هدایت شده از نکاتنابو حکمتهای آیت الله حائری شیرازی
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸تا برای دیگران نقل نکند، پیچوتاب دارد! 🔸
همانطور که اگر کسی غذایی بخورد که به آن عادت نداشته است، حالت تهوع به او دست میدهد، منافق هم اگر عمل صالحی انجام دهد، به مزاجش نمیسازد و میخواهد آن را دفع کند؛ ازاینرو اگر عمل صالحی انجام دهد، زود آن را #نقل میکند؛ اگر به خودش قول هم بدهد که این کار را به کسی نخواهم گفت، نفسش راحت نمیشود، مگر اینکه آن کار را به دیگران بگوید، و تا نگوید #پیچوتاب دارد؛ اما همینکه گفت، مثل زنی که وضع حمل کرده باشد، دیگر آرام و راحت میشود؛ چون بارش را زمین گذاشته و چیزی در بساطش نیست.
مؤمن هم اگر معصیتی کند، می خواهد آن را سریع دفع کند. اگر به کسی ظلم کند، همان حالتی را دارد که مادر هنگام وضع حمل دارد و تا عذرخواهی نکند، آرام نمیگیرد.
@haerishirazi
امروز بدترین روز بود
و سعى نکن منو متقاعد کنى که
تو هر روزى لحظات خوبى هم پیدا میشه
اگه با دقت نگاه کنیم
زندگی دشواره
با اینکه
خیلی وقتا اتفاقات خوبى هم میافته
شادى و خوشبختی وجود نداره
و این درست نیست که
خیلی چیزها به خود ما ربط داره
مطمئن هستم تو هم موافقى که
محیطى که توش هستیم
تأثیر مستقیم داره روى
رفتار ما
همه چیز در کنترل ما نیست
و تو هرگز از من نخواهى شنید که
امروز روز خوبى بود.
👆👆👆👆👆
*حالا از پایین به بالا بخوانید.*
« به این میگن طرز تفکر » تفاوتش فقط توی جهتش است🤔😳
مرکز مشاوره حوزه های علمیه
@mmhozehh
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸پسر را جسور بار بیاورید🔸
پسر باید جسور بشود، باید پرجرأت بشود. مرحوم آقای آمیرزا نور الدین [حسینی الهاشمی]*، بچه هایش را اینطوری تربیت می کرد. باغ داشت، در باغ زندگی می کرد. می گفت: «یک شیربچه می خواهم که برود فلان جا، آن قوطی سیگار من یا دفتر من را بیاورد». دفتر را گذاشته بود گوشه باغ و بچه شب تاریک باید برود بیارورد!
پسر است؛ باید خطر کند. باید در تاریکی برود. باید به این امور عادت بکند. پسر اگر سوسک می بیند بترسد، چه فایده دارد؟ خود آقای آمیرزا نورالدین مار را با دمش می گرفت؛ مارهای بزرگ و کوهستانی! دم مار را می گرفت و می چرخاند، بعد به بچه ها می گفت بیایند با این مار بازی کنید. بچه ها باید دست بزنند به مار تا جرأت پیدا کنند.
——————————————————
*مرحوم آیت الله العظمی سید نورالدین حسینی الهاشمی، پدر همسر آیت الله حائری شیرازی و از علمای بزرگ فارس بودند.
@haerishirazi
#تربیت_فرزند
@talab_elm
💥 انسان گاهی خودش را تکذيب و تنقیص ميکند تا دیگران بیایند از او تعريف کنند و او را تأیید کنند!
"بزرگواری ميفرمودند: «یکوقتی يک مجلسي بود که همه علما و بزرگان بودند و مجلس خاصی بود. من از راه رسيدم. بيمقدمه به من گفتند برو منبر. من رفتم و نيم ساعت صحبت کردم. خيلي بحث خوبی شد و بهقولی «مجلس گرفت»!
وقتي پايين آمدم، به صاحبخانه گفتم: «منبر رفتنِ بدون مقدمه، همين ميشود[یعنی خوب نشد!]».
گفت: «ناقلا، آیا ميخواهي از تو تعريف کنيم؟!».
گاهي انسان خودش را تکذيب مي کند، ولي در باطن ميخواهد که دیگران از او تعريف کنند!
گاهی انسان خودش را تنقيص مي کند تا خودش را اثبات کند.
