🔷این مواجهه چه اثری بر انتخاب نوع پوشش دارد؟ وقتی سقف استقرار انسان در ساحت طبیعت و جسمیت خود باشد، تمام توجهش به "نازل ترین بعد وجودی اش" یعنی بدن خواهد بود. اگر این التماس در بستر یک جامعه بازاری با صورت سرمایه داری هم محقق شود که يَغْشَاهُ مَوْجٌ مِنْ فَوْقِهِ مَوْجٌ شده و بدن را به مثابه یک کالا وارد میدان تولید – توزیع – مصرف خواهد کرد. ملاقات با شهید، معنای زندگی انسان و غایت بودنش را بر سر دوراهی قرار داده و افق هایش را جابجا می کند، وقتی این دگرگونی رقم خورد رویکرد انسان در تعامل با درون و بیرون خویش از جمله بدن هم تغییر خواهد کرد و نتیجه اش تغییر در سبک مدیریت بدن و پوشش است.
🔶حال با در نظر داشتن چنین استعدادی در این فناوری ها و در زمانه ای که با کمبود الگوهای معنابخش به زندگی شهروندان برای ارتقای سبک پوشش مواجه هستیم، آیا ایجاد ممانعت از حضور بانوان بی حجاب در این مراسمات هوشمندانه است؟
🔷پاسخ به این پرسش دشوار ولی تامل در آن لازم است. اگر سیر تطور تصوّف و مناسکش در ایران را در پنج قرن گذشته مورد بازخوانی قرار دهیم، احیاناً ملاک های روشن تری برای قضاوت خواهیم داشت. مناسک متصوفانه از زمانی که به بهانه های مختلف دامان خود را از تقید به شریعت و فقه خالی کردند همزمان از جوهره و اثربخشی خود خارج شده و رفته رفته در جامعه ایران به انزوا کشیده شدند. در واقع مناسک معنوی به عنوان یک فناوری اجتماعی، ذات و جوهره شان به آداب و شرایطی گره خورده است که چارچوب آن در شریعت مشخص شده و هرزمان که از محدوده آن خارج شود دچار انقلاب در ذات خواهند شد حتی اگر صورت و فرم خود را نیز حفظ کرده باشند. تأثیر و دخالت در قلوب که کارویژه اساسی این فناوری هاست امری است که تدبیر آن لزوما در اختیار صاحب شریعت است که تاکید دارد؛ أَنَّ اللَّهَ يَحُولُ بَيْنَ الْمَرْءِ وَ قَلْبِه، پس تقید به شریعت شرط تأثیر این مناسک است و اساساً تشیع از رهگذر ایجاد همگرایی میان شریعت و طریقت توانست پاسدار واقعی حقیقت و مسیری برای دستیابی انسان به آن باقی بماند.
🔶اگر ایجاد تحول در قلوب عموم جامعه من جمله بانوان بی حجاب را کارکرد هیئت بدانیم، در این دوره باید تلاش کنیم که به هر هنر و ابتکاری بستر را برای "حضور مؤثر" این افراد مهیا نمائیم اما حضور مؤثر لازمه اش در وجه جمع میان جوهره و کارکرد است. لذا اگر توانستیم با ابتکاراتی زمینه حضور این بانوان را در ضمن تقید به حداقل های فقهی فراهم آوریم موفق شدیم این محافل را در ضمن کارآمدی بسط دهیم، اما در صورت تزاحم و عدم توفیق در ایجاد شرایط، عقل به حفظ جوهره و ذات این فناوری ها یعنی "حراست از موجودیت متشرعانه هیئت" حکم خواهد کرد، عقلانیتی که در موضوع کیفیت ورود بانوان به حرم های اهل بیت نیز در ادوار مختلف کارآمدی خود را نشان داده است...
قسمت اول 👇
https://eitaa.com/tahlilisiyasiseraat/4274
قرآن سوزی آغاز ماجراست
✍مهدی محمدی
💥ما در جهانی زندگی نمی کنیم که وقایعی به اهمیت قرآن سوزی سریالی در کشوری ظاهرا بی طرف چون سوئد را بتوان تصادفی دانست یا حمل بر انگیزه های صرفا فردی کرد.
