eitaa logo
تفسیر تسنیم
5.3هزار دنبال‌کننده
136 عکس
17 ویدیو
8 فایل
۱. صوت و خلاصه تفسیر تسنیم آیت الله جوادی آملی (از ابتدای سوره مبارکه حمد) ۲. مرور سریع آیات تمدن ساز و نظام ساز قرآن کریم پیشنهادات و انتقادات: @j_akbari
مشاهده در ایتا
دانلود
✅خلاصه تفسیر سوره 📆 ♦️مفسر: علامه جوادی آملی ♦️موضوع: ذلک الکتاب لا ریب فیه 📚 «کتاب» در اصطلاحِ قرآن، نوشته ایست که حاوی مجموعه قوانین دین و شریعت (اوامر و نواهی الهی) باشد. آیه ۱۳ شورا این نوع کتاب را تنها مخصوص ۵ پیامبر می داند و دیگر پیامبران را مروج کتب همین ۵ رسول. گاهی یک کتاب میتواند شامل پند و نصیحت باشد اما قوانین شریعت را بیان نمیکرده است لذا خدا کتاب داوود را زبور نامید نه «کتاب». 💠 نفی «ریب» و شک در قرآن: شک شدید را گویند. قرآن، ریب در قرآن و قیامت را نفی کرده است اما این دو شک مثل هم نیستند. شک در قیامت ابدا وجود ندارد اما شک در قرآن وجود دارد و عده ای شک میکنند اما خدا گوید شکّ اینان اشتباه است و قرآن شک بردار نیست. چرا عده ای در دنیا، در مورد حقانیت قرآن شک میکنند اما درون عالم قیامت کسی شک هم نمیکند؟ زیرا دنیا، دارِ حقِ محض نیست و و مخلوطند لذا این اختلاط باعث میشود آنها که ضمیرشان را به دنیا آلوده کرده اند نتوانند حق را از باطل تشخیص دهند و گاهی حق را باطل میپندارند و در آن شک می کنند اما چون در قیامت همه باطنها آشکار میشود جایی برای شک باقی نمیماند زیرا قیامت، حقیقت محض است. 📜 شک در قرآن در چه مواردیست؟ و چگونه برطرف میشود؟ در مورد شک، قرآن دو بُعد دارد: ۱. دعوا: قرآن مدعیست که من کلام الله هستم و گروهی در آن شک میکنند. ۲. دعوت: قرآن دعوت میکند به توحید و معاد و ... و در یک کلام «دعوت به حق» و لذا مورد شک واقع میشود. 🔑 در مورد شک در بُعد دعوا، قرآن (یک سوره شبیه قرآن بیاورید) و را پیشنهاد میکند که شکاکان ایمان به حقانیت قرآن بیاورند. در مورد بُعد دعوت هم قرآن گوید بیاورید (هاتوا بُرهانکم) این برهان هم مستند به یکی از دو مورد زیر باشد: مستند به کتابی از کتب آسمانی، یا مستند به برهان عقلی. 🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره 🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1117 🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰 🔬تفسیر تسنیم علامه جوادی 🔮 @tafsire_tasnim1
✡ یهود گفتند «دست خدا در روزی رساندن بسته است» و لذا نظریه #دست_نامرئی_بازار را ارائه دادند! لازمه نظریه بازار هم، «رقابت» نفس گیر میان افراد و شرکتها جهت در اختیار گرفتن بازارِ مشتریان بوده که طبق پیش بینی آیه بالا به «بغض و کینه» همیشگی میان افراد انجامیده است. 💡تنها راه نجات اقتصاد، بازگشت به نظریه #ید_الله_فوق_ایدیهم میباشد که ضامن برادری و محبت بین بشر امروز خواهد بود. ✅ @tafsire_tasnim1
@tafsire_tasnim1 |3.mp3
4.24M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه 📆 🔺 مفسر: علامه جوادی آملی ✅ eitaa.com/tafsire_tasnim1sapp.ir/tafsire_tasnim
