eitaa logo
به‌سوی تمدن نوین اسلامی
218 دنبال‌کننده
370 عکس
66 ویدیو
24 فایل
مدیر کانال: جواد بهروزفخر @javad_behruzfakhr
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸پنجمین همایش ملی تمدن نوین اسلامی به همت دانشگاه شاهد با همکاری جمعی از مراکز دانشگاهی، حوزوی و علمی- پژوهشی کشور در ۸ اسفند ۱۳۹۸ برگزار می‌گردد. 🔸این همایش در محورهای زیر مقاله می‌پذیرد: روش‌شناسی مطالعات دولت اسلامی، نقشه راه دستیابی به دولت اسلامی، نسبت دولت اسلامی و جامعه اسلامی، منش کارگزاران دولت اسلامی، الگوها و نظامات اداره کشور در ابعاد فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی، ساختارها و نهادهای دولت اسلامی. 🔸آخرین مهلت ارسال چکیده مقالات: ۲۰ مهر ۹۸ تاریخ برگزاری همایش: ۸ اسفند ۱۳۹۸ 🔹اطلاعات بیشتر در لینک زیر: yon.ir/yduie ا———————————ا @tamadone_novine_islami
جایگاه علم دینی در تمدن اسلامی از منظر دکتر داوری اردکانی.pdf
714.2K
💢جایگاه علم دینی در تمدن اسلامی از منظر دکتر داوری اردکانی 🔻چکیده مقاله مسئله اصلی این تحقیق فهم نسبت دو مقوله و و همچنین بررسی و واکاوی جایگاه علم دینی در تمدن نوین اسلامی از منظر دکتر داوری اردکانی می باشد. دال مرکزی بحث پیرامون وضع بینابین جامعه‌ای است که در آن رخ‌داده است؛ جامعه‌ای که نه با سنت نسبت تام دارد و نه تجدد را به تمامه اخذ کرده است. در وضعیتی که انقلاب اسلامی داعيه دارد، و از طرفی به دنبال نقشه علمی جامع کشور، پی‌ریزی و پرداختن به این نقشه، بدون داشتن افق و نگرش تمدنی امری آن‌چنان که باید نخواهد بود. این پژوهش به دنبال است که با پرسش اصلی از انقلاب اسلامی و چیستی مسیر بنای تمدن نوین اسلامی از نگاه ، به نسبت علم دینی و تمدن حرکت کرده و پس از مشخص شدن این نسبت، ترسیم ایشان از نوع حرکت برای تمدن‌سازی را بدست آوریم و تحلیل کنیم. لذا در این پژوهش، به دنبال استفاده نظری و راهبردی از این نسبت برای آنچه اندیشه انقلاب اسلامی به عنوان افق خویش مطرح کرده است یعنی تمدن نوین اسلامی می باشیم. مدعای اصلی این پژوهش آن است که تا زمانی که عالَم دینی نشود، علم ِدینی شکل نمی‌گیرد و تا پیش از آن تنها می‌توان از طلب علم دینی سخن به میان آورد و این طلب است که می‌تواند زمینه ساز ایجاد عالم دینی باشد. 🔹متن کامل مقاله در پیوند زیر: yon.ir/Jt4L9 ا—--------------------------—ا @tamadone_novine_islami