اینکه به وضوح پای صهیونیست ها در میان است، مسلم ترین مسئله در این میانه است. حمایت تلویحی فردی تندرو و کم و بیش دیوانه خو مانند بن گویر از این اقدام نشانه روشنی است که نباید آن را دستکم گرفت. نتانیاهو و تیم تندرو او که مورد حمایت روحانیون بسیار رادیکال یهودی هستند اکنون در سرزمین های اشغالی به شدت احساس تنگنا می کنند و با بحران هایی مواجهند که در طول تاریخ رژیم بی سابقه است. به طور تاریخی، یکی از تکیه گاه های صهیونیست ها حین مواجهه با بحران شدید داخلی، حمایت بین المللی از سوی امریکا و کشورهای اروپایی بوده است. اکنون اما چنین حمایتی وجود ندارد و برخی کشورهای غربی نیز تا حدی به این جمع بندی رسیده اند که تداوم حاکمیت گانگستر های نیمه دیوانه در تل آویو هزینه های بی سابقه برای آنها خواهد داشت.
کاملا طبیعی و قابل پیش بینی است که رژیم اکنون در پی یافتن راه هایی برای مجبور کردن کشورهای غربی به از سرگیری حمایت همه جانبه خود از تل آویو باشد.
نتانیاهو به خوبی می داند جنگ بعدی نه حتی از غزه بلکه از درون کرانه باختری، و حتی عمق بیت المقدس، بسیار نزدیک است و با حمایت ناچیزی که دولت او در جامعه بین المللی از آن برخوردار است محتمل است که چنین جنگی به سقوط دولت وی همانند آنچه پس از نبرد سیف القدس رخ داد منجر شود.
به این ترتیب کاملا طبیعی است که اسراییل پشت موضوع باشد. سابقه رژیم نشان می دهد وقتی یک مسئله را امنیتی بداند هیچ خط قرمزی برای خود قائل نیست. انتخاب سوئد به عنوان دولتی ضعیف که همواره تحت نفوذ دولت های بزرگ غربی و جولانگاه سرویس های اطلاعاتی آنها بوده برای این پروژه نیز کاملا طبیعی و قابل تحلیل در چارچوب سناریوی کلی تر است.
تحقق هدف نهایی رژیم مستلزم آن است که این حرکت شنیع ادامه پیدا کند و حتی رادیکال تر شود. تنها در صورت وقوع یک رویارویی مذهبی بزرگ با جهان اسلام است که غرب احتمالا آماده خواهد بود اختلافات عمیق خود با دولت نتانیاهو را موقتا کنار گذاشته و از آن در مقابل چالش بی سابقه ای که گریبانش را گرفته حمایت کند. کاملا قابل پیش بینی است که در صورت متوقف نشدن این پروژه به زودی هم کار از قرآن سوزی فراتر برود و به اهانت به دیگر مقدسات اسلامی بکشد و هم بازیگرانی جدید وارد میدان شوند و ابعاد مسئله را از کنترل خارج کنند.
از این رو، این وظیفه دولت های اسلامی از جمله دولت ایران است که همین حالا تا دیر نشده هر چه در توان دارند برای توقف این پروژه و وادار کردن سوئد به ختم غائله انجام بدهند. معنای دقیق فرمایش جناب سید حسن نصرالله درباب ضرورت اخراج سفرای سوئد از کشورهای اسلامی نیز همین است و البته گزینه ها محدود به همین یک مورد هم نیست.
به کانال تخصصی تحلیل و تبیین مسائل سیاسی ایران و جهان بپیوندید 👇
eitaa.com/tahlilisiyasiseraat
آمریکا در به در به دنبال #توافق_هسته_ای_فوری با ایران!