✅خلاصه تفسیر سوره 📆 ۳ ♦️مفسر: علامه جوادی آملی ♦️موضوع: ذلک الکتاب لا ریب فیه، هدیً للمتقین 1⃣ نه در الهی بودن قرآن شک است و نه در به اصول و فروع دین، چون همه اینها حق و هستند و تنها کسانی که چشمِ دلشان کور شده و توانایی دیدن حقیقت و نور را از دست داده اند در آن شک می کنند. البته در دیگر کتابها شک وجود دارد چون اشتباه و باطل در گفتار و کردار انسان راه دارد. 2⃣ شکیست که اضطراب ایجاد کند مانند شک در تحقق قیامت یا درستی اصول و فروع دین، وگرنه شک در تعداد میوه های فلان درخت هندی، ریب نیست. 3⃣ مومنین در دعوا و دعوت قرآن شک ندارند ولی کفار در هر دو شک دارند. ♦️شک در دعوا: ۱. آیه ۲۳ بقره: «ان کنتم فی ریبٍ مما نزّلنا علی عبدنا، فأتوا بسورةٍ من مثله» که در مقابل شک در دعوا تحدی مطرح میشود. ۲. آیه ۳۷ یونس: «و ما کان هذا القرآن ... لا ریب فیه من رب العالمین» که تردید در دعوای الهی بودن قرآن رد میشود و مشابه آن در آیه ۲ سجده است. ♦️شک در دعوت: ۱. آیه ۴۴ و ۴۵ توبه که گوید مومنین برای خروج از جبهه بهانه نگرفته و از تو اجازه نمیگیرند اما کفار در حقانیت دعوتهای پیامبر و خدا همچون توحید و جهاد مرددند و اینهایند که برای پشت جبهه ماندن بهانه گرفته، اذن میخواهند. ۲. کفار در حقانیت دعوت رسولان پیشین هم مردد بودند. اینها در آیه ۹و۱۰ ابراهیم گویند «و انّا لفی شکّ ممّا تدعوننا الیه مریبٍ» ما درباره حقانیت دعوت شما انبیا شک داریم. 4⃣ روش دعوت باید چگونه باشد؟ آیه ۱۲۵ نحل: «اُدعُ الی سبیل ربک بالحکمة و الموعظة الحسنة و جادلهم بالتی هی احسن» این سه روش هم حق است که برای هر فرد با ویژگی های شخصیتی وی باید یکی از این ۳ را بکار گرفت. بعضی را با ، بعضی را با و برخی را با . حکمت فی نفسه حق است، موعظه هم پند و اندرز از راههای باطل یا با مثالهای دروغین نیست بلکه موعظه حسنه است. جدال هم، سوء استفاده از ضعف فکری مخاطب نیست که جدال مُحَرَّم شود بلکه باید از حقوق و قضایای حقه و مسلّمه استفاده کرد. 5⃣ پس از صفت سلبیِ ریب، به صفت ثبوتیِ هدایت برای متقیان پرداخت. 🚊قرآن چون عِوَج و انحراف در آن راه ندارد و راست و است (لم یجعل له عوجاً) پس میتواند هدایت گر به صراط مستقیم باشد. 🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره 🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1117 🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰 📺 تفسیر تسنیم علامه جوادی آملی 📡 @tafsire_tasnim1
🔥 #همجنس_گرایی قوم لوط، سبب عذاب خدا بصورت باران سنگ شد. یعنی خداوند برای رفع یک گناه عظیم پیامبری فرستاد و سپس باران سنگ نازل کرد. اما اکنون در جهانی زندگی میکنیم که همه گناهان از زنا و همجنس گرایی و ربا و قمار، #علمی و #قانونی شده است! ❗️آیا خداوند عذابی به اندازه تمام عذابهای گذشته نازل خواهد کرد؟! 💠 قرآن پاسخ میدهد: 📚 @tafsire_tasnim1
@tafsire_tasnim1 |4.mp3
3.43M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه 📆 🔺 مفسر: علامه جوادی آملی ✅ eitaa.com/tafsire_tasnim1sapp.ir/tafsire_tasnim
✅خلاصه تفسیر سوره 📆 جلسه: ۴ ♦️مفسر: علامه جوادی آملی ♦️موضوع: ذلک الکتاب لا ریب فیه هدیً للمتقین 🚦اگرچه آیه گوید «هدیً للمتقین» اما هدایت قرآن تنها برای متقیان نیست. آیه ۱۸۵ بقره و آیه ۱ ابراهیم گوید هدایت برای تمام «ناس» و مردم است. این را هم آیات قرآن، هم رفتار عملی پیامبر در هدایت همه مردم و هم تعداد زیاد افراد کافر و مشرکِ موحد شده تایید می کند. 🎯 اما اینکه آیه، هدایت قرآن را برای متقیان میداند نشان می دهد تنها متقیان ازین هدایت بهره میگیرند و کافران و مشرکانی که چشم دل خود را کور کرده اند و خود را تغییر داده اند عمداً این هدایت را پس میزنند. آیه ۹۴ اسرا گوید هدایت در زمان رسولان گذشته هم به سمت مردم میرفته اما آنها آنرا نپذیرفته و میگفتند بشر نمیتواند پیامبر باشد و حتما باید فرشته باشد. 