eitaa logo
تفسیر تسنیم
5.3هزار دنبال‌کننده
136 عکس
17 ویدیو
8 فایل
۱. صوت و خلاصه تفسیر تسنیم آیت الله جوادی آملی (از ابتدای سوره مبارکه حمد) ۲. مرور سریع آیات تمدن ساز و نظام ساز قرآن کریم پیشنهادات و انتقادات: @j_akbari
مشاهده در ایتا
دانلود
📇 خلاصه متنی تفسیر سوره مبارکه 📆 جلسه: 166 🔖 آیات: ۸۳ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی 1⃣ در ادامه نعمتهای الهی بر بنی اسراییل قرآن میفرماید ما از آنها چند عهد گرفتیم. اول پرستش خدای یکتا، دوم نیکی به پدر و مادر و نزدیکان و یتیمان و مسکینها، سوم خوش سخن گفتن با مردم و چهارم برپاداشتن نماز و پرداخت زکات. سپس در انتها گوید جز اندکی از شما، بقیه‌تان این عهدها را زیرپا گذاشتید. 2⃣فراز اول: ابطال هر نوع . اگر جمله خبری بصورت انشایی بیاید دلالتش قویتر و محکمتر است. گوید به آنها گفتیم نپرستید جز خدا را. چون هیچکس نیست مگر اینکه دارد کسی یا چیزی را میپرستد چون برای رفع نیازهایش به چیزی تمسک کرده و چنگ میزند. 3⃣اگر شخص فهمید که خدا، مالک همه چیز است و به او تمسک کرد است و اگر به دیگری چنگ زد است اما باز هم در حال پرستش است. 4⃣فراز دوم: به والدین و نزدیکان و یتیمان و مساکین. امر «احسنوا» قبل از نزدیکان و یتیمان و ... در تقدیر و پنهان است یعنی به همه اینها احسان کنید. میفرماید احترام به مردم، وظیفه همه انسانها است. احترام به والدین بالاتر از اینهاست و مهم نیست که پدر و مادر، مسلمان باشند یا کافر(سوره لقمان) 5⃣در سوره لقمان، در کنار شکر خدا آورده شده است«ان اشکر لی و لوالدیّ» هر وقت خدا بخواهد به موضوعی اهمیت دهد نام خود را قبل از آن ذکر میکند چنانکه در مورد رسیدگی به ارحام هم ابتدا نام خود را می آورد «و اتقوا الله تسائلون به و الارحام». 6⃣احترام به پدر و مادر به این علت است که او را بدنیا آورده و منشأ فیضند. البته مرز احترام به والدین محدود به است و اگر فرزند را از اطاعت الهی منع کردند دیگر اطاعت از والدین جایی ندارد. «لا طاعة لمخلوق فی معصیة الخالق» پس اگر والدین اصرار به شرک فرزند داشند میفرماید حرفشان را در مسائل اعتقادی گوش نده. 7⃣این از است که اساس را با احترام به پدر و مادر باید محکم نگه داشت. قرآن میفرماید ای انسان به پدر و مادر تا میتوانی خدمت کن مگر در مسائل اعتقادی که خلاف دستور خدا را از تو بخواهند. 8⃣از آیه ۲۲ سوره اسرا به بعد مسائلی اعتقادی گوید و در انتها گوید اینها حکمت است که من به شما گویم. در این آیات که از توحید شروع شده و به توحید هم ختم میشود، در همان ابتدا گوید احترام به پدر و مادر آنگاه دشوار است که آنها «زمینگیر» شده اند. گوید یادت باشد که آنگاه که تو زمینگیر و صغیر بودی آنها از تو نگهداری کردند، پس تو هم زمان پیریشان که زمینگیر شدند نگهداریشان کن و «اف نگو» و نرنجان و با آنها داشته باش 9⃣ بالاتر از اینها، گوید بالهای رحمت و مهربانیت را برایشان باز کن. خدا به پیامبر گفت «بالهای ترحم» خودت را باز کن تا ملت زیر بالهای تو پر در بیاورند امت در مورد پدر و مادر گوید را برایشان باز کنید(و اخفض جناح الذلّ) یعنی خود را در برابرشان کوچک کن. یعنی ای پیامبر ترحم کن و به فرزند گوید به والدینت ذلیلانه برخورد کن و برایشان از خدا مغفرت بخواه. 