🔸اولین دوره متنخوانی مدرسه فقه حکومتی
🔸از ابتدای آذرماه تا پایان اسفندماه ۱۴۰۰
🌐به صورت حضوری و آفلاین
⌛️روزهای یکشنبه تا سهشنبه، ساعت ۱۶ تا ۱۷:۳۰
📒کتاب «تنبیه الامة و تنزیه الملة» اثر مرحوم میرزای نائینی(ره)
۱۰ جلسه تدریس توسط حجت الاسلام محمدجواد تاکی
📔کتاب «الاسلام یقود الحیاة» اثر مرحوم شهید صدر(ره)
۱۰ جلسه تدریس توسط حجت الاسلام علی محمدی
📙کتاب «رساله مقیم و مسافر» اثر مرحوم نورالله نجفی اصفهانی(ره)
۱۰ جلسه تدریس توسط حجت الاسلام مجتبی کاظمی
🕰مهلت ثبتنام تا ۵ آذرماه۱۴۰۰
☎️جهت ثبتنام در دوره و کسب اطلاعات بیشتر، در پیامرسان ایتا به شماره 09100931084 پیام دهید.
طلبگی تا اجتهاد
🔸اولین دوره متنخوانی مدرسه فقه حکومتی 🔸از ابتدای آذرماه تا پایان اسفندماه ۱۴۰۰ 🌐به صورت حضوری و آف
دوستان عزیز و همراه طلبگی تا اجتهادی این یک دوره بسیار مفید است که توصیه میکنم حتما استفاده کنید
توجه کنید که این یک پیام تبلیغاتی نیست
در رایزنی که با دوستان در مجموعه #معنا انجام دادیم شما مخاطبین خوب #طلبگی_تا_اجتهادی میتوانید با اعلام اینکه از طرف کانال ما میخواهید در این دوره #ثبت_نام کنید میتوانید از #30درصد_تخفیف مخصوص اعضای کانال ما بهره مند شوید
موفق باشید
🌹🌹🌹🌹
با سلام به شما دوستان عزیز.... جناب آقای علیرضا معماری، یکی از مخاطبین خوب کانال زحمت کشیدند یک سری یادداشت برگرفته از مفاهیم و آیات قرانی تهیه کردند که به مرور منتشر خواهد شد.
لحاظ سجایای انسانی فارغ از مسلمان بودن یا نبودن
وَ أَذانٌ مِنَ اللَّهِ وَ رَسُولِهِ إِلَى النَّاسِ يَوْمَ الْحَجِّ الْأَكْبَرِ أَنَّ اللَّهَ بَريءٌ مِنَ الْمُشْرِكينَ وَ رَسُولُهُ فَإِنْ تُبْتُمْ فَهُوَ خَيْرٌ لَكُمْ وَ إِنْ تَوَلَّيْتُمْ فَاعْلَمُوا أَنَّكُمْ غَيْرُ مُعْجِزِي اللَّهِ وَ بَشِّرِ الَّذينَ كَفَرُوا بِعَذابٍ أَليمٍ
إِلاَّ الَّذينَ عاهَدْتُمْ مِنَ الْمُشْرِكينَ ثُمَّ لَمْ يَنْقُصُوكُمْ شَيْئاً وَ لَمْ يُظاهِرُوا عَلَيْكُمْ أَحَداً فَأَتِمُّوا إِلَيْهِمْ عَهْدَهُمْ إِلى مُدَّتِهِمْ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُتَّقينَ
بیاییم نگاهی گذرا به آیات سوم و چهارم سوره برائت داشته باشیم. با توجه به آیه سوم خداوند و پیامبر بیزاری خودشان را نسبت به مشرکان اعلام می دارند. اما بلافاصله در آیه چهارم متذکر می شوند که بین مشرکی که باوفا بوده و مشرکی که خائن و پیمان شکن بوده است فرق است.
فارغ از مسلمان بودن یا نبودن، فارغ از اینکه چه مذهب و اعتقادی داریم، روش دین به استناد همین دو آیه عبارت است از لحاظ کردن هنجارهای انسانی در میان افراد. یعنی ما حق نداریم با همه مشرکین یا همه اهل کتاب به یک روش واحد برخورد کنیم.
از همین رو جناب مرحوم طبرسی در قسمتی از تبیین آیه چهارم می فرماید: «و لا تجعلوا الوفىّ كالغادر.» یعنی «شخص وفادار را به مثال شخص پیمان شکن قرار نده.» تفسیر جوامع الجامع ج2 ص 38.