🍀 علامه طباطبایی گویند منظور از متقین در این آیه، متقین فطریست. توضیح اینکه گمراه شدن یا به مقصد رسیدنِ هر شخص شامل دو هدایت یا دو ضلالت است. برای گمراه شدن نیاز به یک و اولیه است که در اختیار شخص است و با بی توجهی به فطرت توحیدی اولیه و از دست دادن آن حاصل میشود (فی قلوبهم مرض) در اینجا خداوند ضلالت دوم را که است به جان انسان میندازد (فزادهم الله مرضاً) و عملا گمراه میشود. هدایت شدن متقیان نیز شامل و است. ابتدا خود شخص، فطرت خداجوی خود را حفظ کرده و آنگاه خداوند، هدایت افزونی به وی میدهد تا به جلو حرکت کند. 👼 در روایت است که طفل را تا یک سال بخاطر گریه هایش نزنید چون گریه ۴ ماه اول او، شهادت به وحدانیت خدا، گریه ۴ ماه دوم شهادت به رسالت پیامبر و گریه ۴ ماه سوم دعا برای پدر و مادر است. زیرا طفل با به دنیا آمده و گریه هایش برای شیطنت نیست. او ابتدا با گریه هایش از خدا روزی میخواهد و بعد که پدر و مادر را قیم خود و واسطه فیض الهی دانست با این گریه از خدا میخواهد که بوسیله پدر و مادر، فیض خود را برساند. اگر کسی این فطرت توحیدی را خاموش نکند قرآن هادی او خواهد بود. 🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره 🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1117 🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰 💠تفسیر تسنیم 📚 @tafsire_tasnim1
تفسیر تسنیم
‼️ ای پیامبر: #یهودیان و #مسیحیان از تو راضی نمیشوند جز تا آنجا که از دین و #آیین آنان پیروی کنی...
💠مثال در جدال احسن: کره شمالی 1⃣کره شمالی تا چند هفته گذشته در برابر زیاده خواهی های آمریکا و اروپا به شدت مقاومت میکرد و روزبروز بر قدرت اتمی و نظامی خود میفزود. 2⃣ با ورود ترامپ، او دو گزینه مطرح کرد: یا و به کره شمالی و نابودی آن و یا روابط اقتصادی گسترده و صلح با کره شمالی در صورت نابودی قدرت هسته ایش. او سپس بحث مذاکره در روز معین را مطرح کرد. 3⃣ رهبر کره شمالی با وساطت همه طرفها، از خود مبنی بر ایستادگی در برابر زور کوتاه آمد و خود با غرب را تا بحث هسته ای پایین آورد تا به رونق اقتصادی دست یابد. 4⃣ پنج شنبه این هفته، کره شمالی در فاز اجرایی، تنها مرکز تحقیقات هسته ای خود را منهدم ساخت. 5⃣ ساعتی بعد کاخ سفید اعلام کرد که مذاکره بین ترامپ و اون، از طرف آمریکا لغو شده است. 6⃣روز بعد (امروز) ترامپ اعلام میکند که برای پاسخ به کره آماده ایم و مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا میگوید: ما برای روی کره شمالی آماده ایم و دیگر کشورها را هم با خود هماهنگ خواهیم کرد. ⛔️ آیه ۱۲۰ سوره بقره: ای پیامبر، یهود و نصاری از تو راضی نمیشوند مگر زمانی که از دین و آیین آنان پیروی کنی. 🅾 امیرالمؤمنین(ع): ای ابوموسی اشعری، همانا بدبخت کسی است که و را به کار نگیرد (نهج البلاغه: نامه ۷۸) 🚫امام خمینی (ره): 🔹 بنای سیاسیون[ظالم و زورگو] هم همین معناست که یک چیزی را می‌زنند ببینند طرف چه جوری است اگر چنانچه طرف ایستاد مقابلشان، اینها عقب می‌زنند و اگر چنانچه نه، آن بیچاره عقب رفت، اینها هم جلو میآیند. هم همین جورند. صحیفه نور،جلد ۱، صفحه ۲۶۱ 🔹 وقتی که مهیا بشویم برای جلوگیری از ظالم، ظالم عقب می‌نشیند.هر چه زیادتر فشار بیاورید، او عقبتر می‌نشیند. یک قدم شما که عقب بنشینید، او جلو می‌آید. یک قدم شما جلو بروید، او عقب می‌رود.این است و مطلبی بود که با ، خود شما ثابت کردید. صحیفه نور، جلد ۹، صفحه ۲۰۸ 🔹 نقشه آن است که قدم به قدم پیشروی کنند. هر قدر شما عقب‌نشینی کنید آنها پیشروی می‌کنند. آنها کمر به نابودی شما بسته‌اند. گمان نکنید با و دست بردار هستند، بلکه با استقامت و ایستادگی و اظهار حق و فریاد مظلومانه عقب می‌نشینند. صحیفه امام، جلد ۲، صفحه ۱۳۰ ⁉️ قرآن پاسخ میدهد: ✅ @tafsire_tasnim1
