Kashani-13970503-HeyatAbdollahEbnelHasan-Thaqalain_IR.mp3
29.62M
⁉️#امام_رضا(ع) چرا غریب الغرباست؟
▪️غربت امام رضا علیه السلام بخاطر دوری از وطن نبود.
امام در وطن غریبترین امام بود.😔
#پیشنهاد_دانلود 👌
🍃استاد حامد کاشانی
🏴 @tanhamasirKordestan
💓تنها مسیری های کردستان
🔴 این پیام را از دست ندهید 👇 ⚠️ منطقی بنظر میرسه مگه نه؟ ➖ خانوادهام چه میشود؟ ➖ میخواهم تفسیر
💢 بهانه بیبهانه!
▪️ هرکس میتواند در کربلا الگویی برای خود پیدا کند: کودک و جوان و پیر، زن و مرد، سفید و سیاه، سالم و ناتوان، تازه مسلمان، نوعروس، معلم، بازاری و...
وجه اشتراکِ همهی آنها هم این است که بدونِ توجیه آوردن، با امامِ خود همراه شدند.✔️
▫️ تکلیفِ همه پس از کربلا معلوم است؛ در واقع کربلا، پایان دهندهی سردرگمی و بلاتکلیفیهاست.
✅ آری! کربلا نشان داد حتی مصیبت و اسارت نیز باعث سلبِ مسئولیت نمیشود.
▪️ اگر «کل ارض کربلا و کل یوم عاشورا» و این حقیقت که کربلا هر روز اتفاق میافتد را بپذیریم، دیگر هیچ بهانهای برای فرار از وظیفه نخواهیم داشت.
هنوز هم توجیهاتی مانندِ خانواده، راحتی، عزت و آبرو، عبادت، سیاست، ترس و... باعث تنها ماندنِ امام میشود❗️
هرچند عاشورا دیگر تکرار نمیشود و این توجیهات، تنها باعثِ دوری ما از امام میشود.😔
▫️ امروز هم وظیفهی ما در قبال امام زمانمان روشن است. پس مبادا شرایطِ سختِ اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و... باعثِ تکرار توجیهاتِ مردمِ سال ۶۱ هجری و محرومیت ما از یاری امام شود.❌
#توجیه_المسائل_کربلا 0⃣4⃣
◼️◾️ @tanhamasirKordestan
💓تنها مسیری های کردستان
🌴#کلمات_قصار_نهج_البلاغه 🌹#حکمت_شماره_106 لاَ يَتْرُکُ النَّاسُ شَيْئاً مِنْ أَمْرِ دِينِهِمْ لاِْس
🌴#کلمات_قصار_نهج_البلاغه
🌹#حکمت_شماره_107
رُبَّ عَالِم قَدْ قَتَلَهُ جَهْلُهُ، وَعِلْمُهُ مَعَهُ لاَ يَنْفَعُهُ.
امام(عليه السلام) فرمود:
چه بسيار دانشمندى که جهلش او را کشته، در حالى که علمش با اوست;
اما به حالش سودى نمى بخشد
💓تنها مسیری های کردستان
🌴#کلمات_قصار_نهج_البلاغه 🌹#حکمت_شماره_107 رُبَّ عَالِم قَدْ قَتَلَهُ جَهْلُهُ، وَعِلْمُهُ مَعَهُ لا
شرح و تفسير
عالم جاهل منش
در اين گفتار حکيمانه و کوتاه و پرمعنا امام به عالمان بى عمل و آلوده به رذائل اخلاقى اشاره کرده مى فرمايد: «چه بسيار دانشمندى که جهلش او را کشته در حالى که علمش با اوست; اما به حالش سودى نمى بخشد»; (رُبَّ عَالِم قَدْ قَتَلَهُ جَهْلُهُ، وَعِلْمُهُ مَعَهُ لاَ يَنْفَعُهُ).
همان گونه که در بالا اشاره شد امام(عليه السلام) در اين عبارت کوتاه و پرمعنا از عالمان نادانى سخن مى گويد که جهلشان قاتل آنها شده است در اين که چگونه علم و جهل در وجود آن ها جمع مى شود تفسيرهاى مختلفى مى توان بيان کرد.