ترجمه آیات 3 و 4 سوره توبه: و اين اعلامى است از سوى خدا و پيامبرش به همه مردم در روز حج اكبر كه: يقيناً خدا و پيامبرش از مشركان بيزارند [و هيچ تعهدى نسبت به آنان ندارند]؛ پس [اى مشركان!] اگر [از پيمان شكنى و خيانت] توبه كنيد [و مسلمان شويد] براى شما بهتر است و اگر روى [از وفاى به پيمان و اسلام] بگردانيد، بدانيد كه شما عاجز كننده خدا نيستيد [تا بتوانيد از دسترس قدرت او بيرون رويد]؛ و كسانى را كه كفر ورزيدند، به عذابى دردناك مژده ده.(3)
مگر كسانى از مشركان كه با آنان پيمان بستيد، سپس چيزى [از شرايط پيمان را] نسبت به شما نكاستند و احدى [از دشمنان را] بر ضد شما يارى نكردند، پس به پيمانشان تا پايان مدتشان وفادار باشيد؛ زيرا خدا پرهيزكاران را دوست دارد.(4)
علیرضا معماری
هدایت شده از استاد محمدحسین فرجنژاد
پادکست کامل جنگ سایبری.mp3
6.82M
🎙 #پادکست| پادکست کامل جنگ سایبری
#استاد_فرج_نژاد
🆔 eitaa.com/farajnezhad110
🆔 instagram.com/dr.farajnezhad
هر جمعه یک کتاب... قسمت ششم...
کتاب آیین دانشوری در سیره امام خمینی رضوان الله تعالی علیه از کتب لازمی است که هیچ طلبه ی انقلابی از آن بی نیاز نیست...
@talabegitaejtehad
کاری از طلاب و اساتید مدرسه علمیه معصومیه قم
ادمین
@nozari_behnam
سایت
www.tt-ej.ir
گروه تعاملی
http://eitaa.com/joinchat/3019702283Cde37aa8b57
نگارخانه
@tt_ej_poster
بازیکده
@ttej_bazi
مداحی سرا
@ttej_madh
یکی از کارهای مهم در #ادبیات_عرب ، تجریه و ترکیب صحیح و کامل است و یکی از بهترین منابع برای تجریه و ترکیب کتاب شریف نهج البلاغه است.
در این سری مطالب بسیار مفید که توسط جناب آقای سید محمدرضا زکی مرتضوی تولید و در اختیار مجموعه طلبگی تا اجتهاد قرار داده شده است، حکمت های 1 الی 30 نهج البلاغه تجریه و ترکیب و تقدیم شما عزیزان شده است.
این مجموعه از منابع آزمون دکتری و همچنین طلاب جامعه المصطفی است.
⚠️طلبه در حوزه فُسیل نشود!!
♦️رهبر معظم انقلاب:
هر طلبه اى براى آينده ى زندگى علمى و فكرى خودش برنامهريزى كند؛ بى هدف در حوزه نماند. مدتى تحصيلات هست؛ دارد كفايه مىخواند، مىخواهد درس خارج برود، درس خارج میرود، مى خواهد مجتهد بشود، خيلى خوب، بعد براى آينده بايد برنامه ريزى كند. هركسى ذوقى دارد، هركسى توانى دارد، هركسى ممكن است موقعيت خاصى در اختيارش قرار بگيرد؛ اينها را از پيش برنامه ريزى كند و خودش را آماده نمايد. اينچنين نباشد كه ده سال، پانزده سال، بيست سال بگذرد و همينطور بى هدف در حوزه باشند و پاى اين درس و آن درس بنشينند و فسيل بشوند؛ نه فايده اى براى مردم، و نه فايدهاى براى خودشان داشته باشند. ۱۳۷۰/۰۶/۳۱
#لزوم_استعداد_سنجی
#مشاوره_طلبگی
✅ کشکول ناب حوزوی🔻
🔴 @kashkolenab
بسم الله الرحمن الرحیم
اندر حکایت نگاه های حداقلی در حوزه و رابطه ی آن با نوشابه و ژنتیک
امسال تابستان توفیقی شد حدود یک چهله مشهد الرضا مشرف بودیم، یک روز غروب رفته بودم مغازه ای برای خرید که مردی حدودا شصت ساله وارد شد و به مغازه دار گفت: حاجی یه نخ سیگار بده. نگاه متعجبانه ای کردم و گفتم: حاجی مگه سیگار ضرر نداره ؟ گفت: ای آقا ... امروزه چی ضرر نداره؟ همه چیز ضرر داره. جواب کوتاهی به ذهنم نرسید و چیزی نگفتم. گذشت تا اینکه چندین بار سر درس و در مجالس دیگر از چندین نفر از فرهیختگان حوزوی شنیدم که می توان از ضرر برخی محصولات کارخانه ای امروزی چشم پوشید و نهایتا عمر آدم پنج سال کمتر شود چه اشکالی دارد؟ بگذار یک عمر نوشابه بخوریم حالا پنج سال هم کمتر عمر کردیم مشکلی نیست. حسابی جا خوردم. کار وقتی سخت می شود که از حوزویون نیز این استدلال های عامیانه شنیده می شود. یاد آیات شریفه ای افتادم که اشاره دارند به این که حب تمتعات، انسان را به جاهای باریک و خطرناکی می کشاند... لیتمتعوا و فیتمتعوا را در در قرآن کریم جستجو بفرمایید متوجه عرض حقیر خواهید شد. وای به روزی که نخبگان فکری جامعه از آرمان ها دست بکشند و به حداقل ها و تمتعات ظاهریه راضی شوند. بله محصولات آلوده در بازار فراوان است اما الحمدلله فروشگاه های با محصولات سالم هم کم نیستند. یه کم همت و به جان خریدن زحمت می خواهد که آدمی سفره ی خود را از مشتبهات تطهیر کند. کسی حق ندارد به قاعده سوق مسلمین برای کم کاری خود استناد کند، قاعده ی سوق مسلمین مربوط به زمانه ی نبود تهدیدهای غذایی و فناوری های دقیقه در تزریق مواد آلوده به خوراکی های طبیعی دست نخورده و فرآوری نشده بودن خوراکی های موجود در بازار است و با علم به تهدیدات غذایی و آلودگی ها نمی توان به این قاعده استناد کرد. بلکه قاعده ی حرمت اضرار به نفس و حرمت اکل خبائث و وجوب حفظ نفس و اهل اینجا به کار می آید. بزرگترین گناه، کوچک شمردن گناه و استخفاف آن است و اولین مرتبه ی سلوک، راضی نشدن به ارذل ادنی است و راضی بودن به فعل قوم، فرقی با ارتکاب آن ندارد (الراضی بفعل قوم کالداخل فیه معهم). به خدا پناه می بریم از همت های کم... و یادمان نمی رود که حضرات فرمودند : قدر الرجل علی قدر همته... و خدای متعال فرمود: لیس للانسان الا ما سعی ...
اگر در بحث مسکن به معماری های آلوده ی غربی راضی شویم و در بحث خودرو نیز در آلوده سازی هوا سهیم شویم و در غذا نیز کوتاه بیاییم، با نخبگی و فرهیختگی هیچ تناسبی ندارد ...
گفته می شود در نظام غذایی به نظام آلوده ی فعلی راضی شویم و ضرر آن قلیل است
پاسخ آن است که:
اولا اگر ضرر حرام است کم و زیاد ندارد و کما اینکه قطره ای شراب هم حرام است هر خوراکی مضر ذره ای از آن هم عالمانه و عامدانه خورده شود حرام است و در اسلام مماشات با حرام و نومن ببعض و نکفر ببعض و استصغار خمر فقاعی نداریم ...
ثانیا خود غربی ها تحت عنوان جنبش های سبزگرایانه و طبیعت گرایانه و ارگانیک گرایانه از باب دفع ضرر عقلایی در حال تطهیر خوراک خود از آلودگی هایی که در خلوات کارخانه ای برای مقاصد سوداگرانه و فسادگرایانه به سفره مردم اضافه می شود هستند وحیف است ما که اسم مسلم بر خود می گذاریم از آنها عقب بیفتیم و آنها در عمل به کلوا من الطیبات از ما جلو بیفتند...
ثالثا ضرر تغییر های بنیادی در خلقت مانند تغییرات ژنتیکی و تراریخته به هیچ وجه ضرر قلیل نیست و اثر آن در نسل فوق العاده عظیم خواهد بود...
سر چشمه شاید گرفتن به بیل ... چو پر شد نشاید گذشتن به پیل
تبعیت و تاسی حداکثری را باید از امیر المومنین علیه السلام یادبگیریم که حضرت پای مبارک خود را عینا جای پای پیامبر اکرم صلوات الله علیه می گذاشتند و از خوراک هایی که حضرت میل نفرمودند نمی خوردند ...
اصل در اسوه و الگو بودن الگو بودن حداکثری است نه حداقلی وگرنه حتی کفار هم تاسی حداقلی را در برخی امور مشترکه ی انسانی و جنبه های حیوانی از بزرگان دین دارند.
این که گفته شود نخوردن نوشابه و تولیدات کارخانه ای داخلی مستلزم تعطیل تولید ملی و اقتصاد داخلی است نیز پاسخ مفصلی دارد که اجمالا عرض می شود الحمدلله تولید محصولات سالم به حول و قوه ی الهی تحت عناوین سنتی فروشی ها و ارگانیک فروشی ها روز به روز در حال رشد است و باید آنها را در مقابل خوراکی های کارخانه ای با افزودنی های شیمیایی وارداتی مجهول الحال تقویت کرد، بله تولید آلوده همان بهتر که تعطیل شود و همان بهتر که در مقابل آن ایستادگی شود تا تولید کننده خود را جمع کرده و به فکر تولید طیب و طاهر بیفتد کما اینکه بسیاری کارخانه ها در حال چنین گذاری هستند الحمدلله.
