🔆نزاع دو اسلام!
1⃣ نزاع امام کاظم(سلام الله علیه) با هارون الرشید، نزاع دو اسلام بود:
اسلام در قول و عمل مدافع پابرهنگان، مقابل اسلام مرفهین بی درد!
عروسی میلیاردی هارون و زبیده و آن تجملات کنارش موقوفات هم داشت! زبیده خیّر هم بود!
آن کاخ ها و شب نشینی ها، ۱۰۰ندیمه ی حافظ قرآن هم همیشه کنار زبیده داشت! در حرم تا بیت الله پیاده رفتن را هم داشت!
اسلام موسوی، مقابل این اسلام لاکچری و قارونیِ هارون بود!
2⃣ اسلام هارون الرشید پیشرفت را داشت اما عدالت نداشت. اوج پیشرفت علمی و فناوری و شهرسازی و معماری بود. یک ساعت دیواری بزرگ اعجاب انگیزی را به شارلمانی پادشاه فرنگ(فرانسه امروز) هدیه داد که همه دست به دهن شدند. شهر رویایی بغداد سربرآورد و اختراعات نوآورانه از شیشه تا عدسی و چشم پزشکی.
اما ابوالعتاهیه شاعر که رسانه آنروز بود در شعرش از گرانی و خانه های خالی از طعام یتیمان و از پا افتادگان می گوید.
امام کاظم(ع) عایله و نان خور خود را ۵۰۰نفر شمرد یعنی به تنهایی همه آن نادارها را تامین میکرد.
|آیت الله محسن قنبریان🌱|
🔴 فقط یک ماه مثل آنان زندگی کن!
👈 انسان غرق در محرومیّت و پریشانی را، که مسائل اصـلی زنـدگیش بـر زمین مانده است، تو به چه چیز دعوت میکنی و فرا میخوانی؟
👈 برو در یـکی از زاغـهها، در درون زندگانی یکی از خانوارهای محروم، آنگاه برگرد و یک ماه ـ فقط یک ماه ـ مثل آنان زندگی کن، و دخـتر و پسـر و کودک و جوان خود را در شرایط فرزندان و کودکان آنان قرار ده...
👈 شبهای زمستانی را مـثل آنـان بگذران، و سفرههای خالی را مثل آنان در جلو خویش و خـانوادهی خـود بـینداز، و بیپزشکی و بیدارویی و اجارهنشینی، بلکه بیخانمانی و زاغهنشینی را مـثل آنـان تجربه کن...
👈 آن وقت ببین که زندگی چیست و واقعیّات کدام است، و عمل به احـکام دیـن چگونه میسر است!
🍂 علامه محمدرضا حکیمی
#گفتمان_عدالت
#تضاد_طبقاتی
◾️ یک خاطره از برخورد استاد حکیمی با یکی از مقامات سیاسی دولت
🔴 یکی از مقامات ارشد دولت، در نمایشگاه کتاب تهران ایشان را در جمع جوانانی که گرد او فراهم آمده و گرم گفتوگو بودند، دید و از طریق کسی تقاضای دیدار ایشان را کرد. آقای حکیمی پذیرفت و به پاویون رفت. وقتی میزبان از خدمات فرهنگی دولت و کوشش آنها برای بسط عدالت اجتماعی آغاز به سخن کرد، آقای حکیمی گفت مثل اینکه شما نمیدانید در گوشه و کنار همین پایتخت آباد و برجهای سربه فلک کشیده، عدهای در بیغولهها شربت سینه را با آب میآمیزند و نان در آن ترید میکنند و به عنوان وعده غذایی میخورند. کارنامه امیرالمومنین در دوران زمامداری این بود که به ابن عباس فرمود: در زمامداری من فقیرترین مردم دستکم به آب آشامیدنی فرات و خانه و سرپناه دسترسی دارند و نان گندم میخورند درحالی که خود حضرت نان جو میخورد. آقای حکیمی این مطلب را گفت و از اتاق تشریفات خارج شد.
🗯 به نقل از احمد مسجد جامعی (وزیر پیشین فرهنگ و ارشاد اسلامی، عضو و رئیس پیشین شورای اسلامی شهر تهران و اکنون قائم مقام مرکز دایرة المعارف بزرگ اسلامی است)
طالقانی بزرگ، روی زمين نشست مردم را ببيند...
