eitaa logo
فصل فاصله
254 دنبال‌کننده
306 عکس
34 ویدیو
2 فایل
یادداشت‌ها و سروده‌های محمّدرضا ترکی تماس با ما: @Mrtorki
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از فصل فاصله
ما بازی بردبرد را باخته‌ایم خود را عبث از چشم تو انداخته‌ایم شب‌های تو قدر بود و ایّام تو بدر ما قدر تو را هنوز نشناخته‌ایم @faslefaaseleh
💠نماز شب و روزه همه‌روزه بسته ز خوردن دو لب به پیش جهاندار برپای شب چو جان بر دل هر کسی بود دوست نماز شب و روزه آیین اوست ، ج۱، ص۳۶ 🆔️ @faslefaaseleh
تعطیلات هفتگی در دنیا و در میان مذاهب مختلف موضوعی هویّتی و نمادی تمدّنی است. چنان‌که می‌دانیم، در جوامع یهودی "شنبه" روز تعطیل است و یهودیان اگر بخواهند روزی را، به‌جز شنبه، تعطیل کنند، روز قبل از شنبه، یعنی "جمعه" را تعطیل می‌کنند. شنبه براساس اساطیر یهودی روزی است که خداوند از آفرینش فارغ شد و به استراحت پرداخت. مسیحیان نیز که میراثدار  آیین مهر هستند، و روز "یکشنبه" را که روز خورشید است روز مقدّس خود می‌شمارند، اگر بخواهند روز دیگری را تعطیل کنند، روز قبل از آن یعنی شنبه را بر تعطیلات هفتگی می‌افزایند. هیچ‌کدام از پیروان این مذاهب هرگز روز بعد از روز آیینی خود را به‌عنوان روز تعطیل برنگزیده‌اند، چون این اقدام روز مقدّس آنان را به حاشیه می‌برد و از میزان اهمّیّت نمادهای فرهنگی و تمدّنی آنان می‌کاهد، لذا هرگز دیده نشده که یهودیان روزهای "شنبه و یکشنبه" و مسیحیان روزهای "یکشنبه و دوشنبه" را به‌عنوان تعطیلات هفتگی بپذیرند. روز تعطیل و جشن هفتگی مسلمانان هم، براساس متون و اسناد و سنّت مقدّس اسلامی روز "جمعه" است. روز جمعه چون روز اجتماع و جشن مسلمانان بوده، آن را در عربی جمعه، به‌معنی روز اجتماع و در زبان فارسی "آدینه" به‌معنی روز جشن و سرور نامیده‌اند. مردم ایران معمولا" روز پنجشنبه را به برگزاری آیین‌های خاصّی چون زیارت اهل قبور و رفت‌وآمدهای خانوادگی و امثال آن می‌پردازند. بنابرآنچه گذشت تبدیل تعطیلی هفتگی ایرانیان مسلمان به جمعه و شنبه حرکتی برخلاف سنّت فرهنگی، تاریخی و تمدّنی ماست که یک نماد اسلامی، یعنی آدینه را به حاشیه می‌راند و تمدّن ایرانی-اسلامی را ناخواسته به زیر بلیت و نمادهای دیگران می‌کشاند. اخیرا" شاهد جوسازی‌های رسانه‌ای شدیدی برای حذف تعطیلی شنبه به جای پنجشنبه هستیم. بهانۀ طرفداران شنبه به جای پنجشنبه پاره‌ای منافع اقتصادی و همگامی با تعطیلات جهانی و در واقع تن دادن به هنجارهای جهانی‌سازی است. این زمزمه نغمه‌ای است بدآهنگ و ناموافق با سنّت تاریخی مسلمانان و قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و حرکتی است نسنجیده و خام، زیرا هماهنگی با تجارت و تعطیلات جهانی که تنها به بخشی از شرکت‌ها و بازرگانان ایرانی ربط دارد، هرگز اقتضا نمی‌کند تعطیلات ملّی بیش از هشتادوچند میلیون ایرانی که براساس سنّت‌های کهن و اصیل شکل گرفته، دستخوش تغییری مخرّب واقع شود. برای رفع این مشکل کافی است بخش‌های مرتبط با تجارت خارجی را، در حدّ لازم و ضروری، در وزارتخانه‌ها و بخش‌های اقتصادی در روزهای پنجشنبه فعّال نگه‌داریم. این استدلال که برخی، یا بیشتر کشورهای عربی چنین تغییری را در تعطیلات هفتگی کشورشان اعمال کرده‌اند هم استدلال کاملی نیست، زیرا این کشورها الگوی ما نیستند و اگر بنا باشد ما در همه‌جا پاجای پای آن‌ها بگذاریم، باید تقویممان را هم، مثل آن‌ها، به میلادی تبدیل کنیم و...! و سرانجام، موضوع تعطیلات هفتگی امری صرفا" اقتصادی نیست که چند انجمن اقتصادی بتوانند دربارۀ آن ابراز نظر کنند و بخواهند بر اساس جوسازی و تبلیغات رسانه‌ای سرنوشت آن را رقم بزنند. اساسا" موضوعات فرهنگی در حوزۀ درک و تخصص این انجمن‌ها و محافل نیست. چنین تغییراتی دارای ابعاد و دامنه‌های تاریخی و تمدّنی و فرهنگی ریشه‌دار است. @faslefaaseleh
