🔸هو الحق🔸
🔆 چشمانت را ببند. قصه مرا تصور کن. طوری که گویی برایت تصویرگری میکنم. گویی در نقطهای از عالم ایستادهای که همه چیز برایت مبهم است. هیاهوی دنیا گوش همه مان را کر کرده است. همه سردرگمیم. هر کسی پیِ کاری است معلوم نیست چه چیزی درست است و چه چیزی غلط.
🔅میدانم! به هرچه فکر میکنی، تمامی ندارد. یک روز چیزی را اثبات میکنیم و روز دیگر چیزی را نفی. یک روز کسی را انکار میکنیم و روزی کسی را اثبات. جریانهای سیاسی و اجتماعی و فرهنگی و دغدغهها و برنامهها و حکومتها و.... ما را دوره کردهاند.
⚡️چقدر صدایشان بلند است! به آنها بگویید صدایشان را کم کنند. میخواهم کمی فارغ از دنیا باشم و قدری با خودم فکر کنم. نه، بلکه قدری با هم فکر کنیم.
✨ بالاخره روزی باید به خودم پاسخ بدهم. باید جبههی خودم را مشخص کنم. من تا وقتی که «هستی» را نشناسم، خودم را نشناخته ام؛ تا وقتی که خودم و مبدأ و مقصدم را نشناسم، هیچم؛ در بیراهه هستم؛ جریانم، نه جریان ساز.
📖کتاب تماشاگه هستی، سعی داره با زبانی ساده و بیانی روان شما رو به تماشای هستی دعوت کنه...
📍اگه شما هم دوست دارید که هستی رو با عینک دیگه ای ببینید، میتونید از طریق لینک زیر همین الان و به راحتی این کتاب رو سفارش بدید.
https://eitaa.com/tamasha_hasti/9
#تماشاگه_هستی
〰️〰️〰️〰️
🌐https://eitaa.com/tamasha_hasti
6.37M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔆 از کثرت و پراکندگی ها به وحدت رسیدن ارمغان و هدیه فلسفه اسلامی
✨در کتاب «تماشاگه هستی» سعی میکنیم مخاطب به تصویری وحدت گرایانه برسد. به تصویری برسد که هستی را دارای مبدأ و مقصد ببیند. به تصویری برسد که عالَم ماده را منسجم و مرتبط و واحد ببیند.
📽 معرفی کتاب «تماشاگه هستی» توسط مؤلف کتاب
اگر مایلید اطلاع بیشتری نسبت به کتاب داشته باشید حتما کانال ما رو دنبال کنید.
〰️〰️〰️〰️
پاسخ به سوالات در رابطه با تهیه کتاب:
@sedhasanaminjavaheri
#قسمت_سوم
#تماشاگه_هستی
〰️〰️〰️〰️
🌐https://eitaa.com/tamasha_hasti
بسم الله الرحمن الرحیم
✨به فضل الهی کتاب تماشاگه هستی به چاپ دوم رسید.
🔻اگه مایل به تهیه ی کتاب هستید، به ادمین پیام دهید.🔺
پاسخ به سوالات در رابطه با تهیه کتاب:
@sedhasanaminjavaheri
#تماشاگه_هستی
#فلسفه_به_زبان_ساده
〰️〰️〰️〰️
🌐https://eitaa.com/tamasha_hasti
🔻بسم الله الرحمن الرحیم 🔺
🔷خیلی از مخاطبین عزیز، درخواست نموندند که نمونه ی قلم بخش اول که بیانی ادبی و غیر مصطلح از مباحث فلسفی هست را در کانال قرار بدهیم.
متن زیر، بخشی از پرده ای است که در آن قسمت، از حرکت جوهری پرده برداری نموده ایم.
🔸عزیزانی که آشنا به فلسفه اسلامی هستند میدانند که بحث حرکت جوهری از مسائل دشوار فلسفی میباشد و همچنین دارای اختلافاتی بین علما نیز هست.
اما در کتاب تماشاگه هستی، صرفا بر اساس اصالت وجود و نفی حد و تباین در بین موجودات، حرکت جوهری را تبیین و اثبات نموده ایم. بدون اینکه از اصطلاحات دشوار و پیچیده استفاده نماییم.
