eitaa logo
تماشاگه هستی
236 دنبال‌کننده
3 عکس
3 ویدیو
1 فایل
اینجا هستیم تا کتاب «تماشاگه هستی» را به شما دوستداران فلسفه معرفی کنیم. برای تهیه کتاب به ادمین « @sedhasanaminjavaheri » پیام بزنید.
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸هو الحق🔸 ⬅️ الحمدللّه کتاب « تماشاگه هستی» به قلم حجّه الاسلام و المسلمین احسان توکلیان‌فرد با همّت «موسسه فرهنگی پژوهشی سبحان» به زیور طبع آراسته شد. ✨✨ بخشی از مقدمه این کتاب تقدیم می شود: ✅ در اثر حاضر تلاش شده است بیانی روان از مفاهیم عمیق فلسفی و حکمیِ اندیشه‌ی حکمت متعالیه ارائه شود و در واقع، این نوشته در صدد روایت‌گریِ هستی از دیدگاه فلسفی خواهد بود. ✅ من در این اثر تلاش کرده‌ام گام بسیار کوچکی در راستای حل معضل اول (یعنی پیچیدگی اصطلاحات و مفاهیم فلسفی) بردارم و فلسفه را با بیانی روان‌تر و قابل فهم‌تر ارائه دهم. ✨✨ نوشته حاضر در دو بخش ارائه شده است: 1⃣ بخش اول صورت روایی دارد؛ روایتی از هستی؛ روایتی از آن چه در ذهنِ جوّالِ یک نوجوان یا جوان پویا و اندیشه‌مند می‌گذرد؛ و روایت چالش‌های ذهنی‌ای که یک شخص در مسیر شناخت «هستی» ممکن است با آن مواجه گردد. 🔅به نظر نگارنده، بخش نخست می‌تواند برای قشر دانشجو و یا طلاب مبتدی در فلسفه مفید باشد؛ و نیز برای افرادی که دغدغه‌ی پایه‌ریزی یک جهان‌بینی منظم و منسجم را دارند اما نمی‌خواهند در دام اصطلاحات پیچیده و دشوار گرفتار شوند. 2⃣ در بخش دوم، تلاش ما بر علمی‌نمودنِ همان روایت‌هاست؛ به این شکل که محتوای ارائه شده در بخش اول که قالبی داستانی و ادبی دارد در این بخش صورت علمی و مصطلح به خود می‌گیرد. 🔅این بخش دوم می‌تواند برای کسانی که در ابتدای راه فلسفه و علاقمند به ارتباط با آثار فلسفی هستند مفید باشد. 〰️〰️〰️〰️ 🌐https://eitaa.com/tamasha_hasti
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 معرفی کتاب «تماشاگه هستی» توسط مؤلف کتاب همه ی ما ها، با سوالاتی از قبیل این که: "از کجا آمده ام، آمدنم بهر چه بود؟" بارها و بارها در طول زندگی مواجه شدیم. ✨ما در کتاب «تماشاگه هستی» سعی کرده‌ایم با زبانی ادبی و شبه داستانی و با خمیرمایه فلسفه اسلامی به این سوالات پاسخ دهیم. 〰〰〰〰 پاسخ به سوالات در رابطه با تهیه کتاب: @sedhasanaminjavaheri 〰️〰️〰️〰️ 🌐https://eitaa.com/tamasha_hasti
فهرست و مقدمه کتاب تماشاگه هستی .pdf
1.34M
باتوجه به درخواست عزیزانِ همراه، فهرست و مقدمه کتاب تماشاگه هستی بدین وسیله منتشر گردید‌. 〰〰〰〰 پاسخ به سوالات در رابطه با تهیه کتاب: @sedhasanaminjavaheri 〰️〰️〰️〰️ 🌐https://eitaa.com/tamasha_hasti
🛑 برای تهیه و خرید کتاب به این آیدی پیام دهید👇 @sedhasanaminjavaheri 〰️〰️〰️〰️ 🌐https://eitaa.com/tamasha_hasti
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❓چرا میگیم این کتاب و این مدل نوشتن، در فلسفه ی اسلامی، اولین هست؟ ✨به خاطر اینکه زبان کتاب، زبان علمی ومصطلح فلسفی نیست. بلکه شما میتونید مباحث فلسفه ی اسلامی رو به دور از اصطلاحات و پیچ و خم های علمی و با بیانی ادبی و رمان گونه یاد بگیرید. 📽 معرفی کتاب «تماشاگه هستی» توسط مؤلف کتاب اگه میخواین اطلاع بیشتری نسبت به کتاب داشته باشید حتما کانال ما رو دنبال کنید. 〰️〰️〰️〰️ پاسخ به سوالات در رابطه با تهیه کتاب: @sedhasanaminjavaheri 〰️〰️〰️〰️ 🌐https://eitaa.com/tamasha_hasti