در پایان بد نیست به احتیاطات غذایی علما هم اشاره شود، مثلاحضرت آیت الله آقا مجتبی تهرانی رحمه الله از غذای بیرون میل نمی فرمودند و کم له من نظیر. همچنین اثرات معنویه ی نان پزی که با حال جنابت نان پخته و باعث قضا شدن نماز صبح همه محل شده است معروف است،
خرید از افراد صالح در روایات و معامله با آنها در روایات هم متعدد وارد شده است
ضمن اینکه می دانیم دشمن هجمه های متعددی به سفره ی غذایی ما نموده است و از وارد کردن گوشت خوک و محرمات و نجاسات دیگر در انواع و اقسام خوراکی ها بگیر تا عادی سازی آبجو از طریق ترویج قدم به قدم ماء الشعیر با همسان سازی شکل بطری و رنگ بطری و حتی اسم شرکت (مثل هی جو و ..) و از طریق کالباس های همرنگ با گوشت خوک بگیر تا اثبات وجود چربی های خوکی در بستنی ها (E471 و E472) و ژلاتین های خوکی و .. . (یه جستجوی ساده سرنخ های خوبی به عزیزان خواهد داد)
در هر حال کلوا من الطیبات اطلاق دارد و انسان باید در کارش اتقان و استحکام و سدید بودن را رعایت کند و شل کاری و ادهان در سیره ی مردان خدا نیست...
یا راهی خواهیم یافت یا راهی خواهیم ساخت به لطف و مدد الهی در تطهیر سفره ی مردم از آلودگی ها... خصوصا در این ایام همه گیری بیماری باید سعی بیشتری در تقویت بدن داشته باشیم زیراکه ضعف بدن موجب ضعف در مقابل بیماری ها و دشمن است ...
اگر سه طایفه در جامعه اصلاح شوند جامعه اصلاح می شود، اول تصمیم گیران و امرا، دوم سرمایه داران و اغنیا و سوم علما و دانشمندان. باید توجه داشت که همان گونه که صندلی های تصمیم گیری امانت است برای اصلاح جامعه، همچنین اموال جامعه هم امانت الهی است و باید برای رشد جامعه استفاده شود و همچنین علم هم امانت الهی است و باید برای اصلاح و عمل صلاح آور و صالح از آن استفاده شود. و لله الحمد اولا و آخرا ... و له الشکر علی ما الهم ....
@talabegitaejtehad
صبر و ادب به پای تو قد خم نموده اند
این واژه ها بدون تو معنا نمی شود
دریا اگر مرکب و گل ها قلم شوند
یک شمه از فضائلت انشا نمی شود
💐 ولادت حضرت زینب سلام الله و روز پرستار بر شما مبارک باد💐
🆔 @hadisgraph
#اخلاقی
ساده زیستیِ آگاهانه و سازنده:
🔰ما یک #کوخ چهار پنج نفری در صدر اسلام داشتیم، و آن کوخِ #فاطمه_زهرا سلام الله علیها است. از این کوخها هم محقرتر بوده، لکن برکات این چی است؟
#برکات این کوخ چند نفری آن قدر است که عالم را پر کرده است از #نورانیت، و بسیار راه دارد تا انسان به آن برکات برسد.
این کوخ نشینان در کوخ محقر، در ناحیه #معنویات آن قدر در مرتبهی بالا بودند که دستِ #ملکوتیها هم به آن نمیرسد؛ و در جنبههای تربیتی آن قدر بوده است که هر چه انسان میبیند برکات در بلاد مسلمین هست و خصوصاً در مثل بلاد ماها، اینها از برکت آنهاست.
🎙روح الله الموسوی الخمینی"ره"
📚صحیفه امام ج۱۷، ص۳۷۳
🏴♥️ایام شهادت حضرت زهرا سلامالله بر تمامی شیعیان جهان تسلیت باد♥️🏴
بسم الله الرحمن الرحیم
هر جمعه یک کتاب... قسمت هفتم...
شهادت بانوی مجاهدت و حماسه و سفره دار تک نفره ی ولایت را خدمت همه مجاهدان راه ولایت تسلیت عرض می کنیم. امید که فعالان طلبگی تا اجتهاد را نیز از ادعیه خیر خود بهره مند فرمایید. یکی از نیازهای مهم امروز، روایت تاریخ اهل بیت علیهم السلام به صورت داستانی رمان گونه و جذاب و در عین حال مستند و متقن از حیث تاریخی است. برادر مهدی خدامیان زحمت زیادی برای روایت بزرگترین مجاهده ی تک نفره ی تاریخ در کتاب فریاد مهتاب کشیده اند. ایشان مجاهده ی حماسی چند ماهه حضرت، از شهادت پدر بزرگوارشان تا شهادت وجود مقدسشان را در 110 صفحه با 258 نقطه ی استناد روایت فرموده اند که در برخی نقل قولها و واقعه نگاری ها به بیش از 20 منبع ارجاع داده شده است. ایشان از 186 منبع تاریخی و روایی از اهل سنت و شیعه استفاده فرموده اند و کار قابل قبولی ارائه فرموده اند. توصیه می شود که طلاب بزرگوار از این چکیده ی چگال و فشرده ی صد ها ساعت زحمت ایشان غافل نباشند و حتما برای خواندن آن زمان اختصاص دهند.