✍دکتر مجتبی صدیقی
💥دموکراتهای حاکم بر کاخ سفید بی صبرانه به دنبال #توافق_فوری در موضوع هسته ای و البته برخی موضوعات حاشیه ای دیگر با ایران هستند. آنها به دنبال توافقی هستند که چند شرط داشته باشد؛
🔹 اول اینکه #پنهانی و به دور از افکار عمومی باشد، #موقت هم باشد، سوم اینکه چند #موضوع_غیر_هسته_ای را هم در بر بگیرد. دلیل این خواست آمریکا تقریبا واضح است؛
🔹برای آمریکا #سرعت_پیشرفت_هسته_ای ایران بسیار دردناک، وحشتناک و نگران کننده شده است، بدتر اینکه نه #ابزار_فشار_جدی بر ایران باقی مانده و نه آن همراهی سابق برای فشار بر ایران وجود دارد، همچنین آمريکا به شدت نگران نزدیکی بیشتر ایران به روسیه و چین و گسترش تعاملات نظامی، پولی و بانکی و مقابله با دلار است.
🔹مشکل دیگر آنها به شکسته شدن #صف_بندی_متحدین آمریکا در منطقه باز می گردد و این امر با اتفاقاتی که اخیرا در روابط ایران با همسایگان رخ داده، دیگر #خاکریز_آمریکایی سابق به طور کامل فروپاشیده است. موضوع دیگر به وضعیت عوامل آمریکا در ایران بازمی گردد. طبق بررسی یکی از اندیشکده های غربی، #اصلاح_طلبان ایران به عنوان #بازوی_قدرت_غرب در ایران پایگاه اجتماعی خود را در حد بسیار بالایی از دست داده اند و امید چندانی برای بازگشت به قدرت ندارند. گرفتاری غرب در #باتلاق_اوکراین و هزینه های سنگین آن برای آنها و مشکلات تامین تجهیزات و #مهمات را هم به این لیست مصیبت های آمریکا اضافه کنید.
🔹با این توضیح آمریکا به شدت نیازمند یک #توافق_فوری با ایران است اما نکته اینجاست که این توافق اگر #پنهانی نباشد یک عقب نشینی آشکار و حیثیتی برای آنهاست و لذا به شدت بر #محرمانگی آن تاکید دارند. موقت بودن این توافق هم به این نکته بازمیگردد که جمهوری خواهان که اکثریت کنگره را در اختیار دارند حاضر به تصویب توافقی که #برگ_برنده_انتخاباتی برای دموکراتها باشد، نیستند آنها خوب می دانند که دستهای دموکراتها در انتخابات خالی است، نه توفیقی در سامان دادن اوضاع نامناسب داخلی آمریکا داشته اند نه #صلح_ابراهیم پیشرفت قابل قبولی داشته و نه ایران مهار شده است.
🔹نکته دیگر در خصوص ضرورت وجود یک توافق، برخی موضوعات حاشیه ای همچون آزادی چند #زندانی ایرانی_آمریکایی است که مدتهاست کاخ سفید برای آزادی آنها تلاش می کند و آنها امیدوارند در حاشیه این توافق با ایران موضوع حل شود.
🔹یک نکته خیلی جالب این است که برخی اندیشکده های آمریکایی معتقدند اگر هرچه زودتر آمریکا به یک توافق با ایران نرسد، بزودی شرايط داخلی ایران و اوضاع منطقه ای و بین المللی به سویی می رود که ایران دیگر تمایلی به توافق با آمریکا نخواهد داشت زیرا دیگر نیاز چندانی به آن احساس نخواهد کرد. آنها می گویند #اعتماد_به_نفس_ایران بسیار بالا رفته است!
به کانال تخصصی تحلیل و تبیین مسائل سیاسی ایران و جهان بپیوندید 👇
eitaa.com/tahlilisiyasiseraat
هدایت شده از صراط (تحلیل_سیاسی)
.
با سلام خدمت همراهان گرامی
ان شاءالله از امروز
✡ مستند #برنامه_شیطان
(هر روز یک قسمت) در کانال منتشر خواهد شد.
