eitaa logo
« طهورا و صفورا و صبورا »
11هزار دنبال‌کننده
6هزار عکس
1.4هزار ویدیو
21 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
💐 🌺 خاتم الانبیاء حضرت محمد مصطفی (صَلّی اللهُ عَلیهِ وَ آلهِ وَ سَلَّم) 🌸 رسول الله در ذکر سؤال و جواب قبر فرموده است: هرگاه از مُرده سؤال شود و او درست جواب نگوید، نکیر و منکر چنان ضربتی از عذاب الهی بر وی فرود آورند که جز ثقلین، همه‌‌ی جنبندگان بر او فَزَع کنند. 📗 منبع: کمال الدّین و تمام النّعمه ، شیخ صدوق، جلد اوّل، صفحه ۱۷۰ 💢 کانال (طهورا و صفورا و صبورا) https://eitaa.com/tahoorasafoorasaboora ایتا 🍃🌸🌹🍃🌹🌸🍃
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌷 حضرت علامه ذوالفنون حسن‌‌زاده آملی (رضوان الله علیه): 💠 سوره‌‌های بعد از حوامیمِ (= جمعِ حاء میم) قرآن که از سوره‌‌ی محمد(ص) تا سوره‌‌ی ناس است، آنها را سوره‌‌های مفصّل می‌‌نامند. و این مفصّل از جهت کثرتِ فصول بین سُوَر به کریمه‌‌ی بسم الله الرّحمن الرّحیم است. ( ۵۶۲) ♻️ انسان کامل، چون جامعِ مراتبِ کونیّه و الهیّه است، به اعتبار اوّل، اظهار نیاز و عبودیّت می‌‌کند و می‌‌گوید: عُبَیْدُکَ بِفِنائِکَ. 💠 و به اعتبار ثانی، به اذن الله گوید: ما چنین و چنان می‌‌کنیم که تصرُّف در مادّه‌‌ی کائنات می‌‌کند و به مقامِ کُنْ بلکه فوقِ آن نائل آید. و و و و ♻️ تقدیر به یک ناقه نشانید دو محمِل، لیلای حُدوثِ تو و سَلمای قَدَم را ( ۵۶۳) 💠 هروی در بحرالجواهر گوید: بِلیناسِ حکیم، شاگرد ارسطو است، و بیشتر طلسم‌‌ها ساخته‌‌ی اوست. و آیینه‌‌ی سکَندریّه، که هرچه در مُلکِ فرنگ می‌‌رفت، در او پیدا بود، او ساخت. و جالینوس شاگرد او بود. ♻️ این آیینه همان است که امروز "رادار" می‌‌گویند که به معنیِ آشکارسازی و فاصله‌‌یابیِ رادیویی است. 💠 رادار، حروف اوائلِ چند کلمه و مخفّف آنهاست. و همین آیینه‌‌ی سکندر است که در لِسان شُعراء سائر است. (سائر= رونده، ساری) ♻️ حافظ گوید: آیینه سکندر جام جم است بنگر، تا بر تو عرضه دارد احوال مُلک دارا 💠 در فن دوم از مقاله‌‌ی هفت فهرست ابن ندیم در مورد آلتی چنین آمده: آلَة مُصَوّتَةُ تَسمع عَلی سِتّین میلاً ♻️ میل، بیست فرسنگ است و این آلت را امروز بلندگو گویند. بلندگویی که صدا را تا بیست فرسنگ مستقیم برساند، صنعتی شگفت است. 💠 در کُتُب تواریخ دیده ام که مانند دستگاه سِیر فضائی و هواپیمایی، حضرت سلیمان نبی (علیه السّلام) و دیگران نیز در آن عصر ساخته و به کار برده بودند. ♻️ ابونصر حماد جوهری به مدت بیست سال در میان عرب، لغات اصیل عربی را با شواهدی از اشعار عربی که در حدود پنج‌‌هزار شعر است، جمع‌‌آوری فرموده است و آن را صحاح‌‌اللغة نامیده است. 