💠 حضرت علامه حسنزاده آملی(ره)
🔹 همهی آثار وجودیِ بدن از حرکات، سَکنات و ادراکات حسی آن، از آن حقیقت به نام روح و نفس ناطقه است؛ به تعبیر دیگر، این همه آثار وجودیِ انسانها، اطوار ظهورات و تجلیّات آن مبدأ آثار است، و این وحدت و تشخّصِ ظاهر انسان و ائتلاف اعضا و جوارح همگی، از آن گوهر گرامی است.
📘 دروس معرفت نفس/ درس شصت و سوم/ ص ۲۴۱
💢 کانال (طهورا و صفورا و صبورا)
https://eitaa.com/tahoorasafoorasaboora
💠 استاد صمدی آملی حفظه الله
🔹 یکی از شئون نفس ناطقهی انسان، مرتبهی قلب اوست، که در فارسی از آن به "دل" تعبير میکنند. قلب به معنای گردیدن و جا به جا شدن است. نفس انسان حال واحدی ندارد و دائما در انقلاب است. گاه حال خوشی دارد و گاه بد است.
🔸 عزیزان من! از این حالت نفسانی خود نگرانی نداشته باشید. طبیعت انسان قبل از اینکه به طهارت کامل برسد و حضور تامّ پيدا کند همین گونه است.
🔹 هر انسان سالکی باید توجّه داشته باشد که نباید پس از هر هُبُوطی از ادامهی راه منصرف شود، بلکه بايد برخیزد و بار دیگر حرکت کند. زیرا یکی از راههای پختگی نفس، همين افتان و خیزان بودن است.
📘 شرح مراتب طهارت/ جلد اول/ مجلس هفدهم/ ص ۲۲۵_۲۲۳
💢 کانال (طهورا و صفورا و صبورا)
https://eitaa.com/tahoorasafoorasaboora
💠 استاد صمدی آملی حفظه الله
💫 وَ لَستُ أری غَیرَ النّبیّ و الِهِ
💫 إلیه تعالی شأنُهُ مِن وسیله
و غیر از پیامبر(ص) و آل او به سوی حق تعالی شانه وسیله ای را نمی شناسم.
✨ وسیله بودن پیامبر(ص) و آل او (۳)
📖 "بسنده عن ابی الحسن الصائغ عن عمّه قال: خرجت مع الرضا(ع) إلی خراسان؛ ... فما زال الفرائض علی الحمد و (اِنّا اَنزَلناهُ) فی الأول، و الحمد و (قُل هُوَ الله اَحَد) فی الثانیه.
🔹 "مضمون مستفاد از رویات معراجیه، از توحید، به حجّت رفتن است؛ نظير ترکیب کُتُب (اصول کافی) که از عقل، به علم و پس از آن به توحید، و سپس به حجّت، آمده است.
در این قسم روایات از حجّت به توحید، همان طور که جناب صدوق فرمود، قدر، سورهی پیغمبر و اهلبیت اوست که مُصلِّی، آنان را وسیلهی قرب به سوی خدا قرار میدهد؛ چه، به وسیله ی آنان به معرفت او رسیده است و به مفاد روایات قسم دوم، فتوا دادهاند که در رکعت اولای هر صلاة قرائت (اِنّا اَنزَلناهُ)، و در رکعت ثانیه، سورهی توحید مستحبّ است".
🔸 از سيره عملی حضرت علامه حسن زاده آملی(ره) در نمازهای یومیّه و نيز از بیت مذکور محلّ بحث، که در آن، پیامبر و آل او را وسیلهی تقرب به حق تعالی دانستند، که می توان دریافت که حضرتش، همين مبنای جناب صدوق علیه الرّحمه را پذیرفته است. فافهم!
📘 ترجمه و شرح قصيدهی عائرهی ینبوع الحیوه/بيت چهارم/ ص ۳۸_۳۷
💢 کانال (طهورا و صفورا و صبورا)
https://eitaa.com/tahoorasafoorasaboora
💠 حضرت علامه حسن زاده آملی(ره)
🔹 غَرَض عمده پی بردن و فهمیدنِ حقایق و معرفتِ بدانهاست، و در نامگذاری مشاجره و مشاحّه روا نیست.
