🌷حضرت استاد صمدی آملی (حفظه الله تعالی) :
▪️ادامهی باب معاصی جوارح
هدایت نهم، پیرامون توبهی قلبی
▪️ مقدمات توبه
🌸 سه چیز از مقدمات توبه به شمار میآید:
۱- یاد آوردنِ نهایت زشتی گناهان
۲- یادآوری شدّت عقوبت خداوند،
و دردناک بودن سخَط(= خشم الهی) و غضبی که برایت نسبت به آن طاقت نخواهد بود.
🍀 ۳- یادآوری ضعف تو، و کمیِ چارهی تو در این امر؛
زیرا کسی که تحمّل گرمی آفتاب، و لطمهی یک شُرطی، و گزیدن مورچهای را ندارد؛
🌸 چگونه تحمّلِ حرارت جهنّم، و زدن گُرزهای زبانههای آتش، و گزیدن مارها و عقربها را خواهد داشت؟
🍀 آن مارها بسیار گردن دراز، و عقربها هم مانند قاطرهای نر را میمانند، که در دارِ غضب و هلاکت، از آتش آفریده شدند که از اینها به خدا پناه میبریم.
🌸 سپس از سَخَط(= خشم، غضب) و عذابِ خداوند به خود او پناهنده میشویم.
🍀 پس اگر بر این مقدمات (یادآوری سه گانه)، مداومت داشته باشی و شبانهروز بر آن معاودت(= مراجعه، برگشت) داشته باشی، میتوانی "توبهی نصوح" از گناهان را تحمّل کنی و خداوند هم از فضل خودش توفیق دهندهی آن است.
▪️هدایت ۱۰ : نحوهی خلاصی یافتن از گناهان
🌸 گناهان به صورت خلاصه بر سه قسماند:
🍀 ۱- ترکِ واجباتِ خدای تعالی بر تو که نماز، و روزه، و زکات، و کفّاره و غیر اینها، که تا حدّ امکان آنها را بجا میآوری.
🌸 ۲- گناهانِ بین تو و خداوند سبحان، مثل شُربِ خَمر، زدنِ مَزامیر (آلات موسیقی) و خوردن ربا و مثل آنها، که باید از اینگونه گناهان پشیمان شوی و قلب خود را برای ترکِ بازگشتِ به مثل آن، برای همیشه آماده نمایی.
🍀 ۳- گناهانِ بین تو و بندگان خدا، که این نوع گناهان مشکلترین و سختترینِ آنهاست.
🌸 و این اقسامِ سهگانه میتواند در مال باشد، میتواند در نَفْس باشد، و یا در حُرمت، و یا در دین باشد
[ادامه دارد ....]
📗 منبع: #راه_نجات ، صفحه ۲۸۳ ، راه نجات ، ترجمه متن کتاب شریف « منهاج النّجاة » ملامحسن فیض کاشانی
💢 کانال (طهورا و صفورا و صبورا)
http://splus.ir/tahoorasafoorasaboora سروش
https://eitaa.com/tahoorasafoorasaboora ایتا
🍃🌺🌸🍃🌸🌺🍃
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌸#زیارت امام سجاد و امام محمد باقر و امام جعفرصادق
( سلام الله علیهم اجمعین ) در روز سه شنبه🌸
💢کانال ( طهورا و صفورا و صبورا )
💐 #حدیث_روز
🌺 حضرت امام سجاد (علیه السّلام):
خداوند نیرنگِ ستم پیشهگان، و تجاوزِ حسودان، و خشونتِ گردن کشان را از ما و شما دور سازد.
ای مؤمنان! مباد که سرکشان و پیروان ایشان، که شیفتهی دنیا و روی آورندهی به دنیایند، شما را از حقّ برگردانند.
🌺 حضرت امام باقر (علیه السّلام):
فرزندان دنیا، اهل خودفراموشی، و بزرگبینی، و نادانیاند. و فرزندانِ آخرت، همان مؤمنان، عمل کنندگان و دوری گُزینانِ از دنیایند. اهلِ دانش، تیزفهم، مرد اندیشه و عبرتگیر و جستجوگر هستند.
