🔰سلسله دوره های خوانش کتاب کافی شریف، مؤسسه امام هادی علیه السلام:
▫️انس با الکافی؛ قسمت هفتم
کتاب الحجة؛ از باب هشتادم
🎙دکتر محمد علی موحدی
📌۵ جلسه ؛ دوشنبه ها
از ۷ آبان الی ۵ آذر ماه ۱۴۰۳
🕰 ساعت ۱۸:۱۵
مهلت ثبت نام تا شنبه ۵ آبان ماه ۱۴۰۳
👇👇 لینک ثبت نام :
https://survey.porsline.ir/s/l6HADyt
❖ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ❖
🔰مؤسسه علمی فرهنگی امام هادی علیه السلام 🔰
👇 راه های ارتباطی 👇
02537725225-7
@emamhadi_qom
اینستاگرام | آپارات
🔰اختتامیه دوره تخصصی
ده شب در محضر بحارالأنوار
🎙 اساتید بزرگوار:
آیت الله نجم الدین طبسی
حجت الاسلام والمسلمین سید رضا هاشمی گلپایگانی
📌پنج شنبه، ۳ آبان ماه
🕰 ساعت ۹ صبح
📍قم. عماریاسر.کوچه ۴.پلاک ۱۴۸
❖ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ❖
🔰مؤسسه علمی فرهنگی امام هادی علیه السلام 🔰
👇 راه های ارتباطی 👇
02537725225-7
@emamhadi_qom
اینستاگرام| آپارات
🔰 پنجاه دومین دوره از دوره های کوتاه مدت مؤسسه امام هادی «علیه السلام»:
▫️نگاهی به استناد های قرآنی اهل بیت علیهم السلام
🎙آیت الله محمد جعفر طبسی
📌۶ جلسه ؛ شنبه ها و چهارشنبه ها
از ۱۲ آبان ماه الی ۳ آذر ماه ۱۴۰۳
🕰 ساعت ۱۸:۱۵
مهلت ثبت نام تا سه شنبه ۸ آبان ماه ۱۴۰۳
👇👇 لینک ثبت نام 👇👇
https://survey.porsline.ir/s/YhdVSOz
❖ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ❖
🔰مؤسسه علمی فرهنگی امام هادی علیه السلام🔰
👇 راه های ارتباطی 👇
02537725225-7
@emamhadi_qom
اینستاگرام | آپارات
🔻دوره های پیش رو مؤسسه امام هادی علیه السلام در آبان ماه:
🔰دوره "انس با الکافی- قسمت هفتم"
از باب هشتادم کتاب الحجة
🎙دکتر محمد علی موحدی
🗓از ۷ آبان ماه، ۵ جلسه
🕟ساعت: ۱۸:۱۵
ثبت نام از طریق:
https://survey.porsline.ir/s/l6HADyt
❖ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ❖
🔰دوره "نگاهی به استناد های قرآنی اهل بیت علیهم السلام "
🎙 آیت الله محمد جعفر طبسی
🗓از ۱۲ آبان ماه، ۶ جلسه
🕣ساعت ۱۸:۱۵
ثبت نام از طریق:
https://survey.porsline.ir/s/YhdVSOz
❖ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ❖
🔰مؤسسه علمی فرهنگی امام هادی علیه السلام 🔰
👇 راه های ارتباطی 👇
02537725225-7
@emamhadi_qom
#معرفی_استاد
🔰دوره "نگاهی به استناد های قرآنی اهل بیت علیهم السلام"
آیت الله محمد جعفر طبسی
❖ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ❖
👇👇 لینک ثبت نام 👇👇
https://survey.porsline.ir/s/YhdVSOz
@emamhadi_qom
مؤسسه امام هادی علیه السلام _ قم
🔰 پنجاه دومین دوره از دوره های کوتاه مدت مؤسسه امام هادی «علیه السلام»: ▫️نگاهی به استناد های قرآن
#معرفی_دوره
🔰دوره "نگاهی به استناد های قرآنی اهل بیت علیهم السلام"
آیت الله محمد جعفر طبسی
❖ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ❖
👇👇 لینک ثبت نام 👇👇
https://survey.porsline.ir/s/YhdVSOz
@emamhadi_qom
#خلاصه
#جلسه_ششم
#استاد_سرخهای
بسم الله الرحمن الرحیم
📍عنوان بحث این جلسه فقه الحدیث کتاب بحارالانوار است.
❇️قبل از پرداختن به مباحث فقه الحدیثی علامه مجلسی میبایست مقدماتی درباره مولف و کتاب بیان شود هرچند ممکن است با جلسات گذشته همپوشانی داشته باشد.