0⃣1⃣گوید تو اصلا نمیتوانی به والدین کنی چون احسان یعنی «نیکی بدون سابقه» در حالیکه خدمت تو به والدینت، برای است در برابر احسان آنها! حالا زمانی شما میتوانید به والدین احسان کنید که اولا معادل احسان آنها به آنها خدمت کنی و بعدش چیزی اضافه تر هم انجام دهی! آیا کسی میتواند این کار را بکند؟ (و قل رب الرحمهما کما ربیانی صغیراً) 1⃣1⃣انبیا میگفتند بیایید بالا(تعالوا) نه اینکه بیایید به سمت من! زمانی که دو نفر در یک سطح باشند میگویند بیا به سمت من(الیّ) اما پیامبران بالا هستند پس گویند بیایید بالا چون ما بالاتریم و نمیتوانیم پایین بیاییم به سمت شما. 2⃣1⃣«الحجة قبل الخلق» هیچ جایی پیدا نمیشود مگر از انبیا باقی مانده است. پس اگر اسلام سنتهای زمان خود را پذیرفته بدین معنا نیست که «سنتهای جاهلی را که خوب بود پذیرفته! بلکه سنتهایی که از انبیا در میان امتها به جا مانده و در طول دوره ها با تکرار مردم تبدیل به سنت شده را پذیرفته است مانند احترام به همسایه و وفای به عهد و ... 3⃣1⃣ ، واقعی است نه یک چیز محتمل یا ظاهری. رسول الله و امیرالمومنین هم پدران امتند و بالاتر از والدین نسبی چون آنها حقیقتا برای امت پدری کردند. 🚸🚸🚸🚸🚸🚸 🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره 🔴 eitaa.com/tafsire_tasnim1/1976 📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜 تفسیر بزرگ تسنیم👇 ✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
✅کانال تفسیر تسنیم: با ما باشید با صوت و متنِ خلاصه جلسات بزرگترین تفسیر قرآن کریم تاکنون ⚠️ پاسخ تمام سوالات دینی خود را،گام به گام با استناد به آیات الهی دریافت کنید! 🔆مهمترین منبع فکری اندیشکده های علوم انسانی-اسلامی در ایران 🔴اثر 1⃣یکی از ۳ اندیشمند بزرگ جهان اسلام به انتخاب آیسیسکو🎖 2⃣بزرگترین پشتوانه فکری انقلاب اسلامی ایران🇮🇷 🆔 eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
هدایت شده از تفسیر تسنیم مدیا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه 📆 🔖 آیه: ۸۳ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی 🆔 @tafsire_tasnim_media
📌 متن آیات تفسیر سوره مبارکه 📆 جلسه: 167 🔖 آیات: ۸۳ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی ✅ آیه ۸۳ بقره: «واذ اخذنا میثاق بنی اسرائیل لا تعبدون الا الله وبالوالدین احسانا وذی القربی والیتامی والمساکین وقولوا للناس حسنا واقیموا الصلاة وآتوا الزکاة ثم تولیتم الا قلیلا منکم وانتم معرضون» 🔺و (به یاد آورید) زمانی را که از بنی اسرائیل پیمان گرفتیم که جز خداوند یگانه را پرستش نکنید؛ و به پدر و مادر و نزدیکان و یتیمان و بینوایان نیکی کنید؛ و به مردم نیک بگویید؛ نماز را برپا دارید؛ و زکات بدهید. سپس (با اینکه پیمان بسته بودید) همه شما -جز عده کمی- سرپیچی کردید؛ و (از وفای به پیمان خود) روی‌گردان شدید. 🚸🚸🚸🚸🚸🚸🚸 🔰 @tafsire_tasnim1
