🌷 حضرت علامه ذوالفنون حسنزاده آملی (رضوان الله علیه)
💠 قرآن کریم، سِیرِ کواکِب را چنین تعبیر فرمود:
"هُوَ الَّذِی خَلَقَ اللَّيْلَ وَ النَّهارَ وَ الشَّمْسَ وَ الْقَمَرَ كُلٌّ فِی فَلَکِِ يَسْبَحُونَ" (انبیاء/۳۴)
♻️ "کُلّ فِی فَلَک" از هر دو طرف "کُلّ فِی فلَک" است. که در اِشارت به حرکتِ اِستداری و سِیرِ دوریِ کواکب، تعبیری شگفت است.
💠 جمع به "واو" و "نون" در لغتِ فصیحِ عرب، برای عقلاء است؛ که در اینجا "یَسبَحون" فرموده است.
♻️ در سورهی یوسف:
"وَالشَّمْسَ وَالْقَمَرَ رَأَيْتُهُمْ لِی سَاجِدِينَ" (یوسف/۵)
💠 در حکمت متعالیه مُبرهَن است که اَجرامِ عِلْوی را نفوسِ ناطقه است و چون انسان در تَشَبُّه به عقولِ مُفارقه، در حرکتاند.
♻️ به قول متألّه سبزواری:
وکُلّ ما هُناکَ حَیّ ناطِق
و لِجمال الله دوماً عاشق
💠 و قولِ حکیم سنائی غزنوی:
عرشو کُرسیّو جِرمهای کُرات
کمترند از بهائمو حشرات؟
خَنْسَفا و مگس حِمارقَبان
همه با جان و ، مهرو مَه بیجان؟!
(خَنسَفا= حشرهای بدبو)
(حِمارقَبان= حشرهای کوچک که به آن خَرَک هم میگویند)
♻️ منوچهری دامغانی:
من و تو، غافلیم از ماه و خورشید!
براین گردونِ گردان، نیست غافل!
💠 و این کمترین (جناب علامه ره)
مَهو خورشیدو اِستاره براین گردون، گردانَند،
به حُکمِ حجّتِ قاطع، به راهِ عاشقی پویا،
زِ ذرّه تا مَجَرّه ، از رَقیقت تا حقیقت را،
بیابی راکِع و ساجِد، به حمدو مدحِ حق گویا،
دوعالَم یک مُصلّی هستو دائم در صلات ستند.
همه اَشباح در اینجا ، همه اَرواح در آنجا
📘 منبع: هزار و یک نکته، #نکته۵۹۴ صفحه ۳۴۲
💢 کانال (طهورا و صفورا و صبورا)
http://splus.ir/tahoorasafoorasaboora سروش
https://eitaa.com/tahoorasafoorasaboora ایتا
🍃🌷🌹🍃🌹🌷🍃
🍀🍀🌹🌹🍀🍀
♦️#نامهها_برنامهها♦️
✳️ #نامه_دوم ( بخش اول )
پاسخ نامه ی یکی از دوستان است.
✍️ بسم اللّه كلمة المعتصمين
سلام اللّه ! السّلام المؤمن على الأخ الأعزّ و علينا و على عباده المصطَفين، جعله و ايّانا من اهل الولاء و الرضا.
🔸تحسينى كه در صدر مرقومه مبارك اظهار شد، جوابش اينكه:
▪️طاووس را با همه نقشى كه هست خلق
▪️تحسين كنند و او خجل از پاى زشت خويش ( سعدی )
🔹لطفى كه در اثناى مقالت بدان اشارت رفت، و تفقّدى كه شد جزايش اينكه:
إِنَّا لا نُضِيعُ أَجْرَ مَنْ أَحْسَنَ عَمَلًا ( کهف /۳۱ )
و بدانچه كه در ذيل نامه نگاشته آمد، تقديم مىدارد كه:
▪️لاف عشق و گله از يار چنين لاف خلاف
▪️عشقبازان چنين مستحق هجرانند(حافظ)
🔸آنكه مرقوم داشت: « از بينوايى چون بنده چه ساخته است؟ فقط سكوت سكوت».
