eitaa logo
یادداشت‌ های یک طلبه
386 دنبال‌کننده
525 عکس
276 ویدیو
1 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
49.66M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
معرفی کتاب در برنامهٔ سیمای خانواده با حضور نویسنده و ویراستار کتاب. @talabehtehrani
داستان امام‌مهدی علیه‌السلام قسمت نود و هفتم طول عمر ۲ قبل‌تر به این نتیجه رسیدم که داشتن عمر طولانی و خارق‌العاده، از نظر عقلى و علمى، برای هر انسانی ممکنه و دور از ذهن نیست. بنابراين اگه از کسی شنیدیم یا جایی خوندیم و احیاناً دیدیم که یه‌نفر مثلاً پونصدسال عمر کرده، ممکنه برای لحظاتی غافلگیر بشیم اما یواش‌یواش قبول می‌کنیم و باهاش کنار می‌آییم. با این مقدمه، خیال‌دارم سراغ طول عمر امام‌مهدی برم. می‌خوام ببینم احاديث در این‌باره چی می‌گن. منظورم از احادیث، حرف‌های مُعتبریه كه سندشون از طريق افراد شناخته‌شده و مورد اطمينان، به پيامبر يا اهل‌بيت می‌رسه. این‌شدکه رفتم سراغ نوشته‌های شیخ طوسى. توی یکی از کتاب‌های ایشون چرخ می‌زدم که نگاهم افتاد به فرموده‌ای از امام‌صادق. اینطور که جناب طوسی گزارش کرده، امام با لحن گله‌آمیزی به بعضی‌ها فرمودند: چطور زیر بار عمر طولانىِ امام‌مهدی نمی‌رید با اینکه خداوند براى حضرت نوح هم عمر طولانى قرار داده؟! از لحن تند و تیز آقا برمیاد که گویی داره با سرزنش می‌گه: یک‌بام و دو هوا که نمی‌شه!! از طرفی ادعا می‌کنید قرآن رو قبول داریم اما وقتی مشابه فرمودهٔ قرآن از ما صادر می‌شه، زیر بار نمی‌رید و اما و اگر میارید!! این که نشد آداب مسلمونی؟! چطور اونجا قبول می‌کنید حضرت نوح، دو هزار و پونصد سال عمر کنه اما وقتی به عمر طولانیِ امام‌مهدی می‌رسید، ژست می‌گیرید که نمی‌شه و نمی‌تونه و فلان و بهمان؟!! احمدبن‌اسحاق اشعری که سابقاً هم چیزهایی درباره‌اش نوشتم، حرفی دلهره‌آور از قول امام‌عسکری نقل کرده که با خوندنش دلم شور افتاد! امام می‌فرماید: غیبت پسرم مهدی به اندازه‌ای طولانی می‌شه كه بيشتر شیعیان از اين عقيده برمی‌گردند و فقط تعداد اندکی كه خداوند ولايت ما رو ازشون پيمان گرفته و ايمان رو در دل‌هاشون نوشته و با روحی از جانب خودش تأییدشون کرده، بر این عقیده باقی می‌مونند. اين، كارى از كارهاى الهى و رازى از رازهاى پروردگار و غيبى از غيب‏‌هاى خداست. کم‌کم می‌خواستم نوشتن دربارهٔ طول عمر امام‌مهدی رو به پایان ببرم که از مشاهدهٔ حدیث دیگه‌ای در کتاب الغیبة شیخ طوسی غافلگیر شدم: چهار ويژگى از چهار پيامبر توی امام‌مهدی جمع شده، از موسى بيم و انتظار، از يوسف غيبت، از عيسى ادّعاى درگذشت و از محمّد قيام مسلّحانه! مقصودم از نقل این روایت اون قسمتشه که می‌گه امام مهدی به حضرت عیسی از جهت ادعای درگذشت شباهت داره. می‌دونید یعنی چی؟! یعنی غیبت امام و بالتبع عمر ایشون اینقدر طولانی می‌شه که خیلی‌ها ایمانشون رو به حضرت از دست می‌دن و ادعا می‌کنند امام‌مهدی از دنیا رفته!! فکر می‌کنم صحبت از طول عمر امام‌مهدی همین‌مقدار کافی باشه. كمال‌الدين: ص ۳۲۲ ح ۵ ص ۳۸۴ ح ۱، الغيبةللطوسى: ص ۴۲۱ ح ۴۰۰ ص ۴۲۴ ح ۴۰۸. ادامه دارد...