📛حقوق کارمندان بانک، و حرام است. خب چرا عمداً جهنم میروند؟! 👌 کانال «تفسیر تسنیم» مکانی برای 1⃣مرور سریع آیات تمدن ساز قرآن کریم 2⃣بررسی نظریات انقلابی علامه جوادی آملی 🆔 eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
#آیات_تمدن_ساز 💠در تعریف علم اقتصاد گویند: تخصیص #منابع_محدود به #نیازهای_نامحدود 🔰اما آیه مذکور محدود بودن منابع را نفی میکند و گوید اگر همه مردم ایمان پیدا کنند برکت از زمین و آسمان خواهد ریخت، لذا رابطه ریاضی بین منابع و نیازها از پایه غلط بوده و تنها در شرایطی کارساز است که ایمانی در بین مردم نباشد. 📚آیات تمدن ساز ✅ @tafsire_tasnim1
💠 #آیات_تمدن_ساز 🚸تفاوت انسان با حیوانات، نزد خدا تنها به میزان #ایمان او بستگی دارد... آنچه به عنوان #حیوان_ناطق از انسان یاد میشود توجهی به ماهیت وجود انسان ندارد. لذا جامعه مد نظر خداوند #جامعه_ایمانی است؛ جامعه ای که انسانها با مومن شدن، به انسانیت کامل رسیده و خلیفه خداوند شوند. 🔷 آیات تمدن ساز @tafsire_tasnim1
@tafsire_tasnim1 |5.mp3
3.16M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه 📆 🔺 مفسر: علامه جوادی آملی ✅ eitaa.com/tafsire_tasnim1sapp.ir/tafsire_tasnim
✅خلاصه تفسیر سوره 📆 جلسه: ۵ ♦️مفسر: علامه جوادی آملی ♦️موضوع: هدیً للمتّقین 🌈 هدایت قرآن، برای چه کسانیست؟ 🔹 سیدالاسلام صاحب المجمع: خداوند بذر هدایت را برای تمام جهانیان ریخته اما تنها باتقوایان از آن بهره برداری میکنند. ♦️علامه طباطبایی: قرآن تنها برای کسانی هدایت است که سرمایه و زمینه پذیرش، یعنی فطرت پاک اولیه را داشته باشند. 🔰علامه جوادی: حضرت علامه طباطبایی به ریشه قضیه یعنی وجود اشاره کرده اند که کاملترین پاسخ است. 💍در میدان ، انسان سرمایه ای دارد که با فروش آن، چیزی میخرد. در نگاه قرآن، سرمایه انسان همان جان و مال اوست. انسان این سرمایه را یا به خدا میفروشد یا به هوس(فروش به دیگران نیز، در نهایت فروش به هوس است). در این خرید و فروش (بیعت) اگر خریدار سرمایه ما، خدا بود ما در مقابل هدایت و بهشت را خریده و سود کرده ایم (توبه-۱۱۱) وگرنه در فروش به هوس هیچ سودی نیست. «اولئک الذین اشترووا الضلالة بالهدی فما ربحت تجارتهم» 👈در این بیعت، اگر مال و جان را به دیگری یا فروختیم دیگر سرمایه ای برای خرید هدایت نداریم! اما اگر آن سرمایه مال و جان را به خدا فروختیم ودر مقابل خواهان بهشت و سعادت شدیم دیگر نمیتوانیم در مال و جان، هر تصرفی بکنیم بلکه باید برای هر تصرفی از مالکش یعنی خدا اجازه بگیریم. 🗿کفار و منافقان در نگاه قرآن، مرده محسوب میشوند و لذا خدا به پیغمبر گوید تو را فرستادیم که زندگان را انذار دهی نه کفار و منافقین را! «لیُنذِرَ من کان حیّاً و یحقّ القول علی الکافرین» زیرا چه آنها را انذار دهی و چه ندهی آنها ایمان نمیاورند زیرا سرمایه شان را از دست داده و مرده اند. «و سواءٌ علیهم ءأنذرتهم ام لم تُنذِرهم لا یؤمنون» قرآن هم به عنوان داروی امراض، تنها برای زندگان موثر است نه برای مردگان. 🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره 🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1117 🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰 💠 «تفسیر تسنیم» 💠 @tafsire_tasnim1
