فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 رهبر انقلاب: اسرائیل نه یک کشور بلکه یک پایگاه تروریستی است
🔹ماجرای فلسطین، همچنان مهمترین و زندهترین مسئلهی مشترک امّت اسلامی است. سیاستهای نظام سرمایهداری ظالم و سفّاک، دست یک ملّت را از خانهی خود، از میهن و خاک آباء و اجدادی خود کوتاه کرده و در آن، رژیمی تروریست و مردمی بیگانه را نشانده است.
🔹این منطقی است که دولتهای غربی با حمایت بیدریغ و دیوانهوار خود از رژیم صهیونیستی به آن تکیه کرده و بدینگونه، همهی ادّعاهای دروغین خود در باب حقوق بشر و دموکراسی را تخطئه کردهاند. این ماجرای خندهآور و گریهآور بیش از هفتاد سال است که ادامه دارد و هر از چندی برگ دیگری بر آن افزوده میشود.
@Farsna
@tamadone_novine_islami
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فریادهای شهید مطهری در مورد مسئلهی فلسطین طی سخنرانی حماسی روز عاشورای سال ۱۳۴۸ شمسی در حسینیه ارشاد...
@motahari_ir
@tamadone_novine_islami
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 دولت صهیونیزم، رژیم ترور...
@tamadone_novine_islami
💢 برای سنجش ایمان افراد، کفر به طاغوت آنها را بسنجید
#روز_قدس
#روز_نفی_طاغوت
آیت الله حائری شیرازی:
یکی از مصادیق فهم در دین این است که وقتی از ایمان کسی تعریف میکنند، شما ببینید کفر به طاغوت او چگونه بوده است. تمام مشکلات عالَم اسلام این است که کفر به طاغوت را جدّی نگرفتند و از کنار آن بهسادگی گذشتند.
کتاب آئینه تمام نما/فصل 2، درسهای عاشورا/ صفحه 68
@tamadone_novine_islami
🤲 دعای روز بیست و پنجم ماه رمضان
❇️ خدایا مرا در این ماه دلبسته اولیا و دشمن دشمنانت قرار ده و آراسته به راه و روش خاتم پیامبرانت گردان، اى نگهدارنده دلهاى پیامبران.
@tamadone_novine_islami
💢 مروری بر کتاب «حاشیههای فمینیستی قرآن» نوشته عایشه هدایتالله
✍ مهتاب محمودی
#یادداشت_منتخب
#زن_در_آینهی_قرآن
🔸هدف عایشه هدایتالله در کتاب «حاشیههای فمینیستی قرآن» بررسی انتقادی تفسیرهای فمینیستی از قرآن است.
🔸عایشه هدایتالله در کتاب «حاشیههای فمینیستی قرآن» از یک سو تفاسیر فمینیستی از قرآن را به عنوان عرصهای نو در تفسیر به مخاطب ارائه میدهد و از سوی دیگر این تفاسیر را از حیث روش و نتیجهگیری ارزیابیِ انتقادی میکند.
🔸هدایتالله در این کتاب پرسشهای مهمی درباره این تفاسیر مطرح میکند اما به نظر میرسد در نهایت این پرسشها را بیپاسخ باقی گذاشته است...
🔹پیوند به متن کامل این گزارش در سایت دینآنلاین:
👇👇👇
https://www.dinonline.com/32226/
@tamadone_novine_islami
💢ناگفتههایی درباره «مسجد آبی آلمان» در گفتگو با آیتالله رمضانیگیلانی
🔰حال و هوای مرکز اسلامی هامبورگ در ماه رمضان
🔸آیتالله رمضانیگیلانی، دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) در گفتگو با پایگاه مرکز اسناد انقلاب اسلامی، درباره حال و هوای مرکز اسلامی هامبورگ در ماه مبارک رمضان گفت: «ماه رمضان در برخی سالها قبل و بعد از ماه آپریل میلادی بود. (همزمان با ماه خرداد و تیر در ایران) در این ایام مدت زمان روزهداری حدود 21 ساعت طول میکشید. حساب کنید 21 ساعت روزهداری چقدر سخت است. با این وجود مثلا دختر خانمی که تازه به سن تکلیف رسیده بود سعی میکرد تمام روزههایش را بگیرد. یا پیرمرد 80 سالهای که تلاش میکرد همه روزههایش را بگیرد.
🔸خبرنگاران و مسیحیان و پیروان سایر ادیان از ماه رمضان مسلمانها استقبال میکردند. برای افراد غیر مسلمان روزهداری و عبادات مسلمین خیلی جالب و محترم بود. هر جا که مناسکمان را انجام میدادیم برای آنها جذاب و قابل احترام بود. نکته جالب توجه این که مسیحیان و پیروان سایر ادیان به روزهداری ما احترام میگذاشتند.
