فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مطالعهٔ دو روزه!
ایشان یکی از دوستان خوبم میباشد. دختر گرامیاش، دهم دبیرستان تحصیل میکند. از شنیدن سخنان دوستم خیلی تعجب نکردم. زیرا به هنگام نگارش کتاب، در کنار اصالت محتوا تلاشم معطوف بر جذابیت و خوشخوانی متن بود. #داستان_بریده_بریده با یکصد و هفتاد هزار واژه در ۵۴۰ صفحه نگارش پیدا کرد. لذا باید بهگونهای میبود تا جذاب و خواندنی باشد. طبیعتا کارم را بینقص نمیدانم، اما تلاش کردم بدون حتی یک پاراگراف خیالپردازی مرسوم در داستاننویسی به واگویی مستند و جذاب از حادثهٔ کربلا بپردازم.
خوانندگان محترم با جزئیاتی شگرف و کمتر شنیدهشده از این واقعه بزرگ آن هم بر اساس منابع کهن تاریخ و حدیث آشنا میشوند.
از اینرو پیشنهاد و توصیهٔ برادرانهام مطالعهٔ این کتاب میباشد. دیگران را نیز به مطالعهٔ کتاب #داستان_بریده_بریده تشویق بفرمایید. انشاءالله در اجر و پاداش اشکهایی که در رثای حضرت اباعبدالله الحسین علیهالسلام ریخته میشود، شریک باشید.
یاعلی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
👈لطفا ارسال این پست برای دیگران فراموش نگردد. 🚩🚩🙏🌺
@talabehtehrani
May 11
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حلول ماه مبارک رمضان،
بهار قرآن مبارکباد💐
@talabehtehrani✨
داستان اماممهدی علیهالسلام
قسمت صد و پنجاه و هشتم
علائم ظهور ۱
در آستانهٔ ظهور اماممهدى حوادثی در جهان رخ میده كه لازم دیدم مقداری در اینباره بنویسم. در اهمیت این علائم به این مقدار از حرف اکتفا کنم که اتفاقا از روی همین نشانههاست که مدعیان دروغین شناخته میشن. پس بدون هیچ عجلهای میخوام از ریز و بم این ماجرا سر در بیارم.
با خودم فکر میکردم چرا اهلبيت انقده به اين نشانهها پرداختند؟! یادم افتاد قبلتر نوشتم که در طول تاريخ همیشه عدّهای آدم شارلاتان بودند که از قيام و انقلاب اماممهدى سوء استفاده كرده و به ناحق خودشون رو اماممهدی جا میزدن. متاسفانه مردم سادهدل و ناآشنا به علائم ظهور اماممهدی، گرفتار این آدمهای قالتاق میشدند. وحالاینکه اگه یهخُرده با علائم ظهور آشنا بودند کلاهِ با این گشادی سرشون نمیرفت.
سوالی ذهنم رو به خود مشغول کرد. اونم اینکه علائم ظهور که الیماشاالله زیاد هم هستند بیشتر توی چه کتابهایی اومدن؟ باخودم گفتم نکنه خداینکرده این حرفها داخل نوشتهجات و کتابهای ضعیف و بهدرد نخور اومده باشه؟! اینشد که لازم دیدم مقداری دربارۀ علائم ظهور كتابشناسى کنم، البته منظورم کتابشناسی آنچنانیِ سطح بالا نیست.
دنبال این کار رفتم و طیّ بررسیهام متوجه شدم چهار كتاب اصلى در این رابطه وجود داره كه بقیۀ كتابها معمولا از روی اینها رونویسی کردند. یکیشون كتاب الغيبة نوشتۀ حدیثنویسِ خوشنام آقای محمد نُعمانى هست. ناچارم اعتراف کنم گرچه این كتاب از اعتبار زیادی برخورداره اما شوربختانه تعدادى از راویان علائم ظهور جزوِ فرقههاى منحرف شيعه هستند. پس باید حواسجمع به علائم ظهوری که گزارش کرده نگاه کرد.
