هدایت شده از حوزه توییت (توییتر طلاب)🇵🇸
👓 نقد جدی رهبری به ترویج سطحی دین
❌ ترویج سطحی دین اصلا تبلیغ نیست!
🔹 باید توجه داشت ایمانی که مردم پیدا میکنند، سست، عوامانه، سطحی و قشری نباشد؛ بشدت از این پرهیز شود.
❗️ اکتفا نشود به تغلیظ احساسات مردم و تشریفات افراطی. تأکید بر این چیزها بهطور افراطی، اصلاً مفید نیست و بههیچوجه تبلیغ دین محسوب نمیشود. این را پایهی کار قرار دهید!
🗓 ۸۳/۰۹/۱۱
@HozeTwit
❎از خدا بترسیم یا به او امید داشته باشیم...؟
⭕️[روضة الواعظین] وَ قَالَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ علیه السلام: یَا بُنَیَّ خَفِ اللَّهَ خَوْفاً أَنَّكَ لَوْ أَتَیْتَهُ بِحَسَنَاتِ أَهْلِ الْأَرْضِ لَمْ یَقْبَلْهَا مِنْكَ وَ ارْجُ اللَّهَ رَجَاءً أَنَّكَ لَوْ أَتَیْتَهُ بِسَیِّئَاتِ أَهْلِ الْأَرْضِ غَفَرَهَا لَكَ.
🔹حضرت أمیرالمؤمنین علیه السلام فرمودند: ای فرزند! از خدا بترس، بگونه ای که اگر با اعمال حسنه تمام مردم زمین به محضرش برسی، باز هم احتمال عدم پذیرش آنها را بدهی.
و طوری به خدا امیدوار باش که اگر فرضا با گناهان جمیع مردم روی زمین وارد شوی، باز هم امید به مغفرت و بخشش او داشته باشی.
📚 بحارالأنوار ٫ جلد 67 ٫ صفحه 394
#حدیث
🔴اتفاقات عجیبی در بیمارستانهای دنیا میافتد که ما حتی در بیمارستانهای خود نمیتوانیم تصورش کنیم
🔹معمولا در کشور ما بیمارانی که لحظات آخرعمرخود را سپری میکنند از خدمات معنوی و آنچه که آداب دین ما برای یک محتضر مسلمان است برخوردار نمیشوند.
اعمالی مثل تلاوت قرآن، خوابیدن رو به قبله، اما بسیار ناباورانه است که بگوییم در کانادا نسبت به دین بیمار مبلغان مذهبی برای بالین آنها حاضر شده و سعی میکنند بیمار را در این لحظات سخت یاری کنند.
🔹حال جالبتر آن است بیمارستانهای روحانی نیز شکل گرفته و در کنار خدمات درمانی، مبلغان مذهبی در پاسخ به نیازهای روحی، روانی، اجتماعی، عاطفی و جسمی بیماران، مراقبت های جامع را به بیماران ارائه میکنند تا آنها آرامش بیشتری برای درمان داشته باشند.
منبع:
https://mercyships.ca/en/hospital-chaplaincy/
https://church.mt/watch-polish-seminarian-with-terminal-cancer-ordained-in-hospital/
✍عالیه سادات
⭕️نمونه ای از تاثیر ادبیات در فهم روایت
✅انواع #اضافه
🔰عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ علیه السلام، قَالَ: «مَنْ قَعَدَ فِی مَجْلِسٍ یُسَبُّ فِیهِ إِمَامٌ مِنَ الاْءَئِمَّةِ علیهم السلام یَقْدِرُ عَلَی الاِنْتِصَافِ (۱) فَلَمْ یَفْعَلْ، أَلْبَسَهُ اللّهُ الذُّلَّ فِی الدُّنْیَا، وَ عَذَّبَهُ فِی الاْآخِرَةِ، وَ سَلَبَهُ #صَالِحَ_مَا [۲] مَنَّ بِهِ عَلَیْهِ مِنْ مَعْرِفَتِنَا».