💢 نزاع بین سنت و مدرنیته چالش اصلی در مسیر تمدن‌سازی اسلامی 🔸نزاع میان «سنت و تجدد» و یا به تعبیر دقیق‌تر، تقابل «دین و مدرنیته»، چالش اصلی در مسیر حرکت «انقلاب اسلامی» تا «تمدن نوین اسلامی» است. در این میدان منازعه، برتری و پیروزی با تفکر و اندیشه‌‌ای خواهد بود که بتواند بسترها و ساختارهای حیات اجتماعی بشر را بر پایه مبانی و ارزش‌های خود طراحی کرده و تمام زوایای زندگی بشری را در مسیر اهداف خود هماهنگ کند. دستیابی به تمدنی نوین با عنایت به تعالیم و آموزه‌های اسلام ناب، نیازمند «عقلانیتی» است که اولاً «متعبد و مستند به منابع دینی» باشد، ثانياً «قدرت ساختارسازی عینی» و «ارائه الگوهای اجرایی» را داشته باشد؛ چرا که فقدان هریک از این دو عامل به انفعال یا انزوای دین در برابر تجدد می‌انجامد. 🔸بی‌تردید رجوع به سنتِ گذشته و میراث تمدن تاریخی اسلام در قرون متقدم نیز لازم و ضروری اما ناکافی است. سنت، همچون بستر حاصلخیزی است که باید نهال انقلاب اسلامی را بارور سازد و به خودی خود قدرت عرض اندام در برابر تمدن مادی غرب، که در ظاهر و باطن زندگی بشری رخنه کرده است، را ندارد. ا—--------------------------—ا @tamadone_novine_islami
کتابِ مسئله حجاب شهید مطهری.pdf
1.26M
💢 استاد مرتضی مطهری نظرات خود در مورد "مسئله حجاب" را در کتابی با همین عنوان مطرح کرده است 🔸بدون شک پدیده "برهنگی" بیماری عصر ماست. دیر یا زود این پدیده به عنوان یک "بیماری" شناخته خواهدشد. فرضاً ما کورکورانه از غرب تقلید کنیم، خودِ پیشتازان غربی ماهیت این پدیده را اعلام خواهندکرد. ولی ما اگر به انتظار اعلام آنها بنشینیم می‌ترسم خیلی دیر شده‌باشد... (کتاب مسئله حجاب، ص6) 🔹دانلود کتابِ از فایل پیوست بالا. ا—--------------------------—ا @tamadone_novine_islami
[ عکس ] ما انسان‌ها مثل مداد‌رنگی هستیم، شاید رنگ مورد علاقۀ یکدیگر نباشیم! امّا روزی برای کامل کردن نقاشی‌هایمان دنبال هم خواهیم گشت! به‌شرطی که همدیگر را تا حد نابودی نتراشیم. @tamadone_novine_islami
💢تبیین تاریخی توطئه «کشف حجاب» برگرفته از دوازده سخنرانی حضرت آیت‌ا‌لله خامنه‌ای 🔸در مبارزه‌ای تاریخی، ملت ایران و به‌خصوص زنان مسلمان ایرانی توانستند بر توطئه‌ی دشمن فائق آیند اما دشمن همچنان برای بازیابی سُلطه‌ی خود توطئه می‌کند. «حیا و عفاف» یکی از عوامل «اقتدار ملّی» است که دشمن آن را هدف گرفته و «دنبال این است که این عوامل اقتدار ملّی را از بین ببرد؛ هدف دشمن این است. ایمان را از بین ببرد، حیا و عفاف را از بین ببرد، پایبندی به مبانی دینی را از بین ببرد، اعتقاد راسخ به حاکمیّت دین را از بین ببرد، عزّت ملّی را مخدوش کند، حرکت علمی را متوقّف کند، دستگاه‌ها و مجموعه‌هایی که مظهر اقتدار کشور و اقتدار ملّتند، اینها را تضعیف کند.» امروز «رخنه» و «نفوذ فرهنگی» راهبرد دشمن برای هدف قرار دادن مولفه‌های هویت ایران اسلامی و در نتیجه تضعیف و نابودی قدرت و اقتدار ماست. و اینگونه است که «مبارزه» برای صیانت از هویت و ارزش‌های دینی و ملی و حفظ و تعمیق مولفه‌های قدرت ایران اسلامی در مقابل سیل بُنیان برافکن توطئه‌های دشمنان مستکبر همچنان ادامه دارد. متن کامل یادداشت در پیوند زیر: hyon.ir/Gsz8t ا-------------------------------------ا @tamadone_novine_islami