قسمت اول 👇
https://eitaa.com/seraat_tahlil_siyasi/700
قسمت دوم 👇
https://eitaa.com/seraat_tahlil_siyasi/704
قسمت سوم 👇
https://eitaa.com/seraat_tahlil_siyasi/706
قسمت چهارم 👇
https://eitaa.com/seraat_tahlil_siyasi/711
قسمت پنجم 👇
https://eitaa.com/seraat_tahlil_siyasi/712
قسمت ششم 👇
https://eitaa.com/seraat_tahlil_siyasi/717
قسمت هفتم 👇
https://eitaa.com/seraat_tahlil_siyasi/721
👌لطفاً نشر حداکثری
به کانال تخصصی تحلیل و تبیین مسائل سیاسی ایران و جهان بپیوندید 👇
@seraat_tahlil_siyasi
دیدار و همنشینیِ برخی خواص با فتنه گران!
آیا سیاست رهبرانقلاب درباره فتنه گران سال 88 تغییری کرده است؟
✍️بصائر
💥برخی مخاطبان گرامی این صفحه با ارسال عکس دیدار برخی از منصوبین و منسوبین رهبرانقلاب با سید محمد خاتمی پرسیدند:
"آیا ممکن است ایشان بدون اجازه رهبر انقلاب با خاتمی همنشین شده باشند و با او خوش و بش کنند؟"
و سپس نتیجه گرفته اند که احتمالاً سیاست نظام درباره مواجهه با فتنه گران سال ۸۸ تغییر یافته است.
پاسخم این است:
🔰در مواجهه با «متشابهات» باید به «محکمات» رجوع کرد. به عبارت دقیق تر راه «تحلیل صحیح متشابهات»، «رجوع به محکمات» است.
کار اشتباه افراد منصوب رهبرانقلاب را باید با محکمات رفتاری و گفتاریِ پرتکرار رهبرانقلاب تحلیل کرد.
🔰حال به چند مورد از محکمات رهبر انقلاب درباره فتنه سال ۸۸ اشاره می کنیم:
✅ ایشان بارها اعلام کردند که فتنه ۸۸ خط قرمز نظام است و عاملان آن را افرادی "نانجیب" توصیف کردند که نظام را تا لبه پرتگاه سوق دادند.
✅ ایشان بارها و بارها بر یادآوری و گرامیداشت حماسه ۹دی که پادزهر فتنه ۸۸ بود تاکید کرده اند.
✅ ایشان خاتمی را "باغی انقلاب" خواندند و شرط پذیرش ایشان برای ملاقات را (مطابق آیات ۱۵۹ و ۱۶۰ سوره مبارکه بقره) توبه علنی و اصلاح عملی دانستند.
✅ وقتی خواهر سید محمد خاتمی در سال ۹۳ از دنیا رفت، ایشان در رفتاری معنادار، بجای پیام تسلیت به خاتمی، خطاب به مادرش پیام تسلیت صادر می کند و هنگامی که در سال ۹۴،مادر سید محمد خاتمی از دنیا رفت، ایشان بجای پیام تسلیت به خاتمی، خطاب به مردم اردکان پیام تسلیت فرستادند.
✅ ایشان در ماههای اخیر نیز هیچ موضع گیری و یا رفتاری که نشان دهنده عقب نشینی ایشان از این مواضع صریح و محکم باشد، ابراز نکرده اند.
✅ همچنین طبق بیان خود رهبرانقلاب، مواضع علنی و غیرعلنیِ ایشان هیچ تنافی و تعارضی با هم ندارند.
🔰 با وجود اینهمه محکمات پرتکرار و معنادار در گفتارها و رفتارهای رهبرانقلاب باید گفت قطعاً دیدار با سید محمد خاتمی و روی خوش نشان دادن به او (از سوی هرکسی که باشد)، وقتی او هیچ «عذرخواهیِ علنی» و «اصلاح عملی» نکرده، مورد رضایت رهبر انقلاب نیست.