@talabegitaejtehad
طلبگی تا اجتهاد
یکی از کارهای مهم در #ادبیات_عرب ، تجریه و ترکیب صحیح و کامل است و یکی از بهترین منابع برای تجریه و
دوستان برای سلامتی جناب اقای زکی مرتضوی که زحمت این کلیپ های تجزیه و ترکیب رو کشیدند و شادی روح امواتشون صلواتی عنایت بفرمایید ....
اللهم صلی علی محمد و آل محمد
این کلیپ های مفید به مرور منتشر میشود.
کاری از طلاب و اساتید مدرسه علمیه معصومیه قم
ادمین
@nozari_behnam
سایت
www.tt-ej.ir
گروه تعاملی
http://eitaa.com/joinchat/3019702283Cde37aa8b57
نگارخانه
@tt_ej_poster
بازیکده
@ttej_bazi
مداحی سرا
@ttej_madh
راههای علاقه مند کردن دانش آموزان با قرآن.pdf
337K
#جزوه راه های علاقه مند کردن دانش آموزان به قرآن کریم ...
@talabegitaejtehad
بسم الله الرحمن الرحیم
هر جمعه یک کتاب..... قسمت هشتم...
در روایات شریفه آمده است : عن أميرَ المُؤمِنينَ عليه السلام : المُلوكُ حُكّامٌ عَلَى النّاسِ وَ العِلمُ حاكِمٌ عَلَيهِم، و حَسبُكَ مِنَ العِلمِ أن تَخشَى اللّهَ، و حَسبُكَ مِنَ الجَهلِ أن تُعجَبَ بِعِلمِكَ. و در کتاب غررالحکم نیز چنین آمده است: الْعُلَمَاءُ حُكَّامٌ عَلَى النَّاسِ و در نهج البلاغه نیز آمده است: الْعِلْمُ حَاكِمٌ وَ الْمَالُ مَحْكُومٌ عَلَيْه و در روایت دیگری آمده است : قوّة سلطان الحجّة اعظم من قوّة سلطان القدرة. و همچنین در روایات داریم: العلم سلطان من وجده صال و من لم یجده صیلوا علیه و همچنین داریم: ما من حرکه الا و انت فیه محتاج الی معرفه و همچنین داریم: شَرُّ الْعُلَمَاءِ مَنْ جَالَسَ الْأُمَرَاءَ وَ خَيْرُ الْأُمَرَاءِ مَنْ جَالَسَ الْعُلَمَاء. داستان جداسازی مدارس و دانشگاه ها به اسم اسکول و آکادمی در اروپا از توطئه هایی بود که یهود با آن حکومت کلیسا را برانداخت و وقتی علم از کلیسا رفت حاکمیت و اقتدار کلیسا نیز از بین رفت. سالهاست نفوذی ها در ممالک اسلامی و از جمله ایران در حال پیگیری همین مسیر درباره تمدن اسلامی هستند و می خواهند علم را از حوزه های علمیه خارج کنند و تا کنون به اسم دبستان ها تعلیمات ابتدایی و به اسم دانشگاه تعلیمات طبیعی و فنی و پزشکی و ... را از حوزه ها گرفته اند و حتی تعلیم طب و طبیعیات را در حوزه ها ممنوع کرده اند.. اخیرا حتی علوم اسلامی نیز در حال کوچ کردن به دانشگاه ها هستند و اگر وحدت حوزه و دانشگاه و بازگشت دبستان و دانشگاه به حوزه های علمیه در آینده ای نزدیک رخ ندهد ...
...و این فرزندان به زور جدا شده، به دامان مادر و همگی به دامان مسجد بازنگردند خوف آن است که همان بلا و انزوایی که بر سر کلیسا آمد بر سر تمدن اسلامی و حوزه ها نیز آورده شود. خدا لعنت کند اول کسی را که بعد از رحلت نبی اکرم صلوات الله علیه مدرسه را از مسجد جدا کرد...