💢تبیین تاریخی توطئه «کشف حجاب» برگرفته از دوازده سخنرانی حضرت آیت‌ا‌لله خامنه‌ای 🔸در مبارزه‌ای تاریخی، ملت ایران و به‌خصوص زنان مسلمان ایرانی توانستند بر توطئه‌ی دشمن فائق آیند اما دشمن همچنان برای بازیابی سُلطه‌ی خود توطئه می‌کند. «حیا و عفاف» یکی از عوامل «اقتدار ملّی» است که دشمن آن را هدف گرفته و «دنبال این است که این عوامل اقتدار ملّی را از بین ببرد؛ هدف دشمن این است. ایمان را از بین ببرد، حیا و عفاف را از بین ببرد، پایبندی به مبانی دینی را از بین ببرد، اعتقاد راسخ به حاکمیّت دین را از بین ببرد، عزّت ملّی را مخدوش کند، حرکت علمی را متوقّف کند، دستگاه‌ها و مجموعه‌هایی که مظهر اقتدار کشور و اقتدار ملّتند، اینها را تضعیف کند.» امروز «رخنه» و «نفوذ فرهنگی» راهبرد دشمن برای هدف قرار دادن مولفه‌های هویت ایران اسلامی و در نتیجه تضعیف و نابودی قدرت و اقتدار ماست. و اینگونه است که «مبارزه» برای صیانت از هویت و ارزش‌های دینی و ملی و حفظ و تعمیق مولفه‌های قدرت ایران اسلامی در مقابل سیل بُنیان برافکن توطئه‌های دشمنان مستکبر همچنان ادامه دارد. متن کامل یادداشت در پیوند زیر: hyon.ir/Gsz8t ا----------------------------ا @tamadone_novine_islami
💢 بازشناسی نسبتِ هویت ملی با تمدن نوین اسلامی در بیانات رهبر معظم انقلاب 📌در تاریخ 15 تیرماه، نشست تخصصی «هویت ملّی و تمدن نوین اسلامی در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی» در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با حضور تعدادی از اساتید و محققانِ صاحب‌نظر برگزار شد. تعدادی از حاضرین در این جلسه نقطه‌نظرات خود را در خصوص موضوع نشست مطرح کردند. ( گزارش نشست:👈🏽yon.ir/BCdyd) همسو با موضوع نشستِ فوق، یادداشت مدیر این کانال نیز که در تاریخ 30 خرداد 1396 با عنوانِ «بازشناسی نسبتِ هویت ملی با تمدن نوین اسلامی در بیانات رهبر معظم انقلاب» در خبرگزاری‌‌ها منتشر شده بود، مجدداً در این کانال بازنشر می‌شود. 👇🏼 🔸با بازخوانی کوتاه بیانات رهبر معظم انقلاب حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در این یادداشت، در می‌یابیم که و با هم دارای یک نسبت و ارتباط مستقیم هستند، یعنی هر چقدر بتوانیم در مسیر تحقق تمدن نوین اسلامی پیش برویم به همان نسبت به تقویت و استحکام هویت ملی کمک کرده‌ایم و از سوی دیگر هر چقدر هم بر تقویت هویت ملی و عناصر سازنده‌ی آن از جمله اسلام و انقلاب و اهداف بلند آن پافشاری کنیم در مسیر تحقق تمدن نوین اسلامی گامی رو به جلو برداشته‌ایم. یعنی هر یک از این دو بر دیگری بازخورد مثبت دارد. نکته‌ای که در این خصوص نباید فراموش شود این است که همیشه باید منافع ملی هم‌راستا با هویت ملی و تحقق هدف انقلاب اسلامی یعنی تمدن‌سازی اسلامی تعریف شود و بین آن‌ها هیچ گونه تعارض و تقابلی وجود نداشته باشد. 🔹متن کامل این یادداشت در پیوند زیر:↙️ http://yon.ir/Q2hOq ا--------------------------------ا @tamadone_novine_islami
