eitaa logo
تفسیر قرآن
504 دنبال‌کننده
4.8هزار عکس
2.3هزار ویدیو
235 فایل
🌹امیر المومنین ع: قرآن را بیاموزید که بهترین گفتار است و آن را نیک بفهمید که بهار دل هاست https://eitaa.com/joinchat/4224516132Ca6d640ffc0 برای عضویت کلیک کنید👆 ادمین تبادل، پست، نظرات و پیشنهادات: @fatemeh_koochakii ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌
مشاهده در ایتا
دانلود
*✨﷽✨* *❣️آیت الله جوادی آملی❣️* *👈راه نجات از شیطان* ✅هنگامی كه شیطان به خداوند گفت: *من از چهار طرف (جلو، پشت، راست و چپ) انسان را گرفتار و گمراه میكنم.* 🔸فرشتگان پرسیدند: *👈شیطان از چهار سمت بر انسان مسلّط است، پس چگونه انسان نجات مییابد⁉️* ❣️خداوند فرمود:  *👈راه بالا و پایین باز است؛ راه بالا نیایش و راه پایین سجده و بر خاك افتادن است.🙏🏻* *💠بنابراین، كسی كه دستی به سوی خدا بلند كند یا سری بر آستان او بساید میتواند شیطان را طرد كند.💠* 📚تفسیر موضوعی قرآن،مراحل اخلاق در قرآن، ج 11، ص 108 @TafsirQuranKarim1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌸🍃 دوباره سَرَم در هوای شماست تمامِ دلم سر سرای شماست... به سوی خدا رفتم و دیده‌ام فقط ردِ پا ردِ پای شماست... 🤚 🍃 🍂 🌸🍃 دوباره سَرَم در هوای شماست تمامِ دلم سر سرای شماست... به سوی خدا رفتم و دیده‌ام فقط ردِ پا ردِ پای شماست... 🤚 🍃 🍂 @TafsirQuranKarim1
بسم الله الرحمن الرحیم حسبنا الله و نعم الوکیل 🌱
... نَسُوا اللَّهَ فَنَسِيَهُمْ «...و چون خدا را فراموش کردند خدا نیز آنها را فراموش کرد..» سوره‌ی توبه، (بخشی از) آیه ۶۷ 🍂 @TafsirQuranKarim1
⃣3⃣ ✨وَإِذْ قُلْنَا لِلْمَلَئِکَةِ اسْجُدُواْ لاَِدَمَ فَسَجَدُواْ إِلَّا إِبْلِیسَ أَبَى‏ وَ اسْتَکْبَرَ وَکَانَ مِنَ الْکَفِرینَ‏✨ : 🍃🌸و هنگامى که به فرشتگان گفتیم براى آدم سجده کنید، همگى سجده کردند جز که سر باز زد و کرد، و از کافران گردید. 🍀به فرموده قرآن، ابلیس از نژاد بود که در جمع فرشتگان عبادت مى‏ کرد. «کان من الجنّ» 🌹سجده بر آدم چون به فرمان خدا بود، در واقع و خداست. زیرا ، عملى است که خداوند بخواهد، نه آنکه طبق میل ما باشد. ابلیس حاضر بود قرن‏ها سجده کند، ولى به آدم سجده نکند. 🔥ابلیس مرتکب دو و شد: 💥الف: خلاف ؛ «‏» که سبب او شد. 💥ب: خلاف ؛ «» که سبب شدن او گردید. سجده براى آدم نه تنها به خاطر شخص او، بلکه به خاطر و او نیز بوده است. چنانکه در جاى دیگر مى‏ فرماید: ✨ «خلقناکم ثمّ صوّرناکم ثمّ ُقلنا لَلملائکة اسجدوا لأدم»✨ امام (ع) مى‏‌فرماید: خدا (ص) فرمود: سجده بر آدم به خاطر او بود. سجده فرشتگان بود، امّا نزول آنها بر مؤمنان و استغفارشان براى آنان است. ✨ «الّذین قالوا ربّنا اللّه ثم استقاموا تتنزّل علیهم الملائکة»✨ 🌷سجده بر آدم نه به خاطر او، بلکه به خاطر اوست. ✨«فاذا سوّیته و نفخت فیه من روحى َفقعوا لَه ساجدین»✨ بى انصافى است که بر انسان سجده کنند، ولى انسان براى سجده نکند. : ✅۱- فرشتگان نیز مانند انسان، مورد خطاب و امر ونهى قرار دارند. ✨ «أسجدوا لادم»✨ ✅۲- ، از مهمتر است. فرشتگان قدیمى باید براى انسان تازه به دوران رسیده امّا لایق، سجده کنند. ✨ «أسجدوالادم»✨ ✅۳- خطرناک‏تر از نافرمانى در عمل، به فرمان است. ✨«ابى‏ و استکبر»✨ ✅۴- و ابلیس، سرچشمه‏ ى بدبختى‏ هاى او شد. ✨«کان من الکافرین»✨ @TafsirQuranKarim1
🔺چند تفاوت مومن و منافق 🍃🍂🍃🍂🌹🍂🍃🍂🍃 @TafsirQuranKarim1
