04 - امام شناسی.mp3
38.03M
✨هو العلیم
#جلسه_چهارم_امامشناسی
#استاد_وکیلی_زید_عزه
🔴درس ششم
عصمت انبیاء منافاتی با اختیاری بودن افعال آنان ندارد.
🔰عصمت انبیاء از راه تمامیت حجت از طرف خدا
🔰اثبات عصمت از آیه ای دیگر از قرآن کریم
🔰ملکه عصمت موجب اضطراری بودن افعال نمی شود.
🔰افضلیت انبیاء بواسطه اختیاری بودن افعال آنهاست.
🔰آفرینش عبارتست از ظهور، نه تولد و خروج
🔰اساس عالم هستی بر اختلاف موجودات بنا شده است.
🔰تمام موجوداتی که حامل قوه و استعدادند متحرک بسوی کمال میباشند.
🔰کمال هر موجود فعلیت استعدادهای همان موجود است.
🔰انتظار خداوند و عالم هستی از هر فرد کمال مطلوب اوست نه کمال غیر او.
🔰پیغمبران در تمام افعال خود، چه معجزه و چه غیر آن دارای علم و اختیار بوده اند.
🔰اثبات عصمت امیرالمؤمنین از راه اتحاد نفس او با نفس رسول الله
🔰داستان ليلة المبيت و ایثار و فداکاری امیرالمؤمنین نسبت به رسول الله
🔰خون چکیده از پای علی علیه السلام در هجرت به مدینه
🔰افتخار خدا به ملائکه در ایثار علی علیه السلام جان خود را به رسول الله
#امام_شناسی
#طرائف
#دروس_حوزوی_استاد_وکیلی
https://eitaa.com/taraef110
⭕️استاد وکیلی؛رسالة الوضع(34)
✨ ادامه بررسی نظریة محقق خراسانی (رحمه الله تعالی)
💠 «الحروف الربطیة » (۲)
🔹 هذا ولکن یبقی فی البحث عن وضع الحروف مسألة لم یتعرض له المحقق الخراسانی و هو أن الوضع لما کان عملیة لها علاقة بتصور اللفظ و تصور المعنی _ ضرورة أن موطن العلقة الوضعیة هو الذهن لاستحالة اختصاص اللفظ بنفس المعنی کما سیأتی _ فللتصورین دخل فیه. و معنی الاسم و الحرف و إن کان واحدا إلا أن تصوره فیهما علی نحوین کما تبین. و اختلاف تصور المعنی ربما یوجب تنوع العلقة الوضعیة.
🔅 و لم یبحث صاحب الکفایة عن کیفیة تصور المعنی فی وضع الحروف حتی یتبین تاثیرها فی العلقة الوضعیة و اکتفی بذکر وحدة الموضوع له فیهما.
♻️ فرأی المحققین النائینی و الاصفهانی(قدس سرهما) فی الواقع تتمیم لما فی الکفایة لا مقابل له و إن استشکل صاحب النهایة علی شیخه فی المقام. فإن حکایة لفظی «فی» و «النسبة الظرفیة» عن حقیقة واحدة لا شک فیه کما بیّنا. و اتحاد تصور المعنی فی الاسم و الحرف لایتفوه به فاضل فضلا عن مثل المحقق الخراسانی علی أنه صرح باختلاف تصورهما و إن لم یبحث عن کیفیة ذلک.
📚رسالة فی الوضع و اقسام الکلمة و الکلام، الصفحة ۹۴(مع تصرف یسیر)
#رسالة_الوضع
#طرائف
#دروس_حوزوی_استاد_وکیلی
https://eitaa.com/taraef110
عقرب و تشبیه زن به آن در روایات.خارج فقه جنسی ج۴۱.mp3
28.32M
⭕️استاد وکیلی؛تربیت جنسی(10)
💠 تشبیه زن به عقرب که نیش میزند ولی نیشش شیرین است در روایت چه وجوهی دارد❓
💠تشبیه زن به دنده کج در روایات❓
💠بررسی عبارات کتاب زن در آینه جمال و جلالِ آیت الله جوادی آملی حفظه الله❗️
#خارج_فقه_تربیت_جنسی
#طرائف
#دروس_حوزوی_استاد_وکیلی
https://eitaa.com/taraef110
⭕️استاد وکیلی؛انسان شناسی (9)
⁉️ آیا من همین تن هستم یا من، حقیقتی ورای این تن دارم که از دریچۀ این تن، نظارهگر این عالمم؟: ⁉️🤔 (قسمت سوم)
ادعای ما این نکته است که انسان محصور در همین تن نیست بلکه انسان مرتبۀ دیگری غیر از این تن هم دارد؛ برای این ادعا، شش دلیل در کتاب ذکر شده است:
1️⃣دلیل اول: طبقه بندی ادراکات انسان
2️⃣ و 3️⃣ دلیل دوم و سوم: خصوصیات عالم اجسام و نفس انسانی
4️⃣دلیل چهارم: دلیل چهارمی که بر تجرد نفس وجود دارد، خوابهای صادقه است.
