eitaa logo
معاونت تهذیب حوزه علمیه کرمان
719 دنبال‌کننده
12.6هزار عکس
7هزار ویدیو
727 فایل
جهت ارتباط با معاون تهذیب @Amomen313 جهت ارتباط در مورد فعالیتها و شبهات قرآنی @ghadirmohyi جهت ارتباط با ادمین محتوایی کانال @boreshha_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹 ✨سلام علیکم 📣مسابقه کتاب خوانی از طرف معاونت تهذیب حوزه علمیه قائمیه(عج)مختص طلاب حوزه بر گزار میشود. 📚محتوای مسابقه از کتاب ارزشمند الگوهای اخلاقی طلبه مطلوب میباشد لذا از دوستانی که تمایل دارند به شرکت در مسابقه تفاضا میشود 📦جهت سفارش کتاب هزینه آن که دراصل۳۰هزارتومان می‌باشد وبا تخفیف۱۶هزارتومان شده به این شماره کارت ۶۰۶۳۷۳۱۰۸۶۲۱۶۴۰۶واریز فرمائید و عکس فیش واریزی به همراه نام و نام خانوادگی را به معاونت تهذیب حوزه حاج آقا دوست محمدی ارسال فرمائید. 🎁جوایز نفرات برگزید: 1⃣نفره اول:۳۰۰ 2⃣نفردوم:۳۰۰ 3⃣نفرسوم:۲۰۰ 4⃣نفرچهارم:۱۰۰ 5⃣نفرپنجم:۱۰۰
هدایت شده از در محضر استاد
🔺توجه🔺 توجه🔺 ❗️ آزمون آزمایشی...❗️ ✅ حتما در آزمون آزمایشی شرکت نمایید✅ ✍️ روز آزمون = پنجشنبه 1399/8/29 ✍️ ساعت آزمون = 8 صبح ✍️ مهلت ورود به آزمون = تا ساعت 9 صبح ✍️ طریق آزمون = پیشخوان حوزه login.ismc.ir > > آموزش مجازی > > صفحه طرح مطالعاتی آثار شهید مطهری > > کلاس ها > > انتخاب مرحله اول در قسمت نیمسال > > درس آزادی معنوی استاد مجتبی رضایی > > جلسات > > آزمون. ✍️ درس آزمون آزمایشی = آزادی معنوی استاد رضایی ✍️ نکته = این آزمون به صورت آزمایشی بوده و تفاوتی ندارد که شما مرحله چندم طرح هستید. ✍️ هشدار = حتما در این آزمون شرکت نمایید تا در آزمون 30آبان مشکلی نداشته باشید. در صورت بروز هرگونه مشکل با شماره 09198513012 تماس بگیرید. https://eitaa.com/ostadmotaharimajazi
فراخوان جذب مشاور مرکز مشاوره حوزه علمیّه کرمان(برادران و خواهران) این مرکز در راستای تکمیل کادر مورد نیاز اقدام به جذب مشاور خواهر وبرادر می‌نماید. 🔰 حضوری: مرکز مشاوره حوزه علمیّه. کرمان خیابان آسیابادجنوبی غربی ۱۴ 🔰 در فضای مجازی: ارسال مدارک به آیدی @al1414 در پیام رسان ایتا. : ارشد روان شناسی یا مشاوره یا علوم تربیتی. 🔶آقایان: طلبه معمم. 🔷خانمها: طلبه، خواهر طلبه، همسر طلبه، فرزند طلبه. لطفا فامیل و شماره تماس خود را به این شماره ارسال بفرمائید 09132409338 🔷🔷توضیحات🔷🔷 1-کارشناسی ارشد رشته مشاوره یا روانشناسی (کارشناسی ارشد مشاوره یا سطح 3 تخصصی مشاوره، مورد پذیرش می‌باشد. 2-تحصیلات حوزوی سطح 2 3-تلبس دائم به لباس روحانیّت برای برادران 4-پذیرش در آزمون کتبی و مصاحبه تخصصی : 1-ثبت نام اولیه و ارسال رزومه و مدارک مرتبط 2-شرکت در آزمون کتبی 3-اعلام نتایج قبولی بر اساس مجموع امتیازات 4- دعوت به مصاحبه تخصصی شفاهی از پذیرفته‌شدگان 5-اعلام نتایج نهایی @moshavere_kerman