تفسیر تسنیم
✅خلاصه تفسیر سوره #بقره 📆 جلسه: ۵ ♦️مفسر: علامه جوادی آملی ♦️موضوع: هدیً للمتّقین 🌈 هدایت قرآن، برا
#آیات_تمدن_ساز 💠 #دکترین_تجارت_ایمانی در نگاه قرآن، تورات و انجیل، کل جهان یک #بازار است که در آن، فروشنده، انسان و خریدار اصلی خداست. انسان، (مال و جان) خود را در برابر سعادت و بهشت به خدا #بیع کرده و میفروشد و لذا هر تصرفی که در مال و جان خود میخواهد بکند از مالک جدید یعنی خدا، اذن میگیرد که در چه راهی تصرف کند. 📚 قرآن پاسخ میدهد: 💠 @tafsire_tasnim1
@tafsire_tasnim1 |۶.mp3
3.46M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه 📆 🔺 مفسر: علامه جوادی آملی ✅ eitaa.com/tafsire_tasnim1sapp.ir/tafsire_tasnim
تفسیر تسنیم
💠 #آیات_تمدن_ساز 🚸تفاوت انسان با حیوانات، نزد خدا تنها به میزان #ایمان او بستگی دارد... آنچه به عن
✅خلاصه تفسیر سوره 📆 جلسه: ۶ ♦️مفسر: علامه جوادی آملی ♦️موضوع: هدیً للمتقین، الذین یومنون بالغیب 🔘 در بحثِ هدیً للمتقین گفتیم که چند نظر است: ۱. امام فخر رازی: بذر هدایت برای همه هست و تنها اهل تقوا بهره میبرند. ۲. علامه طباطبایی: هدایت تنها برای کسانیست که سرمایه ی تقوای فطری را حفظ کرده اند. ۳. علامه جوادی: این هدایت برای است نه یعنی این هدایت راه را نشان نمیدهد بلکه اهل تقوا را خودش به مقصد میرساند. 💎در نگاه علامه جوادی، اهل تقوا غیر از تقوای فطری باید نیز داشته باشند و مقداری از راه را خود بروند تا قرآن اینها را در ادامه راه به جلو ببرد. لذا در آیه ۲۹ انفال گوید «یا ایها الذین آمنوا ان تتّقوا الله یجعل لکم فرقاناً» اگر ایمان آورید خداوند به شما فرقان میدهد. این (جدا کننده حق و باطل) نوریست که انسان بوسیله آن در هیچ چیز شک نخواهد کرد و مسیر درست همیشه برایش مشخص خواهد بود. اما طبق آیه، فرقان یا همان هدایت، پاداشی برای متقیان است که مقداری از راه را رفته اند. 🔎 با توجه به اینکه تقوا دارای درجات است هدایت نیز به همان نسبت درجات دارد و هر کس در هر درجه تقوا، دارای درجه متناسب هدایت نیز خواهد شد. قرآن گوید «انّ اکرمکم عندالله اتقاکم» اگر یک درجه بود دیگر نمیگفت باتقواترینِ شما (اتقاکم) یا کریمترین شما. 🗞 تقوا دارای سه درجه کلیست: نازلترین آن همان ترک گناهان و انجام واجبات است. درجه میانی که انجام مستحبات و ترک مکروهات را نیز در بر میگیرد و بالاترین درجه، آن است که جز به خدا، به چیز دیگری نیندیشد. این همان و ادا کردنِ حق تقوای الهیست «حقَّ تقاته» 📌 قران در آیه ۱۸۵ بقره «هدیً للناس» و در آیه ۲ بقره «هدیً للمتقین» دانسته شده است. آیا تعارضی بین مردم و اهل تقوا نیست؟ خیر، طبق بحث این جلسه مردم همان متقیان و اهل تقوا هستند و غیر اهل تقوا اصلا (ناس) نیستند! نشانه اش هم دو آیه قرآنیست: 1⃣خدا در آیه ۴۴ فرقان در مورد کافران و کسانیکه بجای خدا از هوای نفسشان پیروی میکنند گوید: «ان هم الّا کالانعام بل هم اضلّ سبیلاً» اینها جز حیوان یا پستتر از آن نیستند. ظاهرشان انسان اما باطنشان است و در قیامت هم به شکل باطن خود یعنی حیوان محشور میشوند و چون عقل داشتند و ایمان نیاوردند از حیوان بی عقل هم پستترند. 2⃣در آیه ۷۰ یس به پیامبر گوید تو باید زندگان از انسانها را انذار دهی نه کافران را! «لِیُنذِر من کان حیّاً» این حیات، حیات انسانیست که کافران ندارند وگرنه حیات حیوانی که در همه هست و انذار نمیخواهد. 📒 در همه چیز باید تقوا داشت و یکی از مهمترینها، است. اگر شخص در عرصه علم حرف حق را برای خدا زد و به دنبال بهره مادی و نشان دادن خود (کسب جان و مال) نبود تقوای علمی داشته لذا خداوند مشکلات علمیش را حل میکند و راه را پیدا خواهد کرد. در علم افراط اشکال ندارد و هر چه بالاتر بروی بهتر است. 🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره 🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1117 🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰 📜 @tafsire_tasnim1
