چی شد که آیت الله مکارم شیرازی نهج البلاغه درس دادند؟!
ایشان خودشان چنین فرمودهاند:
📣" زمانی که مرحوم حضرت آیتالله فاضل لنکرانی(ره) مدیریت شورای عالی حوزه را به عهده داشت نهجالبلاغه را به عنوان درسی جنبی در حوزه تعیین کرد و از اینجانب خواست تا این کتاب ارزشمند را در حوزه تدریس کنم؛ اما به دلیل مشغلههای علمی این پیشنهاد را نپذیرفتم و ایشان هم از پیشنهاد خود منصرف شد.
تا این که شب در خواب دیدم در عراق هستم و از محل اقامت خود خارج شدم و ناگهان پلیسهای عراقی مانع رفتن من شدند و از من خواستند تا گذرنامه و اوراق هویت خودم را ارائه دهم؛ اما بنده هر چه تلاش کردم دیدم هیچ مدرکی همراهم نیست.
ناگهان نامه شورای مدیریت حوزه را برای تدریس نهج البلاغه در حوزه یافتم و آن را به پلیس نشان دادم و آنها نیز با دیدن این نامه قانع شدند. در حقیقت این نامه باعث شد من از گرفتاری نجات یابم.
پس از این ماجرا بنده با حضرت آیتالله فاضل لنکرانی(ره) تماس گرفتم و آمادگی خود را برای تدریس نهج البلاغه اعلام کردم و این باعث شد تا اینجانب نهج البلاغه را در حوزه تدریس کنم.
🔹مرحوم حضرت آیةالله بروجردی
(اعلی الله مقامه الشریف)
به روحانیون و طلاب می فرمودند:
آقایان! عوام مردم دلیل وبرهان محکمی بر عقایدشان ندارند، اعمال ما را نگاه می کنند. دلیلشان همین است؛ اگر اعمال ما خوب باشد در عقیده شان محکم می شوند، و الا عقایدشان سست می شود.
منبع: کتاب آداب الطلاب
@ahadis_tollab کانال احادیث الطلاب
🔰حضرت استاد شب زنده دار «دام ظله»:
💠و قَالَ [الإمام الحسن العسكري] علیه السلام إِنَّ الْوُصُولَ إِلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ سَفَرٌ لَا يُدْرَكُ إِلَّا بِامْتِطَاء اللَّيْلِ مَنْ لَمْ يُحْسِنْ أَنْ يَمْنَعَ لَمْ يُحْسِنْ أَنْ يُعْطِي. (بحارالانوار، ج75، ص380)
🔸یک مطلب مهمی که در این کلام نورانی بیان شده است رسیدن به خدای متعال و لقاءالله است، که آن یک مقصد نهایی برای یک انسان است. و ما بالاتر از این مقصد مقصدی نداریم. این وصول الی الله یک سفری است و باید راهی را پیمود و مسافرتی را در پیش گرفت تا انسان با طی طریق و گذراندن از جایگاه های مختلف به آن مقام نائل بشود.
🔸معمولا ما برای سفر به یک مرکبی نیاز داریم. باید از یک مرکبی استفاده کنیم و با رکوب بر آن طی طریق کنیم و به آن مقصد برسیم. انسان باید شب را مرکبی برای خود قرار دهد تا این سفر مهم را بپیماید و به نتیجه برسد،. راز بسیار بسیار مهمی در این جهت است، برای ارتقاء معنوی و دست یافتن به مدارج بلند معنوی چاره ای جز این نیست که انسان باید از شب ها استفاده بکند، مقداری از شب را باید برای انس با خدای متعال اختصاص بدهد و عبادت کند، و جبهه به خاک بگذارد. خداوند غنی است و نیازی به این امور ندارد، این ما هستیم که با این پیوستن و با این اُنس گرفتن خودمان را تعالی می توانیم ببخشیم.