هدایت شده از Ali
🔶 🔸 🔸 موضوع این هفته: ادامه شرح حدیث 🔷 چهارشنبه، 28 آبان ماه 🔹 ساعت 19 🔻 بدلیل قطعی های سایت آپارات در هفته ی گذشته، این هفته جلسه در سامانه پخش آنلاین (علیه السلام) برگزار می شود. 🔻آدرس ورود به جلسه: 🔹 https://live-alsamen.ir/b/als-vy1-sye-jpx 🔻جهت عضویت در کانال مدرسه علمیه ثامن الائمه به آدرس زیر مراجعه کنید. 👇👇👇👇👇👇 🔸@AlSamen
هدایت شده از ندای تهذیب
✅سوره مبارکه ، صفحه292، آیات 97 تا 104 🗓1399/08/28 🌻 @nedaye_tahzib
هدایت شده از ندای تهذیب
292.mp3
557.2K
🔊 🎤توسط استاد ✅صفحه292 🗓1399/08/28 🌻@nedaye_tahzib
هدایت شده از ندای تهذیب
218.pdf
114.6K
هر روز با قرآن و عترت 📚 ✅فضایل و کمالات اخلاقی ✏️3. صبر 🗓1399/08/28 🌻 @nedaye_tahzib
هدایت شده از Ali
❇️برخی از کانال‌های اساتید اخلاق ❇️ استاد تحریری: http://eitaa.com/joinchat/2737373185Cddac684369 استاد وطن خواه: @ostadvatankhah استاد مویدی: https://eitaa.com/ShiaTowhid استاد ایوبی:@ostadayoobi استاد مجاهدی: @alfetrah استاد فیاض بخش: https://eitaa.com/Jelvehnooralavi 🌷🌷برخی از این کانالها درس های اخلاق را به صورت آنلاین پخش می‌کنند، فرصت خوبی است تا در این ایام از فیض جلسات اخلاق محروم نشویم.🌷🌷
سلام علیکم باعرض ادب واحترام نمونه ای از فعالیتهای مدرسه موفق ،مدرسه فیلسوف الدوله تهران که سروران گرامی خوب است دربرنامه هاشون استفاده کنند واگر نمونه ای از این کارها دارند جهت استفاده دیگرمدارس علمیه برای این حقیر ارسال کنند باتشکر👇👇
هدایت شده از Ali
Mabani Talabegie RGB.pdf
20.17M
حاوی حوزه علمیه ایت الله حق شناس رضوان الله علیه (امین الدوله -فیلسوف الدوله) @hhaghshenas
هدایت شده از Ali
Namayeshgah 1399 RGB.pdf
29.99M
۱۳۹۹ حاوی حوزه علمیه ایت الله حق شناس رضوان الله علیه (امین الدوله -فیلسوف الدوله) @hhaghshenas
هدایت شده از ندای تهذیب
شماره 8 🌷زندگی در پرتو اخلاق »»»» بهداشت اخلاق / قسمت سوم🌷 3.. مهاجرت و فرار از محیطهای آلوده برای اصلاح محیطهای آلوده و فاسد حداکثر کوشش را باید به خرج داد؛ ولی اگر به عللی اصلاح محیط امکان نداشته باشد و بیم آن رود که ماندن در آن محیط موجب آلودگی گردد و محیط سالمتری که امکان مهاجرت به آن هست وجود داشته باشد، چاره ای جز «مهاجرت» نیست. نظیر این موضوع نیز در بیماریهای جسمانی دیده می شود که افرادی که به سلامت خود علاقه مندند، در چنان شرایطی از محیط آلوده فوراً مهاجرت می کنند. مسأله «مهاجرت» در اسلام اهمیت خاصی دارد و جالب این است که پایه نخستین تاریخ اسلام را تشکیل می دهد. مهاجرت پیغمبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم از مکه به مدینه جز فرار از یک محیط آلوده و نامساعد به یک محیط مساعدتر برای نشر ایمان و