نتیجۀ رأی اعتماد وزرا مشخص شد
1⃣ وزارت دفاع: عزیز نصیرزاده 281
2⃣ وزارت فرهنگ: عباس صالحی 272
3⃣وزارت آموزشوپرورش: علیرضا کاظمی 268
3⃣وزارت دادگستری: امین حسین رحیمی 268
5⃣وزارت ارتباطات: ستار هاشمی 264
6⃣وزارت اطلاعات: سید اسماعیل خطیب 261
7⃣وزارت کشور: اسکندر مومنی 259
8⃣وزارت نیرو: عباس علیآبادی 255
9⃣وزارت ورزش: احمد دنیامالی 253
9⃣وزارت جهاد کشاورزی: غلامرضا نوری 253
1⃣1⃣وزارت امور خارجه: عباس عراقچی 247
2⃣1⃣وزارت راه: فرزانه صادق 231
2⃣1⃣وزارت صمت: محمد اتابک 231
4⃣1⃣وزارت نفت: محسن پاکنژاد 222
5⃣1⃣وزارت علوم: حسین سیمایی 221
6⃣1⃣وزارت اقتصاد: عبدالناصر همتی 192
7⃣1⃣وزارت کار: احمد میدری 191
8⃣1⃣وزارت میراث فرهنگی: رضا صالحیامیری 168
9⃣1⃣وزارت بهداشت: محمدرضا ظفرقندی 163
27.83M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔸مهمترین غفلتی که در عرصۀ تبلیغ دین مرتکب میشویم چیست؟! 🔸
#علوم_انسانی_اسلامی
هدایت شده از عبدالحسین جواهر کلام
شهید صدر وقتی در حال تفکر و مطالعه بود کاملاً از دنیای پیرامونش بریده میشد من به یاد ندارم که ایشان حتی در گرمترین روزهای تابستان غرق در خواب شود. حتی در همان روزهای گرم و درحالیکه به سن پنجاه سالگی نزدیک شده بود هم از کتابهایش جدا نمیشد، درحالیکه [در آن گرمای نجف] جوان نیرومند و بانشاط هم توان مقاومت در برابر وسوسه خواب را نداشت. آری در سال آخر عمر شریفش که نیروی بدنیاش [بر اثر فشارهای حکومت بعثی و شرایط حصر] تحلیل رفته بود، کمتر از یک ساعت در رختخوابش دراز میکشید.
🔺 وقتی مرا در خواب میدید، به من میگفت: من خودم را به خواب عادت ندادهام، چون عمر کوتاه است. تو که هنوز جوانی چرا خودت را به خواب عادت میدهی؟!
🔺 در یکی از روزهای بسیار گرم تابستان که بعد از ناهار خوابیده بودم، ایشان مرا بیدار کرد و گفت:
وقتی من همسن تو بودم روزانه حدود بیست ساعت درس میخواندم و حتی در آن چهار ساعت دیگر هم که میخوابیدم خوابهای علمی میدیدم و برای همین خوابم هم خواب معمولی نبود و در خواب میدیدم که مشغول مطالعه یا حل مسائل علمی و فقهی هستم. اگر شب و روز بخوابی، همه زندگیات را با خواب سپری خواهی کرد.
@jawaher_kalam
درست صد سال پیش شیخ عباس قمی درباره اوضاع مملکت اسلام دو صفحهای نوشته، فکر میکردم اگر امروز در خیابانهای تهران قدم میزد، همین دو صفحه را مینوشت؟
عده ای از دانشمندان جامعه شناسی باور دارند جوامع بشر دائم در حال تکرار تاریخ و حوادث پیشین خود هستند. تنها بازده زمانی و برخی جزییات این حوادث تغییر میکند.
پارهای از روایات هم با این گمانه همسو هستند.