وقتی روی زمين نشستی مردم را میبينی...
وگرنه به آنان نگاه میكنی!!!
✍️ #محمد_رضا_حکیمی
🔴 یک سوزن به خودت بزن!
▪️سرخوردگی و فاصلهگیری گروههایی وسیع از جمله جوانانی بسیار را نباید همواره معلول تبلیغات نظری و اغوایی دیگران و بیگانگان بدانیم. باید در جزئیات و کلیات عملکردها و عملکنندگان و امور و اشخاص مربوط و نتایج حاصله نیز دقت کنیم، و به تعبیر علمای اخلاق، در این مقولات نیز اهل مراقبه باشیم. آری، بهترین و بنیادیترین سازندگی با اجرای عدالت میآغازد.
📖 جامعهسازی قرآنی: ص۱۱۸
✍ استاد محمدرضا حکیمی
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
جمهوریت امری دینی و برگرفته از شریعت در زمان غیرمعصوم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ جامعه مقدس و اعتراض!
🎙 #حجتالاسلام_محسن_قنبریان:
حرم اهل بیت علیه السلام مقدس است ، اما جامعه کی مقدس میشود؟
🔹 جامعه مقدس، جامعه ای نیست که حرم دارد، اربعین دارد و از مقدسات تبرک می گیرد! جامعهای است که به فرمایش پیامبر(صلی الله علیه و آله وسلم) و امیرالمومنین(علیه السلام)، ضعیف بدون لکنت حق خود را مطالبه می کند(عهدنامه مالک اشتر)۱
🔸 قبل از کمپینها و ثبت اعتراضات در سایتهای وزارتخانههای دنیا، امیرالمومنین بیت القصص(خانه شکایات) درست کرد.
۱. فَإِنِّی سَمِعْتُ رَسُولَ اللهِ صلى الله علیه و آله و سلم یَقُولُ فِی غَیْرِ مَوْطِن، لَنْ تُقَدَّسَ أُمَّةٌ لاَ یُؤْخَذُ لِلضَّعِیفِ فِیهَا حَقُّهُ مِنَ الْقَوِیِّ غَیْرَ مُتَتَعْتِع
(نامه۵۳نهج البلاغه)
💥اسلام، ایمانِ بدونِ عدالت را به رسمیت نمیشناسد!
🎤امام #موسی_صدر:
صدها دستور اسلامی، که #عدالت اجتماعی و اقتصادی را در عمقِ عبادات وارد میسازد و آن را از جمله شرایط صحیح بودنِ آنها میشمارد، به روشنی نشان میدهد که عدالت اجتماعی و عدالت اقتصادی نهتنها دو حکم فرعی و دو واجب عادی و معمولی نیستند، بلکه بر پایه عقیده و ایمان استوارند و از آنها جداشدنی نیستند. اسلام ایمانی را که نتیجه آن عدالت در زندگیِ فرد و جامعه نباشد، برنمیتابد. از این رو عدالت اقتصادی و اجتماعی در اسلام ریشهدار، دائمی و فراگیر است، زیرا با طبیعت و هستیِ مؤمن درآمیخته و از درونِ فرد و جامعه مسلمان سرچشمه گرفته است.
🔻 برگرفته از سخنرانی امام صدر در نهمین همایش اندیشه اسلامی در الجزایر / ۱۷ تیر۱۳۵۴ / 📚کتاب رهیافتهای اقتصادی اسلام
#عدالت_اسلامی
💠نبود عدالت در جوامع، از مرحله خطرهای سياسی و اجتماعی گذشته و به مرحله "انحرافات ايدئولوژیک" رسيده و موجب نا اميدی بزرگی از دين و مؤسسههای دينی و علمای دين، به ويژه آن دسته از علما شده است كه در برابر بيدادگریها سكوت میكنند و برای احقاق حقوق مردمِ زير ستم، مبارزه نمیكنند.
📚 امام موسی صدر عدالت در اسلام
امام علی«علیه السلام» :
»» در حکومت اسلامی، در صورتی که اسلامی باشد، نه فقیر و کمبود داری بهم میرسد، و نه به احدی ظلم میشود، مسلمان یا غیر مسلمان.