گويم: « آنكه خدا دارد چرا بىنوا است؟ »
🔹 تعبیر امام سیدالشّهدا حسین بن امام علیّ علیهما السلام در دعای عرفه چه قدر شیرین، دلنشین و شیواست که:
« ماذا وَجَدَ مَن فَقَدَک، و مَا الذی فَقَد مَن وجدک؟ »
▪️آن کس که تو را دارد جانا ز چه محروم است
▪️من که نشدم محروم تا با تو بپیوستم
🔹چرا بینواست کسی که تمام مقامات کارخانهی هستی از عقل اوّل تا هیولای اُولی به مشیّت « کُلُّ یَوْمٍ هُوَ فِی شَأْنٍ » (رحمن/۳۰) پیوسته به مرادش در کارند، و به خواستهی او فرمانبردار؟ بلکه:
▪️چرخ در گردش اسیر هوش ماست
🍃باده در جوشش اسیر جوش ماست
▪️چرخ از ما هست شد نی ما از او
🍃باده از ما مست شد نی ما از او
🔸اما شیوه پسندیده سکوت،حق است، که:
▪️ هرکه را اسرار حق آموختند
🍃 مهر کردند و دهانش دوختند(مولوی)
🌷هر که خاموش شد ، گویا شد.
🔺هر که چشم سر بست، بینا شد.
🔻هر که گوش دل گشود، دانا شد.
🔺هر که را حضور است، نور است،
🔻هر که را مراقبت است، سرور است؛
🔺چه این که کلید نیکبختی در مشت اوست و نگین پیروزی در انگشت او.
🔸خدای شافی برای هر درد، درمان آفرید.
قرآن مجید را "شِفاءُ لِما فِی الصّدورِ" (یونس_۵۸) معرفی کرد. خویش را به قرآن عرضه کن که معیار صدق، میزان عدل، ملاک حق و شفای بیماریهاست.
🔹... گفتهاند که سحر، وقت مسافرت رهروان است ونسیم آن، چون دم عیسوی علاج بیماران.
▪️وقت سفر رسیده یعنی سحر رسیده
بیدار باش بیدار، قم اَیّها المزّمّل
🔹در مسافرت فوائد بسیار است. آب که یک جا بماند بد بو می شود، مگر به دریا برسد تا دریا شود و بو نگیرد.
▪️چو ماکیان به درخانه چند بینی جور؟
چرا سفر نکنی چون کبوتر طیّار
✅ علامه حسن زاده آملی (رضوان الله تعالی علیه)
✅ کتاب « نامه ها برنامه ها » - #نامه_دوم ، صفحه ۱۴ و ۱۵
💢کانال ( طهورا و صفورا و صبورا )
https://eitaa.com/tahoorasafoorasaboora ایتا
🌹🌹🍀🍀🌹🌹
🌷حضرت استاد صمدی آملی (حفظه الله تعالی)
▪️ادامهی باب معاصی جوارح
هدایت نوزدهم،
➖ بقیهی پیرامونِ اخلاص
🌸 امیرالمؤمنین (عَلیه السّلام) فرمود: اهتمام به زیادیِ عمل نداشته باشید، بلکه اهتمام به قبولیِ آن داشته باشید.
🍀 چونکه پیامبر به معاذبن جبل فرمود: عمل را خالص گردان که مقدارِ کمِ اینگونه عمل، تو را کفایت میکند.
🌸 و نیز حضرتش فرمود: هیچ بندهای نیست که چهل روز عملش را خالصانه برای خدا انجام دهد مگر اینکه چشمههای حکمت از قلبِ او، بر زبانش ظاهر میگردد.
🍀 و بدان که همانا عمل جز به ریا ردّ نمیشود. و ریا قطعاً بر ضررِ توست که سببِ رنج و عِقاب میگردد.
🌸 ولی عملی که جز خدا نپذیرد، قطعاً آن عمل برای توست که همان رضوان و ثوابِ خدا را در بر دارد.
🍀 اما عملی که آمیختگیِ ریا، یا حظّی از نَفْس در آن باشد، علماء در این عمل اختلاف دارند، در اینکه آیا به نفعِ تو هست یا بر ضرر تو. یا (اینکه) نه به نفع توست و نه به ضرر تو.
🌸 بعضی از محقّقین گفتند: اگر انگیزهی دینی با انگیزهی نَفْسی مساوی باشند، در مقابل هم مقاومت میکنند و ساقط میشوند و این عمل نه به نفع توست و نه به ضرر تو.
🍀 ولی اگر ریا غالب و قویتر شود، این عمل را بر تو خوب پاداش است (پاداش خوب دارد، اما) سبکتر از پاداشِ عملِ بدونِ ریا.
🌸 و اگر قصد تقرّب غلبه کند، پس برای تو ثواب است، به مقدارِ آنچه که از قوّهی باعثِ دینی فضیلت دارد.
