸🚸 🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره 🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1542 📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜 تفسیر بزرگ تسنیم👇 ✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
⚠️✅ تذکر با توجه به اینکه ارائه دهنده خدمات ایتا، به جهت کمبود فضای ذخیره اطلاعات، بدون اجازه اقدام به حذف داده های کانالها کرده اند صوت جلسات تفسیر سوره حمد و برخی جلسات سوره بقره، حذف شده اند لذا اعضای محترمی که نیاز به دسترسی به صوت جلسات تفسیر علامه جوادی دارند به «سایت رسمی موسسه اسرا» به نشانی زیر مراجعه بفرمایند: 🆔 https://plink.ir/63qIV ✅ در صورت وجود اختلال در سایت، به کانال رسمی دروس اسرا مراجعه کنید. 🔰 @a_javadiamoli_doross ✅ همچنین کانال زیر در تلگرام، جلسات صوتی تفسیر تسنیم را بصورت فایلهای حجیم و تجمعی منتشر کرده است. 🔺t.me/Tafsir_Tasnim_DL
هدایت شده از تفسیر تسنیم مدیا
Baghare_155L.mp3
3.94M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه 📆 🔖 آیه: ۶۳-۶۴ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی 🆔 @tafsire_tasnim_media
📌 متن آیات تفسیر سوره مبارکه 📆 جلسه: 155 🔖 آیات: ۶۳-۶۴ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی ✅ آیه ۶۳ بقره: «واذ اخذنا میثاقکم ورفعنا فوقکم الطور خذوا ما آتیناکم بقوة واذکروا ما فیه لعلکم تتقون» و (به یاد آورید) زمانی را که از شما پیمان گرفتیم؛ و کوه طور را بالای سر شما قرار دادیم؛ (و به شما گفتیم:) «آنچه را (از آیات و دستورهای خداوند) به شما داده‌ایم، با قدرت بگیرید؛ و آنچه را در آن است به یاد داشته باشید (و به آن عمل کنید)؛ شاید پرهیزکار شوید. ✅ آیه ۶۴ بقره: «ثم تولیتم من بعد ذلک فلولا فضل الله علیکم ورحمته لکنتم من الخاسرین» سپس شما پس از این، روگردان شدید؛ و اگر فضل و رحمت خداوند بر شما نبود، از زیانکاران بودید. ✅ @tafsire_tasnim1
📇 خلاصه متنی تفسیر سوره مبارکه 📆 جلسه: 155 🔖 آیات: ۶۳-۶۴ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی 1⃣ در شمارش نعم خدا بر بنی اسراییل به اینجا میرسیم که خدا میفرماید ما کوه طور را بر بالای شما بلند کردیم و از شما میثاق و گرفتیم. 2⃣از این آیات مشخص است که از یهودیان عهدی جدای از عهد عمومی انسانها در گرفته شده است. در آیات دیگر، از عهدهای دیگری که خدا گرفته سخن میگوید مانند عهد از همه انسانها، عهد از آدم و حوا و ... عهد مورد بحث ما از بنی اسراییل طبق قرآن، «عهدی غلیظ» بوده لذا با تعهدی که خدا در ازل از همه انسانها گرفت یا تعهد عقلی یا تعهد از طریق وحی فرق میکند چون هر سه اینها مشترک بین همه انسانهاست اما بنی اسراییل بوسیله راه چهارمی این عهد را با خدا بستند 3⃣این تعهد خاص بخاطر یک سری های بنی اسراییل است و چون خدا قرار بود عذابی بدان جهت بر بنی اسراییل بفرستد با استغاثه بنی اسراییل خداوند عذاب مذکور را بواسطه نشان دادن معجزه مذکور و گرفتن این عهد، از بنی اسراییل برداشت. 4⃣رفع طور چه بود؟ رابطه رفع طور با این عهد چیست؟ ظاهر آیه گوید کوه طور را خدا از زمین کند و بالای سر بنی اسراییل برد. دلیل عقلی خلاف این ظاهر وجود ندارد. آیه دیگر گوید بالا بردن این کوه، بدین صورت بود که ما کوه را بر بالایشان، نَطق کردیم یعنی طوری بلند کردیم که استحکام کوه از آن گرفته شد و آماده ریزش شد لذا تکانش دادیم و بنی اسراییل ترسیدند هر لحظه کوه بالای سرشان متلاشی شود. 5⃣حال کسی که این نشانه بزرگ را ببیند حتما و سنگینی خواهد بست و خدا دیگر از آنها چیزی نمیپذیرد. خدا با این معجزه آنها را بزور مومن نکرد چون ایمان تنها با وحی و عقل حاصل میشود. حالا کسی که دست از این دو بردارد خدا با یک نشانه بزرگ به آنها میگوید که اگر به آن حجتها برنگردید فلان عذاب بزرگ نازل خواهد شد. 6⃣عهد این بود «آنچه به شما داده شد را با قوت و قدرت بگیرید» یعنی احکام و که برایتان آمد را محکم دریافت کرده، حفظ کنید و بدان عمل کنید نه اینکه بگویید «سمعنا و عصینا». وقتی شنیدید بگویید اطاعت خواهیم کرد. 7⃣از معصوم پرسیدند این قوت که خدا به آن دستور داد چیست؟ فرمود هم و قلب است هم قوت بدنی. یعنی هم با فهم عمیق بگیرید که خودتان و دیگران را هدایت کنید و هم شهوتی نتواند شما را بلرزاند لذا فرمود «و لا تهنوا». اگر دین با تعبد و تقلید بدست آید یا خودش بعدا دین را با چند شبهه از دست می دهد و یا دیگران را نمیتواند هدایت کند. 8⃣دعب بنی اسراییل، شکستن و بود و هست. خدا گوید ما حتی کوه را هم بالای سر شما نگاه داشتیم اما و مادی شما به همه چیز باعث شد باز هم عهد سنگینی که بستید را شکستید. پیامبر اسلام هم مبتلا به عهدشکنی های یهودیان بود لذا چون قلوب این یهودیان با قلوب بنی اسراییل مشابهت داشت خدا آن را برای یهودیان صدر اسلام می آورد و آنها را مثل هم میداند. (تشابهت قلوبهم) 9⃣پس رفع طور برای این بود که عهد را محکم نگه دارند. اگر بجای ، با به معجزات نگاه میکردند هیچگاه عهدهاشان را نمیشکستند اما نگاه حسی باعث میشد مرتبا فراموش کنند یامعجزات جدید بخواهند. 0⃣1⃣قرآن به حضرت یحیی هم گوید «خذ العهد بالقوه» این دستور به همه انسانهاست زیرا وقتی این عهد و کتب الهی را با قوت فهم و روح و جسم نگیرند براحتی در برابر شبهات میلغزند و دیگران را هم نمیتوانند از لغزش نگاه دارند. 1⃣1⃣«و الذکروا ما فیه» یعنی به یاد محتوای قرآن باشید، هم متذکر متن و فهم آن باشید و هم مرتبا به آن عمل کنید تا نلغزید. انسان تا زنده است باید بین باشد، در جوانی بیشتر «خوف» را بیاد داشته باشد و در اواخر عمر «رجا» و امیدش به خدا از ترس بیشتر باشد. 2⃣1⃣لذا هدف از بلند کردن کوه، عذابی بود که قولش داذه شدبود(نساء/۱۵۴) گفت اگر این عهد را محکم نگرفتید این صحنه را بیاد داشته و بدانید که عذاب در کمین شماست. 🚸🚸🚸🚸🚸🚸 🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره 🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1542 📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜 تفسیر بزرگ تسنیم👇 ✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
هدایت شده از تفسیر تسنیم مدیا
دانلود - Baghare_156L.mp3
4.26M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه 📆 🔖 آیه: ۶۳-۶۴ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی 🆔 @tafsire_tasnim_media
📌 متن آیات تفسیر سوره مبارکه 📆 جلسه: 156 🔖 آیات: ۶۳-۶۴ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی ✅ آیه ۶۳ بقره: «واذ اخذنا میثاقکم ورفعنا فوقکم الطور خذوا ما آتیناکم بقوة واذکروا ما فیه لعلکم تتقون» و (به یاد آورید) زمانی را که از شما پیمان گرفتیم؛ و کوه طور را بالای سر شما قرار دادیم؛ (و به شما گفتیم:) «آنچه را (از آیات و دستورهای خداوند) به شما داده‌ایم، با قدرت بگیرید؛ و آنچه را در آن است به یاد داشته باشید (و به آن عمل کنید)؛ شاید پرهیزکار شوید. ✅ آیه ۶۴ بقره: «ثم تولیتم من بعد ذلک فلولا فضل الله علیکم ورحمته لکنتم من الخاسرین» سپس شما پس از این، روگردان شدید؛ و اگر فضل و رحمت خداوند بر شما نبود، از زیانکاران بودید. ✅ @tafsire_tasnim1