از همه روشن تر اين که علم اگر با عمل همراه نشود همچون جهل است، بنابراين نکوهش امام(عليه السلام) از عالمانى است که از علم خود بهره نمى گيرند و به آن عمل نمى کنند و سبب هلاکت مادى و معنوى آنها مى شود.
در حديثى در کتاب شريف کافى از امير مؤمنان على(عليه السلام)مى خوانيم که «إنَّ الْعالِمَ الْعامِلَ بِغَيْرِهِ کَالْجاهِلِ الْحائِرِ الَّذى لا يَسْتَفيقُ عَنْ جَهْلِهِ; شخص عالمى که به علمش عمل نکند مانند جاهل سرگردانى است که از بيمارى جهل بهبود نمى يابد.
سپس حضرت در همان روايت مى فرمايد: «بَلْ قَدْ رَأيتُ أنَّ الْحُجَّةَ عَلَيْهِ أعْظَمُ وَالْحَسْرَةُ أدْوَمُ; بلکه حجت الهى را بر او بزرگ تر و حسرت او را پايدارتر ديدم».(1)
همين عبارت با اندک تفاوتى در ذيل خطبه 110 نهج البلاغه نيز آمده است.
در حديث ديگرى در غررالحکم از همان حضرت مى خوانيم: «عِلْمٌ لا يُصْلِحُکَ ضَلالٌ وَمالٌ لا يَنْفَعُکَ وَبالٌ; دانشى که تو را اصلاح نکند گمراهى است و ثروتى که تو را (در راه خشنودى خدا) سودى نبخشد بدبختى است».(2)
اين احتمال نيز وجود دارد که منظور از «جهل» صفات جاهلانه اى مانند غرور و تکبر و خودخواهى و سودجويى و رياکارى باشد; هر گاه علم با اين صفات نکوهيده جاهلانه همراه گردد عالم را به نابودى مى کشاند، همان گونه که در طول تاريخ مصاديق زيادى دارد. آيا طلحه و زبير عالم به احکام اسلام و قرآن نبودند؟ آيا موقعيت على(عليه السلام)را در اسلام و نزد پيغمبر اکرم(صلى الله عليه وآله) نمى شناختند؟ چه شد که علمشان سودى به آنها نبخشيد؟ آيا جز اين است که جاه طلبى و پيروى از هواى نفس آنها را به جنگ جمل کشانيد و نه تنها علمشان به حالشان سودى نداشت، بلکه صفات جاهلانه آنها سبب مرگشان در دنيا و مجازاتشان در آخرت شد. حدود هفده هزار نفر از مسلمانان را به کشتن دادند و هرگز به مقصدشان نيز در دنيا نرسيدند.
نيز احتمال مى رود منظور اين باشد که ظواهرى از علم دارد ولى به عمق آن نرسيده است و به تعبيرى ديگر، علم او فاقد بصيرت است همان گونه که در حديثى از امام صادق(عليه السلام) مى خوانيم: «اَلْعامِلُ عَلى غَْيرِ بَصيرَة کَالسّائِرِ عَلى غَيْرِ الطَّريقِ فَلا تُزيدُهُ سُرْعَةُ السَّيْرِ مِنَ الطَّريقِ إلاّ بُعْداً; آن کس که بدون بينش و بصيرت عمل مى کند همانند کسى است که در بيراهه گام بر مى دارد، چنين کسى هر قدر تندتر برود از راه اصلى دورتر مى شود».(3)
جمع ميان اين تفسيرها نيز مانعى ندارد.
🌹✵ ﷽ ✵🌹
اَللّهُمَ اجْعَلْنی مِنْ اَنْصارِهِ وَ اَعْوانِهِ، وَالذابینَ عَنْهُ، وَالْمُسارعینَ إلیهِ فی قَضاءِ حَوائِجهِ وَالْمُمْتَسِلینَ لِاَمْرِه، وَالًمُحامینَ عَنْهُ، وَالسابِقینَ اِلی ارادَتِهِ، وَالْمُسْتَشْهِدینَ بینَ یَدیه
خدایا مرا از یاران و مددکاران و دفاع کنندگان از او قرار ده و از شتابندگان به سویش، دربرآوردن خواسته هایش واطاعت کنندگان اَوامرش ومدافعان حضرتش و پیش گیرندگان به جانب خواسته اش وکشته شدگان درپیشگاهش...