انسان بايد از اين چیزها فارغ شود. اگر گرفتارِ اين چيزها باشد به او علم نميدهند."
#استاد_میرباقری
#اخلاق
@talab_elm
🔹 در احوالات مرحوم آیتالله العظمی سید نورالدین حسینی شیرازی (که حدود شصت قبل رحلت کردهاند) شنیدم که هر سی شبِ #ماه_رمضان در مجلسی شرکت میکرد و وقتی شب از نیمه میگذشت، وارد نماز شب میشد و در قنوت نماز وَتر، #دعای_ابوحمزه را از حفظ، در سه ساعت، ایستاده و با اشک میخوانْد.
🔹 اگر كسي ۳۰ شب دعاي ابوحمزه را خواند، كمكم آن احساس #درماندگی كه در اين دعا موج میزند، در روحش پيدا میشود.
🔹 اگر انسان مداومت کند، اين حالات، آرام آرام در او شکل میگيرد که از مناجات و دعا #لذت ببرد و آن چيزي را که معصومين(ع) میخواستند به انسان بفهمانند، کمکم بفهمد و طعم دعا را بچشد.
🔹 اگر كسي بخواهد واقعا #ابوحمزهخوان بشود اين کار لازم است. و الا انسان متحوّل نمیشود و موجي در او ايجاد نمیشود و كِشتی آدم راه نمیافتد تا ديگران را سوار كند.
#استاد_میرباقری
#اخلاق
@talab_elm
#خاطرات
سال ۹۷ آمد مشهد برای طرح ولایت با اساتید دیداری داشت. صحبتهایی نمود و دست آخر هم ما را به توصیۀ پدرانه ای مهمان کرد : «حرم که میروید
توسلتان تشریفاتی و از روی تعارف نباشد. توی دلتان این نباشد که یا امام
رضا مشکلات و گرفتاریهایی داریم؛ آمده ایم تعارفی هم به شما بزنیم. حالا اگر شما راهمان انداختید که چه بهتر و گرنه راههای دیگری هم هست! این #توسل نیست توسل آن است که با تمام وجودتان گدایی حضرت را بکنید. ته دلتان این باشد که اگر #امام_رضا کمکم نکند، بیچاره میشوم. باید راه دیگری
را پیش روی خود نبینید.
راوی : حجت الاسلام صفدر الهى راد
منبع : کتاب خط ها و خاطره ها (گذری بر زندگی علامه محمدتقی مصباح) خاطره شماره ۱۵۴.
#آیت_الله_مصباح
#اخلاق
@talab_elm
در مسائل حکومت و سیاست، فعل و قول معصوم حجت نیست. این قبیل احکام، تاریخی و زمانیاند.
بیاعتنایی نسبت به همه ارزشها چاره رفع تعارضات یک جامعه تکثرگرای فرهنگی است، همچنانکه امروزه در خارج از کشور، روابط بیرون از محدوده زناشویی و همجنس بازی امری روا شمرده میشود و کسی متعرض آن نمیگردد.
فقه و شریعت مشمول مرور زمان میشود و لا یتغیر نیست، احکام برای مردماند؛ نه مردم برای احکام، لذا اگر مردم عوض شوند احکام هم باید عوض شوند.
صحت قصه حضرت یوسف در قرآن کریم از محالات است.
2⃣شهادت امام حسین ع رویدادی عادی یا واکنشی در برابر خشونت پیغمبر ص بوده است: پیامبر ص در جنگ بدر با بنی امیه خشونت کرد؛ در مقابل، بنی امیه نیز در کربلا آتش جنگ را برافروختند و پسر پیامبر ص و یارانش را کشتند و این عمل نتیجه ی آن خشونت بود.
اکبر گنجی، "خون به خون شستن آمد محال"، صبح امروز، 23 اردیبهشت 1378 ص6.
بینش علمای اسلامی و فقهای ما در مورد زنان بر اساس روایات مجعول شکل گرفته است .
در بعد مسائل فرهنگی سه مشکل هست که حوزویان باید آن را حل کنند. یکی موسیقی به نحوی که انسان هر وقت دلش خواست ضبط را روشن کند و یکی هم رقص و دیگری ماهواره به نحوی که در فیلم به زنان از زانو به بالا عریان، هم بتوان نظر انداخت .