📖کافی: ۳۲/۸
🔴 اولین اقدام امام زمان علیهالسلام بعداز ظهور ان شاءالله ...
🌕 مفضل گوید: شنیدم مولای ما آقا امام صادق علیهالسلام فرمودند: «هنگامی که قائم ما عجلالله فرجه ظهور نماید، نخست به سراغ دروغگويان شيعه میرود و آنان را به قتل میرساند.»
عَنِ اَلْمُفَضَّلِ بْنِ عُمَرَ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ يَقُولُ: «لَوْ قَامَ قَائِمُنَا بَدَأَ بِكَذَّابِي اَلشِّيعَةِ فَقَتَلَهُمْ»
📗رجال الکشی، ج ۱، ص ۲۹۹
📗اثبات الهداة، ج ۵، ص ۱۸۶
ملاحظه دینی دقیق درباره حکومت اسلامی
🔴 بدعتهای عملی را نیز میتوان تقسیم کرد، به بدعتهای عملی فردی (افراد)، و بدعتهای عملی جمعی (حاکمیّتها).
#دین، اگر در منطقهای و کشوری، به #حاکمیت برسد، عمل به احکام -در سطح حاکمیّت- بسیار سنگین و دقیق است. و اگر ذرّهای انحراف در عمل حاصل شود، مانند دو زاویه مثلّث است، که هر چه پیشتر رود، بیشتر میشود. بزرگانی از عالمان، مانند آخوندملّامحمّدکاظمخراسانی (م: 1329 ق)، و آیتاللهالعظمیبروجردی (م: 1340 ش)، که دربارۀ تشکیل #حکومت_دینی، بدون حضور معصوم«علیه السلام» تردید داشته و اقدام نمیکردهاند، برای همین ملاحظۀ دینی دقیق، و مسئولیّتشناسی حساس الهی بوده است، نه برای اینکه این بزرگان دوست نداشتهاند، دین الهی به قدرت و حاکمیّت برسد. بزرگان یاد شده -و بزرگانی دیگر امثال آنان- نمیگفتهاند ما نمیخواهیم دین به حاکمیّت برسد، میگفتهاند ما نمیتوانیم دین را به #حاکمیت_واقعی (نه شعاری) برسانیم، زیرا این کار دارای سه شرط است که حضرت علی«ع» آنها را برشمرده است، و تحقّق آن شروط، با هر کس رسید، ناممکن است
امام علی«علیه السلام» فرموده است:
«لا یُقیمُ أمرَ الله -سبحانَه- إلّا مَن لا یُصانِع، و لا یُضارِع، و لا یتََّبِعُ المَطامِع»
» کسانی میتوانند حکومت دینی تشکیل دهند (و اقامۀ امر الله کنند) که:
[1]- سازشکار (و منافعْ سنج) نباشند.
[2]- همرنگ با دیگران (و متکاثران و برخورداران و دنیا دوستان و مقام پرستان و اختلاسگران) نشوند...
[3]- و هیچگونه خواسته و خواهانی، برای خود، و فرزندان و نزدیکان خود، نداشته باشند.
«نهج البلاغه»: ۱۱۳۷
✍️ #علامه_حکیمی
🗯 آقازادگی در حکومت امیرالمومنین علیه السلام
قال امیرالمومنین علیه السلام:
🔸فَاتَّقِ اللَّهَ وَارْدُدْ إِلَی هؤُلَاءِ الْقَوْمِ أَمْوَالَهُمْ، فَإِنَّکَ إِنْ لَمْ تَفْعَلْ ثُمَّ أَمْکَنَنِی اللَّهُ مِنْکَ لَأُعْذِرَنَّ إِلَی اللَّهِ فِیکَ، وَلَأَضْرِبَنَّکَ بِسَیفِی الَّذِی مَا ضَرَبْتُ بِهِ أَحَداً إِلَّا دَخَلَ النَّارَ!وَوَاللَّهِ لَوْ أَنَّ الْحَسَنَ وَالْحُسَینَ فَعَلَا مِثْلَ الَّذِی فَعَلْتَ مَا کَانَتْ لَهُمَا عِنْدِی هَوَادَةٌ وَ لَا ظَفِرَا مِنِّی بِإِرَادَةٍ حَتَّی آخُذَ الْحَقَّ مِنْهُمَا...