عکس یادگاری با مجری بااخلاق جناب آقای خسروی، بعد از اتمام برنامهٔ ایران‌امروز. تهران، صدا و سیما چهارشنبه ۲۸ تیرماه ۱۴۰۲
خدای‌ناکرده ماه را نفروشیم و شمع بخریم 🕯🌕:. اللهم عجل لولیک الفرج @talabehtehrani🏴
داستان امام‌مهدی علیه‌السلام قسمت نود و هشتم مهدی‌های بدلی ۱ قصد دارم نگاهى جدی به مدّعيان دروغين مهدويت داشته باشم. آدم‌های شارلاتانی که سوار بر ناآگاهی مردم، با حرف‌های گول‌زنک، خَلق‌ُالله رو سرکیسه می‌کنند. این جماعتِ عقیده‌دزد، به خوبی می‌دونند تا وقتی باطل لباس حق نپوشه، هوادار پيدا نمی‌كنه. این‌ها حرف‌های باطلشون رو با زَرورق‌های رنگارنگ، کادوپیچ می‌کنند تا راحت‌تر به خورد مردم بِدَن. من تاحالا فکر می‌کردم کالای تقلّبیِ امام‌مهدی‌های بدلى، فقط توی راستهٔ بازار مسلمون‌ها به‌ویژه شیعیان پیدا می‌شه، اما تازگی‌ها متوجه‌ شدم نه‌بابا! این‌جورها هم نیست! انگار امام‌مهدی‌های قلّابی در بین هواداران سایر ادیان هم پیدا می‌شه! اخیراً جایی خوندم حوالى سال ۱۸۸۲ میلادی، بین يهودی‌های سرزمین حجاز اَلکی چو انداختند مسيح داره توی كوه سينا ظهور می‌کنه! با پخش‌شدن این شایعه، حدود صد خونوادهٔ يهودى از یمن و حجاز بار و بندیل سفر بستند تا به امید رسیدن به مُنجی، راهیِ اورشليم بشند. وقتی یهودی‌ها به اونجا رسیدند تازه متوجه شدند ای‌بابا! خبرى از مسيح نیست! كنسول‏گری‌هاى غربى وقتی دیدند لب‌ولوچهٔ یهودی‌ها آویزونه برای دلجویی، نزدیک كوه اسكاندال، برای این جماعت خونه‌هایی ساختند. اینطور که من از نوشته‌های قدیمی دستگیرم شد همهٔ فرقه‏‌هاى اسلامى با موضوع مهدی‌های قلابی، درگیر بوده و دست‌وپنجه نرم می‌کردند. جالبه که این موضوع، حتی دست‌مایه‌اى براى قيام و شورش و تصرّف حكومت‌ها هم بوده، مانند شكل‏‌گيرى حکومت فاطمی‌ها توی مصر که با همین حرف‌ها به قدرت رسیدند. در مورد اینکه انگيزه‏‌هاى مدّعيان مهدويت چی بوده به چندتا جواب رسیدم: بعضی‌هاشون دنبال قدرت‏‌ بودند‏، بعضی‌ها هم دنبال چندرغاز پول‌وپَله بودند‏، برخی هم می‌خواستند دیده بشند‏، یه‌عدّه هم واقعاً توهّم درونى‏ ناشى از بيمارى‌های روانى داشتند، دستهٔ آخر هم درواقع دنبال مهدویت و این حرف‌ها نبودند بلکه قصدشون مبارزهٔ سیاسی و نظامی بود، می‌خواستند توده‏‌های مردم رو بر ضدّ ستمگران بسیج کنند. با این مقدمه بریم مقداری تاریخچهٔ مهدی‌های دروغین رو بررسی کنیم. فکر می‌کنم جالب و جذاب باشه. مهدى از صدر اسلام تا قرن سيزدهم: ص ۶۸ - ۶۹. ادامه دارد...