🌺 حضرت امام صادق (علیه السّلام):
هرکه به برادرش خیانت ورزد و او را تحقیر نماید و کینهی او را به دل بگیرد، خداوند دوزخ را جایگاه او سازد. و هرکه بر مؤمنی حَسد ورزد، همانطور که نمک در آب حل شود، ایمان در دلش آب میشود.
📗 منبع: تُحَف العقول، ابومحمد حرّانی، ترجمه صادق حسنزاده، صفحه ۴۴۱ الی ۵۴۱
💢 کانال (طهورا و صفورا و صبورا)
https://eitaa.com/tahoorasafoorasaboora ایتا
🍃🌸🌹🍃🌹🌸🍃
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️#توحیدصمدی ۳۱♦️
🌷#احیاء شب #نیمه_شعبان المعظم
🔸 احیای امشب، زنده نگه داشتن امشب، جزء آن شبهای هست که « قُمِ الّیل » است؛ کل شب را بایست.
🔹 این آیه را میشود تقطیع کرد و از هر کلمهی آن و جملهی آن یک معنایی را اتخاذ کرد، که تقسیم بشود برای انسان.
🔸 ایام شبهای سال،
بعضی از شبها را انسان همه را بتواند بیدار باشد "قُمِ الّیل" کل شب را بیدار باش؛ یکی از آن شبها همین شب نیمه شعبان است.
🔹 شب ولادت آقا است. که در سحر امشب حضرت به دنیا آمده یعنی هنوز اذان صبح نشده آقا امشب به دنیا میآید در سحر.
🔸 یکی هم شبهای قدر است آنها را هم در کتابهای دعا ملاحظه فرمودید که فرمودند کلّ شب را اِحیاء کنید.
🔹مراد از این شب هم یعنی از اذان مغرب تا اذان صبح، انسان مجموع شب را بیدار باشد.
🔸 مراد از اِحیاء هم لااقلّش بیداری است، همین که آدم بیدار باشد نخوابد.
🔹 این شاکلهی اِحیاء محقّق میشود؛ حالا این اِحیاء را که بیداری است در عین حال مثلاً به نمازهایی که فرمودند به دعاهایی که آمده است؛ آنها احیای به ذکر میشود.
🔸 حداقل اِحیایش، اِحیای به بیدار بودن است. تکلیف شاقّی هم نیست. انسان در طول سالش کلاً چند شب بیدار باشد؛ یکی امشب است.
شبهای قدر است، شب مبعث است بعنوان مصادیق، قُمِ الّیل.
🌷حضرت استاد صمدی آملی
💢کانال ( طهورا و صفورا و صبورا )
https://eitaa.com/tahoorasafoorasaboora ایتا
🌹🌹🍀🍀🌹🌹
1400-12-27.mp3-.mp3
12.94M
🌷« اللهم عجّل لولیک الفرج »
✳️فرمایشات استاد صمدی آملی ⬆️⬆️
❇️شب ِ نیمه شعبان ۱۴۰۰/۱۲/۲۶
💢کانال ( طهورا و صفورا و صبورا )
https://eitaa.com/tahoorasafoorasaboora ایتا
🌹🌹🍀🍀🌹🌹
بسم الله الرّحمن الرّحیم
🌷 قبساتی از افاضات حضرت استاد صمدی آملی
پیرامون 💥" نیمهی شعبان"💥
تاریخ: ۲۶/ اسفند/۱۴۰۰
♦️قسمت اوّل♦️
⭐️ شب نیمهی ماه مبارک شعبان، بنابر نقلِ مشهور مورّخینِ گرانقدر، مثل مرحوم کلینی (ره) به عنوان شب ولادت با سعادت حضرت امام زمان (عج) است.