----------
(۱) وقال العلاّمة المازندرانی: «من الانتصاف أن یقتله إذا لم یخف علی نفسه، أو عرضه، أو ماله، أو علی مؤمن آخر، و قد سئل الصادق علیه السلام عمّن سمع یشتم علیّا علیه السلام ویبرأ منه، فقال: هو حلال الدم».
👇👇👇👇👇
[۲] إضافة صالح إلى الموصول #بيانية فيفيد سلب أصل المعرفة بناء على أن من للبيان،
و يحتمل #التبعيض أي من أنواع معرفتنا فيفيد سلب الكمال،
و يحتمل #التعليل أي الأعمال الصالحة و الأخلاق الحسنة التي أعطاه يسبب المعرفة،
و يحتمل أن تكون الإضافة #لامية فيرجع إلى الأخير
و الأول أظهر.
🔹الکافی
#حدیث
🛑تقیه چه موقعی واجب هست؟ و چه موقعی دیگر واجب نیست؟
رَأَیْتُ #یَحْیَی_ابْنَ_أُمِّ_الطَّوِیلِ [۱] وَقَفَ بِالْکُنَاسَةِ، ثُمَّ نَادی بِأَعْلی صَوْتِهِ: مَعْشَرَ أَوْلِیَاءِ اللّهِ، إِنَّا بُرَآءُ مِمَّا تَسْمَعُونَ، مَنْ سَبَّ عَلِیّاً علیه السلام فَعَلَیْهِ لَعْنَةُ اللّهِ، وَ نَحْنُ بُرَآءُ مِنْ آلِ مَرْوَانَ وَ مَا یَعْبُدُونَ مِنْ دُونِ اللّهِ، ثُمَّ یَخْفِضُ صَوْتَهُ، فَیَقُولُ: مَنْ سَبَّ أَوْلِیَاءَ اللّهِ فَلاَ تُقَاعِدُوهُ؛ وَ مَنْ شَکَّ فِیمَا نَحْنُ عَلَیْهِ فَلاَ تُفَاتِحُوهُ؛ وَ مَنِ احْتَاجَ إِلی مَسْأَلَتِکُمْ مِنْ إِخْوَانِکُمْ فَقَدْ خُنْتُمُوهُ [۲]....
----------
[۱] فی مرآة العقول، ج ۱۱، ص ۹۷: «یحیی بن اُمّ الطویل من أصحاب الحسین علیه السلام،
وقال الفضل بن شاذان: لم یکن فی زمن علیّ بن الحسین علیه السلام فی أوّل أمره #إلاّ_خمسة أنفس، وذکر من جملتهم یحیی بن اُمّ الطویل،
وروی عن الصادق علیه السلام أنّه قال: #ارتدّ_الناس_بعد_الحسین علیه السلام إلاّ ثلاثة: خالد الکابلی، و یحیی بن اُمّ الطویل، وجبیر بن مطعم، ثمّ إنّ الناس لحقوا وکثروا،
وفی روایة اُخری مثله و زاد فیها: وجابر بن عبداللّه الأنصاری.
وروی عن أبی جعفر علیه السلام أنّ الحجّاج طلبه و قال: تلعن أبا تراب [فأبی] وأمر بقطع یدیه ورجلیه وقتله.
🔰وأقول: کان هؤلاء الأجلاّء من خواصّ أصحاب الأئمّة علیهم السلام، کانوا مأذونین من قبل الأئمّة علیهم السلام #بترک_التقیّة ؛
👆👇👆👇👆👇👆
1⃣لمصلحة خاصّة خفیّة،
2⃣أو أنّهم کانوا یعلمون أنّه لاینفعهم التقیّة وأنّهم یقتلون علی کلّ حال بإخبار المعصوم أو غیره، و #التقیّة_إنّما_تجب_إذا_نفعت،
مع أنّه یظهر من بعض الأخبار أنّ التقیّة إنّما تجب #إبقاءً_للدین_و_أهله،
👈👈فإذا بلغت الضلالة حدّا توجب اضمحلال الدین بالکلّیّة فلا تقیّة حینئذٍ وإن أوجب القتل،
کما أنّ الحسین علیه السلام لمّا رأی انطماس آثار الحقّ رأسا ترک التقیّة والمسالمة».