💠 عدد ابیات صحاح را تخمیناً چهل و پنج‌‌هزار بیت گفته‌‌اند. این عمل وزینِ جوهری، او را به فکر تسهیل در طیِ مسافات ارائه داده است. ♻️ و بر سر آن شد که آلتی اختراع کند تا مانند طیور تواند به سِیر هوایی از جایی به جایی پرواز کند. 💠 نوشته‌‌اند که آن صنعت طیران را به انجام رساند، و در حینِ تجربه و امتحان از پشت بام، خواست با آن فرود آید، عیب و آفتی بدان صنعت روی آورد که درست باز و بسته نمی‌‌شد و این سبب سقوطِ جوهری و وفاتِ وی گردید. ♻️ دیگران به جای این‌که عمل ناتمام او را تمام کنند، او را نسبت به اختلالِ دِماغی داده‌‌اند که بر اثر آوارگی در قُراء و بِلادِ عربِ عاربه، خللی به عقل او روی آورد که از دیوانگی چنان صنعت را سبب هلاک خویش گردانیده است.( ۵۶۴) 📘 منبع: هزار و یک نکته، صفحه ۳۱۵ و ۳۱۶ 💢 کانال (طهورا و صفورا و صبورا) http://splus.ir/tahoorasafoorasaboora سروش https://eitaa.com/tahoorasafoorasaboora ایتا 🍃🌷🌹🍃🌹🌷🍃
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹 ۱۰۹ 🌹 💢 را به دست بیاورید، پیش از آنکه شما را وزن کنند.💢 ♦️ حضرت علامه حسن زاده آملی(ره) 💢کانال ( طهورا و صفورا و صبورا ) https://eitaa.com/tahoorasafoorasaboora ایتا 🍀🍂🍀🍂🍀 🍂🍀
🌹 ۱۰۹ 🌹 💢 را به دست بیاورید، پیش از آنکه شما را وزن کنند.💢 🔰 حدیث از رسول اللّه است، خاتم انبیاست، محمّد مصطفی (ص)، فرمود : « زِنُوا أنفُسَكم قَبلَ أن تُوزَنُوا » ، الان خودتان را وزن کنید، ببینید سنگینی تان چقدر است؟ ♻️ آنجا که می فرمایید این عبارت سنگین است، این قلم، سنگین است، این دهان، سنگین است، این کتاب، سنگین است؛ 🍀 این که قرآن به رسول الله، خدای متعال خطاب می‌‌کند، در قرآن آمد: « إِنَّا سَنُلْقِي عَلَيْكَ قَوْلًا ثَقِيلًا » ( مزمل /۶ )، ما گفتاری سنگین به تو القاء می‌‌کنیم، وحی می‌‌کنیم، این که می‌‌فرمایید آقا این حرف سنگین است این کودک نمی‌‌تواند تلقّی کند، بگیرد، این ها چه جور سنگینی است؟؟ ♻️ مثل این‌گونه سنگینی‌‌ها زِنُوا أنفُسَكم قَبلَ أن تُوزَنُوا، وزن کنید خودتان را، ببینید سنگینی‌‌تان چقدر است؟ بکشید خودتان را، وزن جانتان را، سرمایه روحتان را به دست بیاورید، ببینید سرمایه کمالتان تا چقدر است؟ 🍀 و هرچه زودتر، هرچه زودتر سعی کنید جان شما وزن داشته باشد، زبان شما، دهان شما، قلم شما، رفتار شما وقار داشته باشد، آن کسی که چانه اش در اختیارش نیست، حرف او وزن ندارد. ♻️ آن کسی که سنجیده حرف می‌‌زند، فکر می‌‌کند، اوّل اندیشه وانگهی گفتار، حرفش وزن دارد، به ما فرمودند که خوراک به هرزه نداشته باشید. 🍀 کسانی که خوراک به هرزه دارند، هر وقت چشمشان افتاد به خوراکی دست دراز می‌‌کنند، دهان باز می‌‌کنند، این‌‌ها مردمی هستند به همان نسبت حرفشان هم سبک است، همان‌طور که از خویشتن اراده و اختیار ندارد، وقار ندارد؛ ♻️ خویشتن‌‌دار نیست که اینجا عقلش بسنجد، وزن کند، ببیند طبع او غذا می‌‌خواهد، باید حالا این میوه را بخورد، نخورد؟ تازه که خورده، این چای را الان می‌‌خواهد، نمی‌‌خواهد؟ سر این سفره حاضر بشود، نشود؟ حلال است، حرام است، مباح است، مکروه است؟ چطور است؟ 🍀 هیچ باکش نیست؛ هرچه پیش آمده، بدون توجه عقلانی خود دست به سوی او دراز می‌‌کند، بدون اراده انسانی، دست به سوی او دراز می‌‌کند، حرف او هم به همان اندازه سبک است، کارهای دیگرش هم به همان اندازه سبک است. ♻️ انسان وقاری دارد، انسان سکّینه دارد، سکّینه، آرامش جان است، جان که آرامش پیدا کرد، تن به تبع او آرامش پیدا می‌‌کند، جان که سنگین شد، تن به تبعِ او سنگین می‌‌شود، جان که حضور دارد، تن هم تقلید از او می‌‌کند؛ 🍀 آن حضور جان را، آن قرار و آرامش جان را می‌‌گویند سکینه‌ی جان، جان که آرامش دارد، سکینه دارد، او که سکون و سکینه پیدا کرده، بدن هم آرامش پیدا می‌‌کند، بدنی است که بیجا نمی‌‌خندد، بیجا گریه نمی‌‌کند، بدن، فزع و بی‌تابی ندارد، ♻️ دنیاست، حوادث گوناگون پیش می‌‌آید، شخصی نیست که در مقابل هر حادثه‌‌ای مثل اینکه گردبادی، برگ کاه را اسیر خودش، مُسخّر خودش کرده، این‌‌طور حادثه او را بگیرد به هر سویی بکشاند، نخیر، سر و سینه زدن بیجا، نخیر، فریاد و فغان کردن بیجا، نخیر. 🍀 کالجَبَلِ الرّاسِخ لاتُحَرِّکُه العَواصِف، مثل کوه است به جای خودش و این بادهای حوادث، او را از جایش تکان نمی‌‌دهد، دل، آرامش دارد، سکینه دارد، تن، وقار دارد، تن، جا گرفته است، زِنُوا أنفُسَكم قَبلَ أن تُوزَنُوا، وزن جانتان را به دست بیاورید، قَبلَ أن تُوزَنُوا، پیش از آنکه شما را وزن کنند. ♻️ پیش از آنکه روز حساب بیاید، پیش از آنکه روز میزان بیاید، پیش از آنکه روز سنجیدن اعمال بیاید، الان شما خودتان، خودتان را وزن کنید، الان خودتان، حَسیب خودتان، مُحاسِب خودتان باشید، خودتان دفتر اعمال خودتان را پیش بکشید ببینید که چه نوشته اید، چه کاره اید؟ هرچه زودتر مزرعه جانتان را وجین کنید. 🌷 حضرت علامه ذوالفنون حسن زاده آملی (قدّس سِرّه) 📗 دی وی دی گنجینه آثار حضرت علامه حسن زاده آملی (ره)، ماه رمضان، فایل ۱۲۴ 💢کانال ( طهورا و صفورا و صبورا ) https://eitaa.com/tahoorasafoorasaboora ایتا 🍀🍂🍀🍂🍀 🍂🍀
🌷حضرت استاد صمدی آملی (حفظه الله تعالی) : ▪️ادامه‌‌ی باب معاصی جوارح هدایت چهاردهم، ➖ بقیه‌ی پیرامون توکّل 🌸 فراغت (قلب و بدن برای عبادت) فقط برای متکلّمین است که خدای تعالی فرمود: "آفرید شما را سپس به شما روزی داد." و آگاهی داد بر این‌‌که روزی از ناحیه‌‌ی خداست، نه غیر خدا مثلِ خلق‌. 🍀 آنگاه به صِرف راهنمایی هم اکتفا نفرمود، بلکه وعده هم داد و فرمود: "همانا فقط خدا رزّاق و بسیار بسیار روزی‌‌رسان است." 