یوما فیوما حالات مردم در تزاید و اشتداد است در تشبه به اهل کفر از جمیع جهات دنیویه بلکه در اخذ قواعد کفر و عمل نمودن به آن در امور ظاهریه و بسیار است که اعتقاد و اعتماد کامل به اقوال و اعمال ایشان مینمایند و وثوق تمام در کلیه امور به آنها دارند و بسا باشد که سرایت به سوی عقاید کثیری خواهد نمود که بالمره اصل عقاید دینیه اسلام را از دست میدهند بلکه اطفال خردسال را به آداب و قواعد ایشان تعلیم مینمایند؛ چنانچه فعلا مرسوم است که در بدایت امر نمی گذارند که آداب و قواعد دین اسلام در اذهان ایشان رسوخ نماید و حال کثیری از ایشان بعد از بلوغ منجر به فساد عقیده و عدم تدین به دین اسلام خواهد شد و بر این منوال تعیش خواهند نمود و هکذا حال کسانی که معاشرت با چنین اشخاصی دارند و اهل و عیال ایشان که تبعه ایشان اند؛ بلکه اگر نیکو تاءمل نمایی میبینی که کفر بر عالم محیط شده است الا اقل قلیل و مقدار یسیر از عباداللّه که آن هم غایب ایشان از ضعفاءالایمان و نواقص اسلام اند؛ چه آنکه اکثر بلاد معموره در تصرف کفار و مشرکین و منافقین است و اکثر از اهالی و از اهل کفر و شرک نفاق اند مگر
بر سبیل ندرت و اهل ایمان که اثنی عشریه باشند هم به جهت اختلاف در عقاید اصولیه دینیه و مذهبیه چنانچه متفرق و مشتت اند که اهل حق در میان ایشان نادر و قلیل از اهل ایمان هم از عوام و خواص بسیاری از ایشان به جهت ارتکاب به اعمال قبیحه و افعال شنیعه و محرمه از اقسام معاصی و محرمات و کل حرام و ظلم و تعدی هریک بر دیگری در امور دینیه و دنیویه چنان ظلم بر انفس خود مینمایند که از اسلام و ایمان چیزی در نزد ایشان باقی نمانده مگر اسمی که غیر مطابق با مسمی است و رسمی که مخالف با آثار شریعت است. پس در روی زمین باقی نخواهد ماند فعلا از اسم اثری مگر بسیار قلیل که آن هم مغلوب و منکوب و از وجود ایشان به ظاهر شرع در ترویج دین اثری مترتب نخواهند شد و (معروف) در نزد مردم بالمره (منکر) و (منکر)، (معروف) شده است و از اسلام باقی نمانده مگر مجرد اسم و رسم ظاهری و گویا بالمره طریقه امیرالمؤ منین علیه السلام و سجیه مرضیه ائمه طاهرین علیهم السلام از دست رفته است و نزدیک است العیاذ باللّه طومار شریعت بالمره پیچیده شود و به مراءی و مسمع همه خلق است که آنچه ذکر شد یوما فیوما در تضاعف و اشتداد است و آنچه رسول خدا صلی اللّه علیه و آله و سلم به آن خبر داد که اسلام در اول ظهورش غریب بود و بعد از این هم بر میگردد
و غریب میشود در جزء این زمان ظاهر و هویدا شد و قریب به آن است که تمام عالم پر شود از ظلم و جور بلکه فی الحقیقة عین ظلم و جور است. پس باید این قلیل از عِبادُاللّه الْمُؤْمِنین عَلَی الدَّوام لَیْلا وَ نَهارا مسئلت نمایند از روی تضرع و ابتهال که حق تعالی تعجیل فرماید فرج آل محمّد علیهم السلام را.
طلب العلم فریضة🌟
فرازی جالب و تامل برانگیز از زیارت اربعین
وَ قَلْبِي لِقَلْبِكُمْ سِلْمٌ وَ أَمْرِي لأَِمْرِكُمْ مُتَّبِعٌ وَ نُصْرَتِي لَكُمْ مُعَدَّهٌ حَتَّي يَأْذَنَ اللَّهُ لَكُمْ
و قلبم با قلبتان در صلح، و كارم پيرو كارتان، و ياري ام براي شما آماده است، تا خدا به شما اجازه دهد،
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
هدایت شده از آیت الله العظمی جوادی آملی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹آیت الله العظمی جوادی آملی
«اينقدر از عالِم شدن فاصله نگيريم.اگر كسی گفت همين مقدار سواد برای من بس است «كفی به جهلاً»این روایات ائمه سلام الله علیه است.
فرمودند:در جهلِ ما چه حوزوی چه دانشگاهی همين بس كه ما بگوييم فارغ التحصيل شديم؛باور كنيم كه ملاّ شدن و استاد شدن گناه نيست...