🍀 دلیل این سخن هم این فرمایش خداوند در قرآن است که فرمود: کسیکه به مقدار مثقالِ ذرّهای از خیر عمل کند، آن را میبیند و کسیکه به اندازهی مثقالِ ذرّهای از شرّ عمل کند، آن را میبیند.
🌸 و دلیل دیگر، قول حقّ تعالی که فرمود: خداوند به اندازهی مثقالِ ذرّهای ستم نمیکند. پس شایسته نیست که قصدِ خیر، از جایگاه آن فرو افکنده شود.
🍀 ما هم باید به همین مقدار از بیانِ فرایض و واجبات در خِصالِ قلبی اکتفا کنیم و اگر زیاده بر این مقدار را خواهان باشی، یا بیانِ نَوافل و محاسنِ اخلاق را طالب باشی، به کتاب "اَلْمَحَجَّةُ الْبَیْضاء فی تَهْذیبِ الْاِحْیاء" ما (جناب ملّا محسن فیض کاشانی) مراجعه بفرما. و خداوند توفیق دهنده است.
📗 منبع: #راه_نجات ، صفحه ۳۰۵ و ۳۰۶ ، راه نجات ، ترجمه متن کتاب شریف « منهاج النّجاة » ملامحسن فیض کاشانی
💢 کانال (طهورا و صفورا و صبورا)
http://splus.ir/tahoorasafoorasaboora سروش
https://eitaa.com/tahoorasafoorasaboora ایتا
🍃🌺🌸🍃🌸🌺🍃
⭐️ قبساتی از افاضات استاد صمدی آملی (حفظه الله تعالی) ⭐️
♦️ #نهجالولایة - بررسی مستند در شناخت امام زمان علیه السّلام ♦️
♦️ جلسه بیست و هفتم - شبِ سیام ماه مبارک رمضان ۱۴۴۴ (ه.ق)
♦️ ۳۱ فروردین ۱۴۰۲ (ه.ش)
✳️ قسمت اوّل ⬇️⬇️ از ابتدا تا دقیقه ۲۶
🔸 اگر این توفیق را پیدا کنیم که در بُعد فردی و اجتماعی، واقعاً به حقایق دینی پایبند باشیم به گونهای که دین، در متن زندگی ما پیاده شود، یکی از بُطونِ معانیِ ظهور و فَرَج حضرت بقیّةالله (عج) محقّق خواهد شد.
🔹 زمانی انسان در فرج و گشایش است که زندگی او، یک زندگی گوارا، بانشاط و بدون اختلاف و کشمکش باشد.
🔸 این که در دعاها از محضر حق متعال درخواست میکنیم که فرج امام زمان (عج) را نزدیک بگرداند، به دلیل آن است که در روایات، به ما وعده داده شده که با وجود مبارک حضرت بقیّةالله (عج)، فرج و گشایش حاصل خواهد شد.
🔹 این مسأله نشان میدهد که گویا بشر همواره در رنج و ناراحتی بوده است و تاکنون فرج و گشایشی برای او حاصل نشده چه اینکه میبینیم در طول تاریخ، همیشه عدّهای ظالم بودند و عدّهای، مظلوم.
🔸 اجتماع ما هم آرامش ندارد و در گشایش نیست. کشاورزان ما بر سر مسائلی همچون زمین و آب و راه و امثال آن، با یکدیگر اختلاف دارند. کسبهی ما با هم یکرو و صادق نیستند و مشتریهای همدیگر را میدزدند. در ادارات، از دست همدیگر خستهایم و هکذا.
🔹 همهی اینها نشان میدهد که جامعهی ما فرج و گشایش ندارد و افراد، آسوده خاطر نیستند و دائماً بین آنها، نزاع و کشمکش است در حالی که باید نزاعِ در جامعهی ما، نزاعِ بهشتی میبود یعنی هر یک از افراد، در شئون گوناگون، دیگری را بر خود مقدّم میداشت امّا متأسفانه اینگونه نیست و هر کس، تنها به دنبال منافع خودش است و به دیگری فکر نمیکند.
🔸 تمام دعواهای ما بر سر این است که میخواهیم همهی چیزهای خوب را از آنِ خود کنیم و همین باعث میشود که در اجتماع، فرج و گشایش نباشد و افراد، دائماً به جان یکدیگر بیفتند و هر کس، تنها خود را بر دیگری ترجیح دهد.
🔹 حضرت علّامه حسنزاده آملی (ره) میفرمودند اینکه برای خانهها و مغازههایمان، دروازه میگذاریم و آنها را قفل و کلید میکنیم، نشان میدهد که از دست همدیگر، گشایش نداریم و در فرج نیستیم.