و اما کتاب بعدی که خداروشکر هیچ حرف و حدیثی پشتش نیست، کتاب کمالالدین نوشتۀ شیخ صدوقه. نویسنده برای علائم ظهور، بابى واکرده و داخلش حدود سى حديث نقل میكنه. در ادامه به کتاب الغيبة شیخ طوسی رسیدم. خوبی این کتاب اینه که سند خیلی از احاديثش میرسه به آقای فضلبنشاذان نیشابوری از یاران خوب ائمّه که از قضا در موضوعات مربوط به اماممهدی دستی به آتیش داشته و کتابهایی نوشته. خیالم وقتی راحتتر شد که فهمیدم شیخ طوسی احاديث مربوط به علائم ظهور رو كه استادش شيخ مفيد در كتاب ارشاد نقل كرده، همه رو اینجا آوُرده. آخرین کتابی هم که قدیمیترین منبع در بحث نشانههای ظهوره الفِتَن نام داره. نوشتهٔ آقایی سنّیمذهب حوالی سال ۲۲۸ قمری به اسم نعيمبنحمّاد كه حرفهاش به طور گسترده به منابع شيعه راه پیدا کرده و بزرگانی مانند سیدبنطاووس، خیلی جاها به احادیث این آقا دربارۀ علائم ظهور استناد و استدلال کردند.
البته من مقداری تعجب کردم که چرا سیدبنطاووس انقده به این کتاب اعتماد کرده آخه بيشتر نوشتههای كتاب الفتن از قول صحابه يا تابعين نقل شده و سند و مدرک حرفها به پیغمبر نمیرسه و خُب این خیلی خوب نیست. مثلًا وقتی متوجه شدم از حدود ۱۷۰ حديثی كه دربارهٔ علائم ظهور اماممهدی اومده، فقط ۲۵ حديث به پيامبر و حضرت علی و امامباقر میرسه خیلی توی ذوقم خورد. متاسفانه ۱۴۵ حدیث دیگهٔ علائم ظهور از قول آدمهای لافزنی مانند كعبالأحبار گزارش شده. بماند که احادیث اين سه معصوم هم همگی از طریق راویانِ غيرشيعه گزارش شده!
خلاصه اینکه فهمیدم دربارهٔ پذیرش علائم ظهور خیلی باید دستبهعصا حرکت کنم و هرچی رو به نام نشانههای ظهور قبول نکنم. اشتباهی که برخیها دچار شدند.
ادامه دارد...
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
از خدا کردُم طلب میشُم بزایه
برهشو نذری کنُم یارُم بیایه
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
شعری زیبا از دیار زاگرس.
@talabehtehrani
داستان اماممهدی علیهالسلام
قسمت صد و پنجاه و نهم
علائم ظهور ۲
دربارۀ چندتا بودنِ نشانههای ظهور اماممهدی باید بگم که خیلی زیادن و شمارش همهٔ اونها کار دشواری هست و كمتر نویسندهای فهرست كاملی از علائم ظهور ارائه داده.
من رفتم سراغ شيخ مفيد. ایشون توی كتاب ارشاد به تعداد قابلتوجّهى از نشانههای ظهور اماممهدی اشاره کرده. البته نیمنگاهی هم به نوشتههای آقایون اهلسنّت انداختم. هِی بدک نبودند. به آقایی برخوردم به اسم مَقدسى شافعى که در فصلی از کتاب عقد الدُرَر به حدود چهلتا از این نشانهها اشاره کرده. چیزهای عجیب و غریبی نوشته بود. نمیتونستم به گفتههای مَقدسی اعتماد کنم. آخه خیلی راحت از منابع غير معتبر و راويان ضعيف و مجهول گزارش کرده.