📚 کتابِ «به بلندای آن رَدا» رُمان دینی-تاریخی از زندگی امام رضا علیه‌السلام 🔻سال پیش در چنین ایامی به مناسبت میلاد با سعادت هشتمین خورشید ولایت، #امام‌_رضا(ع)، کتاب «به بلندای آن ردا»، اثر #سیدعلی_شجاعی از نشر #کتاب_نیستان، معرفی شد. 🔸«به بلندای آن ردا» در قالب یک اثر مکتوب داستانی از چند منظر، اثری درخور اعتناست که در زمینۀ ادبی مرتبط با خود می‌تواند معرف اتفاقی تازه به شمار آمده و منشأ اتفاقاتی تازه در خلق داستان‌های تاریخی و دینی باشد. 🔸کتاب از یک اتفاق داستانی شروع می‌شود که پیش از این کمتر در منابع داستانی و تاریخی دربارۀ آن سخنی به میان آمده است. نویسنده زاویه دیدی را برای کتاب برگزیده است که قبل از این، یا سابقه نداشته یا کمتر سابقه داشته است. بر همین اساس این اثر داستانی از نخستین سطرهای خود با روایت صحبت و مؤانست #مأمون؛ خلیفۀ عباسی و معشوقه‌اش آغاز می‌شود. معشوقه در بستر بیماری است و مأمون را وادار می‌کند دربارۀ اشتباهاتش از زمان آغاز #ولایت‌_عهدی تا شهادت امام‌رضا(ع)، به او توضیح دهد. توجیهات مأمون در کنار سؤال و جواب‌های معشوقه در ادامۀ داستان برای مخاطب اثر، محکمه‌ای را می‌گشاید که در آن مأمون در مقابل وجدان‌های بیدار به محاکمه کشیده می‌شود. 🔸از سوی دیگر، این کتاب برای نخستین بار از زاویه دید شقی‌ترین مرد در دوران زندگی امام‌رضا(ع) به شرح احوال و کرامات ایشان می‌پردازد و همین مسئله روایت داستانی این کتاب را بسیار خواندنی‌تر از آثار مشابهی کرده است که در صدد شرح زندگی امام‌رضا(ع) برآمده‌اند. @tamadone_novine_islami
نقاره‌ها ز اوج مناره وزیده‌اند مردم صدای آمدنت را شنیده‌اند زیباتر از همیشه شده آستان تو آقا! چقدر ریسه برایت کشیده‌اند @tamadone_novine_islami
⭕️تاثیرات تمدنی مهاجرت امام رضا علیه‌السلام از مدینه به خراسان (ع) 🔸حضور امام رضا(ع) در خراسان بسیار کوتاه (نزدیک به سه سال) بود اما در همین مدت حضرت رویکردی را در پیش گرفتند که نتایج آن قرن‌ها بعد در تکوین به ثمر نشست. بی‌گمان اگر حضور امام رضا(ع) در خراسان نبود، اینک شرایط تمدنی و فرهنگی بسیاری از مناطق شرق اسلامی از جمله ایران چنین نبود. این در شرایطی است که شکل و کیفیت مهاجرت امام رضا(ع) با هجرت انبیا و سایر ائمه(ع) متفاوت بود. اما می‌توان گفت که اگرچه هجرت امام رضا(ع) با هجرت‌های بزرگ گذشته متفاوت بود، اما حضرت انتقال اجباری‌شان به خراسان را به گونه‌ای مدیریت نمودند که اهداف و آثار هجرت‌های بزرگ را در پی‌داشته باشد. 