🔰 ملاقات با خاتمی به معنای تایید فتنه ای است که هم شکاف های اجتماعی و خانوادگی عمیقی را در جامعه ایران به وجود آورد و هم موجب طمع دشمن برای وضع تحریم های سنگین و بی سابقه و ایجاد مشکلات اقتصادی برای مردم گردید و هم موجب ریخته شدن خون جوانان بسیجی و انقلابی در کشور شد.
دیدار با عاملان اصلی فتنه و روی خوش نشان دادن به آنها، پایمال کردن خون این شهداست.
به کانال تخصصی تحلیل و تبیین مسائل سیاسی ایران و جهان بپیوندید 👇
@tahlilisiyasiseraat
چرایی موضع گیری تازه روسیه در مورد آرتساخ
✍احسان موحدیان
💥بخشی از سخنان لاوروف پس از نشست سه جانبه دیشب با وزرای خارجه باکو و ارمنستان به شرح زیر بود:
طرف ارمنی لزوم متقاعد کردن ارامنه قره باغ کوهستانی را درک می کند تا در اسرع وقت با نمایندگان آذربایجان برای توافق بر سر حقوق ناشی از قوانین مربوطه و تعهدات بین المللی (در این مورد آذربایجان)، از جمله کنوانسیون های متعدد برای حمایت از حقوق اقلیت های ملی، موافقت کنند.
طرف آذربایجانی آماده است به مردم ساکن در خاک خود به صورت متقابل همین تضمین ها را ارائه دهد. ارمنی ها در مورد اعمال تمامی کنوانسیون ها در مورد شهروندان ساکن در جمهوری ارمنستان آماده اند همین کار را انجام دهند.
-------------
📍وقتی دولت ارمنستان از تعلق آرتساخ به باکو میگوید، روسیه هم که برای دورزدن تحریمهای غرب و فروش نفت با علیف دست به یکی کرده و از طرف دیگر قصد دارد پلتفرمهای مذاکره غرب در اروپا و آمریکا را به خصوص برای علیف خنثی و غیرجذاب کند، صراحتا میگوید ارامنه قره باغ کوهستانی باید با باکو مذاکره کنند تا حقوقشان حفظ شود و در مقابل از حق بازگشت آذربایجانی ها به قره باغ کوهستانی دفاع می کند.
روسیه که خود را مالک بی چون و چرای قفقاز جنوبی و آسیای میانه می داند، بازی خطرناکی را آغاز کرده که مشخص نیست در پایان به نفع خودش تمام خواهد شد یا خیر.
نتیجه این روند، تغییر کامل بافت جمعیتی قره باغ کوهستانی یا ارتساخ به نفع باکو و اخراج و نسل کشی ارامنه خواهد بود. در این شرایط خلا خطرناکی در این منطقه شکل می گیرد که ناتو، صهیونیست ها و ترکیه برای پرکردن آن و تهدید منافع ایران، روسیه و چین نهایت استفاده از آن را خواهند کرد. البته روسیه به علت غرور و اعتماد به نفس بیش از حد تصور می کند قادر به مقابله با این تهدیدات است، اما مشخص نیست شرایط آن گونه که روسیه می خواهد رقم بخورد!
بارها هشدار دادم که ایران نباید در قفقاز دنباله روی سیاست های روسیه باشد و اتخاذ سیاست مستقل قفقازی برای ایران ضروری است. تازه ترین اقدام روسیه در این منطقه صحت نظر من را ثابت می کند. در عین حال به نظر می رسد ایران تلاش موثری برای تاثیرگذاری بر پلتفرم روسی مذاکرات برای تامین منافع خود نیز انجام نداده که اگر این طور بود شاید لاوروف در مورد قره باغ کوهستانی موضع دیگری می گرفت.
از سال گذشته بود که آذربایجان به بکار بردن اصطلاح آذربایجان غربی را برای ارمنستان آغاز کرد تا این مسئله جا بیفتد که باکویی هایی که در دوران اتحاد جماهیر شوروی در ارمنستان زندگی می کردند باید به خانه هایشان بر گردند.