با دیدن کتابهایی که دست به جمعآوری علائم ظهور زدند متوجه شدم هرچی توی تاریخ اسلام جلوتر اومدیم تعداد نشانههای ظهور هم بیشتر و بیشتر شدن. انگار تا تقی به توقی میخورده آقایون نویسنده جَلدی دستبهقلم میشدن و اون حادثه رو با آب و تاب به حساب علائم ظهور میذاشتن. مانند آقای مَقدسی که توی سال ۶۸۵ یعنی ۲۹ سال بعد از حمله مغول وقتی میخواد کتابش رو بنویسه تحت تاثیر این حمله میاد هجوم اونها رو میذاره به حساب علائم ظهور اماممهدی و میگه اون كافرایی كه در آخرالزمان از مشرق میان و حكومت بنیعبّاس رو سرنگون میکنن همین مغولها هستن. جالبتر اینکه شبيه اين تطبیقها رو توی زمانهای بعدی و حوادث مهم تاريخى همیشه میبینیم.
شیخ مفید به سی و هشتتا از علائم ظهور در کتابش اشاره کرده اما باید اعتراف کنم باز هم نمیشه قسم حضرت عباس خورد که اینها همگی علائم ظهور اماممهدی هستن. علیرغم اینکه این علائم در ميراث حديثى و تاريخى سده چهارم هجرى وجود داشته و عالم فرهيخته و نقّادى همچون شيخ مفيد جمعآورى و گزارش كرده! چرا؟! برای اینکه این عالم با همهٔ شیخ مفیدبودنش در نهايت، با نوشتن خدا بهتر میدونه، ترديد خودش رو نسبت به برخى از علائم بيان كرده.
طیّ مطالعاتم متوجه شدم برخی از نویسندهها داخل کتابهاشون علائم ظهور اماممهدی رو با علائم ظهور قیامت اشتباه گرفتن. ناچارم مقداری به شرح این موضوع بپردازم.
الإرشاد: ج ۲ ص ۳۶۸ - ۳۷۰، عقد الدرر: ص ۳۴۹.
ادامه دارد...
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#تلنگر
کار برای خدا
الّلهُـمَّ عَجِّــلْ لِوَلِیِّکَـــ الْفَـــرج
🤲🤲🤲🤲🤲
@talabehtehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌟کاش میشد امسال سالِ...
سال نوتون مبارک ❤️
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
🕊🌸 کانال یادداشتهای یک طلبه
🆔@talabehtehrani
┄┅═══✼🍃🌺🍃✼═══┅┄
May 11
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#توسل
قبل از انجام 👈هرکاری👉 یک صلوات برای امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف بفرستیم، بعد از ته دلمان بگوییم آقا دستمان را بگیر ...ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
مرحوم آیةالله مصباح یزدی
🌺🌸🌼🌺🌸🌼
@talabehtehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 زیبایهای آفرینش
🌺☘🌸
@talabehtehrani
کتاب بااحترام به جناب آقای سید حسن جلیلیان از تهران تقدیم گردید.
مبارکشان باشد.
🌺🌸🌹🌻🌷🌼
@talabehtehrani
هدایت شده از یادداشت های یک طلبه
#اطلاعیه
امروز اول فروردین ۱۴۰۳ قرعهکشی کتاب داریم.
علاقمندان به کتاب #داستان_بریده_بریده و نیز کتاب #داستان_فاطمه تا ساعت ۱۸ فرصت دارند نام و نام خانوادگی و آدرس دقیق پستی خود را به صفحهٔ اینجانب در پیامرسان ایتا ارسال بفرمایند.
بزرگوارانی که قبلا ثبتنام کردهاند نیاز به ثبتنام مجدد ندارند.
نتیجهٔ قرعهکشی از طریق همین کانال به اطلاع میرسد.