@talabegitaejtehad
از محضر حضرت علامه حسن زاده رحمه الله سوال شده بود که از ایام قدیم ، طلبه در مقابل این سوال بوده است که بعد از گذراندن مقدمات، به دنبال جامعیت برود یا دنبال تخصص؟ ذی فن شود یا ذی فنون ؟
ایشان چنین پاسخ فرمودند:
ما هدفمان چیست؟ هدف ما رسیدن به منطق وحی و دستورالعمل مدینه فاضله الهی است و آن دستور، قرآن و سنت است. جوامع روائی ما شعب قرآن هستند و از آن نشات می گیرند و به تعبیر من ، قرآن متنزّل هستند. از شما می پرسم آیا قرآن و جوامع روائی ما چگونه هستند ؟ آیا اختصاصی هستند ؟ یا همه چیز در آنها هست؟ چگونه ممکن است که آخوند فقط یک رشته بداند؟ او ادبیات می خواهد، منطق و فلسفه می خواهد، عرفان لازم دارد. یک آخوند باید آنچه را از ائمه معصومین علیهم السلام در زمینه عرفان وجود دارد که از بیان هر عارفی سنگین تر است بفهمد. همینطور آخوند فقه می خواهد، اصول می خواهد و ... دین ما یک مجموعه دائرة المعارف الهی است که باید آخوند ما این دائره المعارف را حل کند و به زبانش آشنا باشد، طلبه اگر حقیقتا بخواهد درس بخواند، به خوبی این دائره المعارف را فرا می گیرد و در هر فن هم ، مرد آن فن می شود! همانگونه که بزرگانی را داریم. مرحوم فاضل تونی رحمه الله نقل می فرمود که آدم وقتی که به کتاب ارث جواهر می رسد، می بیند که صاحب جواهر یک ریاضی دان توانائی بوده که خوب از عهده تقسیم بندیها و محاسبات برآمده است . مگر می شود یک فقیه ریاضیات نداند؟ هیات و نجوم نداند؟ لمعه را ببینید! مستند مرحوم نراقی را ببیند که در بحث قبله چگونه بحث کرده اند؟
جناب شیخ بهائی رحمه الله در مفتاح الفلاح که بحث صبح صادق و صبح کاذب را مطرح می کند، وقتی می خواهد بحث ریاضی اش را مطرح کند، با آنکه خود خرّیت فن است اما از کتاب تذکره علامه حلی رحمه الله که کتاب فقهی است بحث ریاضی را نقل کرده است. مرحوم علامه حلی را ببینید. مرحوم استاد ما علامه شعرانی می فرمود: اگر در هر فنی ما بخواهیم فرد اعلی را به عنوان نمونه به قلم بیاوریم باید به سراغ علامه حلی رحمه الله برویم .
طلبه اگر واقعا بخواهد درس بخواند می تواند هم ادیب بشود، هم فقیه بشود، هم ریاضی دان بشود و هم می تواند طبیب بشود. همین گونه که بوده اند. مثلا حضرت استاد شعرانی رحمه الله را در نظر بگیرید.از یک طرف المدخل الی عذب المنهل را در اصول نوشته اند، از یک طرف کفایه را شرح کرده اند، از یک طرف قواعد مرحوم علامه را حاشیه زده اند و بر وافی مرحوم فیض تعلیقه دارند و همینطور بر مجمع البیان حواشی دارند و رسائل دیگر که از ایشان به یادگار مانده است .از طرفی قانون تدریس می کرد و اسطرلاب و زیج و مجسطی می گفت . زبان فرانسه و انگلیسی و عبری را کاملا مسلط بود. آقایان دیگری هم به نوبه خود همین گونه بودند.
این گونه که من بگویم فقط عالم یک فن بشوم این ترس و وحشت از درس خواندن است . در یک جای شفا شیخ عنوان می کند که کسانی که از تحصیل می ترسند و می گویند بسمان است و نمی خواهد ما همه چیز را بدانیم، این افراد مزاج معتدل ندارند. یعنی مریض است.، یک بیماری روانی و روحی یا بیماری دنیا زدگی، این بیماری او را به سوی دنیا و ماده می کشاند و او خود متوجه نیست. این باید خودش را معالجه کند. انسان نبایداز تحصیل خسته بشود. بخصوص کسی که می خواهد با منطق وحی و زبان ولایت آشنا بشود. زبان طلبه باید این باشد:
مراتا جان بود در تن بکوشم*** مگراز جام او، یک قطره نوشم
طلبه اگر حواسش جمع باشد خوب درس می خواند و در علوم و فنون گوناگون صاحب ابداع هم می شود.
مجله حوزه مرداد و شهریور 1366، شماره 21 - مصاحبه با حضرت استاد آیت الله علامه حسن زاده آملی رحمه الله
@talabegitaejtehad
اندر حکایت متن گریزی ها و تلخیص خوانی ها...
حضرت علامه حسن زاده رحمه الله در جلد سوم از کتاب هزار و یک کلمه صفحه سی و دوم می فرمایند: يك درس از كتاب نفس شفا را در محضر استاد شعرانى رحمه الله مشغول بودم، باز از آنجناب راهنمايى خواستم كه اجازه مى فرماييد شفا را از اول طبيعیات هم نزد فلانى (يكى از روحانيون نامدار آن روز طهران را اسم بردم) بخوانم؟ در جوابم فرمود: اين آقا از خارج حرف و مطلب خيلى مىداند ولى ملّاى كتابى نيست، طلبه بايد پيش ملّاى كتابى درس بخواند، اگر آقاى فاضل تونى درس شفا را براى شما قبول كند خيلى خوب است. تمام شد کلام علامه حسن زاده رحمه الله.