🔸معمولا در یکی از شبهای ماه رمضان، مسئولین و شخصیتهای علمی و دانشگاهی هامبورگ را به مسجد دعوت میکردیم. جلسه با مسیحیان را قبل از افطار برگزار میکردیم و وسایل پذیرایی هم بر سر میزها مهیا بود. اما آنها میگفتند ما به احترام شما صبر میکنیم و همزمان با افطار غذا میخوریم. حتی آب هم نمینوشیدند. معمولا افراد مسیحی در نماز جمعه حاضر و با مناسک آشنا میشدند. بعضی از این افراد وقتی یک جلسه میآمدند، مراسمهای ما برایشان جالب به نظر میآمد و به همین خاطر باز هم در مراسمها شرکت میکردند و بعد از ده جلسه حضور و تحقیقی که انجام میدادند مشرف به اسلام میشدند.
🔹مشروح این گفتگو را در لینک زیر بخوانید:
👇👇👇
http://irdc.ir/fa/news/6836/
@tamadone_novine_islami
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📽 برشی از گفتگوی برنامه تلویزیونی سوره با عماد افروغ
📌 موضوع: قرآن و مسالۀ تغییر | پخش شده در جمعه ( ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ )
▪️ما نمیتوانیم مطلق ساختار را در ایجاد تغییر نادید بگیریم. من میگویم، من ساختار کلی این نظام جمهوری اسلامی را میپذیریم اما میگویم بسیاری از این ساختارهای درونی این نظام در خدمت اصل نظام نیستند. یعنی برخی از این ساختارها قابل، و برخی ساختارها مانع هستند.
▪️قانون اساسی خیلی ظرفیتهایی را معرفی کرده که اگر بخواهید من مثال میزنم اما شما پخش نمیکنید!
▪️مثلا اصل ۲ قانون اساسی. اجتهاد مستمر. این اصل را که قانون اساسی برای حوزه علمیه نمیگوید که، برای یک ساختار رسمی میگوید. الان شما به عنوان یک روحانی، اجتهاد مستمر ما کجاست الان در نظام رسمی؟
▪️ پس در چارچوب نظام فکری شما اگر کسی خواست اصلاح بکند باید با اتکا به آن ساختارهای قابل این کار را بکند و نمیتواند بگوید من کل ساختار را بهم میزنم و بعد میآیم یک ساختار جدید بنا میکنم؟
@sooreh_tv
@tamadone_novine_islami
🤲 دعای روز بیست و ششم ماه رمضان
❇️ خدایا کوششم را در این ماه مورد سپاس و گناهم را آمرزیده و عملم را پذیرفته و عیبم را پوشیده قرار ده، اى شنواترین شنوایان.
@tamadone_novine_islami
🔰 راهگُشایی ذکر الهی
🔺️ رهبر انقلاب: شما ذکر خدا بگویید، خدای متعال هم بر شما صلوات میفرستد، به شما درود میگوید؛ هم خود ذات اقدس الهی، هم ملائکهی او به شما مؤمنین درود میگویند. و بدانیم که ذکر و یاد خدا راهنما، راهگشا و دستگیر است، میتواند ما را قادر بر گرهگشایی کند؛ گره زیاد داریم و دست قدرت و پنجهی تواناییِ خود ما انسانها است که باید این گرهها را باز کند امّا این توانایی را خدا به ما میدهد. ۱۳۹۵/۰۲/۰۸
🔺️ #بهار_قرآن
@tamadone_novine_islami
🌷آرامش
سیمای تو را دیدم و با خود گفتم
من عاشق این لطافت هنگفتم
ایکاش همانگونه که او آسوده
جان داد، من آسوده شبی میخفتم!
(محمدرضا ترکی)
@faslefaaseleh
@tamadone_novine_islami
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 رمضان در آستانه خداحافظی است؛ کی به خود میآییم؟
📌 هشداری از شهید مطهری...
@motahari_ir
@tamadone_novine_islami
🔺توییت معنادار یک افغانستانی به همراه تصویر یکی از دختران کشتهشدهی مدرسهی مکتب سیدالشهدای کابل در انفجار تروریستی روز شنبه ۱۴۰۰/۲/۱۸
🏴 #افغانستان_تسلیت
@tamadone_novine_islami
🤲 دعای روز بیست و هفتم ماه رمضان
❇️ خدایا در این ماه فضیلت شب قدر را روزىام ساز و کارهایم را از سختى به آسانى برگردان و پوزشهایم را بپذیر و گناه و بار گران را از گردنم بریز، اى مهربان به بندگان شایسته.