📇 خلاصه متنی تفسیر سوره مبارکه 📆 جلسه: 156 🔖 آیات: ۶۳-۶۴ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی 1⃣ اگرچه خدا از انسان عهدهای متفاوتی گرفت مثل عهد زمان ازل یا عهدی که از آدم و حوا گرفت، اما عهدی که از بنی اسراییل گرفت را نامید علتش هم اعتیاد بنی اسراییل به بود. 2⃣دو سوال مطرح میشود. اولاً آیا کوه طور قابلیت رفع و بالا بردن داشت؟ ثانیاً آیا این رفع طور، اختیار را از بنی اسراییل در مورد پذیرش میثاق گرفت؟ 3⃣در مورد سوال اول، دلیلی بر امتناع عقلی رفع طور وجود ندارد و ظاهر آیه هم آن را تایید کرد پس رفع طور اثبات میشود. 4⃣شاهد اول اینکه خدا کل آسمانها و زمین را بدون ستونی مرئی نگاه میدارد. اگر بگویند که دلیلش «جاذبه» است گوییم که از کجا معلوم که جاذبه تنها دلیل ایستادگی زمین و آسمان در جای خود باشند؟ خدایی که قدرت دارد تمام آسمان و زمین را بدون ستون مرئی نگه دارد این قدرت را دارد که چند لحظه کوه را روی سر نگه دارد. 5⃣شاهد دوم پرواز پرنده ها در آسمان است که بدون اینکه کسی آنها را نگه دارد در آسمان حرکت میکنند و قرآن گوید این فقط کار خداست لذا میتواند با اسبابی که از دسترس و علم فعلی ما خارج است کوه را هم در آسمان نگه دارد. 6⃣شاهد سوم هم کندن در بوسیله امیرالمومنین است. در امالی صدوق آمده که پیامبر در آن قضیه، علی را خواند و چون حضرت امیر، درد چشم داشت پیامبر هم چشمش را خوب کرد و هم رنج سرما و گرما را از او گرفت. بعد به سمت در خیبر حمله کرد درحالیکه مرتبا به سمت او تیر پرتاب میکردند. رفت و در را کند و بیست متر به پشت سر خود انداخت درحالیکه چهل مرد نمیتوانستند آنرا حمل کنند. پیامبر فرمود: قسم به خدا که چهل فرشته او را کمک کردند. 7⃣سوال دوم اینکه آیا خدا گفت اگر ایمان نیاوردید این کوه را روی سر شما خراب میکنم و آنها از روی اضطرار پذیرفته‌اند؟ اگر اینطور باشد و نباشد که دیگر تکاملی در آن نیست در حالیکه خدا فرمود انسان تا پایان عمر مختار است و اگر اختیار نباشد ایمان پذیرفته نیست چنانکه فرعون که در لحظات احتضار، توبه کرد اما پذیرفته نشد. 8⃣خدا فرمود ما طوری را از دشمنان پیامبران گرفتیم که تا آخرین لحظه عمر توبه نمیکنند و تنها هنگام احتضار میخواهند توبه کنند. توده مردم اصلا زمان مرگ نمیفهمند که مرده اند بلکه تنها احساس میکنند وارد نشئه جدیدی شده اند لذا میخواهند توبه کنند. کم هستند کسانی که هنگام مرگ میفهمند مرده اند. توده وقتی میفهمند مرده اند که به او میگویند بدان مرده ای و مردن حق است و همه مرگ را چشیده‌اند پس حالا شهادت بگو! تازه میفهمد مرده است و این فشار کنونی، فشار دنیوی نیست! 9⃣محتضر، هنگام مرگ، مال و فرزند را هر جا که باشند در کنار خود میبیند و میفهمد که چیزهایی که در دنیا بوده تصویر مثالیِ مال و فرزند است نه حقیقت آن. در نشئه دنیا، عمل در اختیار است و میتواند عمل کند اما در برزخ، انسان در خدمت عمل و خود است و اختیاری ندارد. اما اگر انسان پیری، «دقایقی قبل از احتضار» و مرگ توبه کند بهشتی است زیرا مباحث کلامی جدای از مباحث فقهی است لذا اگرچه در مورد معاملات او بحث است اما در مورد بهشتی شدنش بحثی نیست. 0⃣1⃣حضرت موسی در برابر فرعون ابتدا را ارائه داد (همچون مباحث توحید و معاد)، بعد به سراغ معجزه و رفت. کسی که با براهین عقلی مومن نشود و نیاز به معجزات داشته باشد همانند بنی اسراییل است که دارند نه عقلی، چنانکه اگر با معجزات موسی ایمان آوردند در فاصله کوتاهی با گوساله سامری هم کافر شدند چون نمیداند و سحر چه فرقی دارد و چه رابطه ای بین معجزه و صدق ادعای رسالت چیست. 1⃣1⃣موسی(ع) پس از براهین عقلی و عملی، از خدا خواست که را به فرعون ندهد تا قصی القلب شود. گفتیم که گمراهی دادنی نیست اما توفیق دادنیست لذا اگر خدا را نداد شخص قصی القلب میشود. دلیل قبول نشدن ایمان فرعون در هنگام غرق شدن هم، ترس از غرق شدن نیست بلکه به این دلیل است که آن زمان دیگر فرعون در دنیا نبود که اختیار توبه داشته باشد. 🚸🚸🚸🚸🚸🚸 🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره 🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1542 📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜 تفسیر بزرگ تسنیم👇 ✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