👈ادامه جلسه ۶ سوره 💠متقین در قرآن ۵ صفت دارند: ۱. ایمان به غیب (یؤمنون بالغیب) ۲. رابطه با خدا و برپاداشتن این رابطه (یقیمون الصلاة) ۳. انفاق مالی و علمی و ... (ممّا رزقناهم ینفقون) ۴. ایمان به کتب الهی (یؤمنون بما انزل الیک و انزل من قبلک) ۵. ایمان به معاد (بالآخرة یوقنون) 🌎 در مورد ایمان به غیب باید گفت قرآن جهان را دو قسمت میداند: که با حس درک میشود و مانند وحی و قیامت. موجودات هم به همین نسبت دو قسمند: مشهود و غایب. 👂راه شناخت مشهود: حس 🤔راه شناخت غیب: عقل و قلب 🔎 در برابر متقیان و مومنان، کافران هستند که گویند در عالم جز مشهود و محسوس چیزی وجود ندارد. همانند بنی اسراییل که به موسی گفتند اگر خدا موجود است باید دیده شود پس بگو خود را به ما نشان دهد. 🖍کانال تفسیر تسنیم 🔗 @tafsire_tasnim1
‼️عادت به روابط جنسی با جنس موافق، علاقه به جنس مخالف را از بین میبرد. امروزه در ادامه اثبات بی منطق بودن ، اعلام میشود که ، گرایشی ذاتی به جنس موافق دارند و لذا تمایلی به جنس مخالف ندارند پس حرام بودن همجنس گرایی بی منطق است! اما سوره هود عدم تمایل قوم لوط به جنس مخالف را ناشی از عادت به ارتباط با همجنس میداند نه امری فطری. 💠 قرآن پاسخ میدهد: ✅ @tafsire_tasnim1
#آیات_تمدن_ساز 🎬 #دکترین_سینما طبق آیه بالا، نشان دادن داستان انبیا توسط قرآن، تنها با هدف #تثبیت_فؤاد و قلب پیامبر میباشد. در دکترین سینمای انقلاب اسلامی، انسان پس از تماشای نمایش یا فیلم، باید فؤاد و قلبی آرام و مطمئن به خداوند پیدا کند. ❓آیا پس از تماشای فیلمهای روز جهان، این آرامش را در خود میبینید؟ 🏆 آیات تمدن ساز 🏵 @tafsire_tasnim1
@tafsire_tasnim1 |۷.mp3
3.41M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه 📆 🔺 مفسر: علامه جوادی آملی ✅ eitaa.com/tafsire_tasnim1sapp.ir/tafsire_tasnim
✅خلاصه تفسیر سوره 📆 ۷ ♦️مفسر: علامه جوادی آملی ♦️موضوع: الذین یؤمنون بالغیب 1⃣ ، عقیده ایست که در آن شک و تردید نباشد و صاحب این عقیده استوار که به عقیده خود از شر تردید، امان داده است، نامیده میشود. لذا اگر عقیده در شک و تردید باشد یا کافر است یا منافق. 2⃣موجود از نظر قرآن دو قسم است: یا مشهود و محسوس یا غایب از حواس. 📌طبق انتهای سوره بقره، شامل ۵ چیز است: خداوند، رسالت او که به پیامبران داده شده، فرشتگان او، کتابهای او و قیامت او. 3⃣مادّیّون گویند چیزی که قابل حس کردن نیست اصلا موجود نیست پس خدا و فرشته و قیامت و رسالت و کتب الهی همه وهم و اند. 💎در آیاتی دیدگاه مادیون در زمان پیامبران بیان شده است: ۱. در آیه ۵۵ بقره بنی اسراییل به موسی گفتند: «ما به تو ایمان نخواهیم آورد مگر اینکه خدا را آشکارا ببینیم!» یعنی ما به عالم محسوس ایمان داریم نه به غیب. ۲. در آیه ۱۵۳ نساء خداوند گوید: «اهل کتاب(یهودیان و مسیحیان) از تو میخواهند که برایشان از آسمان، کتابی محسوس و مادی (دارای ورق) نازل کنی (نه کتابی که بر قلبت نازل شده باشد). همانا اینها از موسی چیزی بزرگتر از این خواستند. پس گفتند میخواهیم