یکی از بندگان خوب خدا که از ذکر نام گرامی‌اش معذورم روز گذشته در رابطه با کتاب پیامی برایم ارسال کرد. از دیدن آن، بسیار خوشحال شده و خدا را شکر کردم. این عزیز در پیغام خود برایم اینگونه نوشته بود: یکی از محافظ‌های آقا (مقام معظم رهبری) رفیقم می‌باشد. یک نسخه از کتاب را دادم تا ایشان برساند به آقا. رسانده بود به پسر آقا (آقا میثم) ایشان هم گفته بود اتفاقا چند روزی هست که دارم از روی نسخهٔ الکترونیکی، این کتاب را مطالعه می‌کنم... و نهایتا تحویل گرفته بود. چند روز بعد هم آقا میثم خبر داد که کتاب را به دست آقا رساندم. خدا را سپاسگزارم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
این‌ها تربیت‌یافتگان مکتب امام‌حسین علیه‌السلام می‌باشند. چه مکتبی؟! چه معلمی؟! چه دانش‌آموختگانی؟! و من کجای این داستان ایستاده‌ام؟! 😭❤️ 📎 @talabehtehrani
داستان امام‌مهدی علیه‌السلام قسمت نود و نهم مهدی‌های بدلی ۲ برام جالب بود وقتی فهمیدم اولین‌بار نام مهدی برای محمّدبن‌حنفيّه به کار رفته. از تاریخ مکتوب اینطور برمیاد كه مختار ثقفی، توی برخى از نامه‏‌هاى رسمى، از لقب مهدی براى محمدحنفیه استفاده كرده! ظاهراً وقتی می‌خواسته نهضتش رو شروع کنه با اين ادّعا دست‌به‌کار شده كه‏ من از جانب مهدى، یعنی محمّدبن‌حنيفه به سوى شما اومدم! گاهی هم که شخصاً به حضور محمدحنفیه می‌رسیده ایشون رو «ای‌مهدی» خطاب می‌کرده! ابن‌کثیر تاریخ‌نویس سرشناس، ای‌مهدی گفتن رو به معناى قطعى ادّعاى مهدويت گرفته! اما نمی‌شه حرفش رو به راحتی پذیرفت. آخه روشن نيست كه مراد مختار از اين واژه، مهدى به معناى مطلق هدايت‌گر بوده يا مهدى موعود؟! البته فرقهٔ کیسانیه که هواداران مختارند، باورهایی دارند که ذهنیتِ مهدی‌بودن محمدحنفیه رو تقویت می‌کنه. اما من ضرورتی برای نقلشون نمی‌بینم و ازشون رد می‌شم. به‌هرحال تب مهدی‌های بدلی توی جهان اسلام، از زمان مختار شروع شده و گویا حالاحالاها ادامه داره. جالبه که توی کتاب صحیح بخاری با یه‌حدیث جعلی در رابطه با مهدی‌های بدلی مواجه شدم. داستان از این قراره که زمان حجاج‌بن‌‌یوسف، مردم از ظلم به ستوه اومده بودند. آقایی از سیستان پیدا می‌شه به اسم عبدالرحمان‌بن‌اشعث. قصد عبدالرحمان در ابتدا این بوده که با حجاج، حاکم کوفه مبارزه کنه اما وقتى می‌بینه سپاهيانش زیاد شدند، خواستار برکناریِ خود خلیفه یعنی عبدالملک‌مروان می‌شه. اون آخری‌ها هم چنان هوا برش می‌داره که خودش رو ناصرالمؤمنين نام می‌گذاره و هوادارهاش پشت سرش چو می‌اندازند كه ایشون همون مهدی هست كه همه منتظرشند و... صحيح البخارى: ج ۶ ص ۲۶۰۴ ح ۶۷۰۰، التنبيه و الإشراف: ص ۲۷۱، البداية و النهاية: ج ۸ ص ۲۴۸ و ۲۷۴، تاريخ‌الطبرى: ج ۵ ص ۵۶۱، الطبقات‌الكبرى: ج ۲ ص ۸۲، التحفة اللطيفة فى‌ تاريخ‌ المدينة المنورة: ج ۲ ص ۵۴۵، فرق‌الشيعة: ص ۲۹، الكيسانيّة فى‌ الأدب‌ و التاريخ: ص ۱۷۲. ادامه دارد...