علاوه بر این اخباری منتشر شد دال بر اینکه ناظران اروپایی در مناطق مختلف سیونیک در حال پرس و جو از مردم در خصوص مناطقی هستند که قبلا آذریها در آنها زندگی می کردند و به گونه ای در حال سرشماری هستند.
رژیم علیف حق حیات ارامنه آرتساخ را به بازگشت آذریها به ارمنستان گره زده و ظاهرا روسیه و غرب در این زمینه مخالفتی با علیف ندارند. با توجه به رویه دولت پاشینیان، شانس زیادی برای نجات ارامنه آرتساخ باقی نمانده است.
به کانال تخصصی تحلیل و تبیین مسائل سیاسی ایران و جهان بپیوندید 👇
eitaa.com/tahlilisiyasiseraat
4_5800692807463078700.mp3
10.83M
#امید_خیمه_ها
#باب_الحوائج
🏴 #تاسوعای_حسینی
به کانال تخصصی تحلیل و تبیین مسائل سیاسی ایران و جهان بپیوندید 👇
@seraat_tahlil_siyasi
@tahlilisiyasiseraat
10.5M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
قیام امام حسین (ع) به خاطر اختلاف خانوادگی با یزید !!!!
✔️در کلیپ فوق پاسخ شبهه ذیل را داده ایم :
" یزید و حسین پسرعموی هم بودند . علی و معاویه هم پسرعمو بودند . کربلا هم جنگ خانوادگی و قبیلهای بر سر قدرت بود "
به کانال تخصصی تحلیل و تبیین مسائل سیاسی ایران و جهان بپیوندید 👇
eitaa.com/tahlilisiyasiseraat
eitaa.com/seraat_tahlil_siyasi
4_5915875326306553704.mp3
6.71M
مکن ای صبح طلوع...
🏴 #شب_عاشورا
به کانال تخصصی تحلیل و تبیین مسائل سیاسی ایران و جهان بپیوندید 👇
eitaa.com/tahlilisiyasiseraat
eitaa.com/seraat_tahlil_siyasi
خروش حسین، خاموشی مردم:
مرگ محافظهکاری، ماندگاری انقلابیگری
✍مهدی جمشیدی
۱. نمیتوان از عاشورا گفت و روضۀ جزئیّات گدازنده را شنید اما از «تنهایی» و «غربت» حسینبنعلی - علیهالسلام- پرسش نکرد. مردمانِ مسلمان آن روزگار از قیام حسین، بیخبر نبودند؛ نه از قیام او، نه از حقانیّت و فضیلت او. شاید راه او را باور نداشتند و شاید با وجود باور به انتخاب دشوار او، نتوانستند مخاطرۀ همراهی با او را بپذیرند و در منازعۀ میان عقل اینجهانی و عشق آنجهانی، هودار هوس خویش شدند. هرچه که هست، حسین در طول دوران امامت خویش، تنها توانست هفتاد و اندی را با خود در کربلا همراه کند. دیگران یا در جبهۀ مخالف او بودند یا بیطرفان و خاموشانی بودند که سر به مرداب زندگی خویش فرو بردند و او را در آن معرکۀ تاریخی، تنها و بییاور نهادند. اما چرا حسین، «تنها» ماند؟ چرا جامعۀ اسلامی که پنجاه سال بیشتر با رحلت رسول اکرم فاصله نداشت، جانب او را نگرفت؟ اگرچه پس از کربلا، غوغاها و قیامها و طغیانها برخاست، امّا مسأله این است که چرا در آن «لحظۀ تاریخی» که او پرچم اعتراض و مقاومت برافراشت، نه فریادی به حمایت از او، سکوت سنگین را شکست و نه شمشیری در کنار او از نیام سر بر کشید؟! درد و داغ غربت و تنهایی حسین، کمتر از شهادت او نیست.
