eitaa logo
طلب العلم فریضة🌟
140 دنبال‌کننده
388 عکس
313 ویدیو
59 فایل
اطلاق افرادی/ طلب العلم فریضه علی کل مسلم و مسلمه اطلاق زمانی/ اطلبوا العلم من المهد الی الحد اطلاق مکانی/ اطلبوا العلم و لو بالصین ارتباط با ادمین: https://eitaa.com/dadmarzi110
مشاهده در ایتا
دانلود
🔆 پیامبر اسلام صلی الله علیه وآله: "كُن عَلی عُمرِكَ أَشحَّ مِنكَ عَلی دِرهَمِكَ وَ دینارِك" 🔅بر عُمر خودت بیش از پول و ثروتت بخیل و تنگ‌نظر باش. 📚 امالی شیخ طوسی، جلد ۱، صفحه ۵۲۵ @talab_elm
در دوره ، انسان یک نوع ترقی می‌کند که در حالت عادی نمی‌تواند آن رشد را داشته باشد. زمانی خدا این توفیق را داده بود و همکلاسی‌ هایمان می‌خواندند؛ من هم می‌خواندم. بعد آنها نمی‌توانستند صحبت بکنند. چرا این‌جوری شد؟ من یک وقت به ذهنم آمد که تمام فکر و ذکرم را بگذارم روی کار انگلیسی؛ همین کار را کردم و در یک دوره چندماهه به زبان انگلیسی مسلط شدم. هم همین‌طور بود؛ رفقای ما گاهی تیر می‌انداختند. من زمانی تمام وقتم را، فکرم و ذکرم را گذاشتم روی تیراندازی و الان در مسابقات شرکت می‌کنم و بسیاری از اوقات برنده می‌شوم. در هر کاری، اگر انسان در یک دوره به کمال انقطاع برسد، بارش را می‌بندد. من را در زندان، چهل‌ روزه طوری یاد گرفتم که مسائل شرعی را نیز به ترکی پاسخ می‌دادم. چرا؟ چون هیچ چیز دیگری در زندان نبود، کتاب و این‌ها در اختیار من نبود، به صورت کمال‌الانقطاعی ترکی یاد گرفتم. من به طلبه‌ها هم توصیه می‌کنم که را به صورت کامل‌الانقطاعی بخوانند؛ یعنی فکر و ذکرشان ادبیات باشد. یک سال، دو سال این کار را بکنند که درس‌ها را خوب فهمیده و کار کرده باشند. تا کامل‌الانقطاع هستند، بارشان را ببندند. داغ داغ اثر دارد. اگر این تنور یخ کرد، نانش خوب نمی‌شود. تا تنور داغ است، بزنند به تنور. @talab_elm
⭕️ دیداری با حضرت آقا داشتیم که حضرت آقا فرمودند: جوانان در ارتباط با بنده دو گروهند: یا تعبد به گفته های ما دارند و یا ندارند. اگر دارند، بگویید: «زود کنند و خیلی بچه بیاورند، ولی اگر ندارند از نظر علمی برایشان این مطلب را ثابت کنید.» 👤 مرتضی @talab_elm
📝راهکارهای مصداقی انقلابی ماندن حوزه 📍چکیده: اگر قرار بر بیان مصداق باشد، مختصراً باید گفت حوزه‌ی انقلابی به کدام معنا؟ هرکدام را که اعتقاد داشته باشیم راه کارها هم در همان حدود بحث می‌شود. می‌توان گفت سه معنا در ذهن معمولِ طلاب و اساتید و مدیران از حوزه‌ی انقلابی وجود دارد؛ 1. موضع گیرِ در مقابل حوادث = حوزه در مقابل حوادث مهم در ایران و جهان سکوت نکند، منفعل نباشد و موضع گیری کند. یعنی نسبت به شیعیان و مسلمانان و نظام اسلامی توجه داشته و این توجه را به شکل موضع گیری بروز دهد تا فضای راکد در حوزه نباشد. این معنا را تقریباً همه قبول دارند و اساتید مطرح نیز سرکلاس و یا فضای عمومی موضع گیری می‌کنند و این واکنش به معنای انقلابی ماندن حوزه تلقی می‌شود. 2. بازخوانی کننده‌ی گفتمان امامین انقلاب = این معنا که نسبت به معنای قبلی افراد کمتری به آن قائل هستند، می‌گوید موضع گیری مسلم است اما اگر می‌خواهیم خودِ این موضع گیری‌ها بهینه شود باید گفتمان انقلاب را بین طلاب و اساتید راه انداخته و جلساتی پیرامون آن تشکیل دهیم. بنابراین به هنگام موضع‌گیری، موضع‌گیری می‌کنیم و در سایر اوقات به بازخوانی و متن خوانی کلمات امام و آقا می‌پردازیم. همانند اینکه حوزه جامعه الزهرا وصیت نامه‌ی امام خمینی را به واحد درسی تبدیل کرده و یا حوزه آقای پناهیان در تهران دارای جلسات صحیفه خوانی می‌باشد. 3. پاسخ‌گو نسبت به مسائل نظام و ارائه دهنده‌ی راه حل = این معنا که نسبت به معنای قبلی تعداد کمتری در عمل بدان معتقد هستند می‌گوید حوزه انقلابی کار اصلیش موضع‌گیری و متن‌خوانی نیست -اگرچه که این کارها لازم است و باید انجام گیرد- بلکه کار اصلی این است که از ابزاری که برگ برنده حوزه است و در آن تخصص و تعمق دارد، برای پاسخ به مشکلات نظام استفاده کند. و این ارائه‌یِ راه حل برای برون رفتِ از مشکلات نظام با استفاده از ابزارِ خاصِ خودش، همان چیزیست که امامین انقلاب از حوزه انتظار دارند. http://asre-enghelab.blog.ir/1400/02/17/hawzah-enghelabi @talab_elm