@tamadone_novine_islami
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📽 سرمقالۀ برنامه تلویزیونی سوره در (شب بیست و هفتم رمضان)
📌موضوع: قرآن و مساله ملیت و امّت
⏰ پخش شده در روز یکشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ساعت ۲۲ | شبکه چهار سیما
🔸 به رسمیت شناختن تنوع قومی و نژادی و از سوی دیگر تاکید بر تقوا به عنوان ملاک تمایز، مقدمه شناسایی مفهوم امت در قرآن است. از نگاه مفسران، قرآن با کنار گذاشتن واژگانی چون ملت، قبیله، قوم، شعب، طایفه و نژاد کلمه امت را برای توصیف پیوند بر مبنای دین و تقوا انتخاب کرده است. تصریح و تاکید بر مولفه دین و فرهنگ دینی به عنوان مهمترین مولفه هویتساز در اسلام به معنای نفی صریح و کامل ملیت نیست. اسلام هویتهای موسوم به سطوح درون مرزی و ملی، نظیر طائفه و قبیله و محدودیتها و وابستگیهای جغرافیایی را رد نکرده اما در عين حال اولویت را به دین بخشیده و عناصر هویتی دیگر را در صورت عدم بروز تعصبات و عدم تعارض با اسلام به رسمیت شناخته است.
@sooreh_tv
@tamadone_novine_islami
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🥀🖤 برای زخمهای افغانستان عزیز...
🎶🎵قطعهی《ای ساربان》
با صدای #احمد_ظاهر
خواننده فقید کشور افغانستان
ای ساربان آهسته ران کارام جانم میرود
وآن دل که با خود داشتم با دلستانم میرود
#سعدی
@tamadone_novine_islami
🤲 دعای روز بیست و هشتم ماه رمضان
❇️ خدایا بهرهام را در این ماه از مستحبات فراوان کن و مرا با تحقق درخواستها اکرام فرما و از میان وسایل وسیلهام را به سویت نزدیک کن، اى که پافشارى اصرارورزان مشغولش نسازد.
@tamadone_novine_islami
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📽 سرمقالۀ برنامه تلویزیونی سوره، (شب بیست و نهم)
📌موضوع: قرآن و مسالۀ مالکیت
⏰ سهشنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ساعت ۲۲ | شبکه چهار سیما
@sooreh_tv
@tamadone_novine_islami
💢 تحول یعنی یک حرکت جهشی و جهادی برای حل مشکلات مزمن کشور
🔸رهبر انقلاب، امروز در دیدار رمضانی دانشجویان:
🔻مقصود ما از تحول ایجاد یک حرکت جهشی و جهادی است در همه بخشهای اداری و حکمرانی کشور و همچنین در بخشهایی از سبک زندگی عمومی و به طور خلاصه حفظ و تقویت اصول و خطوط اساسی انقلاب و نوآوری در شیوهها و روشها و کارکردها.
🔻در کنار پیشرفتهای گوناگون در یک جاهایی عقبماندگی و مشکلات مزمنشده داریم از جمله در حوزه عدالت به طور جدی مشکل داریم، در زمینه آسیبهای اجتماعی مشکلات اساسی داریم.
🔻بر اثر غفلتهای ما بسیاری از ظرفیتهای کشور معطل مانده است.
🔹این مشکلات مزمنشده را با یک حرکت عادی و معمولی نمیشود برطرف کرد. یک حرکت فوقالعاده و جهشی و ابتکاری لازم است. این جزو مسلمات این دوره انقلاب برای #گام_دوم است.
@tamadone_novine_islami
🤲 دعای روز بیست و نهم ماه رمضان
❇️ خدایا در این ماه با رحمتت فروگیر و توفیق و خود نگهدارى نصیبم کن و از تیرگیهاى تهمت دلم را پاک گردان، اى مهربان به بندگان با ایمان.
@tamadone_novine_islami
🔺التماس غیرمستقیم ارتش اسرائیل برای توقف موشک باران
🔹ارتش اسرائیل در توئیتی نوشت 38 ساعت بالای 1050 راکت شلیک شده به مرکز و جنوب اسرائیل.
این باید متوقف شود.
@irgc_quds
@tamadone_novine_islami
به نام خدا
مهمانان ضیافت الهی....
همۀ لحظات شما در ماه مبارک رمضان، قبول حق...
چنانچه تمایل داشته باشید که مبالغ زکات فطرۀ شما در راستای برنامههای «مرکز نیکوکاری نشان» هزینه شود، افتخار میکنیم که خدمتگزار نیتهای شما باشیم.
شماره کارت مرکز:
6037.9979.5021.8421
در صورتی که فطریهی سادات و کفارهی روزه پرداخت کردید به شمارهی 09039991399 در واتساپ اعلام نمایید.