هدایت شده از تفسیر تسنیم مدیا
دانلود - Baghare_157L.mp3
4.53M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه 📆 🔖 آیه: ۶۳-۶۴ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی 🆔 @tafsire_tasnim_media
📌 متن آیات تفسیر سوره مبارکه 📆 جلسه: 157 🔖 آیات: ۶۳-۶۴ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی ✅ آیه ۶۳ بقره: «واذ اخذنا میثاقکم ورفعنا فوقکم الطور خذوا ما آتیناکم بقوة واذکروا ما فیه لعلکم تتقون» و (به یاد آورید) زمانی را که از شما پیمان گرفتیم؛ و کوه طور را بالای سر شما قرار دادیم؛ (و به شما گفتیم:) «آنچه را (از آیات و دستورهای خداوند) به شما داده‌ایم، با قدرت بگیرید؛ و آنچه را در آن است به یاد داشته باشید (و به آن عمل کنید)؛ شاید پرهیزکار شوید. ✅ آیه ۶۴ بقره: «ثم تولیتم من بعد ذلک فلولا فضل الله علیکم ورحمته لکنتم من الخاسرین» سپس شما پس از این، روگردان شدید؛ و اگر فضل و رحمت خداوند بر شما نبود، از زیانکاران بودید. ✅ @tafsire_tasnim1
📇 خلاصه متنی تفسیر سوره مبارکه 📆 جلسه: 157 🔖 آیات: ۶۳-۶۴ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی 1⃣ گفتیم که هم با استدلال عقلی و هم نقلی از قرآن کریم، ممکن است. سپس بحث این بود که معجزه، اختیار را از انسان نمیگیرد تا مجبوراً ایمان آورند بلکه رفع کوه طور، اتمام حجت و مقدمه مجازاتی بود که خدا بخاطر های مکرر بنی اسراییل درنظر گرفته بود. 2⃣دین نزد خدا فقط است لذا اگر قرآن دستوری به پیامبری می دهد این دستور به تمام انسانها و شریعتهاست. خطوط کلی دین کامل شده است و تنها شریعتها متفاوتند و تفاوتشان هم در برخی احکام فرعی است. 3⃣خدا به موسی فرمود این الواح را با قوت بگیر. وقتی حضرت موسی از محل عبادت به پایین آمد و دید که بنی اسراییل گوساله پرست شده اند از عصبانیت الواح را پرت کرد؛ این همان گرفتن الواح به قوت است یعنی هم آن را خوب بفهمد و هم با قدرت و استدلال از آن دفاع کند که موسی(ع) کرد. 3⃣اگر انسان نتواند در برابر شبهه، بیاورد ناخواسته قلبش میلرزد زیرا قلب دست انسان نیست که تصمیم بگیرد بلرزد یا نلرزد. مهم فهم دین است نه اینکه قرآن یا الواح را زرین کنیم، اگر اینطور بود که نمیگفتند هنگام ظهور، حضرت اولین کاری که میکند این است که بیجا را بر میدارد. 4⃣یحیی(ع) طبق دستوری که در قرآن به او هست انقدر با قدرت، کتابش را گرفت که در نهایت سرش را در راه دین داد. امام حسین در سفرش به کربلا مرتب از یاد میکرد. حال آن کتاب چه بود، یا کتاب تورات بود که کتاب رسمی آن عصر بود، یا انجیل بود و یا کتابی دیگر. 5⃣قرآن میفرماید «و التّبعوا احسن ما انزل الیکم» یعنی تلاشتان این باشد که مدام بالاتر بروید نه اینکه به حداقلهای دستورات ما عمل کنید. سعی کنید که به بالاترین مقام بهشت بروید نه اینکه صرفا جهنم نروید. 6⃣اینکه پیامبران از خدا میخواستند خدایا برای قوم ما عذاب بیاور و همه را از بین ببر درخواست بود نه نقمت زیرا کسی که دیگر هدایت پذیر نیست هر چه زودتر بمیرد کمتر در کفر و شرک جلوتر میرود و آخرتش را خرابتر میکند. این نوع نگاه به عذاب فقط از جانب نورهای باعظمتی چون پیامبران ممکن است. 7⃣خدا گروههایی را به جهنم نفرستاده و نمیسوزاند همچون بچه ها، دیوانگان، مستضعفین فکری که دسترسی به احکام الهی و فکری نداشتند اما جهنم نرفتن مهم نیست بلکه باید به درجات عالی بهشت توجه کرد و آن را خواست. 8⃣«فلولا فضل الله و رحمته لکنتم من الخاسرین» اگر خدا راه توبه را باز نکرده بود بنی اسراییل همان را هم میباختند و خاسر میشدند. یعنی انسان تنها یک است که فیض خدا به آن میتابد و انسان از سقوط در امان مانده و رشد میکند و این رشد امری مستقل از خدا نیست بلکه اولاً همین نعمت را باید شکر کرد، ثانیاً وقتی شکر کردیم، برای همین نعمت شکر هم باید شکری دیگر کرد. پس متعبد اگر توفیقی به او رسید باز خود را نیازمندتر و بدهکارتر میبیند. 