📇 خلاصه متنی تفسیر سوره مبارکه 📆 جلسه: 167 🔖 آیات: ۸۳ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی 1⃣ در شمارش نعمتهای الهی که خدا به بنی اسراییل داد و آنها کفر ورزیدند و خدا نیز مرتبا از آنها گذشت «مساله تعلیم و » است شامل توحید، احسان به والدین و یتامی و مساکین و اقامه صلاة و پرداخت زکات. هر یک از این موارد بطور جداگانه، موضوع حکم قرار میگیرد لذا احسان به والدین یا یتیمان، مستلزم این نیست که این دو مسکین هم باشند. 2⃣در این آیه، ارکان خانواده را ذکر کرد اما احسان به فرزندان در قرآن نیامده است، اما خدا به آنچه در این آیه دستور موکد می دهد، است اگرچه در مورد همسر هم امر به معاشرت داده «و عاشروهنً بالمعروف» اما مستقیم امر به احسان نکرده است. 3⃣خدا برای احسان به همسر و فرزند خیلی تاکید نکرده زیرا طبیعتا هر کسی به این دو خصوصا فرزند محبت میکند. خدا به اندازه کافی، محبت در دل والدین نسبت به فرزند قرار داده است. لذا گاهی به همین جهت، والدین از مسیر دین منحرف میشوند پس خداوند فرمود زن و فرزند، و آزمایشند! و حتی گفته گاهی این دو انسانند. 4⃣در مورد والدین، چون پدر و مادر در دوران کهنسالی هستند و فرزند، جوان است فرزند هیچ نیازی به والدین خود ندارد حال آنکه والدینش شدیدا به رسیدگی و حمایت نیاز دارند پس بارها در قرآن، امر به شده است. 5⃣با توجه به علاقه شدید والدین به فرزندان، قران می فرماید که یک وقت نشود والدین، «قوانین ارث» را بر هم بزنند، به یکی از فرزندان بیشتر دهند و به یکی کمتر، یا کسی را محروم از ارث کنند چون والدین، نمیدانند کدام فرزند برایشان نفع بیشتری دارد. 6⃣مهمترین راز احترام به پدر و مادر، در آیه ۲۴ اسراء آمده که است نه تولید، چون تولید میتواند از روی شهوت باشد. ( و قل رب الرحمهما کما ربّیانی صغیراً) نه اینکه «کما ولّدانی». کما به معنای چون است. اساس انسان، انسان معنوی است نه مادی، لذا والدینی که منحرفند و کافر، دعای فرزند تاثیر ندارد بلکه باید احترام مادی بکند. 7⃣وقتی فرزند در برابر محبت مادر، میخندد مادر فکر می‌کند که پیشش عزیز است در حالیکه این خنده، خداوند مزد کارها و سختیهای مادر است. مادر فکر می‌کند این خنده، هدف است در حالیکه «مزد» است. چنانکه تحصیل غذا، سخت است و خدا مزد آنرا، ذائقه انسان قرار داده تا انسان فکر کند که که بخاطر لذت میخورد درحالیکه میخورد تا قوت بگیرد. 8⃣کسی که حدش در برابر حد خداست، در برابر خدا میکند ممکن نیست یک معتقدِ به قیامت، به چنین کسی علاقه داشته باشد لذا قرآن گوید اگر پدر و مادر، در برابر خدا ایستادند از آنها اطاعت نکن.(مجادله/۲۲) اما در هر صورت، را اصل قرار داد و عدم اطاعت را در صورت دشمنیشان با خدا، یک استثنا. زیرا والدین به فرزندان نیاز دارند بهمین جهت هم ، از معاصی کبیره است نه عاق فرزند و همسر. 9⃣به انسان دستور نرسیده که به اموال و فرزندت دل ببند چون محبت به این دو را به اندازه کافی در دل انسان قرار داده است. اما به فرزند گوید به والدینت دل ببند اما به اندازه تربیتی که والدین برایشان کرده اند لذا به والدین هم دستور داده که فرزندان را تربیت کنند. همچنین به فرزند نمی‌گوید که والدین، فتنه اند! زیرا فرزند به اندازه کافی به والدینش نمی‌رسد و چنان علاقه ندارد که سبب انحرافش شود. 0⃣1⃣حرف یحیای شهید نیز در قران همین است که او نسبت به پدر و مادر، نیک رفتار بود چنانکه قرآن، همین را در مورد نوح و عیسی و ابراهیم نیز گفته است! پس این از رفتارهای عالی انبیا است. 1⃣1⃣قران در کنار احسان به والدین، احسان به ذی القربی و خویشاوندان را آورده است، چه فقیر باشند چه نباشند. حال اگر نیازمند بود رسیدگی لازمتر است (فلا اقتحم العقبه...) 