eitaa logo
طرائف | علوم حدیث و اعتبارسنجی احادیث
1.8هزار دنبال‌کننده
572 عکس
18 ویدیو
51 فایل
💎 «طرائف» رسانه تخصصی علوم و اعتبارسنجی احادیث 📝 انتشار محتوای علمی، پژوهشی 📢 اطلاع‌رسانی رویدادها 📚 معرفی و فروش کتاب 💡 طرائف در یک نگاه https://zil.ink/taraef 📲 پشتیبانی و تبلیغات @taraef_admin دبیر علمی @aarazavi 🤝 تلگرام T.me/taraef_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
02 نکات حدیثی - آیت الله مددی.mp3
2.61M
🎧 صوت ✅ نکات حدیث شناسی 2 🎙آیت الله مددی 🔶 کتاب نوادرالحکمه 🗓 سه شنبه - ۱۷ مهر ۱۴۰۳ 🆔 طرائف | جامع منابع رجالی و اعتبارسنجی احادیث
03 نکات حدیثی - آیت الله مددی.mp3
2.78M
🎧 صوت ✅ نکات حدیث شناسی 3 🎙آیت الله مددی 🔶 کتاب نوادرالحکمه- استثناء ابن الولید- فطحیه- عمارساباطی و... 🗓 سه شنبه - ۱۷ مهر ۱۴۰۳ 🆔 طرائف | جامع منابع رجالی و اعتبارسنجی احادیث
▪️امام جواد عليه السلام: ▫️ مَن زارَ قَبرَ عَمَّتي بِقُمَّ، فَلَهُ الجَنَّةُ؛ ▫️ هر كس قبر عمّه ام را در قم زيارت كند، بهشت پاداش او است. 📚كامل الزيارات، ص ۵۳۶
♨️ نشست_علمی بین مذاهب اسلامی 📣 دانشگاه و پژوهشگاه قرآن و حدیث و موسسه آموزشی پژوهشی مذاهب اسلامی برگزار می کند. ✳️ ویژگی های حدیث امامیه و احناف 🖊🎙 مولوی داد کریم دانش (استاد دانشگاه و حوزه ایرانشهر) 🎙 حجت الاسلام و المسلمین عبدالهادی مسعودی (هئیت علمی دانشگاه قرآن و حدیث 🖊 دبیر نشست: حجت الاسلام و المسلمین دکتر علیرضا بهرامی 🗓 زمان: چهارشنبه 25 مهرماه ماه 1403 ⏰ ساعت 10 تا 12 📌 مکان: قم، دانشگاه قرآن و حدیث، طبقه دوم، سالن جلسات. 📎 حضور مجازی در جلسه 📲 https://vc1.qhu.ac.ir/neshasteelmee 🆔 طرائف | جامع منابع رجالی و اعتبارسنجی احادیث
تاثیر داده‌های رجالی ابن ولید بر الرجال نجاشی و الفهرست شیخ طوسی.pdf
1.11M
📕مقاله 〽️ «تاثیر داده‌های رجالی ابن ولید بر الرجال نجاشی و الفهرست شیخ طوسی» 👤 اعظم فرجامی 🖇 علوم حدیث، دوره 29، شماره پیاپی 112 📝 چکیده: 🔸یکی از راه‌های شناخت نزدیک تاریخ و سرگذشت حدیث، توجه و بررسی دقیق محدثان و شخصیت‌های کلیدی در نشر حدیث است. سده چهارم و پنجم قمری به سبب دسته‌بندی و شکل‌گیری جوامع حدیث شیعه و نیز تثبیت موقعیت و ساختار اعتقادات امامیه، دوران برجسته‌ای است. ابن ولید قمی یکی از این محدثان سده چهارم است که با واسطه و بی واسطه تاثیر زیادی بر رجالیان و محدثان بغداد داشته است. نجاشی و شیخ طوسی صدها کتاب از اصول اصحاب ائمه را با طریق و الگوی ثابت ابن‌ابی‌جید از ابن ولید از صفار دریافت کردند. شیخ طوسی تعداد کتب بیشتری از طرق ابن ولید استفاده می‌کند و در این بین گاه از شیخ صدوق یا پسر ابن‌ولید اسناد را بازگو می‌کند. ارزیابی‌های رجالی ابن‌ولید که بیشتر تضعیفات او نسبت به برخی راویان مانند محمد بن موسی همدانی یا کتابهای آنها صورت گرفته، نیز نقل شده است. شیخ طوسی معمولا این تضعیفات را بدون جرح و تعدیل پذیرفته یا گزارش کرده است؛ اما نجاشی آنها گاه ردّ می‌کند و گاه با دید شک می‌نگرد. از مقایسه سخنان نجاشی و ابن‌غضائری برمی‌آید نجاشی در انتقاد از ابن‌ولید تحت تاثیر آراء استاد مستقیم خود ابن‌غضائری بوده است. 🆔 طرائف | علوم حدیث و اعتبارسنجی احادیث