🔸 امیرالمومنین در نامه ای خطاب به پسر عم خود ابن عباس مینویسند:
پس از خدا بترس و اموال این گروه را بدانان بازگردان. اگر چنین نکنی و خداوند مرا بر تو چیره سازد با تو چنان خواهم کرد که خداوند طلب بخشش مرا بپذیرد؛ و با همان شمشیرم تو را خواهم نواخت که نشد بر احدی بزنم و به جهنم نرود.
به خدا سوگند، اگر حسن و حسین نیز چنان میکردند که تو کردی در بارۀ آنان هیچ نرمشی نشان نمیدادم؛ و آنان به خواستۀ خود نمیرسیدند تا آن که حق را از آنان باز پس ستانم.
📚 نهج البلاغه نامه ۴۲
🗯 شدت عدالت امیرالمومنین علیه السلام
🔸امیرالمومنین علیه السلام در نامهای به جناب محمد بن ابوبکر که از جانب ایشان به امارت مصر منصوب شده بود فرمودند:
«آسِ بَيْنَهُمْ فِي اللَّحْظَةِ وَ النَّظْرَةِ وَ الْإِشَارَةِ وَ التَّحِيَّةِ، حَتَّى لَا يَطْمَعَ الْعُظَمَاءُ فِي حَيْفِكَ وَ لَا يَيْأَسَ الضُّعَفَاءُ مِنْ عَدْلِك»
🔻 به صورت یکسان و یکنواخت گوشۀچشم، نگاه، اشاره،سلام وتعارف خود را بین آنان تقسیم کن تا زورمندان در نقض عدالت به نفع خودشان طمع نورزند و ضعيفان از عدالت تو مأيوس نشوند.
🗯 وقتی توماس کارلایل فیلسوف ، ریاضیدان و تاریخ نگار اسکاتلندی هم شیفتهٔ حکومت عدل علوی است.
🔸«... جوانمردی چون علی را چگونه میشود دوست نداشت؟ او فردی با ذهنی متعالی بود، همانطوری که نشان داده و وجودش مملو از محبت و عاطفه بوده است و سلحشوری بسیار شجاع به مانند شیر، در عین حال دارای رحم و ترحم ، حق و حقیقت و مهرورزی. شهادت او بخاطر شدت عدالت او و ایثارش برای دیگران بوده است...»
📗 On Heroes ، hero wordship، and the Heroic in History _ page 63
🗯 فقر مردم عامل بی کفایتی حاکمان
🔻 امیرالمومنین علیه السلام در نامه خود خطاب به استاندار خویش در مصر ؛ جناب مالک اشتر فرمودند:
« ...بی تردید خرابی هر سرزمینی از تنگدستی مردمان آن است و تنگدستی مردم هم از رو کردن زمامداران به مال اندوزی و بدگمانی حاکمان به ماندن خویش [به آینده حکومت خویش اعتماد ندارند] و کم بهرهگیری حاکمان در عبرت گیری از گردش روزگار است.»
📚نهجالبلاغه نامه ۵۳
امام علی علیه السلام فرمودند: اندوه من این است که بی خردان و بدکاران این امت، حاکم بر شما شوند و مال خدا را میان خویش، دست به دست گردانند، و بندگان خدا را بردگان خویش پندارند، و با نیکوکاران در جنگ و با فاسقان همراه باشند.1
1- نهج البلاغه، نامه 62
همچنین آن حضرت میفرماید: امر به معروف و نهی از منکر را ترک نکنید که (در صورت ترک) اشرار بر شما مسلط میشوند، سپس هرچه دعا کنید مستجاب نمیگردد.2
۲- نهج البلاغه ، نامه 46
🔴 انقلاب چیست و انقلابی کیست؟
این دو سوال، بسیار بسیار، اهمیت دارد، بلکه برای یک انقلاب دارای اهمیتی حیاتی است که به پیشرفت یا افول انقلاب برای هر کشوری و ملتی که انقلاب کردهاند، مربوط و منجر میشود. زیرا اگر جامعه انقلابی، پاسخ این دو سوال را نداند، چه بسا غیرانقلاب و انقلابی، و حتی ضدانقلاب و ضدانقلابی را، به نام انقلاب و انقلابی معرفی کنند و جا بزنند... و معلوم است که این خود، فاجعهای بزرگ است به بزرگی خود انقلاب، و در حکم افول و سقوط انقلاب، و حتی بازگشت وضعیت انقلابی به وضعیت ضدانقلابی خواهد بود. هو المجرب المشهود!!