بازخورد ۱ ... توی این دهه کتاب شما بین من و خانومم دعوا انداخته..... دعوا سر اینه که حالا نوبت منه دیگه، وقت تو تموم شد. وقتی آدم دست می‌گیره دلش نمیاد بگذاره زمین. من خودم بااینکه حدودا اهل مطالعه هستم اما معمولا بین هر یک ساعت مطالعه می‌گم یه استراحت بکنم و بعد دوباره شروع کنم..... ولی تجربه‌اش برای اولین بار جالب بود. حدود ۴ ساعت ممتد داشتم می‌خوندم و نکته‌برداری می‌کردم... نفس گرمتون به کتاب هم گرما داده الحمدلله. 🏴🚩🏴🚩 @talabehtehrani
بازخورد ۲ یکی از آشنایانم در رابطه با کتاب این پیام را برایم ارسال کرد: یکی از محافظ‌های آقا (مقام معظم رهبری) رفیقم می‌باشد. یک نسخه از کتاب را دادم تا ایشان برساند به آقا. رسانده بود به پسر آقا (آقا میثم) ایشان هم گفته بود اتفاقا چند روزی هست که دارم از روی نسخهٔ الکترونیکی، این کتاب را مطالعه می‌کنم... و نهایتا تحویل گرفته بود. چند روز بعد هم آقا میثم خبر داد که کتاب را به دست آقا رساندم.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آقای علیرضا برازش نویسنده و پژوهشگر برگزیدهٔ هفتمین دورهٔ کتاب سال جمهوری اسلامی و مدیر سابق شبکه یک و دو سیما از کتاب می‌گوید... @talabehtehrani
خداروشکر امسال محرم، میهمان این بچه‌ها بودم. تا پاسی از شب، زانو به زانو در کنار هم می‌نشستیم و از قرآن و امام‌حسین و نماز و عفت و حیا صحبت می‌کردیم. من می‌گفتم، آنها می‌شنیدند. آنها می‌گفتند و من می‌شنیدم. از حالا غم دلم را گرفته، چطور فردا شب از بچه‌ها باید جدا شوم؟! آنها هم از گفته‌هایشان پیدا بود، غصّه‌دار هستند. از برکت امام‌حسین علیه‌السلام به هم عادت کرده‌ایم. این چند خط را به یادگار نوشتم تا خاطرات این روزهای به‌یاد ماندنی در دلم جاودانه بماند.
خدا را سپاسگزارم بابت این اتفاق
امشب از فروبردن خشم، حرف گفتم و شِنُفتم. از تحمّل مصائب امام‌ها سخن به میان آمد. از کظم‌غیظ حضرت موسی‌بن‌جعفر علیه‌السلام داستانی درس‌آموز برای بچه‌ها نقل کردم. جز یکی دوتا از پسرها که به اقتضای خُردسالی‌شان، بازیگوشی می‌کردند بقیه سرآپا گوش بودند. جیکشان درنمی‌آمد. آن‌دو نیز ناخواسته صبوری‌ام را محک می‌زدند. فهمیدم چند مَرده حلاجم. در کنار کودکان و نوجوانان باید بردبار بود و تحمّل داشت. نتیجه‌اش شگفت‌انگیز است. به قول مرحوم صائب تبریزی: مرد مصاف در همه جا یافت می‌شود. در هیچ عرصه مرد تحمل ندیده‌ام.