♨️ نشست علمی ✅ «سیر تطور منابع دعایی شیعه» 🎙 استاد عباس محمودی 🗓 زمان: سه شنبه ۸ آبان ⏰ ساعت: ۱۵:۳۰ 📌 مرکز تخصصی علوم حدیث 🌐 لینک جلسه https://gharar.ir/r/83dee710 🆔 طرائف | جامع منابع رجالی و اعتبارسنجی احادیث
🔰سلسله دوره های خوانش کتاب کافی شریف، مؤسسه امام هادی علیه السلام: ▫️انس با الکافی؛ قسمت هفتم کتاب الحجة؛ از باب هشتادم 🎙دکتر محمد علی موحدی 📌۵ جلسه ؛ دوشنبه ها از ۷ آبان الی ۵ آذر ماه ۱۴۰۳    🕰 ساعت ۱۸:۱۵  مهلت ثبت نام تا شنبه ۵ آبان ماه ۱۴۰۳ 👇👇 لینک ثبت نام : https://survey.porsline.ir/s/l6HADyt ❖ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ❖ 🔰مؤسسه علمی فرهنگی امام هادی علیه السلام 🔰 👇 راه های ارتباطی  👇 02537725225-7 @emamhadi_qom اینستاگرام | آپارات
🔰 پنجاه دومین دوره از دوره های کوتاه مدت مؤسسه امام هادی «علیه السلام»: ▫️نگاهی به استناد های قرآنی اهل بیت علیهم السلام 🎙آیت الله محمد جعفر طبسی 📌۶ جلسه ؛ شنبه ها و چهارشنبه ها از ۱۲ آبان ماه الی ۳ آذر ماه ۱۴۰۳    🕰 ساعت ۱۸:۱۵ مهلت ثبت نام تا سه شنبه  ۸  آبان ماه ۱۴۰۳ 👇👇 لینک ثبت نام 👇👇 https://survey.porsline.ir/s/YhdVSOz ❖ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ❖ 🔰مؤسسه علمی فرهنگی امام هادی علیه السلام🔰 👇 راه های ارتباطی  👇 02537725225-7 @emamhadi_qom‌‌ اینستاگرام | آپارات
farayand-etebarsanji-hadith.mp3
15.84M
🎧 صوت نشست علمی ✅ «فرایند اعتبارسنجی حدیث و جریان آن در وادی فقاهت» 🎙استاد جمال الدین حیدری فطرت 🗓 آبان 1403 🆔 طرائف | جامع منابع رجالی و اعتبارسنجی احادیث
♨️ اکران الکافی ✅ خیلی از دوستانی که از اکران های فیلم الکافی در تهران بازماندند به سازنده اثر سپرده بودند که اگر اکران دوباره وجود داشت به آنها اطلاع داده شود. 🔹اگر از دوستان کسی هست که جزو این دسته از افراد هستند این اکران در یک سالن استاندارد سینمایی در سالن نمایش مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی برگزار خواهد شد، می توانید به ایشان اطلاع بدهید. 🗓 روز یکشنبه 6 آبان 1403 ⏰ زمان آغاز نمایش فیلم : ساعت ١۶ 🏢 سالن نمایش مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و پویا نمایی 📌 آدرس: خیابان سهروردی شمالی، میدان شهید قندی (پالیزی) مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و پویا نمایی 📌 نشان 🆔 طرائف | جامع منابع رجالی و اعتبارسنجی احادیث