فرمود: بشارت بدهيد به محقّقی كه توان داشته باشد، مكتبهای گوناگون را ارزيابی كند نحلههای گوناگون را ارزيابی كند، جريانشناسی كند، آرا را شناسايی كند، بهترينش را برگزيند به جامعه منتشر كند...
بشارت تحقيقی، بشارت پژوهشی، بشارت تأليفی، بشارت تدريسی، بشارت تصنيفی يك بشارت #ويژه است...
درس اخلاق ٩٢/۵/٣١
👈🏻کانال رسمی دفتر آیت الله العظمی جوادی آملی
🌄 نوع نگاه...
✏️ لـذت و رنـج، مربوط به خـارج از وجـود ما نیسـت، بلکه به نـوع نـگاه ماسـت.
📄 برشی از کتاب
📚 روزگار ستمگر
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
چرا ایالات متحده، ایران رو دشمن خودش میدونه؟
صحبتهای جالب و قابل تامل مایکل پارنتی، مورخ و نویسنده آمریکایی رو در پاسخ به این سوال بشنوید
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴روزی صد بار آدم این کلیپ رو ببینه جا داره
+رهبر عزیزتر از جانم😍
#پول
#هدف_زندگی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
انانیّت رو به سخره گرفته بود انصافا
رحمة الله علیه
شما ها کوبنده هستید
روح الله کی هست؟
⭕️ تدین از روی جهالت ممنوع!
1⃣«مَنْ أَخَذَ دِینَهُ مِنْ کِتَابِ اللّه ِ وَ سُنَّةِ نَبِیِّهِ صَلَوَات اللّه ِ عَلَیْه وَآلِهِ زَالَتِ الْجِبَالُ قَبْلَ أَنْ یَزُولَ،
وَ مَنْ أَخَذَ دِینَهُ مِنْ أَفْوَاهِ الرِّجَالِ، رَدَّتْهُ الرِّجَالُ».
2⃣«مَنْ دَخَلَ فِی الاْءِیمَانِ بِعِلْمٍ، ثَبَتَ فِیهِ، وَ نَفَعَهُ إِیمَانُهُ،
وَ مَن دَخَلَ فِیهِ بِغَیرِ عِلْمٍ، خَرَجَ مِنْهُ کَمَا دَخَلَ فِیهِ».
3⃣«مَنْ لَمْ یَعْرِفْ أَمْرَنَا مِنَ الْقُرْآنِ، لَمْ یَتَنَکَّبِ [۱] الْفِتَنَ
----------
[۱]: ۱. التنکّب عن الشیء هو المَیْل والعدول عنه ؛ یعنی لا یقدر علی العدول عنها، ولا یأمن من الوقوع فیها.
🔰مقدمه الکافی
#حدیث
امروز جلسه ای با حاج آقا صاحب فصول اصفهانی داشتیم
صحبت از ترجمه های قرآن و ترجمه مرحوم فیض الاسلام پیش آمد
ایشان فرمودند: من در دهه هشتاد مدتی در شبکه خبر کار می کردم و قرار شد مستندی درباره زندگی ایشان تهیه کنیم
مصاحبه با همسر و فرزندانشان بر عهده من گذاشته شد
سپس نکاتی از آن مصاحبه ها برایم بیان فرمودند
فرمودند: فیض الاسلام دانش آموخته ی نجف بود ولی اواخر عمر به تهران آمده بود
پسرش می گفت: پدرم به هیچ وجه از وجوهات شرعی استفاده نمی کرد
تهران که آمد در بازار اول یک دکّان حبوبات فروشی زدند و بعد از مدتی تبدیل به پتو فروشی کردند
صبح با هم به مغازه می رفتیم و یکی دو ساعت که می گذشت و چند نفر پتو می خریدند، می گفت ببندیم بریم خونه! می گفتم هنوز که تا ظهر مانده است. می گفت: نه دیگه خرج امروزمان درآمد. و می رفتیم منزل و ایشان مشغول نوشتن کتاب هایش می شد
همسرشان هم در مصاحبه گفت: ایشان که می خواست ترجمه نهج البلاغه را چاپ کند، پولی نداشت. من چون پدرم متمول بود، دو منزل به ارث برده بودم، یکی چهارصدمتر و دیگری ششصد متر. به من گفت حاضری منزل چهارصد متری را بفروشی تا سه جلد از ترجمه ام را چاپ کنم؟ من هم حاضر شدم و را فروختیم. برای چاپ سه جلد بعدی هم دوباره به من گفت: حاضری منزل ششصد متری ات را بفروشی؟ در عوض قول می دم خود حضرت امیر برایت منزلی برسانند. من هم حاضر شدم و تمام ۶ جلد چاپ و منتشر شد
بعد از مدتی، همسایه ای یهودی داشتیم که با همسرش اختلاف داشت و مرتب بگو مگو و دعوا می کردند.