9⃣خدا به مومنین میدهد لذا از ما میخواهد که بخواهید تا بدهم چون من رحمت خاصی برای شما نگه داشته ام اما باید بخواهید که بدهم. کسی که به حوزه می آید حداقلش باید بخواهد که مرجع شود و از نظر زهد هم به خدا برسد، این حداقل است. گوید هرگز همتتان کوتاه نباشد و برای اینکه بالاتر بروید در دعاهایتان بقیه را هم شریک کنید. 0⃣1⃣میفرماید خزانه الهی بدست خود انسان است. حال انسان با عملش یا این قفل را باز میکند و یا میبندد چون کلید هم باز میکند هم قفل میکند! خدا میفرماید هر چه از من سوال کنید سریعا میدهم، اگر کنید یعنی از خدا میخواهید که نعمتهایت را برایم بیشتر کن و وقتی میکنید یعنی از خدا میخواهید همان چیزی که دارم را هم از من بگیر. 1⃣1⃣انسان باید هر لحظه خود را بیشتر خدا ببیند نه اینکه بگوید من زحمت کشیدم و درس خواندم زیرا خیلی ها خواستند درس بخوانند اما شرایطش را نداشتند. اگر انسان گفت این همه زحمت کشیدم و درس خواندم، اما اتفاقی نیفتاد! این شخص بداند که نعمت درس خواندن برایش نمیماند چون بجای بدهکاری، طلبکار خداست. 2⃣1⃣در سوره نور فرمود: احدی بدون فضل الهی بجایی نمیرسد. در جای دیگر گوید: در جنگ بدر اگر فضل خدا نبود اکثریت شما را شیطان می‌فریفت و تنها عده ای قلیل نجات میافتید. معنی آیه دوم این نیست که آن عده قلیل، در مورد خیانت و وفاداری به خدا، مستقل از فضل خدایند بلکه گوید برخی با همان مصون بودند اما اگر نمیرسید غالب شما بخاطر جمعیت بیشتر دشمن و اغوای آنها، از جنگ فرار کرده بودید. لذا این دو آیه با هم تعارض ندارند. 🚸🚸🚸🚸🚸🚸 🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره 🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1542 📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜 تفسیر بزرگ تسنیم👇 ✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
هدایت شده از تفسیر تسنیم مدیا
Baghare_158L.mp3
5.21M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه 📆 🔖 آیه: ۶۵ - ۶۶ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی 🆔 @tafsire_tasnim_media
📌 متن آیات تفسیر سوره مبارکه 📆 جلسه: 158 🔖 آیات: ۶۵ - ۶۶ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی ✅ آیه ۶۵ بقره: «ولقد علمتم الذین اعتدوا منکم فی السبت فقلنا لهم کونوا قردة خاسئین» به طور قطع از حال کسانی از شما، که در روز شنبه نافرمانی و گناه کردند، آگاه شده‌اید! ما به آنها گفتیم: «به صورت بوزینه‌هایی طردشده درآیید!» ✅ آیه ۶۶ بقره: «فجعلناها نکالا لما بین یدیها وما خلفها وموعظة للمتقین» ما این کیفر را درس عبرتی برای مردم آن زمان و نسلهای بعد از آنان، و پند و اندرزی برای پرهیزکاران قرار دادیم. ✅ @tafsire_tasnim1
📇 خلاصه متنی تفسیر سوره مبارکه 📆 جلسه: 158 🔖 آیات: ۶۳-۶۴ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی 1⃣ حوادثی برای بنی اسراییل اتفاق افتاد تا برایشان عبرت باشد. یکی از این حوادث دستور به «عدم ماهیگیری در روز شنبه» بود. کسانیکه تخلف کردند به تبدیل شدند. در آیه ۱۵۴ نساء فرمود ما به بنی اسراییل گفتیم در روز سبت(شنبه) که تعطیل است تعدی نکنید. «سبت» همان سکوت است چنانکه شب برای سبات و آرامش است«و جعلنا نومکم سباتا». فرمود بنی اسراییل میدانند که جریان محلی که نزدیک دریا بود در روز شنبه چیست پس ای پیامبر از آنها را بپرس! اینها در روز تعطیل نباید کار میکردند و کارشان هم ماهیگیری بود و خدا گفت ما آنها را امتحان کرده و آن عمل را حرام کردیم. 