🌸 (تولّدِ) این بزرگوار را در نیمهی شعبان سال ۲۵۵ بنابر نقل مرحوم ثقةالاسلام کلینی در اصول کافی و بزرگواران دیگر هم در سال۲۵۶ هجری مطرح فرمودند.
⭐️ هر دو عدد بنابر محاسبهی مبداءِ هجرت جناب رسول الله که معمولاً سال قمری را ما با محرّم آغاز میکنیم، در حالی که به نقل تقریباً اکثر مورّخین، جناب رسول الله در یازدهم و یا دوازدهم ماه ذیالقعدهی سال سیزدهم بعثت، از مکهی مکرّمه به مدینه تشریففرما شدند که روی محاسبات عددی مبداءِ هجرتِ حضرت، هم سال ولادت امام زمان در سال ۲۵۵ مطرح شد و هم در سال ۲۵۶، که به عدد اسم شریف نور است.
🌸 برای هر ماه قمری که با روز و شب جمعه آغاز شده باشد آن ماه را به آیهی شریفهی نور در سورهی مبارکهی نور اِسناد میدهند:
"اًللهُ نورُ السّمواتِ و الاَرض مَثَلُ نورهِ کَمِشْکَاةِِ ... (نور/۳۵)"
⭐️ روی عدد سال ولادت امام زمان (عج) خیلی تأکید و اِهتمام دارند که آیهی مبارکهی نور به عدد ۲۵۶ بار تلاوت و تکرار شود که تکرار در آیات، اَوْقَع در نَفْس (دلنشینتر، مؤثّرتر) واقع میشود.
🌸 با تولد حضرت امام زمان (عج) باز هم همچنان قرآن از جدول وجودی خاتم انبیاء، بر قلب مبارک ایشان در حال تنزّل است و از ناحیهی جدول وجودی قلب خاتم انبیاء که اَوْسَع الْقلوب است، به تعبیر حضرت امام حسن مجتبی (ع) از طریق قلب مبارک ایشان، بر قلب جناب انسان کاملِ هر عصری که امروز امام زمان، حضرت "م ح م د" اِبن الْحسنِ الْعَسکری است بر ایشان هم نازل میشود.
⭐️ امشب که در سال ۲۵۶ (ه.ق) در نیمهی شعبان، حضرت اِجلال نزول فرمودند و متولّد شدند؛ از آن لحظه به این طرف با لحظهی اِرتحال و شهادت پدر بزرگوار شهیدشان امام حسن عسکری (ع) تا الآن، چه در دورهی هفتاد سالهی غیبت صغری که در سال ۳۲۹ (ه.ق) غیبت صغری به پایان رسید و آغاز غیبت تامّه و کبرای حضرت بقیةالله شروع شد.
🌸 حالا به یک تعبیری با آغاز غیبت تامّه، گویا یک ظهور حضرت بقیةالله به صورت ظهور صغری محقق شد، با آمدن غیبت تامّه در طی آن هفتاد سال که هم غیبت صغری بود و هم به یک معنی ظهور صغرای حضرت بقیةالله بود.
⭐️ از سال ۳۲۹ (ه.ق) به این طرف که الآن در سال ۱۴۴۳ (ه.ق) نزدیک به ایام محرّم، میفرمایید که وجود مقدّس حضرت بقیةالله عهدهدار تنزّل قرآن به طور عَلیَ الدّوام است. عهدهدار اِنزال دَفعی قرآن عَلیَ الدّوام است.
🌸 این اِنزالِ دَفعی و اِنزالِ تدریجی در عالم طبیعت، هرگز منقطع نمیشود. شواهد برای این حرف، بزرگان اقامه فرمودند؛ مثل روایاتی که در اصول کافی است چه اینکه خود قرآن کریم هم مبیّن همین معناست.
⭐️ امام صادق (ع) میفرمایند که: هر کجا پای امامت ما در میان آمد، کسی با شما در بارهی امامت ما اوصیاء و اولیاءِ خاتم انبیاء به مخالفت برخاست و ولایت و امامت ما را انکار میکند، شما با دو سورهی قدر و دُخان با او مُباهله کنید.