🔸یکی از مهمترین آثار این هجرت آن است. بر اساس تلاش بی‌وقفه امام رضا(ع) در تبلیغ و احیای دین و توجه خاص او به فراگیری علم و دانش باعث گردید تا مسلمانان، از جمله ایرانیان با ورود امام(ع) به ایران در زمینه‌های مختلف علمی و فرهنگی فعال شوند. در این زمینه مهمترین مولفه‌ها و عناصر تمدن‌سازی هجرت امام رضا(ع) عبارتند از: 1- تقویت جریان عقل‌محور دینی؛ 2- شکوفایی نهضت علمی – فرهنگی؛ 3- شکوفایی نهضت ترجمه؛ 4- رونق یافتن روش گفت‌وگو و مناظره‌ی علمی؛ 5- توسعه‌ی مرز جغرافیایی شیعه؛ 6- افزایش احساس اخوت و برادری دینی؛ 7- پرورش یافتن دانشمندان دینی و علمی؛ 8- افزایش فریضه‌ی امر به‌ معروف و نهی از منکر... 🔸از این روی تلاش بی‌وقفه امام رضا(ع) در تبلیغ و احیای دین و توجه خاص به گسترش علم و دانش باعث گردید تا مسلمانان از جمله ایرانیان با بهره‌گیری از آموزه‌های ایشان، تمدن اسلامی را هرچه بیشتر بسط و گسترش دهند. ا—--------------------------—ا @tamadone_novine_islami
🔺نگاه با عینکِ مدرنیته به تاریخ خود‌مان...!؟ @tamadone_novine_islami
💢چگونه مدرنیته دین‌مان را می‌گیرد؟ چالش‌های دین و معنویت در تمدن مدرن ✅ بی‌شک هر جامعه‌ای در مواجهه فرهنگی و تمدنی خود با یک تمدن مدرن دیگر که خوی و خصلت سلطه‌گرایانه دارد، نمی‌تواند نسبت به چگونگی برقراری نسبتش با آن بی‌تفاوت و سهل‌انگار باشد، بایستی نقاط آسیب‌پذیر و بحرانی را شناسایی کرده با وضعیت فرهنگی و تمدنی بومی خود مورد سنجه قرار دهد تا از رهگذر این ارتباطات و داد و ستدها فرهنگ بومی و دینی کمتر آسیب ببیند. به همین روی بایسته و ضروری است که به چالش‌ها و بحران‌هایی که عالم تجدد در مسیر توسعه و رشدش به آن گرفتار شده است، بپردازیم که نه تنها تمدن خود را گرفتار بن‌بست‌های بنیادی کرده، بلکه دیگر حوزه‌های تمدنی را نیز درگیر چنین بحران‌هایی کرده است. 🔹متن کامل مطلب در 👈 yon.ir/O1K5d ا—--------------------------—ا @tamadone_novine_islami
🔺جرجی زیدان در مقدمه کتابِ "تاریخ تمدن اسلام" می‌نویسد: 👇👇👇 «شکی نیست که تاریخ اسلام یکی از مهمترین تواریخ عمومی جهان میباشد. زیرا تاریخ مزبور عبارت از تاریخ تمدن سراسر جهان در قرون وسطی است و یا بهتر بگوییم تاریخ اسلام مانند حلقه‌ای است که تاریخ دنیای قدیم را بتاریخ جدید وصل میکند. از تاریخ اسلام، تمدن جدید سرزده و تمدن دنیای قدیم با آن پایان یافته است.» 🔹منبع: کتاب تاریخ تمدن اسلام، ترجمه علی جواهر کلام، انتشارات امیرکبیر. @tamadone_novine_islami