علامه حکیمی
🚨انحصارطلب و انحصاراندیش
🔹هزارنفر یا پانصدهزارنفر یا دومیلیوننفر یا پنجمیلیوننفر دور هم جمع بشوند و بگویند: فقط ما.
⏪ آقا آدم خوب کجا پیدا میشود؟ البته در داخل ما. جای دیگر چطور؟ خبری نیست!
آقا اندیشه خوب کجا پیدا میشود؟ اگر میخواهی سراغش را بگیری، بیا همین جا دور و بر ما. جای دیگر چطور؟ نه دیگر! بیرون ما خبری نیست.
🔸آقا برنامهریزی خوب کجا پیدا میشود؟ فقط ما! آن طرفها چطور؟ نه! آنجا کسی عرضه برنامهریزی ندارد.
آقا اخلاص در نیت کجا پیدا میشود؟ البته در جمع ما! بیرون جمع شما چطور؟ آنها همه شیطانی و اهریمنی فکر میکنند.
🟡 این طرز تفکر خودش شیطانی و اهریمنی است، مال یک فرد باشد، میخواهد مال یک تشکیلات باشد. تشکل انحصارطلب و انحصاراندیش از جانب هر فرد و گروه و هر جمعی که باشد، شیطانی از کار در میآید. ابلیس همین را میگفت.
📙 تشکیلات بهشتی ص ۲۲۴
🔴 حضرت امام جعفر صادق "علیه السلام" میفرماید:
"فضائلهم بینهم و بین الله"
"فضائل مردم مربوط به خود و خدایشان است".
نه مربوط به مردم و شریعت و قانون و دستگاه اجرایی و سیاست و حکومت و معیشت... پس اسلام فضائل اشخاص را انگیزهای برای به دست آوردن امتیازی در تملک اموال، یا انحصارطلبی در حقوق، یا استیلایابی بر سیاست و قانونگذاری به شمار نمیآورد.
📚 الحیات: جلد چهارم، صفحه ۱۳۰
تلاشمان را بنماییم تا به هر صورتی که ممکن است خط اصولی دفاع از مستضعفین را حفظ کنیم. مسئولین نظام ایرانِ انقلابی باید بدانند که عدهای از خدا بیخبر برای از بین بردن انقلاب هرکس را که بخواهد برای فقرا و مستمندان کار کند و راه اسلام و انقلاب را بپیماید فوراً او را «کمونیست» و «التقاطی» میخوانند. از این اتهامات نباید ترسید. باید خدا را در نظر داشت، و تمام همّ و تلاش خود را در جهت رضایت خدا و کمک به فقرا به کار گرفت و از هیچ تهمتی نترسید.
امریکا و استکبار در تمامی زمینهها افرادی را برای شکست انقلاب اسلامی در آستین دارند، در حوزهها و دانشگاهها مقدس نماها را که خطر آنان را بارها و بارها گوشزد کردهام. اینان با تزویرشان از درون محتوای انقلاب و اسلام را نابود میکنند. اینها با قیافهای حق به جانب و طرفدار دین و ولایت همه را بی دین معرفی میکنند. باید از شرّ اینها به خدا پناه بریم. و همچنین کسانی دیگر که بدون استثنا به هرچه روحانی و عالِم است حمله میکنند و اسلام آنها را اسلام امریکایی معرفی مینمایند راهی بس خطرناک را میپویند که خدای ناکرده به شکست اسلام ناب محمدی منتهی میشود. ما برای احقاق حقوق فقرا در جوامع بشری تا آخرین قطره خون دفاع خواهیم کرد.
صحیفه امام خمینی جلد 21 - صفحه 87