🔸 در تاریخ آمده است که در زمان امام صادق (ع)، شخصی که گویا از شیعیان حضرت بود، روزی به محضر آقا رسید و از منطقهای که در آن زندگی میکرد، بسیار تعریف کرد و گفت: من در محلّی زندگی میکنم که مردمانش بسیار خوب هستند و در کنار هم زندگی آرامی داریم.
🔹 امام صادق (ع) به او فرمودند آیا به اندازهای با همدیگر مأنوس هستید که اگر کسی، دستش تنگ بود و نیاز مالی داشت، بتواند به مغازهای برود و بدون اطّلاع مغازهدار، از آنجا، مبلغ مورد نیاز خود را بردارد و بعد از اینکه پول را برگرداند، مغازهدار از او ناراحت نشود؟
🔸 آن شخص به امام عرض کرد: نه آقا این اندازه با همدیگر مأنوس نشدیم. حضرت فرمودند: پس نگویید که با هم خوب زندگی میکنیم.
🔹 اجتماع ما هم فرج و گشایش ندارد و دعواهای ما، بهشتی نیست. هر کسی، تنها به دنبال آن است که منافع خود را تأمين کند و کاری به دیگران ندارد. خدا و رضای او، در شئون گوناگون زندگی ما مطرح نیست و حتّی بسیاری از مساجد، منبرها و عزاداریهای ما هم برای خدا نیست که تمام این امور، نشان از ضیقی و تنگنظری ما دارد.
💢 کانال (طهورا و صفورا و صبورا)
⭐️ قبساتی از افاضات استاد صمدی آملی (حفظه الله تعالی) ⭐️
♦️ #نهجالولایة - بررسی مستند در شناخت امام زمان علیه السّلام ♦️
♦️ جلسه بیست و هفتم - شبِ سیام ماه مبارک رمضان ۱۴۴۴ (ه.ق)
♦️ ۳۱ فروردین ۱۴۰۲ (ه.ش)
✳️ قسمت دوم ⬇️⬇️ از دقیقه ۲۶ تا دقیقه ۴۰
🔸 متأسفانه مردم اجتماع ما از دست یکدیگر گشایش ندارند در حالی که همه، شیعهی جناب رسول الله (ص) و شیعهی امیرالمؤمنین (ع) هستیم و باید همدیگر را محترم بشماریم و دعوای ما دعوای بهشتی باشد امّا میبینیم که چنین نیست.
🔹 لذا همه از درون، خواهان گشایش هستیم و فرج محمّد و آل محمّد (ص) را انتظار میکشیم.
🔸 در صلواتی هم که بر پیغمبر و آل پیغمبر (ص) میفرستیم، دو استدعا و درخواست از محضر حق متعال میکنیم. یکی اینکه میگوییم اللّهُمَّ صَلِّ علی محمّد وَ آل محمّد. بارالها! شما بر پیغمبر و آلش صلوات و درود بفرست.
🔹 لفظ اللّهُمَّ، در واقع همان "یا الله" است که "یا" از ابتدای عبارت حذف شده و در آخر، به صورت میم مشدّد آمده است. در کلمهی "صَلِّ" نیز به تعبیر طلبگی ما ضمیر "أنتَ" نهفته است که در واقع با این ضمیر، خداوند را مورد خطاب قرار میدهیم که بارالها! شما بر پیغمبر و آلش صلوات بفرست.
🔸 چون اگر من صلوات بدهم، صلواتِ من به اندازهی من است. جمعِ ما هم صلوات بفرستیم، باز صلواتمان به اندازهی جمع ماست لذا از تو درخواست میکنیم تا شما بر پیامبر اکرم و آل ایشان صلوات بفرستی.
🔹 درخواست بعدیمان از حق متعال این است که "وَ عَجِّل فَرَجَهُم". بارالها! در فرج پیغمبر و آل پیغمبر (ص) تعجیل بفرما که ضمیر "هُم" به جناب رسول الله (ص) و اهلبیت ایشان برمیگردد.