توجه شما را به متن زیر جلب مینماییم
👇👇
چشمانم را میبندم. میخواهم دوباره تمرکز کنم و برای جهشی بلندتر آماده شوم. نفسی عمیق میکشم. حقیقتاً در این مدت فهمیده ام که کار فکری و اندیشیدن، اگر از کار بدنی سخت تر و طاقت فرساتر نباشد، کمتر نیست؛ مثل ورزشی سخت، تمام توان آدمی را میگیرد و او را بی جان رها میکند. به تعبیر خاقانی، «ما را شکار کرد و بیفکند و برنداشت».
دوباره چشمانم را باز میکنم. قلم را مصمّم تر در دست میگیرم. میدانم که نباید بگویم فلان "چیز" حرکت کرده و به فلان نقطه و فعلیت میرسد. حتی نمیتوان گفت حرکت، بر متحرکی عارض گردیده است. چراکه در این حالت هم «متحرک» را غیر از «حرکت» فرض کرده ایم و گویی چیستی و تباین را به عرصۀ وجود آورده ایم. باید تبر برداشت و ابراهیم وار، تمام بتهای چیستی بینی را از قلمرو اندیشه پاک نمود.
حالا دربارۀ حرکت چه باید گفت؟ چگونه باید این پدیده را توضیح داد؟ آنچه به ذهنم خطور کرد، این بود که تنها راه توضیح و تبیین حرکت -بدون اینکه در دام چیستی بینی بیفتیم- این است که تفکیکی بین متحرک و حرکت نباید صورت گیرد. در عالم وجود، تباینی نیست. بلکه متحرک، همان حرکت میباشد.
درحقیقت عالم مادّه چیزی نیست که حرکت میکند، بلکه عالم مادّه، خودِ حرکت خواهد بود. نهاد جهان چیزی نیست که صفتی به اسم حرکت را به خود بگیرد. بلکه نهاد جهان، به خودیِ خود درحالِ ناآرامی و تکاپو است. ذات جهان ثبات ندارد، بلکه در بی ثباتی است. جهان مادّی چیزی نیست که درحال «شدن» باشد، بلکه جهان هستی، خودِ شدن است.
اینطور نیست که شروع حرکت از "دانه" بوده و به "درخت" ختم میگردد. بلکه در عالم مادّه اساساً چیزی جز حرکت نیست، وجودِ ماّدی حقیقتاً بدین نحو است، لکن ذهن ما همانطور که میتواند در یک حرکت و عملیات فکری، خط را تقسیم به بیشمار نقطه کند، میتواند حرکت و تدریج و پیوستگی را نیز به نقطه ها و گسست هایی به نام چیستی و ماهیت تقسیم کند.
#تماشاگه_هستی
#فلسفه_به_زبان_ساده
〰️〰️〰️〰️
🌐https://eitaa.com/tamasha_hasti
هدایت شده از سِرِّثاری
- حالا دربارۀ #حرکت چه باید گفت؟ چگونه باید این پدیده را توضیح داد؟
- تفکیکی بین متحرّک و حرکت نباید صورت گیرد. در عالم وجود، تباینی نیست. بلکه متحرّک، همان حرکت میباشد.
در حقیقت، عالم مادّه چیزی نیست که حرکت میکند، بلکه عالم مادّه، خودِ حرکت است.
نهاد جهان چیزی نیست که صفتی به اسم حرکت را به خود بگیرد. بلکه نهاد جهان، به خودیِ خود درحالِ ناآرامی و تکاپو است. ذات جهان ثبات ندارد، بلکه در بیثباتی است.
جهان مادّی چیزی نیست که درحال «شدن» باشد، بلکه جهان هستی، خودِ شدن است!
اینطور نیست که شروع حرکت از "دانه" بوده و به "درخت" ختم میگردد. بلکه در عالم مادّه اساساً چیزی جز حرکت نیست،
لکن
ذهن ما همانطور که میتواند در یک حرکت و عملیات فکری، خط را تقسیم به بیشمار نقطه کند،
میتواند حرکت و تدریج و پیوستگی را نیز به نقطهها و گسستهایی به نام چیستی و ماهیت تقسیم کند.