فضیلت، نبود. مهاجرت گروهی از مسلمانان راستین، از مکه به سرزمین حبشه، طبق فرمان پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم نیز نمونه دیگری از این موضوع بود. مهاجرین صدر اسلام امتیاز و اهمیت فوق العاده ای در تاریخ اسلام دارند و آیات متعددی در قرآن درباره آنان دیده می شود، احادیث متعددی در زمینه مهاجرت از نقاط آلوده به گناه و شرک، به نقاط سالم وارد شده که اهمیت موضوع را روشن می سازد. در تفسیر «مجمع البیان» در ذیل آیه «وَمَنْ یُهاجِرْ فِی سَبِیلِ اللَّهِ یَجِدْ فِی الْارْضِ مُراغَماً کَثِیراً وَسَعَهً-(سوره نساء، آیه 100)» کسی که در راه خدا هجرت کند، جاهای امن فراوان و گسترده ای در زمین می یابد. از پیغمبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم نقل شده: «مَنْ فَرَّ بِدِینِهِ مِنْ ارْضٍ الی ارْضٍ وَانْ کانَ شِبْراً مِنَ الْارْضِ اسْتَوْجَبَ الْجَنَّهَ وَکانَ رَفِیقَ ابْراهِیمَ وَمُحَمَّدٍ»(مجلسی، بحار الانوار 19/ 31) کسی که برای آیین خود از سرزمینی به سرزمین دیگر- اگرچه به اندازه یک وجب از زمین باشد- مهاجرت کند، مستحقّ بهشت می گردد و همنشین ابراهیم و محمد (دو پیامبر بزرگ مهاجر) خواهد بود. تأکید مطلب از جمله «وَانْ کانَ شِبْراً؛ اگرچه به اندازه یک وجب باشد» روشن می شود، و رفاقت و مصاحبت با این دو پیغمبر عظیم الشأن بواسطه این است که هر دو اقدام به هجرت فرمودند، ابراهیم علیه السلام از بابِل که مرکز بت پرستان و نمرودیان بود آهنگ شام و فلسطین کرد، و پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم از مکه به مدینه. در تفسیر علیّ بن ابراهیم در ذیل آیه «یا عِبادِیَ الَّذِینَ آمَنُوا انَّ ارْضِی واسِعَهٌ فَایّایَ فَاعْبُدُونِ)(سوره عنکبوت( 29) آیه 56)» ای بندگان من که ایمان آورده اید! زمین من وسیع است، پس تنها مرا بپرستید. از امام عسکری علیه السلام نقل می کند: «لا تُطِیعُوا اهْلَ الْفِسْقِ مِنَ الْمُلُوکِ فَانْ خِفْتُمُوهُمْ انْ یَفْتِنُوکُمْ عَنْ دِینِکُمْ فَانَّ ارْضِی واسِعَهٌ» از زمامداران گنه کار پیروی نکنید و اگر می ترسید شما را از آیین پاکتان منحرف سازند (مهاجرت کنید) زیرا زمین من وسیع و گشاده است. عدم شرکت در مجالس معصیت و گناه که در دستورات اسلام وارد شده و عدم خلوت با اجنبیّه و امثال اینها نیز یک نوع مهاجرت کوتاه از منطقه معصیت و لغزشگاه و خطر محسوب می گردد و مسلماً برای جلوگیری از سرایت مفاسد اخلاقی و آلوده نشدن به گناه می باشد. 🌻 @nedaye_tahzib 🌿 tahzib-howzeh.com
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از ندای تهذیب