💚🌹💚
مولاے من
چشم وجودمان
خیره بہ نورِ حضور شماست
و دست استغاثہ
و روے حاجتمان
متوسل بہ درگاه تان
تا خداوند
طلعت رشیدتان را بہ ما بنمایاند
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــــ
روز هجدهم چله 🌺
#دعای_عهد
شروع چله👈 ۹۹/۷/۹
🏴 @tanhamasirKordestan
عرض سلام وادب✋ وعرض تسلیت ایام
خیر مقدم به بزرگوارانی که تازه به جمع ما پیوستید🌹
خیلی خوووووش هاتین و کانال خودان صفا آوردین .....
دوستان قدیمی هم که تاج سر ما هستن👑
برای آشنایی و استفاده از مطالب کانال لطفا پیام سنجاق شده رو مطالعه بفرمایید🌷
مطالب تدریس شده درکانال 👇
🔹مبحث جامع ومفیدسبک زندگی
🔹مبحث زیبای ازخانه تاخدا
🔹مبحث مفیدوکاربردی کنترل ذهن
مداحی آنلاین - دامن آلوده و بار گناه آورده ام - حمید علیمی.mp3
1.89M
✨#شهادت_امام_رضا(ع)
دامن آلوده و بار گناه آورده ام😭
گرچه آهی در بساطم نیست آه آورده ام
🍃#حمیدعلیمی
▪️@tanhamasirKordestan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✨خادما گریه کنون صحنتو جارو میزنن
همه نقارهی یا ضامن آهو میزنن...
یکی بین ازدحام
میگه کربلا میخوام... 😭
مداحی🎤سیدمهدی میرداماد
#شهادت_امام_رضا(ع)
#به_تو_از_دور_سلام
▪️▪️@tanhamasirKordestan
📺پخش زنده از تمام نقاط حرم مطهر امام رضا علیه السلام
❤️ گنبد و بارگاه 🕌
b2n.ir/716010?eitaafly
❤️ ضریح مطهر🕌
b2n.ir/780435?eitaafly
❤️ صحن انقلاب🕌
b2n.ir/840352?eitaafly
❤️ صحن جامع رضوی🕌
b2n.ir/941603?eitaafly
❤️ صحن آزادی🕌
b2n.ir/024062?eitaafly
❤️ صحن گوهرشاد🕌
b2n.ir/460076?eitaafly
#اَللّهُــــمَّ_عَجـِّــل_لِوَلیِّــــکَ_الفَـــــرَج💔
༻🦋 @tanhamasirKordestan
ساعات آخر است گدا را حلال کن...
ان شالله خداوند از همهی ما، عزاداری هامون رو بپذیرن
و پایان این سوگواریها رو #ظهور صاحب الزمان قرار دهند.
التماس دعای فرج در ساعات آخر ماه صفر🤲✨
༻🦋 @tanhamasirKordestan
💓تنها مسیری های کردستان
🌴#کلمات_قصار_نهج_البلاغه 🌹#حکمت_شماره_107 رُبَّ عَالِم قَدْ قَتَلَهُ جَهْلُهُ، وَعِلْمُهُ مَعَهُ لا
🌴#کلمات_قصار_نهج_البلاغه
🌹#حکمت_شماره_108
تَقْصِير بِهِ مُضِرٌّ، وَکُلُّ إِفْرَاط لَهُ مُفْسِدٌ.