حال در تسمیه آن صورت فعلیّه علمیّه که نور دانش می بخشد و خَزینه جمیع علوم است؛ چه نامی را اختیار کنیم شایسته است؟
🔹 در کتب حکمای بزرگ و فلاسفهی نامدار جهانِ دانش، چنان موجودی به نام "عقل" نامیده شد، چنان که روان آدمی به نام "نفس ناطقه".
کما این نفس ناطقه را "روح" میگویند، آن موجود به نام عقل را، "روح" نیز مینامند و نامهای دیگر نيز دارد.
📘 دروس معرفت نفس/ درس شصت و چهارم/ ص ۲۴۲
💢 کانال (طهورا و صفورا و صبورا)
https://eitaa.com/tahoorasafoorasaboora
💠استاد صمدی آملی حفظه الله
🔹 این طبیعت انسان است که در حالات گوناگون به سر میبرد. معمولا نفوس مضطربه، خود را در این جاها نشان میدهند.
نفوس مضطربه، همان جانهایی هستند که دائما در اضطرابند، و با خود میگویند: چه کار کنیم؟ گرفتار شدیم.
گوش به حرف چه کسی بدهیم؟ آيا اين راه را برویم یا نرویم؟
🔹 نوعا عموم مردم از حالت اضطراب نفسانی خویش، زجر میبینند.
انسان را همّتی بلند باید، تا بتواند قلب خود را از این اضطراب نجات بخشد و آن را پاک و طاهر گرداند.
🔹 به فرموده حضرت آقا:
"قلب را همّ واحد باید".
یعنی باید تمام همّ و غم را در يک مسیر قرار دهد و گرنه قلب، شعبه شعبه گردیده و هر زمانی به چیزی دل میبندد.
📘 شرح مراتب طهارت/ ج۱/ مجلس هفدهم/ ص۲۲۵
💢 کانال (طهورا و صفورا و صبورا)
https://eitaa.com/tahoorasafoorasaboora
💠 استاد صمدی آملی حفظه الله
💫 وَ مِن ثَدیِ اُمّی قَدَّسَ الله سِرّها
💫 شَرِبتُ حُمَیّا حُبِّهم بَدءَ رَضعتی
و از پستان مادرم، خداوند سِرّ او را پاکیزه گردانید، در ابتدای شیر خوارگیام شدت محبّتشان را نوشیدهام.
✨ ریشهی محبّت به اهل بیت در حضرت علامه حسنزاده آملی(ره)
🔹 در فرمایشات حضوری میفرمود: این که من در نوشتههایم بسیار از مادرم نام میبرم، برای آن است که خدایی ایشان، اهل ولایت و فانی در ولایت بوده اند، و من آن شدّت و جوشش حبّ و دوستی محمّد و آلش را از شیر مادرم نوشیدهام.
📖 در قصیدهی لقائیهی "دیوان" آمده است:
▪️ گر تار و پودِ بودم از هم برشکافی
▪️ جز او نخواهی یافت این دولت سرا را
▪️ عشق منَش از گفتهی اُستاد نبوَد
▪️ نوشیدهام با شیر مادر این غذا را
🔹 در کلمه ۲۹۹ "هزارو یک کلمه" صفحهی ۴۷۱ آمده است:
"خدای تعالی را شاکرم که از پستان پاک شیرخوردهام و در دامان پاک تربیت شدهام.
الحمدللّه که حقّا مادرم دیندار خالص، و موحّد مخلص، و فانی در نور ولایت بود".
🔹 برکاتی که از الطاف الهی نصیبم شده است، همه از شیر طیّب و دامن طاهر مادرم، و روزی حلال پدرم بوده است.
🔹 اين گفتارم محض صدق و صِرف صواب است، نه سخنی از روی تعصب و خوی محبّت به پدر و مادر.
📘 ترجمه و شرح قصيدهی عائرهی ینبوع الحیوه/بيت پنجم/ ص۳۸
💢 کانال (طهورا و صفورا و صبورا)
https://eitaa.com/tahoorasafoorasaboora