♥️❃↫✨« بِسـم ِ ربـــــِّـ الشــُّـهـداءِ والصِّـدیقیــن »✨↬❃♥️ 📔 قسمت 8⃣5⃣ یک دفعه انگار از خواب پریده باشم. چند بار چشم هایم را باز و بسته کردم و گفتم: «تویی صمد؟! آمدی؟!» صمد هاج و واج نگاهم کرد. دستم را گرفت و گفت: «چی شده؟! چرا این طوری شدی؟! چرا یخ کردی؟!» گفتم: «داشتم برف ها را پارو می کردم، نمی دانم چی بر سرم آمد. فکر کنم بی هوش شدم.» پرسیدم: «ساعت چند است؟!» گفت: «ده صبح.» نگاه کردم دیدم بچه ها هنوز خواب اند. باورم نمی شد؛ یعنی از ساعت شش صبح یا شاید هم زودتر خوابیده بودم. صمد زد توی سرش و گفت: «زن چه کار کردی با خودت؟! می خواهی خودکشی کنی؟!» نمی توانستم تنم را تکان بدهم. هنوز دست ها و پاهایم بی حس بود. پرسید: «چیزی خورده ای؟!» گفتم: «نه، نان نداریم.» گفت: «الان می روم می خرم.» گفتم: «نه، نمی خواهد. بیا بنشین پیشم. می ترسم. حالم بد است. یک کاری کن. اصلاً برو همسایه بغلی، گُل گز خانم را خبر کن. فکر کنم باید برویم دکتر.» دستپاچه شده بود. دور اتاق می چرخید و با خودش حرف می زد و دعا می خواند. می گفت: «یا حضرت زهرا! خودت به دادم برس. یا حضرت زهرا! زنم را از تو می خواهم. یا امام حسین! خودت کمک کن.» گفتم: «نترس، طوری نیست. هر بلایی می خواست سرم بیاید، آمده بود. چیزی نشده. حالا هم وقت به دنیا آمدن بچه نیست.» گفت: «قدم! خدا به من رحم کند، خدا از سر تقصیراتم بگذرد. تقصیر من است؛ چه به روز تو آوردم.» دوباره همان حالت سراغم آمد؛ بی حسی دست ها و پاها و بعد خواب آلودگی. آمد دستم را گرفت و تکانم داد. «قدم! قدم! قدم جان! چشم هایت را باز کن. حرف بزن. من را کشتی. چه بلایی سر خودت آوردی. دردت به جانم قدم! قدم! قدم جان!» نیمه های همان شب، سومین دخترمان به دنیا آمد. فردای آن روز از بیمارستان مرخص شدم. صمد، سمیه را بغل کرده بود. روی پایش بند نبود. می خندید و می گفت: «این یکی دیگر شبیه خودم است. خوشگل و بانمک.» مادر و خواهرها و جاری هایم برای کمک آمده بودند. شینا تازه سکته کرده بود و نمی توانست راه برود. نشسته بود کنار من و تمام مدت دست هایم را می بوسید. خواهرها توی آشپزخانه مشغول غذا پختن بودند، هر چه با چشم دنبال صمد گشتم، پیدایش نکردم. خواهرم را صدا زدم و گفتم: «برایم یک لیوان چای بیاور.» چای را که آورد، در گوشش گفتم: «صمد نیست؟!» خندید و گفت: «نه. تو که خواب بودی، خبر دادند خانم آقا ستار هم دردش گرفته. آقا صمد رفت ببردش بیمارستان.» شب با یک جعبه شیرینی آمد و گفت: «خدا به ستار هم یک سمیه داد.» چند کیلویی هم انار خریده بود. رفت و چند تا انار دانه کرد و توی کاسه ای ریخت و آمد نشست کنارم و گفت: «الحمدلله، این بار خوش قول بودم. البته دخترمان خوب دختری بود. اگر فردا به دنیا می آمد، این بار هم بدقول می شدم.» کاسه انار را داد دستم و گفت: «بگیر بخور، برایت خوب است.» کاسه را از دستش نگرفتم. گفت: «چیه، ناراحتی؟! بخور برای تو دانه کردم.» کاسه را از دستش گرفتم و گفتم: «به این زودی می خواهی بروی؟!» گفت: «مجبورم. تلفن زده اند. باید بروم.» گفتم: «نمی شود نروی؟! بمان. دلم می خواهد این بار اقلاً یک ماهی پیشم باشی.» خندید و سوتی زد و گفت: «او... وَه... یک ماه!» گفتم: «صمد! جانِ من بمان.» گفت: «قولت یادت رفته. دفعه قبل چی گفتی؟!» گفتم: «نه، یادم نرفته. برو. من حرفی ندارم؛ اما اقلاً این بار یک هفته ای بمان.» رفت توی فکر. انگشتش را لای