2⃣وقتی حرام شد ماهیان کم کم در روز شنبه احساس امنیت کردند و به خواست خدا به ساحل نزدیک شدند چنانکه همه ماهیان را میدیدند(شُرَّعاً) تا خدا بنی اسراییل را بیازماید. اهل آن قریه نیز از فرصت سوءاستفاده کرده و در روز تعطیلی شنبه، به ماهیگیری پرداختند یا اینکه با اینکار را کردند مثلا شنبه تور میانداختند تا جلوی برگشت ماهیان را بگیرند و روز بعد میرفتند تور و ماهیان را جمع میکردند! می گفتند حبس متفاوت از صید است! 3⃣ یعنی بخشی از دریا و رود که نزدیک ساحل است و شیب نرم دارد و میتوان از آنجا آب برداشت. در کربلا هم همان جا را بر اهل بیت و خانواده‌شان بستند تا هم یاران امام حسین نتوانند آب بردارند و هم دیگران از روستاها و شهرها از راه آب نتوانند خود را به نیروهای امام حسین برسانند. در این داستان هم خدا عمداً ماهیان را به شریعه رساند تا افراد ببینند و آزمایش شوند. همیشه اینگونه است که دستور در کنار است! 4⃣وقتی بنی اسراییل تعدی کردند خدا عذاب فرستاد و به آنها امر کرد «بوزینه» شوند و امر خدا هم لفظی نیست بلکه عین عمل است. خدا اینها را به عنوان معرفی میکند. مانند همیشه خدا این قصه را به عنوان یک برای گذشتگان و آیندگان ذکر میکند نه اینکه یک داستانی از گذشتگان بگوید. 5⃣در سوره نساء میفرماید که ای یهودیان و مسیحیان، شوید قبل از اینکه عذاب شوید(و ظاهرتان هم مثل باطنتان، صورت به پشت سر برگردد) تصور نکنید که گناه و عذاب، هستند بلکه گناه، باطن و را تغییر میدهد و عذاب هم برای حقیقت اوست. سپس خدا میفرماید ما اصحاب سبت را لعنت کردیم. لعنت یعنی ما وی را از منع و محروم کردیم. گناه را تبدیل به حیوان میکند لذا اولیای الهی همین الان هم میتوانند باطن و حقیقت انسانها را ببینند. 6⃣امر خدا تخلف نمیپذیرد زیرا تمام آسمانها و زمین سرباز خدایند و چیزی و کسی امکان تخلف از دستور الهی ندارد. ما انسانها که بی صبریم گوییم چرا خدا زودتر را لعنت و عذاب نکرد؟! نقض عهدهای مکرر بعد از دیدن معجزات حسی فراوان می کردند و خدا هم مرتبا از آنها میگذشت. 7⃣انسان چگونه میتواند به تبدیل شود؟ ظاهر آیه گوید بوزینه شدند و دلیل عقلی و نقلی قطعی هم در برابر آن ارائه نشده است لذا واقعا بوزینه شدند نه اینکه یک تمثیل باشد. قرآن در این موارد یا قضیه را بصورت مثلی آورده (مانند کمثل الحمار یحمل اسفارا)و یا بصورت مثل نیست. در اینجا صحبت از مثل نیست. همچنین در جاهای دیگر قرآن هم مواردی هست که انسان را به بوزینه و خوک تبدیل کرد. پس ظاهرش این است که واقعا بوزینه شدند. دلیل عقلی هم خلافش نیست. دو گونه است: مُلکی و ملکوتی. دلیل عقلی بر احاله در مسخ مُلکی وجود دارد اما در مسخ ملکوتی وجود ندارد حتی دلیل عقلی و نقلی بر ضرورت مسخ ملکوتی وجود دارد. 8⃣ آن است که روح شخصی در طبیعت، از جسم یک شخص خارج شود وارد جسم انسان، گیاه یا جمادی قرار بگیرد. یعنی شیئی که هم حرکت بیرونی و هم حرکت درونی دارد بیرونش با درونش هماهنگ نیست. درونش طور دیگریست و روزی که حق و حقایق آشکار شود درونش ظاهر میشود و بیرونش با درونش هماهنگ میشود. انسان هر کاری که میکند بخشی از ملکات را قوام میبخشد. 9⃣ملکات با تکرار و تمرین ایجاد میشوند چنانکه تخصصها اینطورند. حال اگر ملکات با تمرین زیاد، راسخ شد باطن انسان را میسازد و انسان بالقوه را تبدیل به انسان بالفعل میکند. کودکی که حیوان بالفعل و انسان بالقوه است با راسخ شدن به انسان بالفعل تبدیل میشود و اگر که خلاف فطرت است را در خود راسخ کرد اوایل، «اولئک کالانعام» میشود و اواخر «بل هم اضلّ» یا «کونوا قردةً خاسئین» میشود. قیافه همیشه با درون یکی نیست. 🚸🚸🚸🚸🚸🚸 🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره 🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1542 📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜 تفسیر بزرگ تسنیم👇 ✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