2⃣1⃣به به این جهت باید رسید که بی سرپرست هستند و یاوری جز خدا ندارد لذا تمام غم و شادیش را پیش او برده و خدا هم بخاطر این خواست قلبی ناشی از وحدانیت قلبی، آنها را اجابت میکند پس اگرچه قرآن گفت که مال حرام را نخورید در مورد یتیمان بصورت خاص گفت که مالشان را نخورید وگرنه شکمتان پر از آتش میشود. 3⃣1⃣در مورد هم فرمود که چیزی که نیک و حُسن است در برابرشان بگویید نه چیزی که خوششان بیاید. چون برخی کارها را خدا قبیح میداند اگرچه مردم دوست دارند پس باید مصلحت را گفت و امر به معروف و نهی از منکر کرد. 4⃣1⃣سپس فرمود که شما بنی اسراییل در برابر همه این اوامر مکررا اعراض کردید و درحالیکه اعراض میکردید دوباره تولی و رویگردانی کردید. 🚸🚸🚸🚸🚸🚸 🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره 🔴 eitaa.com/tafsire_tasnim1/1976 📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜 تفسیر بزرگ تسنیم👇 ✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
💠 کریم باشیم نه کِرم! 🔸 از آن لطایف بیانات جناب این است: این كِرمی كه در چوب است، وقتی كه دارد چوب را می‌ جود خیال می ‌كند که هیچ چیزی لذیذتر از این چوب نیست و هیچ جهانی هم بالاتر از این نیم سانتی متر نیست. گفت: (چو آن کِرمی که در گندم نهان است زمـین و آسـمـانِ او هـمـان اسـت) ♦️از این كرمی كه در گندم است سؤال بكن آسمانت كجاست؟ می ‌گوید نیم سانتی بالاتر است، زمینت كدام است؟ می ‌گوید نیم سانتی پایین تر است. اصلاً لذتی غیر از جویدن آن چوب ندارد، از او وقتی اقلیم و جغرافیا و كره خودش را مطرح كنیم، سقف‌ آن چوب، كفش هم چوب، بیش از یك سانت هم نیست! دین آمده گفته زندگی نكنید، به سر ببرید! ☀️ما بالاتر از ماهیم! بالاتر از آفتابیم! این شمس و قمر بساطش برچیده می ‌شود ﴿إِذَا الشَّمْسُ كُوِّرَتْ﴾ ﴿وَ إِذَا النُّجُومُ انْكَدَرَتْ﴾[تکفیر/۱_۲] هست، اما ﴿یا أَیهَا اْلإِنْسانُ إِنَّكَ كَادِحٌ إِلی رَبِّكَ كَدْحًا فَمُلاقیهِ﴾[انشقاق/۶] انسان كه از بین نمی ‌رود، ما از هر آفتابی بالاتریم! از هر ماهی بالاتریم! بالأخره اینها یك سالی دارند ـ حالا یك میلیارد یا دو میلیارد ـ ما «تا» و «ابد» و «حتی» و «الی» و امثال ذلك نداریم! 📚 دیدار مسئولین بهزیستی با آیت الله جوادی آملی 📆 تاریخ: 1386/05/11 ✅ @tafsire_tasnim1
