#رمز_های_آیات_مشابه
#سوره_بقره (۹٤)
الْحَقُّ مِن رَّبِّكَ فَلَا تَکُونَنَّ مِنَ الْمُمْتَرِینَ {بقرة/١٤٧ - یونس/۹٤}
الْحَقُّ مِن رَّبِّكَ فَلَا تَکُن مِّنَ الْمُمْتَرِینَ {آلعمران/٦٠}
... مِّن رَّبِّكَ بِالْحَقِّ فَلَا تَکُونَنَّ مِنَ الْمُمْتَرِینَ {انعام/۱۱٤}
به غیر از آیه ٦٠ آلعمران، در بقیه آیات، حرف نون آخر فعل «فَلَا تَکُونَنَّ» مشدّد است.
رمز: همانطور که حرف نون آخر کلمه آلعمران (نام سوره) مشدد نیست؛ حرف نون آخر این فعل هم در این سوره مشدد نیست (فَلَا تَکُن).
نکته: در آیه ١١٤ سوره انعام، کلمه «بِالْحَقِّ» بعد از کلمه «مِّن رَّبِّكَ» آمده است. بر خلاف سه آیه دیگر، این قسمت در وسط آیه آمده و حال آنکه سه آیه دیگر، خودشان آیات مستقلی هستند.
🔻🌸🔻🌸🔻🌸
🆔 @TaHefz |🔸تاحفظ🔸️
استاد محمد صدیق منشاوی.mp3
2.72M
🎙 استاد #محمد_صدیق_منشاوی
🔻🌸🔻🌸🔻🌸
🆔 @TaHefz |🔸تاحفظ🔸️
استاد محمود خلیل الحصری.mp3
1.7M
🎙 استاد #محمود_خلیل_الحصری
🔻🌸🔻🌸🔻🌸
🆔 @TaHefz |🔸تاحفظ🔸️
#رمز_های_آیات_مشابه
#سوره_بقره (۹٥)
وَمِنْ حَیْثُ خَرَجْتَ فَوَلِّ وَجْهَكَ شَطْرَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ وَإِنَّهُ لَلْحَقُّ مِن ... {بقرة/١٤٩}
وَمِنْ حَیْثُ خَرَجْتَ فَوَلِّ وَجْهَكَ شَطْرَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ وَحَیْثُ مَا کُنتُمْ فَوَلُّوا ... {بقرة/١٥٠}
رمز
این دو آیه پشت سر هم آمدهاند که در نتیجه رمز آن میتواند این باشد که در آیه اول (۱٤٩) فقط یک مرتبه، کلمه «حَیْثُ» آمده، اما در آیه دوم (١٥٠) این کلمه دو مرتبه تکرار شده است.
🔻🌸🔻🌸🔻🌸
🆔 @TaHefz |🔸تاحفظ🔸️
استاد محمد صدیق منشاوی.mp3
2.89M
🎙 استاد #محمد_صدیق_منشاوی
🔻🌸🔻🌸🔻🌸
🆔 @TaHefz |🔸تاحفظ🔸️
استاد محمود خلیل الحصری.mp3
1.96M
🎙 استاد #محمود_خلیل_الحصری
🔻🌸🔻🌸🔻🌸
🆔 @TaHefz |🔸تاحفظ🔸️
#رمز_های_آیات_مشابه
#سوره_بقره (۹۶)
... لِئَلَّا یَکُونَ لِلنَّاسِ عَلَیْکُمْ حُجَّةٌ إِلَّا الَّذِینَ ظَلَمُوا مِنْهُمْ ... {بقرة/۱٥٠}
... لِئَلَّا یَکُونَ لِلنَّاسِ عَلَی اللَّهِ حُجَّةٌ بَعْدَ الرُّسُلِ وَکَانَ اللَّهُ عَزِیزًا حَکِیمًا {نساء/١٦٥}
رمز(۱): آیه ١٥٠ بقره درباره تغییر قبله از بیتالمقدس به سمت کعبه است. اگر این تغییر قبله صورت نمیگرفت؛ از یک طرف، زبان یهود به روی مسلمانان باز میشد و میتوانستند بگویند که ما در کتب خود خواندهایم که نشانه پیامبر موعود این است که به سوی دو قبله نماز میخواند و این نشانه در محمد صَلَّی اللهُ عَلَیْهِ وَآله وَسَلَّم نیست. از سوی دیگر، مشرکان ایراد میآوردند که او مدعی است برای احیای آیین ابراهیم علیْهِ السّلام آمده؛ پس چرا خانه کعبه را که پایهگذارش ابراهیم علیْهِ السّلام است، فراموش کرده است. حکم تغییر قبله موقت به قبله دائمی، زبان هر دو گروه را بست.
خلاصه: چون یهود و مشرکان به حضرت رسول صَلَّی اللهُ عَلَیْهِ وَآله وَسَلَّم و مؤمنان طعنه میزدند، تعبیر «عَلَیْکُمْ» آمده که اشاره به حضرت رسول صَلَّی اللهُ عَلَیْهِ وَآله وَسَلَّم و مؤمنان است.
اما در آیه ١٦٥ سوره نساء، بحث «رُّسُلِ» مطرح است.
پرسش: دلیل خداوند از فرستادن پیامبران به سوی مردم چه بوده است؟
پاسخ: تا مردم در روز قیامت به خداوند نگویند؛ اگر رسولانی برای هدایت ما میفرستادی، ما گمراه نمیشدیم.
خلاصه: یکی از دلایل ارسال «رُّسُلِ» این است که مردم در روز قیامت در برابر خداوند، بهانهای نداشته باشند. به همین دلیل عبارت «عَلَی اللَّهِ» آمده است.
رمز(۲): کلمه «عَلَیْکُمْ» یک کلمه است و در اولین آیه (بقره/١٥٠) آمده است.
عبارت «عَلَی اللَّهِ» دو کلمه است، در دومین آیه (نساء/١٦٥) آمده و دو مرتبه هم کلمه «رُّسُلًا» در آن تکرار شده است.
🔻🌸🔻🌸🔻🌸
🆔 @TaHefz |🔸تاحفظ🔸️