⭕️ با حکم دیوان عدالت اداری؛ ✅ شرط «نویسنده مسئول بودن استاد راهنما» در مقاله ابطال شد 📝 بخشی از رای: «مقاله علمی مستخرج از رساله، اثر حقوقی مستقلی است که پدیدآورنده آن دانشجو است و وی مالک فکری آن محسوب می‌شود و استاد راهنما صرفاً وظیفه نظارت بر آن را برعهده دارد.» ➕ خبر طرائف | جامع منابع رجالی و اعتبارسنجی احادیث
📙 برشی از یک کتاب اهل بغی 🔹 جریان کابالیسم، امت نوپا را به شدت درگیر چالش سیاسی کرده است، قرآن از آیندۀ امت نگران است و جنگ داخلی را پیش بینی می کند: «وَ إِنْ طائِفَتانِ مِنَ الْمُؤْمِنينَ اقْتَتَلُوا فَأَصْلِحُوا بَيْنَهُما فَإِنْ بَغَتْ إِحْداهُما عَلَى الْأُخْرى‏ فَقاتِلُوا الَّتي‏ تَبْغي‏ حَتَّى تَفي‏ءَ إِلى‏ أَمْرِ اللَّهِ فَإِنْ فاءَتْ فَأَصْلِحُوا بَيْنَهُما بِالْعَدْلِ وَ أَقْسِطُوا إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُقْسِطين»: و اگر دو گروه از مؤمنان با هم بجنگند، بین آنان صلح دهید. و اگر یکی از آن دو نسبت به دیگری باغی باشد با آن گروه باغی بجنگید تا به امر خدا گردن نهد، پس اگر گردن نهاد، میان دو گروه اصلاح کنید با عدالت و قسط. که خداوند اهل قسط را دوست دارد. توضیح: 1️⃣ بغی یعنی «ستم ورزی به محور سهم خواهی». باغی یعنی کسی که با انگیزۀ سهم خواهی بر دیگران ستم می کند. معمولاً باغی را با یاغی فارسی که به معنی «سرکش» است اشتباه می کنند. 🔸هر نظام اجتماعی و هر حکومت- اعم از حکومت حق و ناحق- همیشه با «بغی» روبه رو بوده و هست. اما در نظام و حاکمیت مشروع و حق، همیشه یکی از دو طرف حق است و طرف دیگر باغی است. و این نظر اجماعی مسلمانان است اعم از سنّی و شیعه. همگان اهل جمل، صفین و خوارج را باغی می دانند، لیکن برادران سنّی ما نظر به این که نمی خواهند هیچ فردی از اصحاب را خائن یا فاسق بدانند، می گویند درست است که عمل آنان مصداق بغی است اما نیت شان خدمت به دین بوده است زیرا تشخیص اجتهادی شان این بود که با این عمل شان به اسلام خدمت می کنند. 2️⃣ امّا مطابق گزارشات اجماعی تاریخی و اجماع محدثین، در همان روز رحلت پیامبر(ص) جریان بغی شروع شد و موضوع فقط بر پایه «سهم خواهی» پایه گذاری شد؛ در سقیفۀ بنی ساعده، انصار می گفتند «منّا امیر و منکم امیر» یک امیر از ما و یک امیر از شما. 🔹مهاجران یعنی ابوبکر، عمر و ابوعبیده می گفتند: شما انصار نور چشم ما هستید اما حکومت سهم منسوبین پیامبر است و از آن ما می باشد. برخی از انصار توجه کردند که اگر پافشاری کنند مصداق آیۀ «بغی» خواهند شد و دست از سهم خواهی برداشته و با ابوبکر بیعت کردند. امّا توجه نکردند که هر دو طرف مصداق «سهم خواه» هستند. 🔸 از امام باقر(ع) دربارۀ آیۀ «ظَهَرَ الْفَسادُ فِي الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ بِما كَسَبَتْ أَيْدِي النَّاسِ»(آیه41 سورۀ روم) پرسیدند. فرمود: به خدا سوگند؛ مراد آیه روزی است که انصار گفتند: منّا امیر و منکم امیر؛ (بحار، ج28 ص220 ح9). 📖 مطالعه و دانلود 🌐 https://binesheno.com 🆔 @binesheno 🆔 بینش نو | شبکه اطلاع رسانی و نشر آثار آیت الله مرتضی رضوی