👇🏿👇🏿 📚📚معرفی کتب و منابع اخلاقی📚📚 شماره 8 2- کتابهای اخلاقی - فلسفی (قسمت سوم) : 👇🏿👇🏿 2️⃣ تهذیب الاخلاق و تطهیر الاعراق (یا طهارة الاعراق): کتابی به عربی درباره علم اخلاق نوشته ابوعلی احمد بن محمد بن یعقوب رازی ملقب به مسکویه، فیلسوف قرن چهارم و پنجم. وی که از مترجمعین آثار یونانی است ، بیشتر بر عقل و مکتبهای فلسفی تکیه دارد و به شیوه و ترتیب آنها سیر می کند. به گونه ای چشم گیراز گفتار حکماء یونانی سود جسته و با مهارت این گفتار را بررسی کرده و در آنهااجتهاد می کند. تفاوت وی با عامری در چند نکته است : 1- بهره مندی وی از شرع و تعالیم دین ، فزونتراز عامری است . 2- بر عکس عامری که نگارش ساده و روانی را دنبال می کرد،ایشان در پی شیوه ای علمی و در خور فهم صاحبان فن است . چنانکه خود گوید: [ و علمناه لمحبی الفلسفه خاصه لاللعوام] . 3- ویژگی دیگراین کتاب ، نظم بسیار مرتب و منطقی است که در هفت مقاله و براساس شیوه حکماء یونان آمده است . چنان که از نفس ، قوای نفس ، فضایل چهارگانه ، آغاز کرده و بحثهایی نظیر: اخلاق و طبایع ، سعادت ، لذت ، شجاعت ، عدالت ، جور،انواع محبت ، مرضهای نفسانی و راه مداوای هر یک و ... را به دنبال آورده است . مسکویه رازی ، بیش از هر متفکراسلامی ، به اخلاق و مسائل روحانی ،اهتمام ورزیده است . مهمترین نگارش وی دراین زمینه ، همین کتاب[ تهذیب الاخلاق] است . که مرحوم خواجه نصیر طوسی ، درباره ارزش واهمیت آن می نویسد: کتاب الطهاره - که استاد فاضل و حکیم کامل ،ابوعلی احمد بن محمد بن یعقوب مسکویه خازن رازی ، سقی الله ثراه ، و رضی الله عنه وارضاء، در تهذیب اخلاق ساخته است و سیاقت آن ، برایراد بلیغ ترین اشارتی در فصیح ترین عبارتی پرداخته ، چنان که این سه چهار بیت که پیش ازاین در قطعه گفته آمده است به وصف آن کتاب ناطق است : بنفسی کتاب حازکل فضیله وصار لتکمیل البریه ضامنا مولفه قدابرزالحق خالصا بتالیفه من بعد ماکان کامنا و وسمسه باسم الطهاره قاضیا به حق معناء ولم یک ماینا لقد بذل المجهودلله دره فما کان فی نصح اخلایق خانیا] (کتابی که همه برتری را در بر گرفته و ضامن تمامیت نیکی گشته است . حق را که ناپیدا بود، بدین نگارش ، بی پیرایه آشکار ساخت . نام آن ر،[ طهارت] نامید، که سزاوار و شایسته آن است تمام کوشش را بکار بود، خدایش پاداش فراوان دهد، که در خیرخواهی مردم خطا نرفت ). بااین که افکار واندیشه های مسکویه ، چندان نو و مبتکرانه ، به نظر نمی آید. بلکه تلفیقی است ازاندیشه های حکمای یونانی ، که با مهارت و ژرف اندیشی ، پرداخته و تکمیل شده است .اما گفتار وی ، در باب اخلاق فلسفی ، جنبه سندی داشته و ازارزش فراوانی ، بر خورداراست . زیرا وی ،از نخستین حکیمانی است که انظار فلاسفه و دانشوران اسلامی را به مطالعه اخلاق ، بدین شیوه ، متوجه ساخته و کوشیده است که معارف اسلامی را، به شیوه و جو علمی روز مطرح سازد. کتاب دیگری ازایشان به نام[ جاویدان خرد]، به چاپ رسیده است ، که در آن ، بیشتر به پندهای جزئی و گوناگون مردم جهان ،از هر آیینی که باشند، توجه