کوک های لحاف انداخته بود و نخ را می کشید گفت: «نمی شود. دوست دارم بمانم؛ اما بچه هایم را چه کنم؟! مادرهایشان به امید من بچه هایشان را فرستاده اند جبهه. انصاف نیست آن ها را همین طوری رها کنم و بیایم اینجا بیکار بنشینم.» التماس کردم: «صمد جان! بیکار نیستی. پیش من و بچه هایت هستی. بمان.» سرش را انداخت پایین و باز کوک های لحاف را کشید. تلویزیون روشن بود. داشت صحنه های جنگ را نشان می داد؛ خانه های ویران شده، زن ها و بچه های آواره. سمیه از خواب بیدار شد. گریه کرد. صمد بغلش کرد و داد دستم تا شیرش بدهم. سمیه که شروع کرد به شیر خوردن، صمد زل زد به سمیه و یک دفعه دیدم همین طور اشک هایش سرازیر شد روی صورتش. گفتم: «پس چی شد...؟!» سرش را برگرداند طرف دیوار و گفت: «آن اوایل جنگ، یک وقت دیدم صدای گریه بچه ای می آید. چند نفری همه جا را گشتیم تا به خانه مخروبه ای رسیدیم. بمب ویرانش کرده بود. صدای بچه از آن خانه می آمد. رفتیم تو. دیدیم مادری بچه قنداقه اش را بغل کرده و در حال شیر دادنش بوده که به شهادت رسیده. بچه هنوز داشت به سینه مادرش مک می زد. ادامه دارد.....✍🏻 @TafsirQuranKarim1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⃣3⃣ ✨وَقُلْنَا یََادَمُ اسْکُنْ أَنتَ وَزَوْجُکَ الْجَنَّةَ وَکُلَا مِنْهَا رَغَداً حَیْثُ شِئْتُمَا وَلَا تَقْرَبَا هَذِهِ الشَّجَرَة فَتَکُونَا مِنَ الظَّلِمِینَ‏✨ : 🍃🌸و گفتیم: اى آدم! تو با همسرت در این باغ سکونت کن و از (هر کجاى) آن هر چه مى‏خواهید به فراوانى و گوارایى بخورید، امّا به این درخت نزدیک نشوید که از ستمگران خواهید شد. 🍃🌹در فرهنگ قرآن، «» علاوه بر ، به «» هم گفته مى‏‌شود. مثلاً به مى‏‌گوید: ✨«شجرة من یقطین» ✨ 💞 بنابراین اگر در روایات و تفاسیر مى‏‌خوانیم که مراد از شجر در این آیه است، جاى اشکال نیست. 🌷«» به نیز گفته مى‏‌شود، چنانکه در سوره‏ ى آیه ۱۷ آمده است: ✨«انّا بلوناهم کما بلونا أصحاب الجنّة»✨ 🍃🌸ما صاحبان باغ را آزمایش نمودیم. آنچه از آیات دیگر قرآن و روایات استفاده مى‏‌شود، باغى که آدم در آن مسکن گزید، نبوده است 💫زیرا: 1⃣ آن ، براى است و آدم هنوز کارى نکرده بود که استحقاق پاداش داشته باشد. 🌟 «ام حَسِبتُم اَن تَدخُلوا الجَنّة وَ َلمّا یَعلَمُ اللّهَ الَّذینَ جاهِدوا مِنکُم»🌟 2⃣- کسى که به بهشت وارد شود، دیگر خارج نمى‏‌شود. 🌟«و ما هم بِمُخرَجین»🌟 3⃣- در آن بهشت، و و نیست، در حالى که آدم از خوردن درخت شد. 📚به علاوه در روایات (ع) نیز آمده است که بهشت آدم، نبوده است. این نهى که براى حضرت آدم شد، نبود که انجامش باشد، بلکه جنبه‏‌ى داشت. : ✅۱- در ، زن تابع مرد است. (انت و زوجُک)در مسأله امر و نهی، وسوسه و اخراج از بهشت، آدم و همسرش یکسان مورد خطاب قرار گرفته اند؛ 🍀 امّا در مسأله ، بجای «» فرموده است: ✨ (اُسکُن اَنتَ وَ زوجُک...)✨ ✅۲- در شیوه ی ، هرگاه خواستید کسی را از کار یا چیزی باز دارید، ❌ ابتدا ، باز گذاشته شود و سپس مورد نهی اعلام شود. ابتدا فرمود: ✨ (کُلا منِها رغداً حیث شئتُما)✨ سپس فرمود: ✨ (لا تَقَربا)✨ ✅۳- نزدیک شدن به گناه همان، و افتادن در دامن گناه همان. ✨ (لا تقربا فتکونا)✨ ✅۴- تخلّف از راهنمایی های الهی، ظلم به خویشتن است. ✨(فَتَکونا مِنَ الظّالمین)✨ 🦋آدم و همسرش نیز برای گفتند: ✨(َظَلمنا انفُسَنا) ✨ 💞البتّه با توجّه به مراد از در این قبیل موارد، است. @TafsirQuranKarim1