🌸 وانگهی باز به صِرف وعده اکتفا نفرمود، بلکه ضمانت هم کرد و فرمود: "هیچ جنبنده‌‌ای نیست در زمین، مگر این‌که روزیِ آن بر عهده‌‌ی خداوند است." 🍀 و به ضمانت هم اکتفا نکرد، بلکه قسم هم ایراد نمود و فرمود: "پس قسم به پروردگار آسمان و زمین، همانا مثل آنچه که شما سخن می‌‌گویید، رزقِ او بر حقّ است." 🌸 سپس به همه‌‌ی این موارد هم بسنده نکرد و امر به توکّل نمود و به نحوِ اِنذار و تبلیغ گفت: "و توکّل کن بر آن زنده‌‌ای که هرگز نمی‌‌میرد‌." و در آیه‌‌ی دیگر فرمود: "پس بر خداوند توکّل کنید اگر ایمان آورنده‌‌اید." 🍀 پس کسی که به گفتار خداوند اعتبار نکند، و به وعده‌‌ی او التفات نکند، و قلب خود را به ضمانتِ او، مطمئن نسازد، و به قسمتِ او قانع نباشد؛ 🌸 آنگاه به امر و وعده و وعیدِ او نیندیشد، بنگر حالش چگونه است؟ و بیداری پیدا کن (آگاه باش) که چه مِحنت و رنجی از این و آن ناحیه برایش می‌‌آید، 🍀 به خدا قسم یک مصیبت شدیدی خواهد بود و حال اینکه ما در این مصیبت، در یک غفلتِ بزرگی به سر می‌‌بریم. [ ادامه دارد ....] 📗 منبع: ، صفحه ۲۹۳ ، راه نجات ، ترجمه متن کتاب شریف « منهاج النّجاة » ملامحسن فیض کاشانی 💢 کانال (طهورا و صفورا و صبورا) http://splus.ir/tahoorasafoorasaboora سروش https://eitaa.com/tahoorasafoorasaboora ایتا 🍃🌺🌸🍃🌸🌺🍃
NAHJ1-1402.1.4.mp3
19.77M
🔰 فایل صوتی سخنرانی استاد صمدی آملی 🔶 ۱۴۴۴ ق 🔷 جلسه اول ➖ ۱۴۰۲/۱/۴ (شب سوم ماه رمضان ) ✅ موضوع : شرح رساله ♦️ - بررسی مستند در شناخت امام زمان علیه السّلام♦️ 💠 آمل - مسجد حضرت علامه حسن زاده آملی ( ره) ................................ 🌐مجموعه فرهنگی قائم(عج) آمل 🔻🔻 https://eitaa.com/joinchat/4169334897C0926095398
🔸 افاضات استاد صمدی آملی ( حفظه الله تعالی ) 🔹 در ۱۴۴۴ ق ✳️زمان: شب‌های ماه مبارک 🔸ساعت ۲۱:۳۰ ❇️مکان: آمل . سبزه میدان . مسجد حضرت علامه حسن زاده آملی ( ره) 🔸سایت پخش زنده https://www.tajallieazam-live.com/
⭐️ قبساتی از افاضات استاد صمدی آملی (حفظه الله) ⭐️ ♦️ - بررسی مستند در شناخت امام زمان علیه السّلام ♦️ ♦️ جلسه اوّل - شبِ سوم ۱۴۴۴ ه.ق ♦️ ۴ فروردین ۱۴۰۲ ش ✳️ قسمت اوّل ⬇️⬇️ از ابتدا تا دقیقه ۱۰ 🔸 خدای متعال را شاکریم که توفیق تشرّف به محضر مبارک این ماهِ عزیز را در این مسجد عظیم الشأن عنایت فرمود که قریب به سی سال، وجود مبارک حضرت علّامه حسن زاده (ره) در اینجا تشریف‌فرما می‌شدند و اینجا محلّ تحصیل و انتشار علوم و معارف حقّه الاهیّه بود. 🔹 ان شاء الله شب‌های آینده در محضر رساله "نهج الولاية" که راجع به شناخت حضرت بقيةالله (عج)، بر مبنای رَصین و شریف معرفت نفس است، خواهیم بود 🔸 که اگر رزقِ الهیِ معرفت نفس، نصیب هر انسان آگاه و بیداری شود، تمامی اصول عقاید حقّه الاهیّه، از توحید و عدل و نبوّت و امامت و معاد، برای او حاصل خواهد شد. 