📬 الحمدلله تا به حال کتاب های استان فارس پست شده است. 📚دوستان شهرستانی اگر متقاضای کتاب «تماشاگه هستی» هستند، لطفا به ادمین کانال «@sedhasanaminjavaheri» پیام بدهند. 〰️〰️〰️〰️ 🌐https://eitaa.com/tamasha_hasti
🔸هو الحق🔸 ✨چه انقلابی! چه تحول شگرفی! وقتی میفهمی که دید کثرت گرایانه ات در مورد خودت، دنیای اطراف، مبدا و مقصد هستی تبدیل به دید وحدت گرایانه میشه. ⚡️وقتی هستی رو دارای مبدا و مقصد میبینی. وقتی رابطه ی بین موجودات رو به شکل عین الربطی و عین الفقری درک میکنی. 🔥وقتی کل عالم ماده رو نه به شکل کثرت و جدا جدا، بلکه واحد و یکپارچه میبینی. ✨چقدر دنیا، با عینک وحدت قشنگ تر دیده میشه. کتاب تماشاگه هستی، سعی داره با زبانی ساده و بیانی روان شما رو به تماشای هستی دعوت کنه... اگه شما هم دوست دارید که هستی رو با عینک دیگه ای ببینید، میتونید از طریق لینک زیر همین الان و به راحتی این کتاب رو سفارش بدید. https://eitaa.com/tamasha_hasti/9 〰️〰️〰️〰️ 🌐https://eitaa.com/tamasha_hasti
🔸هو الحق🔸 🔆 چشمانت را ببند. قصه مرا تصور کن. طوری که گویی برایت تصویرگری می‌کنم. گویی در نقطه‌ای از عالم ایستاده‌ای که همه چیز برایت مبهم است. هیاهوی دنیا گوش همه مان را کر کرده است. همه سردرگمیم. هر کسی پیِ کاری است معلوم نیست چه چیزی درست است و چه چیزی غلط. 🔅می‌دانم! به هرچه فکر می‌کنی، تمامی ندارد. یک روز چیزی را اثبات می‌کنیم و روز دیگر چیزی را نفی. یک روز کسی را انکار می‌کنیم و روزی کسی را اثبات. جریان‌های سیاسی و اجتماعی و فرهنگی و دغدغه‌ها و برنامه‌ها و حکومت‌ها و.... ما را دوره کرده‌اند. ⚡️چقدر صدایشان بلند است! به آن‌ها بگویید صدایشان را کم کنند. می‌خواهم کمی فارغ از دنیا باشم و قدری با خودم فکر کنم. نه، بلکه قدری با هم فکر کنیم. ✨ بالاخره روزی باید به خودم پاسخ بدهم. باید جبهه‌ی خودم را مشخص کنم. من تا وقتی که «هستی» را نشناسم، خودم را نشناخته ام؛ تا وقتی که خودم و مبدأ و مقصدم را نشناسم، هیچم؛ در بیراهه هستم؛ جریانم، نه جریان ساز. 📖کتاب تماشاگه هستی، سعی داره با زبانی ساده و بیانی روان شما رو به تماشای هستی دعوت کنه... 📍اگه شما هم دوست دارید که هستی رو با عینک دیگه ای ببینید، میتونید از طریق لینک زیر همین الان و به راحتی این کتاب رو سفارش بدید. https://eitaa.com/tamasha_hasti/9 〰️〰️〰️〰️ 🌐https://eitaa.com/tamasha_hasti
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔆 از کثرت و پراکندگی ها به وحدت رسیدن ارمغان و هدیه فلسفه اسلامی ✨در کتاب «تماشاگه هستی» سعی میکنیم مخاطب به تصویری وحدت گرایانه برسد. به تصویری برسد که هستی را دارای مبدأ و مقصد ببیند. به تصویری برسد که عالَم ماده را منسجم و مرتبط و واحد ببیند. 📽 معرفی کتاب «تماشاگه هستی» توسط مؤلف کتاب اگر مایلید اطلاع بیشتری نسبت به کتاب داشته باشید حتما کانال ما رو دنبال کنید. 〰️〰️〰️〰️ پاسخ به سوالات در رابطه با تهیه کتاب: @sedhasanaminjavaheri 〰️〰️〰️〰️ 🌐https://eitaa.com/tamasha_hasti
بسم الله الرحمن الرحیم ✨به فضل الهی کتاب تماشاگه هستی به چاپ دوم رسید. 🔻اگه مایل به تهیه ی کتاب هستید، به ادمین پیام دهید.🔺 پاسخ به سوالات در رابطه با تهیه کتاب: @sedhasanaminjavaheri 〰️〰️〰️〰️ 🌐https://eitaa.com/tamasha_hasti