داستان امام‌مهدی علیه‌السلام قسمت صدم مهدی‌های بدلی ۳ در ادامه می‌خوام مقداری حرف‌های تاریخی عجیب و خنده‌دار بنویسم. از بس که دورهٔ خُلفای بنی‌اُمیّه سياه‌ و پرخفقان بوده وقتی عمربن‌عبدالعزيز به خلافت می‌رسه یکهو همه‌جا شایع می‌شه که مهدی ظهور کرده!! آخه این آقا بگی‌نگی از خلیفه‌های قبلی بهتر بوده! الله‌اعلم اما اهل‌سنت توی کتاب‌هاشون از قول امام‌باقر نوشتند که عُمربن‌عبدالعزیز بین خُلفای بنی‌اُمیّه خلیفه‌ای نجیب بوده! عالم شیعی‌مذهب جناب حِمیَری هم از قول امام‌باقر نوشته که این خلیفه، انقده فهم و شعور داشته که سهم اهل‌بیت‌ رو از بیت‌المال پرداخت می‌کرده. حتی بابت این کارش مورد اعتراض برادرش واقع می‌شه و داداشش بهش می‌گه بنی‌اُمیّه از این کارت دلخور و ناراضی هستند. اما خلیفه پاسخ می‌ده: اصلا برام مهم نیست بنی‌امیه چی می‌گن! مهم خشنودیِ پیامبره و می‌دونم این کارم، پیامبر رو شادمان می‌کنه. نوشتند گاهی به اهل‌بیت‌ سهم بیشتری از بیت‌المال نسبت به بزرگان بنی‌اُمیه می‌داده. حتی پس از ملاقاتی که با امام‌باقر در مدینه داشته طی نامه‌ای تعهد می‌ده که فدک رو به بنی‌هاشم برگردونه. هر چند این وعده هیچگاه عملی نمی‌شه!! لای کتاب‌ها دنبال این بودم ببینم نخستین‌بار پیشنهاد کی بوده که به عمربن‌عبدالعزیز مهدی بگن که رسیدم به مردی يهودى به اسم وهب‌بن‌منبه!! این مرد یهودی که فقط خدا می‌دونه با چه انگیزه‌ای دست به این کار زده، حتی در دفاع از خلیفه گفته: اگه قرار باشه در اين امت، مهدى باشه بدون‌شک اون مهدی، عمربن‌عبدالعزيزه! خنده‌دارتر اینکه از حسن بصرى هم دربارهٔ عمربن‌عبدالعزيز نقل شده: اگه مهدی وجود داشته باشه بدون شک، عمربن‌عبدالعزيزه و اگه ایشون نباشه، دیگه حتما حضرت عيسی‌ست! نوشتند که عمربن‌عبدالعزيز برادری به نام اصح داشته. این برادر وقتی می‌بینه آدم‌هایی که هفت‌پشت غریبه‌ هستند مثل مرد یهودی و حسن بصری، برای داداش‌ْخلیفه سنگ‌ِ تمام گذاشتند، با خودش می‌گه ما چی از غریبه‌ها کمتر داریم؟! اینه که دست‌به‌کار می‌شه و همه‌جا پخش می‌کنه داداشم عمربن‌عبد‌العزیز همونیه که قراره زمین رو پر از عدل و داد کنه!! خدا بهتر می‌دونه اما انگاری شایعهٔ مهدی‌بودن خلیفهٔ اُموی به‌قدری جدی می‌شه که برخی از تابعین معروف مثل آقای طاووس رو هم به اشتباه می‌اندازه. تا جایی كه وقتی ازش می‌پرسند: آيا عمربن‌عبدالعزيز به‌خاطر مبارزه با جور و ستم همون مهدیه، پاسخ می‌ده: هم مهدی هست هم نیست!