دارد و مانند[ طهاره الاعراق] به کلیات مسائل اخلاقی ، نپرداخته است . وی در تفاوت این دو می نویسد: بالجزئیات [فهذه جمل نحکمها قبل تفصیلها لولاانا قداحکمنالک الاصول کلها فی کتابناالموسوم[بتهذیب الاخلاق] ، لاوجبنالک هاهنا. ولکن هذاالکتاب غرضنا فیه ایراد جزئیات الاداب بمواعظ الحکما من کل نحله و تبعنا فیه صاحب کتاب [جاویدان خرد] کما وعدناک فی اوله... . (پس این مطالبی بود که بطور فشرده ثابت کردیم . واگر نبود که تمامی اصول این گفتار را در کتاب[ تهذیب الاخلاق] بیان داشته ایم ، بر خود لازم می دانستیم ، که اینجا بحث کنیم .اما هدف ما دراین کتاب : آوردن آداب جزئی ،از پندهای حکما از هر آیینی که باشند - هست . و همان گونه که در آغاز یادآور شدیم : به شیوه کتاب[ جاویدان خرد] ، خواهیم رفت ). ادامه دارد... 🌹 @nedaye_tahzib ☘️ tahzib-howzeh.com
هدایت شده از ندای تهذیب
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سخنران: آیت الله علی مشکینی موضوع: عاقبت غرور و تکبر رسول اکرم (ص) شتری بسیار راه‌وار و چابک داشت و در هر مسابقه‌ای می‌برد. روزی بادیه‌‌نشینی آمد و گفت: "ای پیامبر آیا با من مسابقه می‌دهی؟" پیامبر اکرم (ص) با این همه عظمت شأن با این عرب مسابقه داد. در روایت آمده که مسلمانان ناراحت شدند. رسول اکرم (ص) فرمودند: "می‌دانید علت آن چیست؟" به این جهت است که این حیوان مغرور بود. ظاهراً غرور و تکبر اثری وضعی دارد که در این حیوان هم اثر می‌گذارد و موجب سقوط و عقب‌ماندن او شد. یعنی اگر کبر و تکبر بر این حیوان اثر می‌گذارد، ای انسان! مواظب باش که با تکبر از انسانیت ساقط می‌شوی و در تو اثر کامل خواهد گذاشت. نکند تو آن‌طور باشی که خدایت نمی‌خواهد. در مقابل این صفت صفتی است که باید آن را دریابی و آن صفت تسلیم است. 🌹 @nedaye_tahzib ☘️ tahzib-howzeh.com
هدایت شده از در محضر استاد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺تحویل گزارش کتاب🔺 1️⃣ مهلت تحویل = تا30آبان 2️⃣ روش تحویل = در پیشخوان حوزه به صورتی که در فیلم بالا نماش داده شده https://eitaa.com/ostadmotaharimajazi
جلسه۷۳انعام.mp3
4.02M
وَتِلْكَ حُجَّتُنَا آتَيْنَاهَا إِبْرَاهِيمَ عَلَىٰ قَوْمِهِ ۚ نَرْفَعُ دَرَجَاتٍ مَّن نَّشَاءُ ۗ إِنَّ رَبَّكَ حَكِيمٌ عَلِيمٌ(انعام/83) 👌جلسه هفتاد و سوم🌺 تفسیر سوره مبارکه انعام🌺 🎤موضوع سخن:ترفیع درجه و تعالی ذات
هدایت شده از ندای تهذیب
✅سوره مبارکه ، صفحه293، آیات 108 تا 4 🗓1399/08/29 🌺 @nedaye_tahzib 🍃 tahzib-howzeh.com
هدایت شده از ندای تهذیب
293.mp3
495K
🔊 🎤توسط استاد ✅صفحه293 🗓1399/08/29 🌺 @nedaye_tahzib 🍃 tahzib-howzeh.com
هدایت شده از ندای تهذیب
219.pdf
112.4K
هر روز با قرآن و عترت 📚 ✅فضایل و کمالات اخلاقی ✏️4. توکل 🗓1399/08/29 🌺 @nedaye_tahzib 🍃 tahzib-howzeh.com