حذف صحنههای جنسی و مشروب خواری از فیلمها، هیچ مستند شرعی ندارد؛ مگر قرآن قضیه لواط را بیان نمیکند؟ مگر دم از دختران (…) و جام شراب نمیزند؟ پس چرا این صحنهها از فیلمها حذف میشوند؟
دامنه تساهل، امور جنسی و همجنس بازی را نیز فرا میگیرد. این امور مردود است، ولی نباید ممنوع باشد.
فرهنگ شهادت خشونتآفرین است، اگر کشته شدن، آسان شد؛ کشتن هم آسان میشود .
هیئتهای مذهبی منشأ خشونتاند و بسیجیها اعضای تشکیل دهنده این هستهها میباشند .
چرا باید جریان سقیفه را تبدیل به یک کینه تاریخی کنیم؟ این تعصب غیرمعقول است که طراحان سقیفه را الی الابد گناهکار بدانیم.
از مبانی آزادی نسبیگرایی است که خواهان جامعهای رنگارنگ است و از مبانی دین حقیقتگرایی و جزمگرایی است؛ لذا حقیقتگرایی دینی در تعارض با آزادی است.
👆👆آنچه از پیش چشم گذشت؛ بازخوانی بخشی از افراطیگریهای اصلاحطلبان آن هم فقط در حوزه فعالیتهای روزنامهنگاری و کار رسانهای بود، افراطیگریهایی که روزنامهنگاران و نیروهای اصلاحطلب تلاش میکنند آن را از مردم مخفی نگه دارند.
#اصلاح_طلب
#شبهات
http://www.borhan.ir/7476/
💥 شیطان اطلاعات گستردهای از خصوصیاتِ #آباواجدادِ ما و از #شهوات و #غفلتهای_ما دارد.
«يكي از اساتيد نقل كردند كه آقايي اهل دل و اهل معنا، شيطان خودش را ميديد. روزي شيطان به او گفته بود كه بيا با هم بحث كنيم و ببينم که تو درست ميگویي يا من؟ پاسخ داده بود كه اينجا هم تكبّر مي كني؟ اگر ميخواهي چيزي ياد بگيري بيا همينجا با هم بحث كنيم.
مدتي طولاني با هم بحث كرده بودند و به حسب ظاهر، غالب بر شيطان خودش شده بود! بعد گفته بود كه ديدي مغلوب شدي؟ شيطان خندهاي كرده بود و گفته بود كه تو ميخواهي من را هدايت كني؟ من كه هدايت نميشوم! من ميخواستم دو - سه ساعتي وقت تو را بگيرم كه گرفتم!
شيطان #زواياي_ديدي دارد كه ما از آن زاويهها غافليم.
ما دشمني داريم به نام #شيطان كه دستي در #اخبار_مخفی دارد. اطلاعات فراوان و گستردهاي از خصوصيات نسلهاي ما و اجدادمان دارد. به #تاروپود وجود ما و به شهوات و غفلتهاي ما مسلط است. در روايات دارد كه در رگ و پوست انسان #مثل_خون جاري ميشود... شيطان اينطور است. در همه زواياي وجود انسان ميتواند #نفوذ كند، تحليل و وسوسه كند و اثر بگذارد. قرآن کریم قدرتهايی برايش تعريف ميكند: «لَأُزَيِّنَنَّ لَهُمْ»؛ او قدرت تزيين دارد و زيباسازي ميكند. زيبا را زشت و زشتيها را زيبا جلوه ميدهد و در #زيباشناسي ما هم ميتواند نفوذ كند. اگر كسي تحت تصرف شيطان قرار گرفت همانگونه که دعا ميکنيم که نگذار او بر #عقل من مسلط شود («وَ لَا تَجْعَلْ لِلشَّيْطَانِ عَلَى عَقْلِي سَبِيلا») او در عقل انسان كه ترازوي انسان است و زيبايي و زشتي را درك ميكند دست ميبرد. اگر عقل انسان تحت تصرف شيطان قرار گرفت زيباشناسي انسان را عوض ميكند و در نتيجه، انسان بد را خوب و خوب را بد ميداند. شيطان در اين زمينه بسيار تواناست. يعني هم از امور پنهانی آگاه است و هم ما را ميشناسد و بسياري از زواياي ما را آگاه است که چطور بايد ما را تحريك كند و راههاي شيطنت را هم خوب بلد است».
#اخلاق
#استاد_میرباقری
@talab_elm