🔹 حضرت علّامه حسن زاده آملی (ره) در این رساله، بعد از طرح عنوان "امام زمان کیست؟"، بحث وجوبِ وجودِ حجّتی را که قائم است و قِوام دارد، پیش کشیدند. 🔸 بخشی از مباحث نیز به شخصِ حضرت بقیةالله (عج) مربوط می‌شود و از آنجایی که بحث، جزئی و شخصی است و قواعد کلّیِ عقلی و حِکمی نمی‌توانند به شخص تعلّق بگیرند، لذا در این مباحث، به آیات قرآن، شأن نزول آن‌ها و همچنین روایات اهل‌بیت علیهم السّلام استناد شده است. 🔹 نکته‌ی حائز اهمیّت آن است که در صورتی قواعد کلّیِ عقلی و حِکمی، می‌توانند به شخص تعلّق بگیرند که برهان عقلی، برهان "کلّیِ سِعی" باشد. 🔸 حضرت علّامه حسن زاده (ره) در اواخر دفتر اوّل دروس معرفت نفس، "کلّی" را بر اساس حکمت مشّاء، به سه قِسم منطقی، عقلی و طبیعی تقسیم فرمودند. علاوه بر این، قِسم دیگری از کلّی را که "کلّی سِعی" است و مربوط به حکمت متعالیه است، مطرح کردند. 🔹 لذا در صورتی می‌توانیم برهانی عقلی، حِکمی و فلسفی، بر اثبات شخص حضرت بقیةالله (عج) اقامه کنیم که آن برهان، کلّی سِعی باشد. 💢 کانال (طهورا و صفورا و صبورا) https://eitaa.com/tahoorasafoorasaboora ایتا 🌷🌸🌺🌸🌷
⭐️ قبساتی از افاضات استاد صمدی آملی (حفظه الله) ⭐️ ♦️ - بررسی مستند در شناخت امام زمان علیه السّلام ♦️ ♦️ جلسه اوّل - شبِ سوم ۱۴۴۴ ه.ق ♦️ ۴ فروردین ۱۴۰۲ ش ✳️ قسمت دوم ⬇️⬇️ از دقیقه ۱۰ تا دقیقه ۲۰ 🔸 عزیزان روی این مطلب دقّت و فکر بفرمایید که چگونه می‌توان برهانی تشکیل داد که نتیجه‌اش، کلّی سِعی باشد؟ زیرا در بین مبادی و مقدّمات قیاس، مقدّماتی که از آن‌ها کلّی سِعی، مُنتج شود، نداریم. 🔹 اگر مقدّمات قیاس، از یقینیّات باشد، قیاس، برهانی می‌شود و برهان، دو اسم شریف حق و یقین را که از اسماء الله اند، نتیجه می‌دهد امّا هیچ‌گاه چنین قیاسی، کلّی سِعی را مُنتِج نمی‌شود. 🔸 اگر هم مقدّمات قیاس، غیر از یقینیات باشد، نتیجه قیاس، خطابی، جدلی و باقی اقسام قیاس خواهد شد و باز کلّی سِعی را نتیجه نمی‌دهند. 🔹 ما امروزه باید عقاید و مبانی خود را در موضوعات گوناگون، از جمله قضیه حضرت بقیة الله، بر اساس مباحث دقیق علمی، عقلی و شهودی به جهان عرضه کنیم 🔸 زیرا هیچ‌کس نمی‌تواند با علم و عقل مخالفت کند و باتوجه به پیشرفت‌های علمی دنیا، دانشمندان عالم درصدد فهم مسائل و به تعبیری هانری کُربن مشرب هستند. 🔹 هانری کُربن، دانشمندی فرانسوی بود که حدود شصت، هفتاد سال قبل با بررسی و تحقیق در مکاتب گوناگون، به مکتب اسلام دست یافت و با پژوهش در دین اسلام و مناهج گوناگون آن، به مَنهج و طریقت حقّه مذهب جعفری تشرّف یافت. 🔸 حضرت علّامه حسن زاده (ره) از ایشان نقل می‌فرمودند که من به سرّ شیعه اعتقاد پیدا کردم و آرمیدم که منظور ایشان از سرّ شیعه، حضرت بقیةالله (عج) بودند. 💢 کانال (طهورا و صفورا و صبورا) https://eitaa.com/tahoorasafoorasaboora ایتا 🌷🌸🌺🌸🌷