۲. در میانۀ این ابتلاء عظیم، بسیارند آنان که نه در این سو بودند و نه در آن سو، امّا در آن زمانه بودند و میتوانستند حسین را در کربلا تنها نگذارند؛ حتّی به بهای جان خویش، امّا چنین نکردند و اندکی بیش زندگیکردن را بر این «همراهی مؤمنانه» ترجیح دادند. آنان، سالیانی بیشتر زیستند و طعم لذایذ دنیا را چشیدند، امّا حیاتشان، بیاثر و خنثی بود. مردگانی بودند که زندگی را در «تنفّس در اکنون» میدیدند و شهامت دستکشیدن از اکنون را برای آفریدن یک «تاریخِ جدید» نداشتند. کوتهاندیشانی که خواستهها و تمنیّاتشان، از زندگی روزمرّهاشان فراتر نمیرفت و دینداری را به بازی دنیا گرفته بودند و تاب زیان را نداشتند. نبرد نابرابر کربلا، حاصل کنارهگیریِ انبوهِ مردمانِ مسلمان از این نزاع تاریخی بود، وگرنه تقدیر دیگری رقم میخورد و عالَم اسلامی به سوی دیگری روانه میشد. مردمان، حقّ را شنیدند، امّا به یاریاش نشتافتند و باطل را دریافتند، امّا در برابر آن صف نکشیدند. همگان، نظارهگر و خاموش ماندند و حسین در تراکم سکوت اینان، به مسلخ رهید و جرعۀ زهرآگین غربت را نوشید و زخمهای بسیار چشید.
۳. عاشورا، آداب شوریدن است و ازاینرو، نقطۀ مقابلِ «بیتفاوتی» و «انفعال» و «نظارهگری» است. عاشورا، رسم خروشیدن و جوشیدن میآموزد و «محافظهکاری» و «مصلحتاندیشی» را بدنام و منفور میسازد. در منطق عاشورا، باید از همهچیزِ خویش گذشت و فانی در حقّ شد؛ باید به بیابان بلا رفت و در گرداب خون، غوطهور شد؛ باید تمام محاسبههای معطوف به خود را کنار نهاد و به حکمِ عقل سرخ، دل به دریای شمشیر سپرد؛ باید آداب عافیّت را نادیده انگاشت و هزینۀ گزاف مقاومت را پراخت؛ باید میان تسلیم و مرگ، از جان گذشت و با زندگی در سایۀ حقارت، بدرود گفت. عاشورا، یک قاعده است نه یک استثناء؛ یک منطق است نه یک مورد؛ یک فلسفه برای حیات است نه یک داستان گزنده برای گریستن؛ یک تاریخ مستمر است نه یک امر تاریخیشده.
۴. سرانجام، حسین در سال شصتویک هجری رفت و اینان – مردمانِ مسلمان آن روزگار - ماندند، امّا نه! اگر همۀ زمانها عاشورا و همۀ زمینها کربلاست، پس باید گفت حسین ماند و اینان رفتند. قافلۀ حسین از حرکت بازنایستاده است و همچنان در متن تاریخِ «حیاتِ باطنیِ انسان»، سیر میکند و تکرار میشود و حماسهها و خیزشها و صیرورتهای قدسی میآفریند. این او بود که به تاریخ، معنای تازه بخشید و در این امتداد، خوبان هر نسل و عصر را از تاریکخانۀ تعلّقاتِ زندگی برگزید و به قافلۀ جریانمند خویش افزود. او در دل تاریخ قدسی، جاریست؛ همچون چشمهای زلال، میجوشد و جان اصحابِ حقیقت را سیراب میکند. تاریخ حسین، تاریخِ در سایه نیست، بلکه معنی حیات است و غایت آن. غیر از آن، هرچه که هست، بیش از لایههای ظاهری و نمودهای پوشالی نیست. و این مقاومت و ایستادن و انقلابیگری و دل به دریای موّاج حادثه سپردن است که تاریخ میآفریند، نه محافظهکاری و مصلحتاندیشی و تسلیم و هراس. محافظهکاران از زمانۀ خویش فراتر نمیروند و در فردای تاریخ، به شمار نمیآیند.
به کانال تخصصی تحلیل و تبیین مسائل سیاسی ایران و جهان بپیوندید 👇
eitaa.com/tahlilisiyasiseraat
eitaa.com/seraat_tahlil_siyasi