📍دیدگاههای علامه مجلسی:
🔸 پاسخ به این سوال که علامه مجلسی چه پیشفرض هایی در حوزه های مختلف دانشی داشته است در فهم عملکرد فقه الحدیثی ایشان نقش دارد؟
🔹 از نوشته های علامه مجلسی مانند مقدمه بحارالانوار فهمیده میشود که ایشان علوم مختلفی از جمله فلسفه را فراگرفته بودند اما به این نتیجه میرسند که آنچه برای ایشان نافع است پرداختن به حدیث است.
🔸 ایشان کتاب و سنت را تنها راه دستیابی به معارف دانسته و پیرامون عقل نیز معتقدند عقل پیرو شریعت معتبر است.
🔹 به همین جهت عمر شریفشان را صرف احیای آثار حدیثی کردند به نحوی که میتوان ادعا کرد اگر کارهای علامه مجلسی نبود برخی منابع از میان میرفت و حقیقتا امامیه مدیون علامه مجلسی است.
🔸 درباره اخباری یا اصولی بودن علامه مجلسی برخلاف تصور برخی که به سبب شخصیت حدیثی ایشان او را اخباری تلقی میکنند؛ ایشان خود را در طریقه میانه اخباری و اصولی دانسته و در قضاوت بیرونی ما به اصولی ها نزدیک تر است.
👈 علامه مجلسی چنین مینویسد: حقیر مسلک کسانی که گمان های بد به فقهای امامیه برده و ایشان را به قلت دین متهم میکند خطا میدانم زیرا ایشان اکابر دین بودند، مساعی ایشان را مشکور و زلات ایشان را مغفور میدانم و نیز مسلک کسانی که ایشان را پیشرو قرار میدهند و مخالفت ایشان را در هیچ امری جایز نمیدانند و مقلد ایشان میشوند را نادرست میدانم و عمل به اصل عقلیه که از کتاب و سنت مستنبط نباشد را درست نمیدانم اما اصول و قواعد کلیه که از عمومات کتاب و سنت به دست میآید و با نص بخصوص معارضه ندارد را متبع میدانم.
🔹 علامه مجلسی در ابواب علم کتاب بحارالانوار بابی را با عنوان: باب ما یمکن ان یستنبط من الآیات و الاخبار من متفرقات مسائل اصول فقه، به مسائل اصولی اختصاص داده است و هرچند در این باب اعم از اصول مصطح رفتار کرده و قواعد فقهیه را نیز بیان کرده است.
🔸 علامه مجلسی همچنین در مقدمه ملاذ الاخیار و دو موضع از کتاب بحار وعده داده است که بخش مستوفایی پیرامون اصول فقه بنگارد که شوربختانه موفق به آن نشد.
✅ شواهد فراوانی برای اصولی بودن علامه مجلسی وجود دارد.
✔️ پذیرش حجیت ظواهر قرآن و استفاده گسترده از این ظواهر در شرح احادیث بحار الانوار
✔️ نپذیرفتن موردی روایات آحاد در امور اعتقادی از جمله این شواهد است.
📍درباره چگونگی نگارش بحارالانوار باید دانست که علامه مجلسی پیش از نگارش بحارالانوار به خوانش کتب روایی بخصوص کتب شیخ صدوق، برخی تفاسیر اثری، کتاب احتجاج و ... اشتغال داشتند و ضمن این مطالعات به فیش برداری روایات پرداختند بدین شیوه که عناوین مرتبط را نوشته و بعد ارجاعات را ذیل آن نگاشتند.
🔹 بعد از اتمام این کار به سبب دشواری مراجعه به کتب ارجاع داده شده و نیز دسترسی به برخی آثار به فکر تدوین یک جامع حدیثی افتادند.
🔸 با این توضیح روشن میشود که بنای اصلی بحارالانوار ازآن مرحوم مجلسی است و دستیاران تنها کمککار ایشان بودند.
❇️ شرح نگاری علامه مجلسی بر روایات
📍مرحوم علامه مجلسی در آثار متعددی به شرح روایات پرداختند.
🔹 عین الحیاة (شرح وصایای پیامبر اکرم صلوات الله علیه و آله به ابوذر غفاری)، الاربعین، مرآه العقول در شرح کتاب کافی و ملاذ الاخیار در شرح کتاب تهذیب از جمله این آثار است.
🔸 در بحارالانوار نیز ایشان شرحهای فراوانی بر احادیث نگاشتند.
🔹 درباره نسبت این آثار باید گفت شواهد نشان میدهد نگارش مرآه العقول و بحار الانوار همزمان بوده است و در موارد متعددی یک شرح به طور یکسان در دو کتاب وجود دارد.