🔻صور امتطاء اللیل و مرکب قراردادن شب:
🔹امتطاء اللیل و شب را مرکب قرار دادن به صور مختلف است و همهی آن مفید و لازم است. معمولا وقتی این جمله گفته می شود انسان به ذهن اش همان نوافل شب خطور می کند. و این یکی از انواع و راههای استفاده از شب است و بسیارمهم است و شاید ما کسی را سراغ نداشته باشیم که به جایی رسیده باشد الا اینکه از این نعمت برخوردار بود.
🔹نوع دیگر استفاده از شب این است که انسان از شب برای تصحیح صفات ناجوری که گاهاً در او است استفاده کند، یک فرصت است، انسان در یک تنهایی با خدای متعال و نفسش، می تواند خودش را نقادی کند که در او چه نواقصی وجود دارد. برای برطرف کردن آنها هم از خدای متعال استمداد بجوید و هم تصمیم بگیرد.
🔹همه خرابی ها برای این است که انسان به دنیا و مظاهر دنیا توجه دارد، و الا اگر دنیا پیش او ارزشی نداشته باشد بسیاری از گمراهی ها و مشکلات پیش نخواهد آمد. این هم یک نوع استفاده از شب است که این را به خودش تلقین و یادآوری کند. وقتی این گونه شد و دیگر دنبال متاع قلیل دنیا نرفت و تنها به وظیفه خود توجه کرد، دیگر فریب شیطان و نفس را نمی خورد.
🔹تفکر مسأله دیگری است که شب بسیار برای آن نافع است. سحرگاه بسیار فرصت مغتنم و طلایی برای تفکر است. انسان تا نفسش را قانع نکند راهی برای مسلط شدن بر نفس اش باز نمی شود، باید انسان با دلیل و استدلال نفس اش را قانع کند. این استدلال باید در مرتبه عقاید حقه هم باشد و باید عقاید خود را محکم کند. فکر کردن، مبانی و زیربنای انسان را تشکیل می دهد و بهترین وقت فکر کردن هم شب است.
🔸یکی از شرط های اعطاء حسن، این است که بجا باشد، و مقدار آن هم مناسب باشد. اگر کسی نتواند به خواسته های نفس بگوید "نه"، نمی تواند امتطاء اللیل داشته باشد.
🔸الان یکی از چیزهایی که در خطر است قوای علمی حوزه است، ما برای آینده حوزه رجال علمی قوی در همه زمینه های فقه، اصول، تفسیر، علوم عقلی می خواهیم، . امروز با توجه به آنچه که عالم از حوزه های علمیه توقع دارد وظیفه حوزه این است که به آن رسیدگی کند.
علم هم چیزی نیست که مثل کپسول باشد بخورد. صاحب نظر شدن، عمیق شدن حداقل 25 سال کار می خواهد. امام رضوان الله علیه در سخنرانی شان فرمودند (قریب به این مضامین) که مشایخ ما 60 سال کارکردند و آخر گفتند علی الاحوط و فتوی هم نمی دادند.
🔸حفظ علمیت حوزه یک وظیفه بزرگ است، این یک امانت الهی است، یکی از آن مواردی که امتیاز حوزه های تشیع نسبت به اهل تسنن در طول تاریخ بوده علمیت حوزه های تشیع بوده و خود آنها هم قبول داشتند که علمای شیعه أدق و افضل هستند. که بعضی از مشایخ اهل تسنن گاهی در نجف می آمدند درس مرحوم آخوند می نشستند و قبول داشتندکه مرحوم آخوند یک شخصیت علمی بالایی است.
🔸این جمله اخیر حضرت ولو در باب منع اعطاء است اما در حقیقت یک قاعده کلی است، اختصاص به اینجا ندارد، هرکسی می خواهد در هر بابی موفق بشود باید در منع کردن خیلی از چیزها هم قدرت را داشته باشد و تصمیم بگیرد.
🔸ان شاءالله هم در جهات معنوی، هم در جهات درسی، هم در جهات زندگی و اهدافی که انسان آنها را دنبال می کند ما از این فرمایش منصوب و منقول امام عسگری سلام الله علیه بهربرداری بکنیم که هم برای وصول الی الله و هم برای سایر امور ان شاءالله از این آموزه آن بزرگوار استفاده بکنیم.
