eitaa logo
« طهورا و صفورا و صبورا »
11هزار دنبال‌کننده
6هزار عکس
1.4هزار ویدیو
21 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
💐 🌺 حضرت امام موسی الکاظم (علیه السّلام): هرکس از خدا خِرد نیابد، (لَمْ یَعقِلْ عَنِ الله) از او نترسد. و هرکه از خدا خرد نیابد دلش بر معرفتی پایدار، که (او را) بینا سازد و حقیقت را در دل خود دریابد، پایبند نشود. ➖ و هیچ‌کس این‌چنین نخواهد شد، جز آن‌کس که سخنِ او، عملش را تأیید کند و نهانِ او با عیانَش یکسان باشد. چرا که خداوند بر باطنِ مخفیِ عقل، جز با ظاهر و سخن گفتن، گواهی قرار نداد. 🌺 حضرت امام علی بن موسی الرّضا (علیه السّلام): اگر روزه‌‌ی قضا شده‌‌ی ماه رمضان را به طور پراکنده بگیری، از تو کافی است و پذیرفته گردد. و حجّ خانه‌‌ی خدا برای کسی که به سوی آن "راه" یابد، واجب است. و "راه" (یعنی) داشتن توشه و مَرکَب است. حجّ اِفراد و قِران که سنّیان به جای می‌‌آورند، جایز نیست. 🌺 حضرت امام جواد (علیه السّلام): هیچ دو مردی به گردِ یکدیگر نیامدند، جز آن‌که بهترین‌‌شان نزد خدا، کسی است که مؤدّب‌‌تر است.[*] 🌺 حضرت امام هادی (علیه السّلام): هرکس معتقد به جبر یا آنچه مُستلزِم جبر می‌‌شود، باشد، در واقع خدا را بیدادگر دانسته و نسبتِ بیداد و عُدوان به او داده است؛ زیرا می‌‌پندارد خداوند بر کسی که خود، او را مجبور به ارتکابِ گناه کرده، کیفر برای تنبیهِ او را واجب نموده است. 📗 منبع: تُحفُ العقول، ابومحمد حرّانی، ترجمه صادق حسن‌‌زاده، صفحه ۷۰۷ الی ۸۳۹ [*] سیره و فضایل چهارده معصوم، علامه حسن‌‌زاده (ره)، صفحه ۴۷۴ 💢 کانال (طهورا و صفورا و صبورا) https://eitaa.com/tahoorasafoorasaboora ایتا 🍃🌸🌹🍃🌹🌸🍃
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌷 حضرت علامه ذوالفنون حسن‌‌زاده آملی (رضوان الله علیه) : 💠 صنعِ اَحسنِ عالَم کیانی، و نظمِ اَتمّ نظامِ ربّانی، بر اساسِ حساب و اندازه است: ♻️ ما تَری‌ فی‌ خَلْقِ الرَّحْمنِ مِنْ تَفاوُتٍ فَارْجِعِ الْبَصَرَ هَلْ تَری‌ مِنْ فُطُور؟! (ملک/۴) 💠 تار و پودِ فعل حق سبحانه، حساب و اندازه است که در متنِ خلقتِ عالَم پیاده شده است. تا هریک به زیباترین صورت آراسته و پیراسته گردیده است: فَتَبَارَکَ اللَّهُ أَحْسَنُ الْخَالِقِینَ (مؤمنون/۱۵) ♻️ جمالِ جان افزای جهان و انسان، از وحدتِ صُنع است که از نقّاشِ چیره دستِ آفرینش، با ترتیب تامّ، و تنسیقِ کامل (= نظم، ترتیب) و اندازه‌‌ی سزاوار، و ریختِ بایسته، و پیوستِ شایسته، و نسبتِ موزون، و انسجامِ مربوطِ اعضاء و جوارح حساب شده‌‌ی آنها با یکدیگر صورت گرفته است که در نهایتِ زینت، و زیبایی، و آراستگی است. 