روزی درب منزل ما آمد و به شوهرم گفت: حاج آقا من زنم را طلاق دادم و دارم می رم آمریکا. این منزل من برای شما
منزل آن یهودی هزار متر بود !!!
حاج آقا صاحب فصول فرمودند: فیض الاسلام علاوه بر ترجمه قرآن و نهج البلاغه و صحیفه سجادیه، مفاتیح را هم ترجمه کرده است
عجب مردانی در روزگار بوده اند
عجب زنِ بی اعتنا به مال دنیایی هم داشته🤔
در این فیلمهای فارسی، با اینکه هنرپیشههای خوبی داریم و چند نفر هنرپیشهٔ واقعاً خیلی خوب داریم که از لحاظ بازی خیلی قویند - این چند نفری که معروف هستند - اما بعضی از فیلمنامهها بیارزشند! واقعاً آدم تعجب میکند که این فیلمنامهنویس، چهطور نشسته این فیلمنامهٔ به این چرندی را سر هم کرده است! امسال در ایام نوروز سریالی را نشان میدادند که ما هم هر شب متأسفانه نشستیم تماشا کردیم! دایماً انتظار داشتم که این سریال به جایی برسد؛ تا اینکه شب آخر تمام شد و به جایی هم نرسید و ما بورِ بور شدیم! با اینکه چند نفر هنرپیشهٔ خیلی خوب در آن بازی میکردند، انصافاً هم خوب بازی میکردند و فضاسازیهای خوبی هم داشت، اما یک فیلمنامهٔ چرندِ چرند و خالىِ خالی داشت، که اصلاً اول تا آخرش یک ذره خوب نبود، مطابق با واقع نبود، غلط بود، دروغ بود، و بعد هم بیمعنی و بیمزه تمام شد!
منبع
ژاپنیها برمی دارند از زندگی معمولی و شخصی یک نفر، یک موضوع برای فیلم درست میکنند، که مطابق با واقع است. اصلاً علت جاذبهٔ فیلمهای ژاپنی هم این است. البته هنرپیشههای خوبی دارند، اما علت جاذبه این است که درست مطابق با واقع است. این سریال «سالهای دور از خانه» یی که نشان میدادند، که همه را جذب کرد، حتّی امام را - حاج احمد آقا میگفت که امام مرتب این سریال را نگاه میکردند - علتش چیست؟ چون زندگییی که آن شخص در فیلم دارد، و آن کاری که او دارد میکند، درست مطابق با واقع است؛ یعنی همانی است که واقعیت دارد. اصلاً هنرمند این است؛ باید واقعیت را عکس برگردان کند و به آدم نشان بدهد؛ حتّی آن مقداری که آدم نمیبیند، برجسته کند، واقعیت را با همهٔ ریزهکاریهایش جلا بدهد و جلوی چشم آدم بگذارد.
منبع
هدایت شده از شکوه زن و زنانگی
🔴زندگی مشترک میدانی است که هرچقدر بیشتر مهر بورزی بیشتر برندهای
▪️به نظرم زندگی مشترک جایی هست که زن و مرد باید برای نهایت خوب بودن از هم سبقت بگیرند و در محبت به هم مسابقه بذارن این مسابقه طوریه که همه برنده هستند
خدا چند وعده به زوجین داده
مثل ضمانت نصف ایمان بر هر دو یا
گشایش رزق به شرط ازدواج
مضاعف کردن پول مرد در صورت تامینگری خانواده؛ مشابهت به اولیا خدا در صورت محبت و مودت به زن
اجر شهادت در صورت کمک به زن
در عوض به زن هم چند وعده داده
رضایت شوهر شفیع قیامت زن هست
زن عفیف لعبت اسلام است
سازگاری زن او را خیر میکند
حفظ اقتدار مرد موجب سعادت زن میشود
اگر به امورات خانه و همسر برسد کارگزار خداست ونصف شهادت اجر دارد
اگر در حج و جهاد و علم آموزی پشتیبانی شوهر کند اجر همسر ایوب نبی را میبرد
برای هر ظرفی هم که جا به جا کند نظر رحمت خدا با وی هست
اگر آبی هم دست شوهر دهد از هزار شب عبادت با فضیلتر است
◀️به راستی ما چرا باید چنین معاملهی پر سود در اسلام را رها کنیم و بر سر وظایف و حقوق زن و شوهر دعوا کنیم و نگران باشیم همسر یک وجب از ما بیشتر بردارد؟
✍عالیه سادات
🍃__________________________
#کانال_شکوه_زن_وزنانگی_در_ایتا👇
@shookoohzan
یک وقت میر حامد حسین مطّلع میشود که در مدینه در کتابخانۀ یکی از علما اهل سنت نسخۀ منحصر به فرد کتابی که مورد احتیاج ایشان بود، موجود است.
