eitaa logo
تفسیر صوتی آیه به آیه
423 دنبال‌کننده
146 عکس
62 ویدیو
0 فایل
هر گونه استفاده از مطالب کانال مجاز است 😊 ارتباط با مدیر انتقاد و پیشنهاد 👈👈 @zzirani
مشاهده در ایتا
دانلود
35.Fatir.13-14.mp3
3.42M
🔸تفسیر آیه‌ ۱۳ و ۱۴ سوره 🔹▫️🔹▫️🔹 ✨ 🔹▫️🔹▫️🔹 تفسیر سایر آیه ها 👇👇 ✨ @tafsireayeha
35.Fatir.15-17.mp3
2.48M
🔸تفسیر آیه‌ ۱۵ تا ۱۷ سوره 🔹▫️🔹▫️🔹 ✨ 🔹▫️🔹▫️🔹 تفسیر سایر آیه ها 👇👇 ✨ @tafsireayeha
🍃🍃🍃🍃 ⭕️ تفسیر آیه ۱۵۵ 🔻   🔹خداوند متعال، همه ی انسان ها را آزمایش می کند، امّا آزمایش و امتحان همه یکسان نیست. تمام جهان، صحنه آزمایش و تمام مردم حتّی پیامبران نیز مورد امتحان قرار می گیرند. باید بدانیم که آزمایش های خداوند برای رفع ابهام نیست، بلکه برای شکوفایی استعدادها و پرورش انسان ها است. 🔸وسایل آزمایش الهی نیز تمام حوادث تلخ و شیرین و از جمله ترس و گرسنگی، زیان مالی و جانی و کمبود محصولات است. ترس از دشمن، محاصره ی اقتصادی، جنگ و جهاد و اعزام فرزندان و عزیزان به میدان های نبرد، از جمله امتحانات است. 🔹برای پیروزی در آزمایشِ خوف از دشمن، نیاز به توکّل و یاد خداوند است و برای مبارزه با کمبودها، نیاز به صبر و پایداری است که در دو آیه ی قبل راه نشان داده شده است. «وَ اسْتَعِینُوا بِالصَّبْرِ وَ الصَّلاهِ» 🔸انسان ها گاهی مرتکب بعضی گناهان می شوند که خداوند آنها را به برخی گرفتاری ها مبتلا می کند. حضرت علی علیه السلام می فرماید: همانا خداوند، بندگان خود را به خاطر اعمال فاسدشان، به کمبود محصول و حبس برکت و بسته شدن منابع خیر، گرفتار می کند تا شاید متذکّر شوند و توبه نمایند. 🔹البتّه همین تنبّه نیز آزمایش است، همانگونه که بر اثر ایمان نعمتی می دهد که وسیله آزمایشی است؛ «لَأَسْقَیْناهُمْ ماءً غَدَقاً لِنَفْتِنَهُمْ فِیهِ» همانا آبی گوارا به آنان نوشاندیم تا ایشان را آزمایش کنیم. 🔹▫️🔹 تفسیر سایر آیه ها 👇👇 ✨ @tafsireayeha 🍃🍃🍃
35.Fatir.18.mp3
2.55M
🔸تفسیر آیه‌ ۱۸ سوره 🔹▫️🔹▫️🔹 ✨ 🔹▫️🔹▫️🔹 تفسیر سایر آیه ها 👇👇 ✨ @tafsireayeha
35.Fatir.19-26.mp3
3.05M
🔸تفسیر آیه‌ ۱۹ تا ۲۶ سوره 🔹▫️🔹▫️🔹 ✨ 🔹▫️🔹▫️🔹 تفسیر سایر آیه ها 👇👇 ✨ @tafsireayeha
🍃🍃🍃🍃 ⭕️ تفسیر آیه ۱۵۹ 🔻 🔹گرچه مورد آیه، دانشمندان یهود و نصاری هستند که حقایق تورات و انجیل را برای مردم بیان نمی کردند، ولی جمله ی «یَکْتُمُونَ» که دلالت بر استمرار دارد، شامل تمام کتمان کنندگان در طول تاریخ می شود. چنانکه لعنت پروردگار نیز تا ابد ادامه خواهد داشت. 🔸کتمان حقّ می تواند صورت های مختلفی داشته باشد، گاهی با سکوت و عدم اظهار حقّ، گاهی با توجیه و گاهی با سرگرم کردن مردم به امور جزئی و غافل ساختن آنها از مسائل اصلی است. در مواردی همانند اسرار مؤمنان یا عیوب برادران دینی، کتمان واجب یا مستحبّ است. 🔹گناه کتمان، بیشتر از جانب علما است. در آیه 187 سوره ی آل عمران نیز آمده است که خداوند از اهل کتاب پیمان گرفت تا حقایق را برای مردم بیان کرده و کتمان نکنند. «وَ إِذْ أَخَذَ اللّهُ مِیثاقَ الَّذِینَ أُوتُوا الْکِتابَ لَتُبَیِّنُنَّهُ لِلنّاسِ وَ لا تَکْتُمُونَهُ» در روایات آمده است: روز قیامت به دهان کتمان کنندگان حقّ، لجام زده می شود. پیام ها: 1-ظلم فرهنگی، بدترین ظلم هاست که لعنت خالق و مخلوق را به دنبال دارد. «یَکْتُمُونَ...یَلْعَنُهُمُ اللّهُ وَ یَلْعَنُهُمُ اللاّعِنُونَ» 2-کتمان حقّ ممنوع است، چه کتمان معجزات و دلائل حقّانیّت باشد؛ «الْبَیِّناتِ» و چه کتمان رهنمودها و ارشادات.«الْهُدی» 3-نفرین و لعنت مردم، مؤثر است و باید از اهرم نفرت مردم برای نهی از منکر استفاده نمود. «یَلْعَنُهُمُ اللاّعِنُونَ» 🔹▫️🔹 تفسیر سایر آیه ها 👇👇 ✨ @tafsireayeha 🍃🍃🍃