💠 راه بهشت 🔸 اینها که در بهشت با هم هستند، و یکدیگر را زیارت می‌ کنند، «تزاور» دارند و ملاقات می‌ کنند، گفتگو می ‌کنند سؤال و جواب دارند: ﴿وَ أَقْبَلَ بَعْضُهُمْ عَلی‏ بَعْضٍ یتَساءَلُونَ﴾،[1] از جواب معلوم می‌ شود که محور سؤال چه بود؛ محور سؤال این است که شما وضعتان چه بود؟ در دنیا چه کار می ‌کردید؟ از چه راه به بهشت رسیدید؟ اینهاست. ﴿قالُوا إِنَّا كُنَّا قَبْلُ فی‏ أَهْلِنا مُشْفِقینَ﴾؛[2] ما در خانواده خیلی با رفتار می ‌کردیم؛ یعنی از خانواده صحیح و تربیت شده می‌ گذرد، این راهش است! وقتی بهشتی ‌ها از یکدیگر سؤال می ‌کنند چگونه شد شما این جا آمدید؟ می‌ گویند راه بهشت از می‌ گذرد، ما با در خانه با همسرمان، با بچه ‌هایمان، با دخترمان، با پسرمان زندگی می‌ کردیم. اگر خدا فرمود: ﴿قُوا أَنْفُسَكُمْ وَ أَهْلیكُمْ ناراً﴾[3] ما با این آیه را عمل می‌ کردیم. 🔸 گفتند بهشتی شدن از می‌ گذرد، ما مسئول تربیت بچه‌ هایمان بودیم. خدا فرمود: ﴿قُوا أَنْفُسَكُمْ﴾، ما هم سعی کردیم خودمان را حفظ بکنیم. ﴿وَ أَهْلیكُمْ﴾؛ سعی کردیم بچه‌ هایمان را خوب تربیت کنیم. خانواده جامعه را می ‌سازد، هیچ دانشگاهی به اندازه دانشگاهِ هفت ساله پدر و مادر نیست، چون سفارشی نیست، سفارشی نیست که دوست یکدیگر باشید، مهربان باشید، اینها با سفارش حلّ نمی ‌شود، اینها یک امر است. محبت سفارشی نیست، محبت تزریقی نیست، این هفت سال، هفت سال است، بهشت از راه خانواده می ‌گذرد. 🔸 اینها سؤال کردند از چه راهی وارد بهشت شدید؟ گفتند از راه ! ما از یک خانواده صحیح و سالم گذشتیم، خلاصه از خانواده می ‌گذرد، ما نسبت به اهل خود این طور بودیم و اختصاصی به بچه‌ ها ندارد! نسبت به پدر و مادر این طور بودیم، نسبت به برادر و خواهر این طور بودیم، نسبت به بچه ‌ها این طور بودیم، نسبت به نوه‌ ها این طور بودیم، با در خانه زندگی می‌ کردیم. خدا به ما فرمود را مثل خودت از آتش حفظ کن: ﴿قُوا أَنْفُسَكُمْ وَ أَهْلیكُمْ ناراً﴾، ما هم این کار را کردیم. [1]. سوره طور، آیه25. [2]. سوره طور، آیه26. [3]. سوره تحریم، آیه6. 📚 سوره مبارکه طور جلسه 8 تاریخ: 1395/11/26 🆔 @a_javadiamoli_doross
هدایت شده از تفسیر تسنیم مدیا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه 📆 🔖 آیه: ۸۳ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی 🆔 @tafsire_tasnim_media
📌 متن آیات تفسیر سوره مبارکه 📆 جلسه: 168 🔖 آیات: ۸۳ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی ✅ آیه ۸۳ بقره: «واذ اخذنا میثاق بنی اسرائیل لا تعبدون الا الله وبالوالدین احسانا وذی القربی والیتامی والمساکین وقولوا للناس حسنا واقیموا الصلاة وآتوا الزکاة ثم تولیتم الا قلیلا منکم وانتم معرضون» 🔺و (به یاد آورید) زمانی را که از بنی اسرائیل پیمان گرفتیم که جز خداوند یگانه را پرستش نکنید؛ و به پدر و مادر و نزدیکان و یتیمان و بینوایان نیکی کنید؛ و به مردم نیک بگویید؛ نماز را برپا دارید؛ و زکات بدهید. سپس (با اینکه پیمان بسته بودید) همه شما -جز عده کمی- سرپیچی کردید؛ و (از وفای به پیمان خود) روی‌گردان شدید. 🚸🚸🚸🚸🚸🚸🚸 🔰 @tafsire_tasnim1