💢 کانال (طهورا و صفورا و صبورا)
⭐️ قبساتی از افاضات استاد صمدی آملی (حفظه الله تعالی) ⭐️
♦️ #نهجالولایة - بررسی مستند در شناخت امام زمان علیه السّلام ♦️
♦️ جلسه بیست و هفتم - شبِ سیام ماه مبارک رمضان ۱۴۴۴ (ه.ق)
♦️ ۳۱ فروردین ۱۴۰۲ (ه.ش)
✳️ قسمت سوم ⬇️⬇️ از دقیقه ۴۰ تا آخر
🔸 در دعای زمان غیبت، عبارتی آمده است که در آن به محضر حق متعال عرض میکنیم بارالها! مرا به گونهای قرار ده تا تعجیلِ آنچه را که به تأخیر انداختی، نخواهم و تأخیرِ آنچه را که نسبت به آن تعجیل کردی، دوست نداشته باشم. "لا أُحِبَّ تَعجیلَ مَا أخَّرتَ وَ لا تأخیرَ مَا عَجَّلتَ"
🔹 چون ما گاهی نسبت به چیزی که خداوند تأخيرش را میخواهد، عجله میکنیم. مثلاً شاید اگر مریضمان با تأخیر شفا پیدا کند، هم به خیر او باشد، هم به خیر اطرافیانش و هم اینکه مصالح زیادی در بیماری او وجود داشته باشد امّا ما عجله میکنیم و از طُرُق گوناگون مثل صدقه دادن، قربانی کردن، دعا کردن و... شفای او را زودتر از موعد میگیریم.
🔸 البته تشخیص و فرقانِ این مسأله کار هر کسی نیست لذا در دعا از حق متعال درخواست میکنیم بارالها! به من توفیق بده که فرقان پیدا کنم تا تعجیلِ آنچه را که به تأخیر انداختی، نخواهم و تأخیرِ آنچه را که نسبت به آن تعجیل کردی، طلب نکنم.
🔹 انسان متّقی میتواند به چنین فرقانی دست پیدا کند. منظور از تقوا نیز انجام واجبات و ترک محرّمات است. کسی که واجبات الهی را انجام دهد و محرّمات الهی را ترک کند، چنین فرقانی در دلش حاصل میشود.
🔸 البته اینکه در روایات فرمودند انتظار فرج، اَفضل اعمال است و برای تعجیل در فرج، دعا کنید، این دعا کردن، از باب استدعای از حق متعال و همچنین اظهار علاقه و میل باطنی نسبت به فرج و قیام حضرت بقیةالله است نه اینکه تعجیلِ آن چیزی باشد که خداوند، تأخیر آن را میخواهد.
🔹 بنده خدایی به من میفرمود روزی در حرم امیرالمؤمنین (ع)، دعای زمان غیبت را میخواندم. عبارتی در دعا آمده بود به این مضمون، زمانی که شما به انبیاء (ع)، پیغمبر اکرم (ص) و اهلبیت ایشان سلام میدهید، آن بزرگواران سلام شما را میشنوند و جواب سلامتان را نیز میدهند امّا شما جواب سلام آنان را نمیشنوید و همین نشنیدن، کمال شماست.
🔸 ایشان ادامه دادند بار دیگری که به نجف مشرّف شدم و دعای زمان غیبت را خواندم، هرچه به دنبال آن جملهی آخر گشتم، آن را نیافتم.
🔹 اینها از جمله احادیث برزخیّهای است که ممکن است به انسان القاء شود. اگر انسان در قرائتهای خود، توحّد داشته باشد، گاهی شرح و تفسیر و تأویلِ آیات، احادیث و ادعیه به او داده میشود.
🔸 برگردیم به ادامه بحث، اینکه ما از محضر حق متعال، فرج پیغمبر و آلش را درخواست میکنیم، منظور از این فرج چیست؟ حضرت علّامه حسن زاده آملی (ره) میفرمودند اگر روزی فرا برسد که ما به تمامی آنچه که خالقمان به ما امر فرمود، به دقّت عمل کردیم، آن روز، روز فرج است و اجتماع در آن روز گشایش و آرامش پیدا میکند.
🔹 اگر دیدیم دین را پیاده کردیم امّا فرج و گشایش حاصل نشد، معلوم میشود آنگونه که باید، دین در متن اجتماع اجرا نشد و قطعاً در فهممان از آیات و روایات، دچار خطا و اشتباه شدیم.
🔸 پس برای اینکه دین به درستی در اجتماع پیاده شود، نیازمند به انسان کامل هستیم. لذا از محضر حق متعال میخواهیم که فرج حضرت بقيةالله (عج) و همچنین فرج پیغمبر و آلش را نزدیک بفرماید. چون اگر حضرت، تشریففرما شوند دین را با تمام حقیقتش پیاده میفرمایند و به دنبال آن، یقیناً فرج و گشایش حاصل میشود
والحمد لله رب العالمین.
💢 کانال (طهورا و صفورا و صبورا)