🔻بسم الله الرحمن الرحیم 🔺 🔷خیلی از مخاطبین عزیز، درخواست نموندند که نمونه ی قلم بخش اول که بیانی ادبی و غیر مصطلح از مباحث فلسفی هست را در کانال قرار بدهیم. متن زیر، بخشی از پرده ای است که در آن قسمت، از حرکت جوهری پرده برداری نموده ایم. 🔸عزیزانی که آشنا به فلسفه اسلامی هستند میدانند که بحث حرکت جوهری از مسائل دشوار فلسفی میباشد و همچنین دارای اختلافاتی بین علما نیز هست. اما در کتاب تماشاگه هستی، صرفا بر اساس اصالت وجود و نفی حد و تباین در بین موجودات، حرکت جوهری را تبیین و اثبات نموده ایم. بدون اینکه از اصطلاحات دشوار و پیچیده استفاده نماییم. توجه شما را به متن زیر جلب مینماییم 👇👇
چشمانم را میبندم. می‌خواهم دوباره تمرکز کنم و برای جهشی بلندتر آماده شوم. نفسی عمیق می‌کشم. حقیقتاً در این مدت فهمیده ام که کار فکری و اندیشیدن، اگر از کار بدنی سخت تر و طاقت فرساتر نباشد، کمتر نیست؛ مثل ورزشی سخت، تمام توان آدمی را می‌گیرد و او را بی جان رها می‌کند. به تعبیر خاقانی، «ما را شکار کرد و بیفکند و برنداشت». دوباره چشمانم را باز می‌کنم. قلم را مصمّم تر در دست می‌گیرم. می‌دانم که نباید بگویم فلان "چیز" حرکت کرده و به فلان نقطه و فعلیت میرسد. حتی نمیتوان گفت حرکت، بر متحرکی عارض گردیده است. چراکه در این حالت هم «متحرک» را غیر از «حرکت» فرض کرده ایم و گویی چیستی و تباین را به عرصۀ وجود آورده ایم. باید تبر برداشت و ابراهیم وار، تمام بتهای چیستی بینی را از قلمرو اندیشه پاک نمود. حالا دربارۀ حرکت چه باید گفت؟ چگونه باید این پدیده را توضیح داد؟ آنچه به ذهنم خطور کرد، این بود که تنها راه توضیح و تبیین حرکت -بدون اینکه در دام چیستی بینی بیفتیم- این است که تفکیکی بین متحرک و حرکت نباید صورت گیرد. در عالم وجود، تباینی نیست. بلکه متحرک، همان حرکت میباشد. درحقیقت عالم مادّه چیزی نیست که حرکت می‌کند، بلکه عالم مادّه، خودِ حرکت خواهد بود. نهاد جهان چیزی نیست که صفتی به اسم حرکت را به خود بگیرد. بلکه نهاد جهان، به خودیِ خود درحالِ ناآرامی و تکاپو است. ذات جهان ثبات ندارد، بلکه در بی ثباتی است. جهان مادّی چیزی نیست که درحال «شدن» باشد، بلکه جهان هستی، خودِ شدن است. این‌طور نیست که شروع حرکت از "دانه" بوده و به "درخت" ختم می‌گردد. بلکه در عالم مادّه اساساً چیزی جز حرکت نیست، وجودِ ماّدی حقیقتاً بدین نحو است، لکن ذهن ما همانطور که میتواند در یک حرکت و عملیات فکری، خط را تقسیم به بی‌شمار نقطه کند، میتواند حرکت و تدریج و پیوستگی را نیز به نقطه ها و گسست هایی به نام چیستی و ماهیت تقسیم کند. 〰️〰️〰️〰️ 🌐https://eitaa.com/tamasha_hasti
هدایت شده از سِرِّثاری
‌ - حالا دربارۀ چه باید گفت؟ چگونه باید این پدیده را توضیح داد؟ - تفکیکی بین متحرّک و حرکت نباید صورت گیرد. در عالم وجود، تباینی نیست. بلکه متحرّک، همان حرکت می‌باشد. در حقیقت، عالم مادّه چیزی نیست که حرکت می‌کند، بلکه عالم مادّه، خودِ حرکت است. نهاد جهان چیزی نیست که صفتی به اسم حرکت را به خود بگیرد. بلکه نهاد جهان، به خودیِ خود درحالِ ناآرامی و تکاپو است. ذات جهان ثبات ندارد، بلکه در بی‌ثباتی است. جهان مادّی چیزی نیست که درحال «شدن» باشد، بلکه جهان هستی، خودِ شدن است! این‌طور نیست که شروع حرکت از "دانه" بوده و به "درخت" ختم می‌گردد. بلکه در عالم مادّه اساساً چیزی جز حرکت نیست، لکن ذهن ما همانطور که می‌تواند در یک حرکت و عملیات فکری، خط را تقسیم به بی‌شمار نقطه کند، می‌تواند حرکت و تدریج و پیوستگی را نیز به نقطه‌ها و گسست‌هایی به نام چیستی و ماهیت تقسیم کند. ـــ ـ ـ ـــ ـ 📖 احسان توکلیان‌ | تماشاگه هستی 🏴 @serrethari | فلسفه خون خواهی ـــ ـ ـ ـــ ـ 📙 جهت تهیه کتاب تماشاگه هستی | @sedhasanaminjavaheri |
📜به دیوار اتاقم تکیه داده ام. خاطرات گذشته را مرور می‌کنم. به سالهای پیش برمیگردم. سالهای ابتدایی نوجوانی که درحال تحصیل در مقطع راهنمایی بودم. خاطرم هست که ابتدای کتاب دینی مان دربارۀ اثبات وجود خداوند بود و دقیقاً یادم می آید که از طریق برهان نظم می‌خواستند وجود خداوند را برایمان اثبات کنند. دقیقاً همانجا نقطۀ آغاز پرسشگری هایم بود. یادم می آید که آنقدر معلم را سؤال پیچ کردم که دیگر توان پاسخ نداشت. ❓ مدام از او می پرسیدم که چه کسی گفته است که این جهان نظم دارد؟ یا اینکه چه کسی می‌گوید که هر نظمی ناظم می‌خواهد؟ آیا نظم بدون ناظم امکان ندارد؟! ✅همین سؤال‌ها آغاز راه من بود. دنبال این می‌گشتم که به طریق محکم تری دست پیدا نمایم. در پی آن بودم که حتی اگر ممکن باشد برای اثبات خداوند، راه کوتاهتری بپیمایم و از همانجا بود که مطالعات خود را در این زمینه آغاز نمودم. در میان بررسی هایم به یک کلیدواژه رسیدم که گویی نقطۀ حل ابهاماتم بود: «برهان صدیقین». ✨اگر شما هم به دنیال فراگیری ساده و بدون پیچیدگی "برهان صدیقین" هستيد، کتاب تماشاگه هستی این کار رو انجام داده... برای اطلاع بیشتر از نحوه ی تهیه ی کتاب به آی دی زیر پیام بدهید : @sedhasanaminjavaheri 〰️〰️〰️〰️ 🌐https://eitaa.com/tamasha_hasti
هدایت شده از سِرِّثاری
‌ برخی پدیده‌ها در عالم مادّی، به سبب ضعفِ قابلیت، ایجاد نمی‌شوند که این مسئله ناشی از نقص در حقیقت وجود نیست. بلکه ناشی از ضعفِ عالم مادّه و نبود استعداد و قابلیت است ... - چه زیبا گفت بیدل دهلوی: تماشا کرد هریک را شهنشاه ز استعدادها گردید آگاه در جای دیگر: به قدر پَرزدنِ ناله وسعتی داریم غبار شوق جنون مشرب است، صحرا نیست بیدل در این بیت، کمّیت و کیفیت افاضه را به‌اندازۀ استدعا و استعداد مجرّدات دانسته است. در واقع پَرزدنِ ناله، کنایه‌ای از استدعای موجودات مجرّد است. حقیقتاً «فیاض را صدای گرفتارها، بس است». - در این منظومۀ وجودی، برای تحقق موجودات فرامادّی، همین که با زبان هویت خویش، امکانِ تحقق را اعلام کنی، فیاضِ مطلق، صدا را خواهد شنید و پاسخ خواهد داد. به بیان مولانا: ما نبودیم و تقاضامان نبود لطفِ تو ناگفتۀ ما می‌شنود چه بسیار گرفتارانی که برای دریافت فیضی از جانب یک صاحب منصب، باید کاری کنند و عملی پیشه سازند، امّا پادشاه عالم وجود، تنها با شنیدن صدای گرفتارها، دریای فیوضات و ارزاق خود را سرازیر میسازد. به قول صائب تبریزی: نیست ناقص را کمالی بهتر از اظهارِ عجز دستگیرِ ناشناور، دست‌بالاکردن است ـــ ـ ـ ـــ ـ 📖 احسان توکلیان‌ | تماشاگه هستی 🏴 @serrethari | فلسفه خون خواهی ـــ ـ ـ ـــ ـ 📙 جهت تهیه کتاب تماشاگه هستی | @sedhasanaminjavaheri |