📇 خلاصه متنی تفسیر سوره مبارکه 📆 جلسه: 168 🔖 آیات: ۸۳ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی 1⃣در بیان نعمتهای خدا بر بنی اسراییل به نعمت رسیدیم که طبق قرآن در حد تعهدات شرعی است. 2⃣گوید یتیم چه مسکین و فقیر باشد یا نباشد باید تحت توجه شما باشد همینکه انسان باشد کافیست چه مسلمان باشد چه نباشد. 3⃣ما حتی اجازه نداریم به چوب و حیوانی که مورد پرستش انسانهای دیگر است بد بگوییم. در باید نرمش نشان داد، اگر موقع عذاب رسید خدا دستور جنگ خواهد داد. 4⃣ و ، خودش مصداق «قول حسن» است و اگر هم نبود مخصّص آن است. این مانند درمان یک بیمار است، اول ساده ترین و آرامترین است و در آخرین مرحله، همان داغ کردن پشت و پیشانی است! 5⃣بیماری که بداند مریض است و باید درمان شود به سراغ طبیب میرود و با التماس میخواهد که عضو یا بخش فاسد را بریده یا بردارد یا دارویی تلخ بدهد. پس این دارو و جراحی، خیر است اما تنها کسی که بداند یا جسمی دارد میفهمد. 6⃣اگر جایی بصورت مهمان رفتیم و گفتند الان آمادگی نداریم باید برگردیم نه اینکه بمانیم. این دستور قرآن و دین است یعنی در صدر دستورات الهی است نه اینکه مساله ای جزیی یا فرعی در کنار تعهدات شرعی باشد. 7⃣دین اسلام، است نه منطقه ای و نژادی! چنانکه در همین آیه گوید به پدر و مادر احسان کنید چه مسلمان باشند چه نباشند. گوید به یتیم و مسکین رسیدگی کنید، نگفته این یتیم و مسکین باید مسلمان باشند پس مهم است. 8⃣امر به معروف و نهی از منکر مراتب دارد. اگر ما کردیم اصلا نوبت به نهی از منکر نمی رسد زیرا جامعه بصورت فراگیر مبتلا نخواهد شد. اما اگر امربه معروف نکردیم و فراگیر شد آنگاه در مقام ابتدا باید بصورت غیر مستقیم گفت آنگاه مستقیم و مخفی و مستدل گفت. سپس باز هم اگر نشد اخم میکند. 9⃣رسیدگی به یتیمان و فقرا ربطی به زکات فقهی ندارد بلکه مستحب و واجب است. قرآن این رسیدگی به یتیمان و فقرا و مساکین را یک اصل در جامعه میداند که باید فراگیر شود آن هم بصورت صدقه. 0⃣1⃣در روایت هست که کسی نباید به پدر و مادر خودش فحش بدهد. پرسیدند این چگونه ممکن است؟ فرمود برای مثال اگر شخص به والدین دیگری توهین کند او هم برمیگردد به والدین اولی توهین میکند پس نفر اول به نحو تسبیب دارد به پدر و مادر خودش توهین میکند. 1⃣1⃣قرآن میفرماید که به دیگری اصلا توهین نکنید وگرنه او هم به مقدسات شما توهین میکند و جواب بدی را با بدی میدهد. 2⃣1⃣اگر دعوت است هم «نحوه خطاب» باید لیّن و نرم یاشد و هم «محتوا» باید حق و نرم باشد(نحل/۲۵) بصورت . 3⃣1⃣اگر کسی به ما بدی کرد باید دید آیا در پناه دولت اسلامی است یا نه؟ اگر نبود که باید با با او برخورد کرد اما اگر در پناه دولت اسلامی بود باید با او با نرمی برخورد کرد. مردم به چیزی احترام میگذارند که برایشان سودی داشته باشد. 4⃣1⃣در نهج البلاغه حقوق طرفینی فرزند و والد این است که تعداد حقوق والد بر فرزند زیاد است و فرزند نیز حقوقی همچون انتخاب نام خوب و ادب و ... است. 🚸🚸🚸🚸🚸🚸 🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره 🔴 eitaa.com/tafsire_tasnim1/1976 📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜 تفسیر بزرگ تسنیم👇 ✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
🔴پیام تسلیت آیت الله العظمی جوادی آملی در پی ارتحال بسم الله الرحمن الرحيم أنا لله وأنا اليه راجعون ارتحال حضرت آية الله يزدى ضايعه ی سنگين است، اين سانحه را به حوزه علميه و علاقمندان آن راحل و بيت مكرم ايشان تسليت عرض نموده، علّو منزلت و غفران الهى مسئلت مى شود. جوادى آملى ١٣٩٩/٩/١٩ ✅ @tafsire_tasnim1