هدایت شده از ندای تهذیب
🔹مجموعه پوسترهای نمایشگاهی / الگوی رفتاری علما در خانواده موضوع: کمک در منزل شماره18 🌺 @nedaye_tahzib 🍃 tahzib-howzeh.com
هدایت شده از ندای تهذیب
🌺رفتار حضرت امام خمینی رحمه الله با فرزندان »»» حفظ حرمت و عزت دختران🌺 حفظ حرمت و عزت دختران مراعات شخصیت و عزت فرزندان به ویژه دختران، جزو دستورهای اکید دینی و اخلاقی ماست که در هر مرحله از زندگی آنان، مصداق و نمود خاص خود را دارد. یکی از این نمونه ها که به زمان ازدواج مربوط می شود، تعیین مهریه برای دختر و نیز فراهم آوردن جهیزیه متناسب و لازم برای او است که رعایت آن البته در حد معقول و مشروع می تواند در حفظ عزت و تحکیم موقعیت دختر در خانواده شوهر، عامل تعیین کننده ای باشد. ازاین رو، شاهدیم که حضرت امام رحمه الله در این مورد نیز ضمن رعایت آداب شرعی و سنت های عرفی، در حفظ عزت و شخصیت دختران خویش اقدام لازم را به عمل آورده است و شاید در شرایطی که هر خواستگاری بدون هیچ گونه انتظاری درمورد این گونه مسائل و تنها به خاطر شخصیت حضرت امام رحمه الله و شرافت این خانواده، با کمال میل داوطلب ازدواج با این خانواده بود، ولی حضرت امام رحمه الله برخلاف بضاعت طلبگی، نسبت به این مسئله اقدام می کرد و حتی نسبت به برگزاری مراسم عقد و عروسی کوتاهی نمی کرد: «در مورد مراسم ازدواج فرزندانشان، هم عقد گرفتند، هم عروسی، البته خیلی مختصر و معمولی. نسبت به نوه هایشان چون بعد از انقلاب بود، خیلی ساده برگزار می کرد. البته جهیزیه [به ]دخترانشان می دادند، ولی جهیزیه ای به اندازه رفع حاجت و خیلی معمولی. جهیزیه ای که در زمان ما به آن رفع حاجت می گویند؛ یعنی یک فرش معمولی و دو دست رختخواب و مختصری وسایل دیگر. البته آن زمان هم این قدرها جهاز مرسوم نبود. مقید بودند که دختر باید مهریه داشته باشد، آن هم باز به حد متعارف یک خانواده معمولی. از این جهت همه دخترهایشان هم مهریه داشتند و هم مقداری جهیزیه» (پا به پای آفتاب، ج 1، ص 123. خانم فریده مصطفوی) 🌺 @nedaye_tahzib 🍃 tahzib-howzeh.com
هدایت شده از ندای تهذیب
🌺خانه سبز / قسمت سوم / ایمان و خوشبختی دز ازدواج؟!🌺 به راستی مگر ایمان تأمین کننده ی خوشبختی در ازدواج نیست ؟ ایمان شرط لازم است اما کافی نیست ! ایمان بدون داشتن اصالت خانوادگی و بدون داشتن شخصیتی سالم و باثبات چگونه می تواند خوشبختی آورد ؟ ! جالب تر آن که در آموزه های پیشوایان پاک می خوانیم : کسی که از شخصیت سالم و با ثباتی برخوردار نیست دین ندارد ! لا دِینَ لِمَنْ لَا مُرُوَّهَ لَهُ ! شهید مطهری ( ع ) می فرماید : ایمان جای علم را نمی گیرد و علم هم جای ایمان را ! هر کدام کارکرد و آثار خودش را دارد ! بنا بر این نباید به صرف ایمان شخص از دقت در حالات دیگرش غفلت کنیم ! 🌺 @nedaye_tahzib 🍃 tahzib-howzeh.com