📝بررسی سندی و دلالی روایت "اطلبوا العلم و لو بالصین" 📍خلاصه مطلب: این دو حدیث از لحاظ سندی، به دلیل نداشتن سلسله سند واضح و موثق یا وجود خود حدیث در کتب معتبر، به خودی خود قابل دفاع جدی نیست ولی مویدات خوبی برای انتساب آن به معصوم وجود دارد لذا در صورت داشتن تاییدات از روایات دیگر و عدم مخالفت با مبانی قطعیه، قابل استناد کلی هست. از حیث دلالت هم با سه دلیل میگوییم این روایت هرگز در پی اثبات مرجعیت علمی برای چینیان نیست بلکه به صورت کنایی، تشویقی برای مومنین است که برای به دست آوردن گوهرِ گران بهای علم، پیه سختی را به تن خود بمالند و از تنبلی و تن‌پروری دوری نمایند. بنابراین روایت درباره مرجعیت علمی ساکت است و با روایات دیگر میتوان آن را منحصر در اهل بیت علیهم السلام دانست. http://asre-enghelab.blog.ir/1400/02/17/talabe-alelm @talab_elm
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تیزر دیدنی ؛ انقلاب جنسی در آمریکا(۴ دقیقه) اصل مستند حدود ۴۵ دقیقه می‌باشد. در این مستند نشان میدهد که چگونه فرهنگ در مدت کوتاهی کاملا متفاوت میشه... https://www.aparat.com/v/3Ouhn https://eitaa.com/jaheliat_modern
امام باقر عليه السلام: 🔸از افكندن كار امروز به فردا بپرهیز؛ زيرا اين كار دريايى است كه مردمان در آن غرق و نابود مى شوند 🔹إيّاكَ و التَّسويفَ؛ فإنّهُ بَحرٌ يَغرَقُ فيهِ الهَلْكى 🔰تحف العقول صفحه 285 💡حواسمون به اتلاف عمرمون هست؟ @talab_elm
‏«‌روزی ناصرالدین شاه قاجار وهمرامانش رفتند باغ دوشان تپه، نهال گل سرخ قشنگی جلوی عمارت نظر شاه را جلب کرد. فورا کاغذ و قلم برداشت و شروع به کشیدن آن گل نمود. نقاشی که تمام شد، آن را به مستوفی الممالک نشان داد و گفت: چطور است؟ -قربان خیلی خوب است. ‏بعد اقبال الدوله: قربان حقیقتا عالی است. و بعد اعتمادالسلطنه: قربان نظیر ندارد و بعد یکی دیگر: این نقاشی حتی از خود گل هم طبیعی تر و زیباتر است. و نوبت به ضیاالدوله رسید: حتی عطر و بوی نقاشی قبله عالم از عطر و بوی خود گل بیشتر و فرحناک تر است! همه حضار خندیدند. ‏بعد از آن که خلوت شد، شاه به موسیو ریشار فرانسوی گفت: وضع امروز را دیدی؟ من باید با این بی ناموس ها مملکت را اداره کنم.» این حکایت از کتاب «مختصر تاریخ ایران» از حسن نراقی منقول است از توئیتر حسین نقاشی @talab_elm
هدایت شده از علیرضا پناهیان
📌 نوروز و معنویت(۱) 🔰 اولین کاری که در اوقات فراغت به ذهنت می‌آید چیست؟ 🔰 آدم در وقت خوشی و فراغت، باطن خود را آشکار می‌کند 🔹انسان در دو موقعیت، ضمیر و باطن خودش را آشکار می‌کند؛ یکی در «سختی و فشار»، دیگری در زمان «خوشی و فراغت». ببینید در اوقات فراغت(مثلا نوروز) اولین کاری که به ذهنتان می‌آید چیست؟ برخی هوس‌بازتر می‌شوند و برخی مهربان‌تر؛ شما چطور؟ 🔹بعضی‌ها حریصِ بازی هستند. البته دین با سرگرمی و بازی مخالف نیست؛ با «کم لذت بردن» مخالف است. آدم‌ دون‌همت وقتی بیکار می‌شود، به‌دنبال لذت‌های کم و بی‌ارزش می‌رود و این‌گونه ضمیر خود را نشان می‌دهد. 🔹بعضی‌ها در اوقات فراغت، سراغ فعالیت‌های ناب و کم‌یاب (مثل خدمت به دیگران) می‌روند. بعضی‌ها هم در وقت فراغت، ‌سراغ محاسبۀ نفس می‌روند. لااقل در تعطیلات نوروز که ایام فراغت است، به محاسبۀ نفس بپردازیم. 🔹امیرالمومنین(ع): فراغت برای افراد معمولی زمینۀ هوس‌بازی است. 📝 متن و صوت 📎 panahian.ir/post/3774 @Panahian_ir