(اگر صلاح دانستید این دعوت را برای دوستان و گروههای دیگر هم ارسال کنید)
@MARKAZE_NESHAN
💢فقه، تسهیلگر زیست دیندارانه یا تخریبگر آن؟
به بهانهی تکرار اختلاف فقها در رؤیت هلال ماه شوال و آسیبهای فردی و اجتماعی آن
✍️ محسنحسام مظاهری
#یادداشت_منتخب
#ویژه_عید_سعید_فطر
تصویر پیوست، پیام طنزی است که یکی از دوستان برایم فرستاده. طنزی معنادار با کنایه به چالش همیشگی اختلاف فقها در رؤیت هلال.
طنز همیشه یکی از بهترین منابع برای رصد افکار عمومی است. خصوصاً در موضوعات حساس مثل دین و سیاست که بیان انتقاد در عرصهی رسمی هزینهدار است، طنز نقش برجستهتری مییابد.
شوخیهای مردم با موضوع هلال ماه، که هرسال در روزهای آخر رمضان در جوکها و پیامکها و کلیپهایی که در شبکههای اجتماعی ردوبدل میشود یا در فضاهای غیررسمی مثل تاکسی و مهمانیها بیان میشود، نشانهای از چالشها و دردسرهایی است که این موضوع برای مردم ایجاد میکند. عسر و حرجی که هرسال بر بدنهی جامعهی دینداران شریعتمدار تحمیل میشود و شیرینی یک ماه روزهداری و عید حسنختام آن را در کامشان تلخ میکند. آنهم از جانب کسانی که یکی از وظایفشان تمهید شرایط و کمک به امکان حیات دیندارانه است؛ از جانب فقها و مراجع تقلید.
عجیب است که فقها و مراجع هنوز و با وجود رسانههای مختلف که بررسی وضعیت جامعه و افکار عمومی را تسهیل کرده است، باز هم از پیامدهای این قبیل رفتارهای خود غافلاند. کاش بهموازات گروههای متعددی که از دفتر هر مرجع هر سال برای استهلال به بیابانها و کوه و کمر ارسال میشوند، چند گروهی هم به میان مردم کوچه و بازار ارسال میشد و پیامدها و آسیبهایی که مدل فعلی تعیین عید برای آن دسته از جامعه که هنوز دیندارند و آن دسته از دیندارانی که هنوز به دین رسالهای و نظام تقلید پایبندند (یعنی جامعهی هدف اصلی و مخاطبان فقها) ایجاد میکند را بررسی میکردند و به سمع و نظر فقیه و مرجع متبوعشان میرساندند.
مثلاً از خانوادههایی میگفتند که برای برخی اعضایشان یک روز عید است و برای دیگر اعضا نیست، برخی باید بخورند و بنوشند و برخی باز روزه بدارند. یا از افرادی میگفتند که ناگزیرند برای احتیاط یا فرار از معضل روزهداری سفری تحمیلی و کوتاه بروند و بعد هم روزهی آن روز را قضا کنند. و اینها تازه آسیبهای فردی است. آسیبهای جمعی و اجتماعی گستردهتر و فراگیرتر از جامعهی دینداران است: سردرگمی در جامعه، در رسانههای عمومی، در تعاملات اجتماعی و... .
و بهموازات اینها، آسیبهای این مسئله بر فرهنگ دینی مخربتر است. وقتی تقویم مذهبی و مناسکی مخدوش میشود، درواقع خود منسک است که بیاعتبار شده است. عیدی که با حرف و حدیث همراه است، دیگر عید نیست. روزهای که شبههناک است، دیگر مهمانی خدا نیست. شب قدری که هی جابهجا میشود، دیگر زمان استجابت دعا نیست.
شاید اگر در بیوت مراجع تقلید و در بین حواریون و اصحاب خلوت و گعدهی آقایان، یکی دو نفر از جماعت کارشناسان رسانه و جامعهشناسان و روانشناسان اجتماعی و... هم حضور داشتند، شاهد رویهی دیگری بودیم. شاید این افراد میتوانستند فقیه محترم را مجاب کنند که با توجیهاتی چون اختلاف مبنای فقهی و تفاوت رؤیت با چشم مسلح و غیرمسلح نمیتوان جامعه را اقناع کرد. و وقتی یک موضوع چنین باعث آزار و اذیت عمومی است باید تدبیری برایش اندیشید. شاید میتوانستند این اصل را جا بیندازند که فقه باید در خدمت جامعهی دینداران باشد، نه برعکس. فقه باید تسهیلگر و تمهیدکنندهی زیست دینی باشد، نه سنگانداز و مشکلساز. و البته در چنین فقهی، هر فتوا، باید چند پیوست اجتماعی، حقوقی، رسانهای و... نیز داشته باشد. شاید میتوانستند فقها را مجاب کنند که «تکثر» با «تشتت» متفاوت است؛ اولی به نفع جامعه و دینداران است و دومی به زیان آنها.
۱۴۰۰/۲/۲۳
@tamadone_novine_islami