چون عدل رو كامل نكرده!! در ضمن، یادآوری کنم که تابعین به مسلمون‌هایی گفته می‌شه که خودشون توفیق ملاقات پیغمبر رو نداشتند اما با اصحاب رسول خدا، نشست‌و‌برخاست کردند. دروغ که حناق نیست! یه‌عدّه آدم نون به نرخ روز خور روایتی جعلی از امام‌باقر پخش کردند كه مهدى کسی نیست جز عمربن‌عبدالعزيز!! از این‌دست قصه‌ها به راحتی می‌شه به ظهور مهدى به عنوان يك باور گسترده پی‌بُرد جوری‌که حتّى اموی‌ها هم سعى داشتند ازش بهره‌برداری كنند. جاذبهٔ مهدی‌بودن به قدری بالا بوده که حتی آدمِ یهودی‌الاصلی از نسل شمعون به نام صالح‌بن‌طريف، اوایل سدهٔ دوم هجری ادعا کرد که مهدیِ آخرالزمانه! این مرد یهودی، پیش آقایی به نام غیلان، مقداری درس سِحر و جادو خونده بود. سپس به سرزمين تامسنا رفت و اظهار اسلام كرد. زمانى كه مردم جذبش شدند، ادعا کرد: من صالح‌بن‌طريف، همون صالح‌المؤمنينم كه توی آیهٔ ۴ سورهٔ تحريم اسمش اومده! این آقا، خودش رو مهدى بزرگ كه در آخر الزمان، كُشندهٔ دجاله معرفی می‌کرد. حتی اینم می‌گفت که حضرت عيسى قراره پشت سرم نماز بخونه و زمين رو پر از عدل و داد کنم! اگه مطالب اين کتاب‌ها رو بپذيريم بايد اعتراف كنيم كه در نيمه اوّل قرن دوم هجرى، در سرزمین اسلامی به‌ویژه شمال آفریقا بحث مهدويت‏‌گرايى، به شدّت مطرح بوده! معجم‌البلدان: ج ۱ ص ۳۶۱، تذکرةالحفّاظ: ج ۱ ص ۱۱۹، قرب‌الاسناد: ص ۱۱۲، الاستبصار فى عجائب الأمصار: ص ۱۹۷ - ۲۰۰، الخصال: ص ۱۰۵، تاريخ ابن خلدون: ج ۶ ص ۲۷۶ - ۲۷۷، المعرفة و التاريخ: ج ۱ ص ۶۱۳، تاريخ الخلفاء: ص ۲۷۹، انساب‌الاشراف: ج ۸ ص ۱۲۶، تاريخ دمشق: ج ۴۵ ص ۱۸۹، الطبقات الكبرى: ج ۵ ص ۳۳۳. ادامه دارد...
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 حال امام سجاد علیه‌السلام بعد از واقعه کربلا 🎙مرحوم آیت الله ضیاءآبادی شهادت غم‌بار امام زین‌العابدین علیه‌السلام تسلیت.🖤🥀 @talabehtehrani
این‌ها که می‌نویسم احساسات قلبی‌ام می‌باشد. امشب، شب پایانی محفل دوستانه‌مان بود. این عکس را به یادگار گرفتم. بچه‌ها دریای صفا و صداقت بودند. یکی از دیگری نجیبت‌تر و باادب‌تر. خدا به خوبی می‌داند برای آموختن چیزی به‌بچه‌ها آنجا نمی‌رفتم. ساعت ۵ عصر وقت رفتن که نزدیک می‌شد گویی چیزی گم کرده‌ام. جذب پاکی و معصومیت بچه‌ها شده بودم. به دنبال گم‌شده‌ام دوسه‌ ساعت، غافل از دنیا و مافیها در کنارشان، دنبال نورانیت می‌گشتم.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خدا فرمان داده جز او را نپرستید و تا می‌توانید به پدر و مادر خوبی کنید. اگر یکی‌شان یا هر دویشان در کنار تو به سن پیری برسند، به آن‌ها حتی یک «اَه» نگو، صدایت را رویشان بلند نکن، با آنان محترمانه و ملایم صحبت کن! اسراء ۲۳ @talabehtehrani🦋