💢 بررسی نقش و جایگاه شهر اسلامی در گام دوم انقلاب اسلامی ایران ✍️ علی حجازیان ✅ بیانیه گام دوم نقشه و تصویر روشنی از آینده انقلاب اسلامی مبتنی بر امید واقع بینانه است. رهبر معظم انقلاب در این بیانیه‌، گام دوم انقلاب را مرحله و نام نهادند. با توجه به این موضوع در این یادداشت نقش و جایگاه شهر اسلامی مورد کندوکاش قرار می‌گیرد. 🔸واژه‌ی «civilization» به معنای «تمدن» برگرفته از واژه «city» به معنای «مدینه» یا «شهر» است. شاید بر این اساس است که برخی از اندیشمندان تمدن را در سطح خرد مورد توجه قرار داده و آن را به فرهنگ شهرها محدود کرده‌اند. هم ریشه بودن واژه‌ی «تمدن» و «مدینه»، در زبان عربی و واژه‌‌های «civilization» و «city» در زبان لاتین نشانگر نزدیک بودن این پدیده‌‌ها از نظر مفهومی است و این موضوع که شاهد چنین پیوند نزدیکی در شرق و غرب بین تمدن و شهر هستیم، می‌تواند دلیلی بر اهمیت و رابطه‌ی شهرنشینی با تمدن باشد؛ به‌گونه‌ای که می‌توان گفت شهر و شهرنشینی از مهم‌ترین نمادها و مؤلفه‌های تمدن به شمار می‌آیند. 🔸برای تحقق توصیه‌‌های رهبری نباید از نقش‌آفرینی شهر به عنوان بستر تحقق سیستم‌‌های تمدنی غافل شد. امروزه معضل اساسی در شهرهای ایران اسلامی تبعیت و پیاده‌سازی مکتب لیبرالیسم در ساختارهای برنامه‌ریزی و مدیریتی شهر است... 🔹متن کامل یادداشت در:👈? yon.ir/KyB1n ا—--------------------------—ا @tamadone_novine_islami
🔺هدف نهایی انقلاب اسلامی چیست؟ @tamadone_novine_islami
💢عدم شناخت دقیق غرب از اسلام و تبعات آن 🔻پرفسور کارل ارنست اندیشمند اِمریکایی می‌گوید: 🔸«بیش از 30 سال است به این نتیجه رسیده‌ام که بزرگترین شکاف معاصر در امر مفاهمه، شکافی است بین اِمریکاییان و اروپاییان – که غرب خوانده می‌شوند– از یک سو، و بقیه‌ی عالم از سویی دیگر. به عنوان یک آمریکایی که در سنین پایین، تجربه‌ی بین‌المللی داشته... دریافته‌ام که اِمریکاییان به رغم ارزش‌های بسیارشان، در فهم سایر فرهنگ‌ها چندان خوب عمل نمی‌کنند. این گسست تفاهم تا حد زیادی یک‌سویه است.» 🔸«می‌خواهم خاطرنشان سازم که شناختی که ما اروپاییان و اِمریکاییان غالباً از خودمان داریم با واقعیت‌های تاریخی در باره‌ی نوع رفتار اجدادمان با مسلمانان، به نحو شگفت‌انگیزی در تضاد است. بنابراین بازسازی چهر‌ه‌ی انسانی اسلام، همچنین به معنای نائل آمدن به شناختی بهتر از خودمان است.» 🔹کتاب اقتداء به محمد(ص)؛ نگرشی نو به اسلام در جهان معاصر/ ترجمه‌ی دکتر قاسم کاکایی – انتشارات هرمس/ ص10 و 17 ا—----------------------------------—ا @tamadone_novine_islami
🔺انسانِ طراز تمدن اسلامی، چگونه انسانی است؟ @tamadone_novine_islami