📆 1397/08/22
#پندهای_سعادت
#درس_اخلاق
🌐 @pand_saadat
💠 #شیعه
🔹 امام علی (علیه السلام):
شیعیان ما:
1️⃣ بخاطر ولایت ما با یکدیگر بذل و بخشش میکنند
2️⃣ بخاطر دوستی ما با یکدیگر دوستی میکنند
3️⃣بخاطر زنده نمودن معارف و تعالیم ما با یکدیگر دیدار میکنند
4️⃣ اگر خشمگین شوند ستم نمیکنند
5️⃣ اگر شاد شوند زیاده روی نمیکنند
6️⃣ مایه برکت برای همسایگان خویش هستند
7️⃣ با اطرافیان در صلح و صفا به سر میبرند.
✨ إِنَّمَا شِیعَةُ عَلِیٍّ علیه السلام الْمُتَبَاذِلُونَ فِی وَلَایَتِنَا الْمُتَحَابُّونَ فِی مَوَدَّتِنَا الْمُتَزَاوِرُونَ لِإِحْیَاءِ أَمْرِنَا الَّذِینَ إِذَا غَضِبُوا لَمْ یَظْلِمُوا وَ إِذَا رَضُوا لَمْ یُسْرِفُوا بَرَکَةٌ عَلَی مَنْ جَاوَرُوا سِلْمٌ لِمَنْ خَالَطُوا
📚 کافی/ج3/ص333
#احادیث_روزانه
عضویت در سرویس های روزانه👇
pay.eitaa.com/v/p/
برای لغو عضویت از لینک بالا اقدام نمایید👆🏼
14020913.mp3
35.79M
◾️ #بیانات حجة الاسلام و المسلمین استاد اميریوحید (زیدَعزُّه)
▫️تاریخ: ۱۴۰۲/۰۹/۱۳
👈🏻 - توجه به #رشد_معنوی
- راه کار علاج #غضب
ـ-----------------------------------
🔻سرخط مطالب:
▫️توجه به رشد و پیشرفت معنوی و عادی نشدن این مطالب و مجالس
▫️مراتب کسب سنخیت با اهلبیت علیهم السلام:
- ترک عمل خلاف و صفات مذموم
- ترک فکر خلاف و صفات مذموم
- انزجار نسبت اعمال خلاف و صفات مذموم
▫️مراحل غضب:
۱. مجادله
۲. عصبانیت
۳. لجاجت
۴. غضب
۵. غیض
۶. خشم
۷. خشونت
▫️راهکار ترک غضب:
۱. ترک مقدمات غضب
۲. جریمه مادی و معنوی
۳. توجه به خطرات و عواقب بیرونی غضب
۴. توجه به مضرات درونی غضب
۵. خود را به حلم زدن (حلیمانه و صبورانه برخورد کردن)
۶. مجالست با نیکان و ابرار
۷. تقویت اراده و مراقبه
▫️ارجاع 👈🏻 نواهی، عواقب، خبائث
7.71M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#کلیپ | #استاد_شجاعی
✘ این کلیپ حاوی آثار بزرگترین بداهه پرداز جهان است!
@ostad_shojae | montazer.ir
5.72M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📺 رهبر معظم انقلاب: سعی کنید از پنجاه هزار طلبه حوزه قم اقلا سی هزار نفرشون نماز شب بخوانند
#در_محضر_علما
🇮🇷 کانال اطلاع رسانی مدرسه علمیه معصومیه:
@masoumieh_ir
🏴السَّلامُ عَلَيْكِ يا بِنْتَ رَسُولِ الله، السَّلامُ عَلَيْكِ يا سَيِّدَةَ نِساءِ العالَمِينَ مِنَ الأوَّلِينَ وَالآخِرِينَ.