هدایت شده از تفسیر تسنیم مدیا
Baghare_159L.mp3
4.34M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه 📆 🔖 آیه: ۶۵ - ۶۶ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی 🆔 @tafsire_tasnim_media
📌 متن آیات تفسیر سوره مبارکه 📆 جلسه: 159 🔖 آیات: ۶۵ - ۶۶ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی ✅ آیه ۶۵ بقره: «ولقد علمتم الذین اعتدوا منکم فی السبت فقلنا لهم کونوا قردة خاسئین» به طور قطع از حال کسانی از شما، که در روز شنبه نافرمانی و گناه کردند، آگاه شده‌اید! ما به آنها گفتیم: «به صورت بوزینه‌هایی طردشده درآیید!» ✅ آیه ۶۶ بقره: «فجعلناها نکالا لما بین یدیها وما خلفها وموعظة للمتقین» ما این کیفر را درس عبرتی برای مردم آن زمان و نسلهای بعد از آنان، و پند و اندرزی برای پرهیزکاران قرار دادیم. ✅ @tafsire_tasnim1
📇 خلاصه متنی تفسیر سوره مبارکه 📆 جلسه: 159 🔖 آیات: ۶۳-۶۴ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی 1⃣ بحث بر سر مجازات بنی اسراییل برای ماهیگیری روز شنبه است. فرمود بوزینه شوید. این تمثیل و تشبیه نیست که بگوید در حد بوزینه یا عینا مانند بوزینه شوید و حقیقتتان هم کاملا بوزینه شود بلکه حقیقت انسانی هم حفظ میشود. 2⃣ امر خدا یا است که انسان اختیار دارد انجام دهد یا ندهد(مانند همه تکالیف شرعی) و یا است که انسان اختیاری ندارد و مستقیماً خود خدا کاری انجام میدهد و آن امر هم بلافاصله واقع میشود. این مجازات، امر تکوینی بود. 3⃣گاهی خدا غیر از عذاب الهی، جزای دنیوی هم قرار میدهد مانند جزای سرقت که قطع انگشتان دست است و این بدان دلیل است که هم خودش اینکار را دیگر نکند(جزائاً) و هم دیگران ببینند و جرات سرقت کردن را به خود ندهند(نکالاً) لذا مجازات، هم دارد. 4⃣حالا هم خدا به بنی اسراییل می‌گوید که اگر شما روش نیاکانتان را ادامه دهید به همان جزا میرسید لذا نص ظاهر و دلیل عقلی بر وقوع بوزینه شدن بنی اسراییل تاکید دارند و آن عذاب ظاهری، اثر اجتماعی برای آیندگان هم داشت. 5⃣ را با برهان عقلی رد کردیم که ممکن نیست روح کسی به بدن انسان دیگر یا حیوان یا گیاه یا جمادی وارد شود. راه دوم این بود که انسان با افعال حیوانی بسوی حیوان شدن حرکت کند. این در صورتی ممکن است که این افعال بصورت عادت در سالیان متمادی دراید آن شخص حقیقتا حیوان میشود و برای ابد گرفتار میشود. 6⃣بوزینه شدن صرف ظاهری که عذابی نیست چون همان لذتی که بوزینه از زندگی دارد باقی حیوانات از زندگی دارند. اما وقتی حقیقت روحی و نفسی شخص تبدیل به حیوان شد حقیقتا عذاب میبیند چون هنوز انسان است اما طمع و دروغ و ... او را مداوماً عذاب میدهد. 7⃣یک گروه آنانند که شهوت و غضب خود را به اسارت گرفتند، گروه دوم آنانند که شهوت و غضبشان، آنها را تسلیم کرده است. اینجاست که ، مطیع شهوت میشود و همه علم و تمدن در مسیر بکار گرفته شود. اینجاست که میشوند از حیوان بدتر! «بل هم اضل» چون حیوان هوش ندارد اما انسان شهوتران، با هوش است. 8⃣ انسانی که حقیقتش تبدیل به شود رنج خواهد برد چون فطرتش این نبوده و او با خود هماهنگ است و حالا مرتبا در رنج است. خداوند نفرمود اینها بوزینه شدند بلکه گفت «بوزینه خاسء» شدند یعنی بوزینه ملعونند و دور از رحمت. ظاهر و عقل انسان از بین نمیرود بلکه نفس و است که تغییر میکند. 9⃣اگر مستکبران عینا گرگ میشدند که باقی انسانها در عذاب نبودند اما حالا چون ظاهر و عقل بشری را در خدمت درندگی و فشار بر مستضعفین قرار داده اند باعث زحمت انسانها هستند. انسان گناهکار در قیامت «ظاهرش انسان» است اما «حقیقتش هم انسان است هم حیوان» تا در رنج باشد. 0⃣1⃣ «««علمی که تا ابد انسان را زنده نگه دارد علمیست که انسان را قبل از مرگ بمیراند!»»» انسان لحظه ای ثابت نیست و مدام در حال تغییر است. اما اگر شخصی در ۲۰ سالگی سرقت کرد دست او را در۸۰ سالگی هم قطع میکنند چون اگرچه بدنش و سلولهایش بارها کاملا عوض شده اند اما حقیقتش هنوز همان انسان است. 🚸🚸🚸🚸🚸🚸 🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره 🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1542 📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜 تفسیر بزرگ تسنیم👇 ✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