📚 معرفی و توصیه به مطالعه کتابِ "فروپاشی... اثر جرد دایموند" 📌توضیح: معرفی و توصیه به مطالعه کتابِ «فروپاشی؛ چگونه جوامع راه فنا یا بقا را بر می‌گزینند؟» در این کانال برای اینست که ببینیم دانشمندان و اندیشمندان غربی چه راه‌حل‌های علمی و عملی برای مقابله با که جوامع و تمدن‌ها را تهدید می‌کند ارائه می‌دهند. 🔻چگونه جهان ما می‌تواند به بهترین شکل از خودکشی زیست‌بومی جلوگیری کند؟ 🔸آسیب‌های زیست‌محیطی، تغییرات آب و هوایی، جهانی شدن، رشد سریع جمعیت، تصمیم‌های سیاسی نابخردانه همه عواملی بوده‌اند که در سراسر دنیا باعث فروپاشی جوامع شده‌اند، اما بعضی جوامع با چاره‌اندیشی‌های مناسب راه بقا را در پیش گرفتند. 🔸جرد دایموند به یافتن الگوی بنیادین فاجعه می‌پردازد و با استفاده از رشته‌ای از روایت‌های فرهنگی‌-‌تاریخی جالب نظریه‌ای فراگیر و جهانی ارائه می‌دهد. فروپاشی از فرهنگ‌های پولینزیایی در جزیرهٔ ایستر به تمدن‌های پررونق آناسازی و مایا در امریکا و سرانجام به مهاجرنشین محکوم به فنای وایکینگ‌ها در گرینلند می‌رسد. 🔹مشاهده بخشی از کتاب👈 yon.ir/uxGEF ا—--------------------------—ا @tamadone_novine_islami
💢 انقلاب اسلامی حلقه وصل تمدن گذشته و تمدن نوین اسلامی 🔸ما وقتی از صحبت می‌کنیم، می‌توانیم از تمدن گذشته و تمدن آینده سخن بگوییم ولی بلافاصله این سوال پیش می‌آید که الان در چه مرحله‌ای قرار داریم؟ 🔹اینجا به ماهیت و رسالت برمی‌گردیم که این قدرت و ظرفیت را دارد که دو سر تمدن گذشته و آینده را به هم وصل کند. اولاً وقتی انقلاب اسلامی در این حد وسط قرار می‌گیرد نشان می‌دهد که واجد شرایط بالقوه تمدن گذشته می‌باشد و عناصرِ گذشته تمدن را در خود می‌بیند که می‌تواند به تعبیری آبستن تمدن آینده باشد. نتیجه اینکه تمدن آینده اسلامی در پیوند با تمدن گذشته است و منفک از آن و خلق‌السّاعه نیست و حلقه وصل آن هم انقلاب اسلامی است. @tamadone_novine_islami
💢 شهرسازی در تمدن نوین اسلامی (شماره_۱) * 🔸زمانی که صحبت از تمدن می‌شود ظرف قرارگیری سازه‌های تمدن شهر است. شهر محل تعاملات اجتماعی و تجلی‌گاه ارزش‌های جامعه و بسترساز رشد و نموّ جامعه است. امروزه کالبد و فضای شهرهای ایران به دلیل غلبه مدرنیته و پست مدرن، به فضاهایی خالی از روح و هویت ایرانی_اسلامی تبدیل شده و عملکردهای مادی‌گرایانه بر شهر چیره گشته. 🔸با توجه به ظهور و بروز نمادهای غربی در فضاهای شهری و با علم براین که فضا بر رفتار تاثیر گذار است و در سبک زندگی شهروندان نقش دارد، درصورت عدم تبیین نقشه راه معین در حوزه شهرسازی، بافت فرهنگی_اجتماعی و کالبدی شهر تغییر کرده و در آینده بر دیگر سازه‌های تمدن نوین اسلامی تاثیر گذار خواهد بود. 🔹در یادداشت‌های بعدی به نقشه‌راه شهرسازی جهت تحقق تمدن نوین اسلامی خواهیم پرداخت. 🔻: *علی حجازیان پژوهشگر شهرسازی اسلامی. ا--------------------------ا @tamadone_novine_islami
مسلمانان با همت خود تمدن نوین اسلامی را برپا کنند. (94/10/8) @tamadone_novine_islami