🌸 که در هر دو سوره، لیلةالقدر و لیلهی مبارکه را، در دخان و سورهی قدر ملاحظه میفرمایید که خودش دلیل بر لیلةالقدر بودنِ انسانِ کامل است که حضرت بقیةالله امشب تشریف فرما شد و انشاءالله که مبارکتان باشد.
⭐️ به هر حال در هر یک از مراکز مقدّسه مشرّف بشویم یکی از توفیقاتی که میتوانیم در محضر آن انسان کاملِ الهی داشته باشیم، بخصوص در محضر مقدّس حضرت بقیةالله که دیگر جای خاص ندارد، قرآن تلاوت کند.
🌸 حالا بزرگواران دیگر هم گرچه آن محل قبر و تربت مبارکشان موضوعیّت دارد و خودش بحثها دارد، و در عین حال میشود هر جا باز آدم به محضرشان تشرف داشته باشد و قرآن را تلاوت کند.
⭐️ راه ارتباطی بین حقّ و خلق در عصر محمّدی (ص) قرآن کریم است. این حلقهی ارتباطی است. و چون وجود مقدّس حضرت بقیةالله از سال ۲۵۶ تا الآن موجب بقای قرآن شده است که:
"اِنّی تارکُُ فیکُمُ الثِّقلًین کتابَ الله و عِترَتی لًنْ یَفتَرقا"
اینها از هم جدایی پذیری ندارند
🌸 و لذا دائماً در محضر قرآن میتوانید در هر کجایی که هستیم در محضر حضرت بقیةالله، (باشیم) در جنگل، در حال کارگری، در زمین کشاورزی هستیم، در اداره، {که البته ادارهایها در ساعات اداری حقوق میگیرند مدیوناند و باید کار بکنند} به غیر از اینجا، جاهای دیگر، هر کجا، در آسمان باشید در زمین باشید، چاه کن در زیر چاه دارد چاه میکند فرق نمیکند هر کجا "فَاَینُما تُوَلّوا فَثَمَّ وَجهُ الله (بقره/۱۱۵"
💢 کانال (طهورا و صفورا و صبورا)
https://eitaa.com/tahoorasafoorasaboora ایتا
🌹🌹🍀🍀🌹🌹
🌷 قبساتی از افاضات حضرت استاد صمدی آملی
پیرامون 💥" نیمهی شعبان"💥
تاریخ: ۲۶/ اسفند/۱۴۰۰
♦️قسمت دوم♦️
⭐️ راه ارتباطی بین حقّ و خلق در عصر محمّدی (ص) قرآن کریم است. این حلقهی ارتباطی است. و چون وجود مقدّس حضرت بقیةالله از سال ۲۵۶ تا الآن موجب بقای قرآن شده است که:
"اِنّی تارکُُ فیکُمُ الثِّقلًین کتابَ الله و عِترَتی لًنْ یَفتَرقا"
اینها از هم جدایی پذیری ندارند
🌸 و لذا دائماً در محضر قرآن میتوانید در هر کجایی که هستیم در محضر حضرت بقیةالله، (باشیم) در جنگل، در حال کارگری، در زمین کشاورزی هستیم، در اداره، {که البته ادارهایها در ساعات اداری حقوق میگیرند مدیوناند و باید کار بکنند} به غیر از اینجا، جاهای دیگر، هر کجا، در آسمان باشید در زمین باشید، چاه کن در زیر چاه دارد چاه میکند فرق نمیکند هر کجا "فَاَینُما تُوَلّوا فَثَمَّ وَجهُ الله (بقره/۱۱۵"
⭐️ اگر کسی منتظر حقیقی است هر لحظه، هر روز، هر شب، همیشه در حال انتظار است. این حالت باید در ما پدید بیاید. وقتی این حال پدید آمده انشاءالله، بعد انسان میبیند که به هوا و ذکر و یاد آقاجان در میآید. بسیار خوب در زمین کشاورزی است دارد موتور میزند، دارد نِشاء میکند و هکذا...