این پیشنهاد جفا به عرف و سنّت نود میلیون ایرانی و توهین به فرهنگ‌ آن‌هاست. به همین بهانه، یعنی ضرورت هماهنگی با بازارهای جهانی، فردا ممکن است تقویم ایرانی را هم تبدیل به میلادی کنند و تعطیلات نوروز را هم لغو و تعطیلات کریسمس یا سال نو یهود را جایگزینش کنند تا بخش‌های مرتبط با تجارت جهانی کشور خدای نکرده خسارتی نبینند! همه فقط به فکر خسارت‌های احتمالی مالی هستند و کسی به خسارت‌های یقینی تمدّنی و فرهنگی این اقدام فکر نمی‌کند؛ چون برایشان حفظ هویت تمدّنی و فرهنگی ارزشی ندارد! 🆔️ @faslefaaseleh
سایۀ مرگ به هر جا بروی همره توست مرگ نام دگر زندگی کوته توست مرگ در رگ‌رگ جانت متبلور شده است غافل از مرگ ولیکن دل ناآگه توست بی سر و ته‌تر از آنی که بگوییم کدام واژۀ گنگ سر تو و کدامین ته توست بوم شومی‌ست به بالای سرت در پرواز هر کجا که بروی مثل شبح همره توست کاهنان گفتند از رمز طلسم هشتاد دهه‌ها رفت و کنون باقی سال و مه توست بهتر آن است که با ما نستیزی هرگز "ای مگس عرصۀ سیمرغ نه جولانگه توست!" 🆔️ @faslefaaseleh
خلیج همیشه فارس، نه خلیج همیشگی فارس! هموطنان ما بسیاری مواقع برای تأکید بر هویّت ایرانی خلیج فارس آن را «خلیج همیشگی فارس» می‌نامند که تعبیری است از لحاظ زبانی ناصواب. در این تعبیر «همیشگی» به معنی «جاودانه» صفت «خلیج» است نه قید «فارس» بنابراین بر جاودان بودن خلیج دلالت دارد، نه همیشگی بودن نام «فارس» بر آن؛ درحالی‌که کسی در جاودانه‌بودن واقعیّت جغرافیایی این خلیج بحثی ندارد و تمام شیطنت‌های تبلیغاتی دشمنان بر نام این خلیج پرعظمت متمرکز شده است! لازم است برای رساندن این مفهوم از «خلیج همیشه فارس» و امثال آن استفاده کنیم. 🆔️ @faslefaaseleh
✳شاعر بی‌خواب! آورده‌اند شاعری پادشاهی را دید و شعری با این مضمون برایش خواند که من نه عاشقم و نه بیمارم، ولی هر شب بیدارم! پادشاه گفت: کسی که نه عاشق است و نه بیمار، امّا شب‌ها بیدار است، لابد دزد است؛ بگیریدش! شاعری نزد پادشاهی رفت گفت: بشنو به‌لطف گفتارم بنده آن شاعرم که شب‌همه‌شب تا سپیده‌دمان گرفتارم چشم بر هم نمی‌نهم یک‌دم گویی از رختخواب بیزارم کارم این است تا سحر هر شب بنشینم ستاره بشمارم خواب بسته‌ست رخت از چشمم گرچه نه عاشقم، نه بیمارم... شاه زد خنده‌ایّ و گفت: او را دزد غارتگری می‌انگارم! هست بیدار و نیست عاشق و زار؟! من چرا رهزنش نپندارم؟! تو مگر جغد شومی ای شاعر؟! یارب از شومی‌اش نگه‌دارم! تا نیفکنده‌ام تو را در بند زود بیرون برو ز دربارم! گفت شاها درست فرمودی بنده یک دزد سابقه‌دارم گرچه هرگز ندیده هیچ‌کسی وقت دزدی به روی دیوارم، لیک من سارق مضامینم رهزن لفظ و دزد اشعارم! حکم فرما که چون دگر دزدان دست برّند بر سر دارم شاه گفتا نکوتر آن باشد که زبانت به تیغ بسپارم! لیکن آن به که شاعران را من هرگز از خویشتن نیازارم تا نگویند بی‌محابا هجو بر سر کوچه‌ها و بازارم! 🔶️ قصّۀ ما به سررسید و دمید صبح و من تا هنوز بیدارم...! 🆔️ @faslefaaseleh
در بهشت زهرا (س) بر سر مزاری رفتیم و بر آن فاتحه خواندیم که نام من بر سنگش نوشته بود. شما هم فاتحه‌ای نثارش کنید. پریشان کرد فکر خام ما را خبر داد اوّل و انجام ما را به من گفت آخر خطّ است اینجا... خدا رحمت کند همنام ما را 🆔️ @faslefaaseleh
نه خون خاک ما خورده از دستشان که اندوه ما هست از هستشان به هرجا زمینی‌ست یا مرتعی خبردار از آن چون شود شصتشان، طمع می‌کند مثل کام نهنگ به بلعیدنش همّت پستشان! تمام زمین‌های این سرزمین فتاده‌ست در کوی بن‌بستشان! به‌ظاهر دم از زهد و دین می‌زنند ببین از شراب ریا مستشان مگو این جماعت درِ مسجدند که نتوان فروکند و بشکستشان اگر چون عقیل‌اند، همچون علی بنه آهن تفته بر دستشان از اینان سیه‌روی‌تر نیز هست گروهی که دشنام بایستشان: عدالت‌معاشان تهمت‌فروش کس از تیر تهمت کجا رسته‌شان مجازات را چون گروه نخست به گاریّ خواری سزد بستشان جدا نیستند از هم این دو گروه به انبان مکر است پیوستشان! 🆔️ @faslefaaseleh