🔺اهمیت نگرشِ تمدنی برای چیست؟ @tamadone_novine_islami
در هر حرفه و شغلی که هستید، نه اجازه دهید که به بدبینی‌های بی‌حاصل آلوده شوید و نه بگذارید که بعضی لحظات تاسف‌بار که برای هر ملتی پیش می‌آید شما را به یاس و ناامیدی بکشاند. در آرامش و متانت حاکم بر آزمایشگاه‌ها و کتابخانه‌هایتان زندگی کنید. نخست از خود بپرسید: "من برای یادگیری خود چه کرده‌ام؟" سپس همچنان که پیش‌تر می‌روید بپرسید: "من برای کشورم چه کرده‌ام؟" و این پرسش را آنقدر ادامه دهید تا به این احساس شادی بخش و هیجان‌انگیز برسید که: "شاید سهم کوچکی در پیشرفت و اعتلای بشریت داشته‌اید." اما صرفنظر از هر پاداشی که زندگی به تلاش‌هایمان بدهد یا ندهد، آنگاه که لحظه مرگ فرا می‌رسد هر کدام از ما باید قادر باشیم که بگوییم: «من آنچه در توان داشتم انجام دادم» @tamadone_novine_islami
💢 نقص فلسفه‌ ما این است که این ذهنیّت امتداد سیاسی و اجتماعی ندارد! 🔸ما به رنسانس فلسفی یا واژگون کردن اساس فلسفه‌مان احتیاج نداریم. نقص فلسفه‌ ما این نیست که ذهنی است - فلسفه طبعاً با ذهن و عقل سروکار دارد - نقص فلسفه‌ ما این است که این ذهنیّت امتداد سیاسی و اجتماعی ندارد. فلسفه‌های غربی برای همه‌ مسائل زندگی مردم، کم و بیش تکلیفی معیّن میکند: سیستم اجتماعی را معیّن می‌کند، سیستم سیاسی را معیّن می‌کند، وضع حکومت را معیّن می‌کند، کیفیت تعامل مردم با همدیگر را معیّن می‌کند؛ اما فلسفه‌ ما به‌طور کلّی در زمینه‌ ذهنیّاتِ مجرّد باقی می‌ماند و امتداد پیدا نمی‌کند. شما بیایید این امتداد را تأمین کنید، و این ممکن است؛ کمااین‌که خود توحید یک مبنای فلسفی و یک اندیشه است؛ اما شما ببینید این توحید یک امتداد اجتماعی و سیاسی دارد. 🔸«لااله‌الا اللَّه» فقط در تصوّرات و فروض فلسفی و عقلی منحصر و زندانی نمی‌ماند؛ وارد جامعه می‌شود و تکلیف حاکم را معیّن میکند، تکلیف محکوم را معیّن می‌کند، تکلیف مردم را معیّن می‌کند. می‌توان در مبانی موجود فلسفىِ ما نقاط مهمّی را پیدا کرد که اگر گسترش داده شود و تعمیق گردد، جریان‌های بسیار فیّاضی را در خارج از محیط ذهنیّت به‌وجود می‌آورد و تکلیف جامعه و حکومت و اقتصاد را معیّن می‌کند. دنبال این‌ها بگردید، این نقاط را مشخّص و رویشان کار کنید؛ آن‌گاه یک دستگاه فلسفی درست کنید. از وحدت وجود، از «بسیط الحقیقة کلّ الاشیاء»، از مبانی ملاّ صدرا، اگر نگوییم از همه‌ی اینها، از بسیاری از اینها - می‌شود یک دستگاه فلسفىِ اجتماعی، سیاسی و اقتصادی درست کرد؛ فضلاً از آن فلسفه‌های مضاف که آقایان فرمودند: فلسفه‌ی اخلاق، فلسفه‌ی اقتصاد و... و. این، یکی از کارهای اساسی است. 🔹بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار جمعی از نخبگان حوزوی 1382/10/29 ا—--------------------------—ا @tamadone_novine_islami