🌸 یادش آمد، بسیار خوب همانجا، کاری ندارد قرآن که چقدر از قرآن حفظ هستیم حداقل سورهی حمد را که همه نماز میخوانیم، بلدیم. سورهی "قل هو الله احد" را که بلدیم، اتفاقاً این دو تا سوره میشود گفت سورهی علی و اولاد علی(عَلیهمُ السّلام) است:
"اهْدِنَا الصِّراطَ الْمُسْتَقِيم"
در اوست. سورهی قدر را که بلد هستیم "اِنَّا أَنْزَلْناهُ فِی لَیْلَةِ الْقَدْر"
⭐️ انسان در همانجا میایستد و در محضر مقدس حضرت بقیةالله، آنوقت نیّت میکند آقا چند تا آیه، چند تا سوره، هر چه که ذهنم بیاید هر چه به من بفرمایید، و دست روی سینه میگذارد و در محضر امام عصرش آیات و سورههای قرآن را تلاوت میکند.
🌸 بعد اگر اینطور ما قرآن را بگیریم تلاوت کنیم آنوقت هر کجای قرآن، هر آیهای،
یکدفعه دل ما را میگیرد از این به بعد ما دیگر در اختیار خودمان نیستیم.
⭐️ از این به بعد در اختیار ملکوت عالمیم. تا اینجا مقدّماتش مال جنابعالی بود، زحمت کشیدی انشاءالله خودت را به سوی حق متعال روی دادی، به سوی حضرت بقیةالله روی آوردی، از آن به بعد چه کسی باید شما را بالا ببرد؛ آنها دیگران هستند.
"رافِع السّمواتِ و خافِضُ الاَرَضین" همان خدایی که آسمانها را برافراشت و زمین را برنهاد همان حقیقت باید شما را بالا ببرد و بالا میبرد.
🌸 چه بسا انسان همین سورهی حمد را یک عمر در نماز میخواند هیچگاه این سوره او را نگرفته امّا همانجا سر زمین کشاورزی، حالش منقلب شد دلش هوای حضرت بقیةالله را کرد، همانجا سورهی حمد را به نیّت اینکه در محضر امام زمان هستیم تلاوت کند؛
⭐️ یکدفعه میبیند این سوره او را میگیرد. اصلاً یک جوری میشود! این یک چیز دیگری است! حال و هوایش در جا برمیگردد. به طور کلی این زمینی، آسمانی میشود.!!
💢 کانال (طهورا و صفورا و صبورا)
https://eitaa.com/tahoorasafoorasaboora ایتا
🌹🌹🍀🍀🌹🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌸 #زیارت امام موسی کاظم ، امام رضا ، امام جواد ، امام هادی صلوات الله علیهم اجمعین 🍃🌸
🌷روز چهارشنبه
💢کانال ( طهورا و صفورا و صبورا )
💐 #حدیث_روز
🌺 حضرت امام موسی الکاظم (علیه السّلام):
براستی که خردمندان در دنیا پارسایی کردند و به سرای آخرت دل بستند؛ چرا که آنان فهمیدند که دنیا، خواهان است و خواسته شده (هم طالِب است هم مطلوب) آخرت نیز خواهان و خواسته شده است.
➖ پس هرکه خواهانِ آخرت باشد، دنیا جویای او میشود تا اینکه او روزیاش را از دنیا بگیرد.
و هرکه دنیا را بخواهد، آخرت او را بجوید و مرگ او در رسد، و دنیا و آخرتش تباه شود.
🌺 حضرت امام علی بن موسی الرّضا (علیه السّلام):
در ماه رمضان با دیدنِ هلالِ آن، روزه گرفته شود و با دیدن هلالِ شوّال، افطار شود.
نماز تراویح به جماعت جایز نیست.
( تراویح= نماز مستحبّی که اهل سنّت در ماه رمضان در مسجد و به جماعت میخوانند. در فقه شیعه نمازهای مستحبّی باید فُرادا خوانده شود.)