خدا را آشکارا ببینیم!» یعنی اینها جز به عالم محسوس و موجودات حس شدنی ایمان نمی آورند. اگر از تو کتاب و رسالتت را که غیبی است نپذیرفتند از موسی خداوند را که غیب بود نپذیرفتند و گفتند تا خدا را به چشم نبینیم ایمان نمی آوریم. ۳. در آیه ۷ انعام خداوند گوید حتی اگر تقاضای گروهی که در بالا گفتند برای ما کتاب مادی نازل کن را بپذیریم و کتابی با صفحات مادی و قابل لمس نازل کنیم باز هم این کافران نمیپذیرند! ۴. و در آخر در آیه ۲۱ و ۲۲ فرقان گوید روزی این کافران هنگام مرگ، ملائکه را خواهند دید اما آن روز دیگر دیر بوده و به ایشان بسیار سخت خواهد گذشت. 4⃣ریشه ایمان یا کفر به غیب در است. کافران به غیب گویند معیار شناخت همه چیز، تنها و تنها است. اگر چیزی با حواس ۵ گانه درک شد وجود دارد وگرنه موجود نیست. اما مومنان علاوه بر حس،آنچه را که نیز موجود بداند به آن ایمان دارند که همان غیب است مانند وجود خدا یا قیامت. لذا موجدات را یا محسوس میدانند یا معقول. 5⃣قرآن ابتدا ذهن عوام مردم را از حس به سمت عقل میکشاند و آنگاه مرحله سوم شناخت را با عقلا و موحدان در میان میگذارد که معیار است که گاهی عقل نیز آنرا نمیفهمد. اگر وحی پذیرفته شد خودبخود حس و عقل هم پذیرفته شده است. 6⃣غیب یا مطلق است یا نسبی. ۱. غیب مطلق: منظور غیبیست که برای همه و در همه جا و همه زمانها نامحسوس است مانند خداوند. ۲. غیب نسبی: غیبی که برای برخی ها یا در برخی زمانها محسوس میشود مانند فرشتگان و قیامت که برخی همین حالا هم این دو را میبینند و بقیه مردم در هنگام مرگ و پس از آن، این دو را خواهند دید. 7⃣ منظور از ایمان به رسولان، پیامبران است وگرنه جسمشان که محسوس است و نیاز به ایمان ندارد. لذا قرآن گوید مومنان به رسالت تمام پیامبران ایمان دارند نه به رسالت خاتم انبیا، زیرا رسالت از سوی خداست. 🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره 🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1117 🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰 📣 تفسیر تسنیم 🎁 @tafsire_tasnim1
🎋اصلاح جامعه از پایین به بالاست نه بالعکس! آیه گوید: خدا وضعیت هیچ قومی را تغییر نمیدهد مگر آنگاه که خودشان خودشان را تغییر دهند. 🛡 #انقلاب در تمام کشورها ابتدا از تغییر انسانها شروع شده است. آنگاه جامعه و سپس حکومت را اصلاح کرده اند مانند مراحل انقلابهای اقتصادی و اجتماعی جامعه آمریکا... لذا اصلاح هر #حکومت ۳ مرحله دارد: تغییر اشخاص - تغییر جامعه - تغییر حکومت 🏆 @tafsire_tasnim
🎯 سخنی کوتاه با دوستان: از همه اعضای محترم دعوت میکنم که حتما جلسات تفسیر علامه جوادی که روزانه در کانال قرار میگیرد را دنبال کنند... هدف ایشان از این تفسیر ۴۰ ساله، ایجاد و یگانه پرستی در انسانهاست که تمام ابعاد زندگی انسان را متحول میکند اما ایجاد این نگاه کمی طول میکشد و نیاز به استمرار در پیگیری این جلسات تفسیر دارد. نگاه توحیدی همان چیزیست که از زندگی ما و تمام علوم مدرن حذف شده و ما را به ورطه کفر قلبی، ناآرامی درونی و بی هدفی کشانده است... لذا اگرچه شاید کمی طولانی بودن خلاصه جلسات که بصورت متن ارسال میکنم باعث خستگی شود اما با کوشش در پیگیری مطالب و عمل به آن، تحولات عمیق فکری و عملی را خواهید دید. برای جمع آوری مطالب زمان زیادی صرف میشود که انشالله جز برای خدا، هدف دیگری در میان نباشد! 🌺 ضمنا در این روزها و خصوصا شبهای آتی قدر، حقیر و دیگر دغدغه مندان را از دعای خیر خود فراموش نکنید...