🔱 آرامش صادق و آرامش کاذب 💠 آیت الله جوادی آملی: ⚜سكینه و آرامش گاهی آرامش صادق است و گاهی آرامش كاذب. گاهی انسان در كمال آرامش به سر می برد، این نیست یك «آرامش كاذب» است كه فرمود: ﴿فَلاَ یأْمَنُ مَكْرَ اللّهِ إِلاَّ القَوْمُ الخَاسِرُونَ﴾ كسانی كه اهل خسارت‌ اند، غافلانه زندگی می كنند خود را در امن می ‌بینند همان هایی كه فكر می ‌كردند ﴿یحْسَبُ أَنَّ مَالَهُ أَخْلَدَهُ﴾ همان هایی كه فكر می ‌كردند كه ﴿مَا أَظُنُّ أَن تَبِیدَ هذِهِ أَبَداً﴾ و مانند آن؛ بعد از یك مدت كوتاهی ﴿فَأَصْبَحُوا خَاسِرِینَ﴾ ⚜پس برخی ها احساس امنیت می كنند و این امنیتشان «امنیت كاذب» است؛ اینكه فرمود: ﴿فَلاَ یأْمَنُ مَكْرَ اللّهِ إِلاَّ القَوْمُ الخَاسِرُونَ﴾ یعنی این برای كسی است كه غافلانه به سر می برد و آن‌ كه عالمانه و متذكرانه به سر ‌می ‌برد این دارد كه ﴿الَّذِینَ آمَنُوا وَلَمْ یلْبِسُوا إِیمَانَهُم بِظُلْمٍ أُوْلئِكَ لَهُمُ الأَمْنُ﴾ هم امنیت دنیا و هم امنیت آخرت. 🔰 بنابراین این امنیت گاهی است؛ همین است كه ﴿فَأَنزَلَ اللَّهُ سَكِینَتَهُ عَلَیهِ﴾، چرا امنیت صادق است؟ 1⃣برای اینكه هیچ گونه قلب نمی‌ تپد، یك؛ 2⃣هیچ خطری هم در بیرون نیست، دو؛ 3⃣این آرامش با آن نفی مطابق است، سه؛ می ‌شود آرامش صادق. 🔺جلسه ۵۷ درس تفسیر سوره مبارکه توبه ✅ @tafsire_tasnim1
هدایت شده از تفسیر تسنیم مدیا
Baghare_160L.mp3
4.04M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه 📆 🔖 آیه: ۶۷ - ۷۰ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی 🆔 @tafsire_tasnim_media
📌 متن آیات تفسیر سوره مبارکه 📆 جلسه: 160 🔖 آیات: ۶۷ - ۷۰ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی ✅آیه ۶۷ بقره: «واذ قال موسی لقومه ان الله یامرکم ان تذبحوا بقرة قالوا اتتخذنا هزوا قال اعوذ بالله ان اکون من الجاهلین» و (به یاد آورید) هنگامی را که موسی به قوم خود گفت: «خداوند به شما دستور می‌دهد ماده‌گاوی را ذبح کنید (و قطعه‌ای از بدن آن را به مقتولی که قاتل او شناخته نشده بزنید، تا زنده شود و قاتل خویش را معرفی کند؛ و غوغا خاموش گردد.)» گفتند: «آیا ما را مسخره می‌کنی؟» (موسی) گفت: «به خدا پناه می‌برم از اینکه از جاهلان باشم!» ✅ آیه ۶۸ بقره: «قالوا ادع لنا ربک یبین لنا ما هی قال انه یقول انها بقرة لا فارض ولا بکر عوان بین ذلک فافعلوا ما تومرون» گفتند: «(پس) از خدای خود بخواه که برای ما روشن کند این ماده‌گاو چگونه ماده‌گاوی باشد؟» گفت: خداوند می‌فرماید: «ماده‌گاوی است که نه پیر و از کار افتاده باشد، و نه بکر و جوان؛ بلکه میان این دو باشد. آنچه به شما دستور داده شده، (هر چه زودتر) انجام دهید.» ✅ آیه ۶۹ بقره: «قالوا ادع لنا ربک یبین لنا ما لونها قال انه یقول انها بقرة صفراء فاقع لونها تسر الناظرین» گفتند: «از پروردگار خود بخواه که برای ما روشن سازد رنگ آن چگونه باشد؟ «گفت: خداوند می‌گوید: «گاوی باشد زرد یکدست، که رنگ آن، بینندگان را شاد و مسرور سازد.» ✅ آیه ۷۰ بقره: «قالوا ادع لنا ربک یبین لنا ما هی ان البقر تشابه علینا وانا ان شاء الله لمهتدون» گفتند: «از خدایت بخواه برای ما روشن کند که چگونه گاوی باید باشد؟ زیرا این گاو برای ما مبهم شده! و اگر خدا بخواهد ما هدایت خواهیم شد!» 🔰 @tafsire_tasnim1