السَّلامُ عَلَيْكِ أَيَّتُها الصِّدِّيقَةُ الشَّهِيدَةُ، السَّلامُ عَلَيْك أَيَّتُها المَظْلُومَةُ المَغْصُوبَةُ، السَّلامُ عَلَيْك أَيَّتُها المُضْطَهَدَةُ المَقْهُورَةُ.
السَّلامُ عَلَيْك يا فاطِمَةُ بِنْتَ رَسُولِ الله وَرَحْمَةُ الله وَبَرَكاتُهُ.🏴
🏴 شهادت حضرت فاطمه زهرا علیهاالسلام تسلیت باد.🏴
✅حضرت آیت الله بهجت قدس سره:
علت تأکید حضرت زهرا علیهاالسلام در این وصیت مهم خود به علی علیهالسلام که: «إِدْفِنی لَیلاً ...؛ مرا شبانه دفن کن!» برای اعلام جدایی و نارضایتی از دستگاه حاکمه و طبلِ مخالفتی بود که صدای آن تا روز قیامت، برای مسلمان و کافر ثابت و باقی است.
📚 در محضر بهجت، ج١، ص ١٣١
☑️ کانال رسمی مرکز تنظیم و نشر آثار حضرت آیت الله بهجت قدس سره
✅ @bahjat_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خاطره ای جالب از عارف
بزرگ مرحوم حاج شیخ محمد کوفی
نمازشب را بسیار مواظبت کن...!
🎙آیت الله ناصری ره
در آن هنگام که مریضی حضرت زهرا علیها السلام [به جهت مصائبی که به ایشان وارد نمودند] شدت گرفت، حضرت علی(علیهاالسلام) بر ایشان وارد شد.حسن و حسین(علیهماالسلام) نزد حضرت زهرا بودند…
حضرت زهرا(علیهاالسلام) به امیرمؤمنان(علیه السلام) عرض کرد: ای پسر عمویم و ای باب شهر علم پیامبر(صلی الله علیه و آله) و ای آقایی که همسر من در دنیا و آخرت هستی و ای صاحب نسل پاکان، وصیت میکنم که بعد از من این دو پسرم را حفظ کنی که این دو نور چشم پیامبر هستند و ایشان را در فراق جدّشان کفایت نما که به زودی مادرشان را نیز از دست خواهند داد.
پس امیرمومنان(علیه السلام) گریان شدند و فرمودند: ای دختر آنکه خدا او را برگزید و ای سرور زنان عالَم، روح من به فدایت باد. ای دختر کسیکه بشیر و نذیر و رحمت برای عالمین بود.
در این هنگام که حضرت زهرا(علیهاالسلام) رضایت مرتضی(علیه السلام) را از خویش دید، عرض کرد: یا علی پس از این که مرا در قبر گذاشتی این شیشه[که اشکهای حضرت زهرا(علیهاالسلام) در آن بود] و این حُقّه را درون لحد من بگذار…
سپس علی(علیه االسلام) از فاطمه(علیهاالسلام) پرسید: در این حُقّه چیست؟
آن مخدره حُقّه را گشود در آن حریر سبزى بود و در حریر، ورقۀ سفیدى که در آن چند سطر نوشته شده بود و نور از آن میدرخشید.
حضرت زهرا(علیهاالسلام) فرمود: چون پدرم مرا به شما تزویج نمود من در شب عقد دو جامه داشتم یکی نو و دیگری کهنه و وصله دار، و در حالی که بر سجادۀ عبادت خود نشسته بودم ناگاه سائلى در را کوبید و فریاد کرد ای اهل بیت نبوّت و ای معدن خیر و فتوّت در بین مردم مرسوم است که شب عروسی به در خانۀ عروس میروند چون در آن خانه برای عموم مردم غذا حاضر است. حتی اگر جامۀ کهنهای دارید [مرا بدهید] که من به آن سزاوارم زیرا مردی فقیرم. ای اهل بیت محمد(صلی الله علیه و آله) فقیر شما برهنه است.