امام(عليه السلام) فرمود:
در درون سينه اين انسان قطعه گوشتى است که به رگ مخصوصى آويخته شده و عجيب ترين اعضاى او و همان قلب وى است، اين شگرفى به علت آن است که صفاتى از حکمت و ضد حکمت در آن جمع است، پس هرگاه آرزوها (ى افراطى) در آن ظاهر شود (حالت طمع به او دست مى دهد و) طمع او را ذليل و خوار مى کند و هنگامى که طمع در او به هيجان آيد به دنبال آن حرص، و هرگونه افراط او را فاسد مى کند.(1)
(1). سند گفتار حکيمانه:
نويسنده کتاب مصادر مى گويد: اين سخن بخشى از خطبه معروف وسيله است که از خطبه هاى مشهور آن حضرت است (هرچند مرحوم سيّد رضى آن را در نهج البلاغه نقل نکرده است) و از جمله کسانى که پيش از مرحوم سيّد رضى اين خطبه را نقل کرده اند. کلينى در روضه کافى و ابن شعبه حرانى در تحف العقول است. سپس به جمع کثير ديگرى از دانشمندان معروف اشاره مى کند که در کتب خود اين کلام حکمت آميز را نقل کرده اند از جمله: مرحوم شيخ مفيد در ارشاد، مسعودى در مروج الذهب، ابن عساکر در تاريخ دمشق و آمدى در غررالحکم مى باشد. (مصادر نهج البلاغه، ج 4، ص 100).
صاحب کتاب تمام نهج البلاغه اين گفتار حکمت آميز را به ضميمه سخنان ديگرى از قول «ضرار بن ضمره» و در پاسخ معاويه که سخنان بيشترى را از على(عليه السلام) طلب مى کرد ذکر نموده است. (تمام نهج البلاغه، ص 563).
🌹✵ ﷽ ✵🌹
✨اَللّـهُمَّ بَلِغْ مَوْلانا..
اِمامَ الْهادِیَ الْمَهْدَیَ القائم بأَمْرِک..✨
✨خدایا برسان مولای ما را..
امام راهنمای راه یافته..✨
💫🌼طَبیب ها همه ما را جوابِمـان کردند؛
فقط ظهور تو آقا عَلاج بیماری ست!
#اللهمعجللولیکالفرج💫🌺
روز نوزدهم چله 🌺
#دعای_عهد
شروع چله👈 ۹۹/۷/۹
🏴 @tanhamasirKordestan
#از_کجا_معلوم_هنوز_مومنیم❓
🍃آیت الله بهجت(ره): اگر برای فرج دعا میکنید علامت آن است که هنوز ایمانتان پا برجاست .
📚 در محضر بهجت ، / ص۳۶۳
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
@tanhamasirKordestan
#والدین_بدانند
✅ یکی از انواع مبارزه با راحت طلبی موضوع "فرزند آوری" هست. در مورد فرزند آوری روایات عجیبی داریم.
مثلا پیامبر نازنین ما میفرماید: فرزند سقط شدۀ این امت برای من از اون چیزی که خورشید بر اون میتابه با ارزش تره...
و چقدر رهبر عزیزمون در این مورد تاکید کردن.
💢ممکنه بعضیا بگن حاج آقا ما که یه بچه داریم توی تربیتش موندیم! چه برسه به چند تا بچه!
🔸خدمت شما عرض کنم که اتفاقا کسانی که بچه ی کمتری داشته باشن "تقریبا غیر ممکنه بتونن خوب تربیتش کنن"
⭕️مگه میشه یه بچه ی تنها رو درست تربیت کرد؟!
👈بچه نیاز به همبازی داره. نیاز به برادر بزرگ تر داره. نیاز به خواهر بزرگتر داره.
خیلی وقتا بچه های کوچک تر احترام گذاشتن رو از بچه های بزرگتر یاد میگیرن👌
بچه های بزرگ تر مراقب رفتارشون هستن که کوچک ترا الگو نگیرن.
⛔️خیلی زشته که یه نفر یه بچه یا دوتا بچه داشته باشه! بعد مومن هم باشه!!!
این دیگه چجور دینداری هست که تو داری؟
💢میگه خرج و مخارج همینا رو هم ندارم که بدم! خرج ها سنگینه!
ای بابا این چه حرفیه میزنی؟ پس تو تا حالا کدوم خدا رو میپرستیدی؟⁉️
❌خدایی که رزق و روزی بچه ی سومت رو نمیتونه بده؟!!!!!!!