⭐️ قبساتی از افاضات استاد صمدی آملی (حفظه الله) ⭐️ ♦️ - بررسی مستند در شناخت امام زمان علیه السّلام ♦️ ♦️ جلسه اوّل - شبِ سوم ۱۴۴۴ ه.ق ♦️ ۴ فروردین ۱۴۰۲ ش ✳️ قسمت سوم ⬇️⬇️ از دقیقه ۲۰ تا دقیقه ۳۰ 🔸 یکی از بطون معانی "سِرِّ مُستَودَع" در دعای اللّهُمَّ اِنّی أسألُکَ بِحَقِّ فاطِمَةَ وَ أبيها وَ أُمِّها وَ بَعلِها وَ بَنیها وَ السِّرِّ المُستَودَعِ فیها، وجود مبارک حضرت بقیّةالله (عج) است که ایشان، سرّ محمّد و آل محمّد (ص) هستند و یا به تعبیری سرّ تمام انبیاء از آدم ابوالبشر گرفته تا وجود مقدّس خاتم انبیاء و همچنین سرّ وصیِّ خاتم و اولاد معصومین ایشان هستند. 🔹 حضرت علّامه حسن‌زاده آملی (ره) در رساله شریف "نهج الولایة"، مبنای معرفت نفس را در شناخت حضرت بقیّةالله (عج) و اعتقاد به خاتمیّت مطلقه‌ی ولایت طی فرمودند. 🔸 اگر در مباحث مربوط به حضرت بقیّةالله (عج) از جمله ظهور، انتظار، فرج و امثال آن، بر مبنای معرفت نفس پیش برویم، دیگر موضوع زمان، محدود به زمانِ اصطلاحی نمی‌شود چرا که زمانِ اصطلاحی، برگرفته از مبانی علم هیئت، آن هم هیئتِ مُجسّم است نه هیئت به عنوان یکی از شُعَب ریاضیات عالیه. 🔹 موسیقی، هیئت، حساب و هندسه جزو علوم ریاضیات عالیه هستند که علوم فراوان دیگری از آن‌ها منشعب می‌شود. 🔸 بزرگان بسیاری در طول تاریخ در مباحث مربوط به اعداد و حروف زحمت کشیدند و امروزه هم اروپایی‌ها و غربی‌ها به خصوص اسرائیلی‌ها، در این مباحث، به شدّت از اهل شرق پیشی گرفتند زیرا یهودیت سبقه‌ای چندین هزار ساله در علم دارد که تورات حضرت موسی، بیش از سه هزار سال قبل به عالم بشریت وارد شد. 🔹 حضرت موسای کلیم در سلسله‌ی انبیاء، به حضرت یوسف و حضرت یعقوب می‌رسند و از ناحیه‌ی ایشان، به جناب اسحاق و حضرت ابراهیم متّصل می‌شوند 🔸 چه اینکه جناب خاتم انبیاء (ص) هم از ناحیه‌ی حضرت اسماعیل، به حضرت ابراهیم وصل می‌شوند تا می‌رسند به انبیایی که بر مَشرب حضرت نوحِ نبیّ الله‌اند همانند جناب هود که بعضی از جَداول وِفقیّه را ابتکار فرمودند. 🔹 همچنین حضرت ادریس که تقریباً مُطلقِ علوم، از ایشان نشأت گرفته است و شاگردان بسیاری در زمان ایشان، در مُطلقِ علوم به خصوص علم طبّ، علم حروف و اعداد و علم نجوم پرورش یافتند که حتّی اولین رصدخانه را هم خودِ جناب ادریس در عالم بنا کردند. 💢 کانال (طهورا و صفورا و صبورا) https://eitaa.com/tahoorasafoorasaboora ایتا 🌷🌸🌺🌸🌷