انشاءالله
🌺🙏🌸
آیدی 👈
@tamass
کانال 👈
@talabehtehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🛑📸تصویری نادر از پروفسور هانری کربن در مسجد مقدس جمکران در حدود ۶۰ سال قبل
🕊🌸 کانال یادداشتهای یک طلبه
🆔@talabehtehrani
┄┅═══✼🍃🌺🍃✼═══┅┄
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
به لطف خدا
قرعهکشی اول فروردین ۱۴۰۳ برای اهدای کتاب #داستان_بریده_بریده و #داستان_فاطمه سلاماللهعلیها انجام پذیرفت. امروز یک هدیه داشتیم.
قرعه به نام سرکار خانم محدثه قرهچاهی از شهرستان نیریز استان فارس افتاد. مبارک این بزرگوار باشد. 🌺🌸
از همهٔ عزیزانم تشکر میکنم.
قرعهکشی بعدی، پانزدهم فروردین ۱۴۰۳ انشاءالله.
#قرعهکشی
@talabehtehrani
داستان اماممهدی علیهالسلام
قسمت صد و شصت
علائم ظهور ۳
اینجای داستان به موضوع جالبی رسیدم. دونستنش خالی از لطف نیست. متوجه یه قاطیشدنِ بامزه شدم. نه! بامزه مناسب نیست. بهتره بگم غافلگیرکننده. اونم اشتباهگرفتن علائم ظهور با برخى مفاهيم ديگهس. ناچارم مقداری شرح و توضیح بدم. اینطور که من متوجه شدم دو واژهٔ پُركاربرد به اسم مَلاحِم و فِتَن وجود داره که بعضیها معنای این دو اصطلاح رو با علائم ظهور اشتباه گرفتند. اول بگم که مَلاحِم در کتاب لغت یعنی جنگها و فِتَن به معنای آزمایش و امتحانه. منظورم از این دو عبارت، احاديثی هستن كه از آیندهٔ جهان خبر میدن. وقايعى كه آتیش و بلوا بهپا میکنن و جنگهاى خانمانسوز زیادی بهراه میندازن. با خوندن کتابها دستگیرم شد که خیلیهاش اصلا ربطى به حوادث پیش از ظهور اماممهدی هم نداره و اصولا از علائم ظهور شمرده نمیشن. واقعاً موندم چطور بعضی از آقایون در نوشتههاشون علائم ظهور رو با ملاحم و فتن، اشتباه گرفتن؟!
حالا ملاحم و فتن هیچ! در ادامه به اصطلاح اِشراطُ السّاعه رسیدم. معنای سادهٔ این عبارتِ بظاهر قُلُمبه سُلُمبه یعنی نشانههاى قيامت. عجیب اینکه بعضی از نویسندهها هم نشانههای قیامت رو با علائم ظهور اشتباه گرفتند. البته این خَلط مبحث بیشتر در کتابهای اهل سنّت رخ داده. اما متاسفانه باید اعتراف کنم که یهخُرده از این اشتباهات به کتابهای شيعه هم راه پیدا کرده.
از باب نمونه، نزول حضرت عيسی و ظهور دجّال كه به عنوان نشانه ظهور اماممهدى شهرت دارن، در بیشتر کتابهای اهل سنّت، به غلط نشانه قيامت معرفى شدن. مثالهای دیگهای هم وجود داره که من به همین یک مثال، بسنده میکنم.
دربارهٔ چراییِ این اشتباه، مطالبی در کتابها گفتن که من فکر میکنم اگه بخوام به اونها بپردازم از داستان دور میشم. البته خیلی هم مهم نیستن و نگفتنشون خللی به داستان اماممهدی وارد نمیکنه.
الإرشاد، ج ۲ ص ۳۶۸، مسند ابن حنبل: ج ۴ ص ۶، معجم أحاديث المهدى: ج ۵ ص ۳۹۵ و ۴۰۵ و ۴۱۱، چشم اندازى به حكومت مهدى: ص ۲۹، الغيبةللطوسى: ص ۱۸۰ - ۱۸۲، التشريف بالمنن: ص ۴۰۰، منتخبالأثر: ص ۱۹۱ و ۱۹۲.
ادامه دارد...