35.Fatir.27.mp3
1.91M
🔸تفسیر آیه‌ ۲۷ سوره 🔹▫️🔹▫️🔹 ✨ 🔹▫️🔹▫️🔹 تفسیر سایر آیه ها 👇👇 ✨ @tafsireayeha
35.Fatir.28.mp3
3.78M
🔸تفسیر آیه‌ ۲۸ سوره 🔹▫️🔹▫️🔹 ✨ 🔹▫️🔹▫️🔹 تفسیر سایر آیه ها 👇👇 ✨ @tafsireayeha
🍃🍃🍃🍃 ⭕️ تفسیر آیه ۱۶۴ 🔻 🔹هماهنگی میان عناصر طبیعت و اجزای هستی و قوانین حاکم بر آنها، همه نشان دهنده ی حاکمیّت و قدرت و اراده ی خدای یگانه است. 🔸آفرینش آسمان ها و توسعه ی دائمی آنها که دست انسان تاکنون فقط به قسمتی از اوّلین آسمان رسیده و استحکام و طبقات هفتگانه و نظام حاکم و تناسبات و ارتباطات میان هریک و بی ستون بودن و حفاظت آنها و حرکات ستارگان در مدارهای خود و هر یک از آنها، همه نشانه های قدرت خداوند یکتای حکیم است. 🔹کلمه «ریاح» جمع «ریح» به معنای باد است، ولی در قرآن هر جا کلمه «ریح» آمده همراه قهر و عذاب است، مانند:«ریح صَرصَر» ولی هرجا کلمه «ریاح» آمده، همراه باران و لطف الهی است. 🔸در حدیث می خوانیم: هرگاه بادی می وزید، پیامبر صلی الله علیه و آله می فرمود: «اللهم اجعلها ریاحا و لا تجعلها ریحا» خداوندا! این باد را ریاحِ رحمت قرار ده، نه ریحِ عذاب. پیام ها: 1-شناخت طبیعت، یکی از راههای خداشناسی است که قدرت، حکمت و یکتایی او را در بر دارد. «إِلهُکُمْ إِلهٌ واحِدٌ... فِی خَلْقِ السَّماواتِ... لَآیاتٍ» 2-خداوند، نظیر و شبیه ندارد و مرکب از اجزا نیست. «إِلهٌ واحِدٌ» 3-هم طبیعت و هم صنعتِ دست ساختِ انسان، از اوست. «خَلْقِ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ... وَ الْفُلْکِ» 4-هر موجودی در جهان هستی، آیه ای از آیات کتاب خداوند در طبیعت است. «لَآیاتٍ» 5-تنها خردمندان از نگاه در هستی، درس خداشناسی می گیرند. «إِنَّ فِی خَلْقِ السَّماواتِ... لَآیاتٍ لِقَوْمٍ یَعْقِلُونَ» 🔹▫️🔹 تفسیر سایر آیه ها 👇👇 ✨ @tafsireayeha 🍃🍃🍃
35.Fatir.29.mp3
8.69M
🔸تفسیر آیه‌ ۲۹ سوره 🔹▫️🔹▫️🔹 ✨ 🔹▫️🔹▫️🔹 تفسیر سایر آیه ها 👇👇 ✨ @tafsireayeha
35.Fatir.30-31.mp3
2.77M
🔸تفسیر آیه‌ ۳۰ و ۳۱ سوره 🔹▫️🔹▫️🔹 ✨ 🔹▫️🔹▫️🔹 تفسیر سایر آیه ها 👇👇 ✨ @tafsireayeha
🍃🍃🍃🍃 ⭕️ تفسیر آیه ۱۶۵ 🔻 🔹امام باقر علیه السلام می فرماید: مراد از «دون اللّه» و «انداد» در این آیه، بت ها نیستند، بلکه مراد پیشوایان ستمکار و گمراهند که مردم آنان را همچون خداوند دوست دارند. از جهت ادبی نیز کلمه «هم» در «یحبّونهم»، برای انسان به کار می رود، نه اشیاء. 🔸ریشه ی محبّت، کمال دوستی و جمال دوستی است. مؤمنان تمام کمالات و جمال ها را در خداوند می بینند، لذا بیشترین عشق را به او ابراز می دارند. 🔹عشق و محبّت مؤمنان، بر اساس شایستگی و لیاقت معشوق است و هرگز به سردی و خاموشی نمی گراید. امّا عشق مشرکان، براساس خیال و جهل و تقلید و هوس های بیهوده است. پیام ها: 1-پرستش و محبّت غیر خدا در برابر خداوند، ممنوع است. «یَتَّخِذُ مِنْ دُونِ اللّهِ أَنْداداً یُحِبُّونَهُمْ» 2-احساسات باید در رابطه با اعتقادات باشد. «الَّذِینَ آمَنُوا أَشَدُّ حُبًّا لِلّهِ» 3-برخی از مردم تا وقتی پرده ها کنار نرود و قیامت را مشاهده نکنند، به پوچی و بیهودگی راه و فکر خویش پی نمی برند. «وَ لَوْ یَرَی الَّذِینَ» 4-قدرت در جذب نیرو مؤثر است. «أَنَّ الْقُوَّهَ لِلّهِ جَمِیعاً» پس جذب غیر او نشوید. 🔹▫️🔹 تفسیر سایر آیه ها 👇👇 ✨ @tafsireayeha 🍃🍃🍃