⭐️ قبساتی از افاضات استاد صمدی آملی (حفظه الله) ⭐️ ♦️ - بررسی مستند در شناخت امام زمان علیه السّلام ♦️ ♦️ جلسه اوّل - شبِ سوم ۱۴۴۴ ه.ق ♦️ ۴ فروردین ۱۴۰۲ ش ✳️ قسمت چهارم ⬇️⬇️ از دقیقه ۳۰ تا آخر 🔸 سلسله‌ی انبیاء علیهم السّلام، به حضرت آدم ابوالبشر می‌رسد و جناب شیخ اکبر مُحیی الدّین ابن عربی در یکی از کتاب‌های خود درباره حضرت آدم (ع) فرمودند که ایشان در طول نُهصد و سی سال عمر مبارکشان، به هفتصد زبان صحبت می‌فرمودند. برخی نیز عمر مبارک حضرت را صد و هفتاد سال نوشتند. 🔹 به هر حال فرمایشات بزرگانی همچون شیخ اکبر حسابی دارد زیرا فرمایشات آن‌ها، حرف‌های علم فکری نیست بلکه علم شهودی است. 🔸 و لذا اگر از عارف یا انسان بزرگی همچون شیخ اکبر، شیخ الرئیس، ملاصدرا، وجود مقدّس علّامه حسن‌زاده آملی (ره) و دیگر بزرگان، مطالبی شنیدید که به ظاهر نتوانستید برای آن‌ها سند تدوینی پیدا کنید، بدانید که این فرمایشات، حرف‌های علم فکری نیست بلکه از دهان‌هایی برخاسته است که فوقِ عالم طبیعت است و از راه دیگری باید به آن‌ها دست یافت. 🔹 تمام فرآورده‌های غیبی، کُتُب آسمانی، فرمایشات انبیای صاحب عصمت و رسولان الهی و کسانی که به مقام شامخ امامت رسیدند، همگی منتج به یک نتیجه می‌شوند و آن هم مقام شریف ختمیّت ولایت مطلقه است که در حضرت بقیّة الله (عج) یافت می‌شود. 🔸 و لذا مباحث مربوط به انتظار، فرج، ظهور و امثال آن را نباید تنها در دایره‌ی زمانِ در اصطلاح علم هیئت یا زمانِ در اصطلاح علم کلام و حکمت مشاء محدود کرد. 🔹 درست است که بسیاری از روایاتِ در بابِ حضرت بقیّةالله (عج)، به زمان مربوط می‌شود امّا نباید این روایات را تنها در مرتبه‌ی زمانِ به معنای مقدارِ حرکت در عَرَض یا زمانِ مربوط به حرکت اُولی در اصطلاح علم هیئت منحصر کرد بلکه این مقدار باید به عنوان تنزّل‌یافته‌ترین مرتبه از مراتب بحث باشد. 🔸 چرا که حقایق و مُعتَقَدات مذهب حقّه‌ی شیعه‌ی اثناعشریه‌ی جعفریّه، فوقِ زمان و مکان و فوقِ عالم ماده و طبیعت است و لذا باید تلاش کنیم تا به برکت بزرگانمان، این فرمایشات را به سراسر جهان عرضه کنیم و بدانیم که تمام مکاتب دنیا، در برابر مکتبی که مُبتنی بر معرفت نفس، براهین عقلی و دو اسم شریف حقّ و یقین است، سر فرود می‌آورند. 🌷والحمدلله رب‌‌العالمین 💢 کانال (طهورا و صفورا و صبورا) https://eitaa.com/tahoorasafoorasaboora ایتا 🌷🌸🌺🌸🌷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌷 حضرت سیّد الاوصیاء ، امیرالمؤمنین ، علیِّ الوصی ، ابوتراب علیه السلام ، در روز یکشنبه🌷 💢کانال ( طهورا و صفورا و صبورا )