ـــ ـ ـ ـــ ـ
📖 احسان توکلیان | تماشاگه هستی
🏴 @serrethari | فلسفه خون خواهی
ـــ ـ ـ ـــ ـ
📙 جهت تهیه کتاب تماشاگه هستی
| @sedhasanaminjavaheri |
📜به دیوار اتاقم تکیه داده ام. خاطرات گذشته را مرور میکنم. به سالهای پیش برمیگردم. سالهای ابتدایی نوجوانی که درحال تحصیل در مقطع راهنمایی بودم. خاطرم هست که ابتدای کتاب دینی مان دربارۀ اثبات وجود خداوند بود و دقیقاً یادم می آید که از طریق برهان نظم میخواستند وجود خداوند را برایمان اثبات کنند. دقیقاً همانجا نقطۀ آغاز پرسشگری هایم بود. یادم می آید که آنقدر معلم را سؤال پیچ کردم که دیگر توان پاسخ نداشت.
❓ مدام از او می پرسیدم که چه کسی گفته است که این جهان نظم دارد؟ یا اینکه چه کسی میگوید که هر نظمی ناظم میخواهد؟ آیا نظم بدون ناظم امکان ندارد؟!
✅همین سؤالها آغاز راه من بود. دنبال این میگشتم که به طریق محکم تری دست پیدا نمایم. در پی آن بودم که حتی اگر ممکن باشد برای اثبات خداوند، راه کوتاهتری بپیمایم و از همانجا بود که مطالعات خود را در این زمینه آغاز نمودم.
در میان بررسی هایم به یک کلیدواژه رسیدم که گویی نقطۀ حل ابهاماتم بود: «برهان صدیقین».
✨اگر شما هم به دنیال فراگیری ساده و بدون پیچیدگی "برهان صدیقین" هستيد، کتاب تماشاگه هستی این کار رو انجام داده...
برای اطلاع بیشتر از نحوه ی تهیه ی کتاب به آی دی زیر پیام بدهید :
@sedhasanaminjavaheri
#تماشاگه_هستی
#فلسفه_به_زبان_ساده
〰️〰️〰️〰️
🌐https://eitaa.com/tamasha_hasti
هدایت شده از سِرِّثاری
برخی پدیدهها در عالم مادّی، به سبب ضعفِ قابلیت، ایجاد نمیشوند که این مسئله ناشی از نقص در حقیقت وجود نیست. بلکه ناشی از ضعفِ عالم مادّه و نبود استعداد و قابلیت است ...
- چه زیبا گفت بیدل دهلوی:
تماشا کرد هریک را شهنشاه
ز استعدادها گردید آگاه
در جای دیگر:
به قدر پَرزدنِ ناله وسعتی داریم
غبار شوق جنون مشرب است، صحرا نیست
بیدل در این بیت، کمّیت و کیفیت افاضه را بهاندازۀ استدعا و استعداد مجرّدات دانسته است.
در واقع پَرزدنِ ناله، کنایهای از استدعای موجودات مجرّد است. حقیقتاً «فیاض را صدای گرفتارها، بس است».
- در این منظومۀ وجودی،
برای تحقق موجودات فرامادّی، همین که با زبان هویت خویش، امکانِ تحقق را اعلام کنی، فیاضِ مطلق، صدا را خواهد شنید و پاسخ خواهد داد.
به بیان مولانا:
ما نبودیم و تقاضامان نبود
لطفِ تو ناگفتۀ ما میشنود
چه بسیار گرفتارانی که برای دریافت فیضی از جانب یک صاحب منصب، باید کاری کنند و عملی پیشه سازند،
امّا پادشاه عالم وجود، تنها با شنیدن صدای گرفتارها، دریای فیوضات و ارزاق خود را سرازیر میسازد.
به قول صائب تبریزی:
نیست ناقص را کمالی بهتر از اظهارِ عجز
دستگیرِ ناشناور، دستبالاکردن است
ـــ ـ ـ ـــ ـ
📖 احسان توکلیان | تماشاگه هستی
🏴 @serrethari | فلسفه خون خواهی
ـــ ـ ـ ـــ ـ
📙 جهت تهیه کتاب تماشاگه هستی
| @sedhasanaminjavaheri |
"هو"
به جای اینکه چندین کتاب فلسفی بخوانید. تماشاگه هستی رو چندین بار بخوانید 😁
چرا؟😐
✅چون ما در بخش دوم تماشاگه هستی، سعی کردیم که یک دور مطالب مهم فلسفه اسلامی رو به شکل درسنامه آماده کنیم.