دیگه نماز نخون...همچین خدایی رو نیاز نیست بپرستی...
⭕️ کافیه یه ذره آدم توکل به خدا داشته باشه.
آقا اصلا بی خیال توکل
👈یه نگاهی به اطرافت بنداز. اونایی که بچه هاشون بیشتره در شرایط مساوی، آیا وضع مالیشون بهتر نیست؟
قطعا بهتره.
👌✔️ بچه رزق و روزی خودش رو میاره.
➖اصلا به دو تا بچه اکتفا نکنید.
🌺💕آفرین بر پدر و مادرایی که "حرف خدا" براشون مهمه نه حرف مفت مردم.
حتما برید تو فکر اینکه بچه ی سوم رو هم بیارید.
⭕️روز قیامت خیلی دور نیست... چشم به هم بزنی رسیده....
توی روز قیامت پیامبر مهربانی ها، به فرزندان تو افتخار خواهد کرد...
🔸اونجا با چشمانی پر از اشک شوق،
میگی آقا جان به خاطر گل روی تو رنج خوب فرزند آوری رو تحمل کردم...
اونوقت مولامون جبران خواهد کرد....
🔹خیلی بیشتر از حد تصور ما...
#استاد_پناهیان
#فرزندآوری
༻🌸@tanhamasirKordestan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌺امام خامنه ای :
💫 ماه ربیع الاول،
بــــــــــهار زنـــــــــدگـــــــــــی است.
بعضی از اهل بیت معتقدند که ماه ربیع الاول، ربیع حیات و زندگی است؛
زیرا در این ماه وجود مقدس پیامبر گرامی و همچنین فرزند بزرگوارش حضرت ابی عبدالله جعفرین محمد الصادق ولادت یافته اند.
💥و ولادت پیغمبر سرآغاز همه ی برکاتی است که خدای متعال برای بشریت مقدر فرموده است.
ــــــــــ🌺ـــــــ🌹ــــــــ🌸ـــــــــ🌷ــــــــــ💐ـــــــــ🌻ـــــــــ
@tanhamasirKordestan
سلام و عرض ادب خدمت شما عزیزان
قلبتون مملو از عشق الهی
و زندگی هاتون پر نور✨
پوزش بابت تاخیری که امروز در تدریس داشتیم🙏
ادامه درس رو تقدیمتون میکنم
💓تنها مسیری های کردستان
#سبک_زندگی #جلسه_دهم 🔹 الان در غرب، یک نهضتی راه افتاده دربارۀ «#لزوم_کنترل_رفتار» ❗️اما این نهض
#سبک_زندگی
#جلسه_یازدهم
🔹 گفتیم اگر میخوایم زندگی موفقی داشته باشیم باید عمل کنیم وایمان زیاد، آگاهیِ زیاد نمیخواد.
ایمان سلامت قلب میخواد که ناشی از سلامت رفتاره👉
✔️مثلا شما برای اینکه قلب سالمی داشته باشی، نیازی نیست دکتر قلب بشی و تخصص قلب داشته باشی.
میتونی با پیاده روی و ورزش و مراقبت مقدار خوردنت، تا حد زیادی قلبت رو سالم نگه داری.❤️
💥 یه ذره آگاهی و ایمان، بهعلاوه یه ذره محبت لازمه که بتونی به نتیجه رفتار درست برسی حالا میشه اصلاح رفتار و اصلاح عمل.
⚠️ اطلاعات زیادی ضرر داره و زدگی ایجاد میکنه.
🚨 کسی که با #رفتار خودش آمادگی برای انجام یه کاری پیدا نکرده، اگه آگاهی بهش میدی تا بهش بقبولونی یه موضوع رو، اون رو کشتی.!!!
👈برای هر کاری باید اول آمادگی اونو ایجاد کنی.
🌷خانم فاطمه زهرا سلام الله علیها در طول عمر شریفشون مدام کلاسهایی برگزار میکردند برای خانمهای مدینه،چرا؟؟
برای اینکه آمادگی پیدا کنند برای بهتر زندگی کردن،لذت بردن🍃
🔅الان شما بخوای یه نفر رو با یه کار آشنا کنی اول باید کلی مقدمات بچینی، توضیح بدی و....
✅ تازه اونوقت میشه گفت آمادگی ایجاد شده چون شرایط گفته شده و من با روند کار آشنا شدم
👌واقعا آمادگی بسیار مهمه در هر کاری.
اگر میبینی در کاری مدام شکست میخوری یکی از دلایلش آمادگی نداشتن برای اونکاره.‼️
🔍باید #آگاهی و #ظرفیت خودتونو بسنجید!
ظرفیت هم با عمل کردن بدست میاد✔️ مثلا من ظرفیت داشته باشم با مردم درست رفتار کنم.
✨معصوم میفرمایند:
نصف دین مدارا کردن با مردم است.
پس اول باید آمادگی ایجاد کنیم✅
من اینو نمیگم👇
خود علم و دانش داره اینو میگه
❗️حتی قبل از رفتار، به عشق و محبت زیاد هم نیاز نداری
😳تعجب نکن
الان به طرف میگی ببین رفتارت با مامانت چطوره؟
تو مجازی مینویسه
❤️مادر یعنی عشق محبت و....
همون موقع مادرش صداش بزنه
اول که جواب نمیده، بعد هم میگه هان دستم بنده حالا بعدا میام.
😒😕
عه چی شد؟
رفتارت چرا با گفتارت هماهنگ نیست؟
عزیزم داری یه کوچولو منافق میشی.
‼️
بهت برنخورهها😊
منافق هم همینطوره حرف و عملش یکی نیست. ⚠️
💢 ببین بیا راحتت کنم...
بهت میگم تو با کوچکترینکارها شروع کن ولی حتما کار انجام بده عمل کن.👌
الان یه چیزی بگم بیشتر تعجب کنین😊
👈 قبل رفتار کردن به تبلیغات و احساساتم نیاز ندارین
#کلید_طلایی همه موفقیتها تو عمل کردنه که میشه #رفتار
⬅️ و رفتار ما هم شخصیت ما رو زودتر از حرفهامون نشون میده 😌
📝یه سخن از امام بگم خدمتتون در شرح چهل حدیث میفرمایند:
بدانکه هیچ راهی به سمت خدا پیموده نمیشود بجز عمل، به ظاهرِ شریعت.
ظاهر شریعت چیه❓
همین احکام حلال و حرام، نجس و پاک و ....👈 #احکام عملی👉
در ادامه میفرمایند:
انسان تا متعدد و مداوم به آداب عمل نکند هیچیک از اخلاق حسنه از برای او به حقیقت پیدا نشود.❗️
🔆یعنی باید هم #عمل کنیم، هم #ادامه بدیم.
بعدش🔚 #حکمت خیلی از مسائل و شرایط و اتفاقاتی که برات میفته رو متوجه میشی و درک میکنی...✅
🌾 کار خیلی راحت میشه، قشنگ متوجه میشی که کجا باید چه رفتاری نشون بدی و حکمت هر اتفاقی چیه...
ان شاءالله راههای بعدی رو در قسمت بعد خدمتتون ارائه میدیم.
༻🦋 @tanhamasirKordestan
میخوای بچه های تربیت کنی بشند نوررردیده وباقی صااالح😍
میخوای بدونی یه خانواده خوب چه خانواده ایه 😍
دوووست داری بدونی چطور میشه یه زندگی پرازآرامش و لذت رو تجربه کنی 😍
چرا کیفیت زندگی ما هنووز به سطح عالی نرسیده🤔
چرا توخانواده مذهبی نوووجونها راحت طلب و بی مسئولیت بار میاند
حلقه مفقوده همه اینها کجاست 🤔😎
درکانال تنها مسیری های کردستان روزهای زوج
مباحث کاربردی وشیرین ازخانه تاخدا
روزهای فرد مباحث جذاب وعااالی سبک زندگی
باماهمراه باشید وکانال رو به دوستان معرفی کنید تا دیگران هم بیاند😊👇
💐🍃http://eitaa.com/joinchat/3024289824Cec2bccd79b
💓تنها مسیری های کردستان
🌴#کلمات_قصار_نهج_البلاغه 🌹#حکمت_شماره_108 تَقْصِير بِهِ مُضِرٌّ، وَکُلُّ إِفْرَاط لَهُ مُفْسِدٌ.
🌴#کلمات_قصار_نهج_البلاغه
🌹#حکمت_شماره_109
نَحْنُ النُّمْرُقَةُ الْوُسْطى، بِهَا يَلْحَقُ التَّالِي، وَإِلَيْهَا يَرْجِعُ الْغَالِي.
امام(عليه السلام) فرمود:
ما تکيه گاه ميانه هستيم; (بايد) عقب افتادگان به آن ملحق شوند
و تندروان به سوى آن باز گردند.(1)
💓تنها مسیری های کردستان
🌴#کلمات_قصار_نهج_البلاغه 🌹#حکمت_شماره_109 نَحْنُ النُّمْرُقَةُ الْوُسْطى، بِهَا يَلْحَقُ التَّالِي
شرح و تفسير
ما از افراط و تفريط دوريم
امام(عليه السلام) در اين گفتار حکيمانه، موقف خود و خاندانش را در برابر «مقصران» و «غاليان» روشن ساخته است، مى فرمايد: «ما تکيه گاه ميانه هستيم; (بايد) عقب افتادگان به آن ملحق شوند و تندروان به سوى آن باز گردند»; (نَحْنُ النُّمْرُقَةُ الْوُسْطَى، بِهَا يَلْحَقُ التَّالِي، وَإِلَيْهَا يَرْجِعُ الْغَالِي).
اين تعبير کنايه زيبا و دلنشينى است، زيرا «نُمْرُقة» در اصل به معناى پشتى يا متکايى است که بر آن تکيه مى کنند; پشتى وسط و ميانه، پشتى ممتازى بوده که در صف پشتى هاى مجلس مورد توجه و جايگاه افراد شريف تر بوده است. مى فرمايد: آنها که پايين ترند بايد رو به سوى ما کنند و آنها که بالاترند بايد نگاه خود را به ما باز گردانند (و همگى راه اعتدال را پيش گيرند).
اشاره به اينکه مورد قبول در اسلام و آيين الهى امورى است که در سر حد اعتدال و دور از افراط و تفريط باشد، همان گونه که قرآن مجيد مى گويد: (وَکَذَلِکَ جَعَلْنَاکُمْ أُمَّةً وَسَطاً)(1) و در جاى ديگر درباره انفاق مى فرمايد: «(وَالَّذينَ إذا أنْفَقُوا لَمْ يُسْرِفُوا وَلَمْ يَقْتَرُوا وَکَانَ بَيْنَ ذلِکَ قَواماً); کسانى که هنگامى که انفاق مى کنند نه اسراف مى کنند و نه سخت گيرى و در ميان اين دو حد اعتدال را رعايت مى کنند».(2)
منظور از «تالى» کسانى هستند که اوصاف برجسته امامان اهل بيت(عليهم السلام) را انکار مى کردند و آنان را در حد فردى معمولى قرار مى دادند و منظور از «غالى» کسانى که آنان را از حد امام معصوم بالاتر برده و صفات خدايى برايشان قائل مى شدند و حتى گاهى به الوهيت آنها رأى مى دادند. امام(عليه السلام)مى فرمايد: ما هيچ يک از اين دو گروه را نمى پسنديم نه تالى و نه غالى.
بعضى از شرّاح نهج البلاغه «وسطى» را به معناى ممتاز و عالى گرفته اند نه به معناى ميانه، همان گونه که در آيه 28 از سوره «قلم» مى خوانيم: (قَالَ أَوْسَطُهُمْ أَلَمْ أَقُلْ لَّکُمْ لَوْلاَ تُسَبِّحُونَ) که اوسط در اينجا به معناى افضل و برتر است.
ولى با توجه به تالى و غالى که در ذيل اين کلام حکيمانه آمده چنين احتمالى بسيار بعيد است و مناسب همان معناى وسط است که طرف افراط و تفريط دارد.
پيروى از حد اعتدال و پيمودن خط ميانه نه تنها در مسائل اعتقادى مورد توجه است که در مسائل اخلاقى و اجتماعى نيز غالباً چنين است، زيرا افراط و تفريط در اين امور نيز زيانبار بوده و حد وسط و حالت اعتدال داراى آثار و برکات روشنى است.
خوشبختانه پيروان مکتب اهل بيت با هدايت هاى آنها در همه جا حد اعتدال را برگزيدند; در حالى گروهى گرايش به جبروگروهى تفويض را انتخاب مى کردند، پيروان اين مکتب شعار «لا جبر و لا تفويض بل امر بين الامرين» را برگزيدند و در جايى که جمعى قائل به تشبيه (اعتقاد به جسميت خداوند) و گروهى معتقد به تعطيل (کسانى که مى گويند ما از ذات و صفات خدا هيچ چيز نمى فهميم) در ميان مسلمانان بودند، پيروان اين مکتب نه تشبيه را پذيرفتند و نه تعطيل را بلکه معتقد شدند کنه ذات خدا و صفات او گرچه براى انسان ها قابل درک نيست; ولى او را مى توان از طريق آثارش در پهنه جهان هستى به خوبى شناخت.
آخرين سخن اين که تعبير به «نحن» گرچه به معناى امامان اهل بيت است ولى از بعضى از روايات استفاده مى شود که پيروان راستين آنها نيز همين گونه اند.
چنان که در حديثى از امام باقر(عليه السلام) مى خوانيم فرمود: «يا مَعْشَرَ الشّيعَةِ ـ شِيعَةِ آلِ مُحَمَّد ـ کُونُوا النُّمْرُقَةُ الْوُسْطى يَرْجَعُ إلَيْکُمُ الْغالى وَ يَلْحَقُ بِکُمُ التّالى; اى جميعت شيعه شما هم جايگاه حد وسط و معتدل باشيد که غلو کننده به سوى شما باز گردد و عقب مانده به شما ملحق شود» در اين هنگام مردى عرض کرد: فدايت شوم، منظور از غالى چيست؟ فرمود: «قَوْمٌ يَقُولُونَ فينا ما لا نَقُولُه فى أنْفُسُنا فَلَيْسَ أولئکَ مِنّا وَ لَسْنا مِنْهُمْ; گروهى هستند که درباره ما مطالبى مى گويند که ما درباره خود نمى گوييم (آنها راه غلو و افراط را مى پويند) آنها از ما نيستند و ما از آنها نيستيم». سپس امام(عليه السلام) رو به مردم کرد و فرمود: «وَاللّه ما مَعَنا مِنَ اللّهِ بَرائَةٌ وَلا بَيْنَنا وَبَيْنَ اللّهِ قِرابَةٌ وَلا لَنا عَلَى اللّهِ حُجَّةٌ وَلا نَتَقَرَّبُ إلَى اللّهِ إلاّ بِالطّاعَةِ; به خدا سوگند ما برات آزادى (از آتش دوزخ براى کسى) نداريم و ميان ما و خداوند خويشاوندى نيست و حجت خاصى در برابر او نداريم و جز از طريق اطاعت به او تقرب نمى جوييم». سپس افزود: «فَمَنْ کانَ مِنْکُمْ مُطيعاً لِلّهِ تَنْفَعُهُ وِلايَتَنا وَ مَنْ کانَ مِنْکُم عاصِياً لِلّهِ لَنْ تَنْفَعَهُ وَلايَتَنا وَيَحْکُمْ لا تَغْتَرُّوا وَيَحْکُمْ لا تَغْتَرُّوا; هر کس از شما مطيع خدا باشد
💓تنها مسیری های کردستان
شرح و تفسير ما از افراط و تفريط دوريم امام(عليه السلام) در اين گفتار حکيمانه، موقف خود و خاندانش را
ولايت ما براى او سودبخش است و هر کس از شما معصيت خدا کند ولايت ما به او سودى نمى بخشد. واى بر شما (به ولايت ما) مغرور نشويد، واى بر شما مغرور نشويد».(3)
(1). بقره، آيه 143.
(2). فرقان، آيه 67.
(3). کافى، ج 2، ص 75، ح 6.