🌺 حضرت امام جواد (علیه السّلام):
در قیامت، بلا دیدهها و رنج کشیدهها مقاماتی عالی و ارجمند دارند. اینها کسانی هستند که تسلیم مشیّت حقّ تعالی بودهاند و صبر داشتهاند.[*]
🌺 حضرت امام هادی (علیه السّلام):
پیامبر(ص) و خاندان ایشان، در گفتههای خود هرگز از حدود قرآن تجاوز ننمایند؛ پس هرگاه اَخبار درستی (از آنان) نقل گردد، و گواه درستی از قرآن جستجو شود و مورد تأئید قرآن قرار گیرد، در این صورت پیروی از آنها واجب است و جز اهلِ عِناد، از آن سرپیچی ننمایند.
📗 منبع: تُحفُ العقول، ابومحمد حرّانی، ترجمه صادق حسنزاده، صفحه ۷۰۵ الی ۸۳۵
[*] فضایل و سیرهی چهارده معصوم، علامه حسنزاده، صفحه ۴۶۷
💢 کانال (طهورا و صفورا و صبورا)
https://eitaa.com/tahoorasafoorasaboora ایتا
🍃🌸🌹🍃🌹🌸🍃
🌸 بیانات #مقام_معظم_رهبری (مدّظلّه العالی) پیرامون مهدویّت:
🏵 روز نیمهی شعبان روز امید است؛ این امید، مخصوص مجموعهی شیعیان یا حتّی مخصوص امّت مسلمان هم نیست. اصلِ امید به یک آیندهی روشن برای بشریت و ظهور یک موعود، یک منجی، یک دستِ عدالتگستر در سرتاسر جهان، تقریباً مورد اتفاق همهی ادیانی است که در عالم سراغ داریم.
🏵 غیر از دین اسلام و مسیحیت و یهودیت، حتّی ادیان هند، بودائی و ادیانی که نامی از آنها هم در ذهن اکثر مردم دنیا نیست، در تعلیمات خود یک چنین آیندهای را بشارت دادهاند.
💥 این در واقع امید بخشیدن به همهی انسانها در طول تاریخ است و پاسخگوئی به نیاز انسانها به این امید، که حقیقتی هم با آن بیان شده است.
💥 خصوصیت اعتقاد ما شیعیان این است که این حقیقت را در مذهب تشیع از شکل یک آرزو، از شکل یک امر ذهنیِ محض، به صورت یک واقعیت موجود تبدیل کرده است.
🏵 حقیقت این است که شیعیان وقتی منتظر مهدی موعودند، منتظر آن دستِ نجاتبخش هستند و در عالم ذهنیّات غوطه نمیخورند؛ یک واقعیتی را جستجو میکنند که این واقعیت وجود دارد.
💥 حجّت خدا در بین مردم زنده است، موجود است، با مردم زندگی میکند ، مردم را میبیند، با آنهاست، دردهای آنها، آلام آنها را حس میکند.
🏵 انسانها هم، آنهائی که سعادتمند باشند، ظرفیت داشته باشند، در مواقعی بهطور ناشناس او را زیارت میکنند. او وجود دارد؛ یک انسان واقعی، مشخّص، با نام مُعیّن، با پدر و مادر مشخّص و در میان مردم است و با آنها زندگی میکند. این، خصوصیتِ عقیدهی ما شیعیان است.
💥 آنهائی هم که از مذاهب دیگر این عقیده را قبول ندارند، هیچوقت نتوانستند دلیلی که عقلپسند باشد بر ردّ این فکر و این واقعیت، اقامه کنند.
🌸 دیدار اقشار مختلف مردم در روز نیمهی شعبان، در تاریخ ۲۷/مرداد/۱۳۸۷
💢 کانال (طهورا و صفورا و صبورا)
https://eitaa.com/tahoorasafoorasaboora. ایتا
🌹⭐️⭐️🌷⭐️⭐️🌹