برای انتخاب مطالب، سعی شده از بین عبارات علامه طباطبائی، شهید مطهری، علامه مصباح یزدی، علامه جوادی آملی، بهترین و ساده ترین عبارات و بیان ها استفاده بشه.
👌لذا وقتی شما کتاب تماشاگه هستی رو میخونید،در حقیقت دارید شیوا ترین بیان ها رو یاد میگیرید.
✅آدرس منابعی که استفاده شده هم در پاورقی اومده که میتونید به اون آدرس ها هم مراجعه کنید و به شکل پژوهشی تر، مطالب رو یاد بگیرید.
خب حالا آیا ارزش نداره به جای اینکه چند کتاب پراکنده فلسفه بخونیم، یک کتاب بخونیم که سعی کرده عبارات متعدد رو یه جا جمع کنه؟ 😌
ـــ ـ ـ ـــ ـ
📙 جهت تهیه کتاب تماشاگه هستی
| @sedhasanaminjavaheri |
〰️〰️〰️〰️
🌐https://eitaa.com/tamasha_hasti
✅شرط خرق حجاب، وارد شدن در آن است!
🔸طی مسیر سلوک بدون وارد شدن در اصطلاح و مفاهیم، نادر اتفاق می افتد ❗️
💠امام خمینی ره
🔅من نیز چندان عقیده به علم فقط ندارم و علمی که ایمان نیاورد حجاب اکبر می دانم، ولی تا ورود در حجاب نباشد خرق آن نشود. علوم بذر مشاهدات است.
🔅گو که ممکن است گاهی بی حجاب اصطلاحات و علوم به مقاماتی رسید، ولی این از غیر طریق عادی و خلاف سنت طبیعی است، و نادر اتفاق می افتد.
🔅پس طریقه خدا خواهی و خدا جویی به آن است که انسان در ابتدای امر وقتش را [صرف ] مذاکره حق کند، و علم بالله و اسماء و صفات آن ذات مقدس را از راه معمولی آن در خدمت مشایخ آن علم تحصیل کند، و پس از آن، به ریاضات علمی و عملی معارف را وارد قلب کند که البته نتیجه از آن حاصل خواهد شد.
چهل حدیث، ص457
علامه حسن زاده آملی:
از اصول(مهم در معرفت نفس) اینکه روح انسانی پس از رهایی از بدن عنصری مادی با بدن مثالیش و با همه فضایل و یا رذایل اخلاقی در عالم برزخ به ظهور مثالی می رسد.(کتاب "انسان در عرف عرفان" )
_________________
✍ یکی از مباحث بسیار مهم در انسان شناسی اسلامی، اثبات تجرد نفس انسان و غیر مادی بودن وی است. اثبات اینکه انسان در عالم دیگری(عالم مثال و عالم عقول) در حال حیات و زنذگی میباشد.
🔹به جرئت میتوان گفت که اگر نتوانیم نفس مجردی برای انسان اثبات کنیم، توان توضیح بسیاری از آیات و روایات در احوالات برزخ و قیامت را نخواهیم داشت.
🔷 ما در کتاب تماشاگه هستی در درس دوازدهم به براهین تجرد نفس،و همچنین در درس سیزدهم، به اثبات عالم مثال پرداخته ایم.
ـــ ـ ـ ـــ ـ
📙 جهت تهیه کتاب تماشاگه هستی
| @sedhasanaminjavaheri |
〰️〰️〰️〰️
🌐https://eitaa.com/tamasha_hasti
انسان شناسی 2(فایده، اتمام درس یک، دلیل اول تجرد نفس)_1_1_1.mp3
10.57M
🎙بخشی از درس گفتار انسان شناسی طرح ولایت به کلام احسان توکلیان فرد
🔹در این صوت، به صورت خلاصه میتوانید یکی از براهین بر مجرد بودن نفس انسان را استماع بفرمایید.
🔸این برهان مبتنی بر تحلیلی است که هر کدام از ما نسبت به علم حضوری و تقسیم ناپذیری آن خواهیم داشت.
〰️〰️〰️〰️
🌐https://eitaa.com/tamasha_hasti