💠 امام صادق (علیه السّلام) در پایان توحید مفضّل فرمود: کلمه‌‌ی "قوسموس" به زبان جاری و معروف یونانیان، اسم این جهان است؛ ♻️ و تفسیرِ آن، زینت است، همچنین فیلسوفان و مدعیانِ حکمت ، جهان را به همین نام می‌‌‌‌خواندند. 💠 و این تسمیه نبود مگر این‌که در آن تقدیر و نظام دیدند. و تنها به تقدیر و نظام راضی نشدند حتی آن را زینت نامیدند تا دیگران را آگاه کنند که عالَم با همه‌‌ی درستی و استواری که در آفرینشِ اوست، در غایتِ زیبایی و نیکوئی آفریده شده است. ♻️ آنگاه امام، که خود، سلیلِ (= فرزند) نبوّت، و ثمره‌‌ی شجره‌‌ی طوبای علم است؛ علم پروری فرموده و ارسطو را به بزرگی یاد نموده است که وی مردمِ زمانش را از وحدتِ صُنع، به وحدتِ صانعِ مُدبّرِ حکیم، دلالت کرده است. 💠 واژه‌‌ی "اندازه‌‌ی" پارسی، در تازی به کلمه‌‌ی "هَندَسه" تعریب شده است. یعنی هندسه، همان اندازه است. ♻️ در اصول کافی روایت است که امام هشتم (علیه السّلام) به یونس بن عبدالرّحمن فرمود: آیا می‌‌دانی قَدَر چیست؟ گفت: نه. فرمود: قدَر به معنیِ هَندسه است. 📘 منبع: هزار و یک نکته، ۵۶۰ صفحه ۳۱۲ و ۳۱۳ 💢 کانال (طهورا و صفورا و صبورا) http://splus.ir/tahoorasafoorasaboora سروش https://eitaa.com/tahoorasafoorasaboora ایتا 🍃🌷🌹🍃🌹🌷🍃
🌷حضرت استاد صمدی آملی (حفظه الله تعالی) ▪️ادامه‌‌ی باب معاصی جوارح هدایت ۱۳: پیرامون زهد 🌸 در حرام، زهد ورزیدن واجب است، و در حلالِ غیر ضروری، مستحب است. 🍀 زهد بر دو قسم است: ۱- یک قسم مقدور برای بنده است. ۲- قسم دیگر مقدور نیست. 🌸 آن زهدی که مقدورِ عبد است، سه چیز است: ۱- ترکِ طلبِ مفقود از دنیا ۲- پراکنده کردنِ آنچه از دنیا جمع کرده است ۳- ترک اراده و اختیارِ دنیا 🍀 و آن زهدی که مقدور بنده نباشد، یکی همان سردیِ چیزی بر قلبِ زاهد است. آنگاه آن زهدی که مقدور عبد است، مقدّمه است برای غیرمقدور. 🌸 لذا وقتی بنده‌‌ای آن زهد مقدور را بیاورد، بدین معنی که آنچه که از دنیا در نزد او نیست، را نخواهد. و آنچه هم از دنیا در پیش اوست متفرّق سازد. و از نظر قلبی دنیا را به جهتِ آفات دنیا، اراده و اختیار نکند. 🍀 اینها زمینه می‌‌شود که نسبت به دنیا سرد و بی‌‌میل شود و در قلب او بخاطر خدا و عظمتِ ثواب آن، دنیا کم‌‌رنگ گردد که زهد حقیقی همین خواهد بود. 🌸 آنگاه بدان که سخت‌‌ترین امور سه‌‌گانه هم، همان ترک اراده‌‌ی قلبی به دنیاست. زیرا چه بسا می‌‌شود که فرد به ظاهر دنیا را ترک کند ولی در باطن نسبت به آن دوستدار و اراده کننده باشد. 🍀 که در این صورت در زحمت و رنج شدیدِ نَفْسی واقع می‌‌شود و شأنِ زهد به طور کلی در همین بخش خودش را نشان می‌‌‌دهد. 🌸 آیا نشنیدی قول خداوند سبحان را که فرمود: "ما آن خانه‌‌ی آخرت را برای کسانی قرار دادیم که برتری‌‌طلبی و فساد در زمین را نخواسته باشند". 