و اما چند نکته...
اینکه در گذشته برای امتحان اجتهاد و اعطای اجازه و تصدیق به طلاب، متن فهمی آنها از یک متن قویم حوزوی مثل جواهر بررسی می شد، برای آن بود که فهمیدن متون حوزوی به سبک حوزوی، مهم ترین نتیجه ی مهارتیِ درس خواندن در حوزه است. اگر طلبه ای متون فقهای بزرگ حوزه را درست نفهمد به طریق اولی آیات و روایات را که فهمشان صعب مستصعب است نخواهد فهمید. همچنین کسی که نتواند متون حوزوی را بفهمد، از تراث عظیم حوزه که حاصل صدها سال تفکر متعبدانه و مخلصانه است نیز محروم شده است و نه تنها نمی تواند عسلی از شهد آیات و روایات تولید کند بلکه حتی مجبور می شود به رای و قیاس و ترجمه خوانی و تکرار مکررات نیز بپردازد. این که طلاب متاسفانه به تلخیص خوانی و ترجمه خوانی روی آورده اند به این دلیل است که هنوز درنیافته اند که مهم ترین مهارتی که در حوزه باید کسب نمایند متن فهمی عمیق حوزوی است و ملتفت نیستند که کسی که از رسائل و مکاسب و شرح لمعه نتواند حرف مصنف را بیرون بکشد یقینا از آیات و روایات بهره ای در استنباط نخواهد داشت. متن محوری دروس حوزوی به این دلیل است که اصولا علوم وحیانی، چرخشان با محوریت متون وحیانی می چرخد و متن محور هستند. یک نکته هم درباب تدریس ها تقدیم شود.
معمولا در کلاس های حوزوی یک یا چند بخش از عناوین زیر ارائه می شود.
یک : ارائه محتوا از خارج و ما فی الضمیر ماتن –
دو: نظرات شروح و حواشی در مورد متن –
سه : نکات متنی منطقی و ادبی و رموز حوزوی متن و ترجمه دقیق حوزوی متن –
چهار : تفکر انتقادی درباره متن و اشکال به آن –
پنج: مقایسه و تطبیق مطلب کتاب با کتابهای هم ارز
گرچه عموما در دقایق پایانی کلاس ها متون هم به سرعت خوانده می شوند اما معمولا در کلاسها فقط به مورد اول از این پنج مورد پرداخته می شود و چهار مورد دیگر به عهده ی طلبه گذاشته می شود در حالی که در سنت حوزوی در دروس متن محور، سومین مطلب در جلسه درس ارائه می شده است یعنی صرفا صاف کردن متن و بازکردن پیچیدگی های فنی متن به عهده ی استاد و بقیه به عهده ی طلبه بوده است. تازه صاف کردن متن هم این طور نبوده است که استاد صد درصد متن را صاف کند بلکه طلبه موظف بوده خودش با پیش مطالعه و پیش تامل متن را در حد توان صاف کند و در کلاس بر استاد قرائت کند و فقط مواردی را که نمی فهمید از استاد می پرسید و استاد بدفهمی ها را اصلاح می فرمود.
باید توجه داشت که گرچه مورد سوم از مورد اول سخت تر است ولی به حال طلبه یسیار بسیار مفیدتر است زیرا مهارت اصلی که طلبه باید یاد بگیرد متن فهمی حوزوی است نه اینکه شیری که از متن دوشیده شده به او داده شود بلکه باید شیر دوشیدن به او یاد داده شود. اگر طلبه دوشیدن متن حوزوی و تراث حوزوی را یاد گرفت آنگاه می تواند از آیات و روایات هم معانی عمیق را استخراج و استنباط کند وگرنه دانشش به همان شیری که به او داده اند محدود می شود. مهمترین کار طلبه روش استنباط از آیات و روایات برای حل مسائل جدید است و این مهارت تنها با تقویت متن فهمی با همان دقت و ظرافت و عمق حوزوی قابل دستیابی است.
با نهایت تاسف و حسرت باید گفت علت اصلی آنکه برخی اساتید به ارائه ی مطلب درس از خارج می پردازند این است که هنوز متن برخی دروس برای خود این بزرگواران صاف نیست ... این نقیصه باید حتما جبران شود ... امید است دروس متن محور حوزوی به فضل و عنایت حضرت حق روی همان غلطک متن محوری بچرخند نه این که تبدیل به درس های منبری شوند. درباره جلسات مشاوره در حوزه ها نیز نکاتی هست که ان شاء الله در آینده تقدیم خواهد شد.