پس من آن جامۀ نو را به او دادم و خودم لباس کهنه را پوشیدم. یا ابا الحسن وقتی صبح با لباس کهنه خدمت شما آمدم رسول خدا(صلی الله علیه و آله) بر من داخل شد و فرمود: دخترم! تو جامۀ نو نداشتى؟ چرا آن را نمیپوشی؟ عرض کردم: پدر جان، آن را به سائلی صدقه دادم.
پدرم [در جواب] فرمود: خوب کاری کردی [اما] اگر جامۀ نو را براى شوهرت مىپوشیدى و جامۀ کهنه را صدقه میدادى در هر دو حال برایت توفیق حاصل شده بود [یعنی هم سائل را رد نکرده بودی و هم لباس نو را برای شوهرت پوشیده بودی].
من عرض کردم ای رسول خدا(صلی الله علیه و آله)! در این عمل به شما اقتدا کردم وقتیکه با مادرم خدیجه(علیها السلام) ازدواج نمودی هرچه او به شما داده بود همه را در اطاعت از مولی [خداوند] انفاق کردی تا اینکه سائلی از شما سؤال کرد و شما پیراهن خود را به سائل دادی و خود را به حصیر پوشاندی. تا اینکه در شأن شما آیهای نازل شد.
پس رسول خدا(صلی الله علیه و آله)گریست و مرا به سینۀ خود چسبانید. آنگاه جبرئیل نازل شد و گفت: خداوند به تو سلام میرساند و میگوید: به فاطمه(علیها السلام) سلام برسان و به او بگو هرچه میخواهد درخواست کند اگر حتی آنچه در زمین و آسمان است، بخواهد به او عطا میکنم و او را بشارت بده که من او را دوست دارم.
رسول خدا(صلی الله علیه و آله) به من فرمود: دخترم، پرودگار به تو سلام میکند و میگوید: هرآنچه خواهی طلب نما.
من عرض کردم: پدر جان، لذّت خدمت به خدا مرا از درخواست حاجت از او مشغول نموده است و تنها حاجتم نظر به وجه کریم خداوند در دار السلام است.
پس پدرم فرمود: دو دست خود را بلند کن! من دو دستم را بلند کردم ایشان نیز دستهاى خود را بلند کرد و فرمود: خدایا امتم را بیامرز و من نیز آمین گفتم.
آنگاه جبرئیل نامهای از خدای جلیل آورد [به این مضمون که]: گنهکاران امت تو را آمرزیدم؛ آنانکه محبت به فاطمه(علیها السلام) و پدر فاطمه و شوهر فاطمه و اولاد فاطمه در قلبشان است.
آنگاه پیامبر(صلی الله علیه و آله) سند مکتوبی درخواست نمود و خداوند به جبرئیل امین امر کرد که دو تکه ابریشم نازک سبز و سفید بگیرد که در آن دو نوشته شده بود: ﴿کَتَبَ رَبُّکُمْ عَلَى نَفْسِهِ الرَّحْمَةَ﴾ و جبرئیل و میکائیل و پیامبر(صلی الله علیه و آله) شاهد شدند و پیامبر فرمود: دخترم این نوشته در این حُقّه است پس وقتی روز وفاتت فرا رسید وصیت کن که در لحدت گذاشته شود؛ پس زمانی که مردم در قیامت به پا خیزند و گنهکاران جدا شوند و ملائکه موکّل بر جهنم آنها را به سوی آتش بکشند این ودیعه را به من تحویل بده تا طلب نمایم انعامی که خداوند بر من و تو کرده است که تو و پدرت رحمت برای عالمین هستید.
منابع:
فاطمة الزهراء بهجة قلب المصطفى، رحمانی همدانی، ص۷۶۷(از کتاب کوکب الدری، مولی صالح مازندرانی، ج۱ ص۲۵۱ :(به نقل از تبر المذاب) نقل کرده است)؛ ریاحین الشریعه، ذبیح الله محلاتی، ج۱، ص۱۰۴ – ۱۰۶،(روایت را به صورت فارسی از کتاب تبر المذاب نقل کرده است).