📍بحارالانوار در کنار جامع روایی بودن یک کتاب شرح الحدیثی است.
🔸 علامه مجلسی معمولا انتهای برخی روایات به شرح حدیث میپردازد و در مواردی نیز به سبب طولانی بودن در میان روایت توضیحاتی ارائه کردند.
📍مرحوم علامه مجلسی در بیشتر موارد برای شرح الحدیث از تعبیر «بیان» استفاده کردند اما این تعبیر انحصاری نیست بلکه ایشان از تعابیری چون: توضیح، تنویر، تبیان، تفسیر، تحقیق و ... نیز استفاده کرده است.
📍علامه مجلسی در شرح الحدیث بحار الانوار جانب اختصار را رعایت کرده و خود وعده نگارش شرحی مفصل بر بحارالانوار دادند لکن هم شرح احادیث بحار ناتمام ماند و هم متاسفانه ایشان موفق به نگارش این کتاب مفصل نشدند.
ادامه در پیام بعد👇
🔰@emamhadi_qom
❇️ مبنای علامه مجلسی در شرح الحدیث
📍مرحوم علامه مجلسی تلاش فراوانی دارد تا متن احادیث گزارش شده در منابعی که مورد اطمینان ایشان است را توجیه و تبیین نماید حتی ایشان در موارد فراوان حتی نسخه بدلهای یک روایت را نیز توجیه میکند.
🔹 ایشان پس از پذیرش منبع و اعتماد به مولف از نفی شتابزده حدیث پرهیز میکند و به روایات نهی از رد احادیث و واگذار کردن علم آن روایت به اهلش (اهل بیت علیهم السلام) عمل میکند به تعبیر دیگر علامه مجلسی تنها اگر روایت با ضروریات عقلی، قرآن و یا روایات متواتر مخالف باشد، روایت را نمیپذیرد.
❇️ اجزای شروح روایات علامه مجلسی در بحارالانوار
📍 اشاره به روایات، نقل اختلاف کلمات موجود در نسخه ها و منابع مختلف، بررسی و تصحیح الفاظ تصحیف شده روایات، توضیح واژگان و اصطلاحات غریب در روایات، تفسیر عبارات مبهم و مشکلات موجود در احادیث، توضیح نکات ادبی، شرح مفهوم حدیث، حل تعارض و اختلاف حدیث، طرح اشکالات و رد شبهات، توضیح و ارزیابی سند از جمله مواردی است که علامه مجلسی در شرح یک حدیث از آن استفاده میکند.
🔸 علامه مجلسی در شرح حدیث به بررسی راویان و اسناد حدیث نیز توجه دارد.
🔹 ایشان به نظارم ارزشگذاری سند محور مکتب حله تسلط دارد و در مرآه العقول و ملاذ الاخیار فراوان طبق این نظام ارزشگذاری کرده و چنین میگوید: و إنما أشرنا إلى تلك الاصطلاحات، لأنا نتعرض لحال رجال السند جريا على طريقة الأصحاب، فإن كان مسلكنا فيه مخالفا لمسلك القوم نشير إليه بقولنا" على المشهور"
👈 با این حال علامه مجلسی برای ارزیابی یک روایت تنها به سند اکتفا نکرده و به جایگاه مولف، شهرت کتاب و ... توجه دارد.
👌 در حقیقت ایشان را میتوان نماینده قدما در قرن یازدهم دانست که برای درک شیوه اعتبار سنجی قدما لازم است با کار بحارالانوار مانوس گشت.
📍 علامه مجلسی در مباحث فقهی تمرکز بیشتری بر ارزیابی راوی دارد اما در سایر بخش ها کمتر به بررسی رجالی میپردازد.
#خلاصه
#جلسه_ششم
#ده_شب_در_محضر_بحارالانوار
#استاد_سرخهای
#موسسه_امام_هادی_علیه_السلام
🔸معاونت آموزش🔸
🔰 موسسه امام هادی (علیه السلام) 🔰
@emamhadi_qom
🔰 گزارش تصویری ششمین شب از دوره تخصصی "ده شب در محضر بحارالأنوار" از دوره های کوتاه مدت مؤسسه امام هادی (علیه السلام)
🔻 شب ششم دوره با عنوان «فقه الحدیث بحارالأنوار» ، باارائه حجت الاسلام والمسلمین سرخه ای، در روز شنبه ۲۸ مهر ماه ۱۴۰۳ ه.ش برگزار گردید.
❖ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ❖
#گزارش_تصویری
#حدیث_شناسی
#دوره_پنجاه
#ده_شب_در_محضر_بحارالانوار
#سرخه_ای
@emamhadi_qom