@tafsire_tasnim1 |۸.mp3
3.57M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه 📆 🔺 مفسر: علامه جوادی آملی ✅ eitaa.com/tafsire_tasnim1sapp.ir/tafsire_tasnim
✅خلاصه تفسیر سوره 📆 جلسه: ۸ ♦️مفسر: علامه جوادی آملی ♦️موضوع: الذین یؤمنون بالغیب و یقیمون الصلاة 💎 تنها به کسی گویند که به ایمان داشته باشد یعنی به خداوند، کتب او، رسالت پیامبران، ملائکه و قیامت. اگر کسی به هیچکدام از اینها ایمان نداشت مادی و است که تنها اشیای حس شدنی را قبول دارند. اگر هم کسی به یک یا چند تا ازین ۵ غیب ایمان داشت است که اینها غالبا توحید در خالقیت و مالکیت جهان را برای خدا میدانند اما برای ربوبیت و رتق و فتق امور جهان، قائل به چند خدایی هستند. مانند بت پرستان. قرآن هم شهادت میدهد که وقتی پیامبران از مشرکان میپرسیدند خالق و مالک جهان کیست میگفتند خداوند اما در ربوبیت و اداره جهان، خداوند را و مدیر اصلی اداره کنندگان جهان میدانستند. این ارباب هم مدیران مستقیم جهان و انسانها بودند مانند خدایان متعدد مصری، هندی و یونانی. 🗿 مشرکین و کافران در تمام تاریخ ۳ دسته بوده اند: ۱. توده مردم: اینها دنباله رو بزرگان خود و مقلّد سنت گذشتگان خود در پرستش بتها و خدایان یا کفر به همگی بوده اند و دلیلی نداشته اند و حرفشان فقط «تقدیر اجباری جهان» بوده است. ۲. مستکبران و حاکمان: اینها همیشه حقیقت را می‌دانسته اند اما چون پذیرش وحی را با خود در تعارض می‌دیدند آنرا نمی‌پذیرفتند. اینها همیشه در برابر حق به زور متوسل میشوند. ۳. علما و دانشمندان: اینها در تمام تاریخ توجیه‌گر شرک و کفر بوده اند و محل اتکای گروه دوم. این گروه خطرناکترینند. ⚔ قرآن گوید در برابر تنها باید جنگید و نابودشان کرد چون حرف حق را میدانند اما با آن میجنگند. به گروه اول، قرآن گوید اگر تقلید میکنید حتما تحقیق کنید که از شخص درستی تقلید کنید تا گمراه نشوید. اما در برابر گروه سوم باید استدلال کرد. این گروه تنها معیار شناخت جهان را «حس» میدانند و آنچه حس شدنی نباشد را جز افسانه و وهم چیزی نمیدانند اگرچه عقل وجودش را بپذیرد. 👈 باید به اینها گفت که اگر شما حس را عامل شناخت میدانید خود به برکت عقل است. استقرا یقین آور نیست اما هست! تجربه، حسِّ مکرّری است که در پناه یک قیاس کلی، افاده یقین می‌کند زیرا عقل در یک قیاس کلی گوید همه مواردی که مانند آن تجربه قبلی هستند، همان نتیجه را می‌دهند و لذا فلان مورد مشابه نیز الزاماً همنتیجه ی قبلی می‌شود. این کبرای مذکور را با حس و آزمایشگاه نمیتوان دید و تنها عقل آنرا اثبات میکند. پس حس و تجربه در طول عقل است نه در عرض آن؛ و بدون عقل، تجربه هیچگاه یقین آور نخواهد بود. ایمان شامل اعتقاد، خُلق و عمل است. بین اعتقاد و عمل همیشه یک خُلق و حالت نفسانیست و هرگز عقیده و عمل تماس مستقیمی ندارند. بین عقیده و عمل، اصالت نیز با است و عمل، تنها مقدمه ای برای رسیدن به معرفت و عقیده توحیدی است که به یقین منتهی میشود. 🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره 🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1117 🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰 📚کانال تفسیر تسنیم 🎁 @tafsire_tasnim1