⚠️نکتۀ مهم در این استدلال آن است که در اینجا با یک بحث فلسفی مواجه نیستیم، بلکه با یک بحث آماری و حساب احتمالات مواجهیم و این خوابها از نظر آماری به مقداری است که طبق روششناسی علوم تجربی میتواند مستند یک تحقیق علمی قرار گیرد. در این استدلال میگوییم که در دنیا تعداد بسیار زیادی خواب وجود دارد که:
1. نوعی ادراک صادق از گذشته و آینده دارد؛ یعنی مطابق با واقع (عالم بیداری) هستند. مثلاً شخصی خوابی از اتفاقات آینده میبیند و عین همان اتفاقات در آینده محقق میشود. یا خوابی از اتفاقات گذشته میبیند که از آن خبر نداشته و بعداً متوجّه میشود که آن اتفاقات واقعاً در گذشته رخ داده است.
2. گزارش صادقی از وقایعی همزمان با ما است که در دوردست اتفاق افتاده است؛ مثلاً شخصی حالات بد یا خوب دوست خودش که در کشور دیگری است را در عالم خواب میبیند و بعداً متوجه میشود که دوست او واقعاً در همان حالات بوده است.
✅از سویی میدانیم که «تن» در حجاب زمان و مکان قرار دارد و راهی به گذشته و آینده ندارد و میفهمیم عالمی وراء این ظاهر هست که انسان با بُعد دیگری از وجودش بدان متّصل گشته و از آنجا خبر گرفته است. پس حقیقت انسان صرفاً «تن» او نیست.
📚انسان شناسی(چکیده چندین صفحه)
#انسان_شناسی
#طرائف
#دروس_حوزوی_استاد_وکیلی
https://eitaa.com/taraef110
عرفان در بیان امام سجاد (علیه السلام) بخش ۲.mp3
1.03M
✨عرفان در بیان امام سجاد علیه السلام (۲)
📌 امام سجاد علیه السلام چه مراتب عرفانی را برای توحید بیان میفرمایند؟
📌 اهمیت مناجات انجیلیه(المتوسطة) نزد اهل معرفت
📌فَسُبْحانَكَ اَيُ عَيْنٍ يُرْمى بِها نَصْب نُورِكَ، اَمْ تَرْقى اِلى نُورِ ضِياءِ قُدْسِكَ؟!
اَوْ اَيُ فَهْمٍ يَفْهَمُ مادُونَ ذلِكَ اِلاَّ الاَْبْصارُ الَّتى كَشَفْتَ عَنْها حُجُبَ الْعَمِيَّةِ؟!
📌 فَرَقَتْ اَرْواحُهُمْ عَلى اَجْنِحَةِ الْمَلائِكَةِ، فَسَمّاهُمْ اَهْلُ الْمَلَكُوتِ زُوّارا، وَاَسْماهُمْ اَهْلُ الْجَبَرُوتِ عُمّارا، فَتَرَدَّدُوا فى مَصافِّ الْمُسَبِّحينَ، وَتَعَلَّقُوا بِحِجابِ الْقُدْرَةِ...
#عرفان_اسلامی
#طرائف
#دروس_حوزوی_استاد_وکیلی
https://eitaa.com/taraef110
sharh-roohemojarrad-22.mp3
10.41M
﷽
╭┅──────┅╮
✾ #جلسه ۲۲ ✾
╰┅──────┅╯
📌 ادامهی بخش پنجمین| ســفـــر
دوماههی زیارتــی حـــضرت آقا
حاج ســـیـــدهــــــاشــــــم حـــــداد
قدساللهسره به ایران و توقف
در تهران و زیارت حضرت امام
علیبنموسیالرضاعلیهالسلام
✅ ادامهی شرح حدیثعنوانبصری
📎 ۹سفارش امامصادقعلیهالسلام
به کسانیکه میخواهند راه خدا
را طی کنند:
✓ نفس
👈🏻 چه وقت غذا بخوریم؟
👈🏻 چه غــــذایـــی بخوریم؟
👈🏻 چـگونه غـــــذا بخوریم؟
✓ حلم
👈🏻 اگر کسی ده تـا گفت ما ...
👈🏻 اگر کسی ناسزا گفت ما ...
👈🏻 اگر کسی تهدیـد کـرد ما ...
✓ علم
👈🏻 از علـما بپرس؛ اما نه از روی
امتحانشان!
👈🏻 از روی رای خود حرکت نکن؛
احتیاط کن!
👈🏻 از خــود فـتــوا نده؛ گردنت را
پـل عــبور دیــگران قــرار نده!
#شرح_کتاب_روح_مجرد
#روح_مجرد
#استادوکیلی
https://eitaa.com/taraef110