و لله الحمد اولا و آخرا
@talabegitaejtehad
بسم الله الرحمن الرحیم... یوم الله نهم دی سالروز نمایش عمق بصیرت و سیاست فهمی اجتماعی این ملت رشید را خدمت همه ی عزیزان تبریک عرض میکنیم... شکرخدا نداریم چنین کسی را ولی اوج ساده لوحیست با این همه قرائن و شواهد هنوز کسی تصور کند کرونا جزو بلایای طبیعیست... شیاطین نادان که دائم از سناریوهای تکراری استفاده می کنند بدانند که الحمدلله در این مملکت هستند کسانی که قبل از طاعون آلبرکامو، طاعون جک لندن را خوانده باشند.. الحمدلله الذی جعل اعدائنا من الحمقاء...
صد شکر که دستان ولی بر سر ماست
دستان ابوالفضل علی یاور ماست
ما فاتح فتنه های دورانیم چون
سید علی خامنه ای رهبر ماست
سلامتی وجود مبارک حضرت آقا صلوات🌷
متن زیر به یمن قدوم مبارک حضرت آیت الله رئیسی به شهر مقدس قم تقدیم می گردد:
لزوم حکمت محوری و دانش بنیان شدن تصمیمات حکمرانان و انصراف مسئولین از علوم غربی به علوم اسلامی با روایت عمیق و عریق حوزوی
در خبر است که : شَرُّ الْعُلَمَاءِ مَنْ جَالَسَ الْأُمَرَاءَ وَ خَيْرُ الْأُمَرَاءِ مَنْ جَالَسَ الْعُلَمَاء.
از سلطان محمود متعصب خونریز که با وجود تشنه بودن به خون ابوریحان رحمه الله او را در کنار خود به عنوان دانشمند همراه پذیرفت تا هولاکوی مغول قلچماق بنیان کن که خواجه نصیر رحمه الله را در کنار خود به جهت استفاده از منافع منجمی جای داد تا اولجایتو که بدون علامه حلی آرام جانش را از دست می داد تا شاه طهماسب و شاه عباس و شاه سلیمان و امثالهم که حضور محقق کرکی ها و شیخ بهایی ها و میردامادها و میرفندرسکی ها و علامه مجلسی ها را در کنار خود لازم می دیدند تا ترامپ و بوش و امثالهم که ده ها تینک تانک و مرکز تصمیم سازی و هیئت اندیشه ورز از بروکینگز تا سابان سنتر و دیل کارنگی را اطاعت می کنند همه حاکمان می دانند که باید دانشمندان را برای حل مشکلاتشان در کنار خود داشته باشند. تاریخ گواه است که شاه عباس برای حل مشکل تقسیم آب اصفهان، ملتمسانه دست جلوی شیخ بهائی دراز می کند و حتی برای خوراک قشونش سفارش ابتکار و ابداع حلوا ارده و نان سنگک را به ایشان می دهد. امروز متاسفانه این کشور باید در سوگ علامه حسن زاده ها و علامه مصباح ها و علامه طباطبایی ها و علامه طهرانی ها و علامه شعرانی ها که جامع و ذوالفنون بودند بنشیند در حالی که حکمرانان هنوز به این فهم و درک نرسیده اند که باید از این منابع نیازهای فکری و علمی خود را تامین کنند. بخواهیم یا نخواهیم هنوز بعد از گذشت چهل سال از انقلاب، دست نیاز دولتهای کشور به سمت علمای ذوالفنون حوزه دراز نیست و هنوز نگاهشان به آبشخور کتب غربی و نهادهای ظاهرا بین المللی و تکنسین های آنهاست. حقا به تعبیر نویسنده ی عزیز فقیدمان که ۵۷ بار گلستان سعدی را تدریس کرده بود غربزدگی از جذام زدگی و طاعون زدگی و وبازدگی بدتر و جانکاه تر است و درمانش زمان بیشتری می طلبد.
تا کی باید تحمل کنیم که مسئولین برای دست بوسی فرمایشی و تشریفاتی خدمت مراجع بزرگوار مشرف شوند و بعد از دیدار های سانسور شده برای آنکه مبادا آبرویی از مسئول ناکارآمد و بی عرضه ای نرود صرفا تشکرات و تمجیدات تعارفی در رسانه های کشور منعکس شود و حتی سخنان دلسوزانه ی مراجع بزرگوار در انتقاد و راهکاریابی های جدید تحریف و سانسور شود. ای مرحبا به عقل ناقص هولاکوها و سلطان محمودها و شاه عباس ها که قدر دانشمندان این مملکت را می دانستند....
حوزه نباید از مظلومیت و مهجوریت پرچمدار و مشعل دار طبیعیات و ریاضیات بعد از انقلاب حضرت علامه حسن زاده رحمه الله و همچنین علمای ذوفنونی چون علامه طهرانی و علامه مصباح رحمهما الله بگذرد وگرنه آش همین آش است و کاسه همین کاسه...
و السلام علی من اتبع الهدی ...