🌷 حضرت علامه ذوالفنون حسنزاده آملی (رضوان الله علیه) :
💠 صنعِ اَحسنِ عالَم کیانی، و نظمِ اَتمّ نظامِ ربّانی، بر اساسِ حساب و اندازه است:
♻️ ما تَری فی خَلْقِ الرَّحْمنِ مِنْ تَفاوُتٍ فَارْجِعِ الْبَصَرَ هَلْ تَری مِنْ فُطُور؟! (ملک/۴)
💠 تار و پودِ فعل حق سبحانه، حساب و اندازه است که در متنِ خلقتِ عالَم پیاده شده است. تا هریک به زیباترین صورت آراسته و پیراسته گردیده است: فَتَبَارَکَ اللَّهُ أَحْسَنُ الْخَالِقِینَ (مؤمنون/۱۵)
♻️ جمالِ جان افزای جهان و انسان، از وحدتِ صُنع است که از نقّاشِ چیره دستِ آفرینش، با ترتیب تامّ، و تنسیقِ کامل (= نظم، ترتیب) و اندازهی سزاوار، و ریختِ بایسته، و پیوستِ شایسته، و نسبتِ موزون، و انسجامِ مربوطِ اعضاء و جوارح حساب شدهی آنها با یکدیگر صورت گرفته است که در نهایتِ زینت، و زیبایی، و آراستگی است.
💠 امام صادق (علیه السّلام) در پایان توحید مفضّل فرمود:
کلمهی "قوسموس" به زبان جاری و معروف یونانیان، اسم این جهان است؛
♻️ و تفسیرِ آن، زینت است، همچنین فیلسوفان و مدعیانِ حکمت ، جهان را به همین نام میخواندند.
💠 و این تسمیه نبود مگر اینکه در آن تقدیر و نظام دیدند. و تنها به تقدیر و نظام راضی نشدند حتی آن را زینت نامیدند تا دیگران را آگاه کنند که عالَم با همهی درستی و استواری که در آفرینشِ اوست، در غایتِ زیبایی و نیکوئی آفریده شده است.
♻️ آنگاه امام، که خود، سلیلِ (= فرزند) نبوّت، و ثمرهی شجرهی طوبای علم است؛ علم پروری فرموده و ارسطو را به بزرگی یاد نموده است که وی مردمِ زمانش را از وحدتِ صُنع، به وحدتِ صانعِ مُدبّرِ حکیم، دلالت کرده است.
💠 واژهی "اندازهی" پارسی، در تازی به کلمهی "هَندَسه" تعریب شده است. یعنی هندسه، همان اندازه است.
♻️ در اصول کافی روایت است که امام هشتم (علیه السّلام) به یونس بن عبدالرّحمن فرمود: آیا میدانی قَدَر چیست؟ گفت: نه. فرمود: قدَر به معنیِ هَندسه است.
📘 منبع: هزار و یک نکته، #نکته ۵۶۰ صفحه ۳۱۲ و ۳۱۳
💢 کانال (طهورا و صفورا و صبورا)
http://splus.ir/tahoorasafoorasaboora سروش
https://eitaa.com/tahoorasafoorasaboora ایتا
🍃🌷🌹🍃🌹🌷🍃
🌷حضرت استاد صمدی آملی (حفظه الله تعالی)
▪️ادامهی باب معاصی جوارح
هدایت ۱۳: پیرامون زهد
🌸 در حرام، زهد ورزیدن واجب است، و در حلالِ غیر ضروری، مستحب است.
🍀 زهد بر دو قسم است:
۱- یک قسم مقدور برای بنده است.
۲- قسم دیگر مقدور نیست.
🌸 آن زهدی که مقدورِ عبد است، سه چیز است:
۱- ترکِ طلبِ مفقود از دنیا
۲- پراکنده کردنِ آنچه از دنیا جمع کرده است
۳- ترک اراده و اختیارِ دنیا
🍀 و آن زهدی که مقدور بنده نباشد، یکی همان سردیِ چیزی بر قلبِ زاهد است. آنگاه آن زهدی که مقدور عبد است، مقدّمه است برای غیرمقدور.
🌸 لذا وقتی بندهای آن زهد مقدور را بیاورد، بدین معنی که آنچه که از دنیا در نزد او نیست، را نخواهد. و آنچه هم از دنیا در پیش اوست متفرّق سازد. و از نظر قلبی دنیا را به جهتِ آفات دنیا، اراده و اختیار نکند.
🍀 اینها زمینه میشود که نسبت به دنیا سرد و بیمیل شود و در قلب او بخاطر خدا و عظمتِ ثواب آن، دنیا کمرنگ گردد که زهد حقیقی همین خواهد بود.
🌸 آنگاه بدان که سختترین امور سهگانه هم، همان ترک ارادهی قلبی به دنیاست. زیرا چه بسا میشود که فرد به ظاهر دنیا را ترک کند ولی در باطن نسبت به آن دوستدار و اراده کننده باشد.
🍀 که در این صورت در زحمت و رنج شدیدِ نَفْسی واقع میشود و شأنِ زهد به طور کلی در همین بخش خودش را نشان میدهد.
🌸 آیا نشنیدی قول خداوند سبحان را که فرمود: "ما آن خانهی آخرت را برای کسانی قرار دادیم که برتریطلبی و فساد در زمین را نخواسته باشند".
🍀 در این آیه حکم را به اراده معلق کرد نه به بر طلب، زیرا که فعل برای مراد است نه برای طلب.
🌸 و قول خداوند سبحان: "کسی که ارادهی زراعتِ آخرت را دارد، ما بر زراعتِ او میافزاییم. و کسی که زراعتِ دنیا را مورد اراده قرار دهد، همان را برایش تعجیل میکنیم.
🍀 ولی کسی آخرت را بخواهد و برای آن تلاش خویش را مصروف دارد، او مؤمن خواهد بود".
🌸 آیا نمیبینی که همهی اشاره به سوی اراده است که امر اراده چیز مهمی است.
[ ادامه دارد ....]
📗 منبع: #راه_نجات ، صفحه ۲۹۰ ، راه نجات ، ترجمه متن کتاب شریف « منهاج النّجاة » ملامحسن فیض کاشانی
💢 کانال (طهورا و صفورا و صبورا)
http://splus.ir/tahoorasafoorasaboora سروش
https://eitaa.com/tahoorasafoorasaboora ایتا
🍃🌺🌸🍃🌸🌺🍃
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌸#زیارت امام حسن عسکری(علیه السلام) در روز پنجشنبه
💢کانال ( طهورا و صفورا و صبورا )
💐 #حدیث_روز
🌺 حضرت امام حسن عسکری (علیه السّلام)
🌼 هیچ عزیزی حقّ را وانگذارد مگر آنکه خوار شود، و هیچ خواری، به حقّ تن درندهد، مگر آنکه عزیز شود.
- دوستِ نادان، مایهی رنج و زحمت است.
- دو خصلت است که چیزی برتر از آن نباشد: ایمان به خدا و سود رساندن به برادران.
📗 منبع: تُحفُ العقول، ابومحمد حرانی، ترجمه صادق حسنزاده، صفحه ۸۹۵
💢 کانال (طهورا و صفورا و صبورا)
https://eitaa.com/tahoorasafoorasaboora ایتا
🍃🌸🌹🍃🌹🌸🍃