ایشان با اصحاب و مریدهایش به مکه میرود و پس از انجام مناسک به آنها میگوید که شما مراجعت کنید؛ من باید مدتی در اینجا بمانم.
ایشان نزد آن عالم سنی میرود و نوکر او میشود و به او میگوید که چون من ناراحتی دارم، برای محفوظ ماندن از شرور لازم است که در جایی که قرآن و کتاب قرار دارد، بخوابم. لذا توافق میکند که ایشان در کتابخانه بخوابد.
در تمام آن مدت میر حامد حسین در نهایت تقیه رفتار و در حد اعلی برای آن عالم سنی نوکری میکرد؛ به گونهای که حتی به بچۀ آن عالم رسیدگی و بغل میکرد و از این قبیل کارها که افراد محترم حاضر به آن نمیشوند،
منتها وقتی ایشان شبها برای استراحت به کتابخانه میرفت، آن کتاب را که مفصل هم بوده، جزء جزء استنساخ میکرد.
نجار شیعهای در مدینه بود، او برای میر حامد حسین جعبهای ساخته بود تا ایشان اجزائی که شبها استنساخ میکرد، در آن قرار دهد. میر حامد حسین هر جزء را که استنساخ میکرد، در آن جعبه قرار میداد.
وقتی که کتاب تمام شد، از صاحبخانه اجازه گرفت تا به خویشانش سر بزند و او هم اجازه داد.
ایشان آن جعبه را برداشت و سوار کشتی شد.
دریا طوفانی میشود و جعبه در آب میافتد. میر حامد حسین خودش را در دریا پرت میکند تا جعبه را بگیرد. جعبه را میگیرد و دیگران هم کمک میکنند و ایشان را نجات میدهند.
بعدا ایشان به آن عالم سنی پیغام میدهد یا به نحوی آن عالم سنی مطلع میشود که آن شخص میر حامد حسین بوده و برای به دست آوردن نسخه نوکری میکرده است.
عالم سنی میخواهد میر حامد حسین را تعقیب میکند، ولی راجۀ هندوستان که مرید میر حامد حسین بود، او را حفظ میکند.
سید محمد سعید، نوۀ میر حامد حسین، یک سفر به قم آمده بود و با حاج آقای والد ما دید و بازدید داشت آقای قوامی، همسایۀ حاج آقای ما، میزبان ایشان بود. آقای قوامی از سید محمد سعید نقل میکرد که الآن همان نسخه موجود است و در گوشههای آن اثر آب خوردگی دیده میشود.
جرعهای از دریا ج 2 ص 350-351.
.
هدایت شده از حوزه توییت (توییتر طلاب)🇵🇸
👓 انسان شرعی یعنی ظاهر اعمالش دقیقا مثل #رسول_اکرم باشد و این مقدور و بلکه وظیفه است!
❗️ انسان شرعى عبارت از آن است كه موافق مطلوبات شرع رفتار كند، و ظاهرش ظاهر رسول اكرم صلى الله عليه و آله باشد.
و تاسى به آن بزرگوار بكند در #جميع حركات و سكنات و در تمام افعال و تروك.
و اين امرى است بس ممكن ، زيرا كه ظاهر را مثل آن سرور كردن امرى است مقدور هر يك از بندگان خدا!
💬 چهل حدیث امام خمینی قدس سره
@HozeTwit
مُحَمَّدُ بْنُ یَعْقُوبَ عَنْ عِدَّةٍ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ ابْنِ مَحْبُوبٍ عَنْ رِفَاعَةَ قَالَ:
🔹قُلْتُ لِأَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع أَشْتَرِی الْجَارِیَةَ فَرُبَّمَا احْتَبَسَ طَمْثُهَا مِنْ فَسَادِ دَمٍ أَوْ رِیحٍ فِی رَحِمٍ فَتُسْقَی دَوَاءً لِذَلِکَ فَتَطْمَثُ مِنْ یَوْمِهَا أَ فَیَجُوزُ لِی ذَلِکَ وَ أَنَا لَا أَدْرِی مِنْ حَبَلٍ هُوَ أَوْ غَیْرِهِ
فَقَالَ لِی لَا تَفْعَلْ ذَلِکَ [۶]
فَقُلْتُ لَهُ إِنَّهُ إِنَّمَا ارْتَفَعَ طَمْثُهَا مِنْهَا شَهْراً وَ لَوْ کَانَ ذَلِکَ مِنْ حَبَلٍ إِنَّمَا کَانَ نُطْفَةً کَنُطْفَةِ الرَّجُلِ الَّذِی یَعْزِلُ [۷]
فَقَالَ لِی إِنَّ النُّطْفَةَ إِذَا وَقَعَتْ فِی الرَّحِمِ تَصِیرُ إِلَی عَلَقَةٍ ثُمَّ إِلَی مُضْغَةٍ ثُمَّ إِلَی مَا شَاءَ
اللَّهُ وَ إِنَّ النُّطْفَةَ إِذَا وَقَعَتْ فِی غَیْرِ الرَّحِمِ لَمْ یُخْلَقْ مِنْهَا شَیْ ءٌ
فَلَا تَسْقِهَا دَوَاءً إِذَا ارْتَفَعَ طَمْثُهَا شَهْراً
وَ جَازَ وَقْتُهَا الَّذِی کَانَتْ تَطْمَثُ فِیهِ.
----------
[۶]: مرآت العقول؛
قوله عليه السلام: لا تفعل ذلك لاحتمال كونه من الحمل.
قوله: لو كان الظاهر أن مراد السائل أنه لو كان بها حبل أيضا لما لم يجز أكثر من شهر لم يخلق بعد منه إنسان حتى يكون سقي الدواء موجبا لقتل إنسان بل هو تضييع نطفة كالعزل، فأجاب عليه السلام بالفرق بينهما بأن النطفة عند العزل لم تستقر في الرحم ، و أما إذا استقرت فتصير مبدأ لنشوء آدمي فيحرم تضييعه، و يمكن أن يكون مراده أن الحمل لو كان فإنما هو من نطفة ضعيفة معزولة قد استقر قليل منها في الرحم بأن يكون قد علم أن مولاها السابق كان يعزل عنها، و الجواب حينئذ أن القليل و الكثير إذا استقرت في الرحم تصير مبدأ للنشوء فيحترم لذلك و لا يخفى بعده فتأمل.
[۷]: صاحب وسائل؛
فی هامش المخطوط ما لفظه-" قوله- الذی یعزل" یظهر منه أن السائل ظنّ أن الرخصة الواردة فی العزل تستلزم جواز سقی الدواء هنا لاسقاط النطفة فاجاب علیه السلام بالمنع معللا بانها قد صارت مبدأ نشوء آدمی" منه قده.
🔸ترجمه؛
رفاعه گويد: به امام صادق عليه السّلام عرض كردم: كنيزى را مىخرم و گاهى به جهت فساد خون، يا از هواى رحم حيض نمىشود. به همين جهت دارويى مىنوشد، سپس در همان روز حائض مىشود. آيا براى من نوشانيدن دارو به او جايز است، در حالى كه نمىدانم اين مشكل، از باردارى است يا از چيز ديگر؟
فرمود: چنين مكن!
گفتم: او پس از يك ماه كه حيض نمىشود، دارو خورده و به حيض مىافتد، و اگر نطفهاى در رحم او منعقد شده باشد و با خوردن دارو، ساقط شود، اين مانند نطفهاى است كه مرد هنگام نزديكى، به رحم زن خوددارى مىكند (و اين، اشكالى ندارد.)