[۲] فی مرآة العقول: «الغرض الحثّ علی #الإعطاء_قبل_سؤالهم_حتّی_لایحتاجوا_إلی_المسألة، فإنّ العطیّة بعد ï السؤال جزاؤه».
#تقیه
#حدیث
⭕️بانو فاطمه ایروانی والده معظمه آیت الله محسن فقیهی بانویی #مجتهد و متهجد بود.
🔹ایشان پس از تکمیل تحصیلات جدید و آشنایی کامل با #زبان_فرانسه، تحصیلات علوم دینی را در محضر #همسر دانشمندش آغاز کرد و از شاگردان برجسته و موفق آن مرحوم شد.
🔸وی پس از تکمیل تحصیلات عالی حوزوی، به ندریس و تالیف آثاری در زمینه اصول، فقه، تفسیر و اخلاق پرداخت که بسیاری از آنها به صورت نسخ خطی باقی مانده است و در این میان میتوان به کتاب #انوار_الفقه که بالغ بر #۳۰جلد است، اشاره کرد.
#علم
آیت الله العظمی خویی (ره ):
« او[علامه طباطبایی] یک مغز متفکر و انسان فوق العاده قوی و نیرومندی است. ...علامه طباطبایی، خویشتن را قربانی قرآن نمود»
آیت الله سید محمد هادی میلانی با این که خود مدتی در نجف سمت استادی علامه طباطبائی را داشت، اما درباره ایشان می فرمود:
« اگر کسی علمیت و پایه دانش علامه طباطبائی را داشت، ادعاهای چنان و چنان می کرد، اما ایشان دم نمی زند.»
همچنین می فرمود:
« در عالم تشیّع، کسی به جامعیت آیت الله طباطبائی، یا بی نظیر است یا کم نظیر »
و گاهی می فرمود:
«علامه طباطبائی علومی دارد که ما نداریم. » و منظورش از آن علوم، علوم باطنی و غیبی بود.
محمد جواد مغنیه، نویسنده معروف لبنان
«... از وقتی که المیزان بدست من رسیده است، کتابخانه من تعطیل شده و پیوسته روی میز مطالعه من کتاب المیزان [علامه طباطبایی] قرار دارد. »
👆🏾سایت رهبری و وجوب تعددزوجات👆🏾
👆🏾👆🏾👆🏾در خصوص فتوای رهبری توجه کنید فتوای مباح بودن فتوای فی نفسه است نه فتوای وقوعی
همینطورکه میبینید در سایت ایشان تصریح شده است که:
"البتّه ما تأکید میکنیم که چندهمسری جایز است؛ و در بعضی موارد هم به خاطر حیثیّتها و عوارض گوناگون ممکن است مستحب یا حتّی واجب بشود؛ کما اینکه ممکن است حرام بشود یا مکروه"
👆🏾لذا در مواردی ممکنست نه تنها مستحب که واجب هم بشود به تشخیص موضوع توسط مکلف و نه مرجع،که میدانیم نظرمراجع بفتوای خودمراجع در تشخیص موضوع،مولوی وتقلیدی نبوده مشورتی و...است
حتی اگر نگاه غلطی به فتواخوانی دارید و فرقی بین موضوع و حکم نگذارید اگر زنگ بزنید بیت ایشان بپرسید(که ما این مدلی هم پرسیدیم):
👈🏾بافرض اینکه در جامعه تعداد زنان بیشتر از مردان بود و امر متوقف بود به تعدد زوجات یا به خطر روانی و به خطر گناه افتادن الباقی زنها یا جامعه،حکم چیست؟میگویند واجب کفاییست نه تنها مستحب بلکه واجبست
یا
👈🏾بپرسید اگر مردی خوف یا یقین گناه داشته باشد،تعددزوجات بر او جایزه یا واجب؟!میگویند واجب
یا
👈🏾اگر منباب دفاع از اسلام و یا تحفظ دین یا حکم باشد آیا جایز است یا واجب؟!میگویند واجب