🍀 در این آیه حکم را به اراده معلق کرد نه به بر طلب، زیرا که فعل برای مراد است نه برای طلب. 🌸 و قول خداوند سبحان: "کسی که اراده‌‌ی زراعتِ آخرت را دارد، ما بر زراعتِ او می‌‌افزاییم. و کسی که زراعتِ دنیا را مورد اراده قرار دهد، همان را برایش تعجیل می‌‌کنیم. 🍀 ولی کسی آخرت را بخواهد و برای آن تلاش خویش را مصروف دارد، او مؤمن خواهد بود". 🌸 آیا نمی‌‌بینی که همه‌‌ی اشاره به سوی اراده است که امر اراده چیز مهمی است. [ ادامه دارد ....] 📗 منبع: ، صفحه ۲۹۰ ، راه نجات ، ترجمه متن کتاب شریف « منهاج النّجاة » ملامحسن فیض کاشانی 💢 کانال (طهورا و صفورا و صبورا) http://splus.ir/tahoorasafoorasaboora سروش https://eitaa.com/tahoorasafoorasaboora ایتا 🍃🌺🌸🍃🌸🌺🍃
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌸 امام حسن عسکری(علیه السلام) در روز پنجشنبه 💢کانال ( طهورا و صفورا و صبورا )
💐 🌺 حضرت امام حسن عسکری (علیه السّلام) 🌼 هیچ عزیزی حقّ را وانگذارد مگر آن‌که خوار شود، و هیچ خواری، به حقّ تن درندهد، مگر آن‌که عزیز شود. - دوستِ نادان، مایه‌‌ی رنج و زحمت است. - دو خصلت است که چیزی برتر از آن نباشد: ایمان به خدا و سود رساندن به برادران. 📗 منبع: تُحفُ العقول، ابومحمد حرانی، ترجمه صادق حسن‌زاده، صفحه ۸۹۵ 💢 کانال (طهورا و صفورا و صبورا) https://eitaa.com/tahoorasafoorasaboora ایتا 🍃🌸🌹🍃🌹🌸🍃
🌷 حضرت علامه ذوالفنون حسن‌‌زاده آملی (رضوان الله علیه) : 💠 در لغت فصیح قرآنی "قَدْر" مطلقِ اندازه و "قَدَر" اندازه‌‌ی معیّن است: إِنَّا كُلَّ شَیءٍ خَلَقْناهُ بِقَدَر (قمر/۵۰) ♻️ و هرچه که در خلقتِ دلربای نظامِ اَحسَن عالَم به وقوع پیوست، به اندازه‌‌ی معیّن یعنی به حدّ و صورتی حساب شده است. 💠 کلمه‌‌ی "خلق" به معنیِ ایجاد و اندازه است. اگر نجاری بخواهد یک "دَر" درست کند؛ اوّل تقدیر یعنی اندازه‌‌ی آن و اندازه‌‌ی اجزای آن را در نظر می‌‌گیرد، پس از آن اجزاء را به وفقِ تقدیر، می‌‌‌بُرد و می‌‌تراشد، سپس آنها را به فراخورِ فهم و بینشِ خود، به اَحسنِ وجه می‌‌پیوندد که به صورت و شکل "دَرِ" مطلوب درمی‌‌‌آید. ♻️ خداوند که انسان را در ذات، و صفات، و افعال، به صورت خود آفرید، در باره‌‌ی خود فرمود: هُوَ اللَّهُ الْخَالِقُ الْبَارِئُ الْمُصَوِّر (حشر/۲۵) 💠 از آن حیث که مُقَدّر است، خالق است. و چون به وفق تقدیر ایجاد می‌‌کند، بارئ است. و از این‌که صُوَر موجودات را به اَحسن وجه ترتیب می‌‌دهد و ترکیب می‌‌کند، مُصَوّر است. ♻️ پس هرچه که باید از صورت علمِ عنائیِ حقّ (= علمِ بسیطِ حق تعالی که عینِ ذات اوست) جَلّ و اَعلَی به عینِ خارجی تحقّق یابد، مسبوق به اندازه است. که چون به وقوع می‌‌پیوندد، به قَدْر و اندازه‌‌ی معیّن ایجاد و اختراع می‌‌گردد. 