حضرت فرمود: هرگاه نطفه در رحم قرار گيرد، به صورت علقه درمىآيد، بعد به صورت مضغه، سپس به صورتى كه خدا خواهد،
و هنگامى كه نطفه در غير رحم ، جاى مىگيرد، چيزى از آن به وجود نمىآيد (و ميان اين دو، فرق است).
پس هرگاه يك ماه حيض نشد، نبايد به او دارو دهى،
بلكه مىتوانى در همان وقتى كه بايد حيض شود، به او دارو دهى.
🔰وسائل؛ بَابُ عَدَمِ جَوَازِ سَقْیِ الدَّوَاءِ امْرَأَةً ارْتَفَعَ حَیْضُهَا شَهْراً مَعَ احْتِمَالِ الْحَمْلِ
#حدیث
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌امت اسلام، چگونه میتواند روی پای خود بایستد؟
رشید بن عیسی سیاستمدار الجزایری:
باید این عناصر قدرت، مثل ایران، حزب الله و حماس، در همه جا تکثیر شوند.
این عناصر امید بخش، نماد ایمان، تحمل سختیها، کوتاه نیامدن در مقابل دشمنان و اعتماد به نفس هستند.
ما هم انسان هستیم، نباید از انسان دیگر بترسیم! جامعه باید عناصر قدرت را تقویت کند.
به ایران نگاه کنید! به آسمانها رسیده است، در علوم مختلف پیشرفت کرده، و به همهی دانشها دست یافته است.
اخیرا برای زیارت امام رضا به مشهد رفتم، و "میخواستم سرویس بهداشتی حرم امام رضا علیه السلام را تمیز کنم، ایرانیها خندیدند و گفتند: باید ۶ ماه در نوبت باشی!
آنها خادمی را نشانم دادن که فرماندهی سپاه پاسداران بود، ولی در گمنامی، بین دو هزار نفر، جارو کشی میکرد، او در حال کشتن نفس خود بود!!
برای من، رهبر یا فرماندهای را پیدا کنید، که اینگونه متواضع باشد، خود را ذلیل کند و برود مسجدی را جارو بزند؛ آن وقت، میتوانیم به خودمان امیدوار شویم!!
مجری: خوب است که وزرا و مقامات ما هم این را بدانند.
۷. میگویند کسی حق قضاوت در باره برهنهشدنشان را ندارد و قضاوتگری را محکوم میکنند... نمیاندیشند که خود غرق در قضاوتاند و آن عمل را نیکو میشمارند و ملامتِ ملامتگران را بر نمیتابند؛ و با این قضاوت، درک ناقص خود از مقوله قضاوت نکردن را آشکار میکنند.
۸. میگویند برهنهشدن، تابوشکنی و سنتشکنی است و نمیاندیشند که نه هر تابوشکنی و سنّتشکنی نیکوست. اکنون کسی اگر بَرده شود یا بردهگیری کند و آن را تابو شکنی بداند، محکوم به ملامت عقلاست.
۹) میگویند زن مالک بدن خویش است و حقّ هرگونه تصرّفی در آن را دارد و نمیاندیشند که این حق مالکیت، همچون حقوق دیگرست و محدود به حدودی است. هیچکس حق ندارد به دلیل مالکیت بر بدن خویش، خود را به فروش برساند و بَرده دیگری شود و یا چشم خود را درآورد، یا تن به ذلّت بدهد.
۱۰) گفتهاند عریان شدن بخشی از هنر مدرن است. به این میگویند مغالطه ارجاع معلوم به مجهول! عملی را که چند و چونش معلوم است، به مفهومی ارجاع میدهند، یعنی هنر، که هیچ تعریف ثابت و معینی ندارد، و بلکه از نظر بعضی دانایان مدرن و پسامدرن، دوران جدید دوران مرگ یا پایان هنر است (از هگل گرفته تا آرتور دانتو و بسیاری دیگر)
https://fararu.com/fa/news/617160/%D8%B9%D8%A8%D8%AF%D8%A7%D9%84%DA%A9%D8%B1%DB%8C%D9%85-%D8%B3%D8%B1%D9%88%D8%B4-%D8%A8%DB%8C%E2%80%8C%D8%AE%DB%8C%D8%A7%D9%84-%DA%AF%D9%84%D8%B4%DB%8C%D9%81%D8%AA%D9%87-%D9%81%D8%B1%D8%A7%D9%87%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D9%86%D9%85%DB%8C%E2%80%8C%D8%B4%D9%88%D8%AF