💐 🌺 حضرت وصیّ امیرالمؤمنین علی (علیه السّلام): خداوند سبحان آنها (آفریده‌‌ها) را دلیلِ ربوبیّت و پروردگاری خود ساخت و شواهدی بر نهان بودنِ خود، نمودزیرا پدید آمدنِ آنها، نشان از حُدوثِ آنها دارد؛ و وجودشان، نشان از عدم و نبود آنان. نقل و انتقال آنها از جایی به جای دگر، خبر از زوال پذیری‌‌شان می‌‌دهد. با افول و غروبِ خود، اعلام می‌‌نمایند که آفریننده‌‌ی آنها را غروب و افولی نیست.[۱] 🌺 حضرت عِصمةُ الله الْکُبری، فاطمه (سلام الله علیها): از خدا آن‌‌گونه که شایسته است بترسید. و از دنیا نروید مگر آن‌که مسلمان باشید. خدا را در آنچه امر یا نهی کرده اطاعت نمائید، که همانا فقط دانشمندان از خدا می‌‌ترسند. [۲] 📗 منبع: [۱] تُحفُ العقول، ابومحمد حرّانی، ترجمه صادق حسن‌‌زاده، صفحه ۱۰۷ [۲] فرهنگ سخنان فاطمه زهراء(س)، محمد دشتی، صفحه ۹۰ 💢 کانال (طهورا و صفورا و صبورا) https://eitaa.com/tahoorasafoorasaboora ایتا 🍃🌸🌹🍃🌹🌸🍃
♦️بیان حضرت علامه حسن زاده آملی(ره) در مورد . 🟢 لفظ "کلّی" در اصطلاح منطق و فلسفه به اشتراکِ لفظی بر چند معنی اطلاق می شود. از آن جمله کلّی منطقی، کلّی طبیعی، کلّی عقلی. 🟡 بیانش این که هر لفظ که مفهوم آن اقتضاء شرکت نمی کند آن را "جزئی" گویند مانند زید. و اگر اقتضای شرکت بکند آن را "کلّی" خوانند مانند انسان. و به عبارت دیگر اگر مفهوم فرض صدق آن بر کثیرین ممتنع باشد"جزئی" است و الاّ "کلّی". 🟢 کلّی به این معنی را در کتب عقلی، کلّی منطقی گویند. و طبایع اشیاء چون طبیعت انسان که در افراد انسان خارج نیز متحقق است، و طبیعت حَجَر که در اشخاص حَجَر موجود است، و همچنین طبیعت آب و خاک و آتش و بیاض و سواد که هم در افراد خودشان موجودند آن را کلّی طبیعی خوانند. 🟡 و کلّی طبیعی موصوف به کلّی منطقی را کلّی عقلی گویند مانند انسان کلّی. ♦️ تبصره: کلّی را جز معانی سه گانه فوق معنی دیگر است که در کتب حکمت متعالیه به کار می برند و آن کلّی به معنی احاطه شمولی و سعه وجودی است. مثلاً وجود علّت نسبت به معلول خود وجود کلّی دارد. یعنی سِعه وجودی و احاطه شمولی دارد که آن سِعه و احاطه را وجودِ معلول ندارد و کلّی به این معنی از جرگه مفاهیم دور است.و در ذهن نمی آید و ظرف تحقق آن فقط متن خارج است، چنانکه کلّی عقلی و کلّی منطقی وِعاء ثبوت آنها فقط صُقعِ ذهن است و به هیچ وجه در خارج ذهن وقوع نمی یابد. 🔰 دروس / درس چهل و نهم/ ص۱٩٢-۱٩٣ 💢 کانال (طهورا و صفورا و صبورا) http://splus.ir/tahoorasafoorasaboora سروش https://eitaa.com/tahoorasafoorasaboora ایتا 🍃🌷🌹🍃🌹🌷🍃
🌺 بیان حضرت علامه حسن زاده آملی(ره) درباره . 🌼 آن که "مَن عَرفَ نَفسه فَقد عَرَفَ رَبّه" را درست فهم کند، جمیع مسائل اصیل فلسفی و مطالب قویم حکمت متعالی و حقایق متین عرفانی را از آن استنباط تواند کرد، لذا معرفت نفس را مفتاح خزائن ملکوت فرموده اند. 🌸 پس برهان شرف این گوهر یگانه، اعنی جوهر نفس، همین مأثور شریف "من عرف" بس است. 🔰 در /فراز بیست و شش/ ص۱۱- ۱٢ 💢 کانال (طهورا و صفورا و صبورا)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا