اصول ـ 101.docx
20K
موضوعات مطرح شده
جواب سوم: احتمال انبعاث عند الشارع
مسئله ی دوم: تنجز تکلیف مذکور
تبیین منجِز در صورت امکان موافقت قطعیه
تطبیق بر ما نحن فیه
🆔@abdollaah
اصول ـ 102.docx
17.8K
موضوعات مطرح شده:
مسئله ی سوم: نکته ی عدم تنجز تکلیف در فرض مذکور
مقدمه:
اقسام موافقت و مخالفت
اقسام افعال
فعل ارادی و غیر ارادی
فعل موجَب و مضطر
فعل اختیاری و غیر اختیاری
حیثیت افعال در ما نحن فیه
پاسخ مسئله
🆔@abdollaah
اصول ـ 100.docx
19K
موضوعات مطرح شده
اصالة التخییر
فروض استحاله ی موافقة قطعیة
فرض اول: عدم امکان الموافقة القطعیة و المخالفة القطعية معا
فرض دوم: عدم امکان الموافقة القطعية مع امکان المخالفة القطعية
فرض سوم: عدم امکان الموافقة القطعیة و امکان الموافقة الاحتمالیة الملازمة للمخالفة الاحتمالیة
المقام الأول: الفرض الأول
المسئلة الأولی: فعلیت تکلیف
اشکال اول: لغویت تکلیف
جواب از این اشکال
اشکال دوم: استحاله ی تکلیف
جواب استاد دام ظله از اشکال
جواب اول: علتِ ترجیح، تنها احتمال نیست
جواب دوم: احتمالات دائما مساوی نیستند
🆔@abdollaah
اصول ـ 103.docx
18.7K
موضوعات مطرح شده
مسئله ی چهارم: جریان برائت عقلیه در مقام
تقریب برائت عقلیه در ما نحن فیه
تنبیه: فرق بین برائت عقلیه و برائت شرعیه به لحاظ موضوع
وجود یک برائت عقلیه در ما نحن فیه
دو اشکال بر جریان برائت عقلیه
اشکال اول: عدم تحقق موضوع برائت عقلیه
اشکال دوم: عدم تعذّر معذَّر
مناقشه ی سیدنا الأستاذ دام ظله
جواب از اشکال اول: قطع اجمالی قطع نیست
🆔@abdollaah
اصول ـ 104.docx
18.7K
موضوعات مطرح شده:
جواب از اشکال دوم
جواب اول: عرضیت بین عجز و عدم البیان
جواب دوم: صحت استناد بقاء شیء به دو علت تامه
مسئله ی پنجم: جریان برائت شرعیه در ما نحن فیه
بررسی ترخیص در علم اجمالی عادی
تطبیق بر ما نحن فیه
جمع بندی
🆔@abdollaah
اصول ـ 105.docx
18K
موضوعات مطرح شده:
المقام الثانی: فرض استحاله ی موافقت قطعیه و امکان مخالفت قطعیه
بررسی صور تنجز
بیان منجز
منجزیت امر اول
منجزیت امر دوم
بررسی جریان برائت عقلیه
بررسی جریان برائت شرعیه
تعلیقه ی استاد دام ظله بر کلام مشهور
منجزیت امر سوم
🆔@abdollaah
اصول ـ 106.docx
19.1K
موضوعات مطرح شده:
بیان عدم منجزیت علم اجمالی
امر چهارم: علم تفصیلی
منجِّزِ مخالفت احتمالیه
مقام سوم: استحاله ی موافقت و مخالفت قطعیه و تلازم بین موافقت و مخالفت احتمالیه
تعلیقه ی اول: عدم قابلیت استدلال در ما نحن فیه
تعلیقه ی دوم: حکم وجدان به تخییر
تنبیه:
الاصل الثالث: اصالة الاحتیاط
مورد بحث اصالة الاحتیاط
🆔@abdollaah