💠 لذا در نگارستانِ جهان همه چیز حساب شده و به اندازه‌‌ی شایسته و بایسته و بسنده، یعنی مهندسی شده آفریده شده است، که زیباتر از آن تصوّر شدنی نیست. ♻️ آری، چو حُسنِ ذاتِ خود، حُسن آفرین است، جمیل است و جمال او چنین است. 📘 منبع: هزار و یک نکته، ادامه‌‌ی ۵۶۰ ، صفحه ۳۱۳ 💢 کانال (طهورا و صفورا و صبورا) http://splus.ir/tahoorasafoorasaboora سروش https://eitaa.com/tahoorasafoorasaboora ایتا 🍃🌷🌹🍃🌹🌷🍃
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌷حضرت استاد صمدی آملی (حفظه الله تعالی) ▪️ادامه‌‌ی باب معاصی جوارح هدایت ۱۳ : پیرامون زهد 🌸 وقتی بنده مواظبت کند و بر دوتای اوّلیِ زهد، یعنی ۱- ترک دنیا و ۲- تفریق آنچه که از دنیا جمع کرده است، استقامت ورزد، پس، از فضل خدا امید می‌رود که خداوند وی را برای دفع اراده و اختیار دنیا از قلبش موفّق کند؛ 🍀 چون‌‌که آن بخشنده‌‌ی کریم، آن کسی را که بر ترک و تفریق برانگیخت را به اتمام می‌‌رساند و برای تو یادآوری آفات و عیوب دنیا را آسان می‌‌گرداند. 🌸 و مردم خیلی زیاد در این رابطه حرف زدند، بعضی گفته‌‌اند دنیا را به جهت کمی بی‌‌نیازی و زیادیِ مشقّت و نیز زود فانی شدنش و پستی شُرکایش ترک کردیم و رها نمودیم که گفته شده که از این گفتارِ بعضی، بوی رغبت و میل به دنیا نمودار است. 🍀 زیرا کسی‌‌‌که از دوری شکایت می‌‌کند معلوم است که وصالِ به او را دوست می‌‌دارد، و کسی‌‌که چیزی را به جهت شُرکای در آن، ترک می‌‌کند، در حقیقت آن را اَخذ می‌‌کند که اگر برایش به صورت اِنفرادی می‌‌بود، حتماً دنیا را اَخذ می‌‌کرد. 🌸 قولِ رسا در این باره گفتار دیگری است که: "همانا دنیا دشمن برای خداوند است و تو دوستدار او هستی، پس کسی که یکی را دوست دارد، دشمن او را بد می‌‌دارد". 🍀 و می‌گوید: برای این‌که دنیا در اصلش چیز چرکین و مُرداری است، آیا نمی‌‌بینی که در آخرش به قذرات و نجاست و فساد و متلاشی شدن و اضمحلال پایان می‌‌یابد؟ 🌸 منتهی دنیا یک مُردار گندیده‌‌ای است که به پاکیزگی ضمیمه شد و بر اساس زیبایی مورد طلب قرار گرفته است. پس به ظاهر خودش، غافلان را فریفته است ولی عاقلان در آن، زهد را پیشه‌‌ی خود ساخته‌‌اند. 📗 منبع: ، صفحه ۲۹۰ الی ۲۹۲ ، راه نجات ، ترجمه متن کتاب شریف « منهاج النّجاة » ملامحسن فیض کاشانی 💢 کانال (طهورا و صفورا و صبورا) http://splus.ir/tahoorasafoorasaboora سروش https://eitaa.com/tahoorasafoorasaboora ایتا 🍃🌺🌸🍃🌸🌺🍃
🌷 🔸 افاضات استاد صمدی آملی 🔹 در ماه مبارک رمضان ✳️زمان: شب‌های ماه مبارک (از شب سوم)، ساعت ۲۱ ۴ فروردین ۱۴۰۲ ❇️مکان: آمل . سبزه میدان . مسجد حضرت علامه حسن زاده آملی ( ره) 🔸سایت پخش زنده https://www.tajallieazam-live.com/